Неделя на Блудния син
Типик, стр. 416
ГЛАС 1. В СЪБОТА НА ВЕЧЕРНАТА
Господи, воззвах (Пс. 140), на 10, глас 1:
Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи!
Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!
Възкресни стихири, глас 1.
Стих: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс. 141:7А)
Приеми нашите вечерни молитви, свети Господи, и ни дарувай прощение на греховете, защото Ти единствен в света показа възкресението.
Стих: Около мене ще се съберат праведните, кога ми сториш благодеяние. (Пс. 141:7Б)
Обиколете Сион, хора, и го обградете, отдайте в него слава на Възкръсналия от мъртвите, защото Той е нашият Бог, и ни е изкупил от нашите беззакония.
Стих: От дън душа викам към Тебе, Господи. Господи, чуй гласа ми. (Пс. 129:1-2А)
Дойдете, хора, да възпеем и да се поклоним на Христос, славейки Неговото възкресение от мъртвите, защото Той е нашият Бог и е изкупил света от измамата на врага.
Други стихири от св. патр. Анатолий, глас същия:
Стих: Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбите ми. (Пс. 129:2Б)
Веселете се, Небеса! Затръбете, земни основи! Викайте от радост, планини! Ето, Еммануил прикова нашите грехове на кръста и Той, Който дава живот, умъртви смъртта, като възкреси Адам, защото е човеколюбив.
Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3-4А)
Да похвалим Този, Който по собствена воля бе разпнат за нас в плът, пострада, бил погребан и възкръснал от мъртвите. Нека кажем: утвърди църквата Си в истинската вяра и умири живота ни, Христе, защото си добър и човеколюбив.
Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. Пс. 129:5)
Застанали пред Твоя животворен гроб ние, недостойните, принасяме славословие на Твоето неизразимо състрадание, Христе Боже наш. Защото Ти, Безгрешни, си приел кръста и смъртта, за да дадеш на света възкресение, като човеколюбив.
От Триода, гл. 1:
Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6)
В земя безгрешна и пълна с живот се услових на работа, посях грехове, със сърп пожънах класовете на безразсъдството и натрупах снопите – купищата мои деяния, които не разстлах върху вършилото на покаянието, но моля Тебе, Боже, нашия предвечен Земеделец, отвей сламата на делата ми с вятъра на Твоето любещо състрадание и дай на душата ми пшеницата на прошката, съхрани ме в Твоята небесна житница и ме спаси.
Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)
Същата стихира.
Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс.116:1)
Братя, нека осъзнаем силата на тайнството: когато блудният син се завърна от греха към бащиния дом, всеблагият Отец отиде, посрещна го и го разцелува и отново му даде знаците на Своята слава, създава тайнствена радост на небесните сили, заколва угоеното теле, за да живеем достойно за принеслия Го в жертва човеколюбив Отец и за славната жертва – Спасителя на нашите души.
Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс.116:2)
Същата стихира.
Слава, глас 2: О, от колко много блага лиших себе си аз, клетият! О, от какво царско достойнство изпаднах аз, нещастният! Прахосах богатството, което получих, престъпих заповедта. Горко ти, нещастна душо, защото вече се осъждаш на вечен огън! Затова преди края извикай към Христос Бог: приеми ме, Боже, като блудния син и ме помилвай!
И сега, първи Богородичен на гласа: Всемiрную славу
Да възпеем Девицата Мария, славата за целия свят, произлязла от човеци, а родила Владиката (Господ), небесната врата, възпявана от безплътните (ангели) и украшение за вярващите! Защото тя стана небе и храм на Божеството, тя разруши разделителната стена на враждата (на човеците с Бога), на нейно място въдвори мир и отвори царството. Като имаме нея за утвърждение на вярата, имаме за застъпник и родилия се от нея Господ. Затова дерзай, дерзай, народе Божи! Защото Той като всемогъщ ще победи враговете.
Вход с кадилница. Свете тихий:
Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.
Прокимен, Пс. 92
Дяконът: В премъдростта да внимаваме. Вечерен прокимен на гл. 6.
Господ царува; облечен е с величие.
Стих: Облечен е Господ с могъщество и препасан.
Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати.
Стих: Твоят престол е утвърден открай време. Ти си вечен. (стихове 1-2)
Сугуба ектения.
Вечерно славословие
Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!
Просителна ектения
Стиховни стихири, възкресни, глас 1.
Чрез Твоето страдание, Христе, се освободихме от страстите, а чрез Твоето възкресение, се избавихме от тлението. Господи, слава на Тебе!
Стих: Господ царува; Той е облечен с величие. (Пс.92:1А)
Да се радва създанието, да се веселят небесата, народите да запляскат от радост с ръце, защото Христос, нашият Спасител, прикова греховете ни на кръста, и като умъртви смъртта, възкреси падналия Адам заедно с целия му род и ни дарува живот, защото е човеколюбив.
Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. (Пс.92:1Б)
Непостижими Господи, Който си Цар на небето и земята, доброволно си бил разпънат на кръст заради Твоето човеколюбие; адът се огорчи, когато Те срещна долу, а душите на праведните Те посрещнаха с радост и Адам, като видя в преизподнята Тебе, Твореца, възкръсна. О, чудо! Как Животът на всичко вкуси смърт? Но това стана, както Той пожела, за да просвети света, който вика и казва: слава на Тебе, Господи, Който си възкръснал от мъртвите!
Стих: На Твоя дом, Господи, подобава светост през дълги дни. (Пс.92:5)
Жените мироносици, носейки миро, бързо и ридаейки достигнаха при Твоя гроб. Като не намериха пречистото Ти тяло, научиха от ангелите за новото и преславно чудо, и на апостолите казаха: Възкръсна Господ, като дарява на света велика милост.
Слава, самогласен от триода, глас 6: Пропилях богатството на Отеческия дар, пасох заедно с безсловесните скотове аз, окаяният, и макар да жадувах за тяхната храна, не се насищах и гладувах, но се върнах при добросърдечния Отец и със сълзи викам: падам пред Твоето човеколюбие, приеми ме като надничар и ме спаси!
И сега, Богородичен, същия глас: Творецът и мой Избавител, Христос Господ, Всечиста, се роди от твоята утроба, облечен в плът като мене; Той освободи Адам от проклятието, затова, най-чиста Дево, като Божия майка и наистина Девица ние непрестанно те възхваляваме с поздрава на ангела: радвай се, Владичице, застъпница, защитница и спасение на нашите души!
Песен на Симеон Богоприемец:
„Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи – светлина за просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)
Трисвятое
Възкресен тропар, глас 1:
Когато гробът беше запечатан от юдеите и войниците пазеха Твоето пречисто тяло, Ти възкръсна на третия ден, Спасителю, като дари живот на света, затова, Животодателю, небесните сили Ти пееха: слава на Твоето възкресение, Христе! Слава на Твоето царство! Слава на Твоя промисъл, единствен Човеколюбче!
Слава, И сега, Богородичен: Гавриилу вещавшу
Когато Гавриил ти каза „Радвай се!“, Дево, тогава едновременно с думите му в тебе, светия Кивот, се въплъти Владиката на всичко, както предсказа праведният Давид – ти се оказа по-просторна от небесата, носейки своя Творец. Слава на Вселилия се в тебе; слава на Произлезлия от тебе; слава на Освободилия ни чрез твоето раждане.
——————————————————
ГЛАС 1. В НЕДЕЛЯ НА УТРИННАТА.
След Шестопсалмието, Велика ектения
Бог Господь, на глас 1
Пс. 117
Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.
Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.
Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.
Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.
Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.
Възкресен тропар, глас 1:
Когато гробът беше запечатан от юдеите и войниците пазеха Твоето пречисто тяло, Ти възкръсна на третия ден, Спасителю, като дари живот на света, затова, Животодателю, небесните сили Ти пееха: слава на Твоето възкресение, Христе! Слава на Твоето царство! Слава на Твоя промисъл, единствен Човеколюбче! (х2)
Слава, И сега, Богородичен: Когато Гавриил ти каза „Радвай се!“, Дево, тогава едновременно с думите му в тебе, светия Кивот, се въплъти Владиката на всичко, както предсказа праведният Давид – ти се оказа по-просторна от небесата, носейки своя Творец. Слава на Вселилия се в тебе; слава на Произлезлия от тебе; слава на Освободилия ни чрез твоето раждане.
Малка ектения: Защото Твоя е властта и Твое е царството…
Първи седални възкресни, глас 1:
Гробът Твой, Спасителю, войниците пазеха, и станаха като мъртви, когато ангелът се яви да проповядва на жените възкресение. Тебе славим – Унищожителят на тлението, пред Тебе падаме – Възкръсналият от гроба, и Единствен Бог наш.
Стих: Стани, Господи Боже (мой), дигни ръката Си, не забравяй (Твоите до край) потиснати. Пс 9:33
Към кръста доброволно си прикован, Щедри, в гроба беше положен сякаш си мъртъв, Животодавче, съкрушил си властта на силните със Своята смърт. От Тебе затрепереха вратата адови, Ти възкреси отвека умрелите, като единствен Човеколюбец.
Слава, и сега, Богородичен: Ние, които с любов прибягваме към твоята доброта, знаеме, че си Майка Божия и наистина си останала Дева след раждането. Ние, грешните, те имаме за единствена защита, чрез тебе придобихме спасение при изкушенията, единствена Непорочна.
Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог и на Тебе възнасяме слава…
Втори седални, глас 1
Подобен: Камени запечатану:
Жените дойдоха подранили на гроба и като видяха ангела, се изплашиха: гробът излъчваше живот, чудото ги удиви; затова отидоха и проповядваха на учениците възкресението; единствено могъщият и силен Христос плени ада и възкреси със Себе Си всички тленни, като със силата на кръста премахна страха от осъждането.
Стих: Ще (Те) славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса! Пс. 9:2
На кръста беше прикован, Животе на всички, и си станал като мъртвите, Безсмъртни Господи, възкръснал си тридневен, Спасителю, като въздигна Адам от тлението. Затова и силите небесни Те възпяват, Животодателю Христе: слава на Твоето възкресение, слава на Твоето снизхождение, единствен Човеколюбче!
Слава, и сега, Богородичен: Марио, осветен съд на Владиката, издигни ни, които паднахме в пропастта на лютото отчаяние, прегрешения и скърби. Ти си на грешните спасение, помощ и крепка защита, и спасяваш твоите раби.
Полиелей: На реках Вавилонских: Гл. 3:
Псалом 136
1. При реките Вавилонски – там седяхме и плачехме, кога си спомняхме за Сион; Аллилуиа.
2. на върбите всред Вавилон, окачихме нашите арфи. Аллилуиа.
3. Там нашите пленители искаха от нас песни, и нашите притеснители – веселие: попейте ни песни сионски. Аллилуиа.
4. Как да пеем Господня песен на чужда земя? Аллилуиа.
5. Ако те забравя, Иерусалиме, – нека ме забрави десницата ми; Аллилуиа.
6. нека прилепне езикът ми о небцето ми, ако те не помня, ако не поставя Иерусалим начело на моето веселие. Аллилуиа.
7. Припомни, Господи, на Едомовите синове деня на Иерусалим, когато те думаха: разрушавайте, разрушавайте до основите му! Аллилуиа.
8. Дъще Вавилонска, опустошителко! Блажен, който ти отплати за туй, що си нам сторила! Аллилуиа.
9. Блажен, който вземе и разбие о камък твоите младенци! Аллилуиа.
„Благословен си, Господи“, Глас 5
Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Пс.118:12
Съборът на ангелите се удиви, като Те видя между мъртвите, а като разруши силата на смъртта, Спасителю, със Себе Си възкреси Адам и освободи всички от ада.
Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!
Блестящият в гроба ангел благовестеше на мироносиците: защо разтваряте мирото с милостиви сълзи, ученички? Вижте гробницата и разберете, че Спасителят възкръсна от гроба.
Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!
Много рано мироносиците изтичаха при Твоя гроб ридаейки, но застана пред тях ангелът и рече: „Свърши времето за ридания, не плачете, а кажете на апостолите за възкресението.“
Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!
Жените мироносици ридаеха, когато дойдоха при Твоя гроб с миро, Спасителю, а ангелът ясно им заяви: защо смятате Живия за мъртъв? Той като Бог възкръсна от гроба.
Слава
Покланяме се на Отец и Неговия Син, и на Светия Дух, Свята Троица в едно същество, и със серафимите казваме: свят, свят, свят си, Господи!
И сега
Като роди Животодателя, Дево, ти избави Адам от греха, а на Ева даде радост вместо скръб, въплътилият от тебе Бог и Човек доведе към живот отпадналите от живота.
Алилуйя, алилуйя, алилуйя, слава на Тебе, Боже! (3 пъти)
Малка ектения
Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…
Ипакои, глас 1:
Покаянието на разбойника окраде рая, а плача на мироносиците възвести радостта, защото Ти възкръсна, Христе Боже, като дари на света велика милост.
(Степенны) Стъпални, гл. 1:
Антифон 1, Пс. 119
Чуй моята болка, когато скърбя Тебе призовавам, Господи.
Непрестанно божествено желание е присъщо на пустинниците, защото са извън суетния свят.
Слава, И сега: На Светия Дух чест и слава подобава, както на Отца заедно със Сина, затова да възпеем единовластната Троицата.
Антифон 2, Пс. 120
Като ме издигна във висините на Твоите закони, просвети ме, Боже, с добродетели, за да Те възпявам.
Вземайки ме с десницата Си, Слове, съхрани ме и ме пази, да не ме изгори греховният огън.
Слава, И сега: Чрез Светия Дух се обновява цялото творение и се връща в първоначалното състояние, защото Той е равномощен с Отец и Словото.
Антифон 3, Пс. 123
Когато ми казаха: да отидем в Господния двор, – развесели се духът ми, зарадва се сърцето ми.
Голям страх има в дома Давидов, защото там са поставени престоли, за да бъдат съдени всички земни племена и народи.
Слава, И сега: На Светия Дух е достойно и трябва да се принася чест, поклонение, слава и власт, както на Отца и Сина, защото Троицата е Единица по естество, а не по лица.
Прокимен, глас 1:
Ще се вдигна сега, казва Господ, ще туря в безопасност оногова, когото искат да уловят. (Пс.11:6) Стих: Думите на Господа са думи чисти, сребро, очистено от пръст в горнило, седем пъти претопено. (Пс. 11:7) (и пак прокимена).
Канон възкресен, гл. 1
Възкресна Песен 1
Ирмос: Твоята победителна десница като на Бог се прослави в сила, защото тя, като всемогъща пречупи врага, отваряйки нов път през морето за израилтяните.
Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.
С пречистите Си ръце като Бог в началото ме направи от пръст, простря ръцете Си на кръста, като от земята извика моето тленно тяло, което си приел от Девата.
Ти, Който вложи в мен жива душа чрез божествено вдъхване, предаде душата Си на смърт и умря за мен, и като ме освободи от вечните връзки, със Себе Си ме възкреси, с нетление ме прослави.
Богородичен: Радвай се, изворе на благодатта; радвай се, стълба и небесна порта; радвай се, свещник и златен съсъд и непресечена планина, която си родила за света животодателя Христос.
Канон от триода от г-н Йосиф*, глас 2.
* преп. Йосиф Студит, песнописец (+830).
Песен 1
Ирмос: Душо моя, започни песента на Мойсей и извикай: Той стана мой помощник и покровител за спасение, Той е моят Бог и ще Го прославя.
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе.
Иисусе Боже, приеми сега и мене, каещия се, като блудния син, понеже целия си живот прекарах в леност и Те прогневих.
Божественото богатство, което Ти ми даде преди, аз пропилях в пороци; отдалечих се от Тебе, живеейки блудно. Милосърдни Отче, приеми и мене, каещия се.
Слава: Отваряйки сега Отечески обятия, приеми, Господи, и мене като блудния син, та с благодарност да Те славя, Всемилосърдни.
И сега: Проявявайки върху ми всичката Си благост, Боже, като благодетел презри множеството ми съгрешения, по молитвите на Твоята божествена майка.
Възкресна Песен 3
Ирмос: Ти единствен познаваш слабостта на човешката природа и със състрадание си приел нейната форма, препаси ме със силата отгоре, за да Ти извикам, Светий: Ти си оживотвореният храм на Твоята неизказана слава, Човеколюбче.
Милостив Господи, Ти си мой Бог, който ме съжали, падналия; и благоволи да слезеш при мен, въздигна ме чрез разпятието Ти, за да викам, че Ти си свят, оживотвореният храм на Твоята неизказана слава, Човеколюбче.
Христе, бидейки ипостасен живот, като състрадателен Бог, Ти се облече с мен тленния, слезе в праха на смъртта, Владико, унищожи силата на смъртта, и възкръсвайки на третия ден, ме облече с безсмъртие.
Богородичен: Дево, ти остана неопалима, зачевайки Бог в утробата си чрез Пресветия Дух. Но Мойсей, подателя на Закона, като видя в тебе непогълнатия горящ храст, те предвеща, че ще приемеш непоносимия огън.
Песен 3, от триода:
Ирмос: Безплоден е умът ми, Боже, но с добросърдечието Си направи ме плодоносен Ти, Който си творец на добрините и създател на благата.
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе.
Бидейки напълно извън себе си, безумно се привързах към изобретателите на страстите, Христе, но ме приеми като блудния син.
Подражавайки гласа на блудния син, викам: Отче, прегърни ме сега както него и не ме отхвърляй!
Слава: Отвори Твоите обятия, Христе, и милостиво приеми мене, който се завръщам от далечната страна на греха и страстите.
И сега: Ти, най-прекрасна сред жените, с видението на красотата обогати и мене, който обеднях поради множеството грехове, Чиста, за да те прославя.
Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…
Кондак възкресен, глас 1. (Чете се)
Ти възкръсна от гроба в слава като Бог, и съвъзкреси света. Човешкото естество Те възпя като Бог и смъртта изчезна. Адам ликува, Владико, а Ева сега, избавена от оковите, се радва и казва: Ти си, Христе, Който даряваш възкресение на всички!
Икос: Да възпеем като всесилен Бог Този, Който възкръсна на третия ден и строши вратите на ада, и вдигна ония, които от векове са в гробовете, Който благоволи да се яви на мироносиците и да каже първо на тях „Радвайте се“, и Който възвести радостта на апостолите, защото единствен е Животодател. Затова жените с вяра благовестиха на учениците знаменията на победата, а адът стене и смъртта ридае, но светът се весели и всички хора се радват, защото Ти, Христе, даряваш възкресение на всички.
Седален от триода, глас 1: Подобен: Гроб Твой:
Побързай да отвориш отеческите Си обятия, защото блудно пропилях живота си, но гледайки с надежда към неизчерпаемото богатство на Твоите милости, Спасителю, не отхвърляй сега и моето обедняло сърце; затова към Тебе, Господи, в умиление зова: съгреших, Отче, против небето и пред Тебе (Лука 15:21)!
Слава, и сега, богородичен:
Безмъжна, чиста, Богородице Дево, единствена застъпница и покров на верните, от беди, скърби и люти нападения избави всички, които се уповават на тебе, Девойко, и спаси душите ни с твоите свети молитви.
Възкресна Песен 4
Ирмос: Авакум някога те провидя с прозорливите си очи, че ти ще си планината, осенена от Божията благодат, провъзгласяваше, че Светият Израилев ще дойде от тебе, за нашето спасение и обновление.
Кой е този Спасител, който идва от Едом, носи трънен венец и дрехи, боядисани в пурпурночервено, разпънат на кръст? Това е Светият Израилев, Който дойде за нашето спасение и обновление.
Вижте и се засрамете, хора, които не повярвахте. Извън ума си поискахте от Пилат да Го разпъне, сякаш е престъпник, но като Бог, Той унищожи силата на смъртта и възкръсна от гроба.
Богородичен: Дево, ние те познаваме като истинското дърво на живота, защото не би дала плод, който би бил смъртоносен за човечеството, когато се яде, а насладата на вечния живот, за спасението на нас, които те възпяваме.
Песен 4, от триода:
Ирмос: Пророкът духовно предвидя Твоето раждане от Девата и провъзгласи: чух слуха за Тебе и се уплаших, защото си дошъл при нас от юг* и от сенчестата света планина, Христе.
* букв.: от Теман, Авак.3:3
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе.
Богатството от блага, което ми даде, небесни Отче, пропилях в пороци, ставайки роб на чужди граждани. Затова зова към Тебе: съгреших пред Тебе, приеми ме както някога блудния син и отвори обятията Си за мене!
Поробен от всякакви пороци, окаяно се подчиних на причинителите на страстите и поради небрежност изгубих власт над себе си; Спасителю, небесни Отче, смили се над мене, който прибягвам към Твоята голяма милост.
Слава: Изпълнен с всякакъв срам, не смея да погледна към небесната висота, защото безразсъдно се покорих на греха, но сега, обръщайки се в съкрушение, зова: съгреших пред Тебе, приеми ме, Царю на всички!
И сега: Ти си помощ на човеците, Чиста Дево, твърдо упование на всички християни, прибежище за спасяваните; спаси ме чрез твоите майчини молитви и ме удостой с бъдещия живот.
Възкресна Песен 5
Ирмос: Ти просвети света със светлината на Твоето идване, Христе, със силата на Твоя Кръст озари краищата му; със светлината на познанието на Бога, просвети сърцата на онези, които православно Те възпяват.
Когато юдеите умъртвиха Пастира на овцете на кръста, Той избави от царството на смъртта, мъртвите като овце погребани в ада.
С кръста Си благовести мира, Спасителю мой, и обяви прошка на пленените (в ада), а с Твоето божествено възкресение, Христе, Ти посрами този, който ги държеше, като го показа оголен и лишен (от всичко).
Богородичен: Не пренебрегвайте молбите на онези, които се молят вярно, но ги приеми, Всевъзпявана, и ги донасяй, Пречиста, на твоя Син и Бог, единствения Благодетел, защото те имаме като наша застъпница.
Песен 5, от триода:
Ирмос: Нощта премина, денят се приближи и светлината огря света, затова ангелските чинове Те възхваляват и Те прославят.
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе.
Като се отдалечих в страната на тлението, поробих се на чуждите граждани и се изпълних със срам; но сега, като се обръщам към Тебе, Милосърдни, викам: съгреших!
Отеческите Си недра отвори сега за мене, който се отвръщам от пороците, небесни Отче, и имайки преизобилна милост, не ме отхвърляй.
Слава: Не смея да погледна нагоре, Христе, понеже безброй пъти Те разгневих, но тъй като зная Твоите милостиви щедрости, зова: съгреших пред Тебе, помилвай и ме спаси!
И сега: Пресвета благодатна Дево, която роди Изкуплението за всички, облекчи с Твоите молитви тежкото бреме на моите съгрешения.
Възкресна Песен 6
Ирмос: Най-дълбоката бездна ни сполетя и няма кой да ни избави; станахме като овце на заколение, затова спаси народа Си, Боже наш, защото Си сила за безсилните и изправяне.
Поради съгрешението на първосъздадения (човек), Господи, бяхме сериозно ранени, но се изцерихме чрез Твоята рана, която прие заради нас, Христе, защото Ти си силата и изправлението на слабите.
Ти ни изведе от ада, Господи, като уби всеядния кит, Всесилни, с Твоята власт унищожи силата му, защото Ти си живот и светлина, и възкресение (за всички).
Богородичен: Дево Пречиста, в тебе се радват предците на човешкия род; защото чрез тебе те отново са приети в Едем, който загубиха поради неподчинение. А ти преди раждането и след раждането си чиста.
Песен 6, от триода:
Ирмос: Бездната на прегрешенията ме държи, Спасителю, и житейското море ме залива, но както Йона от кита, така извлечи и мене от страстите и ме спаси.
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе.
Дълбината на греха винаги ме окръжава и вълнението на греховете ме потапя; но ме насочи към пристанището на живота, Христе Боже, и ме спаси, Царю на славата!
Безумно разпилях бащиното богатство и като обеднях, изпълних се със срам, поробен от безплодни помисли. Затова към Тебе викам: Човеколюбче, смили се и ме спаси!
Слава: Изтощен от глад и от всякакви блага, отдалечих се от Тебе, Всеблагий, пожали ме, понеже сега се връщам, Христе, и спаси мене, който възпявам Твоето човеколюбие.
И сега: Спасителя и Владиката Христа си родила, Девойко, удостой със спасение и мене обеднялия от всякакви блага, за да възпявам Твоето величие, чиста Дево!
Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…
Кондак от триода, глас 3: Отделих се безумно от Твоята Отеческа слава и разпилях в пороци даденото ми от Тебе богатство. Затова принасям Ти вопъла на блудния син: съгреших пред Тебе, Отче милосърдни, приеми ме каещия се и ме направи като един от Твоите наемници!
Икос: От нашия Спасител, Който всеки ден ни учи от Писанието със Своя глас, нека чуем за блудния син, за да придобием отново целомъдрие. И нека с вяра подражаваме на неговото добро покаяние и със смирени сърца да викнем към Знаещия тайните на всички: „Съгрешихме пред Тебе, Отче милосърдни, и вече никога не ще сме достойни да се наричаме Твои чеда, както преди!“ Но бидейки по природа Човеколюбив, Ти сам ме приеми и ме направи като един от Своите наемници.
Синаксар
От Никифор Ка̀лист Ксанто̀пул (+1335)
Стих: Който е като мен блудник, нека дерзае и да се завърне, защото вратата на Божиите щедрости е отворена за всички.
В този ден празнуваме възвръщането на блудния син, което божествените отци са поставили в Триода на второ място, по причина, че мнозина съзнават своите безбройни беззакония, живеейки от младини блудно, прекарвайки времето си празно, в пиянство и нечистота, и по такъв начин, падайки в пропастта на злото, изпадат в отчаяние, което е следствие от гордостта. Затова те съвсем не искат да се обърнат към поправяне, оправдавайки се с пленяването от злото, с което падат в още по-голямо зло.
Проявявайки към такива хора отеческо човеколюбие и желаейки да ги избавят от отчаянието, светите отци предлагат тук днешната притча след предишната – за митаря и фарисея, за да изтръгнат от корен тази страст у многото съгрешили блудници и да ги склонят отново към придобиването на добродетели, откривайки преблагото Божие милосърдие. Чрез тази притча се показва, че няма такива грехове, които да надминат човеколюбието на Бога.
И тъй двамата синове на човека, тоест на Богочовека Словото – това са праведните и грешните. Големият син е този, който винаги пребъдвал в изпълнение на Божиите заповеди и в Неговата благодат и никога не отстъпвал от Него. А по-малкият е оня, който възлюбвайки греха и чрез срамни дела отпаднал от пребиваване с Бога, поради греха се самолишил от Божието човеколюбие и заживял блудно. Той не опазил целомъдрието, послушал лукавия демон и поради сластолюбие се поробил на неговата воля, но не могъл да удовлетвори желанията си. Защото грехът, който разпалва привичката към временните наслаждения е ненаситен и Господ в притчата го уподобява на рожкови – храната на свинете, защото те в началото са сладки, а после стават горчиви като плевели; така е и с греха.
Накрая, идвайки на себе си, блудният син, погиващ от глада по добродетелите, се връща при Отца с думите: „Отче! Съгреших против небето и пред Тебе и вече не съм достоен да се нарека Твой син.“ (Лк. 15, 8). Но Отец приема каещия се без укор, с отворени обятия, явявайки Божествената Си и отеческа любов. И му дава одежда, тоест Светото Кръщение, печат и пръстен – благодатта на Всесветия Дух, и добавя обуща, та отсега змиите и скорпионите да не нараняват нозете му, а напротив – той сам с тях да тъпче главите им. После Отец заради него с голяма радост заколва угоеното теле – Своя Единороден Син и му дава да се причасти с Неговата Плът и Кръв. И сякаш удивен на безкрайното милосърдие на Отца, големият брат изразява цялото си негодувание. Но Човеколюбецът и него привежда към безмълвие, като го кани с тихи, кротки и благосклонни слова, казвайки: „Ти винаги си с Мен и трябва да споделиш угощението Ми и да се радваш, че тоя Мой син преди бе мъртъв заради греха и оживя, разкайвайки се за безразсъдните дела. Загубен бе, отделяйки се от Мен заради греховния навик и бе намерен от Мен, Който пострадах за него по Своето милосърдие и го призовах по Своята милост.“ (ср. Лк. 15, 31–32).
Тази притча е приложима и към еврейския народ и към нас. По тази причина тя е поставена тук от светите Отци, та както се каза по-рано, да отблъсне отчаянието и нерешителността да се започне добродетелния живот, поучавайки към покаяние и обръщане на съгрешилия, подобно на блудния син. Защото разкаянието е най-доброто оръжие и силна помощ против демонските стрели.
Христе Боже наш, по неизказаното си човеколюбие, помилуй ни. Амин.
Възкресна Песен 7
Ирмос: За вярващите ти приличаш, Богородице, на онази (вавилонска) пещ, където Превъзнасяният спаси тримата младежи, целият свят обнови в утробата ти възхваляваният Бог на отците и най-славният.
Убоя се земята, слънцето се скри и помръкна светлината му, разкъса се свещената църковна завеса, скалите се разпукаха, защото беше разпънат на кръст Праведникът, Който е Бог на нашите отци, хвален и многославен.
Въпреки, че беше като безпомощен и свален сред мъртвите доброволно заради нас, превъзнасян Господи, освободи всички, и ги възкреси със Себе Си чрез властната Си ръка, Боже на нашите отци, хвален и многославен.
Богородичен: Радвай се, изворе на вечноживата вода! Радвай се, раю пищен! Радвай се, крепост на вярващите! Радвай се, непознала мъж! Радвай се, всеобща радост, чрез която изгря Богът на нашите отци, хвален и многославен.
Песен 7, от триода:
Ирмос: Младежите танцуваха в пещта, подражавайки на херувимите, и викаха: благословен си, Боже, многовъзпяван и прославян през всички векове, защото Ти чрез истина и съд ни доведе всичко това заради нашите грехове.
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе.
Окаяно се преклоних пред плътските наслаждения, и напълно се поробих на изобретателите на страстите и станах чужд за Тебе, Човеколюбче. Но сега викам с гласа на блудния син: съгреших, Христе, не ме презирай, понеже Ти си единствен милостив!
Съгреших, – викам, – като съвсем не дръзвам да погледна небесната висота, Царю на всичко, защото само аз в безумието си Те прогневих, като отхвърлих Твоите заповеди; затова като единствен Добър, не ме отхвърляй от лицето Си.
Слава: Господи, по молитвите на апостолите, на пророците, на преподобните, на светите мъченици и праведниците прости ми всичко, каквото съгреших, разгневявайки Твоята благост, Христе, за да Те възпявам във всички векове.
И сега: Явявайки се, Богородице, по-светла от херувимите и серафимите и от цялото небесно войнство, заедно с тях, Всенепорочна, моли Този, Който прие плът от тебе – Божественото Слово на безначалния Отец, да се удостоим всички с вечните блага.
Възкресна Песен 8
Ирмос: В пещта израилските младежи блеснаха като огън на огнището, с доброта и благочестие повече от злато и казаха: благославяйте Господа всички дела на Господа, пейте и превъзнасяйте през всички векове.
Ти създаваш всичко както искаш и го преобразяваш, Слово Божие, чрез Твоето страдание Ти превърна сянката на смъртта във вечен живот. Ние заедно с всичките Господни дела, непрестанно Те възпяваме като Господ и Те превъзнасяме през всички векове.
Ти прекрати гибелта и нещастието, Христе, в портите и крепостите на ада, като възкръсна тридневен от гроба. Тебе всички дела непрестанно Те възпяват като Господ и Те превъзнасят през всички векове.
Богородичен: Да възпеем Родилата от Божията светлина безсеменно и свръхестествено многоценния бисер Христос, като кажем: благославяйте Господа, всички дела Господни, пейте и Го превъзнасяйте през всички векове.
Песен 8, от триода:
Ирмос: Възпявайте Мойсей, който в къпината на Синайската планина* предизобрази чудото на Девата, благославяйте и го превъзнасяйте през всички векове.
* Изход, гл.3
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе.
Ти слезе на земята поради голямото Си милосърдие, за да спасиш света с доброволната Си нищета, затова и мене, обеднялия сега от всяко добро дело, спаси като милосърден.
Като се отдалечих от Твоите заповеди, аз окаяно се поробих на измамника, но сега се връщам както някога блудния син, приеми ме като падам пред Тебе, небесни Отче!
Благославяме Отца, и Сина, и Светия Дух, Господа.
Помрачих се, хванат в пагубните помисли и се отделих от Тебе, изгубил власт над самия себе си, Милостиви. Спаси мене, който падам в покаяние пред Тебе.
И сега: Божия Родителко чиста, единствено изправяне на падналите, вдигни и мене съкрушения и смирения от всякакви грехове.
Възкресна Песен 9
Ирмос: Образът на чистото раждане от тебе, Богородице, ни беше показан от горящата неизгаряща къпина; и сега те молим да потушиш свирепата заплаха от пещта, за да те непрестанно величаем.
О, как можаха беззаконни и непокорни хора да се съвещаят лукаво и да освободят гордият и нечестивият, а да осъдят на кръст Праведника – Господа на славата, Когото достойно величаем.
Спасителю, непорочен Агнец, Който вземаш греха на света, Тебе, Възкръсналия на третия ден, славим заедно с Отец и божествения Твой Дух, Господ на славата, Когото, като богословим, величаем.
Богородичен: Спаси твоите хора, Господи, които си придобил с Твоята почитана кръв, на църквите Си дай мир, Човеколюбче, по молитвите на Богородица.
Песен 9, от триода:
Ирмос: Кой от родените на земята някога е чувал това или кой някога е виждал девица да зачене в утробата и безболезнено да роди младенец? Твоето чудо беше такова и затова те величаем, чиста Богородице Мария.
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе.
Виж, Христе, скръбта на сърцето ми, погледни на моето обръщане, виж сълзите ми, Спасителю, и не ме презирай, но ме прегърни отново по Своето милосърдие, причислявайки ме към множеството на спасяваните, за да възпявам благодарно Твоите милости.
Като разбойника Ти викам: помени ме! Като митаря в скръбта се удрям в гърдите и зова: бъди милостив, Всемилосърдни, и ме избави като блудния син от всичките ми злини, Царю на всички, за да възпявам Твоето крайно снизхождение!
Въздъхни сега, окаяна моя душо, и викни с глас към Христос: Господи, Който заради мене доброволно обедня, обогати с изобилие от блага мене, обеднялия от всяка добродетел, понеже Си единствен добър и многомилостив!
Слава: Както някога устрои веселие заради доброволното завръщане на блудния син, Добри, така и сега направи заради мене, окаяния, разтваряйки Своите свети обятия, та като се спася, да възпявам Твоето крайно снизхождение.
И сега: Моля те, Дево, чрез Твоите светли молитви просвети моите духовни очи, помрачени от злоба и ме насочи в пътя на покаянието, за да прославям достойно тебе, която извън разума даде плът на Словото.
Катавасии от триода на 2-ра неделя, гл. 2:
Мойсейскую песн
Песен 1
Душо моя, започни песента на Мойсей и извикай: Той стана мой помощник и покровител за спасение, Той е моят Бог и ще Го прославя.
Песен 3
Безплоден е умът ми, Боже, но с добросърдечието Си направи ме плодоносен Ти, Който си творец на добрините и създател на благата.
Песен 4
Пророкът духовно предвидя Твоето раждане от Девата и провъзгласи: чух слуха за Тебе и се уплаших, защото си дошъл при нас от юг и от сенчестата света планина, Христе.
Песен 5
Нощта премина, денят се приближи и светлината огря света, затова ангелските чинове Те възхваляват и Те прославят.
Песен 6
Бездната на прегрешенията ме държи, Спасителю, и житейското море ме залива, но както Йона от кита, така извлечи и мене от страстите и ме спаси.
Песен 7
Младежите танцуваха в пещта, подражавайки на херувимите, и викаха: благословен си, Боже, многовъзпяван и прославян през всички векове, защото Ти чрез истина и съд ни доведе всичко това заради нашите грехове.
Песен 8
Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.
Възпявайте Мойсей, който в къпината на Синайската планина предизобрази чудото на Девата, благославяйте и го превъзнасяйте през всички векове.
Евангелски чин
Дяконът: На Господ да се помолим.
Народът: Господи, помилуй!
Свещеникът: Защото си свят, Боже наш, и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отец и Син, и Свети Дух, подобава всяка слава, чест и поклонение сега и винаги, и во веки веков.
Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание всякое Господа.
Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!
Народът: Господи, помилуй! (3)
Дяконът: Премъдрост! Да застанем прави, за да изслушаме светото Евангелие!
Свещеникът: Мир на всички!
Народът: И на твоя дух!
Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (името).
Дяконът: Да внимаваме.
Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!
Утринно евангелие по реда.
Възкресна песен
Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.
50 Псалом (пее се)
Слава, гл. 8: Покаяния отверзи ми двери
Отвори ми вратите на покаянието, Животодателю, защото рано сутринта духът ми бърза към Твоя свят храм и носи храма на тялото ми, целия осквернен, но като състрадателен очисти ме с Твоята добросърдечна милост.
И сега: Насочи ме по пътеките на спасението, Богородице, защото окалях душата си със срамни грехове и в леност пропилях целия си живот, но с твоите молитви ме избави от всяка нечистота.
Стих, гл. 6: Помилвай ме, Боже, по голямата Си милост и по многото Си щедрости изглади беззаконията ми.
Стихира, гл. 6: Когато размислям за множеството ужасни постъпки, които съм направил, аз окаяният треперя за страшния ден на съда, но като се надявам на милостта на Твоето състрадание, като Давид Ти викам: помилвай ме, Боже, по голямата Си милост.
Литийна молитва (дяконът)
Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.
Честнейшую.
Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!
Народът: (речитатив) Душата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.
Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.
Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.
По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.
Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.
Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.
Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.
Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.
9-та песен от катавасиите, гл. 2:
Кой от родените на земята някога е чувал това или кой някога е виждал девица да зачене в утробата и безболезнено да роди младенец? Твоето чудо беше такова и затова те величаем, чиста Богородице Мария.
Малка ектения
Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.
Свят е Господ, нашия Бог. (2)
Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)
Ексапостиларий 1:
На Галилейската планина да се качим с учениците, така че чрез вяра да виждаме и чуваме Христос да казва, че Той е получил власт както на небето, така и на земята, и да научим как да кръщаваме всички народи, в името на Отца и Сина и Светия Дух, и как Той винаги е със Своите таинници, до края на времето, както обеща.
От триода, гл. 2: По: Жени услышите
Аз окаяният, като се запилях безразсъдно, зле прахосах богатството на благодатта, което ми даде, Спасителю, живях блудно и го пропилях, подмамен от бесовете, затова като блудник се връщам, приеми ме, милостиви Отче, и ме спаси.
Друг подобен
Слава: Пръснах и пропилях Твоето богатство, Господи, и се подчиних на лукавите бесове, аз окаяният, но многосъстрадателни Спасителю, пожали мене, блудния, и очисти ме, осквернения, като отново ми дадеш предишната одежда на Твоето царство.
И сега: Света майко Дево, ти си голямата похвала на апостолите, мъчениците, пророците и преподобните, и затова, Богородителко, умилостиви твоя Син и Господ към нас, твоите раби, когато седне да съди всеки според делата му.
На хвалитните стихири, възкресни, глас 1:
Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.
Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.
Стих: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. Пс.149:9
Възпяваме спасителното Ти страдание, Христе, и славим възкресението Ти.
Стих: Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. Пс.150:1
Господи, Който претърпя кръст и премахна смъртта, и възкръсна от мъртвите, умиротвори живота ни, защото единствен си всесилен.
Стих: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. Пс.150:2
Христе, Който плени ада и чрез възкресението Си възкреси човека, удостой ни с чисти сърца да Те възпяваме и славим!
Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. Пс.150:3
Славим божественото Ти снизхождение и Те възпяваме, Христе; Ти се роди от Девата без да се отделяш от Отец, пострада като човек и доброволно претърпя кръст, възкръсна от гроба, сякаш излезе от брачен чертог, за да спасиш света. Господи, слава на Тебе!
Друга стихира, от св. патр. Анатолий, глас същия:
Стих: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)
Когато беше прикован към кръстното дърво, тогава беше умъртвена силата на врага, творението потрепера от страх пред Тебе, а ада беше пленен чрез Твоята сила; Ти възкреси мъртвите от гробовете и за разбойника отвори рая, Христе Боже наш, слава на Тебе.
От триода:
Стих: Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс.150:5-6)
Глас 2: Принасям Ти думите на блудния син, благи Господи: съгреших пред Твоите очи, пропилях богатството на Твоите дарове, Спасителю, но ме приеми разкаян и ме спаси.
Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33)
Глас 4: Като блудния син дойдох и аз, Милостиви, който прекарах целия си живот в чужда страна, пропилях богатството, което Ти ми даде, Отче, приеми ме разкаяв и ме помилвай, Боже.
Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)
Глас 8: Блудно пръснах богатството на Отеческия дом и го пропилях, останах самотен, обитавайки земята на лукавите граждани, и като не можах да понасям съжителството с тях, аз се връщам и викам към Тебе, милостивия Отец: съгреших срещу небето и пред Тебе и не съм достоен да се нарека Твой син; направи ме като един от надничарите Си, Боже, и ме помилвай.
Слава, от триода, гл. 6:
Добри Отче, отдалечих се от Тебе, не ме оставяй, нито ме показвай като непотребен в Твоето царство; вселукавият враг ме разголи и грабна богатството ми, аз разгулно разпилях дарбите на душата си, но сега станах, обърнах се към Тебе и викам: направи ме като един от своите надничари Ти, Който заради мене на кръста простря пречистите Си ръце, за да ме изтръгнеш от страшния звяр и да ме облечеш в предишното одеяние, защото единствен си многомилостив.
И сега, по гласа на Славата: Преблагословена си, Богородице Дево, защото чрез Въплътения от тебе адът беше пленен, Адам беше извикан отново, клетвата – премахната, Ева – освободена, смъртта – умъртвена, а ние оживяхме; затова възкликваме и пеем: благословен си Христе, Боже наш, Който така си благоволил, слава на Тебе!
Велико славословие
Възкресен тропар
Днес стана спасението на света, нека възпеем Възкръсналия от мъртвите, Твореца на нашия живот: защото, като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.
—————————————
НА ЛИТУРГИЯТА
Тропари след входа:
Възкресен тропар, глас 1:
Когато гробът беше запечатан от юдеите и войниците пазеха Твоето пречисто тяло, Ти възкръсна на третия ден, Спасителю, като дари живот на света, затова, Животодателю, небесните сили Ти пееха: слава на Твоето възкресение, Христе! Слава на Твоето царство! Слава на Твоя промисъл, единствен Човеколюбче!
На храмовия светия.
Кондак от триода, глас 3: Отделих се безумно от Твоята Отеческа слава и разпилях в пороци даденото ми от Тебе богатство. Затова принасям Ти вопъла на блудния син: съгреших пред Тебе, Отче милосърдни, приеми ме каещия се и ме направи като един от Твоите наемници!
Прокимен, гл. 1: Да бъде милостта Ти над нас, Господи, според както Ти се уповаваме. (Пс. 32:22) Стих: Радвайте се, праведници, в Господа: на праведници прилича да славословят. (Пс. 32:1)
Апостол, 34 неделя: 1 Кор: 6:12-20
Братя, всичко ми е позволено, ала не всичко е полезно; всичко ми е позволено, но няма да бъда аз обладан от нещо. Храната е за корема, и коремът за храната; но Бог ще погуби и едното и другото. Ала тялото не е за блудство, а за Господа, а Господ – за тялото. Бог и Господа възкреси, и нас ще възкреси със силата Си. Нима не знаете, че телата ви са Христови членове? И тъй, да взема ли членовете на Христа и да ги направя членове на блудница? Съвсем не! Или не знаете че, който се съединява с блудница, става едно тяло с нея? Защото казано е: „ще бъдат двамата една плът“. А който се съединява с Господа, един дух е с Него. Избягвайте блудството; всеки грях, що прави човек, е извън тялото, а блудникът против собственото си тяло греши. Или не знаете, че тялото ви е храм на Духа Светаго, Който живее във вас и Когото имате от Бога, и че не принадлежите на себе си? Защото вие сте скъпо купени. Затова прославете Бога в телата си и в душите си, които са Божии.
Алилуйя, глас 1:
Бог, Който мъсти за мене, Който ми покорява народите. (Пс. 17:48) (Бог) Който ме избавя от враговете ми и ме възвиси над ония, които въстанаха против мене. (Пс. 17:49)
Евангелие на 17 неделя: Лука 15:11-32
Иисус им каза следната притча: един човек имаше двама сина; и по-младият от тях рече на баща си: татко, дай ми дела, който ми се пада от имота. И бащата им раздели имота.
Не след много дни, младият син, като събра всичко, отиде в далечна страна, и там прахоса имота си, като живееше разпътно. А след като той разпиля всичко, настана голям глад в оная страна, и той изпадна в нужда; и отиде та се пристави у едного от жителите на оная страна, а тоя го прати по земите си да пасе свини; и той бе пѐтимен да напълни корема си с рожкове, що свините ядяха, но никой не му даваше. А като дойде в себе си, рече: колко наемници у баща ми имат в изобилие хляб, пък аз от глад умирам! Ще стана и ще отида при баща си и ще му река: татко, съгреших против небето и пред тебе, и не съм вече достоен да се нарека твой син; направи ме като един от наемниците си.
И стана, та отиде при баща си. И когато беше още далеч, видя го баща му, и му домиля; и като се затече, хвърли се на шията му и го обцелува. А синът му рече: татко, съгреших против небето и пред тебе, и не съм вече достоен да се нарека твой син. А бащата рече на слугите си: изнесете най-хубавата премяна и го облечете, и дайте пръстен на ръката му и обуща на нозете; па докарайте и заколете угоеното теле: нека ядем и се веселим, защото тоя мой син мъртъв беше, и оживя, изгубен беше и се намери. И взеха да се веселят.
А по-старият му син беше на нива; и на връщане, като наближи до къщи, чу песни и игри; и като повика едного от слугите, попита: що е това? Той му рече: брат ти си дойде, и баща ти закла угоеното теле, защото го прие здрав. Той се разсърди, и не искаше да влезе. А баща му излезе и го канеше. Но той отговори на баща си и рече: ето, аз толкова години ти служа, и ни веднъж твоя заповед не престъпих; и мене никога дори козле не си дал, за да се повеселя с приятелите си; а като дойде тоя ти син, който прахоса имота ти с блудници, за него ти закла угоеното теле. А той му рече: чедо, ти си винаги с мене, и всичко мое е твое; а трябваше да се зарадваме и развеселим затова, че тоя ти брат мъртъв беше, и оживя, изгубен беше, и се намери.
No comments:
Post a Comment