Friday 22 December 2023

Неделя преди Рождество Христово (когато се падне на 24 декември)

  • Това последование ще се повтори през 2028 г. Запишете си този файл; до тогава не се знае дали ще го намерите онлайн.

  • Неделя преди Рождество Христово

    24 декември


    • На тази вечерна не се служи нищо възкресно, а само службата на светите отци и на предпразненството.


    В СЪБОТА НА ВЕЧЕРНАТА


    Господи, воззвах (Пс. 140), глас 6:

    Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

    Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!


    Стихири на светите праотци, глас 6.

    Подобен: Все отло́жше:

    Празникът на праотците е обявен по всички краища на света, като наистина е изпълнен със светлина и сияе с лъчите на благодатта, защото Христос, като ярко слънце отгоре, просия отдалеч, като извежда съборът на звездите да блесне с Него и раждането на Богочовека да стане във Витлеем. Всички благочестиво с вяра в раждането Му да запляскаме, да се радваме с хваление на предпразника.


    Днес Адам се радва, украсен със слава от общението с Бога, защото той е основата и крепостта на мъдрите праотци, и Авел също се радва, и Енох се весели, и ликуват Сит и Ной с него; с патриарсите пее всехвалният Авраам, и Мелхиседек гледа сега от висините раждане без баща. Затова отслужваме светата памет на Христовите предци и се молим да бъдат спасени душите ни.


    В пещта весело сияеше съборът на богомъдрите момци и Христовото раждане проповядват на земята; защото Господ слиза като света роса, и запазва Раждащата неизгорена, пази я непорочна и я обогатява с божествени дарове. Затова и богоприятният Даниил се радва веселейки се, защото провидя неотсечения Камък от планината*, та сега се моли смело за нашите души.

    * Дан.2:45

    Стихири на предпразненството, глас 1

    Самогласни, от св. патр. Анатолий:

    Да празнуваме от сега, хора, предпразника на Рождество Христово, и като издигнем ума си нависоко, духовно да се изкачим до Витлеем. Нека с очите на душата си да видим Богородица, която бърза към пещерата, за да роди нашия Господ и Бога на всички, Когото Йосиф като видя, помисли, че вижда човек като дете, повит в пелени, но от всичко, което се случи, той откри, че Младенеца е истинският Бог, Който дарява на душите ни голяма милост.


    Да празнуваме от сега, хора, Рождеството Христово, и като издигнем ума си нависоко, духовно да се изкачим до Витлеем и да видим великото тайнство в пещерата, защото Едем се отваря, когато Бог излиза от чистата Дева, оставайки същият съвършен Бог и съвършен Човек. Затова с висок глас да възкликнем: Свети Боже – Отче безначален, Свети крепки – въплътен Сине, Свети Безсмъртни – утешителни Душе: Света Троице, слава на Тебе!


    Слушай, небе, и внимавай, земьо: ето Синът и Словото на Бог и Отец идва по благоволението на Родилия Го да се роди без страдания и със съдействието на Светия Дух от Девойка, не познала мъж; Витлееме, приготви се, Едеме, отвори вратата, защото Вечносъществуващият става това, което не е бил, и Създателят на цялото творение се създава; Той дава на света голяма милост.


    Слава, на отците, глас 6:

    Господи, когато Даниил, този мъж на желанията, видя камъка, изсечен без човешка ръка, той пророкува, че без семе ще се родиш като младенец Ти, Словото, въплътен от Дева, неизменния Бог и Спасителя на нашите души.

    И сега, същия глас, Византиево:

    Вертепе, благоукрасися, Агница бо грядет, чревоносящи Христа,  ясли же, подъимите словом разрешившаго от безсловеснаго деяния нас, земнородных.  Пастырие, свиряюще, свидетельствуйте чудеси страшному, и волсви от Персиды, злато, и ливан, и смирну Царю принесите,  яко явися Господь из Девы Матере. Емуже и, приникше, рабски Мати поклонися и привещаше к держимому на объятиих ея: како всеялся еси мне? Или како прозябл еси во мне, Избавителю мой и Боже?


    Вход с кадилница. Свете тихий

    Тиха светлина от светата слава на Безсмъртния, Светия и Блажения Небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Отца, Сина и Светия Дух – Бога. Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове. Затова и светът Те слави.


    Прокимен, Пс. 92

    Дяконът: В премъдростта да внимаваме. Вечерен прокимен на гл. 6.

    Господ царува; облечен е с величие. 

    Стих: Облечен е Господ с могъщество и препасан.

    Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. 

    Стих: Твоят престол е утвърден открай време. Ти си вечен. (стихове 1-2)


    Паримии (стр. 47-48)

    Паримия първа.
    Из книга Битие – чтение. (14:14-20a)

    Аврам, като чу, че сродникът му Лот е взет в плен, въоръжи своите триста и осемнайсет слуги, родени в дома му, и гони неприятелите до Дан; и, като раздели дружината си, нападна върху тях нощем, той и слугите му, разби ги и ги гони дори до Хова, която е отляво на Дамаск; и върна всичкия имот и сродника си Лота, върна и имота му, както и жените и народа. Когато той се връщаше подир разбиване на Кедорлаомера и на царете, които бяха с него, содомският цар излезе да го посрещне в долина Шаве, която е сега царска долина; и Мелхиседек, цар салимски, изнесе хляб и вино, – той бе свещеник на Бога Всевишни, и благослови го и рече: благословен да бъде Аврам от Всевишния Бог, Владетеля на небето и земята; благословен да бъде и Бог Всевишни, Който предаде в твоите ръце враговете ти. 

    Паримия втора. 

    Из книга Второзаконие – чтение. (1:8-11, 15-17)

    В ония дни рече Моисей на Израилевите синове: ето, давам ви тая земя, вървете, вземете в наследство земята, що Господ с клетва бе обещал да даде на отците ви Авраама, Исаака и Иакова, тям и на потомството им. И аз ви казах в онова време: не мога сам да ви водя; Господ, Бог ваш, ви размножи, и ето, вие сте сега многобройни като звездите небесни; Господ, Бог на отците ви, нека ви умножи хиляди пъти повече, отколкото сте сега, и нека ви благослови, както ви бе говорил! И взех първенците от вашите колена, мъже мъдри разумни и изпитани, и ги поставих за началници над вас: хилядоначалници, стоначалници, петдесетоначалници, десетоначалници и надзиратели, според вашите колена. И дадох заповед на съдиите ви в онова време, като казах: изслушвайте братята си и съдете справедливо както брата с брат, тъй и неговия чужденец; в съда не правете разлика между лицата, изслушвайте и малък, и голям: не бойте се от лице човешко, понеже съдът е дело Божие. 

    Паримия трета. 

    Из книга Второзаконие – чтение. (10:14-18, 20-21)

    В ония дни рече Моисей на Израилевите синове: Ето, небето и небето на небесата, земята и всичко, що е на нея, е на Господа, твоя Бог; но само твоите отци е приел Господ и ги е обикнал, и е избрал вас, тяхното семе подир тях, от всички народи, както видиш днес. И тъй, обрежете крайната плът на сърцето си и занапред не бъдете твърдоглави; защото Господ, Бог ваш, е Бог на боговете и Господар на господарите. Бог велик, силен и страшен, Който не гледа на лице и не взема дарове, Който право отсъжда на сираче и на вдовица, обича пришълеца и му дава хляб и облекло. Обичайте и вие пришълеца, понеже сами бяхте пришълци в Египетската земя. Бой се от Господа, твоя Бог, и само Нему служи, към Него се привържи и в Негово име се кълни: Той е твоя похвала, Той е твой Бог, Който направи с тебе ония велики и страшни дела, каквито видяха очите ти. 


    Сугуба ектения.


    Вечерно славословие

    Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


    Просителна ектения 


    Стиховни стихири, самогласни, глас 2.

    Доме Евфратов, граде святый, пророков славо, украси дом, в немже Божественный раждается.

    Стих: Бог от юг ще дойде, и Светият от планината покрита с гъсти гори. (Бог иде от Теман, и Светият – от планина Фаран. По бълг. превод на Авакум 3:3)

    Витлееме, земя на Юда, светло приготви божествената пещера, в която Бог ще се роди в плът от светата Дева, която не познаваше мъж, за да спаси нашия род.

    Стих: Господи! чух вест от Тебе и се уплаших, Господи! (Авакум 3:2А)

    Андрей Пирски: Дойдете всички, за да празнуваме с вяра предварително Христовото раждане, и като звездата да възнесем духовна песен, с пастирите да пеем славословията на мъдреците: от девствена утроба идва Спасението на човеците, за да призове верните.

    Слава: на пророците, гл. 2, Киприаново: Радвайте се, почтени пророци, които добре установихте Закона Господен и се явихте непоклатими и здрави стълбове на вярата. Вие бяхте и посредници на Новия завет на Христос, и след като сте преминали на небето, умолете Го да умири света и да спаси душите ни.

    И сега, на предпразненството:

    Киприаново: Ето, времето на нашето спасение се приближи, приготви се, пещера: Девата се приближава, за да роди. Украси се и се весели, Витлееме, земя на Юда, защото нашият Господ изгря от тебе. Чуйте, планини и долини, и съседни земи на Юдея: Христос идва да спаси човека, който създаде като човеколюбив.


    Песен на Симеон Богоприемец:

    Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи – светлина за просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


    Трисвятое


    Тропар на отците, глас 2:

    Великолепни са подвизите на вярата! Светите три момци се радваха, като стояха в източника на огъня, сякаш на тихи води; а пророк Даниил изглеждаше като пастир на лъвове, които сякаш бяха овце. По техните молитви, Христе Боже, спаси душите ни.

    Слава, и сега, на предпразненството, гл. 4:

    Някога Мариам бе записана във Витлеем (при преброяването) със стареца Йосиф, като идваща от семето на Давид, носейки в утробата си безсеменна Рожба. Дойде време тя да роди, а нямаше място в страноприемницата, обаче, като красив дворец се оказа пещерата за Царицата. Христос се ражда, за да възстанови (в нас) образа, който преди това беше паднал.


    —————————————————

    • Пригответе си възкресния октоих.


    В НЕДЕЛЯ НА УТРИННАТА

     

    След Шестопсалмието, Велика ектения

    Бог Господь, на съответния глас. 

    Пс. 117

    Стих 1: Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

    Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне!

    Стих 2: Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих.

    Стих 3: Няма да умра, а ще живея, за да разказвам за делата Господни.

    Стих 4: Камъкът, Който отхвърлиха зидарите, Той стана глава на ъгъла, това стана от Господа и е дивно в очите ни.

    Възкресния тропар два пъти

    Слава, на отците, глас 2:

    Великолепни са подвизите на вярата! Светите три момци се радваха, като стояха в източника на огъня, сякаш на тихи води; а пророк Даниил изглеждаше като пастир на лъвове, които сякаш бяха овце. По техните молитви, Христе Боже, спаси душите ни.

    И сега, на предпразненството, гл. 4:

    Някога Мариам бе записана във Витлеем (при преброяването) със стареца Йосиф, като идваща от семето на Давид, носейки в утробата си безсеменна Рожба. Дойде време тя да роди, а нямаше място в страноприемницата, обаче, като красив дворец се оказа пещерата за Царицата. Христос се ражда, за да възстанови (в нас) образа, който преди това беше паднал.


    Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…


    Първи възкресни седални (двата)

    Слава, и сега, глас 6, подобен: Ангельския силы:

    Думите на пророците сега се изпълниха, защото нашият Бог утре ще се роди неизразимо от Дева Мария и Той остава това, което бе преди раждането. Мъдреците се събират, носейки дарове, пастирите свирят, да запеем и ние: Господи, Който се роди от Дева, слава на Тебе!


    Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог, и на Тебе възнасяме слава…


    Втори възкресни седални (двата)

    Слава, и сега, глас 8.

    Спирайки песента на овчарските свирки, ангелското войнство извика, обръщайки се към тях: спрете да свирите, владетели на стадата, възкликнете в песните, че се роди Христос Господ, благоволил да спаси като Бог човешкия род!


    Малка ектения

    Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…

    Без „Благословен Си, Господи“, направо възкресните ипакои, стъпални и прокимен.


    Двата канона от минея.

    Канон на отците, глас 6.

    Песнь 1.

    Ирмос: Волною морскою:

    Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

    Днес съборът на благочестивите отци светло празнува, в очакване на Христовото Рождество, и подчертават тази изключителна благодат; защото Авраам и тримата момци са символ на Закона.

    Някога свещеният Авраам прие едното Божество в три Лица, а сега съпрестолното на Отец и Светия Дух Слово се явява на момците, славно възхваляван.

    По брой и вяра младежите, подобно на божествената Троица видими в образи, победиха безбожието в пещта и известиха скритата Божия тайна на света.

    Авраам беше избавен от неправедната ръка; благочестивите момци от огъня на пещта; а пророк Даниил беше спасен от лъвовете в рова. Затова сега празнуваме в очакване на Христовото Рождество.

    Богородичен: Благодатна, непозвала мъж Майко, нескверна Дево, ние те облажаваме, защото ти произлезе от рода на Авраам и от Давидовото племе, и роди Христос, Когото пророците преди проповядваха.


    Канон на предпразненството, глас 1.

    Песнь 1.

    Ирмос: Христос раждается:

    Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

    Христос плотию младенствовавшаго, Христа волею обнищавшаго, Христа видима бывша грядет Дева в Витлееме ныне родити: небо же и земля да радуются.

    Горы и холми взыграйте, пророцы богогласнии ликуйте, людие и языцы восплещите: всех спасение и просвещение близ наста, во граде Витлеемсте раждаемое.

    Богородичен: Нищ Богатый бывает, обогащая иже злобою обнищавшия: Человек Бог познавается от Девы неискусобрачныя, кроме преложения. Вси хвалами воспоем Его, яко прославися.


    Песен 3 на отците:

    Ирмос: Тебе на водах:

    Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

    Проумели славата, идваща от образа и подобието Божии, чрез огъня на Духа момците смело угасиха пламъка на златния образ, като пееха с вяра: ние не знаем друг Господ освен Тебе.

    Пленените момци имаха превъзходна мъдрост и силата на Духа, с които засрамиха вавилонските мъдреци, и смело пееха: никой не е свят освен Тебе, Господи Човеколюбче.

    Пророците на закона се радват днес и ликуват с момчетата, и предварително играят заради божественото пришествие на Господа, Авраам също се радва, защото вижда от своето семе Господ да се въплъщава.

    Богородичен: Зачатието без страдание, неизразимото приемане се случи – твоето раждане, Богородице, защото беше проповядвано чрез пророците, свръх-естествената тайна ни се яви, че Божието Слово е истинския Бог.


    На предпразненството:

    Ирмос: Прежде век от Отца рожденному:

    Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

    Иже прежде век из Отца рождься паче мысли, из Девы напоследок воплотися якоже весть Сам, хотя человечество обновити, истлевшее лукаваго змия советом.

    Иже в вышних соседяй Отцу и Духу, смирившееся естество человеческое видев, Сын Божий безначальный начало приемлет, и хощет плотию родитися яко Человек.

    Богородичен: Святейши ангел, и всея твари, совета великаго ныне Ангела без семене раждает плотию, на воззвание всем поющим непрестанно Ему: Свят еси, Господи.


    Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


    Ипакои́, глас 8:

    Ангел ороси момците в пещта, а сега освободи жените от плача, като каза: защо носите миро? Кого търсите в гроба? Христос и Бог възкръсна: Той е животът и спасението на човешкия род. [веднъж]


    Песен 4 на отците:

    Ирмос: На Кресте Твое Божественное истощание:

    Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

    Почитаме началото на отците: Авраам, Исаак и Яков; защото от тяхното семе възсия Христос, въплътения от Девата, като всесилен.

    Описвайки бъдещото слизането на Христос, Данаил направи зверовете като овце, за да ги видят всички, защото като пророк Божи видя бъдещето.

    Момците не се подмамиха от отровата на греха и се спасиха от пламъка, защото наистина бяха по-чисти от злато и не ги погълна пещта на заблудата.

    Богородичен: Със силен глас се проповядва очакването на езичниците и спасението на света, Пречиста, чрез свръхестественото твое раждане, Почитана, което възпяват днес отците.


    На предпразненството:

    Ирмос: Жезл из корене Иессеова:

    Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

    Жезл из корене Иессеова Дево прозябла еси, цвет процветшая неувядаемый всех Содетеля землю цветами всю яко Бога украшающаго, вопиющую Ему: слава силе Твоей, Господи.

    Снедию мя окрадена лукавою, и разумом поползшася, и уподобльшася безсловесным, Слове Божий, пришел еси назидая, Младенец быв, и во яслех безсловесных возлег: слава силе Твоей, Господи.

    Богородичен: Из горы приосененныя, Иисусе, Девы Тя воплощеннаго Аввакум провиде, горы злыя и холмы сокрушающаго, и исчезновению предающа возношения лукаваго, и демонская возвышения.


    Песен 5 на отците.

    Ирмос: Богоявления Твоего, Христе:

    Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

    Да прославим днес божествения Даниил, от рода на Авраам, като начало на отците, водач в Закона и благодатта, защото като пророк Божий е предвъзвестил Христос от Девата и посреща Божието раждане.

    Слизането на ангела ясно отбеляза идването на Господа, когато направи огъня на Авраамовите момци дъждовен и угаси пещта, в нея чрез вяра те унищожиха славата на златния идол.

    Чрез Духа Даниил затвори устата на зверовете в ямата, а силата на огъня беше угасена по благодат от Авраамовите момци, и като бяха спасени от гибел, предвъзвестиха Христос от Девицата, Комуто се молят като на Изкупител за нашето спасение.

    Богородичен: Исайя заявява за Твоето безстрастно зачеване чрез божествения Дух в човешко естество, Господи, и насърчен от закона на благодатта, извика: Девата идва да роди безсеменно Този, Който по плът е от Авраамовия род и Юдиното коляно.


    На предпразненството:

    Ирмос: Бог сый мира:

    Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

    Естеством Владыка, в рабех совершенне, Сын Божий всесовершенный, благоволив за милосердие зватися и Сын Человеческий, всещедрый. Темже в вертепе волею обнищав, грядеши родитися, преблаже.

    Невместимый естеством, Христе Царю, како малый Тя приимет вертеп? Како ясли возмогут Тя вместити, нас ради от Матере неискусомужныя плотию приходяща во Своя: яко да устраншияся спасеши, Господи?

    Богородичен: Агница Пастыря прииде родити, готовися, святый вертепе: пастырие, спешите, Пастыря и Агнца рождшагося видети: волсви с дары уготовитеся, Сему яко Царю поклонитися плотию.


    Песен 6 на отците:

    Ирмос: Житейское море:

    Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

    По гостоприемната си природа и възвишена вяра, Авраам, като истински праотец, с радост прие тайната на божествения образ, затова дойде преди Христос сега и се весели.

    Чрез дара на Духа сега вярата подчини творението на момците, защото всепоглъщащият и безсрамен огън се засрами пред почитащите Подателя на огъня – Иисус Христос.

    С идването на Христос се видя как свирепството на света боголепно се обръща в божествен мир, както някога пророк Даниил затвори устата на лъвовете в рова.

    Богородичен: Марийо, майко безмъжна, от твоята девствена утроба си родила Христос, Когото пророците видяха чрез Духа, а отците сега Го празнуват в очакване на Рождеството.


    На предпразненството:

    Ирмос: Из утробы Иону:

    Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

    Новое небо сущи, Владычице, из утробы Твоея яко из облака Христа, славы Солнца, возсияти грядеши в вертепе плотию: яко хотяща сияньми Своими, светло вся земная исполнения озарити за милосердие безмерное.

    Видел еси нашу болезнь и озлобление, щедрый Христе, и не презрил еси нас, но истощил еси Тебе Самаго, не отступив Родителя, и вселился еси во утробу неискусобрачную, яже неболезненно родити Тя плотию в вертепе предгрядет.

    Богородичен: Горы и холми, и поля и дебри, людие и колена, языцы и всякое дыхание воскликните, веселия божественнаго исполняеми: прииде и приспе всех избавление Слово Божие безлетное, под летом за милосердие бывшее.


    Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души, и на Тебе слава въздаваме…


    Кондак на отците, глас 6:

    Трижди благословени, вие не почетохте ръкотворния образ, но защитени от неизобразимата Същност, се прославихте в огненото изпитание, като стояхте сред непоносимия пламък и зовяхте Бога: побързай, Милосърдни, бързай да ни помогнеш като милостив, защото Ти можеш, ако пожелаеш.

    Икос: Протегни ръката Си, която египтяните изпитаха отдавна, когато нападнаха евреите, и не ни оставяй, за да не бъдем погълнати от жадуващата за нас смърт, нито от сатана, който ни мрази, но приближи се до нас и пощади душите ни, както някога пощади тримата Си момци във Вавилон, които непрестанно Те славеха, и хвърлени в пещта заради Тебе, оттам те извикаха към Тебе: бързай, Милосърдни, побързай да ни помогнеш като милостив, защото можеш, ако пожелаеш.

    Синаксар: На този ден, в неделята преди Рождество Христово, ни беше заповядано от нашите свети и богоносни отци да почитаме всички онези, които от началото на времето са благоугодили на Бога: от Адам до Йосиф Обручника на пресвета Богородица, според родословието, както е изброил в исторически ред евангелист Матей; а също и пророците и пророчиците. По техните молитви, Боже, помилвай и ни спаси. Амин.


    Песен 7 на отците:

    Ирмос: Неизреченное чудо:

    Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

    Родил Христос по плът, родоначалниче на вярата отче Аврааме, чрез Духа ти ясно се показа баща на народите за спасение на нас, които пеем: благословен си, Изкупителю Боже.

    Песента на живите заглуши шума на бездушните (божества), звучащи напразно, защото с пламналите си тела момците невредими потъпкаха огъня на пещта и пееха: благословен си, Боже.

    Някога пророк Даниил с духовно видение провидя и предвеща второто Христово пришествие, предсказа страшните събития в него, и изпя: благословен си, Изкупителю Боже.

    Богородичен: Странното чудо, говорено някога от пророците и отците, че чиста Дева ще роди заради нашето спасение, които пеем: благословен си, Изкупителю Боже.


    На предпразненството:

    Ирмос: Отроцы благочестию:

    Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

    Лоза Божественная нетленный грозд узреливши, ближащися идет родити, веселия вино точащаго, и напаяющаго нас Ему вопиющих: отцев наших Боже, благословен еси.

    Божественная мироположница, благовонное миро внутрь носящи, в вертепе Витлееми истощити сие грядет, благовония таинственнаго исполняющее поющия: отцев Боже, благословен еси.

    Богородичен: Клеща юже Исаиа пророк древле виде, Божественный угль Христа во чреве приходит имущи, всяку вещь греховную попаляющий, верных же души просвещающий.


    Песен 8 на отците:

    Ирмос: Ужаснися бояйся небо:

    Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

    Авраам предобразяваше Твоето заколване, Христе, когато в послушание към Тебе, Владико, се изкачи на планината с вяра, за да пожертва като овца сина, който беше родил. Но той се върна с него (Исаак) весел, и славеше и превъзнасяше Тебе, Изкупителя на света.

    Неугасващият пламък съвсем утихна, Христе, когато Твоите свети момци се облякоха с Тебе, божествения огън, като с дреха, а при Твоето слизане росата шумеше около пеещите: свещеници, възпявайте и Го превъзнасяйте във всички векове!

    Чрез неправеден съд пророк Даниил е даден за храна на лъвовете, но зверовете, като получиха нареждане за въздържание, благочестиво се присъединиха към него в постите в дълбината на рова. По неговите молитви, Христе, и тези на Авраам и момците, пази в мир възпяващите Те.

    Богородичен: Дева Мария ражда безмъжно от Светия Дух в град Витлеем Иисус Емануил, за Когото пророческите гласове вярно предсказаха, че в човешки образ идва Синът на Бог Отец и събезначално Слово.


    На предпразненството:

    Ирмос: Чуда преестественнаго:

    Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

    Слава в вышних Богу, со ангелы возопиим в веселии, Спас раждается, Владыка приходит, Егоже звезда показует, волсви тщатся Его в яслех видети: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.

    С рабы написался еси вольно, Владыко, кесареву повинуяся закону: яко да человечество от работы лукаваго, Боже, свободиши, многомилостиве. Темже радующеся воспеваем: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.

    Богородичен: Младенца нова ношу Тя, безначальне Слове, искуса же мужеска отнюд не познах, Дева глаголаше недоумевающися, кого на земли возыменую Твоего отца? не вем. Темже со всеми воспеваю Ти: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.


    Песен 9 на отците:

    Ирмос: Не рыдай Мене Мати:

    Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

    Като честваме празника на отците отпреди закона, ние почитаме като Бог техния потомък Христос, защото Авраам заедно с Исаак и Яков са основа на пророците и закона, и чрез вярата – духовни наченки на благодатта.

    Бог показа на Мойсей непонятната тайна в божественото видение в къпината. Той същият слезе при момците в огъня; и чрез огъня на Своята божественост, направи пламъка на пещта като роса.

    Към Авраам се присъединяват всесвятите момци и чудният Божи пророк Даниил, Исаак и Яков, Мойсей и Аарон преди Христовото раждане те вярно празнуват, като непрестанно Го молят за нашето спасение.

    Богородичен: Цялото творение се радва с тебе за твоето раждане, Дево. Витлеем отвори Едем за нас. И ето, всички ние се радваме на дървото на живота и с вяра се молим усърдно: Владичице, изпълни нашите молитви.


    На предпразненството:

    Ирмос: Таинство странное:

    Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

    Таинства странная, страшная и преславная, славы Господь прииде на землю и в вертеп обнищав вниде плотию, Адама воззвати ища, и Еву болезней избавити.

    Пеленами Твоими решиши пленицы грехопадений, многою же нищетою вся обогащаеши, Щедре: безсловесныя злобы, положся в ясли безсловесных, человеки изменяеши, Божий Слове пребезначальне.

    Богородичен: Проповеди пророческия конец прияша: Егоже бо прорекоша приити в скончание лет, прииде и явися из Чистыя Девы воплощаемь. Того мыслию чистою приимем.


    Първи Катавасии на Рождество: Христос раждается, гл. 1

    От св. Козма Маюмски 

    1. Христос се ражда – славете Го! Христос слиза от небесата – посрещнете Го! Христос е на земята – възвисете се! Пейте на Господ, всички на земята, радостно Го възпейте, народи, защото се прослави!


    3. Да възкликнем към Христос Бог, Родения преди всички векове непостижимо от Отца Син, Който в последните дни се въплъти безсеменно от Дева: Свят си, Господи, Който възвиси нашия род!


    4. Христе, произлязъл си от Дева като израстък от Йесеевия корен и цвят от него; Ти, Възхваленият, Който си невеществен и си Бог, дойде (при нас), като се въплъти от непозналата мъж (Мария) сякаш от планина със сенчеста гора; слава на Твоята сила, Господи!


    5. Бидейки Бог на мира и Отец на милостта, Ти си ни изпратил Вестителя на Твоя велик съвет, Който ни носи мир. Затова, доведени до светлината на богопознанието, от тъмна нощ сме станали да Те славословим, Човеколюбче.


    6. От утробата си морското чудовище избълва Йона като младенец – невредим, както го беше погълнал; така и Бог Слово, вселил се в Девата и приел плът, премина през нея, като я запази неповредена; тъй като не се роди по обичаен начин, Той съхрани родилата ненаранена.


    7. Момците, възпитани в благочестие, презряха нечестивата заповед, не се побояха от огнената заплаха, но стояха сред пламъка и пееха: „Благословен си, Боже, на отците ни!“


    8. Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

    Даващата прохлада пещ беше предобраз за свърхестествено чудо, защото не изгори хвърлените в нея младежи, както и огънят на Божеството не изгори утробата на Девата, в която влезе. Затова, прославяйки (Бога), нека запеем: „Всяка твар да благославя Господ и да Го превъзнася во веки!“


    Евангелски чин

    Дяконът: На Господ да се помолим! 

    Народът: Господи, помилуй. 

    Свещеникът: Защото си свят Боже наш и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отца и Сина, и Светия Дух подобава всяка слава, чест и поклонение, сега и винаги, и во веки веков. 

    Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание, всякое Господа.

    Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим! 

    Народът: Господи, помилуй (3).

    Дяконът: Премъдрост! Да станем прави да изслушаме светото евангелие!

    Свещеникът: Мир на всички.

    Народът: И на твоя дух.

    Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (името).

    Дяконът: Да внимаваме.

    Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


    Утринно евангелие по реда.


    Възкресна песен

    Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.


    50 Псалом (пее се)


    Слава: По молитвите на апостолите, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

    И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

    Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.

    Стихира, глас 6:

    Възкръсна Иисус от гроба както предрече, даде ни живот вечен и велика милост.


    Литийна молитва (дяконът)

    Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.


    Честнейшую

    Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

    Народът: (речитативДушата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

    Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

    Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

    По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

    Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

    Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

    Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

    Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

    Песен 9

    Величай, душе моя, по-честитата и по-славната от небесните войнства.

    Виждам странно и преславно тайнство: пещерата стана небе, Девата – херувимски престол (на Бога), яслите – мястото, в което легна невместимият Христос Бог, Когото възпяваме и величаем.


    Малка ектения

    Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили, и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги и во веки веков.


    Свят е Господ, нашия Бог. (2)

    Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)

    Ексапостиларий по номера на утринното евангелие.

    Слава, на отците. Подобен: Учеником:

    От семене вводится Авраамля и Божественнаго Давида Богоотца Пребезначальное Слово, Иже отроки равночисленныя первее Троице чудно Ангела сшествием из пламене спасый и рыдание в радость преложивый жен.

    И ныне, на предпразненството. Подобен: Учеником:

    Развесели се Витлееме, и ти, Ефрата, се приготви, защото Богородица идва да роди неизказано Бога в пещера и ясли. О, какво страшно тайнство! Пророците и всички патриарси, Авраам, Исак, Яков, сега светло празнуват предпразника на Неговото божествено Рождество заедно с хората и ангелите.


    Хвалитни стихири

    На водещия глас, Всякое дихание

    Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

    Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.


    Стих: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. (Пс.149:9) 

    Стих. Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс. 150:1)


    Стих. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)
    Стих. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс. 150:3)

    На светите отци, гл. 5: Подобен: Ра́дуйся, по́стников:

    Стих: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)

    Издигни гласа си, Сионе, Божи граде, и проповядвай наистина светата памет на отците, като им отдаваш почит, на Авраам и Исаак, и на прославения Яков. Ето, с Юда и Левий, ние също величаем великия Мойсей и чудния Аарон, и почитаме с Давид, Иисус Навин и Самуил. Издигайки предпразненствена, божествена похвала на Христос със свети песни, просим от Него да получим благодат и да дарува на света велика милост.

    Стих: Благословен си, Господи, Боже на отците ни, хвално и прославено да е името Ти вовеки. (Дан.3:26)

    Дойди Илия, който някога възседна божията огнена колесница, и ти, богомъдри Елисее, също с Езекия, Осие, всички се радвайте, и вие почитани дванадесет боговдъхновени пророци, присъединете се към химна за Рождеството Христово, и с песни възпейте вие, всички праведници, благочестиви момци, които с росата на Духа угасихте пламъка на пещта, молете Христос за нас да изпрати на душите ни велика милост.

    Стих: Защото Ти си праведен във всичко, що направи с нас, и Твоите всички дела са истински. (Дан.3:27)

    Яви се тази, която от всички векове на земята в предсказанията на пророците е възвестена, Девата Богородица, която мъдрите патриарси и праведници открито изявяват, към тях се присъединява и хорът на благочестивите жени: Сара, Ревека, Рахил и Анна също, както и славната Мириам, сестрата на Мойсей. С тях се радват краищата на света, цялото творение почита, защото Творецът на всичко и Бог идва да се роди по плът и да ни дари голяма милост.

    Слава: глас 8:

    Събранието от ученията на Закона прави Христовото божествено Рождество в плът очевидно за тези, които преди даването на Закона са проповядвали благодатта, която заради вярата е над стария Закон. Затова на душите, държани в ада, предварително обявиха избавлението от тлението заради възкресението. Господи, слава на Тебе.


    И сега, по гласа на Славата: Преблагословена си, Богородице Дево, защото чрез Въплътения от тебе адът беше пленен, Адам беше извикан отново, клетвата – премахната, Ева – освободена, смъртта – умъртвена, а ние оживяхме; затова възкликваме и пеем: благословен си Христе, Боже наш, Който така си благоволил, слава на Тебе!


    Велико славословие


    Възкресен тропар

    Днес стана спасението на света, нека възпеем Възкръсналия от мъртвите, Твореца на нашия живот: защото, като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.


    —————————————————


    На Литургията


    Възкресен тропар:


    Тропар на св. отци, гл. 2:

    Великолепни са подвизите на вярата! Светите три момци се радваха, като стояха в източника на огъня, сякаш на тихи води; а пророк Даниил изглеждаше като пастир на лъвове, които сякаш бяха овце. По техните молитви, Христе Боже, спаси душите ни.


    Тропар на предпразненството, гл. 4:

    Някога Мариам бе записана във Витлеем (при преброяването) със стареца Йосиф, като идваща от семето на Давид, носейки в утробата си безсеменна Рожба. Дойде време тя да роди, а нямаше място в страноприемницата, обаче, като красив дворец се оказа пещерата за Царицата. Христос се ражда, за да възстанови (в нас) образа, който преди това беше паднал.


    Тропар на храмовия светия


    Кондак на предпразненството, гл. 3: 

    Девата днес идва в пещерата да роди неизказано предвечното Слово; ликувай, цяла земьо, като чуеш това, прослави заедно с ангелите и пастирите предвечния Бог, Който пожела да се яви като малко дете.


    Прокимен, гл. 4, Молитвата на Азария:

    Благословен си, Господи, Боже на отците ни, хвално и прославено да е името Ти вовеки. (Дан. 3:26)

    Стих: Защото Ти си праведен във всичко, що направи с нас. (Дан. 3:27)


    Апостол Евр. 11:9-10, 17-23, 32-40 (с. 431), 

    Алилуия. Боже, с ушите си сме чули. (Пс.43:1А) Викат праведниците, и Господ слуша и ги избавя от всичките им скърби. (Пс.33:18)


    Литургийно евангелие: За Неделя преди Рождество, Мт 1:1-25


    На отпуста

    …на всички, които от началото на времето бяха угодни на Бога: от Адам до Йосиф, Обручника на Пресвета Богородица, чиято памет честваме…

No comments:

Post a Comment