Търси тук

Saturday, 12 July 2025

Неделя на светите отци от 6-те вселенски събора

Тази служба я имате качена и в новия сайт СЛУЖБИ.


На този ден гръцката църква отбелязва паметта на 630-те богоносни отци, събрали се в Халкидон на светия Четвърти вселенски събор през 451 г.

Обяснение:

Руската църква:

Руската православна църква, следвайки традицията, установена в Московска Рус, чества паметта на отците от шестте Вселенски събора, които са изиграли ключова роля във формирането на християнското учение.

Гръцката църква:

Гръцката църква, съхранявайки древните традиции, обръща специално внимание на Четвъртия Вселенски събор, който е бил особено важен за определянето на христологичното учение.

Разлики в практиката:

Разликите в честването се дължат на факта, че в различните периоди от църковната история и в различните църковни традиции е бил поставян акцент върху различни събития и фигури.


Неделя­ на св. Отци от 6-те Вселенски събора


Празнува се в неделния ден от 13 до 19 юли.

Последованието, освен за дните 15 и 17 юли е следното:

Водещ глас 4


ГЛАС 4. В СЪБОТА НА ВЕЧЕРНАТА


Господи, воззвах (Пс.140), глас 4:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!

Възкресни стихири, глас 4.

Стих: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс.141:7А) 

На Твоя животворящ Кръст непрестанно се покланяме, Христе Боже, и славим Твоето тридневно възкресение: защото чрез него Ти обнови покварената човешка природа, Всесилни, и ни показа пътя към небето Ти, Който единствен си благ и човеколюбив.


Стих: Около мене ще се съберат праведните, кога ми сториш благодеяние. (Пс.141:7Б) 

Спасителю, когато доброволно беше прикован на кръстното дърво, Ти отмени наказанието, дошло заради дървото на непослушанието, Силни, слезе в ада и като Бог разкъса оковите на смъртта, затова се покланяме на Твоето възкресение от мъртвите и с радост казваме: Всесилни Господи, слава на Тебе!


Стих: От дън душа викам към Тебе, Господи. Господи, чуй гласа ми. (Пс.129:1-2А)

Като съкруши вратите на ада, Господи, чрез смъртта Си разруши царството на смъртта и освободи човешкия род от тлението, като дари на света живот и нетление, и велика милост.

Други стихири, от св. патр. Анатолий, глас 4:

Стих: Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбите ми. (Пс.129:2Б)

Дойдете да възпеем, люде, тридневното възкресение на Спасителя, чрез което се избавихме от здравите окови на ада и получихме нетление и живот всички, които казваме: Ти, Който беше разпнат и погребан, и възкръсна, спаси ни чрез Твоето възкресение, единствени Човеколюбче.


Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс.129:3-4А)

Ангелите и хората, Спасителю, възпяват Твоето тридневно възкресение, което засия до краищата на вселената и се избавихме от робството на врага всички ние, които зовем: Животворче, всесилни Спасителю, спаси ни чрез Твоето възкресение, единствени Човеколюбче.


Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс.129:5)

Разбил си медните врати и ключалките си строшил, Христе Боже, и си възкресил падналия човешки род, затова в един глас викаме: Господи, Който възкръсна от мъртвите, слава на Тебе!


На отците, глас 6. Подобен: Отчаянная

Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6-7А)

Стихирата отдолу.

Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)

Преди Денница и преди всички векове, Ти си роден от Отца без майка, но Арий те е смятал за творение, а не за Бог, дръзко и безумно е смесвал Тебе, Създателя, с творението и затова е придобил вечен огън върху себе си. Но събора в Никея Те изповяда като Син Божи, Господи, с Отца и Духа съпрестолен. (два пъти)


Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

Раздраната Христова одежда и разкъсана от челюстите на кучетата, мъдро зашихте, свети отци, защото не можехте да гледате Неговата голота, както някога Сим и Яфет гледаха бащината си. Така посрамихте безумният и неговите единомишленици – Арий, съименника на гнева.


Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

Поддръжниците на Македоний, Несторий, Евтихий, Диоскорий, Аполинарий, Савелий и Севир (Севѐр), дойдоха като вълци в овчи кожи, но вие, като истински пастири, ги прогонихте далеч от стадото на Спасителя и голи, без овчи кожи, изгонихте тези трижди проклети хора, затова ви славим.


Слава, глас 6. Самогласна за отците.

Да възхвалим днес богоносните отци, като тайни тръби на Духа, защото в един глас възпяха сред Църквата песента на богословието за единната Троица като неизменно Същество и Божество. Те са защитниците на православието, свалили Арии, които винаги се молят на Господ да се смили над душите ни.


И сега, първи Богородичен (догматик) на гласа: И́же Тебе́ ра́ди:

Пророк Давид, който чрез тебе стана Божи праотец, в песен извика за тебе към Онзи, Който ти стори велико нещо (Лука 1:49): „Застана царицата от дясната Ти страна“ (Пс. 44:10), защото те направи майка и причинителка на живота Бог, Който благоволи чрез тебе да стане човек без баща, за да възстанови Своя образ, покварен у нас от страстите, и като намери заблудената в планините овца, взе я на раменете Си, донесе я при Отец, по Своята воля я постави сред небесните сили, Богородице, и спаси света Христос, Който има голяма и изобилна милост.


Вход с кадилница. Свете тихий

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен, Пс. 92

Дяконът: В премъдростта да внимаваме. Вечерен прокимен на гл. 6.

Господ царува; Той е облечен с величие. (Пс.92:1)

Стих: Облечен е Господ с могъщество (и) препасан.

Господ царува; Той е облечен с величие.

Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати.

Господ царува; Той е облечен с величие.


Паримии (стр. 47-48)

Битие 14:14-20а

Свещеникът: Премъдрост!

Четецът: Ще се чете из Книга Битие.

Свещеникът: Да внимаваме!

Четецът:

Аврам, като чу, че сродникът му (Лот) е взет в плен, въоръжи своите триста и осемнайсет слуги, родени в дома му, и гони неприятелите до Дан; и, като раздели дружината си, нападна върху тях нощем, той и слугите му, разби ги и ги гони дори до Хова, която е отляво на Дамаск; и върна всичкия имот и сродника си Лота, върна и имота му, както и жените и народа. Когато той се връщаше подир разбиване на Кедорлаомера и на царете, които бяха с него, содомският цар излезе да го посрещне в долина Шаве, която е сега царска долина; и Мелхиседек, цар салимски, изнесе хляб и вино, – той бе свещеник на Бога Всевишни, и благослови го и рече: благословен да бъде Аврам от Всевишния Бог, Владетеля на небето и земята; благословен да бъде и Бог Всевишни, Който предаде в твоите ръце враговете ти.


Второзаконие 1:8-11, 15-17а

Свещеникът: Премъдрост!

Четецът: Ще се чете из Книга Второзаконие.

Свещеникът: Да внимаваме!

Четецът: В онези дни рече Мойсей на синовете Израилеви: Ето, давам ви тая земя, вървете, вземете в наследство земята, що Господ с клетва бе обещал да даде на отците ви Авраама, Исаака и Иакова, тям и на потомството им. И аз ви казах в онова време: не мога сам да ви водя; Господ, Бог ваш, ви размножи, и ето, вие сте сега многобройни като звездите небесни; Господ, Бог на отците ви, нека ви умножи хиляди пъти повече, отколкото сте сега, и нека ви благослови, както ви бе говорил! 

И взех първенците от вашите колена, мъже мъдри (разумни) и изпитани, и ги поставих за началници над вас: хилядоначалници, стоначалници, петдесетоначалници, десетоначалници и надзиратели, според вашите колена. И дадох заповед на съдиите ви в онова време, като казах: изслушвайте братята си и съдете справедливо както брата с брат, тъй и неговия чужденец; в съда не правете разлика между лицата, изслушвайте и малък, и голям: не бойте се от лице човешко, понеже съдът е дело Божие.


Второзаконие 10:14-18, 20-21

Свещеникът: Премъдрост!

Четецът: Ще се чете из Книга Второзаконие.

Свещеникът: Да внимаваме!

Четецът: В онези дни Мойсей рече на синовете израилеви: Ето, небето и небето на небесата, земята и всичко, що е на нея, е на Господа, твоя Бог; но само твоите отци е приел Господ и ги е обикнал, и е избрал вас, тяхното семе подир тях, от всички народи, както видиш днес. И тъй, обрежете крайната плът на сърцето си и занапред не бъдете твърдоглави; защото Господ, Бог ваш, е Бог на боговете и Господар на господарите, Бог велик, силен и страшен, Който не гледа на лице и не взема дарове, Който право отсъжда на сираче и на вдовица, обича пришълеца и му дава хляб и облекло.

Бой се от Господа, твоя Бог, (и само) Нему служи, към Него се привържи и в Негово име се кълни: Той е твоя похвала. Той е твой Бог, Който направи с тебе ония велики и страшни дела, каквито видяха очите ти.


Сугуба ектения.


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


На литията стихирите на храма. 

Слава, глас 3. Станахте, свети отци, известни пазители на апостолските предания, правилно проповядвахте Светата Троица като Единосъщна, оборихте със събор богохулството на Арий, заедно с него изобличихте духобореца Македоний, а Несторий, Евтихий, Диоскор, Савелий и безумния Севир сте осъдили. Затова се молете да се избавим от тяхната измама, да се запази нашия живот непорочен във вярата.

И сега, Богородичен: Без семене от божественнаго

По волята на Отца, безсеменно от Божествения Дух си заченала Сина Божи, Който е от Отца без майка преди времето. Заради нас Той се роди по плът от тебе без баща, и си кърмила Младенеца. Затова не преставай да се молиш да се избавят от беди нашите души.


Просителна ектения


На стиховните стихири, възкресни, глас 4:

Господи, като се издигна на кръста, Ти премахна клетвата над праотците и като слезе в ада, освободи свързаните от века и дарува нетеление на човечешкия род, затова възпяваме и славим Твоето животворно и спасително възкресение.


Стих: Господ царува; Той е облечен с величие. (Пс.92:1А)

Когато увисна на дървото, единствен Силни, Ти разтресе цялото творение, а щом беше положен в гроба, възкреси онези, които бяха в гробовете, и дарува нетление и живот на човешкия род, затова възпяваме и славим Твоето възкресение на третия ден.


Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. (Пс.92:1Б)

Беззаконните хора, Христе, които Те предадоха на Пилат, Те осъдиха да бъдеш разпънат, като се показаха неблагодарни към своя Благодетел, но Ти доброволно претърпя погребение, самовластно възкръсна на третия ден като Бог и ни дари безкраен живот и велика милост.


Стих: На Твоя дом, Господи, подобава светост през дълги дни. (Пс.92:5)

Дошлите на гроба жени със сълзи Те търсеха, но като не Те намериха, ридаеха и в плач извикаха така: о, Спасителю наш, Царю на всичко, как Те откраднаха, кое място пази Твоето живоносно тяло? А ангелът им отговори и каза: не плачете, но идете и проповядвайте, че Господ възкръсна и ни дари радост, защото единствен е благ.


Слава, на св. Отци, глас 4. Днес празнуваме молитвената памет на богоносните отци събрали се от цял ​​свят в светлия град Никея, на православния събор, благочестиво и с вяра. Те благочестиво обориха безбожното учение на нечестивия Арий и го изгониха единомислено от съборната църква. Те ясно научиха всички за единосъщния и съ-съществуващия Божи Син, който съществува преди всички векове, и в Символа на вярата точно и благочестиво изложиха това. Затова и ние следвайки техните божествени наредби, твърдо вярваме и служим на Отца, Сина и Светия Дух, единосъщната Троицата в едно Божество.

И сега, Богородичен: Призри на моления

Погледни на молбите на Твоите слуги, Всенепорочна, прекратявайки неприятностите, които се надигат срещу нас, избавяйки ни от всяка скръб. Тебе единствена имаме като твърда и надеждна опора, и намерихте защита в Тебе. Дано да не се срамуваме, Владичице, които ти се молим! Побързай да изпълниш молитва с вяра към Тебе на онези, които призовават: „Радвай се, Владичице, помощница на всички, радост и защита, и спасение на душите ни!“


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лук. 2:29-32)


Трисвятое


Възкресен тропар, глас 4:

Узнали от ангела светлата вест за възкресението и отхвърлили прародителското осъждане, Господните ученички се хвалеха на апостолите и казваха: обезоръжена е смъртта, възкръсна Христос Бог, Който дарява на света велика милост.

Слава, на Отците, глас 8:

Препрославен си, Христе Боже наш, Който утвърди нашите отците като светилници на земята и чрез тях водиш всички нас към истинската вяра, Многомилостиви, слава на Тебе.

И сега, Богородичен: Иже нас ради

Роден от Дева, Благий, и претърпял разпятие заради нас, Ти ограби смъртта със Своята смърт, и показа възкресението, като Бог, не презирай онези, които Си създал със собствената Си ръка. Прояви Твоето човеколюбие, Милостиви. Приеми родилата Те Богородица, която се моли за нас, и ни спаси, Спасителю, нас отчаяните.


———————————————————


В НЕДЕЛЯ НА УТРИННАТА СЛУЖБА

 

Бог Господь, гл. 4

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Възкресен тропар, глас 4:

Узнали от ангела светлата вест за възкресението и отхвърлили прародителското осъждане, Господните ученички се хвалеха на апостолите и казваха: обезоръжена е смъртта, възкръсна Христос Бог, Който дарява на света велика милост. (два пъти)

Слава, на Отците, глас 8:

Препрославен си, Христе Боже наш, Който утвърди нашите отците като светилници на земята и чрез тях водиш всички нас към истинската вяра, Многомилостиви, слава на Тебе.

И сега, Богородичен: Иже нас ради

Роден от Дева, Благий, и претърпял разпятие заради нас, Ти ограби смъртта със Своята смърт, и показа възкресението, като Бог, не презирай онези, които Си създал със собствената Си ръка. Прояви Твоето човеколюбие, Милостиви. Приеми родилата Те Богородица, която се моли за нас, и ни спаси, Спасителю, нас отчаяните.


Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта и Твое е царството…


Първи възкресни седални, глас 4:

Мироносиците погледнаха към входа на гроба и като не можеха да издържат на ангелското сияние, те се разтрепериха и удивени казаха: Нима беше откраднат Този, Който отвори на разбойника рая? Или е възкръснал Този, Който още преди страданията Си говореше за възкръсване? Наистина възкръсна Христос Бог и на тези, които са в ада, дари живот и възкресение.

Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33) 

Със свободната Си воля, Спасителю, Ти претърпя кръст и смъртни човеци положиха в нов гроб Този, Който със словото Си постави краищата на земята, затова врагът беше вързан и смъртта люто пленена, а всички, които бяха в ада, възклицаваха при Твоето живоносно възкресение: възкръсна жизнодавецът Христос, Който пребъдва вечно!


Слава, и сега, Богородичен: Удиви се Йосиф при безсеменното ти зачатие, Богородице, щом видя, че е свръхестествено, а като размисли за росата върху руното, за неизгарящата в огъня къпина и за разцъфналия Ааронов жезъл, твоят обручник и пазител свидетелстваше пред свещениците с думите: Девата ражда и след раждането пак остава девица!


Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог, и на Тебе възнасяме слава…


Втори възкресни седални, глас 4:

Подобен: Скоро предвари:

Спасителю, възкръсна от ада като безсмъртен и с възкресението Си съвъзкреси Твоя свят, Христе Боже наш, със силата Си съкруши властта на смъртта, показа възкресението на всички, Милостиви, затова и Те славим, единствен Човеколюбче.

Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)

Гавриил, облечен в бяло, слезе от небесните висини, дойде при камъка, където беше положен Камъкът на живота, и извика към плачещите жени: престанете с воплите и риданията, които винаги милостиво редите, но дерзайте – Този, Когото с плач търсите, наистина възкръсна, затова извикайте на апостолите: Христос възкръсна!


Слава, и сега, Богородичен: Удивиха се, Чиста, всички ангелски чинове на страшното тайнство на твоето раждане: как държиш в обятията си като човек Този, Който само с един знак всичко удържа, и как Предвечният приема начало и е кърмен с мляко Този, Който с неизказана милост храни всичко живо? Те и тебе възхваляват и славят като истинска Божия Майка.


„Благословен си, Господи“, Глас 5

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Пс.118:12

Съборът на ангелите се удиви, като Те видя между мъртвите, а като разруши силата на смъртта, Спасителю, със Себе Си възкреси Адам и освободи всички от ада.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Блестящият в гроба ангел благовестеше на мироносиците: защо разтваряте мирото с милостиви сълзи, ученички? Вижте гробницата и разберете, че Спасителят възкръсна от гроба.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Много рано мироносиците изтичаха при Твоя гроб ридаейки, но застана пред тях ангелът и рече: „Свърши времето за ридания, не плачете, а кажете на апостолите за възкресението.“

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Жените мироносици ридаеха, когато дойдоха при Твоя гроб с миро, Спасителю, а ангелът ясно им заяви: защо смятате Живия за мъртъв? Той като Бог възкръсна от гроба.

Слава

Покланяме се на Отец и Неговия Син, и на Светия Дух, Свята Троица в едно същество, и със серафимите казваме: свят, свят, свят си, Господи!

И сега

Като роди Животодателя, Дево, ти избави Адам от греха, а на Ева даде радост вместо скръб, въплътилият от тебе Бог и Човек доведе към живот отпадналите от живота. 

Алилуйя, алилуйя, алилуйя, слава на Тебе, Боже! (3 пъти)


Малка ектения

Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…


Ипакои, глас 4:

Мироносици, отишли рано при Твоето преславно възкресение, проповядваха на апостолите, Христе, че си възкръснал като Бог и даваш на света велика милост.


Степенни (стъпални), глас 4.

Антифон 1-ви, повтаряме стиховете:

От моите младини много страсти ме нападат; но Сам Ти ме защити и спаси, Спасителю мой.

Ненавиждащите Сион, засрамете се от Господ, защото ще бъдете изсушени като трева от огън.

Слава: Чрез Светия Дух се оживява всяка душа и чрез очистване се извисява, свещенотайнствено засиява пред троичната Единица. 

И сега: От Светия Дух текат благодатните струи, които напояват за плодоносене цялото творение.


Антифон 2:

Топло виках към Тебе, Господи, от дълбината на душата ми, нека Твоите божествени уши ме чуят.

Който има надежда в Господ, е по-възвисен от онези, които Го наскърбяват.

Слава, И сега: 

От Светия Дух изтичат благодатни потоци, които напояват всяка твар за да се оживи.


Антифон 3:

Сърцето ми да се издигне към Тебе, Слове, и нищо низко от светските красоти да не ме услажда.

Както човек има любов към своята майка, така трябва да имаме към Господ по-пламенна любов.

Слава, и сега:

От Светия Дух е богатството на познанието за Бога, съзерцанието и мъдростта, защото чрез Него Словото открива цялото учение на Отец.


Прокимен, Пс. 43, гл. 4

Дигни се нам на помощ и ни избави поради Твоята милост. (Пс.43:27) Стих: Боже, с ушите си сме чули, нашите отци са ни разказвали за делото, което си сторил през техни дни, в стародавни дни. (Пс.43:1-2)


Канон възкресен, от св. Йоан Дамаскин

Глас 4

Възкресна Песен 1

Ирмос: По дъното на Червено море в древност премина със сухи стъпала Израил и чрез кръстообразно извисените ръце на Мойсей победи в пустинята войнството на Амалик. (Изх. 17:11)


Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Ти поправи нашето отпадане, когато беше издигнат на пречистото кръстно дърво, като на него излекува пълната ни разруха, Владико, като добър и всесилен.


В гроба беше по плът, а в ада с душата като Бог, в рая пък с разбойника, а на престола си бил, Христе, с Отца и Духа, като всичко изпълваш, Неописуеми.


Богородичен: Безсеменно по волята на Отец и чрез Светия Дух ти зачена и роди по плът Божия Син, Когото Отец роди без майка, и Когото ти роди без баща, заради нас.

Канон на Отците

Вторият канон на светите отци, глас 8.

Песен 1.

Ирмос: Ти удави колесниците на фараона, когато в древността си направил чудотворен жезъла на Мойсей, и с кръстния знак си разделил морето и си спасил пешеходеца и беглец Израил, възпяващ песен на Бога.

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Съборът на благочестивите отци, събран наистина заради Евтихий, проповядваше Спасителя, Който се яви и живя в света, в неразделна двойна природа, според учението на светия отец Кирил.

На събора* на 630-те, благочестивите мъже обориха измамата на Евтихий и ереста на Север, и утвърдиха да се възпява така: проповядваме Христос в две природи, следвайки учението на блажения Кирил.

* Четвърти вселенски събор (Халкидонски събор), 451 г.

Слава: Който не изповядва Христос като Словото на Отца, в две естества и действия, нека бъде анатема; така Четвъртият Събор на светите отци в един ум проповядваше, затова нека всички ги прославим.

И сега, Богородичен: От род в род са говорили най-свято за тебе, защото си приела Бог Слово в твоята утроба и оставаш чиста, Богородице Марийо, затова всички те почитаме като наша застъпница пред Бога.


Възкресна Песен 3

Ирмос: Твоята Църква се весели за Тебе, Христе, като казва: Ти си моята сила, Господи, прибежище и опора.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Този, Когото приемаме като дърво на живота, истинска лоза, увисна на кръста, за да излее за всички безсмъртие.


Защото е велик, защото е страшен, защото победи адовата гордост и като безсмъртен Бог сега възкръсна по плът.


Богородичен: Ти си единствената ходатайка на земята за нас, майко Божия, като получаваме свръхестествени дарове, затова ти принасяме: Радвай се!

Втория, на отците. 

Ирмос: Христе, Който премъдро утвърди в начало небесата и основа земята върху водите, утвърди и мене върху камъка на Твоите заповеди, защото никой не е свят освен Тебе, единствен Човеколюбче.

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

В началото Ти утвърди небето с разум и основа земята върху водите; на камъка на Твоите заповеди, Христе, утвърди и мене, защото няма по-свят от Тебе, Човеколюбче.

Вие, които се поклонихте на учението на безсрамния Севѐр, пълен със смъртоносна отрова, засрамете се завинаги, защото всички се отлъчвате от Църквата като вълци и хищни кучета.

Съучастници в празненството и верни, ние почитаме Създателя на всичко и Спасителя в две неразделни природи и двойни воли и действия, и така от заблудата на Север окончателно се отвръщаме.

Слава: Дойдете явно да отхвърлим злополучните измами на Север и Яков, а с тях и на Теодосий и Диоскор, и нека възпеем Четвъртия събор на благочестивите отци с божествени песни.

И сега, Богородичен: Богородице, ти се яви по-възвишена от херувимите и серафимите, защото само ти си приела невместимия Бог в утробата си, Нескверна, затова всички верни те облажаваме с песни, Чиста.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Кондак възкресен, глас 4. Подобен: Явился еси днесь:

Спасителят и мой Избавител като Бог възкреси от гроба окованите човеци, съкруши адовите врата и като Владика възкръсна на третия ден.

Икос: Нека всички родени на земята да възпеем Животодателя Христос, Който от гроба възкръсна на третия ден от мъртвите и със Своята сила съкруши днес вратата на смъртта, умъртви ада и унищожи жилото на смъртта, като освободи Адам и Ева; с готовност да Му изкажем похвала, защото Той като единствен могъщ Бог и Владика възкръсна на третия ден.


Възкресна Песен 4

Ирмос: Виждайки Те издигнат на Кръста, Слънце на правдата, Църквата застана в благолепие и подобаващо запя: слава на Твоята сила, Господи!

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Издигнат си на кръста, за да излекуваш страстите ми, чрез страданията на Твоята пречиста плът, в която доброволно се облече, затова ти пеем: слава на Твоята сила, Господи!


Владико, когато смъртта вкуси Твоето безгрешно и животворящо тяло, тя беше подобаващо умъртвена, а ние Ти пеем: слава на Твоята сила, Господи!


Богородичен: Родила си безмъжно, Дево, и дори след раждането си остана девствена, затова с немлъкващи гласове, Владичице, с твърда вяра те поздравяваме: Радвай се!

Втория, на отците.

Ирмос: Ти си моята крепост, Господи, Ти си моята сила, Ти си моята радост, Ти си моя Бог, Който не остави лоното на Отца, а посети нашата нищета, затова Ти викам заедно с пророк Авакум: слава на Твоята сила, Човеколюбче.

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Кажи ни, безумни и лекомислени Севѐре, думите си: „една природа, сложна и безначална, светлина на Отца, Слово и Син“. Ако така казваш, значи посочваш и друга природа, защото плътта и Словото не са една същност, а са две, нещастнико.

Като казва „една природа на Словото“, учителят и предстоятелят* на александрийците добавил „въплътена“ човешка природа без никакво изменение или смесване и ясно учи тези, които искат да мислят православно, за двете природи и воли.

* Св. Кирил Александрийски умира през 444 г, но неговото учение са приемали и православни, и монофизити.

Слава: Всички верни проповядваме двете неслети природи на Христос и напълно заклеймяваме цялото неверие на Евтихий и на безумния Диоскор, като следваме определението на светите отци и думите на божествения Кирил.


И сега, Богородичен: Ти си херувимска колесница, чиста Богомайко, ти си дом и обиталище на Отеческото Слово и Бог, Който се облече в плът от пречистата ти утроба, затова се покланяме на въплътилия се от тебе в две природи и непрестанно Го славим.


Възкресна Песен 5

Ирмос: Ти, Господи, моя Светлина, дойде в света, о свята Светлина, извеждайки от тъмнината на незнанието тия, които с вяра Те възпяват.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Ти, Господи, милостиво слезе на земята; Ти издигна падналата природа на човечеството, когато беше издигнат на кръста.


Ти отне, Христе, моето осъждане за греховете. С Твоето божествено възкресение, Милостиви, Ти разруши страданието на смъртта.


Богородичен: Тебе предлагаме за непобедимо оръжие над враговете, тебе придобихме за опора и надежда за нашето спасение, Невесто Божия.

Втория, на отците.

Ирмос: Защо си ме отхвърлил от Твоето лице, незалязваща Светлина, и тази чужда тъмнина покри мене, окаяния? Но върни ме, и към светлината на Твоите заповеди направлявай моите пътища, моля Те.

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

О, беззаконни Севѐр! Не сливай лукаво природите на Христос, защото всички привърженици (на истината) и преблажени учители учеха, че Христос има две природи и една личност, и така го обясниха на всички.

Безначалният, Словото на Отца, явно прие човешката природа, защото като човеколюбец искаше да се смили над нас, погиващите. Затова Го проповядвам в две природи и воли.

Безначалният, Словото на Отец, явно прие човешка природа, понеже като човеколюбив пожела да се смили над нас, погиналите, затова Го проповядвам в две природи и воли.

Слава: Четвъртият събор низвергна Север и Диоскор, защото похулиха Христос, и потвърди определението на римския предстоятел Лъв*, в което двете природи на Спасителя са много добре определени като неразделни.

* Св. Лъв Велики, папа Римски (+461).

И сега, Богородичен: Като имаш майчинско дръзновение към твоя Син, Пречиста, не преставай да се грижиш за нас като сродници (по вяра и по плът), молим се, защото ние, християните, само тебе представяме на Владиката, за да ни помилва благосклонно.


Възкресна Песен 6

Ирмос: „Ще Ти принеса жертва с хвалебен глас“ – Църквата вика към Тебе, Господи, очистена от бесовската нечистота чрез кръвта, която милостиво изтече от Твоите ребра.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Ти се издигна на кръста, като се препаса със сила, Ти се пребори с тиранина и го повали като Бог от небето, а Адам с непобедима сила възкреси.


Възкръсна от гроба ослепително красив, Христе, и разпръсна всичките Си врагове с божествената Си сила, и като Бог изпълни всичко с веселие.


Богородичен: О, чудо, по-ново от всички чудеса! Ето, Дева безмъжно зачена в утробата си Този, Който държи всичко, без да е ограничен от нея.

Втория, на отците.

Ирмос: Очисти ме, Спасителю, защото много са моите беззакония; и ме издигни от дълбините на злините, моля. Защото извиках към Тебе, Боже на спасението ми, и ме чуй.

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Двете послания на Кирил, изпратени някога до синкела*, който първенствуваше на изток, изобличават цялата заблуда на Север и благочестиво проповядват Христос.

* обяснение от проф. ИЖД: „синкел“ е висш пост в държавата. В гръцкия текст не стои „синкел“ а Сукенсон! Така е и в изданията на трудовете на св. Кирил. Според някои Сукенсон бил епископ някъде на изток, но не е ясно. За да е синкел в славянския превод, явно така е било и в гръцкия някога, а сетне са го редактирали и са сложили името, което стои в самите писма на св. Кирил Александрийски.

Слава: Кирил проповядва Христос в две природи и двойни действия, като отсича ереста на безумния Север, така че всички да останем в неговото учение.

И сега, Богородичен: Ние, благочестивите, основателно те изповядваме, Марийо, за чиста Дева и славна богородителка, като затваряме безсрамните уста на Несторий и зломислието на Диоскор.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…


Кондак на отците, глас 8. Подобен: Яко начатки..

Чрез проповедта на апостолите и догматите на отците, Църквата запечати единствената вяра, защото тя носеше дрехата на истината, изтъкана от богословието свише, възвисявайки и славейки великото тайнство на благочестието.

Икос: Нека чуем Божията църква как възвишено проповядва и вика: който е жаден, нека дойде при мен и нека пие от чашата, която държа, защото е чашата на Премъдростта. Това питие почерпих от истинното слово, така че изливам не вода на спора, а на изповеданието, което пие настоящият Израил, който гледа Бога да възвестява: вижте, че съм Аз и не се променям; Аз съм Бог първи и последен и няма друг освен мен. От сега причащаващите се ще се наситят и ще възхвалят великото тайнство на благочестието.

Синаксар: В този ден празнуваме паметта на (виж календарчето) и на светите отци от шестте вселенски събора.

В неделята на светите отци от Шестте Вселенски събора Църквата почита решенията, взети на тези събори, които се отнасят до догмите на вярата и църковната дисциплина. Шестте Вселенски събора, са изиграли ключова роля във формирането на християнското учение и борбата срещу ересите. Проповедта на този ден обикновено подчертава важността на тези събори за запазване на чистотата на вярата и единството на Църквата.


Ето кратко описание на всеки от шестте Вселенски събора:

1. Първи Никейски събор (325 г.)

Осъжда арианската ерес и формулира Символа на вярата, който утвърждава единосъщността на Бог Отец и Бог Син.

2. Първи Константинополски събор (381 г.)

Потвърждава решенията на първия Никейски събор и допълва Символа на вярата, утвърждавайки учението за Светия Дух като Бог.

3. Ефеският събор (431 г.)

Осъжда несторианството, което твърди, че в Христос има две отделни личности – Божествена и човешка. Съборът утвърждава, че Христос е една Личност, Богочовекът.

4. Халкидонският събор (451 г.)

Осъжда монофизитството, което твърди, че в Христос има само една природа – Божествената. Съборът утвърждава, че в Христос има две природи – Божествена и човешка – съединени без сливане и неразделно.

5. Втори Константинополски събор (553 г.)

Потвърждава решенията на предишни събори и осъжда някои съчинения, съдържащи еретични учения.

6. Трети Константинополски събор (680-681 г.)

Осъжда монотелитството, което твърди, че в Христос има само една воля – Божествената. Съборът утвърждава, че в Христос има две воли – Божествена и човешка, съответстващи на двете природи.


По молитвите на светите отци от шестте вселенски събора, Христе Боже наш, помилвай и ни спаси! Амин.


Възкресна Песен 7

Ирмос: В персийската пещ Авраамовите отроци, разпалвани повече от любовта към благочестието, отколкото обгаряни от пламъка, викаха: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Измито в божествената кръв на Христос, човечеството е призовано отново към безсмъртие, благодарно пеейки: благословен си в храма на Твоята слава, Господи.


Като носещ Живота, Твоят гроб, Христе, се показа по-красив от рая и по-светъл от всеки царски чертог, източник за нашето възкресение.


Богородичен: Божествено обиталище осветено от Всевишния, радвай се, защото чрез тебе, Богородице, беше дадена радост за нас, които ти викаме: благословена си ти между жените, Всенепорочна Владичице.

Втория, на отците.

Ирмос: Някога във Вавилон огънят отстъпи в страх пред Божието снизхождане, затова отроците в пещта с радостни стъпки ликуваха сякаш на поляна, пееха: благословен си, Боже на нашите отци!

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Изповядваме Христос в две природи и действия, без сливане и без изменение, и така побеждаваме заблудата на Север, затова към Този, Който като прие плът, претърпя страдания, викаме: благословен си, Боже на нашите отци!

Познаваме Единия, Който е и на дървото (на кръста) и в недрата на Отец; като Бог във висините, но и в гроба, защото е съединен с тяло; Комуто пеем в един глас: благословен си, Боже на нашите отци!

Ние, верните, като възненавидим Ариевото унижаване, разсичане и омаловажаване на Бога, както и единомишленика му Савелий, враговете на Троицата, нека извикаме към Троицата: благословен си, Боже на нашите отци!

Припев: Слава на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги и во веки веков. Амин.

Троичен: Като мислим православно, изповядваме Те за Господ на всичко, Отец на единия единствен единороден Син, и признаваме единия истински Дух, Който изхожда от Тебе, със същата природа* и съвечен.

* единосъщен


Възкресна Песен 8

Ирмос: Простирайки ръце, Даниил затвори челюстите на лъвовете в рова, а препасани с добродетели отроците, подвижниците на благочестието, угасиха огнената сила и викаха: всички творения Господни, благославяйте Господ.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Когато простря ръцете Си на кръста, събра всички народи и ги направи една Църква, Владико, която Те възпява, земната и небесната заедно пеят: Всички дела Господни, благословете Господ, пейте и Го прославяйте вовеки. (Дан. 3:57)


Ангел в бяло и ослепително облекло от непристъпната светлина на възкресението се яви при гроба на жените, казвайки: „Защо търсите Живия сред мъртвите?“ Наистина възкръсна Христос, към Когото викаме: възпявайте и Го прославяйте всички вие, дела Господни.


Богородичен: Дево Пречиста, от всички родове само ти стана Божия Майка; ти беше жилище на Бога, Всенепорочна, и не си била погълната от огъня на непристъпната Светлина. Затова всички те благославяме, Марийо, Невесто Божия.

Втория, на отците.

Ирмос: Халдейският мъчител седемкратно неистово разпалваше пещта за богопочитателите, но виждайки ги спасени от висшата Сила, той викаше към Твореца и Избавителя: отроци, благославяйте, свещеници възпявайте, люде, превъзнасяйте Го във всички векове!

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Нека се посрамят лицата и се затворят устата, които не проповядват Единия Син в две природи – неразделни, неизменни и неслети, а ние, всички благочестиви, единодушно да изповядваме, че Христос действа и желае по един или по друг начин, но не като две лица, а според двете природи.

Вие, които носите прозвището на измамника* Яков и приемате за себе си името му**, отговорете ни: дали някога вие сте кръстени в купела в негово име? Защото заради него отстъпихте от Христос, като него говорите безсмислено и явно безобразничите.

* на славянски „Кентона“.

** т. нар. сирояковити

В Халкидон Четвъртият събор отлъчи от Божията църква ужасните Диоскор, Евтихий и Север и напълно пресече тяхната груба заблуда да сливат същностите на Спасителя, Христос и Владиката; като се държим за православието заедно с нея (Църквата), нека страним от тях.

Припев: Слава на Отца и Сина и Светия Дух.

Троичен: Деца, благославяйте, свещеници, възпявайте трисветлото Божество, Което излъчва единно сияние от едината триипостасна природа, безначалния Родител, и единосъщното с Него Слово на Отец, и съцарствения единосъщен Дух, хора, превъзнасяйте Го във всички векове!

Припев: И сега и винаги и во веки веков.

Богородичен: Пречиста Богородителко, очисти раните на душата ми и греховните съблазни с умиващия извор от ребрата на твоя Син, и потоците, които се изливат от тях, защото към тебе викам, към тебе прибягвам и тебе призовавам, Богоблагодатна.


Възкресна Песен 9

Ирмос: Крайъгълен камък се отсече от тебе – девствената планина, не с човешка ръка, Дево; Той бе Христос, Който събра разделените естества; затова с радост, Богородице, те величаем.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Ти ме прие изцяло в съюз без смесване; цялото спасение ми даде, Боже мой, чрез Твоите страдания, които на кръста претърпя в тяло поради Твоето огромно състрадание.


Когато видяха Твоят гроб отворен и повивките, които бяха покрили божественото тяло, Твоите ученици разбраха възкресението Ти, като с ангела казваха: Господ наистина възкръснал. (Лук.24:34)


Троичен: Всички ние, вярващите, се покланяме на Единия Бог по природа, но Троица в ипостаси (лица), не смесени и равни по сила и чест, Когото сега правилно почитаме и величаем.

Втория, на отците.

Ирмос: Изуми се небето и ужасиха се краищата на земята от това, че Бог Се яви в плът на човеците и Твоята утроба стана по-широка от небесата; затова, Богородице, ангелските войнства и човешките множества те величаят.

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

Лъжливият Север напусна благодатната Христова църква и с решенията на благочестивите отци той беше справедливо осъден за своето богохулство и лукавство, и с присъдата беше изключен от събранието на отците.

Защо сливаш естествата на Христос и въвеждаш объркване и сливане, а страданието на Кръста и погребението приписваш към безстрастната Божественост на Единородното Божие Слово, о нещастни Севѐре? Затова се отвращаваме от великото ти богохулство.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни!

Създателю, роден от Девата, съкруши високомерието и дързостта на противниците, както и замислите на еретиците, и като Бог утвърди непоколебимо събранието на верните, като издигнеш силата и я укрепиш с вярата, та всички да Те величаем.


Катавасии: Отвèрзу устà моя.

Песен 1

Ще отворя устата си, и ще се изпълнят с Дух Свети, и ще произнеса дума за Царицата Майка, и ще се явя светло тържествуващ, и радвайки се, ще възпея нейните чудеса.

Песен 3

Богородице, жив и изобилен изворе, духовно укрепи в твоята божествена слава събралите се в хор твои певци и ги удостой с венци на славата.

Песен 4

Пребожественият Иисус, Който стои в славата на божествения престол, дойде на лек облак чрез нетленната длан – Божията майка, и спаси тия, които викат: слава, Христе, на Твоята сила.

Песен 5

Всичко дойде в ужас от твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, си носила в утробата си Бога, Превъзнесения над всичко, и си родила Безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.

Песен 6

Богомъдри, като чествуваме тоя божествен всепочитан празник на Божията майка, елате да пляскаме с ръце и славим Бога, Който се роди от нея.

Песен 7

Богомъдрите отроци не почетоха тварта наместо Твореца, но като потъпкаха мъжествено огнената заплаха, радваха се и пееха: „Благословен си Ти, Препрославени Господи и Боже на нашите отци!“

Песен 8

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Благочестивите отроци бяха запазени в пещта от Богородичното раждане, което тогава беше предобразувано, а сега е действително. То подбужда цялата вселена да ти пее: Всички твари, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове. 


Евангелски чин

Дяконът: На Господ да се помолим. 

Народът: Господи, помилуй!

Свещеникът: Защото си свят, Боже наш, и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отец и Син, и Свети Дух, подобава всяка слава, чест и поклонение сега и винаги, и во веки веков.

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание всякое Господа.

Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!

Народът: Господи, помилуй! (3)

Дяконът: Премъдрост! Да застанем прави, за да изслушаме светото Евангелие!

Свещеникът: Мир на всички!

Народът: И на твоя дух!

Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (името).

Дяконът: Да внимаваме!

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


Възкресно Евангелие.


Възкресна песен

Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши. 


50 Псалом (пее се)


Славагл. 6: По молитвите на апостолите, Милостиви, очисти множеството наши прегрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши прегрешения.

Стих: Помилвай ме, Боже, по голямата Си милост и по многото Си щедрости изглади беззаконията ми.

Стихира: Възкръсна Иисус от гроба както предрече, дарува ни живот вечен и велика милост.


Литийна молитва (дяконът)

Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.


Дяконът: Богородицата и майка на Светлината, с песни да възвеличим!

Честнейшую 

Народът: (речитатив) Душата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека. 

9-та песен от катавасиите 

Нека се радва всеки земнороден, просвещаван духовно, а естеството на безплътните умове, което почита свещеното тържество на Божията майка, нека тържествува и вика: радвай се, всеблажена Богородице, чиста Приснодево.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.


Свят е Господ, нашия Бог. (2)

Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)

Ексапостиларии (Светилни)

Възкресен, по номера на утринно евангелие 5:

Гл. 2: Когато Христос, Който е животът и пътят, от мъртвите стана, Той вървеше с Лука и Клеопа, които го познаха, когато преломяваше хляба в Емаус. Душите и сърцата им в тях горяха, докато Той разговаряше с тях по пътя, и им тълкуваше в писанията всички неща, които беше претърпял. С тях извикайте, че Той възкръсна и се яви на Петър.

Слава: на отците, Подобен: Жени услышите…

Празнувайки днес паметта на светите отци, просим техните молитви, Всещедри. Избави, Господи, хората Си от всяка вреда на ересите и направи всички достойни да славят Отца, Бог-Слово и Всесвятия Дух.

И сега, Богородичен:

Радвай се, Божия палато; радвай се, сенчеста планино; радвай се,  негорима къпино; радвай се, престол на славата; радвай се, Божествена трапезо; радвай се, посудо златна; радвай се, най-светло светилниче; радвай се, леко облаче, Дево майко Марийо.


Хвалитни стихири

Глас 4, Всякое дихание

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

Възкресни

Стих: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. (Пс.149:9) 

Ти претърпя кръст и смърт и възкръсна от мъртвите, всесилни Господи, прославяме Твоето възкресение.


Стих: Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс.150:1)

Чрез Твоя кръст, Христе, Ти ни освободи от древното проклятие и чрез смъртта Си ни избави от дявола, който измъчва нашата природа, а с възкресението Си всичко изпълни с радост, затова Ти пеем: Господи, Който възкръсна от мъртвите, слава на Тебе!


Стих: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс.150:2)

Чрез твоя кръст, Христе Спасителю, Ти ни настави в Твоята истина и ни избави от примките на врага; Ти, Който възкръсна от мъртвите, възкреси и нас, падналите в грехове, като простреш ръката Си, човеколюбиви Господи, по молитвите на Твоите светии.


Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3) 

Без да се отделиш от недрата на Отец, Единородно Божие Слово, Ти дойде на земята от човеколюбие, стана Човек без да се измениш и като претърпя кръст и смърт по плът, бидейки безстрастен по божество, ти възкръсна от мъртвите и даде безсмъртие на човешкия род, защото единствен си всесилен.

На отците, глас 6. Подобен: Все отложше

Стих. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)
Стих. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

След като събраха всички духовни знания и чрез Божествения Дух разгледаха, почтените Отци благочестиво написаха небесния и почтен Символ на вярата: като осъзнато следваха апостолските учения, благославните и (духовно) пребогатите от него се научават най-открито за Родилия събезначалното Слово, Което е всеистински единосъщно, като верни и твърде богати, и наистина богомъдри. (2)


Стих: Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името ти во веки! (Дан. 3:26)

Всички приеха духовно просветление от Светия Дух и проповядваха, вдъхновени от Бог, свръхестественото богословие с кратки изречения и с много внимание. Те са проповедници на Христос и застъпници на евангелското блажено учение и на благочестивите предания, които явно са приели това откровение от отгоре и като се просветиха, изложиха вярата, която научиха от Бога.


Стих: Съберете при Мене Моите светии. (Пс. 49:5А)

Събрали целия си пастирски опит, божествените пастири като искрени служители на Христос и като божествени проповедници и свети таинници, надигнаха сега праведен гняв, прогониха еретиците с оръжието на Духа като пагубни вълци, и ги изгониха на пълнотата на църквата, като паднали в смърт и като неизлечимо болни.


Слава, глас 8, от Георги Никомидийски (9 в.)

Съборът на светите отци се събра от цял ​​свят, за да го научи за едната същност и естество на Отец и Син и Свети Дух и ясно предаде и тайната на богословието на църквата. Като ги възхваляваме и прославяме с вяра, казваме: О божествена дружина, богоговорещи войници на Господното опълчение, звезди с много светла духовна основа, непоклатими стълбове на тайнствения Сион, вдъхновени от аромата на райските цветя, изцяло златна уста на Словото, никейска похвало и украшение на вселената! Молете се усърдно за нашите души.


И сега: по гласа на Славата: Преблагословена си, Богородице Дево, защото Въплътеният от тебе плени ада, извика Адам, потъпка клетвата, освободи Ева, умъртви смъртта, а ние оживяхме. Затова пеейки възкликваме: благословен е Христос Бог, който така е благоволил, слава на Тебе!


Велико славословие


Възкресен тропар

Днес стана спасението на света, нека възпеем Възкръсналия от мъртвите, Твореца на нашия живот: защото, като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.


—————————————-


Архимандрит доцент Павел Стефанов, юни 2007 година


Православната църква възпява и прославя основоположниците на нашата вяра и нашето богословие – светите отци от първите шест вселенски събора. Вселенските събори са гласовете на Църквата. Те са събрания на светиите, свикани и проведени под ръководството на Св. Дух. Затова под техните актове отците се подписват с думите: „Изволися Святому Духу и нам“.

Главна цел на вселенските събори е осъждането на различни неправилни или еретически мнения и формулирането на православното учение чрез догматите. Всички решения на вселенските събори са безусловно задължителни за православните християни, което означава, че те трябва не само да бъдат приемани, но и познавани. Правата вяра и нравственият живот са тясно свързани и не могат да съществуват един без друг. „Добродетелите на езичниците са само позлатени пороци“, отбелязва блаж. Августин. Никой не може да се спаси без вяра и дела, без да изповядва божествените истини и да спазва божествените заповеди.


С кои проблеми се сблъскват първите шест вселенски събора?

Първият е свикан срещу лъжеучението на александрийския свещеник Арий, който отхвърля божествената природа на Божия Син, второто Лице на Светата Троица, и дръзва да твърди, че Синът Божи е само висше творение. Съборът декларира, че Син Божи е истинен Бог, роден преди всички векове и единосъщен с Бог Отец.

Вторият вселенски събор е предизвикан от Цариградския архиепископ Македоний, който отрича Божеството на третото Лице на Св. Троица и хули Св. Дух, като го назовава „творение“. Съборът утвърждава догмата за равенството и единосъщието на Св. Дух с Бог Отец и Бог Син.

Третият вселенски събор се провежда срещу ереста на Цариградския патриарх Несторий, който смята, че на всяка природа трябва да съответства лице и по гностически маниер разделя човека Иисус от Бога Христос. Съборът постановява да се изповядват две съединени естества в Богочовека.

Четвъртият вселенски събор заседава срещу ереста на цариградския монах Евтихий, който в борбата си против несторианството изпада в крайност и твърди, че божествената природа на Христос поглъща човешката и на практика остава единствена. Това лъжеучение се нарича монофизитство. С известния Халкидонски орос съборът решава, че двете естества на Спасителя са съединени в едно лице „неслято, неизменно, неразделно, неразлъчно“.

Петият вселенски събор анатемосва съчиненията на тримата сирийски епископи Теодор Мопсуестийски, Теодорит Кирски и Ива Едески, които са идейна основа на несторианството. С тях е осъден и раннохристиянският богослов Ориген, който изповядва учение, близко до прераждането, и отрича вечността на адските страдания.

Шестият вселенски събор е свикан по повод лъжеучението монотелитство, което признава две природи в Христос, но само една Божествена воля. Съборът определя, че на двете естества съответстват две воли, но човешката не противоречи и не противоборства на божествената, а е покорна на нея. 

По този начин първите шест вселенски събора изясняват по блестящ начин същността на догматите, върху които се гради Църквата и християнската цивилизация.


Съборите не са сухи канцеларски заседания „за попълване на протокола“, а изобилстват от конфликти и драми, от възвишени полети на мисълта и гнусни предателства. На Първия събор в Никея св. Николай скача от мястото си и удря шамар на богохулника Арий. Отците веднага го низвергват от сан, защото няма право да бие един човек, дори и еретик. Най-видният борец срещу монотелитството св. Mаксим Изповедник непреклонно заявява пред съда: „Дори цялата вселена да се причасти с еретиците, аз никога няма да се причастя“. Той заплаща скъпо за православието си, защото императорските палачи му отскубват езика и му отсичат дясната ръка. След това получава още едно наказание, защото е изпратен на заточение, където умира.

Така са защитавали правата вяра и така се ревнували за истината св. отци на шестте вселенски събора, чиито имена трябва да почитаме с благоговение и чийто пример трябва да следваме с благодарение. 

По техните молитви Бог да ни укрепва във вярата и да ни опазва от духа на отстъплението и беззаконието, който вече изпълва целия свят. Амин!


*** Професор д-р архимандрит Павел Стефанов ни напусна внезапно на 3 юли 2012 г. след кратко боледуване.

No comments:

Post a Comment