Неделя на светите праотци.
Св. прор. Даниил и трите отроци
Гл. 3, утр. ев. 6, (Тип. с. 145)
В СЪБОТА НА ВЕЧЕРНАТА СЛУЖБА
Господи, воззвах (Пс. 140), глас 3:
Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи!
Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!
Възкресни стихири, глас 3.
Стих 1: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс.141:7a)
Чрез Твоя кръст, Христе Спасителю, се унищожи властта на смъртта и се премахна измамата на дявола, а човешкият род, спасен чрез вярата, всекидневно Ти поднася песен.
Стих 2: Около мене ще се съберат праведните, кога ми сториш благодеяние. (Пс.141:7Б)
Господи, чрез Твоето възкресение всичко се просвети и раят отново е отворен, а цялото творение Те възхвалява и всекидневно Ти поднася песен.
Стих 3: От дън душа викам към Тебе, Господи. Господи, чуй гласа ми. (Пс.129:1-2А)
Славя силата на Отца и на Сина и възпявам властта на Святия Дух – неразделно, нетварно Божество, единосъщна Троица, Която царува во веки веков.
Стих 4: Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбите ми. (Пс.129:2Б)
Покланяме се, Христе, на Твоя почитан кръст и възпяваме и славим Твоето възкресение, защото с Твоите рани всички се изцелихме.
На светите праотци, гл. 8, Подобен: Иже во Едеме рай:
Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3-4А)
Днес, като честваме паметта на праотците, верни, да възпеем Избавителя Христос, Който ги възвеличи сред всички народи, и вършещия наистина дивни чудеса Господ като могъщ и силен, Който чрез тях ни показа жезъла на Своята сила: единствената безбрачна и Дева Божия, чистата Мария, от която произлезе Христос, раждайки живота за всички, несвършваща наслада и вечно спасение.
Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс. 129:5)
Владико, Ти избави светите младежи от огъня и Даниил от устата на лъвове, благослови Авраам и Твоя раб Исаак, и Яков, неговия син. Ти благоволи да станеш като нас, като се роди от тяхното семе, да спасиш подхлъзналите се наши праотци чрез Твоя кръст и възкресение, и като разби оковите на смъртта, възкреси със Себе Си всички мъртви от-века, които Ти се покланят, Христе, Царю на вековете!
Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6)
Вървейки сред пламъците като в прохлада, благочестивите младежи се радваха в росата на Духа, тайнствено в нея предизобразиха Троицата и Христовото въплъщение, и като мъдри, чрез вяра угасиха силата на огъня. Така и праведният Даниил стана обуздател на лъвовете. Чрез техните молитви те молим, Спасителю човеколюбец: избави ни от неугасимия вечен огън и ни удостой с Твоето Царство, Господи.
На св. прор. Даниил, гл. 4, Подобен: Я́ко до́бля:
Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)
Дании́л чу́дный, се́рдце стяжа́в чи́сто ду́ха жили́ще и от него́ просвеща́емый, бу́дущих явле́ние прорицает я́вственно: проро́чества све́тлостию удобря́емый и я́сно сказу́яй держа́вных пребеззако́нных царе́й сокрове́нная со́ния.
Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)
Предукрепи́в те́ло твое́ посто́м неосла́бным, львов уста́ заткну́л еси́: посреде́ бо их стоя́, проро́че чу́дный, и к Бо́гу Благо́му взира́я, пребы́л еси́ не уя́звен несказа́нною си́лою вся де́йствующаго пресла́вно, Изба́вителя душ на́ших.
Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня (пребъдва) вечно. (Пс. 116:2)
На Престо́ле седя́щаго и А́нгелы обстои́маго, непости́жнаго ви́дел еси́ Судию́, су́ща Пра́веднаго, проро́че чу́дный. Уди́вль же ся ужа́сному и стра́шному виде́нию, назна́менал еси́ су́щим пото́м всем, написа́в Второ́е прише́ствие вопло́щшагося Бо́га на́шего.
Слава, глас 6. На св. праотци от св. патр. Анатолий:
Да възхвалим днес, верни, всички отци, които са живели преди закона: боголюбивият Авраам, роденият от обещание Исаак, Яков и дванадесетте патриарси, кроткият Давид, възлюбеният пророк Даниил, и тримата младежи прославени с тях, които промениха огъня в пещта в роса. И нека се молим за прошка от Христос Бог, Който е прославен в светиите Си.
И сега, първи Богородичен (догматик) на гласа, гл. 3:
Как да не се дивим на твоята богочовешка Рожба, Всепочитана? Защото без да си имала мъж, Всенепорочна, ти роди в плът без баща Син, Който преди времето е роден от Отец без майка, и не претърпя никакво изменение, смесване или разделение, а запази белезите на всяка природа. Ето защо, майко-Дево Владичице, моли Го да се спасят душите на православно изповядващите те като Богородица.
Вход с кадилница. Свете тихий:
Най-древната християнска молитва
Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Отца, Сина и Светия Дух – Бога. Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове. Затова и светът Те слави.
Прокимен, Пс. 92
Дяконът: В премъдростта да внимаваме. Вечерен прокимен на гл. 6.
Господ царува; облечен е с величие.
Стих: Облечен е Господ с могъщество и препасан.
Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати.
Стих: Твоят престол е утвърден открай време. Ти си вечен. (стихове 1-2)
Сугуба ектения.
Вечерно славословие
Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. (Дан. 3:26) Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!
Просителна ектения
На стиховните стихири, възкресни, глас 3:
Твоите страдания, Христе, помрачиха слънцето, а светлината на Твоето възкресение просвети всичко живо. Приеми нашата вечерна песен, Човеколюбче!
Стих: Господ царува; Той е облечен с величие. (Пс.92:1a)
Твоето живоносно ставане (от мъртвите), Господи, просвети цяла вселена, и призова Твоето творение, което лежеше в поквара. Затова ние, освободени от проклятието на Адам, викаме: Всемогъщи Господи, слава на Тебе.
Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. (Пс.92:1b)
Бог по природа е неизменен, страдайки по плът се изменил. Творението, неспособно да Го гледа увиснал, със страх се поклони и стенейки възпя Твоето дълготърпение. Ти слезе в ада, възкръсна на третия ден, дарявайки живот на света и велика милост.
Стих: На Твоя дом, Господи, подобава светост през дълги дни. (Пс.92:5b)
За да избавиш нашия род от смъртта, Христе, си претърпял смърт, а като възкръсна на третия ден, съвъзкреси със Себе Си онези, които Те признават за Бог, и просвети света. Господи, слава на Тебе!
Слава, глас 6, на пророка:
Дании́л, муж жела́ний, ка́мень, без руки́ отсе́чен, ви́дев Тя, Го́споди, Младе́нца, без се́мене рожде́на, пронарече́ Тя, из Де́вы воплоще́нна Сло́ва, непреме́ннаго Бо́га и Спа́са душ на́ших.
И сега, на св. праотци, глас 3. От св. патр. Герман:
Дойдете, почитатели на празниците, псаломски да възхвалим събора на праотците: праотец Адам, Енох, Ной, Мелхиседек, Авраам, Исаак и Яков; също Мойсей и Аарон и онези, които бяха след закона, Исус Навин, Самуил и Давид; и пророците, Исайя, Йеремия, Йезекиил, Даниил и другите дванадесет; също Илия и Елисей, и всички останали; и Захария и Кръстителя Йоан, и проповядващите Христос – живота и възкресението на нашия човешки род.
Песен на Симеон Богоприемец:
„Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)
Трисвятое
Възкресен тропар, глас 3:
Да се веселят небесните, да се радват земните, защото с мишцата Си Господ одържа победа: със смъртта Си стъпка смъртта, стана първороден от мъртвите, избави ни от утробата на ада и даде на света велика милост.
Тропар на св. прор. Даниил, глас 2:
Велики са подвизите на вярата! Всред извора на пламъците светите трима младежи се веселяха, сякаш бяха в тиха вода, а пророк Данаил сред лъвовете се показа като пастир на овце; по техните молитви, Христе Боже, помилвай ни.
Слава, на св. праотци, гл. 2:
Заради вярата Ти оправда праотците и чрез тях привлече Църквата, произлязла от народите; светиите се хвалят със слава, защото от тяхното семе е благословеният плод, (Девата), която Те роди безсеменно; по техните молитви, Христе Боже, спаси душите ни.
И сега, Богородичен отпустителен, гл. 2: Вся паче смысла
Твоите тайнства, Богородице, превъзхождат всяка мисъл и всичко славно. Защото запечана в чистота и пазена в девство, те познаваме като нелъжлива Майка, родила истинския Бог. Него моли да спаси душите ни!
——————————————————-——
Глас 3
Неделя на светите праотци
УТРИННА СЛУЖБА
След Шестопсалмието, Велика ектения
Бог Господь: на глас 3.
Пс. 117
Стих 1: Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.
Господ е Бог и ни осия, благословен е Идещият в името Господне!
Стих 2: Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих.
Стих 3: Няма да умра, а ще живея, за да разказвам за делата Господни.
Стих 4: Камъкът, Който отхвърлиха зидарите, Той стана глава на ъгъла, това стана от Господа и е дивно в очите ни.
Възкресен тропар, глас 3:
Да се веселят небесните, да се радват земните, защото с мишцата Си Господ одържа победа: със смъртта Си стъпка смъртта, стана първороден от мъртвите, избави ни от утробата на ада и даде на света велика милост.
Тропар на св. прор. Даниил, глас 2:
Велики са подвизите на вярата! Всред извора на пламъците светите трима младежи се веселяха, сякаш бяха в тиха вода, а пророк Данаил сред лъвовете се показа като пастир на овце; по техните молитви, Христе Боже, помилвай ни.
Слава, на св. праотци, гл. 2:
Заради вярата Ти оправда праотците и чрез тях привлече Църквата, произлязла от народите; светиите се хвалят със слава, защото от тяхното семе е благословеният плод, (Девата), която Те роди безсеменно; по техните молитви, Христе Боже, спаси душите ни.
И сега, Богородичен отпустителен, гл. 2: Вся паче смысла
Твоите тайнства, Богородице, превъзхождат всяка мисъл и всичко славно. Защото запечана в чистота и пазена в девство, те познаваме като нелъжлива Майка, родила истинския Бог. Него моли да спаси душите ни!
Малка ектения: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…
Първи възкресни седални, глас 3:
Христос възкръсна от мъртвите, първи сред починалите, първороден от цялото творение и Творец на всичко създадено; в Себе Си Той възстанови покварената природа на нашия род. Повече няма да царуваш, смърте, защото Владиката на всичко унищожи твоята сила.
Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33)
Господи, след като с плътта Си изпита смъртта, чрез Твоето възкресение Ти премахна жилото на смъртта и укрепи човека срещу нея, като обяви премахването на древното проклятие. Господи, Защитниче на живота ни, слава на Тебе!
Слава, и сега, Богородичен: Красоте девства
Поразен от красотата на твоето девство и от пресветлата ти чистота, Гавриил ти извика, Богородице: каква достойна похвала да ти принеса и как да те нарека? Недоумявам и се стъписвам. И затова, както ми е наредено, казвам ти: Радвай се, Благодатна!
Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог и на Тебе възнасяме слава…
Втори възкресни седални, глас 3
Подобен: Красоте девства:
Неизменността на Твоята божественост и доброволното Ти страдание изуми ада, Господи, и той ридаеше в себе си така: треперя пред нетленната Ипостас на плътта, виждам Невидимия, Който тайнствено ме поразява; затова онези, които аз държа, викат: слава на възкресението Ти, Христе.
Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)
Ние, вярващите, богословстваме за неизразимата, неразбираема и необяснима тайна на разпятието и възкресението, защото днес смъртта и адът са пленени, а човешкият род се облече в нетление; затова с благодарност ти викаме: слава на Твоето възкресение, Христе.
Слава, и сега, Богородичен: Ти тайнствено вмести в утробата си, Богородице, Неразбираемия и Неописуемия, Единосъщния с Отец и Дух Свети; чрез твоето раждане ние научихме да славим в света единствения и несмесен в Троица Бог, затова с благодарност ти викаме: Радвай се, Благодатна.
„Благословен си, Господи“, Глас 5
Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Пс.118:12
Съборът на ангелите се удиви като Те видя между мъртвите, а като разруши крепостта на смъртта, Спасителю, издигна със Себе Си Адам и освободи всички от ада.
Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!
„Защо разтваряте мирото с милостиви сълзи, ученички?“ Блестящият в гроба ангел на мироносиците благовестеше: „Вижте гроба и разберете, че Спасителят възкръсна от гроба.“
Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!
Много рано мироносиците изтичаха при Твоя гроб ридаейки, но застана пред тях ангела и рече: „Свърши времето за ридания, не плачете, а разкажете на апостолите за възкресението.“
Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!
Жените мироносици ридаеха, когато дойдоха при Твоя гроб с миро, Спасителю. Ангелът се обърна към тях казвайки: „Защо смятате Живия за мъртъв? Той като Бог възкръсна от гроба.“
Слава
Да се поклоним на Отца и Неговия Син, и Светия Дух, Троицата в едно същество, и със серафимите да кажем: свят, свят, свят си, Господи!
И сега
Раждайки Животодателя, Дево, ти си избавила Адам от греха, а на Ева си дала радост в мястото на печал. Вдигна отпадналите от този живот, въплътеният от тебе Бог и Човек.
Алилуия, алилуия, алилуия, слава Тебе Боже! (3 пъти)
Малка ектения
Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…
Ипакои, глас 3:
Сияещият ангел удиви с вида си и утеши с думите си мироносиците, като им каза: защо търсите Живия в гроба? Той възкръсна и изпразни гробовете. Знайте, че е неизменен Този, Който промени тлението. Кажете на Бога: Колко са страшни Твоите дела, защото си спасил човешкия род!
Стъпални, глас 3
Антифон 1:
Слове, Ти освободи от плен Сион от Вавилон, затова ме привлечѝ от страстите ми към живота. Пс 125
Които със сълзи по Бога сеят на юг, с радост ще жънат класове на вечен живот.
Слава: И сега:
Всеки добър дар идва от Святия Дух, Той сияе заедно с Отец и Син, всичко чрез Него живее и се движи.
Антифон 2:
Ако Господ не съзида дом на добродетелите, ние напразно ще се трудим; щом Той закриля душата, никой не ще превземе града ни. Пс 126
Светиите винаги са като плод на утробата за Тебе, Христе, те са осиновени за Отец чрез Светия Дух.
Слава: И сега:
Всяка святост и мъдрост са от Светия Дух, защото Той е същността на цялото творение; нека Му се покланяме както на Отец и Словото, защото Той е Бог.
Антифон 3:
Блажени са, които се боят от Господ и ходят по пътеките Му, защото ядат живителните плодове на Неговите заповеди. Пс 127
Пастиреначалниче, радвай се, като виждаш около трапезата Си Твоите чеда да носят клонки от добри дела.
Слава: И сега:
От Светия Дух е всяко богатство на славата, от Него идва благодат и живот за цялото творение, защото Той е възпяван заедно с Отец и Словото.
Прокимен, гл. 3. Пс 95
Кажете на народите: Господ царува! затова е твърда вселената, няма да се поклати. (Ст. 10)
Стих: Възпейте Господу песен нова, възпейте Господу, цяла земьо. (Ст. 1)
Кажете на народите: Господ царува! затова е твърда вселената, няма да се поклати.
Три канона: възкресния, на св. праотци и на св. прор. Даниил.
Канон възкресен. Глас 3
Възкресна Песен 1
Ирмос: Този, Който събра водата на нейните места в древността по божествена заповед и за израилския народ раздели морето, е Същият наш Бог, Който е много прославен. Само на Него да пеем, защото се прослави.
Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.
Този, Който осъди земята заради непокорния (Адам), да ражда тръни за неговите трудове, прие от ръцете на беззаконници да Му положат венец от тръни. Той е нашият Бог, Който прие плът за да вдигне проклятието, защото се прослави.
Приел страдащата и одушевена плът (като човек), Той се страхуваше от смъртта, но се оказа Победител и Победоносец над смъртта; Същият наш Бог се бори с мъчителя и съвъзкреси всички хора като се прослави.
Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.
Богородичен: Всички народи те славят като истинска Богородица, която роди безсеменно, защото Този, Който слезе в осветената ти утроба е нашият Бог, Който по подобие на нашето същество се роди от тебе и като Бог и като човек.
Ин кано́н святы́х пра́отцев, глас 1, его́же краегране́сие: Отце́м хвалу́ в ле́поту ны́не приноша́ю. Ио́сиф.
Песнь 1
Ирмос: Христо́с ражда́ется – сла́вите! Христо́с с Небе́с – сря́щите! Христо́с на земли́ – возно́ситеся! По́йте Го́сподеви, вся земля́, и весе́лием воспо́йте, лю́дие, я́ко просла́вися.
Отце́м пе́ние принесе́м, пре́жде зако́на и в зако́не воссия́вшим, и из Де́вы возсия́вшему Го́споду и Влады́це во́лею пра́вою угоди́вшим, и незаходи́маго просвеще́ния ны́не наслажда́ющимся.
Ада́ма пе́рваго почти́м, руко́ю почте́ннаго Зижди́теля, и всех нас пра́отца уже́ бы́вшаго, и в ски́ниях Небе́сных со все́ми избра́нными почива́юща.
А́веля, да́ры прине́сшаго душе́ю благоро́днейшею, прия́т всех Бог и Госпо́дь; сего́ же па́ки, скве́рноуби́йственною руко́ю умерщвле́на, принесе́ к све́ту я́ко Боже́ственна му́ченика.
Богородичен: Рече́ний Боже́ственных услы́шим, вопию́щих Христо́во явле́ние: се бо в верте́пе ражда́ется из Отрокови́цы Неискусому́жныя, его́же стра́шное Рождество́ провозвеща́ет звездосло́вцем звезда́ я́вльшаяся.
Канон на пророка, глас 8, его́же краегране́сие: Му́драго Дани́ила пе́сньми увенча́ю. Творе́ние Теофаново.
Песен 1
Ирмос: Песнь возсле́м, лю́дие, чу́дному Бо́гу на́шему, свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты, песнь побе́дную пою́ще и вопию́ще: пои́м Тебе́, Еди́ному Влады́це.
Спа́се Благоде́телю, всех благи́х Вино́вный, светоно́сным Твои́м сия́нием ум мой просвети́, Человеколю́бче, я́ко да Твоего́ проро́ка восхвалю́ сла́вную па́мять.
У́тро я́ко, возсия́л еси́, му́дро, целому́дрия, целому́дренную предбе́дствовавшую спасл еси́ Соса́нну: Бог бо тя воздви́же, Ве́детель та́йных, ста́рцы лю́тыя осуди́ти.
Стра́хом укрепля́еми Бо́жиим, Авраа́мовы вну́цы пи́щу пребеззако́нную отри́нуша до́блественне и, Боже́ственным пита́ющеся жела́нием благоче́стия, к велича́йшей взя́шася сла́ве.
Богородичен: Го́ру ви́дел еси́ мы́сленную, Дании́ле свяще́ннейше, еди́ну Пречи́стую Присноде́ву Отрокови́цу, из Нея́же отсече́ся Ка́мень краеуго́льный и лесть сокруши́ всю.
Възкресна Песен 3
Ирмос: От небитието Ти изведе всичко, чрез Словото ги създаде, в Духа ги усъвършенства, Вседържителю Всевишни, утвърди ме в Твоята любов.
Нечестивият беше посрамен от Твоя кръст, изкопа яма и падна в нея, а пък се възвиси рогът на смирените, Христе, чрез Твоето възкресение.
Възвестяването на благочестието сред народите покри света, както вода покрива моретата, Човеколюбче, защото издигайки се от гроба, Ти разкри светлината на Троицата.
Богородичен: Славни неща бяха казани за тебе, одушевени граде на вечно Царуващия; защото чрез тебе, Владичице, Бог живя сред хората на земята.
На св. праотци
Ирмос: Пре́жде век от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й рог наш, Свят еси́, Го́споди.
Пое́тся в ми́ре Си́фово к Зижди́телю разжже́ние, и́бо в непоро́чнем жи́тельстве и душе́вней любви́ тому́ и́стинно угоди́, и ны́не во стране́ живы́х вопие́т: Свят еси́, Го́споди.
Усты́, и язы́ком, и се́рдцем Ено́с чу́дный призва́ти Богому́дрено Влады́ку всех и Бо́га наде́яшеся в Ду́се и, благоуго́дно пожи́в на земли́, сла́ву восприя́т.
Свяще́ннословии свяще́нными Ено́ха ублажи́м, благоугоди́в бо Го́споду, преста́вися в сла́ве, яви́вся лу́чши сме́рти, я́коже писа́ся, и́мже Бо́жий быв раб и́скреннейший.
Богородичен: Ны́не ча́яние язы́ков от Де́вы предгряде́т, и Витлеем заключе́нный отверза́ет све́тло Еде́ма, Сло́во воплоща́емое прие́мля, и в я́слех пло́тию возле́гшаго.
Песен 3, на пророка
Ирмос: Ты еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты еси́ Свет омраче́нных, и пое́т Тя дух мой.
Ра́зум и му́дрость от Бо́га прие́м, сказа́л еси́ светоявле́нно сено́вная царе́м с́ония.
Зми́я умертви́л еси́, пи́щу вверг, сла́вне, чу́вственнаго, пе́рвее бо неви́димыя победи́л еси́ де́моны.
Богородичен: Заре́ю просвеща́емь, явле́нную зри́ши, сла́вне, го́ру Бо́жию благослове́нную, челове́ков укра́шение.
Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…
Ипакои на светите праотци, гл. 2:
Пламъкът се промени в роса за юношите, а плачът на жените се смени с радост, защото ангел послужи и при двете чудеса: на едните промени пещта в място за почивка, а на другите възвести тридневното възкресение; слава на Тебе, Господи, начало на нашия живот!
Възкресен Кондак, глас 3. Подобен: Дева днесь:
От гроба възкръсна днес, Милостиви, и ни изведе от портите на смъртта; днес Адам ликува и Ева се радва, а заедно с тях пророците с патриарсите непрестанно възпяват божествената сила на Твоята власт.
Икос: Небето и земята днес да ликуват и единодушно да възпяват Христос Бог, защото Той възкреси затворените в гробовете; радва се и цялото творение, поднасяйки достойни песни на Твореца на всичко и наш Изкупител, че днес като Животодател изведе със Себе Си мъртвите от ада, издига ги в небесата и потъпква надменността на врага, и разбива портите на ада чрез божествената сила на Своята власт.
Слава, и сега, седален на пророка, глас 8.
Обогатен с пророческа благодат, раждането на Девата в сенки описа и ясно изтълкува сънищата на царя, ти беше хвърлен в ямата като мъченик, блажен, но чудотворно там научи лъвовете да постят; така разруши нечестивото служение, и смело уби змията, светли и дивни Данииле, затова се моли на Христос Бог, да дарува прошка на греховете на тези, които с любов празнуват твоята памет.
Възкресна Песен 4
Ирмос: Положил си ни силната Си любов, Господи, и си предал Своя Единороден Син за нас на смърт, затова благодарствено Ти викаме: слава на Твоята сила, Господи.
Ти милостиво претърпя синини и рани, оскърбления и удари по страните Си, и дълготърпеливо понесе оплюване, чрез които направи моето спасение. Слава на Твоята сила, Господи.
Чрез смъртното тяло, Животе, Ти вкуси смъртта заради страданията на бедстващите и въздишките на Твоите бедни, и като погуби разрушителя, Многопрославени, всички съвъскреси със Себе Си и така се прослави.
Богородичен: Помни, Христе, стадото, което си придобил чрез страданията си, и приеми милостивите молитви на твоята превъзнасяна Майка и посети нас, които страдаме, и чрез Твоята сила избави ни, Господи.
На св. праотци:
Ирмос: Жезл из ко́рене Иессе́ова и цвет от него́, Христе́, от Де́вы прозя́бл еси́, из горы, Хва́льный, приосене́нныя ча́щи прише́л еси́, вопло́щся от Неискусому́жныя, Невеще́ственный и Бо́же. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Хвалу́ принесе́м Бо́гу, чту́ще пе́сньми Ноя, вои́стинну су́ща пра́веднаго: во всех бо за́поведех Боже́ственных украша́емь яви́ся, Христу́ благоугоди́в, ему́же песнопое́м, ве́рнии: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Ви́дев твое́ Бог благоро́дное нра́ва, и просто́е, и по всему́, Но́е, соверше́на, втора́го ми́ра я́ве началовождя́ тя показу́ет, спа́сшаго тому́ вся́каго ро́да от пото́па чу́вственнаго се́мя, я́коже Сам повеле́.
Но́я, сохра́ньшаго Бо́жий зако́н невреди́мь, и обре́тшася тогда́ пра́ведна в ро́де свое́м, и дре́вяным спа́сша дре́вле ковче́гом безслове́сных ро́ды повеле́нием Вседе́тельным, пе́сньми благоче́стно ублажи́м.
Вино́ умиле́ния нам то́чит, чту́щим тя, Но́е блаже́нне, па́мять твоя́, веселя́щее и ду́ши, и сердца́ всегда́ чи́сте блажа́щих нра́вы твоя́ честны́я и жи́тельство Боже́ственное.
Богородичен: Ны́не Избавле́ние на́ше в я́слех возлегает и пелена́ми повива́ется, я́коже Младе́нец. И волсви́, восто́чнии ца́рие, прихо́дят сего́ я́ко Бо́га и Царя́ ро́ждшагося от Чи́стыя, ви́дети и поклони́тися с да́ры ве́рно.
Песен 4, на пророка
Ирмос: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к, едины́я Богоро́дицы, хотя́ща воплоти́тися богови́дно усмотри́ и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.
Зако́н благоче́стно сохрани́в, о проро́че! вои́стинну му́дрости позна́л еси́ Да́теля, та́йным же науча́юща и глубо́ким и я́же во тьме тя просвеща́юща.
Свяще́нну жи́знь пожи́в, Богоявле́нне, жела́ний муж наре́клся еси́, му́жественно бо стра́сти попра́в, к нестаре́ющейся преста́вился еси́ жи́зни.
Все́льшаяся в тебе́ Уте́шителя благода́ть, Дании́ле, показу́ет тя светоно́сна, и победи́теля мучи́телей и царе́й, и прему́дрости жили́ще.
Богородичен: Ка́мень Тя, без руки́ отсе́чен, Сло́ве, от горы́ зрит, Де́вы Богоро́дицы,Дании́л проро́к, взыва́я и воспева́я Твое́ Божество́.
Възкресна Песен 5
Ирмос: От ранна утрин се обръщам към Тебе, Твореца на всичко; Ти си мирът, който превишава всяко разбиране, а понеже Твоите заповеди са светлина, ръководи ме чрез тях.
Заради еврейската завист беше предаден на несправедия съдия, всевиждащи Боже, Който съдиш справедливо цялата земя, и избави Адам от древното осъждане.
С непобедимата сила на Твоя Кръст, Христе, Който възкръсна от мъртвите, даруй Твоя мир на Твоята църква и спаси душите ни.
Богородичен: Винаги-Дево, ти единствена стана подобна на светата скиния и по-широка от небесата, защото си приела в утробата си Словото Божие, Когото цялото творение не може да побере.
На св. праотци:
Ирмос: Бог Сый мира, Оте́ц щедро́т, Вели́каго Сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща, посла́л еси́ нам; тем, Богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя, Человеколю́бче.
Хвала́ми Боже́ственными да почти́тся Сим, оте́ческое благослове́ние приплоди́в, и, пред Бо́гом благоуго́ден я́влься, к пра́отеческим лико́м причте́ся, и во стране́ живы́х ра́достно почива́ет.
Ви́дети сподо́бися я́ко друг Бо́жий Авраа́м день Зижди́теля своего́ и испо́лнь быва́ет ра́дости духо́вныя; сего́ у́бо, ума́ пра́востию чту́ще, ублажи́м вси, я́ко Христо́ва Боже́ственна пра́отца.
Ви́дел еси́, я́коже есть мо́щно челове́ку ви́дети, Тро́ицу и Ту́ю угости́л еси́, я́ко друг при́сный, преблаже́нне Авраа́ме; те́мже мзду́ прия́л еси́ стра́ннаго гоще́ния, е́же бы́ти тебе́ безчи́сленных язы́ков отцу́ ве́рою.
Богородичен: По́лный истощава́ется пло́тию нас ра́ди, и нача́ло Безнача́льный прие́млет; обнищева́ет же бога́тый, и Сло́во – Сый Бог–в я́слех безслове́сных возлежи́т, я́ко Младе́нец, воззва́ние всех су́щих от ве́ка соде́ловая.
Песен 5, на пророка
Ирмос: От но́щи неве́дения Богове́дением просвети́вый концы́, просвети́ мя у́тром Человеколю́бия Твоего́, Го́споди.
Страда́льческия по́двиги проро́чествия уясни́в пропове́данием, сия́еши обои́ми, Боже́ственнаго вдохнове́ния испо́лнен.
Прему́др показа́лся еси́, блаже́нне, па́че ума́ прему́дрости сия́ньми, велича́йший Богоглаго́ливе Дани́иле, и вся просвети́л еси́.
Богородичен: Тайновождеству́ет о́бразы неизглаго́ланнаго воплоще́ния, Чи́стая, и́же из Тебе́ Высоча́йшаго Дании́л проро́к сла́вный.
Възкресна Песен 6
Ирмос: Най-дълбоката бездна от грехове ме обгръща и духът ми изнемогва, но Владико, простри високата си ръка и ме спаси както Петър, Кормчию.
С Твоето добросърдечно слизане (при нас) ме обгърна безкрайната Ти милост и снизхождение, защото, като се въплъти и прие образ на раб, Владико, със Себе Си Ти и мене обожестви и прослави.
Убиецът се подложи на смърт, когато видя, че Умъртвеният оживя. Това са образите на Твоето възкресение, Христе, и наградата за Твоите пречисти страдания.
Богородичен: Пречиста, която си единствената, непостижима ходатайка между Създателя и човеците, помоли твоя Син да бъде милостив към прегрешилите твои раби и да им е защитник.
На св. праотци:
Ирмос: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зверь, якова́ прия́т; в Де́ву же все́льшееся Сло́во и плоть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну: его́же бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ невре́жде́нну.
О́браз Христо́вы сме́рти был еси́ я́ве, Исаа́че преблаже́нне, возводи́мь о́тчим благопокоре́нием, е́же закала́тися. Сего́ ра́ди ублажи́лся еси́ и раб Бо́жий вои́стинну яви́лся еси́ бли́жний, со все́ми пра́ведными вселя́яся.
Яви́ся Иа́ков уго́дник, ве́рнейший всех Бо́га; те́мже и бра́ся со А́нгелом, ум зря Бо́га нарече́ся и, спя, Боже́ственную ле́ствицу ви́де, на не́йже Бог утвержда́шеся, пло́тию обложи́выйся за благосты́ню.
Любя́ Ио́сиф ко отцу́ благопокоре́ние, в ров вве́ржен, продаде́ся во о́браз закла́ннаго и в ро́ве положе́ннаго Христа́; пшеницода́вец же Еги́пта бысть, целому́др быв и пра́веден, царь же страсте́й и́стиннейший.
Богородичен: Мла́до на земли́ Отроча́ познава́ется, Сый со Отце́м при́сно и Ду́хом, пелена́ми же повива́ется, и́же зе́млю повива́яй мгло́ю я́ве, и в я́слех безслове́сных возлежи́т. Сего́ ны́не предпра́зднуем, ра́дующеся, безсе́менное рождество́.
Песен 6, на пророка
Ирмос: Я́коже проро́ка изба́вил еси́ из глубины́ преиспо́дния, Христе́ Бо́же, и мене́ от грехо́в мои́х изба́ви, я́ко Человеколю́бец, и упра́ви живо́т мой, молю́ся.
А́нгельския ты ли́ки во све́те светле́йшем зря, подража́тель всеизря́днейший сих был еси́, Всецаря́ наслажда́лся сия́ньми.
Спаси́тельное Сло́ва прише́ствие возвеща́я, предвозвести́л еси́ и хра́ма разоре́ние, зако́на же исполне́ние и благода́ти па́че ума́ дарова́ния.
Богородичен: Се Де́ва во утро́бе я́ве зачина́ет Христа́ Бо́га, осия́вшися Ду́хом, Ея́же проображе́ние прови́дяше Дании́л сла́вный.
Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…
Кондак на св. праотци, глас 6.
От преп. Роман Сладкопевец
Не почетохте ръкотворното изображение, а се оградихте с неписаната Същност, трикратно блажени, прославихте се в подвига сред огъня и като стояхте сред непоносимия пламък, призовахте Бога: побързай, Състрадателни, като милостив скоро да ни помогнеш, защото можеш, ако поискаш.
Икос: Протегни ръката Си, която са изпитали египтяните в древност, когато измъчваха евреите и те страдаха; не ни изоставяй, за да не ни погълне смъртта, която жадува за нас, и сатаната, който ни ненавижда, но приближи се до нас и пощади душите ни, както някога пощади Твоите юноши във Вавилон, които непрестанно Те славеха и заради Тебе бяха хвърлени в пещта, и оттам Те призоваха: побързай, Състрадателни, като милостив скоро да ни помогнеш, защото можеш, ако поискаш.
Синаксар: В този месец, в седемнадесетия ден празнуваме паметта на св. пророк Даниил и тримата момци – Анания, Азария и Мисаил. В същия ден празнуваме и неделята на светите праотци.
Приемете радостта, древни праотци,
като виждате приближаващия Месия Христос,
весели се, Авраме, който се явяваш прадядо на Христос.
По техните молитви, Христе Боже наш, помилвай и ни спаси. Амин.
Възкресна Песен 7
Ирмос: Както в древността си оросил тримата благочестиви младежи в халдейския пламък със светлия Божествен огън, озари и нас, които викаме: благословен си, Боже на нашите отци!
Светлата църковна завеса се раздра по време на разпъването на Твореца, разкривайки скритата в Писанието истина на вярващите, възкликвайки: благословен си, Боже на нашите отци!
Когато Твоите ребра бяха прободени и божествените капки от животворящата Ти кръв, Христе, промислително капеха на земята, Ти възсъздаде тези, които бяха земни, за да възклицават: благословен си, Боже на нашите отци!
Припев: Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!
Троичен: Да прославим благия Дух заедно с Отца и Единородния Син, верни, като почитаме едното Начало в три (лица) и едното Божество, като възкликнем: благословен си, Боже на нашите отци!
На св. праотци:
Ирмос: О́троцы, благочести́ю совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но, посреди́ пла́мене стоя́ще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Да воспое́тся Ана́ния, Аза́рия, Мисаи́л с Дании́лом, пещь угаси́вше о́гненную, и львов обузда́вше стремле́ния, и Христу́ согла́сно пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Зако́нно пострада́в в напа́стех и неосла́бных ско́рбех, уго́дник нарече́ся И́ов Бо́жий всеи́стиннейший, кро́ток, незло́бив, прав, соверше́н, непоро́чен, вопия́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Ве́рою Моисе́я, Ааро́на же и О́ра почти́м, восхваля́юще Иису́са и Леви́ю свяще́ннейшаго, Гедео́на же и Сампсо́на, и взыва́ем: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Богородичен: Се, я́коже прорече́ проро́к, во чре́ве зача Неискусобра́чная Бо́га и роди́ти я́ве и́дет в верте́пе Витлее́мле. Ему́же вси пое́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Песен 7, на пророка
Ирмос: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су огнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Зако́ном, проро́че, огражде́н, не прия́л еси́ оскверни́тися пребеззако́нно, но, Боже́ственне умо́м просвеща́емь, вопия́л еси́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Вся ужаса́ет твое́ чу́до, я́коже проро́ку бо проро́к тебе́ предста́, восхище́н, пи́щу нося́ тебе́ и поя́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Внутрь ро́ва затворе́н и львом на снедь предложе́н, спа́слся еси́, Бо́гу, покры́вшу тя, блаже́нне, благослове́н еси́, зову́ща, Бо́же оте́ц на́ших.
Богородичен: Струю незави́стно источа́еши врачева́ний, о Де́во Богома́ти! Дании́л бо я́сно узре́ Тя го́ру, из нея́же Спас возсия́, Бог оте́ц на́ших.
Възкресна Песен 8
Ирмос: Отличилите се с благочестието си юноши, обърнати от неудържим огън, но незасегнати от пламъците, пееха божествена песен: всички дела Господни, благословете Господа, и Го превъзнасяйте през всички векове! (Дан. 3:57).
Светлата завеса на храма се раздра, когато Твоят кръст беше издигнат на лобното място, и творението трепереше, пеейки от страх: всички дела Господни, благословете Господа, и Го превъзнасяйте вовеки.
Възкръснал си от гроба, Христе, и чрез дървото (на кръста) си издигнал с Божествена сила падналия чрез измама (Адам), който възкликва и казва: всички дела Господни, благословете Господа, и Го превъзнасяйте вовеки.
Богородичен: Ти се яви като храм Божий, одушевено вместилище и ковчег, защото ти примири Твореца с човеците, Пречиста Божия Майко, и затова всички създания достойно те възпяваме и превъзнасяме през всички векове.
На св. праотци:
Ирмос: Свърхестествено чудо изобразява даващата прохлада пещ: както не изгори хвърлените в нея юноши, така и огънят на Божеството не изгори утробата на Дева, когато слезе в нея. Затова, прославяйки Бога, да възкликнем: цялото творение да благославя Господ и да Го прославя през всички векове!
Днес празнуваме светата памет на всички свети отци от вековете: Адам и Авел, Сит и Ной, Енос и Енох, Авраам, Мелхиседек и Иов, Исаак и верния Яков, като викаме: цялото творение да благославя Господ и да Го прославя през всички векове!
Да възхвалим богоприятното множество на божествените отци: Варак и Натан, и Елеазар, Йосия и Давид, Йефтай и Самуил, който с почит гледаше бъдното и извика: цялото творение да благославя Господ и да Го прославя през всички векове!
Да принесем похвала с песни на Божиите пророци и възхвалим Йосия и Михей, Софония и Авакум, Захария и Йона, Агей и Амос, и с Авдий Малахия и Наум, Исая и Еремия, и Езекиил, а заедно с тях Даниил, Илия и Елисей.
С троични думи нека възпеем, вярващи, Пресвета Троица: безначалния Отец и Сина, и истинния Свети Дух – триипостасната Единица, Която всичко живо слави и казва: цялото творение да благославя Господ и да Го прославя през всички векове!
Богородичен: Въплътил се по неизразимо слово, Ти, Христе, дойде от кръвта на девица и като съвършен Младенец от преголямо добросърдечие се роди в пещера, Иисусе; звезда Те възвести отдалече на звездобройците, които викаха с вяра: пейте и превъзнасяйте Христос навеки!
Песен 8, на пророка
Ирмос: Богоглаго́ливии о́троцы, в пещи́ со огне́м пла́мень попира́юще, поя́ху: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Священноявле́н показа́лся еси́, о проро́че! и де́ятельным виде́нием со Безтеле́сными пел еси́: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Тя, всеблаже́нне, благохва́лим вси и, в честно́е торжество́ твое́ ра́дующеся, взыва́ем: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богородичен: Пречу́дную Отрокови́цу Богоглаго́ливый образова́тельными о́бразы усмотри́в, взыва́л еси́: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Възкресна Песен 9
Ирмос: О, ново чудо, подобаващо на Бога! Защото Господ явно е минал през затворената порта на Девицата; Бог – безплътен на входа, но се яви облечен в плът на изхода, а портата остана затворена. Нея, като Богомайка, неизказано величаем.
Ужасно е да се гледа Тебе, Твореца, издигнат на (кръстното) дърво, Слове Божий, и Бог страдащ в плът за рабите и лежащ бездиханен в гроба, но Ти освободи мъртвите от ада. Затова Те величаем, Христе, като всемогъщ.
Положен мъртъв в гроба, Ти спаси праотците от тлението на смъртта, Христе, и направи живота да разцъфти, давайки възкресение на мъртвите, насочи човешката природа към светлината и я облече в Божествено нетление. Затова Те величаем като източник на вечно живата светлина.
Богородичен: Ти, Пречиста, се яви като храм и престол на Бога, в който се засели Обитаващият във висините, Роденият без мъж, и Който никак не отвори портите на твоята плът. Затова с твоите непрестанни молитви, Чиста, скоро покори напълно варварските племена.
На св. праотци:
Ирмос: Странно и преславно тайнство виждам: небето като пещера, престолът херувимски като Дева, а яслите като легло, в което легна невместимият Христос Бог, Когото възпявайки величаем.
С твоя помощ, Господи, в древни времена дъщерите придобиха сила: Анна и Юдит, Девора и Олда́, Яил и Естер, Сарра и Мариам Мойсеева, Рахил и Ревека и многомъдрата Рут.
Нека прославим светите юноши, защото те угасиха пещта, да ги прославим заедно с пророк Даниил и всички праведници, които и преди Закона сияеха с благост, и угодиха на Владиката в Закона.
Премъдрите свети пророци бяха внуците на Авраам, които бяха родени от Авраам и Юда, и те предвъзвестиха Божието Слово чрез Духа; заради техните молитви, Иисусе, помилуй всички.
Вашият празник освети цялата материя и кани всички нас, рабите, да празнуваме, като ви умоляваме: винаги принасяйте молитва към Господа, блажени, за да получат вечни блага тези, които ви хвалят.
Богородичен: Този, Който дойде от Девата, се облече в мене (от моята природа) и в пещерата се роди неслитно Словото на Отца, затова ликувай, природо, и с благодарствени гласове прослави Неговото всесвято снизхождение по милост.
Песен 9, на пророка
Ирмос: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.
Пожа́л еси́ твои́х боле́зней припло́дия, на Небесе́х со проро́ки лику́я при́сно, окре́ст высоча́йшаго престо́ла Вседержи́телева.
Све́том трисо́лнечным ны́не венцено́сец жела́ний кра́йнейшему предстои́ши, с Безтеле́сными ли́ки веселя́ся.
Богородичен: Кра́сна слава твоя́, ея́же ны́не наслажда́ешися: Всепе́тую бо Отрокови́цу, проро́че честны́й, о́бразы возвеща́ти всем сподо́бился еси́.
Първи Катавасии на Рождество: Христос раждается, гл. 1
От св. Козма Маюмски
1. Христос се ражда – славете Го! Христос слиза от небесата – посрещнете Го! Христос е на земята – възвисете се! Пейте на Господ, всички на земята, радостно Го възпейте, народи, защото се прослави!
3. Да възкликнем към Христос Бог, Родения преди всички векове непостижимо от Отца Син, Който в последните дни се въплъти безсеменно от Дева: Свят си, Господи, Който възвиси нашия род!
4. Христе, произлязъл си от Дева като израстък от Йесеевия корен и цвят от него; Ти, Възхваленият, Който си невеществен и си Бог, дойде (при нас), като се въплъти от непозналата мъж (Мария) сякаш от планина със сенчеста гора; слава на Твоята сила, Господи!
5. Бидейки Бог на мира и Отец на милостта, Ти си ни изпратил Вестителя на Твоя велик съвет, Който ни носи мир. Затова, доведени до светлината на богопознанието, от тъмна нощ сме станали да Те славословим, Човеколюбче.
6. От утробата си морското чудовище избълва Йона като младенец – невредим, както го беше погълнал; така и Бог Слово, вселил се в Девата и приел плът, премина през нея, като я запази неповредена; тъй като не се роди по обичаен начин, Той съхрани родилата ненаранена.
7. Момците, възпитани в благочестие, презряха нечестивата заповед, не се побояха от огнената заплаха, но стояха сред пламъка и пееха: „Благословен си, Боже, на отците ни!“
8. Възхваляваме, благословяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.
Даващата прохлада пещ беше предобраз за свърхестествено чудо, защото не изгори хвърлените в нея младежи, както и огънят на Божеството не изгори утробата на Девата, в която влезе. Затова, прославяйки (Бога), нека запеем: „Всяка твар да благославя Господ и да Го превъзнася во веки!“
Евангелски чин
Дяконът: На Господ да се помолим.
Народът: Господи, помилуй!
Свещеникът: Защото си свят, Боже наш, и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отец и Син, и Свети Дух, подобава всяка слава, чест и поклонение сега и винаги, и во веки веков.
Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание всякое Господа.
Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!
Народът: Господи, помилуй! (3)
Дяконът: Премъдрост! Да застанем прави, за да изслушаме светото Евангелие!
Свещеникът: Мир на всички!
Народът: И на твоя дух!
Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (името).
Дяконът: Да внимаваме.
Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!
Възкресно Евангелие,
Възкресна песен
Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.
50 Псалом (пее се)
Слава: По молитвите на пророка, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.
И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.
Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.
Стихира, глас 6:
Възкръсна Иисус от гроба както предрече, даде ни живот вечен и велика милост.
Литийна молитва (дяконът)
Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.
Честнейшую
Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!
Народът: (речитатив) Душата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.
Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.
Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.
По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.
Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.
Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.
Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.
Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.
Песен 9
Величай, душе моя, по-честитата и по-славната от небесните войнства.
Виждам странно и преславно тайнство: пещерата стана небе, Девата – херувимски престол (на Бога), яслите – мястото, в което легна невместимият Христос Бог, Когото възпяваме и величаем.
Малка ектения
Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили, и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги и во веки веков.
Свят е Господ, нашия Бог. (2)
Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)
Ексапостиларий по номера на утринното евангелие.
Ексапостиларий 6:
Гл. 2. Показвайки, че си човек по същество, Спасителю, след като възкръсна от гроба, Ти дойде, застана сред учениците, и яде от храната, научи ги за покайното кръщение, а като се възнесе веднага при небесния Отец, обеща им да изпратиш Утешителя, надбожествени Богочовеко, слава на Твоето възкресение.
На св. праотци, по Жени услишите
Да възхвалим Адам, Авел, Сит и Енос, Енох и Ной, Авраам, Исаак и Яков, Моисей, Йов и Аарон, Елеазар и Иисус, Варак, Сампсон и Йефтай, Давид и Соломон.
Слава, на пророка:
Нека се почете сега Даниил, най-великият между пророците, защото видя нашия Бог Христос като камък, отсечен не от човешка ръка от планината, която е чистата Дева; заедно с него да се възхвалят и тримата младежи, които спаси невредими от огъня на пещта божествената и неизказана Рожба на Девата, чрез Когото е спасен светът.
И сега:
Премъдрият Даниил е обучен в тайната от Божествения Дух, а тримата Авраамови младежи с вяра изобразяват твоята безсеменна Рожба, Пречиста, защото Той, Който по божество е неописуемо Слово, пожела да се въплъти от тебе, Богородице, и да се роди във Витлеем за спасение на хората.
На хвалитните стихири, възкресни, глас 3:
Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.
Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.
Стих 1: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. (Пс.149:9)
Дойдете всички народи, проумейте силата на страшната тайна, защото Христос, нашият Спасител, Който е Словото от начало, беше разпнат заради нас и доброволно прие погребение, и възкръсна от мъртвите за да спаси всичко. Нека да Му се поклоним!
Стих 2: Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс.150:1)
Господи, Твоите стражи разказаха всички чудеса, но суетният синедрион напълни ръцете им с пари, като мислеха, че ще скрият възкресението Ти, което светът прославя. Помилвай ни!
На светите праотци, гл. 2, По Доме Ефратов
Стих: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. Пс.150:2
Нека всички сега да извършим помена на предците, възхвалявайки техния богоугоден живот, заради който са били възвеличени.
Стих 3: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. Пс.150:3
Младежите угасиха силата на огъня, ликувайки и възпявайки всесилния Бог, когато бяха в пещта.
Стих 4: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)
Заключен в рова, пророк Даниил живееше със зверовете, но беше запазен от тяхната ярост.
Слава, на св. праотци, гл. 7. От св. патр. Герман:
Дойдете всички с вяра да празнуваме годишния помен на отците преди закона – Авраам и тези с него; да почетем достойно племето на Юда, юношите във Вавилон като образ на Троицата, които угасиха пламъка в пещта, да ги възхвалим заедно с Даниил; като се държим твърдо в предсказанията на пророците, нека заедно с Исайя високо да извикаме: ето, Девицата ще зачене в утробата и ще роди Син Емануил (Ис. 7:14), което означава „с нас е Бог“.
И сега, по гласа на Славата: Преблагословена си, Богородице Дево, защото чрез Въплътения от тебе адът беше пленен, Адам беше извикан отново, клетвата – премахната, Ева – освободена, смъртта – умъртвена, а ние оживяхме; затова възкликваме и пеем: благословен си Христе, Боже наш, Който така си благоволил, слава на Тебе!
Велико славословие.
Възкресен тропар
Днес стана спасението на света, нека възпеем Възкръсналия от мъртвите, Твореца на нашия живот: защото, като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.
———————————————————
На Литургията
Възкресен тропар, глас 3:
Да се веселят небесните, да се радват земните, защото с мишцата Си Господ одържа победа: със смъртта Си стъпка смъртта, стана първороден от мъртвите, избави ни от утробата на ада и даде на света велика милост.
Тропар на св. праотци, гл. 2:
С вяра си оправдал праотците, като чрез тях си сгодил Църквата, която е излязла от народите. Светиите се хвалят със слава, защото от тяхното семе е благословения плод, (Девата), която Те роди безсеменно. По техните молитви, Христе Боже, помилвай ни.
Тропар на прор. Даниил, глас 2:
Велики са подвизите на вярата! Всред извора на пламъците светите трима младежи се веселяха, сякаш бяха в тиха вода, а пророк Данаил сред лъвовете се показа като пастир на овце; по техните молитви, Христе Боже, помилвай ни.
На храмовия светия
Кондак на предпразненството на Рождество, гл. 3:
Девата днес идва да роди неизказано предвечното Слово в пещерата. Ликувай, цяла земьо, щом си чула, прослави заедно с ангелите и пастирите Този, Който иска да се яви като Младенец – предвечният Бог.
Прокимен, гл. 8. Молитвата на Азария:
Благословен си, Господи, Боже на отците ни! (Дан. 3:26А) Стих: Защото Ти си праведен във всичко, що направи с нас. (Дан. 3:27А)
Апостол на праотците, Кол. 3:4-11
Алилуйя, гл. 8:
Стих 1: Мойсей и Аарон са между свещениците Му. (Пс. 98:6)
Стих 2: Викат праведниците, и Господ ги слуша. (Пс. 33:18)
Евангелие на св. праотци: Лк 14:16-24
Един човек приготви голяма вечеря и покани мнозина; и в часа за вечеря изпрати слугата си да каже на поканените: дойдете, понеже всичко е вече готово. И почнаха всички като сговорени да се извиняват. Първият му рече: купих си нива и ще трябва да отида да я видя; моля те, извини ме. Другият рече: купих си пет рала волове и отивам да ги опитам; моля те, извини ме. Третият рече: ожених се, и затова не мога да дойда. И като се върна, слугата обади това на господаря си.
Тогава стопанинът на къщата се разсърди и рече на слугата си: излез по-скоро по стъгдите и улиците на града и доведи тук бедните, маломощните, хромите и слепите. И рече слугата: господарю, извършено е, както заповяда, и още място има. И рече господарят на слугата: излез по друмища и плетища, и, колкото намериш, накарай ги да влязат, за да се напълни къщата ми. Защото, казвам ви: никой от поканените няма да вкуси от вечерята ми.
Понеже мнозина са звани, а малцина – избрани.
No comments:
Post a Comment