Friday, 7 March 2025

Тодорова събота

Вечерта

Вечерта в петък се чете малко повечерие, което съм изнесъл на отделен файл (сайт).


———————————————————


Утринна

След Шестопсалмието и Великата ектения 

Бог Господь, гл. 2:

Пс. 117

Стих 1: Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне!

Стих 2: Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих.

Стих 3: Няма да умра, а ще живея, за да разказвам за делата Господни.

Стих 4: Камъкът, Който отхвърлиха зидарите, Той стана глава на ъгъла, това стана от Господа и е дивно в очите ни.


Тропар, глас 2:

Велики са делата на вярата! По средата на пламъка, сякаш в освежаваща вода се радваше светият мъченик Теодор, защото запален в огъня, той принесе себе си като сладък хляб на Троицата. По неговите молитви, Христе Боже, спаси нашите души. (2 пъти)

Слава, и сега, Богородичен: Вся паче смысла

Твоите тайнства, Богородице, превъзхождат всяка мисъл и всичко славно. Защото запечана в чистота и пазена в девство, те познаваме като нелъжлива Майка, родила истинския Бог. Него моли да спаси душите ни!

Малка ектения: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…


Също седални мъченични от Октоиха на водещия глас.


Малка ектения

Свещеникът: Защото си благ и човеколюбив Бог, и на Тебе слава възнасяме…


Седални от триода на свети Теодор, глас 3:

Подобен: Божия ве́ры:

С пламенната си православна вяра ти угаси измамата на зловерието, поразявайки идолското безбожие, а като стана света жертва в огъня, с чудеса ороси краищата на света; преславни мъчениче, моли Христос Бог да ни дарува велика милост.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух.

Господ, като те укрепи в мъченията, те даде като божествен дар за спасение на целия свят, за да лекуваш нашите душевни болести и побеждаваш телесните страдания, мъчениче Теодоре; моли Христос Бог да ни дарува велика милост.

И сега и винаги и во веки веков. Амин.

Пречиста Дево, носила си в утробата си невместимия Бог, ипостасното Слово и единосъщния Син, Който преди времето нетленно изгря от Отец. Заедно с пророците, мъчениците, преподобните, постниците и праведните, моли Него да ни дарува прошка на греховете.


Псалом 50


Канони

Канон, чието краестрочие на гръцки е: Преславният Тирон е славата на първата събота. Първите тропари на всяка песен имат отделен акростих. Творение на Йоан Мавропус, митрополит Евхаитски (990-1092 г.), глас 4.

Песен 1.

Ирмос: Ще отворя устата си, и ще се изпълнят с Духа Светаго, и ще произнеса дума за Царицата Майка, и ще се явя светло тържествуващ, и радвайки се, ще възпея нейните чудеса.

Пресвета Богородице, спаси ни!

Този, Който превъзхожда всичко, те е поставил по-високо от всичките Си избрани, защото ти си Го родила неизразимо. Затова днес, Всевъзпявана, ние представяме пред тебе победоносния мъченик (Теодор) и го възпяваме.

Свети великомъчениче, моли Бога за нас!

Ще възпея с песни Теодор, велик сред мъчениците, светъл и именит страдалец, познат със своите чудеса от единия до другия край на земята.

Свети великомъчениче, моли Бога за нас!

Ден на радост изгря в скърбите и със своята светлина той разпръсна мрака. С благодатта на светия мъченик той предвещава отдалеч предстоящия празник (на Възкресението).

Принесеният и приет като жертва (Христос) поръсва Църквата за очистване с кръвта на светото заколение – пострадалия заради Неговата божествена слава (Теодор).

Богородичен: Макар и рано, добре е установен този празник, защото Владичицата, която всичко украсява, и сега го посочи, като се присъедини към паметта на мъченика, който с кръвта си пострада сред първите.


Вторият канон, от същия автор, глас 6.

Песен 1.

Ирмос: Яко по суху:

Христе Боже, наистина дивен в Твоите светии, Твоята милост ме удиви, дай ми думи, за да мога да възхвалявам чудесата на Твоя мъченик.

Свети великомъчениче, моли Бога за нас!

Непоколебим в страданието и търпелив в болките се яви, страдалецо Христов Теодоре, а сега побързай отново да ни явиш помощта си.

Слава: Тиранинът (Юлиан) нещастно прогони от душата си благочестивата вяра на отците и като се опълчи против Бога, пожела винаги да следва нечестив път.

И сега, Богородичен: Предсказанията на древните богоречиви мъже ясно се изпълниха в тебе, Майко и Дево, защото ти дивно и свръхестествено роди истински Бог и истински Човек.

Катавасиа: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.


Песен 3.

Ирмос: Богородице, живи и изобилни изворе, духовно укрепи в твоята божествена слава събралите се в хор твои певци и ги удостой с венци на славата.

Видети день Сына Твоего, желающе христоименитии людие, во образ Сего Владычице, Тому ныне предпразднствуют, Тебе носяще показание, и славнаго страстотерпца Твоего.

Побеждают всякими образы лучшая: великий бо во страдальцех в веселие измени временную скорбь, святаго зельное поста обратив во ослабление.

Свойственный и подобный тебе дар, ибо от своих страдальче: ихже бо сам вселил еси в сей частице твоей, обрадованно дары тебе похвал приносим.

Добрейшее основание положил еси, твоими изрядствы изрядне, зверя всегубительна, огнем и убийством дышуща, низложив яко бездельна преестественною доблестию.

Неистовствовав новый отступник, по равному люте древнему, жертвы брашном якоже ядом смеси: но ложный окаянник премудрися мучеником.

Богородичен: Исполнися убо вся Дево, знати Господа земля, из Тебе миру явльшася: но божественным мучеником благодать многая, утвердившим самеми собою истину.

Вторият.

Ирмос: Несть свят:

Первее в Евины уши пошептавый лестно, и Адама тоюже прельстивый лестно, той и ныне яд злобы к лести излия.

Лестца имяше на него, питаше неистовство противу правоживущим, время взыскаше правое, воньже мерзость сотворити поучашеся пребеззаконнейший.

Слава: Дней начаток святых наста постов: в нихже всякий христианин самаго себе воздержанием многим очистив, всех ошаяся.

Богородичен: Надеждо миру державная, покрове и предстательство Всесвятая Дево, не презри Благая моления рабов, от любве Тя присно ублажающих.

Катавасиа: Твоя песнословцы Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия духовно утверди, в Божественней Твоей славе, венцев славы сподоби.


Малка ектения

Седален, глас 8:
Подобен: Премудрости слово:

Божественное всеоружие восприим, и идолов лесть низложив, ангелы воздвигл еси восхваляти подвиги твоя: божественным бо желанием ум распалив, смерть во огни доблественно презрел еси. Темже именоносно просящим тя даруй божественныя дары, исцелений подаяния страстотерпче Теодоре: молися Христу Богу, согрешений оставление даровати, празднующим любовию святую память твою.

Слава, подобен:

Максимиановыми ласканьми не уклонився, Христовыми же словесы мужествовав, идольское капище во огни испепелил еси, страдальчески победив добре сопротивника, пророчески прешел еси огнь, якоже в воде. Темже достойно воздаяние подвигов, источаеши исцеления, страстотерпче Теодоре: молися Христу Богу, прегрешений оставлению дароватися, празднующим любовию святую память твою.

И ныне, Богородичен, подобен:

Яко всенепорочная Невеста Творца, яко неискусомужная Мати Избавителя, яко приятелище сущи Вышняго Всепетая, беззакония мя суща скверное жилище, и в разуме бывша бесов игралище: потщися и сих злодействия мя избавити, светлое жилище добродетелию стяжавшая, светоприемнице нетленная: разжени облак страстей, и горния светлости сподоби, и света невечерняго молитвами Твоими.


Песен 4.

Ирмос: Пребожественият Иисус, Който стои в славата на божествения престол, дойде на лек облак чрез нетленната длан – Божията майка, и спаси тия, които викат: Слава, Христе, на Твоята сила.

О новаго и преславнаго смешения же и растворения! Девству рождество соедини родивыйся Богочеловек: сетованным же днем веселие, Своего почитая страдальца вмеси.

Виждь, како Христа любяше, Христови воинствуяй, враги бо Сего ревностию и огнем погуби, и себе конечне добрую и приятную Ему жертву усердно отдаде.

Победоносный от страдальчеств доблий разреши, дерзновенно глаголя, и презрением мучений зрители удивив, и быв всей твари новое и преславное позорище.

Кость убо не сокрушися Бога и Владыки моего, о долготерпения, и по умерщвлении страждуща! Воина же его огнь прием, и коло устыдеся, умершу прикоснутися.

Богородичен: Соумершии Владыце, живота служители, и совоставшии живут у Него ныне вечно: и Сыну Матерь спрославляют благословяще Отца, Сына и Духа Святаго.

Вторият.

Ирмос: Христос моя сила:

Совет совещавает нечестивейший, зрите, яко воистинну есть страшно: разуме бо окаянный мерзкими брашны, люди Христовы осквернити.

В дело приведе совет беззаконный: возбранити бо повелев чистых ядений брашно, и предложити, яже он оскверни кровьми.

Слава: Бысть явственно и оглашенно беззаконие всем христианом: темже якоже уведеша, стекошася вси купно в храм Господень святый.

Богородичен: Тя рождшую предвечнаго от Отца Рожденнаго, ныне вернии молитвенницу предлагаем: Тоя молитвами Христе преклонен, благоуветлив буди рабом Твоим.

Катавасиа: Седяй в славе, на престоле Божества, во облаце легце прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава Христе силе Твоей.


Песен 5.

Ирмос: Всичко дойде в ужас от твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, носила си в твоята утроба Бога, Превъзнесения над всичко и си родила Безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.

Отверзаются днесь преддверия благодати, и упокоение ныне самое проображает Воскресение: сице светоносне светлую Владычицу почитающе, и славнаго мученика.

Дарует тезоименитый дар, Бог, Теодора, возлюбившим явльшаго возлюбленнаго явление, преславных дел Творца, и Божественных сил Самодетеля содеваемаго.

Ничтоже к мученику луцы и стрелы твоя враже человеческаго спасения: и умерый бо живет, и возбну, и злодейством твоим противляяйся, спасает всякаго православнаго.

Богородичен: Странное бяше прежде чудо Богоотроковице, страдальческими же свидетельствы прият веру несумненну, и веруемое присно пребывает чудимое, и верне покланяемое.

Вторият.

Ирмос: Божиим светом Твоим:

Тогдашний убо архиерей весь ужаснувся, нечестиваго якоже уведе совет, песньми всенощными Бога моляше, не презрети в конец людей жребия Его.

Но скорый воистинну помощник, во истине и теплоте призывающих, моления их не презре всякаго: но скорейшее им соделовает разрешение начинания.

Слава: От вышних помощник посылается яко скорее на землю, страстотерпец Теодор, и пастыреначальник является, разрешение научая беззаконнаго совета.

Богородичен: Никтоже притекая к Твоему Владычице, заступлению тепле, посрамится когда, но просит благодати, и дар приемлет к полезному скорейший прошения.

Катавасиа: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя, мир подавающая.


Песен 6.

Ирмос: Богомъдри, като честваме тоя божествен всепочитан празник на Божията Майка, елате да пляскаме с ръце и славим Бога, Който се роди от нея.

Поститися, Спасе, не могут друзи и сынове чертога Твоего: Тебе бо Жениха с Материю и с другом Твоим, учреждают предстояща и служат.

Отступи Бога спасающаго, отступи и от разума злоименитый, и кичением воста на веру: но вместо сего обрете великоименитаго.

Пострадав предста мудрший, и сотворь доблий тепльший, к мучителем бо бранию, и победою добре обучився, ниже умер отступи исправления.

Богородичен: Избавльшеся днесь, Владычице, беды душетленныя, чудесем страстотерпца Твоего, по Твоему Божественному промышлению, благодать обоим возлагаем.

Вторият.

Ирмос: Житейское море:

Странному ужасаяся видения твоего, архиерей противо рече: ты кто еси господи, глаголяй мне? вразуми и научи, како обрящем скорейшую помощь?

Теодор рече: аз есмь явственно страстотерпец, и слыши: пшеницу сварив раздели людем, и тако спасутся от скверных брашен прелестника.

Слава: Коль велие чудо твое, и преславное твое заступление Теодоре! Темже дерзающе вси чисто к тебе прибегаем, и молимся, спаси рабы твоя.

Богородичен: Света жилище, и приятелище чистое Слова была еси, Отца благоволением, и к Тебе посещением Духа Святаго: темже мя просвети.

Катавасиа: Божественное сие и всечестное, совершающе празднество, богомудрии Богоматере, приидите руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.


Малка ектения

Кондак, глас 8:

Постави вярата Христова в сърцето си като щит, порази противните сили, многострадалче, и като непобедим се увенча с небесен венец, свети Теодоре.

Икос: Тебе, Носения на престол от светлина благодарствено Те възпяваме с вяра, защото си ни дарувал свети дар: прославеният в страданията Теодор, трижди блаженият в живота като истински поборник на истината, който с благочестиви мисли придоби Христос, бидейки силен като непобедим победител над лъжливия.

Синаксар: В тоя ден – събота на Първата великопостна седмица, празнуваме чудото с коливото, свързано с името и паметта на свети великомъченик Теодор Тирон. Произходът на този празник е следният:

След Констанций, син на Константин Велики, на византийския императорски престол възлязъл Юлиан. Той отстъпил от християнската вяра и се обърнал към старото езичество. Юлиан устройвал тържествени езически жертвоприношения. Отначало, боейки се от народа, който в по-голямото си мнозинство бил вече християнски, той не смеел открито да предприеме гонения срещу християните, но по различни начини се стараел да ги уязви. Като знаел, прочее, че в първата великопостна седмица християните пазят строг пост, за да ги подиграе, оскверни и вкара в съблазън, заповядал на цариградския управител да бъдат поръсени с кръв от езически жертвени животни всички хранителни стоки на пазара. Св. великомъченик Теодор обаче се явил насън на цариградския архиепископ Евдоксий и му казал: „Забрани на християните да купуват каквото и да било от пазара, понеже храните, които се продават там, са поръсени с кръв от идолски жертви. Поръчай на ония, които нямат храна у себе си, да направят коливо (т. е. да сварят пшеница с мед)“. Архиепископът изпълнил поръчението на Христовия мъченик и цялата тая седмица християните в Цариград се хранили само с варено жито и мед. В спомен на тоя случай светата Църква е въвела обичая – в събота на Първата великопостна седмица да се вари коливо и да се чества паметта на св. Теодор. Този благочестив обичай се е запазил и до днес.

А кой е бил св. великомъченик Теодор Тирон? – Млад войник в малоазийския град Амасия по времето на римския император Максимиан. Тогава християните били жестоко гонени и измъчвани заради вярата им в Господ Иисус. Когато началникът на полка, в който служел Теодор, узнал, че той е християнин, накарал го да принесе жертва на идолите, но Теодор решително отказал, заявявайки открито, че изповядва вярата в Христа. Изпълнен от свещена ревност, Теодор една нощ запалил един езически храм. Бил обаче забелязан от един езичник, който донесъл за случая на местния градоначалник. Теодор бил хванат и изправен на съд. Без страх той признал за стореното. Бил хвърлен в тъмница и подложен на глад и най-различни мъчения. Господ Иисус му се явил нощем и му казал: „Дерзай, Теодоре, Аз съм с тебе! Не приемай земна храна и питие. За тебе ще има друг живот – безкраен, вечен, заедно с Мене на небесата!“ Укрепен от това небесно видение и преизпълнен с неизказана блажена радост, Христовият мъченик започнал да пее и да прославя Господа. Като чули пението, стражарите надзърнали през малкото прозорче и за голямо свое учудване видели, че Теодор не е сам, а бил заобиколен от много други юноши в бели дрехи, които заедно с него пеели. Обадили на управителя за това. Той веднага дошъл и като чул дружното пение, помислил, че при Теодор са дошли християните. Какво било обаче учудването му, когато видял, че печатът на вратата, която по нареждане на самия управител била заключена и запечатана, стои неповреден! Ужас обхванал всички. На другия ден отново изправили Теодор пред съда. Отново го принуждавали да принесе жертва на езическите божества. Доблестният Христов мъченик обаче с още по-голяма твърдост и дръзновение отхвърлил това предложение, засвидетелствайки още веднъж и още по-убедено своята вяра в Христа.

Подложили Теодор на нови, още по-жестоки изтезания, но той проявил удивителна твърдост и търпение, пеейки: „Ще благославям Господа във всяко време; хвалата за Него винаги е в устата ми!“ (Пс. 33:2). Когато управителят му казал, че е нелепо да се уповава на Човек, Който е умрял от позорна кръстна смърт, светият мъченик казал: „Нека този позор бъде и на мене, и на всички, които призовават името Му!“

Управителят видял, че всички мъчения и убеждавания са вече безполезни и затова издал следната присъда: „Теодор, който не се покорява на властта на нашите славни царе и богове, а вярва в Иисуса Христа, разпнатия при Понтия Пилата, заповядвам да бъде предаден на смърт чрез изгаряне“. Присъдата била веднага изпълнена. Теодор се прекръстил и мъжествено влязъл в запалената клада и с молитва и славословия на уста предал Богу дух. Благочестива християнка на име Евсевия взела честните останки на св. мъченик и ги погребала в гр. Евхаита, където всяка година в деня на мъченическата му кончина се празнувала неговата памет.

По молитвите на св. мъченик Теодор, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас! Амин!


Песен 7.

Ирмос: Богомъдрите отроци не почетоха тварта наместо Твореца, но мъжествено като потъпкаха заплашването с огън, радваха се и пееха: „Благословен си Ти, Препрославлени Господи и Боже на нашите отци!“

Закону рекл еси не лежати праведником Твоим, Праведный Владыко: темже Мати Твоя, и многочудный сей раб Твой, светлостию памяти сих днесь законы разоряют пощения.

Коль сладкое, и великое, и радостное нынешнее торжество! Еже мучеников нам доблейший и превелий ныне вообрази, единем чудесем от нечистых чистыя люди Христовы совершив.

К змием лютым сопротивльшагося, и возмогшаго на душетленнаго же и оскверняющаго одушевленная телеса, венчаим победными песньми, и венцев похвалами.

Богородичен: Родоначальник убо проуведев душетленное брашно не убеже: Твои же вернии людие от Твоего мученика преднаучившеся, и избегше всепагубныя пищи, с сим Владычице, спасительная Тебе жрут.

Вторият.

Ирмос: Росодательну убо пещь:

Росодавец печали, и распаления облак явился еси преславне, и спасл еси от пещи мучительския, зовущия вся верныя: благословен еси Боже отец наших.

Царю пребеззаконнейший посрамися, и да заградятся уста твоя, поучающаяся на нас беззаконному совету: разруши бо твою крепость царствуяй Царь и всех Господь.

Слава: Иулиане безумне, сердце твое все злобы исполнися, обавается же от премудраго Бога нашего, излиявшееся лестно на нас, вопиющих к Нему: благодать подаваеши нам.

Богородичен: Паче слова Твое бысть зачатие, и паче ума Рождество Твое Всенепорочная: Бога бо родила еси плотию, спасшаго вся от тления, Благословенная. Темже ныне Богородице Тя славим.

Катавасиа: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.

Песен 8.

Ирмос: Избавителю всех Всесильне, посреди пламени благочествовавшыя сшедь оросил еси и научи пети: всякая дела благословите Господня Господа.

Радости Рождеством исполнившая небесная и земная, временным сетованием благодать благовременную подает венечнику, сплещущи светло празднственная.

Субботствуим человецы днесь, от трудов вчерашних почивше, за Благословившаго настоящий день упокоением, и ныне торжеством мученика.

Воистинну сия первая в субботах, и суббот бы глаголалася суббота: мученическия же благодати и силы Божественныя исполнена, спасения великаго воспоминание.

Царя Бога чистыми брашны, царствия беззаконнаго сквернения, чистый упраздни, и преславным образом чудодейства святую седмицу освяти.

Богородичен: Извещает Твое Отроковице таинство, мучеников усердная смерть: яко бо Богу веровавше рождшемуся, аще и страсть волею претерпе, самех себе доблии пожроша.

Вторият.

Ирмос: Из пламене преподобным:

Из пламене яко избавился еси мучениче Теодоре, Божественною силою: сице и ныне нас спасл еси сам предстательством божественным твоим, беззаконнаго совета злокозненнаго.

Вечер водворися плач рабом твоим, от лукаваго ловительства супостата нашего: но во утрие радость возсия, мучениче терпеливоносче, теплою твоею помощию.

Слава: Избавителя тя обретше, в беды мы впадше, и избавителя козни вражия, мучениче Христов страстотерпче Теодоре, тя славословим во вся веки.

Богородичен: Недоумевает ум человеческий Твоего Рождества Чистая, таинство изрещи: и сего ради Тя верою благочестно, яко Богородицу почитаем, и славословим во вся веки.

Катавасиа: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое: ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела и превозносите Его во вся веки.


Песен 9.

Ирмос: Твоето рождество се яви нетленно: Бог премина из твоята утроба, като плътоносец се яви на земята и сред хората поживя. Затова, Богородице, всички те величаем.

Стекается множество отвсюду, в сень сведения, и живущую благодать, предпросиявшаго в славе всех мучеников, со Владычицею всех величаем.

Мужайся Христова Церковь, и державствуй всуе борющими: Христовы бо друзи и предстоящии о тебе пекутся и отстоящии якоже доблии, Емуже совершаеши благодарственная.

Возмневшася древле умрети, вещи показуют жити и по кончине, и веры паки предстательствовати с равною ревностию. Еюже богатящеся Благодетеля величаем.

Богородичен: Яко Божественную Тя печать песньми, запечатанную Божию книгу налагаю нося, и собираю похвалы в Тебе Дево: сице прославляя наипаче Твоего мученика.

Вторият.

Ирмос: Бога человеком невозможно:

Добре явился еси поборник преславне, и державное заступление нам чтущим твою честную и вечную память ныне, и твоих страдальчеств исправления, и бывшее в нас Божественное заступление.

Твое всеблаженне чудо Теодоре совершенное, святыми тучами поется, на весь мир блаженне: темже и летно собирающеся, славу возсылаем Христу, тебе прославльшему.

Слава: Зря любовь восхваляющих тя мучениче Христов, благодать воздарствуй вящшую: и веру ведый елика есть преславне, не престай молитвенниче теплейший мучениче, и ходатай к Богу нашему являяся.

Богородичен: Пети Дево, Тя не престаем, помощницу, покров, скорое заступление, и предстательницу нашу непостыдную: соблюди Твоя рабы, всякаго озлобления, всякия козни лукаваго свобождающи присно.

Катавасиа: Всяк земнородный да взыграется Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.


Катавасии: Отвèрзу устà моя.

Песен 1

Ще отворя устата си, и ще се изпълнят с Духа Светаго, и ще произнеса дума за Царицата Майка, и ще се явя светло тържествуващ, и радвайки се, ще възпея нейните чудеса.

Песен 3

Богородице, живи и изобилни изворе, духовно укрепи в твоята божествена слава събралите се в хор твои певци и ги удостой с венци на славата.

Песен 4

Пребожественият Иисус, Който стои в славата на божествения престол, дойде на лек облак чрез нетленната длан – Божията майка, и спаси тия, които викат: Слава, Христе, на Твоята сила.

Песен 5

Всичко дойде в ужас от твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, носила си в твоята утроба Бога, Превъзнесения над всичко и си родила Безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.

Песен 6

Богомъдри, като честваме тоя божествен всепочитан празник на Божията Майка, елате да пляскаме с ръце и славим Бога, Който се роди от нея.

Песен 7

Богомъдрите отроци не почетоха тварта наместо Твореца, но мъжествено като потъпкаха заплашването с огън, радваха се и пееха: „Благословен си Ти, Препрославлени Господи и Боже на нашите отци!“

Песен 8

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Благочестивите отроци бяха запазени в пещта от Богородичното раждане, което тогава беше предобразувано, а сега е действително. То подбужда цялата вселена да Ти пее: „Всички твари, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове“.

Честнейшую.

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Народът: (речитатив) Душата ми величае Господа и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

9-та песен от катавасиите:

Нека се радва всеки земнороден, просвещаван духовно, а естеството на безплътните умове, което почита свещеното тържество на Божията майка, нека тържествува и вика: радвай се, всеблажена Богородице, чиста Приснодево.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили, и на Тебе въздаваме слава…


Ексапостиларий:

Подобен: Со ученики́:

Венценосни свети, който заедно с ангелите предстоиш пред Христовия престол и от него се изпълваш със светлина, страстотерпче, измолвай непрестанно мир за света, и спасение за нас, които благочестиво празнуваме твоята свята памет, пребогати Теодоре, украсо на мъчениците.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух.

Същия.

И сега и винаги и во веки веков. Амин.

Както реши, Господ поиска да се всели в твоята утроба за да изведе от тление загиващия свят, Богородице. Затова като намерихме всички спасение, ти пеем ангелската песен: радвай се, Всевъзпявана, най-благословена от всички жени, защото си родила радостта за целия свят.


Хвалитни стихири на Всякое дихание, на 4, гл. 1:

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

Подобен: Небе́сных чино́в:

Верни, да се съберем с тайнствени песнопения възхвалим изрядния мъж на небесните войнства като търпелив войн на нашето благочестие и да кажем: чудни мъчениче Христов, моли се за тези, които те почитат.

Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)

Едноименен на твоето звание, наистина си дар от Бога и си даден за утеха на всички скърбящи, трикратно блажени Теодоре, защото всеки, който се доближава с истина към твоя храм, с веселие приема божествените награди на твоите чудеса, почитайки Христос.

Стих: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)

Със страдалческите си подвизи ти събра в себе си богатството и сиянието на благочестието, принесе цялата си сила като благоприятен дар на Бога, въздавайки с подвизите си за твоето богодарувано призвание.

Стих: Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс.150:5-6)

Да отпием всички от всесветлото тържество на светия мъченик и вярно да се зарадваме, любители на празненствата, като почетем светлия празник на неговата кончина и с песни да възпеем Христос, Който прослави паметта му.

Слава на Отца и Сина и Светия Дух.

Глас 6: Като дар на святост и богатство на свети живот се яви в света, мъдри Теодоре, затова Христос прослави твоята памет, в която всички верни заедно възпяваме подвига на твоето мъченичество.

И сега и винаги и во веки веков. Амин.

Богородице, ти си истинската лоза, от която израсна за нас Плодът на живота; умоляваме те да се застъпиш за нас, Владичице, заедно с мъчениците и всички светии, за да бъдат помилвани душите ни.


Велико славословие


Трисвятое


Тропар, глас 2:

Велики са делата на вярата! По средата на пламъка, сякаш в освежаваща вода се радваше светият мъченик Теодор, защото запален в огъня, той принесе себе си като сладък хляб на Троицата. По неговите молитви, Христе Боже, спаси нашите души.


—————————————————


Златоустова литургия


На входа: тропар на св. Теодор, на храмовия светия, кондак „Предстательство християн“


Апостол на св. Теодор, стр. 324

Евангелие – също.

Достойно ест.

Причастен: Във вечна памет…

No comments:

Post a Comment