Общи служби

Молебни

Октоих

Требник

Friday, 16 February 2024

Обща служба на преподобен

Обща служба на преподобен


На Вечерната


Господи, воззвах (Пс. 140:1-2), глас 8:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!

Подобен: Му̀ченицы Господни:

Преподобен и честен светилник, божествен и светлоносен, никога не се крие под крина на житейската преситеност, но Човеколюбецът го поставя винаги на върха на извисените чудеса. По неговите молитви, Христе, дарувай на народа Си велика милост.


Ти, всепочитани, възложи ръцете си на ралото, като винаги вършеше божествени неща, и не се обърна назад, затова стана годен за царството на Христос, въплътения Бог, за спасението на нашите души. (виж Лука 9:16)


Возен в лодката на тялото с кроткото дихание на кроткия Дух, ти с лекота премина през бездната на живота, мъдри, и заради Бисера си продал многоценното си имущество, и като Го придоби, запази Го за себе си, благословен от божествените Му благости.

Слaва, и сега, Богородичен:

Мислите ми са нечисти и устните ми лъжливи, а делата ми всички са осквернени. Какво тогава да направя? Как ще срещна Съдията? Владичице Дево, помоли своя Син, Създател и Господ да приеме духа ми в покаяние, като единствен състрадателен.

Или Кръстобогородичен:

Непорочната Агница, като видя Агнеца доброволно прикован на дървото, се разрида жално и извика: Горко ми, най-любимо Дете! Какво Ти въздаде неблагодарното сборище на евреите, което иска да ме лишат от Тебе, Всевъзлюбени.

Ако има самогласен, тогава: Слава, гл. 6:

Като запази невредимо това, което е по образа, чрез поста постави ума си господар над гибелните страсти, издигна се доколкото е възможно до това, което е в подобието; като мъжествено ограничи природата си, ти се постара да подчиниш низшето на висшето и да направиш плътта роб на духа, затова се яви наставник на монасите, жител на пустинята, учител на добрия живот, най-сигурното правило на добродетелта. А сега в небесата, когато огледалото не се намесва вече, отче наш (името), ясно виждаш Светата Троица, ти се молиш непосредствено за тези, които с вяра и любов те почитат.

И сега, Богородичен: Богородице, ти си истинската лоза, от която израсна за нас Плодът на живота; умоляваме те да се застъпиш за нас, Владичице, заедно с апостолите и всички светии, за да бъдат помилвани душите ни.

Или Кръстобогородичен:

Като Те видя разпнат, Христе, тази, която Те е родила, извика: каква  е тази странна тайна, която виждам сега, Сине мой? Как така, увиснал в плът, ще умреш на дървото, Подателю на живота?

Ако се празнува с полилей, тогава възкресния догматик: Кто Тебе не ублажи́т

Кой няма да те облажи, Пресвета Дево? Кой няма да възпее пречистото раждане? Защото Самият единороден Син, просиял от Отец извън времето, се роди от тебе, Чиста, необяснимо въплътен, бидейки Бог по природа и заради нас по природа стана човек, не се раздели на две личности, но беше познат в две неслитни естества. Него моли, почитана Всеблажена, да бъдат помилвани душите ни.


Вход с кадилница. Свете тихий

Най-древната християнска молитва

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен на деня. 


Четения (Паримии)

Премъдрост Соломонова (5:15-6:3)

Праведниците живеят довека; наградата им е у Господа и грижата за тях у Вишния. Затова те ще получат царство на славата и венец на красотата от ръката на Господа, защото Той ще ги закрили с десницата и ще ги защити с мишцата. Той ще вземе за всеоръжие – Своята ревност, и ще въоръжи тварите за отмъщение на враговете; ще облече за броня правдата, и ще Си наложи за шлем – нелицеприятния съд; ще вземе за непобедим щит – светостта; строгия Си гняв ще изостри като меч, и светът ще се опълчи с Него против безумците. Ще захвъркат правоцелещи светкавични стрели, и от облаците, като от силно опнат лък, ще полетят в целта, и като от каменометно оръдие с ярост ще се изсипе град; ще възнегодува против тях морската вода, и реките свирепо ще ги издавят; ще въстане против тях духът на силата и ще ги разнесе като вихър. Тъй беззаконието ще опустоши цялата земя, и злодеянието ще катурне престолите на силните. Затова, слушайте, царе, и разберете, научете се, съдии от земните краища! Внимавайте, вие, които владеете множествата и които се гордеете пред народите! От Господа ви е дадена властта, и силата – от Вишния, Който изследва делата ви и изпитва намеренията.


Премъдрост Соломонова (3:1-9)

Душите на праведните са в Божия ръка, и мъка няма да ги докосне. В очите на неразумните те минаваха за умрели, и краят им се считаше за погибел, и заминаването им от нас – унищожение; но те си пребъдват в мир. Защото, макар в очите на хората и да се наказват, тяхната надежда е пълна с безсмъртие. И бидейки малко наказани, те ще бъдат много облагодетелствувани, защото Господ ги е изпитал и ги е намерил достойни за Него. Той ги е изпитал като злато в горнило и ги е приел като най-съвършена жертва. Когато им се въздава, те ще блеснат като искри, които лазят по стърнище. Ще съдят племена и ще владеят над народи, а над тях ще царува Господ вовеки. Които се Нему надяват, ще познаят истината, и верните в любовта ще пребъдат у Него; защото благодат и милост има за светиите Му и промисъл за избраниците Му.


Премъдрост Соломонова (4:7-15)

Праведникът и да умре рано, ще бъде в покой, защото не в дълговечността е честната старост, и не с броя на годините тя се измерва. Мъдростта е седина за людете, и безпорочният живот – възраст на старостта. Като благоугодил Богу, праведникът е обикнат и, като живял посред грешници, е прибран; грабнат е, да не би злоба да измени разума му, или коварство да прелъсти душата му. Защото упражнението в нечестие помрачава доброто, и вълнението на страстта развратява незлобивия ум. Достигнал съвършенство в кратко време, той е навършил дълги години; защото душата му е била угодна Господу, затова и побързал да излезе изсред нечестието. А хората видяха това, и не разбраха, дори и не помислиха, че благодат и милост има за светиите Му и промисъл – за избраниците Му.


Сугуба ектения


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, Сина и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


Просителна ектения


Стиховни стихири, гл. 1:

Подобен: Небесных чинов:

Дойде твоят празник, богоносни, по-ярък от слънцето, като озарява тези, които с вяра прибягват към тебе, изпълва ги с благоуханието на безсмъртието и излива изцеления на душите, преподобни (името), ходатай за нашите души.

Стих: Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии. (Пс.115:6)

Чрез браздите на въздържанието, като постигна победа над чувствените телесни страсти и като показа на земята ревността на безплътните, покори на духа всички желания на плътта, чудотворче (името); затова, обитавайки сега в небесните жилища, моли се за нашите души.

Стих: Блажен всеки, който се бои от Господа, който ходи по Неговите пътища! (Пс.127:1)

Блажени (името), като постави основата на добродетелта, съблече древния човек с неговите похоти и наистина се облече в Христос; затова, преподобни, като беше наставник на монасите, посрами много армии на врага. Моли да се спасят душите ни.

Слава, глас 8: Монахов множества наставника: 

Почитаме те, отче наш името, учителю на множество монаси, защото наистина се научихме да вървим право в твоите пътеки. Блажен си ти, който се труди за Христос и оголи силата на врага; събеседниче на ангелите и съпричастник на преподобните и праведните, с тях се моли на Господа, да бъдат помилвани душите ни.

И сега, Богородичен: Безневестная Дево

Безмъжна Дево, която неизказано си заченала по плът Бога, Майко на всевишния Бог, приеми молбите на твоите молители, Всенепорочна, която даряваш на всички очистване от греховете, като приемеш сега нашите молби, моли да се спасим всички.

Но ако няма Празник, кажете този Богородичен, гл. 8:

Чиста дево, врата на Словото, Майко на нашия Бог, моли да се спасим.

Кръстобогородичен: Подобен: О преславнаго чудесе:

Не издържам, Чедо, да Те гледам заспал на дървото, докато даваш сила на всички, за да удостоиш с божествената и спасителна сила и тези, които, поради плода на древното престъпление, вече са паднали в съня на погибелта, говореше през сълзи Девата, която величаем.


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи – светлина за просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


Трисвятое


Тропар по типика със съответния богородичен по гласа на тропара; но ако няма в типика, изпейте този тропар:

Тропар, глас 8:

В тебе, отче, точно се запази образът Божи, защото, като взе кръста си, последва Христос и с делата си учеше да се пренебрегва плътта, защото е преходна, а да се полагат грижи за душата, защото е безсмъртна; затова и твоят дух се весели заедно с ангелите, преподобни (името).

Слава, и сега, Богородичен, гл. 8: Иже нас ради

Заради нас роден от Дева и претърпял разпятие, Благи, Ти със Своята смърт ограби смъртта и като Бог показа възкресението; не презирай тези, които създаде с ръката Си, прояви човеколюбието Си, Милостиви, приеми родилата Те Богородица, която се моли за нас, и спаси, Спасителю, нас, отчаяните люде.


УТРИННАТА СЛУЖБА

 

След Шестопсалмието, Велика ектения

Бог Господь, по гласа на тропара:

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Тропарът.


Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта и Твое е царството и силата и славата…


Първи седален, гл. 4, Подобен: Скоро предвари:

Последвал си призива на твоя Господ, светът си отхвърлил, и всичко хубаво в него, всеблажени (името), усърдно си претърпял злобата на пусти­нята, мъжествено си отбил полковете демонски. Затова и твоята памет винаги верно с песни възхваляваме.

Слава, и сега, богородичен:

С твоето божествено раждане, Чиста, си обновила истлялото от страсти смъртно естество на родените на земята, и си въздигнала всички от смърт в живот нетленен. Затова и всички по дълг те възпяваме, както си предрекла, Дево пре­про­славена.


Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог и на Тебе възнасяме слава…


Втори седален, гл. 5, по Собезначальное Слово:

С песни да почетем постникът Господен, защото умъртви всички напа­де­ния на страстите, с въздържание и твърдо търпение, и напълно посрами борещия се враг и цялата негова гордост, а сега се моли на Господа да се смили над душите ни.

Слава, и сега, богородичен:

Страшното чудо на зачатието, и неизказания образ на рождеството в тебе видях, чиста винаги-Дево, ужасява ума ми, и удивлява мислите ми: твоята слава, Богородице, се простира във всичко за спасението на нашите души.

Полиелей и величание на преподобния (стр. 91)


Малка ектения: Защото се благослови Твоето име и се прослави Твоето царство…


Седален след полиелея, глас 1, по Гроб Твой, Спасе:

Чрез умъртвяването на плътта ти, свети отче, си погребал всички възбуди на страстите, а след смъртта си си получил вечен живот; затова Христовата църква празнува днес твоята чудна памет, украшение на подвижниците.

Слава, и сега, богородичен:

Постави на пътя на покаянието нас, които постоянно се отклоняваме в зла разпуснатост и гневим Преблагия Господ, непознала брак, благословена Мария, убежище на отчаяни хора и Божие обиталище.


Степенни (стъпални), глас 4.

Антифон 1-ви, повтаряме стиховете:

От моите младини много страсти ме нападат; но Сам Ти ме защити и спаси, Спасителю мой.

Ненавиждащите Сион, засрамете се от Господ, защото ще бъдете изсушени като трева от огън.

Слава: Чрез Светия Дух се оживява всяка душа и чрез очистване се извисява, свещенотайнствено засиява пред троичната Единица. 

И сега: От Светия Дух текат благодатните струи, които напояват за плодоносене цялото творение.


Прокимен, глас 4: Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии. Стих: Какво да въздам Господу за всичките Му благодеяния към мене? (Пс. 115:6, 3)


Евангелски чин

Дяконът: На Господ да се помолим. 

Народът: Господи, помилуй!

Свещеникът: Защото си свят, Боже наш, и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отец и Син, и Свети Дух, подобава всяка слава, чест и поклонение сега и винаги, и во веки веков.

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание всякое Господа.

Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!

Народът: Господи, помилуй! (3)

Дяконът: Премъдрост! Да застанем прави, за да изслушаме светото Евангелие!

Свещеникът: Мир на всички!

Народът: И на твоя дух!

Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (Матея).

Дяконът: Да внимаваме.

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


Евангелие на преподобен (от Матея, 11:27-30)


50 Псалом (чете се)


Слава: По молитвите на преподобния, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.

Стихира обща за преподобен, гл. 6:

Преподобни отче, по цяла земя се носи твоята проповед за изправле­ние. Затова и на небесата си приел наградата за твоите трудове, като си погу­бил демонските полкове, и си достигнал ангелските чинове, чиито житие не­по­рочно си поревнувал. Като имаш дързновение пред Христа Бога, изпро­си мир за душите ни.


Литийна молитва (дяконът)

Народът: Господи помилуй (12 пъти). Свещеникът: По милостта и щедростите на…


Канони, на Св. Богородица и на преподобния.

Кондак по типика.

Ако няма, използвай следния, глас 2, подобен: Вы́шних ищя́:

Като се въоръжи божествено с душевна чистота и непрестанни молитви, които здраво сграби като копие, прониза бесовските опълчения, отче наш (името); моли се непрестанно за всички нас.

Икос: Като възлюби, преподобни, божествените Христови заповеди и възненавидя удоволствията на този свят, ти с усърдие постигна целта си и беше светилник, който освети краищата (на земята) с духовен блясък. Затова, като падам пред тебе, аз те моля: просвети очите на душата ми, за да възпявам твоите подвизи, пост, бдение, проливане на сълзи, изнемогване на тялото в името на бъдещия блажен живот, от който сега се наслаждаваш. Моли се непрестанно за всички нас!

Синаксар: В този ден празнуваме паметта на преподобния наш отец (името). По неговите молитви, Христе Боже, помилвай и ни спаси! Амин!

 

Катавасии до 8 песен вкл.: (според годишния кръг)


Дяконът: Богородицата и майка на Светлината, с песни да възвеличим!

Честнейшую херувим 

Народът: (речитативДушата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека. 

9-та песен от катавасиите: 


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.

Светилен:

Подобен: Жени услы́шите:

Ти разцъфна като Давидова палма, отче, и стана обиталище на Пресветия Дух, Който те прослави във вселената. Моли се непрестанно за нас, които почитаме с вяра най-честната ти памет, преподобни (името).

Слава, и сега, богородичен:

С немлъкващи песни те облажаваме, Дево, защото роди Един от Троицата, Богородице, и носи в божествените си обятия безтелесното Слово, Което не се променя, нито изменя.


Хвалитни стихири, на 4, гл. 6, самогласни:

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

4. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)
3. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс. 150:3)

Преблажени Богоносни (името), всичкото плътско мъдруване ти покори на духа, като се укрепи със страданията на поста, яви се блестящ като очистено злато в ковачница, беше вместилище на Пресветия Дух, събра множество монаси и с твоите наставления, като със стълба водеща към небето, ги изведе на висотата на добродетелите. Помени нас, които винаги почитаме твоята свята памет, и се моли да се спасят душите ни. (2 пъти)

2. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)

Възсия днес твоята пресветла и всепразнична памет, преславни (името), която привлече многобройното съсловие на постниците и редиците на преподобните, ангелите и хората, наистина да възхваляват Христос, нашия Бог, на Когото се покланяме в Троицата; затова, като идваме при светата ра̀ка (ковчег) с твоите мощи, изобилно приемаме даровете на изцелението и прославяме Христос, Спасителя на нашите души, Който те увенча.

1. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

Богоносни, преблажени отче (името), като пророк от древността, ти намокри земята със сълзи и не даде сън на очите си, нито дрямка на клепачите си в изявяването на желанието на сърцето ти по Христос, Когото си възлюбил; ето защо ти бе образец за монасите и подобри проявлението на всяка добродетел, затова и те благославяме, като величаем Този, Който те е прославил.

Слава, глас 2:

Преподобни отче, като се изучи от млада възраст прилежно в добродетелта, ти стана орган на Светия Дух и като прие от Него вършенето на чудеса, ти увещаваше хората да избягват сладостта на живота, а сега когато най-ясно си осветен от божествената светлина, просвети и нашите мисли, отче наш (името).

И сега, богородичен:

Всичкото си упование на тебе възлагам, Майко Божия, запази ме под твоя покров.

Или Кръстобогородичен, подобен: Егда от древа:

Много унижения претърпя, Пречиста, когато видя Твореца на всичко издигнат на кръста, и като изстена, каза: „Пресвети Господи, Сине мой и Боже мой! Как така, когато искаш да почетеш Твоето творение, Владико, Ти търпиш безчестие в плътта?“ Слава на голямата Твоя милост и Твоето снизхождение, Човеколюбче.

Ако има Слава на стиховните, използвай богородичния от вечерната.


Велико славословие


Тропар

No comments:

Post a Comment