Monday 15 May 2023

Отдание на Преполовение

Отдание на Преполовение 

Св. Баташки мъченици (1876)

и св. мчк Николай Софийски (1555)


(За годините 2023 и 2028; винаги в сряда. За Баташките мъченици съм използвал службата съставена от Петко Хинов през 2011 г. (починал на 3 януари 2022 г.), а за св. мчк Николай Софийски книжката за Софийските мъченици от 1954 г.)


Вечерна служба


Свещеникът: Благословен е нашият Бог, всякога, сега и винаги…

Той пее веднъж Христос воскресе, и два пъти певците, и веднага:

Псалом 103

Велика ектения


Господи, воззвах (Пс. 140), глас 4:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!

Подобен: Господи, возшед на Крест:

Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс.129:3-4А)

Стигнахме до средата на дните, които започват със спасителното Възкресение и завършват с празника на светата Петдесетница. Свързвайки двата най-големи празника, черпим великолепие и от двата. Тържествено празнуваме Преполовение, в очакване на славното Възнесение на Владиката.

Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс.129:5)

Сион чу добрите вести и се зарадва, когато му беше обявено Христовото Възкресение. А когато Го видяха неговите верни синове се зарадваха. И чрез Духа Господ щеше да отмие, мръсотията от убийството на Христос. Затова той  (Сион) на преполовението весело напомня за двата тържествени празника.

Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6-7А)

Приближава изобилното изливане на Светия Дух върху всички, както казва Писанието. Днешните празненства заявяват, че сме дошли на половината път в определения ден на истинното Христово обещание, което Той направи на Своите ученици след смъртта Си, погребението и възкресението, по отношение на проявлението на Утешителя.

За Баташките мъченици, гл. 5:

Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)

Небеса, веселете се! Радвай се, българска земьо, че след като видяха Възкресение Христово и отпразнуваха на светлия Победоносец паметта, към нов живот на небесата като птици прелетяха и пред възкръсналия Живодател, с непобедимия Георги победни песни пеят преславните баташки мъченици.

Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

Баташките селения се осветиха и озариха се със светлина там всеки пол и възраст, неизразимо страдайки за името Христово – те бяха поругани, мъчени, заклани, а ние, що дечица техни недостойно се зовем от все сърце викаме към тях сега: радвайте се, страдалци с много имена, на българския род велики мъченици!

За св. мчк Николай, гл. 4, Подобен: Свыше званный:

Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

Вы́шнее получив звание осиянием, егда плоти твоеѧ̀ томление удручаше мы́сли, тогда паче на надежду Христову неуклонно воззрѣ̀л есѝ и оттꙋ́ду крѣ̀пкия силы прито̀ргл есѝ; суеты́ желание ꙋ́мному покорив дꙋ́ху, коже магнит привлекл есѝ твердаго подвига терпѣ̀ние. Тѣ̀мже и вѣнѐчник показа̀лсѧ есѝ, Николае, живодательною десницею увенчаваемь Божиѧ Слова, Егоже моли спасти и просветити души нашѧ!


Слава, на Баташките мъченици, гл. 8:

От небесний кръгозор всевиждащият Господ, Който и броя на човешките коси познава, запази бисерите на сълзите ваши в незабрава – в съсъди на възхвалата. И днес на вас, празнуващите с песни, с ръка на радост Той веселие дарява, избрани новомъченици от Батак, на рода български вий славо и твърдиньо.

И сега, на Преполовение, глас 6:

Празднику преполовляющуся, Твоего Христе Воскресения, и Божественнаго пришествия Святаго Твоего Духа, сошедшеся чудес Твоих воспеваем таинства, воньже низпосли нам велию милость.


Вход с кадилница. Свете тихий

Най-древната християнска молитва

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен, във вторник вечер. Глас 1:

Милостта Ти, Господи, да ме придружават през всички дни на живота ми. (Пс. 22:6)

Стих: Господ е Пастир мой, от нищо не ще се нуждая. (Пс. 22:1)

Стих: Той ме настанява на злачни пасбища и ме води на тихи води. (Пс. 22:2)


Паримии

Пророчествата на Михей чтение. (4:2в, 3a, 5; 6:2-5a, 8; 5:3a, 3б, 4a)

Тъй казва Господ: „От Сион ще излезе закон, и слово Господне – от Иерусалим. Той ще съди много народи и ще изобличи много племена в отдалечени страни. Защото всички народи ходят, всеки в името на своя бог, а ние ще ходим в името на Господа, нашия Бог, вовеки веков“. Слушайте, планини, съда Господен, и вие, твърди основи земни, защото Господ има съд със Своя народ, и с Израиля се бори. Народе Мой! Какво ти сторих и с какво те отегчавах? Отговори Ми! Аз те изведох из Египетската земя изкупих те от дома на робството и проводих пред тебе Мойсей, Аарон и Мариам. Народе Мой! Спомни си, какво кроеше Валак, цар моавски. О, човече, казано ти е, що е добро, и какво иска от тебе Господ: да извършваш справедлив съд, да обичаш милосърдни дела и да бъдеш готов да ходиш с твоя Бог. Защото със сила ще се възвеличи Господ и ще пасе Своето стадо в мир, дори до краищата на земята.


Пророчествата на Исайя чтение (55:1; 12:3-4; 55:2б-3a, 6-13) 

Вие, които жадувате! дойдете всички при водите; дори и вие, които нямате сребро, дойдете, купувайте и яжте; дойдете, купувайте вино и мляко без сребро и без плата. Защо да давате сребро за онова, що не е хляб, и припечеленото си за онова, що не насища? Послушайте Ме внимателно и яжте, що е добро, и душата ви да се наслади с тлъстина. Приклонете ухо и дойдете при Мене: послушайте, и душата ви ще бъде жива, и ще ви дам завет вечен, неизменните милости, обещани на Давид. Ето, него дадох свидетел за народите, вожд и наставник на народите. Ето, ти ще призовеш народ, който не си познавал, и народите, които не са те познавали, ще побързат при тебе, заради Господа, твоя Бог, и заради Светия Израилев, защото Той те прослави. Търсете Господа, когато може да Го намерите; призовавайте Го, когато е близо. Нечестивецът да остави пътя си, и беззаконникът – помислите си, и да се обърне към Господа, нашия Бог, и Той ще го помилва, защото е многомилостив. Моите мисли не са ваши мисли, нито вашите пътища са Мои пътища, казва Господ. Но както небето е по-високо от земята, тъй Моите пътища са по-високо от вашите пътища, и мислите Ми – по-високо от вашите мисли. Както дъждът и снегът пада от небето и там се не връща, но напоява земята и я прави способна да ражда и произраства, за да дава семе на този, който сее, и хляб на този, който яде, тъй и Моето слово, което излиза из устата Ми, се не връща към Мене празно, а изпълнява, що Ми е угодно, и върши онова, за което съм го Аз пратил. И тъй, вие ще излезете с веселие и ще бъдете изпроводени с мир; планини и хълмове ще пеят песен пред вас, и всички дървета в полето ще ви ръкопляскат. Вместо трън ще израсте кипарис; вместо коприва ще израсте мирта; и това ще бъде за слава Господу, за личба вечна, несъкрушима.


Из Притчи Соломонови чтение (9:1-11)

Премъдростта си съгради дом, издяла седемте му стълба, закла жертва, размеси виното си и приготви трапезата си; проводи слугите си да възвестят от градските височини: „който е неразумен, да свърне тука!“ И на малоумните тя каза: „дойдете, яжте хляба ми и пийте виното, което съм размесила; оставете неразумието, и ще живеете; ходете по пътя на разума.“ Който поучава кощунника, ще си спечели безславие, и който изобличава нечестивеца – петно. Не изобличавай кощунника, за да те не намрази; изобличавай мъдрия, и той ще те обикне, дай съвет на мъдрия, и той ще бъде още по-мъдър; научи праведния, и той повече ще напредне в знание. Начало на мъдростта е страхът Господен, и познаването на Святия е разум; защото чрез мене ще ти се умножат дните, и ще ти се прибавят години живот.


Сугуба ектения


Вечерно славословие

Четецът: Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Боже на нашите отци и хвално и прославено да е името Ти во-веки, амин! Да бъде, Господи, милостта ти над нас според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби! Благословен си Ти, Светий, просвети ме с Твоите наредби! Твоята милост, Господи, е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй: на Тебе подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебe слава подобава – на Отец и Син, и Свети Дух, сега и всякога, и във вечни векове, амин!


Просителна ектения


Стиховни стихири на Баташките мъченици, глас 4.

Като пшенични класове рабите Твои, Боже, бяха положени не въз хармани равни, но телата си посяха по баташките стъгди – очистени те бяха чрез ятаганите на друговерци като зърно от плява, душите им пък ангели отнесоха в небесните хамбари.

Стих: Ти ни изпита, Боже, претопи ни, както се сребро претапя. (Пс. 65:10)

Пролетни води разливаше Стара река, в сълзи и кърви тънеше цяла земя българска; мохамеданите клаха ония, що пазеха вярата Христова – а те, чрез пълноводието на страданията, доплуваха до Създателя на пролетта и лятото.

Стих: Постави човек над главата ни. Влязохме в огън и вода, и Ти ни изведе на свобода. (Пс. 65:12)

Когато подир зимата земята оживяваше и клоните дървесни разцъфтяваха, и птиците с летеж се връщаха в гнездата майчини, тогава като нацъфтели клони от тленния живот отсичаха се мъчениците и като птици към небесните гнезда отлитаха върху крилете на страданието.

Слава, на мчк Николай, глас 6.

Тезоимѐнное стяжа̀вшаго побѣ̀ды ѝмя страданием веры ради, яже в Христа Бога, весело пра̀здненственная торжествꙋ́им, вѣ̀рнии, и во гла̀сѣ хвалѐния воспоѝм его̀ глаго̀люще: Радуйся, обновление страдалцев Христовых и похвало̀, иже собою дерзновение к терпѣ̀нию вдохнꙋ́вый всем; Радуйся, ко первому в му̀ченицех Стефа̀ну ка̀меннаго ради побиѐния подо̀бник свѣ̀тел явѝвыся; Радуйся, ко мы́сленым осиянием небеса отверзошася тебѣ̀ и Сы́на Божия венец побѣ̀ды тебѣ̀ простира̀юща у̀мныма свѣ̀тло усмотрѣ̀л еси очѝма! Того̀ прилежно моли, многострадалне Нико̀лае, умирѝти ѧзы́ческая яже на ны возношения и спасти душы нашѧ!

И сега, на Преполовение, глас 8:

Преполовившуся празднику, учащу Ти Спасе, глаголаху иудее: како Сей весть писмена, не учився? Не разумеюще, ко Ты есѝ Премудрость устроившая мир, слава Тебе.


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лук. 2:29-32)


Трисвятое


Тропар на Баташките мъченици, глас 1.

Вменихте се като овце за заколение и мъки страшни претърпяхте за името Христово, старци, мъже, момци, младенци и майки, целомъдрени невести и девойки чисти: всехвални баташки мъченици – на българския род украса, молете Христа нашия Бог за нас, които с вяра и любов почитаме страданията ваши.

Слава: Тропар на св. мчк Николай, гл. 3:

Като се обогати със зарите на Духа, славни, и оттам прие дръзновение, изповяда на съда мъжествено единосъщната Троица. Затова, дори и с камъни убиван, не се покори; дори с огън горен, изобличи измамата на безбожните, многострадални свети Николай. Затова ти се молим: изпроси за душите ни голяма милост!

И сега: Тропар на Преполовение, глас 8:

По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе!


Отпуст

Дяконът: Премъдрост.

Народът: Благослови!

Свещеникът: Да бъде благословен Христос, нашия Бог, всякога, сега и винаги, и во веки веков.

Четецът: Амин. Утвърди, Господи Боже наш, светата и чиста вяра на благочестивите православни християни, заедно със светата Църква и този град во век века.

Дяконът: Пресвета Богородице, спаси ни!

Народът: По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог Слово, тебе, истинската Богородица, величаем. 

Христос възкръсна от мъртвите, със смъртта Си смъртта победи и на тия, които са в гробовете, живот дарува! 

Господи, помилуй ! (3) Отче, благослови!

Свещеникът: Възкръсналият от мъртвите Христос, истинският наш Бог, по молитвите на Своята пречиста и преблагословена света Майка, на светите славни и всехвални апостоли, на светите славни и добропобедни мъченици, на преподобните и богоносни наши отци, на светите равноапостолни славянобългарски просветители Методий и Кирил, на светия благоверен цар Борис-Михаил, на светия отец наш Климент архиепископ, Охридски чудотворец, на преподобния наш отец Йоан, пустинножител Рилски, чудотворец, на светите и праведни богоотци Йоаким и Анна, (на храмовия светия), и на всички светии  да ни помилва и спаси като благ и човеколюбец.

Народът: Амин.

Свещеникът: По молитвите на светите наши отци, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилвай ни. 

Народът: Амин.


——————————————————-


Утринна


Свещеникът: Благословен е нашият Бог, всякога, сега и винаги…

Той пее веднъж Христос воскресе, и два пъти певците, и веднага:

Шестопсалмие, Велика ектения


Бог Господь: на глас 1.

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Тропар на Баташките мъченици, глас 1.

Вменихте се като овце за заколение и мъки страшни претърпяхте за името Христово, старци, мъже, момци, младенци и майки, целомъдрени невести и девойки чисти: всехвални баташки мъченици – на българския род украса, молете Христа нашия Бог за нас, които с вяра и любов почитаме страданията ваши.

Слава: Тропар на св. мчк Николай, гл. 3:

Като се обогати със зарите на Духа, славни, и оттам прие дръзновение, изповяда на съда мъжествено единосъщната Троица. Затова, дори и с камъни убиван, не се покори; дори с огън горен, изобличи измамата на безбожните, многострадални свети Николай. Затова ти се молим: изпроси за душите ни голяма милост!

И сега: Тропар на Преполовение, глас 8:

По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе!


Първи седален, на Баташките мъченици, гл. 5:

Нов празник възсия в Батак – свещениците Петър и Нейчо и верните пасоми на стадото Христово, понесли кръста на велико страдание и бремето на мъки неизказани, разориха мохамедовата заблуда и в кървите си кръстиха се втори път, и над земята българска изгряха светло като нови звезди, проливащи в сърцата ни лъчите на светата наша вяра праотеческа и кротко учещи ни всичко да търпим докрай за името Христово.

Слава, и сега, на Преполовение, глас 4. Подобен: Ско́ро предвари́:

Учителят, който знае мислите, които са в сърцата на всеки, в храма застана и поучаваше, и на лъжците каза истината: „защо искате да убиете Мене, Който давам живот“? Той смело каза това около средата на празника. „Не съдете по лице (по външния вид), законопрестъпници!“


Втори седален, на св. мчк Николай, гл. 4

Подобен: Удивися Иосиф:

Удивишася вси мы́сленных сил чѝнове, паче естества в тебѣ̀ до̀влесть сматряюще, ко равным произволѐнием первых послѣ̀довавша и крѣ̀пкою камением лѣ̀ствицу к небеси себѣ̀ испра̀вльша, схожденьми и восхождньми ангелов окруженную, на нейже Бога утвержденна обрѣ̀л есѝ, тебѣ̀ венец подающа. Силы небесныя возвеселил есѝ, Нико̀лае, и бѣ̀си посрамѝл есѝ, мы же покланяющеся славим Христа, тебе укрепльшаго!

Слава, и сега, на Преполовение, гл. 5

Подобен: Собезначальное Слово:

Владиката на всичко стоеше в храма, когато се преполови почитаният празник Петдесетница и беседваше с евреите, като открито с голямо дръзновение изобличаваше тяхното дръзко насилничество, бидейки истинският Цар и Бог, а на всички нас поради добросърдечието Си дарува голяма милост.


Полиелей. Величание:

Величаем ви, свети мъченици баташки, и почитаме вашите скъпоценни страдания, които за Христа сте претърпели.


Избрани стихове от псалмите:

Бог е за нас прибежище и сила, помощник в скърбите, що се сипят без чет върху нас.

Затуй не ще се уплашим, когато земята се клати и планините се местят в сърцето морско.

Боже, кой е подобен на Тебе?

Боже, кой ще се уподоби на Тебе? Не умълчавай, не ставай кротък, Боже, защото ето, Твоите врагове се разшумяха и ония, които Те мразят, надигнаха глава.

Охотно кроят коварства срещу Твоите люде и срещу Твоите светии замислят зло.

Труповете на Твоите раби предадоха за храна на птиците небесни, телата на Твоите светии – на зверовете земни.

Проляха кръвта им като вода.

Понеже заради Тебе ни умъртвяват по цял ден, гледат на нас като на овце за заколение.

Направи ни за приказ и гавра на езичниците. ...


Малка ектения: Защото се благослови Твоето име и се прослави Твоето царство…


Седални след полиелея. Глас 8:

Да възвеличим блажените моми и невести, посечени в Богдановия дом, понеже с мъжествен ум те съкрушиха силата на ония, що искаха да ги осквернят, и сами под ятагана на неверните главите си подложиха; Христос ги увенча и те се молят за душите ни.

Слава, глас 7:

Ала и момчетата и момичетата нека да възхвалим с песни, понеже те последваха своите майки и сестри и от Христа не се отрекоха, макар и агаряните да ги насилваха, но своята невинна кръв с кръвта на своите родители те смесиха, и озарени от блясъка на мъченичеството при истинския Бог те възлетяха като птици и за душите ни се молят.

И сега, на св. мчк Николай, гл. 8, подобен: Премудрость и Слово: 

До̀влий подвиг твой, мучениче чудне, украси восток сиянием, запад же озари лучею познания, коже бо от свѣ̀та чувственнаго умными восхожденьми твоими подсо̀лнечная вся преизобѝлова. Кто бо слы́шав подвиг твоего̀ терпения не удивѝтся: како смиренный тесноту̀ прискорбнаго путѝ прошел есѝ и крещение пакибытия обновил есѝ своею кровию и паче свѣ̀та блистаяся своему̀ предстал есѝ Царю? Тѣ̀мже ко храбрый воин дерзновение к Нему̀ имѣ̀я, поминай поющыя тя, страстотерпче Нико̀лае, молѧ̀ Его̀ непрестанно грехов оставление даровати чтущтым любо̀вию честны́я подвиги твоѧ̀!


Степенни (стъпални), глас 4.

Антифон 1-ви, повтаряме стиховете:

От моите младини много страсти ме нападат; но Сам Ти ме защити и спаси, Спасителю мой.

Ненавиждащите Сион, засрамете се от Господ, защото ще бъдете изсушени като трева от огън.

Слава: Чрез Светия Дух се оживява всяка душа и чрез очистване се извисява, свещенотайнствено засиява пред троичната Единица. 

И ныне: От Светия Дух текат благодатните струи, които напояват за плодоносене цялото творение.


Прокимен, глас 4:

Викнаха праведните и Господ ги чу, и от всички техни скърби ги избави.

Стих: Много са скърбите на праведните, но от всички тях Господ ще ги избави.


Евангелски чин

Дяконът: На Господ да се помолим. 

Народът: Господи, помилуй.

Свещеникът: Защото си свят Боже наш и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отца, и Сина, и Светия Дух подобава всяка слава, чест и поклонение, сега и винаги и во веки веков.

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание, всякое Господа.

Дяконът: И да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господа Бога да помолим!

Народът: Господи, помилуй (3).

Дяконът: Премъдрост. Да застанем прави за да изслушаме светото Евангелие.

Свещеникът: Мир на всички!

Народът: И на твоя дух!

Свещеникът: Ще се чете из светото Евангелие според (името).

Дяконът: Да внимаваме.

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


Евангелие от Матея, зачало 36


Възкресна песен (пее се до Отдание на Пасха)

Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.


50 Псалом (чете се)


Слава: По молитвите на мъчениците, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.

Стихира, глас 1:

Чедата на осъдената децата си да ражда с болки, на мъченичеството с болките се раждат днес от утробата на земния живот в живот вечен; откърмени с нелъжовното мляко на благочестието и с православните истини, те стъпкаха горчивата заблуда и се насищат с духовни мед и мляко на обещаното небе, гдето в молитви поменават нас, които ги почитаме с любов, всред долината на плача.


Литийна молитва (дяконът)


Канони 2.

Канон на Преполовение, глас 4, от г-н Теофан, чието краестрочие е: Ще възхваля преполовението на най-великите празници!

Песен 1.

Ирмос: По дъното на Червено море в древност премина със сухи стъпала Израил и чрез кръстообразно извисените ръце на Мойсей победи в пустинята войнството на Амалик. (Изх. 17:11)

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Велики, превишаващи ума, са благодеянията на Твоето божествено въплъщение, Владико, които блестят върху нас, както даровете и благодатта, и божествените озарения, които благодатно се изливат (за нас).

Ти дойде, Христе, излъчващ блясъка на Божеството, публично по средата на празника, защото Ти си радостният празник на спасените и посредникът на нашето спасение.

Ти си станал за нас премъдрост, правда и изкупление в Бога, Господи, като ни превеждаш от земята към небесните висоти и ни даряваш Божествения Дух.

Твоята плът не видя тление в гроба, Владико, но тъй като е съставена без семе, тя не прие тление, свръхестествено не се подчини на естествения ред (на гниенето).

Вторият канон, на Баташките мъченици, глас 1.

Песен 1

Ирмос: Песен победна всички да запеем на Бога, Който с висока мишца чудеса извърши дивни и Израиля спаси, понеже се прослави.

Припев: Свети баташки мъченици, молете Бога за нас!

Песен победна сега да запеем, братя, на крепкото множество от дивни страдалци – на нашите бащи и майки, що вярно мъките докрай изтърпяха и за честното Христово име страдаха, като в дълготърпението си прославиха Бога.

Баташки мъченици, вие сте образ на страданието на верните християни от последните времена: отначало живяхте в житейски грижи, ала земното отхвърлихте сред изпитните и на мъките се предадохте, и посред злините намерихте у Бога милост и благоволение.

Да се весели българската земя за неизброимите свои застъпници – славните новомъченици, които подир велики мъки се вселиха в покой и се молят за нашето спасение на многомилостивия наш Бог.

О, какви страдания претърпяхте вие, досточудни! Кой би могъл да изрече тия тъй ужасни мъки? Но езикът на вашия раб би желал да възпее и вашето тържество, и победата в смъртта, и великото упокоение в лоното Авраамово за претърпените мъки!

Богородичен: Чудно е тайнството, Христе, на Твоята Майка! Тя девствено роди Тебе, премилосърдния Бог, Който и непосилно за ума (човешки) пребъдваш и на небесата, и с неизказания Си промисъл всички привличаш към спасение, най-вече кротките по сърце и обеднелите заради Тебе на земята.


Песен 3.

Ирмос: Твоята Църква се весели за Тебе, Христе, като казва: Ти си моята сила, Господи, прибежище и опора.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Ти отвори в Църквата изворите на животворната вода, Добри (Господи), като каза: който е жаден, да дойде при Мене с усърдие и да пие (Йн 7:37).

Ти говори открито, че ще се възнесеш от земята на небето, а от небето обеща да изпратиш Светия Дух.

Господ, Който е животворящ по природа и роден от Дева, дарява безсмъртие на всички верни като милостив.

Вторият, Песен 3.

Ирмос: Ти единствен познаваш слабостта на човешката природа и със състрадание си приел нейната форма, препаси ме със силата отгоре, за да Ти извикам, Светий, оживотвореният храм на Твоята неизказана слава, Човеколюбче.

Припев: Свети баташки мъченици, молете Бога за нас!

Докрай изгаряше вашето село, но небесно селение ви се приготвяше; разсичаха телесните ви членове, страдалци, ала душите ви с Христа се съчетаваха в търпение: наистина, чудни са делата на нашия Спасител, понеже в земното поражение рабите Христови намират и победа над смъртта, и вечен живот.

Смъртта не можа да ви раздели, но още повече ви съедини едни с други и всички ви – с Христа, Когото молете да си спомни и за нас в многото ни скърби, да излекува малодушието ни, да изведе от тъмницата на страстите душите, които заедно с вас Му пеят победна песен.

Кой някога видял е, кой чувал е подобно нещо: свирепият мъчител изнемогва и ятаганът на палача о костите се притъпява, и върлото мъчителство се уморява от търпеливото понасяне на мъки несравними: от кърви огънят угасва и Църквата сияе, победна песен пеейки на Бога.

Нека величаем в умилни песни дивния великомъченик Трендафил – изтръгнаха му зъбите, очите му избодоха, през цялото му тяло кол прокараха и го изпекоха на огън още жив; ала духа му на небесата пратиха с велика слава, за да пее на Бога победна песен и да се моли за душите на ония, що с вяра се прекланят пред страданията му.

Богородичен: Не ще огладнеят, ни ожаднеят ония, които вярно пребъдват под Твоя покров, о Дево пречиста, понеже Ти си родила Извора на вечния живот, Който привлича към Себе Си сърцата на жадуващите с божествена любов, и възправя разслабените с всемогъщо слово, и истински живот дарява на страдащите заради Него.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Кондак на Преполовение, глас 4. Подобен: Вознесыйся:

Като преполовихме празника според закона, Създателю и Владетелю на всичко, Ти, Христе Боже, каза на присъстващите: дойдете и почерпете вода на безсмъртието (по Исайя 12:3). Затова с вяра викаме към Тебе, докато Ти се покланяме: дарувай ни Твоите милости, защото Ти си изворът на нашия живот.


Слава, на мъчениците, глас 6:

Блажени сте, младенци, които заедно с младенците витлеемски и с хилядите никомидийски мъченици като нови Христови мъченици в Царството небесно се веселите, а имената ви единствено Бог знае; но не оставяйте и нас, чедата ваши, които горещо прибягваме към вас: Христа молете да спаси от вечния огън нас, които вярно празнуваме вашата памет.

И сега: на Преполовение, глас 8. Подобен: Премудрости Слова:

Ти застана в средата на храма около средата на празника, и божествено провъзгласи: „Ако някой е жаден, нека дойде при Мене и пие, защото който пие от тази божествена вода, от сърцето му ще се изливат реки от Моите постановления, а който вярва в Мене, като изпратен от божествения Родител, ще бъде прославен с Мене!“ Затова Ти пеем: слава на Тебе, Христе Боже, защото си излял изобилно водите на Твоето човеколюбие към Твоите раби!


Песен 4.

Ирмос: Виждайки Те издигнат на Кръста, Слънце на правдата, Църквата застана в благолепие и подобаващо запя: слава на Твоята сила, Господи!

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Когато разби портите на смъртта със силата Си, разкри пътищата на вечния живот, отвори вратите на безсмъртието за тези, които викат: слава на Твоята сила, Господи!

Посред празника стана Ти, Който си средище и цел на всичко и като безначален всичко държиш отначало, и рече: дойдете, богомъдри, насладете се на божествените дарове!

Като Бог, Който има власт над всички, и като силен Ти свали могъществото на смъртта, и обеща, Христе, да изпратиш Светия Дух, Който изхожда от Отца (Йн 15:26)

Богородичен:

Ти, Майко не изпитала брак, даваш обилна благодат на тези, които възпяват тебе и роденото от тебе предвечно Слово, като изпросваш за тях прошка на греховете, Пречиста.

Вторият, Песен 4.

Ирмос: Скри се слънцето и в своя чин луната се яви – върху дървото [кръстно] Ти, Дълготърпеливи, се възнесе, и върху него основа Своята Църква.

Припев: Свети баташки мъченици, молете Бога за нас!

Нека възпеем страдалите в Богдановата къща, които – като бяха уловени чрез измама от враговете си – без измама отидоха на смърт за правата вяра, в крайна беднота и голота от Бога те получиха богатство превелико и посичани от агаряните върху дръвника, душите си положиха за Христа.

От помисъл най-чист озарявани, баташките девойки станаха лъвици: когато побеснелите поискаха да окрадат съкровището на моминството им, те пламнали от ярост най-благочестива, на целомъдрието с огъня изпепелиха похотта им.

„Сечете и мъчете нашите тела!“ – към мъчителите викаха момите на Батак. „Нека да рукне кръвта ни като реки, та вие кръвници и лъжци, да се напиете и да се удавите от тях, и да узнаете, че вярата Христова е по-силна и от слънцето!“

„Не се лъжете, о, безбожни! На заколение отиваме за името Христово“ – викаха единогласно с майките си баташките деца. „И нас пратете при бащите и при майките ни с вашите ножове и секири, та ведно със светците на нашия народ да се вселим във вечните живелища на Бога и да узнаят ония, които ще се родят след нас, че е от слънцето по-силна вярата Христова!“.

Богородичен:

Богато даваш благодат на тия, що Сина Ти любят и Неговите мъченици почитат с вяра и от все сърце, о Майко непознала брак. Затуй и с новомъчениците баташки Ти Го молиш за малкото Христово стадо, та и нас във вярата да укрепиш и в ревността по Бога да утвърдиш, като ни уверяваш, че е от слънцето по-горещо Твоето майчинско застъпничество за нас.


Песен 5.

Ирмос: Ти, Господи, моя Светлина, дойде в света, о свята Светлина, извеждайки от тъмнината на незнанието тия, които с вяра Те възпяват.

Стигнали до средата на Божествените празници, богомъдри, нека се постараем да се украсим със съвършена божествена добродетел.

Колко свещено е наистина това тържество: все пак то определя средата на най-големите празници и е огрят от двете страни (от Пасха и от Петдесетница)!

Богородичен:

Архангелският ум не може да разбере Твоето неизказано и пречисто раждане от Девата, многомилостиви Спасителю!

Вторият, Песен 5.

Ирмос: В древност, серафимът взе с клещи палещ въглен и го допря до устните на Исаия, и той се очисти, и като казваше: „Научете се на правда“! На всички проповядваше.

По стъгдите пострадахте, в реката вляхте кръвта си, на улиците ви убиваха, по къщите и в училището ви изгаряха, навсякъде по всевъзможни начини ви мъчеха и пращаха при Бога, о предивни баташки мъченици.! Приемете и от нас убога песен – възхваляваме търпението на душите ви и стоенето до смърт за праотеческата вяра.

„Идвай с мен, прекрасна невесто“ – думаше с лъст агарянинът. Но Лаза, тая чудна мъченица, му отвърна: „О, кръвопиецо измамни, главата си по-скоро давам, нежели вярата на моите деди – таз непорочна православна вяра!“

Както древните девойки-мъченици казваха, насилието плътско се вменява като ухапване от псета, тъй като никак не докосва душите целомъдрени, но по-голямо страдание им причинява; така и мъчениците моми баташки приеха след посичането двоен венец: на девството и на страдалчеството.

„За да живееш, вярата ни приеми!“ – тъй увещаваха мъченика Никола войниците на лъжовния пророк; но той отвърна и им рече: „Никога да не ми бъде туй, светата вяра да оставя, заради вашата лъжовна вяра!“ Затуй разсичан с ятаганите на късове и боден страшно, душата си мъжествено той на Христа предаде и се моли за всички свои близки.

Богородичен: Пречиста Дево-майко, приеми нашите молитви и хваления, та чрез Теб да се избавим от мрежите на злобния и хитър душегубец и светло да Ти викаме: радвай се, Грижовница за младенците, радвай се, Защитница на децата, радвай се, на живеещите девствено стена надеждна, а на всички благочестиви православни християни незаспиваща и майчина Пазителка.


Песен 6.

Ирмос: „Ще Ти принеса жертва с хвалебен глас“ – Църквата вика към Тебе, Господи, очистена от бесовската нечистота чрез кръвта, която милостиво изтече от Твоите ребра.

Настъпи днес средата на Петдесетница, от една страна, божествената Пасха, озарена с най-божествено сияние, а от друга, сияеща с благодатта на Утешителя.

Когато застана в храма, Христе, Ти говори на еврейския народ, разкривайки славата Си, и предяви родство с Родителя.

Богородичен:

Стани за мен защита и непоклатима стена, единствена Богородице, като ме избавиш от светските изкушения и озариш с изливане на божествената светлина.

Вторият, Песен 6.

Ирмос: Потънало в дълбините на погибелта, окаяното естество в древност, Спасителю мой Христе, лежеше вдън дълбоки тъмнини, о горко ми! Но понеже чрез Твоята божествена сила то възлезе на небесата в най-прекрасните висини, то вика към Тебе, Спасителю: „Тебе ще принеса хвалебна жертва“.

Припев: Свети баташки мъченици, молете Бога за нас!

Свещеномъченика Нейчо да възхвалим двойно: като пастир и като страдалец и пречуден търпеливец – ведно със седемте си дъщери посичани, той бе разсичан къс по къс, за да изгрее като светилник нов на българския род, край седмосвещника пресветъл на дъщерите си в храма небесен на българските новомъченици.

Страдалия в черквата свещеномъченик Петър – камък и утвърждение на Батак и на Христа служител верен – да увенчаем с похвали: макар и да го мъчеха да приеме турска вяра, той не се склони и от смъртта не се уплаши; и главата му отсякоха безбожните, но от Царя небесен той получи венец на слава неувяхваща.

По силна и от смърт е любовта, която чрез смъртта ви съедини навеки, о всички новомъченици български. Сред вас е дивно множеството на родопските страдалци, а посред тях, като звезди изгряха мъчениците баташки; затуй и нам да се дарува такава сила в любовта молете Бога, та като опазим докрай християнската вяра и благочестие, да се съединим с вас във вечния живот, о достохвални.

С какви слова да ви възпеем, младенци невръстни, които още на слово ненаучени, прехвръкнахте с крилата на кърви и страдания при Бог Слово? Ала недейте ни оставя нас, потъналите в страшно безсловесие; молете се да не погинем, но да получим от Христа прошка на всички свои грехове.

Богородичен: С какви слова да възхвалим Родилата като Младенец Бог Слово, неописуем по Божество, но зарад нас в убоги ясли легнал, на кръста по плът възкачил се, с Възкресението Свое озарил от край до край света и човешкото естество поставил да седне отдясно на Бога Отца? Но о премилостива Богородице, нека ние, що на Теб се надяваме, да не погинем, но чрез Теб да получим от Христа прошка на всички свои грехове.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…


Кондак, глас 5.

От Христа не се отрекохте, предпочетохте страшни мъки пред лъжовния земен живот в нечестивата агарянска вяра, затуй живеейки на небесата с всички светци, молете непрестанно Христа Бога за нас, които паметта ви празнуваме с любов и от все сърце ви викаме: радвайте се, многострадални наши бащи и майки!

Икос: С временна свобода не се сдобихте, но вечна свобода получихте и скоро след като друговерците разрушиха дома на вашите тела, вие съборихте агарянското царство с молитвите си за вашия народ пред Освободителя на човешките души; затова и сега горещо Го молете, да ни избави от вечните мъки Христос Бог, та заедно с вас да получим истинската свобода в Царството небесно, като ви викаме: радвайте се, многострадални наши бащи и майки!

Синаксар: В този месец, в 17-я ден празнуваме паметта на св. ап. Андроник (I в.), който е първия епископ на Панония; св. мчк Солохон, египтянин войн, пострадал по времето на император Максимиан (края на III, началото на IV в.); св. мчк Николай Софийски (1555 г) и светите Баташки мъченици, около 3000 души загинали през 1876 г. По техните молитви, Христе Боже наш, помилвай и ни спаси. Амин.


Песен 7.

Ирмос: В персийската пещ Авраамовите отроци, разпалвани повече от любовта към благочестието, отколкото обгаряни от пламъка, викаха: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

С Твоята мощ, Спасителю, унищожавайки силата на смъртта, показа пътя на живота на смъртните, които благодарно Ти викат: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!

Видяха, че носиш плът, но еврейските тълпи не разбраха, че Ти си Словото Божие, а пък ние Те възпяваме: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!

Богородичен:

Божествена осветена скиния на Всевишния, радвай се! Защото чрез тебе, Богородице, се дава радост на тези, които викат: благословена си ти между жените, пренепорочна Владичице!

Вторият, Песен 7.

Ирмос: Като момците в древност към Тебе, Слове, викаме: бъди, Спасителю, на Твоите раби Пазител и Покровител, и ни спаси всинца от нападките на противника, та като възпяваме Твоето раждане, навеки да Ти казваме: благословен си!

Припев: Свети баташки мъченици, молете Бога за нас!

Черквата баташка стана Христово лозе, понеже като гроздове измачкани чрез мъки и жестока сеч, вие се превърнахте във вино чрез сладостна промяна, за веселие на всички, що ви възхваляват, о досточудно множество пречудни новомъченици!

С виното на унижението ви напоиха изчадията на лъжепророка: с жилата пчелни, с пушечните изстрели и с дим измъчиха ви, още с глад и с жажда, с триденонощно стоене, а и лукавият връхлиташе ви с буря от мисли, страх и ужас; ала мирът Христов най-сетне ви обзе и като дружина единомислена на смърт отидохте, за да не останете далеч от прежните мъченици на многострадалната България.

Каменната черква стана за вас, отчаяните, кораб на спасението, о досточудни! Понеже там – в море от кърви – вие пресушихте потоците на беззаконието и земята със сладки струи напоихте; и като пролет разцъфтя село Батак и като слънце огряхте цялата земя българска, която си откупи свободата чрез страданията и търпението на множеството свои мъченици.

Увенчаваме дръзновението прекрасно на Трендафил, носещ името на цвете, и възпяваме неизказаното му търпение в потресаващите мъки – с подкрепата на благодатта, той в немощ старческа разцъфна и с мирото на праотеческата вяра сега благоухае и нас, чедата свои, весели с пресладката победа на вярно претърпелия докрай.

Богородичен: Осветен и божествен храм на Всевишния, Богородице Дево, Ти ограждаш с горещо търсените стени на твоите молитви, в скърби и беди от видими и невидими врагове, нас, които с благодарност Ти викаме: радвай се, стена несъкрушима на новомъчениците и на всички, що с вяра прибягват към Тебе.


Песен 8.

Ирмос: Простирайки ръце, Даниил затвори челюстите на лъвовете в рова, а препасани с добродетели отроците, подвижниците на благочестието, угасиха огнената сила и викаха: всички творения Господни, благославяйте Господ.

Възкръснал прекрасен от гроба, украсен със славата на Божеството, Ти се яви на Твоите апостоли, Господи, като обеща да пратиш действието на Духа на тези, които викат: всички творения Господни, благославяйте Господ.

Ти, Който си Бог и самото начало на живота, умъртви ада и изля за всички вечния живот, който сега най-ясно изразяват радостите на тези светоносни дни за всички, които казват: всички творения, благославяйте Господ!

Ти се яви, Христе, като слънце на истината, изпра̀ти лъчите на света – Твоите апостоли, които носят Тебе – непостижимата светлина, и които прогонват мрака на невежеството и викат: всички творения Господни, благославяйте Господ.

Богородичен:

Ето, сега няма княз, който да управлява от племето на Юда, а ти, Пренепорочна, роди Този, Който е отпреди обещаното очакване на народите – Христос, на Когото пеем: всички творения Господни, благославяйте Господ!

Вторият, Песен 8.

Ирмос: Песента на безплътните Ти принасяме, както момците в пещта, и говорим: благославяйте Господа, всички дела Господни!

Кой може да изброи сълзите ви? Кой може да сбере въздишките ви? Кой би изрекъл майчините болки не от раждането, но от разсичането на дечица многообични, о мъченици? Но затова пък и в смъртта Христос навеки ви събра ведно, в хор на нестихващо веселие.

Чрез люта смърт се съчетаваха с Победителя на смъртта мнострадалните баташки мъченици, велики скърби в търпение понесли, те рани принасяха на Изранения заради нас и реки от кръв – на Излелия кръвта Си заради нас, пребъдвайки неразделни с Христа, дори до смърт.

Велики са подвизите на вярата: и във вода, и в огън, и в задух, и в разсичане на плътта, и в отсичане на главите и членовете, не се отказахте да страдате люто като наистина христоименити, досточудни мъченици на българския род.

Благославяме Господ – Отец, Син и Свети Дух.

Дойдете със сърца умилени да възпеем и с много любов да възхвалим нашите бащи и майки, които като взеха кръста си, оставиха ни пример за търпеливо страдание: та ако и от всичко земно се лишим, дори и от живота си, за Христа, но с тях ведно с душите си ще се радваме вечно и ще благодарим на Бога, даряващ победата.

Сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Богородичен: Дойдете, с души очистени чрез пост и чрез сълзи покайни, да възпеем и с гореща любов да поблагодарим на Божията Майка, Която край кръста на Своя разпнат Син стоеше в състрадание и ни остави пример за търпение, та дори когато се томим всред мрака на земни скърби, да гледаме към светлината на Възкресението на Христа, Който дарява победа на предано търпящите докрай Свои раби.


Песен 9.

Ирмос: Крайъгълен камък се отсече от тебе – девствената планина, не с човешка ръка, Дево; Той бе Христос, Който събра разделените естества; затова с радост, Богородице, те величаем.

След като се научихме на нов и чист живот от Христос, нека се опитаме внимателно да го съхраним докрай, за да се насладим на идването на Светия Дух.

Ти, Животодателю, облече моето тленно естество с дрехата на безсмъртието и по благодат го направи нетленно, Спасителю, и го възкреси със Себе Си и доведе при Отца, като сложи край на вековната вражда с мен.

Призовани отново към небесен живот чрез силата на посредничеството на Този, Който смири Себе Си до образ на слуга и ни възвиси, нека достойно Го възвеличим.

Богородичен:

Ние, верните, те знаем като корен, източник и причина на нетлението, Дево, и те почитаме с похвали, защото ти изля за нас ипостасното безсмъртие.

Вторият, Песен 9.

Ирмос: Радвай се, Богородице Дево, благословена майко, понеже от тебе се роди въплътилият се Бог – Него величаем, като Го славим и възпяваме.

Не за смърт бе вашето посичане, многострадални баташки мъченици, но за сдобиване с вечен живот, защото, както беше обещал, Спасителят на душите венчава дълготърпението на ония, що не се отричат от Него и се уподобяват на севастийските четирийсет мъченици по крепко стоене в доброто.

Обладавайки благодатта на истинската вяра, вие си изтъкахте снежнобели дрехи, като докрай изтърпяхте болки и страдания най-люти, от Бога избрани мъченици на българския род; затуй бъдете помощници в борбата и на почитащите ви, да съблечем от себе си дрипите на вехтостта и в благодатта на Царството Христово да се облечем.

Наказани за кратко, вие получихте възмездие велико, о славен полк на Батак! Защото като се избавихте от бремето греховно, вие изгряхте при посещението Божие и като искри политнахте към небесата, отдето и твърдта църковна днес украсявате, като звезди златозарни.

Като дървета, окопани със страдания и напоени изобилно със сълзи от кръв, Бог ви дари на верните като градина, с плодове изпълнена, баташки мъченици с много имена. Не забравяйте вашите сродници и всички, любещи ви от сърце, но в скърбите и бедите бъдете ни неотстъпни утешители и покровители!

Богородичен: Майко свята на неизречената Светлина, чрез зарите на Твоите молитви, Ти ни осветляваш нелъжовния път към Слънцето на истината; и сега умилено просим: заради многото страдания на всички новомъченици от земите български, Ти просвети с моленията лъчезарни към Твоя Син и всички наши сродници, отпаднали от праотеческата вяра.


Катавасии на Преполовение, гл. 8:

Песен 1

Море огустил еси, погрузивый со оружием гордаго фараона, и люди спасл еси немокренно Господи, и ввел еси я в гору святыни, вопиющия: поим Тебе Богу нашему песнь победную, яко прославися.

Песен 3

Утвердися сердце мое во Господе, вознесеся рог мой в Бозе моем, разширишася на враги моя уста моя, возвеселихся о спасении Твоем.

Песен 4

Пророк Аввакум умныма очима провиде Господи, пришествие Твое, тем и вопияше: от юга приидет Бог, слава силе Твоей, слава снизхождению Твоему.

Песен 5

Господи Боже наш, мир даждь нам: Господи Боже наш, стяжи ны: Господи, разве Тебе иного не вемы, имя Твое именуем.

Песен 6

Яко воды морския Человеколюбче, волнами житейскими обуреваюся. темже яко Иона, тако вопию Ти: возведи от тли живот мой, благоутробне Господи.

Песен 7

Халдейская пещь, огнем распалаемая, орошашеся Духом, Божиим предстоянием, отроцы пояху: благословен еси Боже отец наших.

Песен 8

Възхваляваме, благословяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Ангели и небеса на престоле славы седящаго, и яко Бога непрестанно славимаго, благословите, пойте и превозносите во вся веки.


Честнейшую.

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Народът: (речитатив) Душата ми величае Господа и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

9-та песен от катавасиите

Чуждото за майките девство и необичайното за девиците раждане, – и двете се случиха на тебе, Богородице: затова всички ние, земните племена, непрестанно те величаем.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.


Светилни 

на мъчениците, самогласен:

Полските класове от слънцето съзряват, а за Христа закланите, през сълзи сеяли, под Слънцето на правдата пожънват с радост класовете на вечния живот.

Слава, и сега, на Преполовение. Подобен: Небо звездами: глас 3.

Ти имаш чашата, която никога не се изпразва от Твоите дарове, дай ми да черпя от водата за опрощение на греховете, защото съм много жаден, единствено добър и милостив (Господи).


Хвалитни стихири

Глас 4, Всякое дихание

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

На преполовение, гл. 4: Подобен: Яко добля:

6. Да извършат над тях писания съд. Тая чест е за всички Негови светии. (Пс. 149:9)

Премъдростта, Силата, Сиянието на Отца, вечното Слово и Синът Божи се яви в плът в светилището и поучаваше юдеите, които бяха жестоки и неблагодарни, а те се чудеха на богатството на мъдростта, казвайки: от къде знае Писанията, като не се е учил от никого?

5. Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс. 150:1)

Господ Месия затвори устата на книжниците и изобличи юдеите, като им каза: беззаконници, не съдете по външност като неправедници, защото в съботен ден изцерих разслабения; Аз наистина съм Господар на съботата и на закона, защо търсите да убиете Мене, Който възкресих мъртвите?

На Баташките мъченици, гл. 5:

4. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)

Вашите сълзи стъгдите баташки умиха, вашите кърви и камъните и всичката земя там осветиха, старци безпомощни, мъже с души корави, многострадални майки с дечица и младенци, моми, от целомъдрие сияещи, момци с търпение в душа – съкровища неизразими на нашия народ, духовно злато на земята българска, небесни светила на Църквата Христова: и нас крепете, та докрай да претърпим и неразделно с вас да бъдем в Царството на нашия Създател и Спасител!

3. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)

Потресоха се костите ви от нанесените мъки, като дърво, натегнало от плод – та в ръката на Посеялия го да падне тоя плод; земята на сърцата ви бе разорана като с рало от ятагана на друговерците и плод стократен тя роди за Бога – очистени души като в горнило злато, и бляскави като искри всред мрака; о, пречудни баташки мъченици, пред Бога стоящи: молете Го за нас, децата ваши, с любов гореща!

На св. мчк Николай Софийски, гл. 4. Подобен: Яко до̀бля:

2. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)

Славных подвиг твоѝх терпением, страстотерпче Нико̀лае, ангелы с человеки удивил еси, како плоти сопряженный болезни попрал еси любвѐ ради Христовы и якоже искра огненная на небо вскочѝл еси сѝлою духа, идѐже ныне достойно ублажа̀ешися яко ученик ѝстинный волею по нас пострада̀вшаго Христа Бога нашего, Его̀же молѝ от тли и бед избавитися верою соверша̀ющым всечестную памят твою!

1. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

Твоим Христа рачением, страстотерпче Нико̀лае, крепкою любовию и силою духа, подвигом терпения и ранами мучѐний, торжествова̀ти с небесными земных устро̀ил еси и во едино обоѝх совра̀ дивное твоего̀ исповедания величество, еже силных чувства потрясѐ, твоей дивящихся непоколебимей вере в Христа Бога нашего, Его̀же молѝ от тли и бед избавитися верою соверша̀ющым всечестную памят твою!

Слава, на св. мчк Николай Софийски, гл. 8. Подобен:

Истинный иже по образу соблюдше мученицы ум Владыку и не простерше мысленных рук к отречѐнному разума древу, красному видением и смертному деянием, прадеднее обнажение покрыша крепостию страдания и яко лучѝ новыя луны́ источѝша осияние, к нимже воззовем глаголюще: о софийская похвало̀ и вселенныя в вере утверждение, яко иму̀ще дерзновение ко Христу Богу нашему мѝра мìрови просѝте и душам нашым велия милости!

И сега, на Преполовение, глас 4, от св. патр. Анатолий.

Бяхме озарени, братя, от възкресението на Спасителя Христос и достигнали средата на празника Господен, искрено да пазим Божиите заповеди, за да бъдем достойни и да отпразнуваме Възнесението, и да достигнем идването на Светия Дух!


Велико славословие


Тропар на Преполовение, глас 8:

По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе!


——————————————————-


ЛИТУРГИЯ 


Свещеникът: Благословено е Царството и изпява веднъж Христос воскресе, а хорът два пъти. Следва Велика ектения.


Антифон 1, псалом 65, гл. 2:

Стих 1: Възкликни към Бога, цяла земьо! (Пс. 65:1) Припев: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

Вторият хор: Възпейте славата на името Му, въздайте Му слава и хвала. Припев: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

Стих 2: Кажете Богу: колко си страшен в делата Си! Поради големината на Твоята сила, ще Ти се покорят Твоите врагове (Пс. 65:3). Припев: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

Стих 3: Цяла земя да Ти се поклони и да Ти пее, да пее на Твоето име, Вишни! Припев: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

Слава, и сега: двата хора силно: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.


Антифон 2, псалом 66, глас същия.

Стих 1: Боже, бъди милостив към нас и ни благослови. (Ст. 1) Припев: Спаси ны Сыне Божий, воскресый из мертвых, поющия Ти: Аллилуиа. Веднъж.

Другата страна: Боже, осветли ни с лицето Си, и ни помилвай. Припев: Спаси ны Сыне Божий:

Стих 2: Да познаем на земята Твоя път, у всички народи Твоето спасение.  (Ст.3) Спаси ны Сыне Божий:

Стих 3: Да Те възхвалят народите, Боже; да Те възхвалят всички народи.  (Ст. 4) Спаси ны Сыне Божий:

Слава, и ныне: двата хора:

Единородный Сыне, и Слове Божий, безсмертен Сый, и изволивый спасения нашего ради воплотитися от святыя Богородицы, и Приснодевы Марии, непреложно вочеловечивыйся; распныйся же Христе Боже, смертию смерть поправый, Един сый Святыя Троицы, спрославляемый Отцу и Святому Духу, спаси нас.


 Антифон 3, псалом 67, глас 5.

Стих 1: Да възкръсне Бог и да се разпръснат враговете му. Тропар: Христос воскресе из мертвых:

Другата страна: Да бягат от лицето Му, онези които Го мразят. Христос воскресе:

Стих 2: Както изчезва дима, да изчезнат враговете Божии, както се топи восък от огъня. Христос воскресе:

Стих 3:  Тъй грешниците да загинат от лицето Божие, а праведниците да се развеселят. Христос воскресе:


Входно:

В събранията благославяйте Бога Господа, вие, които сте от Израилево семе! (Пс. 67:27)

(Това входно се пее до Отдание на Пасха)


След входа:

На Преполовение, глас 8:

По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе! 


Тропар на Баташките мъченици, глас 1.

Вменихте се като овце за заколение и мъки страшни претърпяхте за името Христово, старци, мъже, момци, младенци и майки, целомъдрени невести и девойки чисти: всехвални баташки мъченици – на българския род украса, молете Христа нашия Бог за нас, които с вяра и любов почитаме страданията ваши.

Тропар на св. мчк Николай Софийски, гл. 3:

Като се обогати със зарите на Духа, славни, и оттам прие дръзновение, изповяда на съда мъжествено единосъщната Троица. Затова, дори и с камъни убиван, не се покори; дори с огън горен, изобличи измамата на безбожните, многострадални свети Николай. Затова ти се молим: изпроси за душите ни голяма милост!


На храмовия светия


Кондак на Преполовение, глас 4. Подобен: Вознесыйся:

Като преполовихме празника според закона, Създателю и Владетелю на всичко, Ти, Христе Боже, каза на присъстващите: дойдете и почерпете вода на безсмъртието (по Исайя 12:3). Затова с вяра викаме към Тебе, докато Ти се покланяме: дарувай ни Твоите милости, защото Ти си изворът на нашия живот.


Апостол, към Тимотей, зача̀ло 292

2 Тим 2:1-10

Чедо мое, усилвай се в благодатта, която ти е дадена от Христа Иисуса, и каквото си чул от мене при много свидетели, предай го на верни човеци, които ще са способни и други да научат. И тъй, принасяй страданията като добър воин Иисус Христов. Никой воин се не заплита в житейски работи; и това прави, за да угоди на военачалника. Ако пък някой се и състезава, той не бива увенчан, щом се не състезава по правилата. Трудещият се земеделец трябва пръв да вкуси от плодовете. Разбирай, какво говоря; Господ да ти даде да разбираш всичко. Помни Господа Иисуса Христа от семето Давидово, Който възкръсна от мъртвите според моето благовестие, заради което аз страдам дори до окови, като злодеец, но словото Божие не се вързва. Поради това всичко търпя заради избраните, та и те да получат спасение в Христа Иисуса с вечна слава.


Алилуйя на мъчениците, глас 4.

Викат праведниците, и Господ слуша и ги избавя от всичките им скърби. (Пс. 33:18)

Стих: Много са скърбите на праведника, но от всички тях Господ ще го избави. (Пс. 33:20)


Евангелие на Преполовение (Йн 7:14-30)


Вместо Достойно: Ирмос, глас 8:

Чуждото за майките девство и необичайното за девиците раждане, – и двете се случиха на тебе, Богородице, затова всички ние, земните племена, непрестанно те величаем.


Причастен:

Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене, и Аз в него. Алилуйя (3). (Йн 6:56)


Вместо Видехом – Христос воскресе

1 comment:

  1. Христос воскресе! Паметта на Баташките новомъченици е на 4 май по църковния календар, а тази на св. Николай Софийски - на 17-ти (отново по църковния календар). Няма как да бъдат едновременно... Чест прави на БПЦ-БП, че установи празнуването на Баташките новомъченици по "стар стил" (т.е. 4/17 май), но се получава гобямо объркване. Нещо като при св. Георги...

    ReplyDelete