Вечерта
Вечерта в петък се чете малко повечерие, което съм изнесъл на отделен файл (сайт).
———————————————————
Утринна
След Шестопсалмието и Великата ектения
Бог Господь, гл. 2:
Пс. 117
Стих 1: Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.
Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне!
Стих 2: Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих.
Стих 3: Няма да умра, а ще живея, за да разказвам за делата Господни.
Стих 4: Камъкът, Който отхвърлиха зидарите, Той стана глава на ъгъла, това стана от Господа и е дивно в очите ни.
Тропар, глас 2:
Велики са делата на вярата! По средата на пламъка, сякаш в освежаваща вода се радваше светият мъченик Теодор, защото запален в огъня, той принесе себе си като сладък хляб на Троицата. По неговите молитви, Христе Боже, спаси нашите души. (2 пъти)
Слава, и сега, Богородичен: Вся паче смысла
Твоите тайнства, Богородице, превъзхождат всяка мисъл и всичко славно. Защото запечана в чистота и пазена в девство, те познаваме като нелъжлива Майка, родила истинския Бог. Него моли да спаси душите ни!
Малка ектения: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…
Също седални мъченични от Октоиха на водещия глас.
Малка ектения
Свещеникът: Защото си благ и човеколюбив Бог, и на Тебе слава възнасяме…
Седални от триода на свети Теодор, глас 3:
Подобен: Божия ве́ры:
С пламенната си православна вяра ти угаси измамата на зловерието, поразявайки идолското безбожие, а като стана света жертва в огъня, с чудеса ороси краищата на света; преславни мъчениче, моли Христос Бог да ни дарува велика милост.
Слава на Отца и Сина и Светия Дух.
Господ, като те укрепи в мъченията, те даде като божествен дар за спасение на целия свят, за да лекуваш нашите душевни болести и побеждаваш телесните страдания, мъчениче Теодоре; моли Христос Бог да ни дарува велика милост.
И сега и винаги и во веки веков. Амин.
Пречиста Дево, носила си в утробата си невместимия Бог, ипостасното Слово и единосъщния Син, Който преди времето нетленно изгря от Отец. Заедно с пророците, мъчениците, преподобните, постниците и праведните, моли Него да ни дарува прошка на греховете.
Псалом 50
Канони
Канон, чието краестрочие на гръцки е: Преславният Тирон е славата на първата събота. Първите тропари на всяка песен имат отделен акростих. Творение на Йоан Мавропус, митрополит Евхаитски (990-1092 г.), глас 4.
Песен 1.
Ирмос: Ще отворя устата си, и ще се изпълнят с Духа Светаго, и ще произнеса дума за Царицата Майка, и ще се явя светло тържествуващ, и радвайки се, ще възпея нейните чудеса.
Пресвета Богородице, спаси ни!
Този, Който превъзхожда всичко, те е поставил по-високо от всичките Си избрани, защото ти си Го родила неизразимо. Затова днес, Всевъзпявана, ние представяме пред тебе победоносния мъченик (Теодор) и го възпяваме.
Свети великомъчениче, моли Бога за нас!
Ще възпея с песни Теодор, велик сред мъчениците, светъл и именит страдалец, познат със своите чудеса от единия до другия край на земята.
Свети великомъчениче, моли Бога за нас!
Ден на радост изгря в скърбите и със своята светлина той разпръсна мрака. С благодатта на светия мъченик той предвещава отдалеч предстоящия празник (на Възкресението).
Принесеният и приет като жертва (Христос) поръсва Църквата за очистване с кръвта на светото заколение – пострадалия заради Неговата божествена слава (Теодор).
Богородичен: Макар и рано, добре е установен този празник, защото Владичицата, която всичко украсява, и сега го посочи, като се присъедини към паметта на мъченика, който с кръвта си пострада сред първите.
Вторият канон, от същия автор, глас 6.
Песен 1.
Ирмос: Яко по суху:
Христе Боже, наистина дивен в Твоите светии, Твоята милост ме удиви, дай ми думи, за да мога да възхвалявам чудесата на Твоя мъченик.
Свети великомъчениче, моли Бога за нас!
Непоколебим в страданието и търпелив в болките се яви, страдалецо Христов Теодоре, а сега побързай отново да ни явиш помощта си.
Слава: Тиранинът (Юлиан) нещастно прогони от душата си благочестивата вяра на отците и като се опълчи против Бога, пожела винаги да следва нечестив път.
И сега, Богородичен: Предсказанията на древните богоречиви мъже ясно се изпълниха в тебе, Майко и Дево, защото ти дивно и свръхестествено роди истински Бог и истински Човек.
Катавасиа: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.
Песен 3.
Ирмос: Богородице, живи и изобилни изворе, духовно укрепи в твоята божествена слава събралите се в хор твои певци и ги удостой с венци на славата.
Видети день Сына Твоего, желающе христоименитии людие, во образ Сего Владычице, Тому ныне предпразднствуют, Тебе носяще показание, и славнаго страстотерпца Твоего.
Побеждают всякими образы лучшая: великий бо во страдальцех в веселие измени временную скорбь, святаго зельное поста обратив во ослабление.
Свойственный и подобный тебе дар, ибо от своих страдальче: ихже бо сам вселил еси в сей частице твоей, обрадованно дары тебе похвал приносим.
Добрейшее основание положил еси, твоими изрядствы изрядне, зверя всегубительна, огнем и убийством дышуща, низложив яко бездельна преестественною доблестию.
Неистовствовав новый отступник, по равному люте древнему, жертвы брашном якоже ядом смеси: но ложный окаянник премудрися мучеником.
Богородичен: Исполнися убо вся Дево, знати Господа земля, из Тебе миру явльшася: но божественным мучеником благодать многая, утвердившим самеми собою истину.
Вторият.
Ирмос: Несть свят:
Первее в Евины уши пошептавый лестно, и Адама тоюже прельстивый лестно, той и ныне яд злобы к лести излия.
Лестца имяше на него, питаше неистовство противу правоживущим, время взыскаше правое, воньже мерзость сотворити поучашеся пребеззаконнейший.
Слава: Дней начаток святых наста постов: в нихже всякий христианин самаго себе воздержанием многим очистив, всех ошаяся.
Богородичен: Надеждо миру державная, покрове и предстательство Всесвятая Дево, не презри Благая моления рабов, от любве Тя присно ублажающих.
Катавасиа: Твоя песнословцы Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия духовно утверди, в Божественней Твоей славе, венцев славы сподоби.
Малка ектения
Седален, глас 8:
Подобен: Премудрости слово:
Божественное всеоружие восприим, и идолов лесть низложив, ангелы воздвигл еси восхваляти подвиги твоя: божественным бо желанием ум распалив, смерть во огни доблественно презрел еси. Темже именоносно просящим тя даруй божественныя дары, исцелений подаяния страстотерпче Теодоре: молися Христу Богу, согрешений оставление даровати, празднующим любовию святую память твою.
Слава, подобен:
Максимиановыми ласканьми не уклонився, Христовыми же словесы мужествовав, идольское капище во огни испепелил еси, страдальчески победив добре сопротивника, пророчески прешел еси огнь, якоже в воде. Темже достойно воздаяние подвигов, источаеши исцеления, страстотерпче Теодоре: молися Христу Богу, прегрешений оставлению дароватися, празднующим любовию святую память твою.
И ныне, Богородичен, подобен:
Яко всенепорочная Невеста Творца, яко неискусомужная Мати Избавителя, яко приятелище сущи Вышняго Всепетая, беззакония мя суща скверное жилище, и в разуме бывша бесов игралище: потщися и сих злодействия мя избавити, светлое жилище добродетелию стяжавшая, светоприемнице нетленная: разжени облак страстей, и горния светлости сподоби, и света невечерняго молитвами Твоими.
Песен 4.
Ирмос: Пребожественият Иисус, Който стои в славата на божествения престол, дойде на лек облак чрез нетленната длан – Божията майка, и спаси тия, които викат: Слава, Христе, на Твоята сила.
О новаго и преславнаго смешения же и растворения! Девству рождество соедини родивыйся Богочеловек: сетованным же днем веселие, Своего почитая страдальца вмеси.
Виждь, како Христа любяше, Христови воинствуяй, враги бо Сего ревностию и огнем погуби, и себе конечне добрую и приятную Ему жертву усердно отдаде.
Победоносный от страдальчеств доблий разреши, дерзновенно глаголя, и презрением мучений зрители удивив, и быв всей твари новое и преславное позорище.
Кость убо не сокрушися Бога и Владыки моего, о долготерпения, и по умерщвлении страждуща! Воина же его огнь прием, и коло устыдеся, умершу прикоснутися.
Богородичен: Соумершии Владыце, живота служители, и совоставшии живут у Него ныне вечно: и Сыну Матерь спрославляют благословяще Отца, Сына и Духа Святаго.
Вторият.
Ирмос: Христос моя сила:
Совет совещавает нечестивейший, зрите, яко воистинну есть страшно: разуме бо окаянный мерзкими брашны, люди Христовы осквернити.
В дело приведе совет беззаконный: возбранити бо повелев чистых ядений брашно, и предложити, яже он оскверни кровьми.
Слава: Бысть явственно и оглашенно беззаконие всем христианом: темже якоже уведеша, стекошася вси купно в храм Господень святый.
Богородичен: Тя рождшую предвечнаго от Отца Рожденнаго, ныне вернии молитвенницу предлагаем: Тоя молитвами Христе преклонен, благоуветлив буди рабом Твоим.
Катавасиа: Седяй в славе, на престоле Божества, во облаце легце прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава Христе силе Твоей.
Песен 5.
Ирмос: Всичко дойде в ужас от твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, носила си в твоята утроба Бога, Превъзнесения над всичко и си родила Безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.
Отверзаются днесь преддверия благодати, и упокоение ныне самое проображает Воскресение: сице светоносне светлую Владычицу почитающе, и славнаго мученика.
Дарует тезоименитый дар, Бог, Теодора, возлюбившим явльшаго возлюбленнаго явление, преславных дел Творца, и Божественных сил Самодетеля содеваемаго.
Ничтоже к мученику луцы и стрелы твоя враже человеческаго спасения: и умерый бо живет, и возбну, и злодейством твоим противляяйся, спасает всякаго православнаго.
Богородичен: Странное бяше прежде чудо Богоотроковице, страдальческими же свидетельствы прият веру несумненну, и веруемое присно пребывает чудимое, и верне покланяемое.
Вторият.
Ирмос: Божиим светом Твоим:
Тогдашний убо архиерей весь ужаснувся, нечестиваго якоже уведе совет, песньми всенощными Бога моляше, не презрети в конец людей жребия Его.
Но скорый воистинну помощник, во истине и теплоте призывающих, моления их не презре всякаго: но скорейшее им соделовает разрешение начинания.
Слава: От вышних помощник посылается яко скорее на землю, страстотерпец Теодор, и пастыреначальник является, разрешение научая беззаконнаго совета.
Богородичен: Никтоже притекая к Твоему Владычице, заступлению тепле, посрамится когда, но просит благодати, и дар приемлет к полезному скорейший прошения.
Катавасиа: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя, мир подавающая.
Песен 6.
Ирмос: Богомъдри, като честваме тоя божествен всепочитан празник на Божията Майка, елате да пляскаме с ръце и славим Бога, Който се роди от нея.
Поститися, Спасе, не могут друзи и сынове чертога Твоего: Тебе бо Жениха с Материю и с другом Твоим, учреждают предстояща и служат.
Отступи Бога спасающаго, отступи и от разума злоименитый, и кичением воста на веру: но вместо сего обрете великоименитаго.
Пострадав предста мудрший, и сотворь доблий тепльший, к мучителем бо бранию, и победою добре обучився, ниже умер отступи исправления.
Богородичен: Избавльшеся днесь, Владычице, беды душетленныя, чудесем страстотерпца Твоего, по Твоему Божественному промышлению, благодать обоим возлагаем.
Вторият.
Ирмос: Житейское море:
Странному ужасаяся видения твоего, архиерей противо рече: ты кто еси господи, глаголяй мне? вразуми и научи, како обрящем скорейшую помощь?
Теодор рече: аз есмь явственно страстотерпец, и слыши: пшеницу сварив раздели людем, и тако спасутся от скверных брашен прелестника.
Слава: Коль велие чудо твое, и преславное твое заступление Теодоре! Темже дерзающе вси чисто к тебе прибегаем, и молимся, спаси рабы твоя.
Богородичен: Света жилище, и приятелище чистое Слова была еси, Отца благоволением, и к Тебе посещением Духа Святаго: темже мя просвети.
Катавасиа: Божественное сие и всечестное, совершающе празднество, богомудрии Богоматере, приидите руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Малка ектения
Кондак, глас 8:
Постави вярата Христова в сърцето си като щит, порази противните сили, многострадалче, и като непобедим се увенча с небесен венец, свети Теодоре.
Икос: Тебе, Носения на престол от светлина благодарствено Те възпяваме с вяра, защото си ни дарувал свети дар: прославеният в страданията Теодор, трижди блаженият в живота като истински поборник на истината, който с благочестиви мисли придоби Христос, бидейки силен като непобедим победител над лъжливия.
Синаксар: В тоя ден – събота на Първата великопостна седмица, празнуваме чудото с коливото, свързано с името и паметта на свети великомъченик Теодор Тирон. Произходът на този празник е следният:
След Констанций, син на Константин Велики, на византийския императорски престол възлязъл Юлиан. Той отстъпил от християнската вяра и се обърнал към старото езичество. Юлиан устройвал тържествени езически жертвоприношения. Отначало, боейки се от народа, който в по-голямото си мнозинство бил вече християнски, той не смеел открито да предприеме гонения срещу християните, но по различни начини се стараел да ги уязви. Като знаел, прочее, че в първата великопостна седмица християните пазят строг пост, за да ги подиграе, оскверни и вкара в съблазън, заповядал на цариградския управител да бъдат поръсени с кръв от езически жертвени животни всички хранителни стоки на пазара. Св. великомъченик Теодор обаче се явил насън на цариградския архиепископ Евдоксий и му казал: „Забрани на християните да купуват каквото и да било от пазара, понеже храните, които се продават там, са поръсени с кръв от идолски жертви. Поръчай на ония, които нямат храна у себе си, да направят коливо (т. е. да сварят пшеница с мед)“. Архиепископът изпълнил поръчението на Христовия мъченик и цялата тая седмица християните в Цариград се хранили само с варено жито и мед. В спомен на тоя случай светата Църква е въвела обичая – в събота на Първата великопостна седмица да се вари коливо и да се чества паметта на св. Теодор. Този благочестив обичай се е запазил и до днес.
А кой е бил св. великомъченик Теодор Тирон? – Млад войник в малоазийския град Амасия по времето на римския император Максимиан. Тогава християните били жестоко гонени и измъчвани заради вярата им в Господ Иисус. Когато началникът на полка, в който служел Теодор, узнал, че той е християнин, накарал го да принесе жертва на идолите, но Теодор решително отказал, заявявайки открито, че изповядва вярата в Христа. Изпълнен от свещена ревност, Теодор една нощ запалил един езически храм. Бил обаче забелязан от един езичник, който донесъл за случая на местния градоначалник. Теодор бил хванат и изправен на съд. Без страх той признал за стореното. Бил хвърлен в тъмница и подложен на глад и най-различни мъчения. Господ Иисус му се явил нощем и му казал: „Дерзай, Теодоре, Аз съм с тебе! Не приемай земна храна и питие. За тебе ще има друг живот – безкраен, вечен, заедно с Мене на небесата!“ Укрепен от това небесно видение и преизпълнен с неизказана блажена радост, Христовият мъченик започнал да пее и да прославя Господа. Като чули пението, стражарите надзърнали през малкото прозорче и за голямо свое учудване видели, че Теодор не е сам, а бил заобиколен от много други юноши в бели дрехи, които заедно с него пеели. Обадили на управителя за това. Той веднага дошъл и като чул дружното пение, помислил, че при Теодор са дошли християните. Какво било обаче учудването му, когато видял, че печатът на вратата, която по нареждане на самия управител била заключена и запечатана, стои неповреден! Ужас обхванал всички. На другия ден отново изправили Теодор пред съда. Отново го принуждавали да принесе жертва на езическите божества. Доблестният Христов мъченик обаче с още по-голяма твърдост и дръзновение отхвърлил това предложение, засвидетелствайки още веднъж и още по-убедено своята вяра в Христа.
Подложили Теодор на нови, още по-жестоки изтезания, но той проявил удивителна твърдост и търпение, пеейки: „Ще благославям Господа във всяко време; хвалата за Него винаги е в устата ми!“ (Пс. 33:2). Когато управителят му казал, че е нелепо да се уповава на Човек, Който е умрял от позорна кръстна смърт, светият мъченик казал: „Нека този позор бъде и на мене, и на всички, които призовават името Му!“
Управителят видял, че всички мъчения и убеждавания са вече безполезни и затова издал следната присъда: „Теодор, който не се покорява на властта на нашите славни царе и богове, а вярва в Иисуса Христа, разпнатия при Понтия Пилата, заповядвам да бъде предаден на смърт чрез изгаряне“. Присъдата била веднага изпълнена. Теодор се прекръстил и мъжествено влязъл в запалената клада и с молитва и славословия на уста предал Богу дух. Благочестива християнка на име Евсевия взела честните останки на св. мъченик и ги погребала в гр. Евхаита, където всяка година в деня на мъченическата му кончина се празнувала неговата памет.
По молитвите на св. мъченик Теодор, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас! Амин!
Песен 7.
Ирмос: Богомъдрите отроци не почетоха тварта наместо Твореца, но мъжествено като потъпкаха заплашването с огън, радваха се и пееха: „Благословен си Ти, Препрославлени Господи и Боже на нашите отци!“
Закону рекл еси не лежати праведником Твоим, Праведный Владыко: темже Мати Твоя, и многочудный сей раб Твой, светлостию памяти сих днесь законы разоряют пощения.
Коль сладкое, и великое, и радостное нынешнее торжество! Еже мучеников нам доблейший и превелий ныне вообрази, единем чудесем от нечистых чистыя люди Христовы совершив.
К змием лютым сопротивльшагося, и возмогшаго на душетленнаго же и оскверняющаго одушевленная телеса, венчаим победными песньми, и венцев похвалами.
Богородичен: Родоначальник убо проуведев душетленное брашно не убеже: Твои же вернии людие от Твоего мученика преднаучившеся, и избегше всепагубныя пищи, с сим Владычице, спасительная Тебе жрут.
Вторият.
Ирмос: Росодательну убо пещь:
Росодавец печали, и распаления облак явился еси преславне, и спасл еси от пещи мучительския, зовущия вся верныя: благословен еси Боже отец наших.
Царю пребеззаконнейший посрамися, и да заградятся уста твоя, поучающаяся на нас беззаконному совету: разруши бо твою крепость царствуяй Царь и всех Господь.
Слава: Иулиане безумне, сердце твое все злобы исполнися, обавается же от премудраго Бога нашего, излиявшееся лестно на нас, вопиющих к Нему: благодать подаваеши нам.
Богородичен: Паче слова Твое бысть зачатие, и паче ума Рождество Твое Всенепорочная: Бога бо родила еси плотию, спасшаго вся от тления, Благословенная. Темже ныне Богородице Тя славим.
Катавасиа: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Песен 8.
Ирмос: Избавителю всех Всесильне, посреди пламени благочествовавшыя сшедь оросил еси и научи пети: всякая дела благословите Господня Господа.
Радости Рождеством исполнившая небесная и земная, временным сетованием благодать благовременную подает венечнику, сплещущи светло празднственная.
Субботствуим человецы днесь, от трудов вчерашних почивше, за Благословившаго настоящий день упокоением, и ныне торжеством мученика.
Воистинну сия первая в субботах, и суббот бы глаголалася суббота: мученическия же благодати и силы Божественныя исполнена, спасения великаго воспоминание.
Царя Бога чистыми брашны, царствия беззаконнаго сквернения, чистый упраздни, и преславным образом чудодейства святую седмицу освяти.
Богородичен: Извещает Твое Отроковице таинство, мучеников усердная смерть: яко бо Богу веровавше рождшемуся, аще и страсть волею претерпе, самех себе доблии пожроша.
Вторият.
Ирмос: Из пламене преподобным:
Из пламене яко избавился еси мучениче Теодоре, Божественною силою: сице и ныне нас спасл еси сам предстательством божественным твоим, беззаконнаго совета злокозненнаго.
Вечер водворися плач рабом твоим, от лукаваго ловительства супостата нашего: но во утрие радость возсия, мучениче терпеливоносче, теплою твоею помощию.
Слава: Избавителя тя обретше, в беды мы впадше, и избавителя козни вражия, мучениче Христов страстотерпче Теодоре, тя славословим во вся веки.
Богородичен: Недоумевает ум человеческий Твоего Рождества Чистая, таинство изрещи: и сего ради Тя верою благочестно, яко Богородицу почитаем, и славословим во вся веки.
Катавасиа: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое: ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела и превозносите Его во вся веки.
Песен 9.
Ирмос: Твоето рождество се яви нетленно: Бог премина из твоята утроба, като плътоносец се яви на земята и сред хората поживя. Затова, Богородице, всички те величаем.
Стекается множество отвсюду, в сень сведения, и живущую благодать, предпросиявшаго в славе всех мучеников, со Владычицею всех величаем.
Мужайся Христова Церковь, и державствуй всуе борющими: Христовы бо друзи и предстоящии о тебе пекутся и отстоящии якоже доблии, Емуже совершаеши благодарственная.
Возмневшася древле умрети, вещи показуют жити и по кончине, и веры паки предстательствовати с равною ревностию. Еюже богатящеся Благодетеля величаем.
Богородичен: Яко Божественную Тя печать песньми, запечатанную Божию книгу налагаю нося, и собираю похвалы в Тебе Дево: сице прославляя наипаче Твоего мученика.
Вторият.
Ирмос: Бога человеком невозможно:
Добре явился еси поборник преславне, и державное заступление нам чтущим твою честную и вечную память ныне, и твоих страдальчеств исправления, и бывшее в нас Божественное заступление.
Твое всеблаженне чудо Теодоре совершенное, святыми тучами поется, на весь мир блаженне: темже и летно собирающеся, славу возсылаем Христу, тебе прославльшему.
Слава: Зря любовь восхваляющих тя мучениче Христов, благодать воздарствуй вящшую: и веру ведый елика есть преславне, не престай молитвенниче теплейший мучениче, и ходатай к Богу нашему являяся.
Богородичен: Пети Дево, Тя не престаем, помощницу, покров, скорое заступление, и предстательницу нашу непостыдную: соблюди Твоя рабы, всякаго озлобления, всякия козни лукаваго свобождающи присно.
Катавасиа: Всяк земнородный да взыграется Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Катавасии: Отвèрзу устà моя.
Песен 1
Ще отворя устата си, и ще се изпълнят с Духа Светаго, и ще произнеса дума за Царицата Майка, и ще се явя светло тържествуващ, и радвайки се, ще възпея нейните чудеса.
Песен 3
Богородице, живи и изобилни изворе, духовно укрепи в твоята божествена слава събралите се в хор твои певци и ги удостой с венци на славата.
Песен 4
Пребожественият Иисус, Който стои в славата на божествения престол, дойде на лек облак чрез нетленната длан – Божията майка, и спаси тия, които викат: Слава, Христе, на Твоята сила.
Песен 5
Всичко дойде в ужас от твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, носила си в твоята утроба Бога, Превъзнесения над всичко и си родила Безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.
Песен 6
Богомъдри, като честваме тоя божествен всепочитан празник на Божията Майка, елате да пляскаме с ръце и славим Бога, Който се роди от нея.
Песен 7
Богомъдрите отроци не почетоха тварта наместо Твореца, но мъжествено като потъпкаха заплашването с огън, радваха се и пееха: „Благословен си Ти, Препрославлени Господи и Боже на нашите отци!“
Песен 8
Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.
Благочестивите отроци бяха запазени в пещта от Богородичното раждане, което тогава беше предобразувано, а сега е действително. То подбужда цялата вселена да Ти пее: „Всички твари, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове“.
Честнейшую.
Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!
Народът: (речитатив) Душата ми величае Господа и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.
Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.
Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.
По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.
Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.
Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.
Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.
Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.
9-та песен от катавасиите:
Нека се радва всеки земнороден, просвещаван духовно, а естеството на безплътните умове, което почита свещеното тържество на Божията майка, нека тържествува и вика: радвай се, всеблажена Богородице, чиста Приснодево.
Малка ектения
Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили, и на Тебе въздаваме слава…
Ексапостиларий:
Подобен: Со ученики́:
Венценосни свети, който заедно с ангелите предстоиш пред Христовия престол и от него се изпълваш със светлина, страстотерпче, измолвай непрестанно мир за света, и спасение за нас, които благочестиво празнуваме твоята свята памет, пребогати Теодоре, украсо на мъчениците.
Слава на Отца и Сина и Светия Дух.
Същия.
И сега и винаги и во веки веков. Амин.
Както реши, Господ поиска да се всели в твоята утроба за да изведе от тление загиващия свят, Богородице. Затова като намерихме всички спасение, ти пеем ангелската песен: радвай се, Всевъзпявана, най-благословена от всички жени, защото си родила радостта за целия свят.
Хвалитни стихири на Всякое дихание, на 4, гл. 1:
Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.
Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.
Подобен: Небе́сных чино́в:
Верни, да се съберем с тайнствени песнопения възхвалим изрядния мъж на небесните войнства като търпелив войн на нашето благочестие и да кажем: чудни мъчениче Христов, моли се за тези, които те почитат.
Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)
Едноименен на твоето звание, наистина си дар от Бога и си даден за утеха на всички скърбящи, трикратно блажени Теодоре, защото всеки, който се доближава с истина към твоя храм, с веселие приема божествените награди на твоите чудеса, почитайки Христос.
Стих: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)
Със страдалческите си подвизи ти събра в себе си богатството и сиянието на благочестието, принесе цялата си сила като благоприятен дар на Бога, въздавайки с подвизите си за твоето богодарувано призвание.
Стих: Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс.150:5-6)
Да отпием всички от всесветлото тържество на светия мъченик и вярно да се зарадваме, любители на празненствата, като почетем светлия празник на неговата кончина и с песни да възпеем Христос, Който прослави паметта му.
Слава на Отца и Сина и Светия Дух.
Глас 6: Като дар на святост и богатство на свети живот се яви в света, мъдри Теодоре, затова Христос прослави твоята памет, в която всички верни заедно възпяваме подвига на твоето мъченичество.
И сега и винаги и во веки веков. Амин.
Богородице, ти си истинската лоза, от която израсна за нас Плодът на живота; умоляваме те да се застъпиш за нас, Владичице, заедно с мъчениците и всички светии, за да бъдат помилвани душите ни.
Велико славословие
Трисвятое
Тропар, глас 2:
Велики са делата на вярата! По средата на пламъка, сякаш в освежаваща вода се радваше светият мъченик Теодор, защото запален в огъня, той принесе себе си като сладък хляб на Троицата. По неговите молитви, Христе Боже, спаси нашите души.
—————————————————
Златоустова литургия
На входа: тропар на св. Теодор, на храмовия светия, кондак „Предстательство християн“
Апостол на св. Теодор, стр. 324
Евангелие – също.
Достойно ест.
Причастен: Във вечна памет…
No comments:
Post a Comment