Sunday, 24 December 2023

24 декември 2023 - Утринна

В НЕДЕЛЯ НА УТРИННАТА

 

След Шестопсалмието, Велика ектения

Бог Господь, на 4 глас. 

Пс. 117

Стих 1: Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне!

Стих 2: Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих.

Стих 3: Няма да умра, а ще живея, за да разказвам за делата Господни.

Стих 4: Камъкът, Който отхвърлиха зидарите, Той стана глава на ъгъла, това стана от Господа и е дивно в очите ни.

Възкресен тропар, глас 4:

Узнали от ангела светлата вест за възкресението и отхвърлили прародителското осъждане, Господните ученички се хвалеха на апостолите и казваха: обезоръжена е смъртта, възкръсна Христос Бог, Който дарява на света велика милост. (два пъти)

Слава, на отците, глас 2:

Великолепни са подвизите на вярата! Светите три момци се радваха, като стояха в източника на огъня, сякаш на тихи води; а пророк Даниил изглеждаше като пастир на лъвове, които сякаш бяха овце. По техните молитви, Христе Боже, спаси душите ни.

И сега, на предпразненството, гл. 4:

Някога Мариам бе записана във Витлеем (при преброяването) със стареца Йосиф, като идваща от семето на Давид, носейки в утробата си безсеменна Рожба. Дойде време тя да роди, а нямаше място в страноприемницата, обаче, като красив дворец се оказа пещерата за Царицата. Христос се ражда, за да възстанови (в нас) образа, който преди това беше паднал.


Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…


Първи възкресни седални, глас 4:

Мироносиците погледнаха към входа на гроба и като не можеха да издържат на ангелското сияние, те се разтрепериха и удивени казаха: Нима беше откраднат Този, Който отвори на разбойника рая? Или е възкръснал Този, Който още преди страданията Си говореше за възкръсване? Наистина възкръсна Христос Бог и на тези, които са в ада, дари живот и възкресение.

Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33) 

Със свободната Си воля, Спасителю, Ти претърпя кръст и смъртни човеци положиха в нов гроб Този, Който със словото Си постави краищата на земята, затова врагът беше вързан и смъртта люто пленена, а всички, които бяха в ада, възклицаваха при Твоето живоносно възкресение: възкръсна жизнодавецът Христос, Който пребъдва вечно!

Слава, и сега, глас 6, подобен: Ангельския силы:

Думите на пророците сега се изпълниха, защото нашият Бог утре ще се роди неизразимо от Дева Мария и тя ще остане както си бе преди раждането. Мъдреците се събират, носейки дарове, пастирите свирят, да запеем и ние: Господи, Който се роди от Дева, слава на Тебе!


Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог, и на Тебе възнасяме слава…


Втори възкресни седални, глас 4:

Подобен: Скоро предвари:

Спасителю, възкръсна от ада като безсмъртен и с възкресението Си съвъзкреси Твоя свят, Христе Боже наш, със силата Си съкруши властта на смъртта, показа възкресението на всички, Милостиви, затова и Те славим, единствен Човеколюбче.

Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)

Гавриил, облечен в бяло, слезе от небесните висини, дойде при камъка, където беше положен Камъкът на живота, и извика към плачещите жени: престанете с воплите и риданията, които винаги милостиво редите, но дерзайте – Този, Когото с плач търсите, наистина възкръсна, затова извикайте на апостолите: Христос възкръсна

Слава, и сега, глас 8.

Спирайки песента на овчарските свирки, ангелското войнство извика, обръщайки се към тях: спрете да свирите, владетели на стадата, възкликнете в песните, че се роди Христос Господ, благоволил да спаси като Бог човешкия род!


Малка ектения

Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…


Ипакои, глас 4:

Мироносици, отишли рано при Твоето преславно възкресение, проповядваха на апостолите, Христе, че си възкръснал като Бог и даваш на света велика милост.


Степенни (стъпални), глас 4.

Антифон 1-ви, повтаряме стиховете:

От моите младини много страсти ме нападат; но Сам Ти ме защити и спаси, Спасителю мой.

Ненавиждащите Сион, засрамете се от Господ, защото ще бъдете изсушени като трева от огън.

Слава: Чрез Светия Дух се оживява всяка душа и чрез очистване се извисява, свещенотайнствено засиява пред троичната Единица. 

И сега: От Светия Дух текат благодатните струи, които напояват за плодоносене цялото творение.


Антифон 2:

Топло виках към Тебе, Господи, от дълбината на душата ми, нека Твоите божествени уши ме чуят.

Който има надежда в Господ, е по-възвисен от онези, които Го наскърбяват.

Слава, И сега: 

От Светия Дух изтичат благодатни потоци, които напояват всяка твар за да се оживи.


Антифон 3:

Сърцето ми да се издигне към Тебе, Слове, и нищо низко от светските красоти да не ме услажда.

Както човек има любов към своята майка, така трябва да имаме към Господ по-пламенна любов.

Слава, и сега:

От Светия Дух е богатството на познанието за Бога, съзерцанието и мъдростта, защото чрез Него Словото открива цялото учиние на Отец.


Прокимен, Пс. 43, гл. 4

Дигни се нам на помощ и ни избави поради Твоята милост. (Пс.43:27) Стих: Боже, с ушите си сме чули, нашите отци са ни разказвали за делото, което си сторил през техни дни, в стародавни дни. (Пс.43:1-2)


Двата канона от минея.

Канон на отците, глас 6.

Песнь 1.

Ирмос: Волною морскою:

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Днес съборът на благочестивите отци светло празнува, в очакване на Христовото Рождество, и подчертават тази изключителна благодат; защото Авраам и тримата момци са символ на Закона.

Някога свещеният Авраам прие едното Божество в три Лица, а сега съпрестолното на Отец и Светия Дух Слово се явява на момците, славно възхваляван.

По брой и вяра младежите, подобно на божествената Троица видими в образи, победиха безбожието в пещта и известиха скритата Божия тайна на света.

Авраам беше избавен от неправедната ръка; благочестивите момци от огъня на пещта; а пророк Даниил беше спасен от лъвовете в рова. Затова сега празнуваме в очакване на Христовото Рождество.

Богородичен: Благодатна, непозвала мъж Майко, нескверна Дево, ние те облажаваме, защото ти произлезе от рода на Авраам и от Давидовото племе, и роди Христос, Когото пророците преди проповядваха.


Канон на предпразненството, глас 1.

Песнь 1.

Ирмос: Христос раждается:

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Христос плотию младенствовавшаго, Христа волею обнищавшаго, Христа видима бывша грядет Дева в Витлееме ныне родити: небо же и земля да радуются.

Горы и холми взыграйте, пророцы богогласнии ликуйте, людие и языцы восплещите: всех спасение и просвещение близ наста, во граде Витлеемсте раждаемое.

Богородичен: Нищ Богатый бывает, обогащая иже злобою обнищавшия: Человек Бог познавается от Девы неискусобрачныя, кроме преложения. Вси хвалами воспоем Его, яко прославися.


Песен 3 на отците:

Ирмос: Тебе на водах:

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Проумели славата, идваща от образа и подобието Божии, чрез огъня на Духа момците смело угасиха пламъка на златния образ, като пееха с вяра: ние не знаем друг Господ освен Тебе.

Пленените момци имаха превъзходна мъдрост и силата на Духа, с които засрамиха вавилонските мъдреци, и смело пееха: никой не е свят освен Тебе, Господи Човеколюбче.

Пророците на закона се радват днес и ликуват с момчетата, и предварително играят заради божественото пришествие на Господа, Авраам също се радва, защото вижда от своето семе Господ да се въплъщава.

Богородичен: Зачатието без страдание, неизразимото приемане се случи – твоето раждане, Богородице, защото беше проповядвано чрез пророците, свръх-естествената тайна ни се яви, че Божието Слово е истинския Бог.


На предпразненството:

Ирмос: Прежде век от Отца рожденному:

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Иже прежде век из Отца рождься паче мысли, из Девы напоследок воплотися якоже весть Сам, хотя человечество обновити, истлевшее лукаваго змия советом.

Иже в вышних соседяй Отцу и Духу, смирившееся естество человеческое видев, Сын Божий безначальный начало приемлет, и хощет плотию родитися яко Человек.

Богородичен: Святейши ангел, и всея твари, совета великаго ныне Ангела без семене раждает плотию, на воззвание всем поющим непрестанно Ему: Свят еси, Господи.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Ипакои́, глас 8:

Ангел ороси момците в пещта, а сега освободи жените от плача, като каза: защо носите миро? Кого търсите в гроба? Христос и Бог възкръсна: Той е животът и спасението на човешкия род. [веднъж]


Песен 4 на отците:

Ирмос: На Кресте Твое Божественное истощание:

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Почитаме началото на отците: Авраам, Исаак и Яков; защото от тяхното семе възсия Христос, въплътения от Девата, като всесилен.

Описвайки бъдещото слизането на Христос, Данаил направи зверовете като овце, за да ги видят всички, защото като пророк Божи видя бъдещето.

Момците не се подмамиха от отровата на греха и се спасиха от пламъка, защото наистина бяха по-чисти от злато и не ги погълна пещта на заблудата.

Богородичен: Със силен глас се проповядва очакването на езичниците и спасението на света, Пречиста, чрез свръхестественото твое раждане, Почитана, което възпяват днес отците.


На предпразненството:

Ирмос: Жезл из корене Иессеова:

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Жезл из корене Иессеова Дево прозябла еси, цвет процветшая неувядаемый всех Содетеля землю цветами всю яко Бога украшающаго, вопиющую Ему: слава силе Твоей, Господи.

Снедию мя окрадена лукавою, и разумом поползшася, и уподобльшася безсловесным, Слове Божий, пришел еси назидая, Младенец быв, и во яслех безсловесных возлег: слава силе Твоей, Господи.

Богородичен: Из горы приосененныя, Иисусе, Девы Тя воплощеннаго Аввакум провиде, горы злыя и холмы сокрушающаго, и исчезновению предающа возношения лукаваго, и демонская возвышения.


Песен 5 на отците.

Ирмос: Богоявления Твоего, Христе:

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Да прославим днес божествения Даниил, от рода на Авраам, като начало на отците, водач в Закона и благодатта, защото като пророк Божий е предвъзвестил Христос от Девата и посреща Божието раждане.

Слизането на ангела ясно отбеляза идването на Господа, когато направи огъня на Авраамовите момци дъждовен и угаси пещта, в нея чрез вяра те унищожиха славата на златния идол.

Чрез Духа Даниил затвори устата на зверовете в ямата, а силата на огъня беше угасена по благодат от Авраамовите момци, и като бяха спасени от гибел, предвъзвестиха Христос от Девицата, Комуто се молят като на Изкупител за нашето спасение.

Богородичен: Исайя заявява за Твоето безстрастно зачеване чрез божествения Дух в човешко естество, Господи, и насърчен от закона на благодатта, извика: Девата идва да роди безсеменно Този, Който по плът е от Авраамовия род и Юдиното коляно.


На предпразненството:

Ирмос: Бог сый мира:

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Естеством Владыка, в рабех совершенне, Сын Божий всесовершенный, благоволив за милосердие зватися и Сын Человеческий, всещедрый. Темже в вертепе волею обнищав, грядеши родитися, преблаже.

Невместимый естеством, Христе Царю, како малый Тя приимет вертеп? Како ясли возмогут Тя вместити, нас ради от Матере неискусомужныя плотию приходяща во Своя: яко да устраншияся спасеши, Господи?

Богородичен: Агница Пастыря прииде родити, готовися, святый вертепе: пастырие, спешите, Пастыря и Агнца рождшагося видети: волсви с дары уготовитеся, Сему яко Царю поклонитися плотию.


Песен 6 на отците:

Ирмос: Житейское море:

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

По гостоприемната си природа и възвишена вяра, Авраам, като истински праотец, с радост прие тайната на божествения образ, затова дойде преди Христос сега и се весели.

Чрез дара на Духа сега вярата подчини творението на момците, защото всепоглъщащият и безсрамен огън се засрами пред почитащите Подателя на огъня – Иисус Христос.

С идването на Христос се видя как свирепството на света боголепно се обръща в божествен мир, както някога пророк Даниил затвори устата на лъвовете в рова.

Богородичен: Марийо, майко безмъжна, от твоята девствена утроба си родила Христос, Когото пророците видяха чрез Духа, а отците сега Го празнуват в очакване на Рождеството.


На предпразненството:

Ирмос: Из утробы Иону:

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Новое небо сущи, Владычице, из утробы Твоея яко из облака Христа, славы Солнца, возсияти грядеши в вертепе плотию: яко хотяща сияньми Своими, светло вся земная исполнения озарити за милосердие безмерное.

Видел еси нашу болезнь и озлобление, щедрый Христе, и не презрил еси нас, но истощил еси Тебе Самаго, не отступив Родителя, и вселился еси во утробу неискусобрачную, яже неболезненно родити Тя плотию в вертепе предгрядет.

Богородичен: Горы и холми, и поля и дебри, людие и колена, языцы и всякое дыхание воскликните, веселия божественнаго исполняеми: прииде и приспе всех избавление Слово Божие безлетное, под летом за милосердие бывшее.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души, и на Тебе слава въздаваме…


Кондак на отците, глас 6:

Трижди благословени, вие не почетохте ръкотворния образ, но защитени от неизобразимата Същност, се прославихте в огненото изпитание, като стояхте сред непоносимия пламък и зовяхте Бога: побързай, Милосърдни, бързай да ни помогнеш като милостив, защото Ти можеш, ако пожелаеш.

Икос: Протегни ръката Си, която египтяните изпитаха отдавна, когато нападнаха евреите, и не ни оставяй, за да не бъдем погълнати от жадуващата за нас смърт, нито от сатана, който ни мрази, но приближи се до нас и пощади душите ни, както някога пощади тримата Си момци във Вавилон, които непрестанно Те славеха, и хвърлени в пещта заради Тебе, оттам те извикаха към Тебе: бързай, Милосърдни, побързай да ни помогнеш като милостив, защото можеш, ако пожелаеш.

Синаксар: На този ден, в неделята преди Рождество Христово, ни беше заповядано от нашите свети и богоносни отци да почитаме всички онези, които от началото на времето са благоугодили на Бога: от Адам до Йосиф Обручника на пресвета Богородица, според родословието, както е изброил в исторически ред евангелист Матей; а също и пророците и пророчиците. По техните молитви, Боже, помилвай и ни спаси. Амин.


Песен 7 на отците:

Ирмос: Неизреченное чудо:

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Родил Христос по плът, родоначалниче на вярата отче Аврааме, чрез Духа ти ясно се показа баща на народите за спасение на нас, които пеем: благословен си, Изкупителю Боже.

Песента на живите заглуши шума на бездушните (божества), звучащи напразно, защото с пламналите си тела момците невредими потъпкаха огъня на пещта и пееха: благословен си, Боже.

Някога пророк Даниил с духовно видение провидя и предвеща второто Христово пришествие, предсказа страшните събития в него, и изпя: благословен си, Изкупителю Боже.

Богородичен: Странното чудо, говорено някога от пророците и отците, че чиста Дева ще роди заради нашето спасение, които пеем: благословен си, Изкупителю Боже.


На предпразненството:

Ирмос: Отроцы благочестию:

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Лоза Божественная нетленный грозд узреливши, ближащися идет родити, веселия вино точащаго, и напаяющаго нас Ему вопиющих: отцев наших Боже, благословен еси.

Божественная мироположница, благовонное миро внутрь носящи, в вертепе Витлееми истощити сие грядет, благовония таинственнаго исполняющее поющия: отцев Боже, благословен еси.

Богородичен: Клеща юже Исаиа пророк древле виде, Божественный угль Христа во чреве приходит имущи, всяку вещь греховную попаляющий, верных же души просвещающий.


Песен 8 на отците:

Ирмос: Ужаснися бояйся небо:

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Авраам предобразяваше Твоето заколване, Христе, когато в послушание към Тебе, Владико, се изкачи на планината с вяра, за да пожертва като овца сина, който беше родил. Но той се върна с него (Исаак) весел, и славеше и превъзнасяше Тебе, Изкупителя на света.

Неугасващият пламък съвсем утихна, Христе, когато Твоите свети момци се облякоха с Тебе, божествения огън, като с дреха, а при Твоето слизане росата шумеше около пеещите: свещеници, възпявайте и Го превъзнасяйте във всички векове!

Чрез неправеден съд пророк Даниил е даден за храна на лъвовете, но зверовете, като получиха нареждане за въздържание, благочестиво се присъединиха към него в постите в дълбината на рова. По неговите молитви, Христе, и тези на Авраам и момците, пази в мир възпяващите Те.

Богородичен: Дева Мария ражда безмъжно от Светия Дух в град Витлеем Иисус Емануил, за Когото пророческите гласове вярно предсказаха, че в човешки образ идва Синът на Бог Отец и събезначално Слово.


На предпразненството:

Ирмос: Чуда преестественнаго:

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Слава в вышних Богу, со ангелы возопиим в веселии, Спас раждается, Владыка приходит, Егоже звезда показует, волсви тщатся Его в яслех видети: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.

С рабы написался еси вольно, Владыко, кесареву повинуяся закону: яко да человечество от работы лукаваго, Боже, свободиши, многомилостиве. Темже радующеся воспеваем: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.

Богородичен: Младенца нова ношу Тя, безначальне Слове, искуса же мужеска отнюд не познах, Дева глаголаше недоумевающися, кого на земли возыменую Твоего отца? не вем. Темже со всеми воспеваю Ти: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.


Песен 9 на отците:

Ирмос: Не рыдай Мене Мати:

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Като честваме празника на отците отпреди закона, ние почитаме като Бог техния потомък Христос, защото Авраам заедно с Исаак и Яков са основа на пророците и закона, и чрез вярата – духовни наченки на благодатта.

Бог показа на Мойсей непонятната тайна в божественото видение в къпината. Той същият слезе при момците в огъня; и чрез огъня на Своята божественост, направи пламъка на пещта като роса.

Към Авраам се присъединяват всесвятите момци и чудният Божи пророк Даниил, Исаак и Яков, Мойсей и Аарон преди Христовото раждане те вярно празнуват, като непрестанно Го молят за нашето спасение.

Богородичен: Цялото творение се радва с тебе за твоето раждане, Дево. Витлеем отвори Едем за нас. И ето, всички ние се радваме на дървото на живота и с вяра се молим усърдно: Владичице, изпълни нашите молитви.


На предпразненството:

Ирмос: Таинство странное:

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Таинства странная, страшная и преславная, славы Господь прииде на землю и в вертеп обнищав вниде плотию, Адама воззвати ища, и Еву болезней избавити.

Пеленами Твоими решиши пленицы грехопадений, многою же нищетою вся обогащаеши, Щедре: безсловесныя злобы, положся в ясли безсловесных, человеки изменяеши, Божий Слове пребезначальне.

Богородичен: Проповеди пророческия конец прияша: Егоже бо прорекоша приити в скончание лет, прииде и явися из Чистыя Девы воплощаемь. Того мыслию чистою приимем.


Първи Катавасии на Рождество: Христос раждается, гл. 1

От св. Козма Маюмски 

1. Христос се ражда – славете Го! Христос слиза от небесата – посрещнете Го! Христос е на земята – възвисете се! Пейте на Господ, всички на земята, радостно Го възпейте, народи, защото се прослави!


3. Да възкликнем към Христос Бог, Родения преди всички векове непостижимо от Отца Син, Който в последните дни се въплъти безсеменно от Дева: Свят си, Господи, Който възвиси нашия род!


4. Христе, произлязъл си от Дева като израстък от Йесеевия корен и цвят от него; Ти, Възхваленият, Който си невеществен и си Бог, дойде (при нас), като се въплъти от непозналата мъж (Мария) сякаш от планина със сенчеста гора; слава на Твоята сила, Господи!


5. Бидейки Бог на мира и Отец на милостта, Ти си ни изпратил Вестителя на Твоя велик съвет, Който ни носи мир. Затова, доведени до светлината на богопознанието, от тъмна нощ сме станали да Те славословим, Човеколюбче.


6. От утробата си морското чудовище избълва Йона като младенец – невредим, както го беше погълнал; така и Бог Слово, вселил се в Девата и приел плът, премина през нея, като я запази неповредена; тъй като не се роди по обичаен начин, Той съхрани родилата ненаранена.


7. Момците, възпитани в благочестие, презряха нечестивата заповед, не се побояха от огнената заплаха, но стояха сред пламъка и пееха: „Благословен си, Боже, на отците ни!“


8. Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Даващата прохлада пещ беше предобраз за свърхестествено чудо, защото не изгори хвърлените в нея младежи, както и огънят на Божеството не изгори утробата на Девата, в която влезе. Затова, прославяйки (Бога), нека запеем: „Всяка твар да благославя Господ и да Го превъзнася во веки!“


Евангелски чин

Дяконът: На Господ да се помолим! 

Народът: Господи, помилуй. 

Свещеникът: Защото си свят Боже наш и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отца и Сина, и Светия Дух подобава всяка слава, чест и поклонение, сега и винаги, и во веки веков. 

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание, всякое Господа.

Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим! 

Народът: Господи, помилуй (3).

Дяконът: Премъдрост! Да станем прави да изслушаме светото евангелие!

Свещеникът: Мир на всички.

Народът: И на твоя дух.

Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (името).

Дяконът: Да внимаваме.

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


Утринно евангелие по реда.


Възкресна песен

Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.


50 Псалом (пее се)


Слава: По молитвите на апостолите, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.

Стихира, глас 6:

Възкръсна Иисус от гроба както предрече, даде ни живот вечен и велика милост.


Литийна молитва (дяконът)

Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.


Честнейшую

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Народът: (речитативДушата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

Песен 9

Величай, душе моя, по-честитата и по-славната от небесните войнства.

Виждам странно и преславно тайнство: пещерата стана небе, Девата – херувимски престол (на Бога), яслите – мястото, в което легна невместимият Христос Бог, Когото възпяваме и величаем.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили, и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги и во веки веков.


Свят е Господ, нашия Бог. (2)

Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)

Ексапостиларий 7, гл. 2:

Когато Мария (Магдалина) каза, че Господ е взет, до гроба изтичаха Симон Петър и другият таинник Христов, когото (Той) обичаше. И двамата тичаха и намериха вътре плащаниците сами да лежат, а също и тази за главата Му лежеше навита настрана. Затова те пак замълчаха, докато видяха Христос.

Слава, на отците. Подобен: Учеником:

От семене вводится Авраамля и Божественнаго Давида Богоотца Пребезначальное Слово, Иже отроки равночисленныя первее Троице чудно Ангела сшествием из пламене спасый и рыдание в радость преложивый жен.

И сега, на предпразненството. Подобен: Учеником:

Развесели се Витлееме, и ти, Ефрата, се приготви, защото Богородица идва да роди неизказано Бога в пещера и ясли. О, какво страшно тайнство! Пророците и всички патриарси, Авраам, Исак, Яков, сега светло празнуват предпразника на Неговото божествено Рождество заедно с хората и ангелите.


Хвалитни стихири

Глас 4, Всякое дихание

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

Възкресни

Стих: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. (Пс.149:9) 

Ти претърпя кръст и смърт и възкръсна от мъртвите,  всесилни Господи, прославяме Твоето възкресение.


Стих: Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс.150:1)

Чрез Твоя кръст, Христе, Ти ни освободи от древното проклятие и чрез смъртта Си ни избави от дявола, който измъчва нашата природа, а с възкресението Си всичко изпълни с радост, затова Ти пеем: Господи, Който възкръсна от мъртвите, слава на Тебе!


Стих: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс.150:2)

Чрез твоя кръст, Христе Спасителю, Ти ни настави в Твоята истина и ни избави от примките на врага; Ти, Който възкръсна от мъртвите, възкреси и нас, паданалите в грехове, като простреш ръката Си, человеколюбиви Господи, по молитвите на Твоите светии.


Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3) 

Без да се отделиш от недрата на Отец, Единородно Божие Слово, Ти дойде на земята от човеколюбие, стана Човек без да се измениш и като претърпя кръст и смърт по плът, бидейки безстрастен по божество, ти възкръсна от мъртвите и даде безсмъртие на човешкия род, защото единствен си всесилен.

На светите отци, гл. 5: Подобен: Ра́дуйся, по́стников:

Стих: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)

Издигни гласа си, Сионе, Божи граде, и проповядвай наистина светата памет на отците, като им отдаваш почит, на Авраам и Исаак, и на прославения Яков. Ето, с Юда и Левий, ние също величаем великия Мойсей и чудния Аарон, и почитаме с Давид, Иисус Навин и Самуил. Издигайки предпразненствена, божествена похвала на Христос със свети песни, просим от Него да получим благодат и да дарува на света велика милост.

Стих: Благословен си, Господи, Боже на отците ни, хвално и прославено да е името Ти вовеки. (Дан.3:26)

Дойди Илия, който някога възседна божията огнена колесница, и ти, богомъдри Елисее, също с Езекия, Осие, всички се радвайте, и вие почитани дванадесет боговдъхновени пророци, присъединете се към химна за Рождеството Христово, и с песни възпейте вие, всички праведници, благочестиви момци, които с росата на Духа угасихте пламъка на пещта, молете Христос за нас да изпрати на душите ни велика милост.

Стих: Защото Ти си праведен във всичко, що направи с нас, и Твоите всички дела са истински. (Дан.3:27)

Яви се тази, която от всички векове на земята в предсказанията на пророците е възвестена, Девата Богородица, която мъдрите патриарси и праведници открито изявяват, към тях се присъединява и хорът на благочестивите жени: Сара, Ревека, Рахил и Анна също, както и славната Мириам, сестрата на Мойсей. С тях се радват краищата на света, цялото творение почита, защото Творецът на всичко и Бог идва да се роди по плът и да ни дари голяма милост.

Слава: глас 8:

Събранието от ученията на Закона прави Христовото божествено Рождество в плът очевидно за тези, които преди даването на Закона са проповядвали благодатта, която заради вярата е над стария Закон. Затова на душите, държани в ада, предварително обявиха избавлението от тлението заради възкресението. Господи, слава на Тебе.


И сега, по гласа на Славата: Преблагословена си, Богородице Дево, защото чрез Въплътения от тебе адът беше пленен, Адам беше извикан отново, клетвата – премахната, Ева – освободена, смъртта – умъртвена, а ние оживяхме; затова възкликваме и пеем: благословен си Христе, Боже наш, Който така си благоволил, слава на Тебе!


Велико славословие


Възкресен тропар

Днес стана спасението на света, нека възпеем Възкръсналия от мъртвите, Твореца на нашия живот: защото, като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.


—————————————————


На Литургията


Възкресен тропар, глас 4:

Узнали от ангела светлата вест за възкресението и отхвърлили прародителското осъждане, Господните ученички се хвалеха на апостолите и казваха: обезоръжена е смъртта, възкръсна Христос Бог, Който дарява на света велика милост.


Тропар на св. отци, гл. 2:

Великолепни са подвизите на вярата! Светите три момци се радваха, като стояха в източника на огъня, сякаш на тихи води; а пророк Даниил изглеждаше като пастир на лъвове, които сякаш бяха овце. По техните молитви, Христе Боже, спаси душите ни.


Тропар на предпразненството, гл. 4:

Някога Мариам бе записана във Витлеем (при преброяването) със стареца Йосиф, като идваща от семето на Давид, носейки в утробата си безсеменна Рожба. Дойде време тя да роди, а нямаше място в страноприемницата, обаче, като красив дворец се оказа пещерата за Царицата. Христос се ражда, за да възстанови (в нас) образа, който преди това беше паднал.


Тропар на храмовия светия


Кондак на предпразненството, гл. 3: 

Девата днес идва в пещерата да роди неизказано предвечното Слово; ликувай, цяла земьо, като чуеш това, прослави заедно с ангелите и пастирите предвечния Бог, Който пожела да се яви като малко дете.


Прокимен, гл. 4, Молитвата на Азария:

Благословен си, Господи, Боже на отците ни, хвално и прославено да е името Ти вовеки. (Дан. 3:26)

Стих: Защото Ти си праведен във всичко, що направи с нас. (Дан. 3:27)


Апостол Евр. 11:9-10, 17-23, 32-40 (с. 431), 

Алилуия. Боже, с ушите си сме чули. (Пс.43:1А) Викат праведниците, и Господ слуша и ги избавя от всичките им скърби. (Пс.33:18)


Литургийно евангелие: За Неделя преди Рождество, Мт 1:1-25


На отпуста

…на всички, които от началото на времето бяха угодни на Бога: от Адам до Йосиф, Обручника на Пресвета Богородица, чиято памет честваме…

No comments:

Post a Comment