Monday, 2 October 2023

Обща служба на мъченик

Обща служба на мъченик


ВЕЧЕРНА


Господи, воззвах (Пс. 140), глас 1:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!

Подобен: Всехва́льнии му́ченицы:

Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6-7А)

Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)

След като, всепочитаеми, с правотата на сърцето си разбра безграничния Бог, ти, блажени, повярва в Него несъмнено, като спазваше Неговите неизразими, спасителни заповеди. Премъдри и изящни, като търпеливо претърпя страданията, ти получи непоклатимото Царство. (2)


Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

С твоята почитана кръв ти освети земята и си отменил скверната кръв, принасяна беззаконно на бесовете, и получи нетленен венец на главата си, всепочитаеми; затова се моли да се дарува на душите ни мир и голяма милост.


Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

Освещаваме се, когато прославяме твоите свещени борби и подвизи, всепочитаеми мъчениче (името), с които си станал съгражданин на ангелите и съучастник на всички мъченици; моли се заедно с тях, за да се дарува на душите ни мир и голяма милост.


Слава, и сега, Богородичен:

Горко ми! Какво ще стане с мен, чийто ум, душа и тяло оскверних с прегрешения? Какво да направя? Как да избягам от непоносимия пламък, от неразрушимите и вечни вериги? Но, о Пренепорочна, преди края помоли Сина си да ми даде опрощение.

Ако празникът се падне в сряда или петък, се пеят кръстобогородичните.

Кръстобогородичен: Гледайки своя Агнец без форма или красота на кръста, Агницата и непорочна Владичица каза ридаейки: Горко ми! Къде е изчезнала Твоята хубост, най-милото ми (дете)? Къде е величието? Къде е искрящата благодат на Твоя образ, мой всевъзлюбен Сине?

Ако има самогласен. Слава, глас 6:

Днес цялата вселена е озарена от лъчите на страстотърпеца и църквата Божия, украсена с цветя, вика към тебе, мъчениче (името): любимецо на Христос и най-ревностен застъпниче, не спирай да се молиш за твоите раби.

И сега, Богородичен:

Познахме въплътения от тебе Бог, Богородице Дево; моли Го за спасението на нашите души.

Или кръстобогородичен:

Подобен: Всю́ отложи́вше:

Виждайки своя Агнец, издигнат на кръста, неопетнената Агница и непорочна Владичица някога майчински възкликна и учудено извика: Каква е тази нова и най-славна гледка, сладко мое Дете? Как неблагодарните хора Те предават на съда на Пилат и осъждат на смърт Живота на всички? Но възпявам Твоето неизразимо снизхождение, Слове!


Ако се празнува с полиелей, пее се възкресния Богородичен, гл. 6:

Кой няма да те облажи, Пресвета Дево? Кой няма да възпее пречистото раждане? Защото Самият единороден Син, просиял от Отец извън времето, се роди от тебе, Чиста, необяснимо въплътен, бидейки Бог по природа и заради нас по природа стана човек, не се раздели на две личности, но беше познат в две неслитни естества. Него моли, почитана Всеблажена, да бъдат помилвани душите ни.


Вход с кадилница. Свете тихий

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен на деня.


Паримии за мъченик.

Из пророчеството на Исаия (43:9-14) – чтение.

Така казва Господ: нека всички народи се съберат наедно, и се съединят племената. Кой измежду тях е предсказал това? Нека обадят, какво е било отначало; нека представят свидетели от себе си и да се оправдаят, за да може да се чуе и каже: наистина! А Мои свидетели, казва Господ, сте вие и Моят раб, когото избрах, за да знаете и да Ми вярвате, и да разберете, че това съм Аз: преди Мене нямаше бог, и подир Мене не ще има. Аз, Аз съм Господ, и няма спасител освен Мене. Аз предрекох и спасих, и възвестих; а другиго нямате, и вие сте Мои свидетели, че Аз съм Бог, казва Господ; от начало на дните Аз съм същият, и никой не ще избави от ръката Ми; Аз ще направя, и кой ще отмени това? Тъй казва Господ, вашият Изкупител. Светият Израилев.


Из Притчи Соломонови (3:1-9) – чтение.

Душите на праведните са в Божия ръка, и мъка няма да ги докосне. В очите на неразумните те минаваха за умрели, и краят им се считаше за погибел, и заминаването им от нас – унищожение; но те си пребъдват в мир. Защото, макар в очите на хората и да се наказват, тяхната надежда е пълна с безсмъртие. И бидейки малко наказани, те ще бъдат много облагодетелствани, защото Господ ги е изпитал и ги е намерил достойни за Него. Той ги е изпитал като злато в горнило и ги е приел като най-съвършена жертва. Когато им се въздава, те ще блеснат като искри, които лазят по стърнище. Ще съдят племена и ще владеят над народи, а над тях ще царува Господ вовеки. Които се Нему надяват, ще познаят истината, и верните в любовта ще пребъдат у Него; защото благодат и милост има за светиите Му и промисъл за избраниците Му.


Из Притчи Соломонови (4:7-15) – чтение.

Праведникът и да умре рано, ще бъде в покой, защото не в дълговечността е честната старост, и не с броя на годините тя се измерва. Мъдростта е седина за людете, и безпорочният живот – възраст на старостта. Като благоугодил Богу, праведникът е обикнат и, като живял посред грешници, е прибран; грабнат е, да не би злоба да измени разума му, или коварство да прелъсти душата му. Защото упражнението в нечестие помрачава доброто, и вълнението на страстта развратява незлобивия ум. Достигнал съвършенство в кратко време, той е навършил дълги години; защото душата му е била угодна Господу, затова и побързал да излезе изсред нечестието. А хората видяха това, и не разбраха, дори и не помислиха, че благодат и милост има за светиите Му и промисъл за избраниците Му.


Сугуба ектения.


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


Просителна ектения


Стиховни стихири, глас 4.

Подобен: Я́ко до́бля:

Въпреки че жестокият тиранин те предаде на най-болезнени мъчения и твоето многострадално и много издръжливо тяло претърпя многобройни мъки, ти, богоумниче (името), не се отрече от Христа, нито пък си дал жертва на идолите, но изтърпя всичко, сякаш друг е страдал, очаквайки бъдещи награди и безсмъртно богословие.


Стих: Праведният цъфти като палма, издига се като кедър ливански (Пс. 91:13)

Издигнат и стърган, посипан с камъни, нараняван с желязо и довършен с меч, ти остана непреклонен, издигна душата си върху камъка на разума, и затова беше причислен към хоровете на ангелите, удостоен с незалязващата светлина.


Стих: Насадени в дома Господен, те цъфтят в дворите на Бога нашего. (Пс. 91:14)

Твоите мощи, славни (името), изливат на желаещите дарувано изцеление, удавят страстите и болестите, и разпръскват тълпите зли демони; те напояват сърцата на верните, които отглеждат божествените плодове на добродетелите и разбирането на благочестието.


Слава, глас 6:

Дойдете всички любители на мъчениците, за да прославим благочестиво славния Христов мъченик (името), който завърши пътя си, защото той смаза главата на змията, с кръвта си освети земята и замина от тук към вечните жилища; след като получи почести за подвизите си от ръката на Вседържителя, той моли за очистване на душите ни и голяма милост.


И сега, Богородичен:

Богородице, ти си истинската лоза, която е отгледала плода на живота за нас; затова на тебе се молим, Владичице, със светите апостоли, да бъдат помилвани душите ни.

Кръстобогородичен: Пречистата, като Те видя окачен на кръста, с майчински сълзи извика: Боже мой, най-сладко мое Дете! Как стана така, че търпиш позорно страдание?


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи – светлина за просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


Трисвятое


Тропар от типика.

Ако няма в типика: Тропар, глас 4:

Твоят мъченик, Господи, (името), при своето страдание прие нетленен венец от Тебе, нашия Бог; защото, имайки Твоята сила, мъчителите повали, и съкруши на демоните безсилната дързост; по неговите молитви спаси душите ни.

Слава, и сега, Богородичен: Еже от века утаеное 

От вечност скритата, непозната и на ангелите тайна чрез тебе, Богоро­дице, се откри на живеещите на земята: Бог се въплъти в неслитно единство и заради нас доброволно прие кръст, чрез който възкреси първосъздадения и спаси от смърт душите ни.

Или Кръстобогородичен.


—————————————————————-


УТРИННА


Бог Господь, по гласа на тропара 

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Тропара


Малка ектения: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…


Първи седален, глас 1.

Подобен: Ли́к а́нгельский:

Като възненавидя военните сили на земята, мъчениче, ти пожела небесната слава и претърпя болки и необходимата смърт; затова днес празнуваме твоята пресвета памет, възнасяйки хвала на Христос, блажени (името). [2]

Слава, и сега, Богородичен:

Като наистина Майка Божия и Дева, всички те молим, възпявайки твоите състрадания и прибягвайки с любов към твоята благост, защото в тебе ние, грешните, имаме защита и сме придобили в тебе спасение в страданията, единствена Пречиста.


Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог и на Тебе възнасяме слава…


Втори седален, глас 4.

Подобен: Яви́лся еси́ дне́сь:

След като завърши истинския си път, ти победи цялата мощ на мъчителите и получи венец от ръката на Вседържителя, всепочитаеми (името), и се яви като съучастник на ангелите. [2]

Слава, и сега, Богородичен:

Ние познахме Словото на Отца – Христос нашия Бог, Който се въплъти от тебе, Богородице Дево, единствена чиста, единствена благословена; ето защо, непрестанно възпявайки те, ние те величаем.


Полиелей

Припев: Величаем те, мъчениче свети името, и почитаме твоите достойни страдания, които претърпя заради Христос.


Малка ектения

Свещеникът: Защото е благословено Твоето име, и величествено е Царството Ти, на Отца и Сина, и Светият Дух, сега и винаги и во веки веков. Амин.


Седален след полиелея, глас 4:

Като Христов непобедим воин, велик победител на врага, сияещ във велики чудеса, нека всички с вяра възхвалим мъченика (името), защото той излива изцеления на тези, които идват при него с вяра, успокоява големите страдания и ходатайства за тези, които са в скърби. [2]

Слава, и сега, Богородичен:

Непристъпна стена си за нас християните, Богородице Дево, защото, прибягвайки към тебе, оставаме невредими и когато съгрешаваме отново, имаме в тебе своя застъпница; затова като ти благодарим, ние ти викаме: радвай се, благодатна, Господ е с тебе (Лук. 1:28).


Степенни (стъпални), глас 4.

Антифон 1-ви, повтаряме стиховете:

От моите младини много страсти ме нападат; но Сам Ти ме защити и спаси, Спасителю мой.

Ненавиждащите Сион, засрамете се от Господ, защото ще бъдете изсушени като трева от огън.

Слава: Чрез Светия Дух се оживява всяка душа и чрез очистване се извисява, свещенотайнствено засиява пред троичната Единица. 

И сега: От Светия Дух текат благодатните струи, които напояват за плодоносене цялото творение.


Прокимен: Праведният цъфти като палма, издига се като кедър ливански (Пс. 91:13)

Стих: Насадени в дома Господен, те цъфтят в дворите на Бога нашего. (Пс. 91:14)


Евангелски чин

Дяконът: На Господ да се помолим. 

Народът: Господи, помилуй.

Свещеникът: Защото си свят Боже наш и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отца, и Сина, и Светия Дух подобава всяка слава, чест и поклонение, сега и винаги и во веки веков.

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание, всякое Господа.

Дяконът: И да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!

Народът: Господи, помилуй (3).

Дяконът: Премъдрост. Да застанем прави за да изслушаме светото Евангелие.

Свещеникът: Мир на всички!

Народът: И на твоя дух!

Свещеникът: Ще се чете из светото Евангелие според (името).

Дяконът: Да внимаваме.

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


Евангелие за мъченик (Лук. 12: 2-12).


50 псаломчете се.


Слава: По молитвите на мъченика, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.

Стихира от вечерната, глас 6:

Днес цялата вселена е озарена от лъчите на страстотърпеца и църквата Божия, украсена с цветя, вика към тебе, мъчениче (името): любимецо на Христос и най-ревностен застъпниче, не спирай да се молиш за твоите раби.


Литийна молитва (дяконът)


Канон. Глас 5.

Песен 1.

Ирмос: Христос, победителят в битките, с мощна ръка хвърли в Червено море конете и конниците, а спаси Израил, който Му пее победната песен.

Припев: Свети (името), моли Бога за нас!

Престо́лу Бо́жию предстоя́ Богоблаже́нне со дерзнове́нием, я́ко страда́лец непобеди́мь, любо́вию соверша́ющих твое́ свято́е страда́ние, моли́твами твои́ми сохраня́й.

Име́яй в души́ твое́й, свя́те, во́ду жи́ву пребыва́ющу, му́тныя зло́бныя пото́ки изсуши́л еси́ всесла́вне, благода́тию Спа́совою укрепля́ем Богоблаже́нне.

Си́лою Бо́жиею укрепля́емь Богоблаже́нне, возмо́гл еси́ вра́жия возноше́ния сокруши́ти, и бы́л еси́ победоно́сец изря́ден, и вы́шняго гра́да граждани́н.

Богородичен: Яви́ милосе́рдие Твое́ Госпоже́ Пречи́стая, на мне́ окая́ннем, приле́жно к Сы́ну Твоему́ Пресвята́я моля́щися, да избу́дем огня́ ве́чнаго Твои́ми моли́твами.

Песен 3.

Ирмос: Христе, Който със Своята заповед постави земята върху нищото и я окачи да тегне неудържимо, утвърди Църквата Си върху непоклатимия камък на Твоите заповеди, единствен благ и човеколюбец!

От ка́ла страсте́й му́дре удаля́яся, и Бо́гу приближа́яся Боже́ственными чистота́ми, Боже́ственное прия́т просвеще́ние, показу́ющаго тя́ Сы́на све́ту достосла́вне, я́ко де́ло све́та де́лающаго.

Во́инство земно́е и вели́кую сла́ву, нивочто́же вмени́л еси́ Богоблаже́нне: те́м въво́инился еси́ Христу́, и лико́м му́ченическим причте́н бы́л еси́, веселя́ся му́чениче Богоно́се, блаже́нне името.

Стези́ ше́ствия твоего́ досточу́дне, напра́вишася на пу́ть ми́рен, в Ца́рствие Бо́жие входя́, в ра́йскую широту́, и в поко́й ве́чнующий сла́вне.

Богородичен: Влады́ку и Творца́ все́х тва́рей ро́ждши, яви́лася еси́ Влады́це чи́стая херуви́м и серафи́м честне́йши: те́мже Тя́ вси́ ро́ди по до́лгу ублажа́ем.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава възнасяме…


Седален, глас 5.

Подобен: Собезнача́льное Сло́во:

Доброде́тельными светлостьми́ просвеща́емь, и муче́ния све́том украша́емь, па́че со́лнца прему́дре, сия́еши тве́рде, и просвеща́еши вои́стинну, творя́щих ве́рно па́мять твою́ светоно́сную, пресла́вный страстоте́рпче, името, покланя́ющихся моще́м твои́м спаса́й.

Слава, и сега, Богородичен:

Ужа́сно чу́до зача́тия, и несказа́нен о́браз рождества́, в Тебе́ позна́ся чи́стая Присноде́во, ужаса́ет мо́й у́м, и удивля́ет по́мысл. Слава Твоя́ Богоро́дице, все́м простре́ся во спасе́ние ду́ш на́ших.

Кръстобогородичен: Кресто́м Сы́на Твоего́ Богоблагода́тная, и́дольская пре́лесть вся́ упраздни́ся, и де́монская кре́пость попра́ся: сего́ ра́ди ве́рнии по до́лгу Тя́ при́сно пое́м и благослови́м, и Богоро́дицу вои́стинну испове́дающе Тя́ велича́ем.

Песен 4.

Ирмос: Като проумя прозорливо Твоето божествено снизхождане, Христе, Авакум с трепет извика към Тебе: Ти дойде за спасение на Твоя народ, за да спасиш Твоите помазани. (Ав.3:13).

Любо́вию и наде́ждею ко Го́споду украша́емь прему́дре, му́ченически просвети́лся еси́ преблаже́нне, и а́нгелом сограждани́н бы́л еси́ пресла́вне.

Бы́л еси́ недви́жимь и непрекло́нен, во изгна́нии живя́й свои́х себе́ лиша́емь, Влады́ки ра́ди все́х Бо́га Богоблаже́нне прему́дре.

До́бре подвиза́вся сла́вне, добро́тами му́ченическими укра́шен, прише́л еси́ к неви́димым добро́там, пожина́я трудо́в твои́х по́чести.

Богородичен: И́же горе́ со Отце́м разумева́емый, до́лу на́с ра́ди воплоща́ется из Тебе́, всенепоро́чная Влады́чице, премно́жеством благосе́рдия, Еди́н Благи́й Человеколю́бец.

Песен 5.

Ирмос: Рано бързам към Тебе, Който се обличаш със светлина като с дреха (Пс.103:2), и Ти казвам: просвети помрачената ми душа, Христе, защото единствен си добросърдечен.

Зако́ны укрепля́емь Вседержи́телевыми, сове́ты беззако́нных отрази́л еси́, и зако́нно пострада́в, нетле́ния вене́ц му́чениче, прия́л еси́.

У́глие ле́сти угаси́л еси́ прему́дре, крове́й твои́х струя́ми: и ны́не источа́я целе́бныя во́ды, пла́мень боле́зни отго́ниши Бо́жиею благода́тию.

Возмо́гл еси́ му́чениче, в не́мощи плотсте́й зми́я многоко́зненнаго погуби́ти: и сего́ мно́гия пре́лести му́дре благода́тию низве́ргл еси́.

Богородичен: Умертви́ Пренепоро́чная Де́во, молю́ Тя, пло́ти моея́ душетле́нныя стра́сти, ро́ждшая пло́тию безстра́стия исто́чника, Христа́ Бо́га.

Песен 6.

Ирмос: Владико Христе, укроти бушуващото от душегубни вълни море на страстите и като милосърден вдигни ме от тлението.

Ста́л еси́ на суди́щи законопресту́пных му́чениче Христо́в, името, и ле́сть всю́ искорени́л еси́, суди́мь бы́л еси́ Христа́ ра́ди, и мужему́дренне обличи́л еси́.

Укра́шен бы́в прему́дре, му́чениче Христо́в, Боже́ственными добро́тами во страда́нии твое́м: те́мже тя́ просвети́ Христо́с, и нетле́нен пребы́л еси́.

Кро́вию зе́млю освяти́л еси́, не́бо же душе́ю свяще́нною озари́л еси́ преблаже́нне, и ли́ки му́ченическия весе́лия испо́лнил еси́.

Богородичен: Науче́н бы́в Ду́хом проро́к, две́рь Тя́ прови́де, е́юже Бо́г про́йде воплоща́емь, оста́вль па́ки запеча́тану Пренепоро́чная.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Цар на мира и Спасител на нашите души, и на Тебе слава възнасяме…


Кондак от типика.

Ако няма в типика, кажи следния кондак, глас 2.

Подобен: Вы́шних ищя́:

Ти се яви като ярка звезда, непривлекателна за света, но възвестяваща Слънцето Христос с твоите лъчи, страдалецо (името), и си угасил цялата измама, и като ни даваш светлина, молиш се непрестанно за всички нас.

Икос: Дарувай ми песен, Боже мой, за да възпея, изрека и почета подвизите на Твоят страдалец и мъченик, за да мога съзвучно да възхваля великия в страданието (името), който винаги е бил победител на страстите, велик в благочестието и сега сияе сред хора на мъченици, с които и множеството ангели, той непрестанно възпява Христос, получавайки отгоре божествено осияние и непрестанно се моли за всички нас.

Синаксар: В този ден празнуваме паметта на мъченик (името). По неговите молитви, Христе Боже, помилвай и ни спаси. Амин!


Песен 7.

Ирмос: Превъзнесеният Господ на нашите отци угаси пламъка, ороси момците, които Му пееха в един глас: Боже, благословен си!

Пренося́ще страда́льческое те́ло твое́ наро́ди любочести́вии многострада́льне и прему́дре, вопия́ху благода́рственно: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Разори́л еси́ Бо́жиею благода́тию е́ллинская приноше́ния, и разреши́вся блаже́нне, сою́з теле́сных, муче́нием сконча́лся еси́ за Христа́, зако́нно пострада́в.

Я́коже на колесни́цу все́л еси́ на кро́вь твою́, страстоте́рпче достохва́льне, и ра́дуяся восте́кл еси́ в преми́рная поко́ища.

Богородичен: Слава все́м еси́, Чи́стая, и утвержде́ние испове́дающым тя́ Всенепоро́чная Ма́терь Бо́гу, проше́дшему из чре́ва Твоего́ па́че естества́.

Песен 8.

Ирмос: Момците в пещта съставиха всемирен хор и пееха на Тебе, Твореца на всичко: всички дела възпявайте Господ и Го превъзнасяйте вовеки.

Иерусали́ма вы́шняго насле́дник бы́л еси́, у́мер во изгна́нии прему́дре, поя́ непреста́нно: дела́ вся́кая Го́спода по́йте, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Приложи́вшуся ти́ печа́лем мно́гим блаже́нне, и ны́не безпеча́льное житие́ прия́т тя́, иде́же зове́ши: дела́ вся́кая Го́спода по́йте, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Возмо́гл еси́ Бо́жиею вседе́тельною си́лою, е́ллинския пре́лести, и вселука́вное мудрова́ние, му́чениче, погуби́ти, и вене́ц нетле́нный от все́х Влады́ки прия́ти.

Богородичен: Пло́ть из Тебе́ Чи́стая, восприя́т Всеще́дрое Сло́во, и челове́ком приедини́ся: Того́ Пресвята́я моли́, пло́ти моея́ двиза́ния умертви́ти, и спасти́ ду́шу мою́.

Песен 9.

Ирмос: Исаие, ликувай, Девицата зачена в утробата и роди Син Емануил (Ис.7:14), Който е Бог и човек. Изток е името Му. Него величаем, а Девицата ублажаваме.

Прииди́те соше́дшеся ве́рнии, преблаже́ннаго и свяще́ннаго му́ченика Христо́ва, името, свяще́нное торжество́ соверши́м дне́сь: страда́льчески бо вся́ вра́жия мно́жества Боже́ственною си́лою победи́л е́сть.

Укра́шен бы́л еси́ сла́вне муче́ния Бо́жиими добро́тами, и возше́л еси́ я́ко на о́гненней колесни́це, твое́ю кро́вию веселя́ся, в небеса́ приспе́л еси́, взира́ти добро́ту неизрече́нную Спа́са на́шего.

Во́ин изря́ден Христа́ Бо́га, и до́блий показа́лся еси́ страда́лец: те́мже ны́не живе́ши в вы́шнем Ца́рствии, побе́дным венце́м увя́зся пресла́вно страстоте́рпче всехва́льне.

Богородичен: Просвеще́ние ро́ждши Христа́ су́щым во тьме́, ослепле́нную ду́шу мою́ просвети́, и да́руй ми́ ше́ствовати по стезя́м веду́щым в живо́т Пресвята́я, наста́внице все́м пою́щым Тя́.


Катавасии според сезона


Честнейшую

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Народът(речитативДушата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

Песен 9,…


Малка ектения

С: Защото Тебе хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава…

Светилен.

Като светлоносно слънце с чудни лъчи ти наставляваш цялото творение, преславни страдалецо (името), затова чествайки паметта ти, молим Този, Който възкръсна от гроба, да избави всички от беди.

Богородичен: С твоята мощна защита, Пречиста, запази завинаги невредими от нападенията на врага нас, твоите раби; защото само в тебе придобихме подслон в беди.


Хвалитни стихири на Всякое дихание, на 4, гл. 4:

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.


4. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)

Подобен: Зва́нный свы́ше:

В псалми, както и в песни, хората възхваляват твоята славна памет, (името), защото тя блестеше великолепно и светоносна, украсена със слава и благодат. Затова днес тържествуват ангелските чинове, мъчениците заедно с апостолите възхваляват подвига на твоите страдания, мъчениче, и възпяват Спасителя Христос, нашия Бог, Който те е прославил; Него моли да спаси и просвети душите ни. [2]

3. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)
Същата стихира.

2. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)

Ти беше намерен, (името), облечен с всеоръжието на Христос от тези, които не те търсиха; защото, бидейки заради Христос изгорен с огън и надсмивайки се на безбожната ярост на суетните богове, ти тогава извика към беззаконниците: аз водя война за моя Цар Христос; нито звяр, нито колела, нито каквото и да е друго мъчение може да ме отдели от любовта към моя Христос. Него моли да спаси и просвети душите ни.

1. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

След като презря многобройните съдове и различните мъчения, заедно със страшните инструменти, венценосецо (името), ти завърши своя благочестив път с мъченическа смърт, затова ние увенчаваме най-светлата ти памет с цветята на химните и с вяра целуваме скъпоценните ти мощи; а като стоиш пред престола на Владиката Христос, нашия Бог, моли Го непрестанно да спаси нашите души.

Слава, глас 1:

Похвало на мъчениците (името), като изправи срещу измамата светлите ти победи, ти, чрез твоето усърдие, носиш навсякъде кротко телесната слава като победител, а сега издигни от грехопадението тези, които с вяра почитат твоята памет.

И сега, Богородичен:

Радвай се, Богородице Дево, защото си родила небесния Цар, Спасителя и Просветителя на нашите души.

Кръстобогородичен (от вечерната).

Подобен: Всехва́льнии му́ченицы:

Гледайки своя Агнец без форма или красота на кръста, Агницата и непорочна Владичица каза ридаейки: Горко ми! Къде е изчезнала Твоята хубост, най-милото ми (дете)? Къде е величието? Къде е искрящата благодат на Твоя образ, мой всевъзлюбен Сине?


Велико славословие


Тропар, глас 4:

Твоят мъченик, Господи, (името), при своето страдание прие нетленен венец от Тебе, нашия Бог; защото, имайки Твоята сила, мъчителите повали, и съкруши на демоните безсилната дързост; по неговите молитви спаси душите ни.


No comments:

Post a Comment