Wednesday 13 March 2024

Сирна събота (на преподобните отци)


Уместно е да се знае, че в събота и неделя на Сирната седмица не се пее от минея, а последованието на светиите, които се случват, се пее на повечерието или когато настоятелят пожелае.

На вечерната в петък, както и на утринната в събота, се извършва последованието на „Преподобните отци“, които са просияли с подвизи. Последованието е според триода.


СЪБОТА НА СИРОПУСТНАТА СЕДМИЦА

На преподобните отци


Вечерна

След предначинателния 103 псалом се чете обичайната 18 катизма (Псалми от 119 до 133 вкл.). (В гръцкия миней няма такава инструкция).


Господи, воззвах (Пс. 140:1-2), стихири на 6, като ги повтаряме:

Глас 8:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!


Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3-4А)

Стих: Надявам се на Господ, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс. 129:5)

Подобен:

Приидите вси вернии, преподобных отец лики воспоим, Антониа верховнаго, светлаго Евтимиа, и когождо и вся вкупе. И сих, якоже другий рай сладости, гражданства мысленно преходяще, красно воззовем: сия древеса яже насади Бог наш: сия плоды нетленныя жизни процветшая, принесоша Христу, питающе наша души. К нимже возопиим: богоноснии блаженнии, молите спастися нам.


Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс. 129:6-7А)

Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс. 129:7Б-8)

Подобен:

Радуйся Египте верный. Радуйся Ливие преподобная. Радуйся Тиваидо избранная. Радуйся всякое место и граде и страно, гражданы воспитавшая Царства Небеснаго, и сих в воздержании и болезнех возрастившая, и желаний совершенныя мужи Богу показавшая. Сии светила душ наших явишася: сами чудес зарею, и дел знаменьми, просияша мысленно во вся концы. К тем возопием: отцы всеблаженнии, молите спастися нам.


Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

Подобен:

Кто изречет от земнородных чудная ваша жития, отцы всемирнии? Кий же язык изглаголет священныя в Дусе подвиги и поты ваша? Страдания добродетелей, измождения плоти, борения страстей, во бдениих, в молитвах и слезах? Вы в мире якоже ангели воистинну явистеся, сами бесовския силы совершенно низложисте, сотворше чудная и дивная знамения. Темже молитеся с нами преблаженнии, улучити нам некончаемую радость.

Слава, глас 6:

Еже по образу соблюдше невредимо, ума вожда на страсти пагубныя постнически поставльше, во еже по подобию яко мощно возшли есте: мужески бо естество понудивше, потщастеся хуждшее покорити лучшему, и плоть поработити духу. Темже монашествующим явистеся верх, жители пустыннии, благотекущим подвизатели, правила добродетели известнейшая. И ныне на небесех, зерцалом разрешившимся всепреподобнии, чисто зрите Святую Троицу, молящеся непосредственно, о верою и любовию чтущих вас.


И ныне, първи Богородичен (догматик) на владеещия глас.


Няма вход. Свете тихий: (чете се)

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен в петък вечер:

Дяконът: В премъдростта да внимаваме. Вечерен прокимен на гл. 7.

Боже, Ти си мой застъпник и Твоята милост ще ме предвари. (По Пс. 58:10-11) Стих: Избави ме от враговете ми, Боже мой, защити ме от въстаналите против мене! (Пс. 58:1)


Старозаветно четиво (паримия):

Пророчествата на Захария [8:19 – 23]:

Tъй казва Господ Саваот: постът на четвъртия месец, постът на петия, постът на седмия и постът на десетия ще стане за дома юдин радост и весело тържество; само обичайте истина и мир. Тъй казва Господ Саваот: още ще дохождат народи и жители от много градове, и ще отидат жителите на един град при жителите на друг град и ще кажат: да идем да се молим пред лицето на Господа и да потърсим Господа Саваота; и всеки ще каже: ще ида и аз. И ще дохождат много племена и силни народи, за да търсят Господа Саваота в Иерусалим и да се помолят пред лицето на Господа. Тъй казва Господ Саваот: в ония дни ще се уловят десет души от всички разноезични народи, ще се уловят за полата на юдеянин и ще казват: ние ще дойдем с тебе, защото чухме, че Бог е с вас.


Четецът: Прокимен, глас 6: Нека се уповава Израил на Господа отсега и довека. (Пс. 130:3) Стих: Господи, сърцето ми не се е гордяло, очите ми не са се високо дигали. (130:1А)


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


Просителна ектения


Стиховни стихири, самогласен, глас 2:

Очистим себе братие от всякия скверны плоти и духа, свещи душ наших просветим нищелюбием, не снедающе друг друга оклеветанием: приспе бо время, егда Жених приидет всем воздати по делом их. Совнидем Христу с мудрыми девами, глас оный разбойника к Нему взывающе: помяни нас Господи, егда приидеши во Царствии Твоем.

Стих: Подигам очи към Тебе, Който живееш на небесата! Ето, както очите на слугите са обърнати към ръката на господарите им, както очите на слугинята – към ръката на господарката ѝ, тъй и нашите очи – към Господа, нашия Бог, докле Той ни помилува. (Пс. 122:1-2)

Същата стихира.


Стих: Помилуй нас, Господи, помилуй нас, защото доста сме сити на презрение; доста е сита душата ни на хули от надменни и на унижение от горделиви. (Пс. 122:3-4)

Мъченичен: Святым мучеником молящимся о нас, и Христа поющим, всякая лесть преста, и человеческий род верою спасается.

Слава, глас 8:

Почитаме ви, преподобни отци, учители на множество монаси, защото наистина се научихме да вървим право по вашите пътеки. Блажени сте вие, които се трудихте за Христос и оголихте силата на врага; събеседници на ангелите и съжители на праведните и светиите; с тях се молете на Господа, да бъдат помилвани душите ни.

И ныне, Богородичен. Подобен: О преславнаго чудесе!

Радуйся, чистоты сокровище. Радуйся, невещественнаго света чистое жилище. Радуйся, главизно спасения нашего. Радуйся, апостолов проповедание. Радуйся, мучеников похвало. Радуйся, пророков исполнение, Всенепорочная. Радуйся, подвижников и монахов украшение, и спасение верных.


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи – светлина за просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


Трисвятое


Тропар на отците, глас 4:

Боже на нашите отци, Който винаги се отнасяш с нас според Твоята кротост, не отнемай милостта Си от нас, но по техните молитви управлявай живота ни в мир.

Слава, и сега, Богородичен: Еже от века утаеное 

От вечност скритата, непозната и на ангелите тайна чрез тебе, Богородице, се откри на живеещите на земята: Бог, въплътен в несливано съединение и заради нас доброволно приел кръст, чрез него възкреси първосъздадения и спаси от смърт душите ни!


Сугуба ектения и 3 велики поклона.

Буди имя Господне: трижды. Псалом 33: Достойно есть: и отпуст.


На Повечерието се пее редовия канон за покойните на владеещия глас, в гробния параклис.

————————————————————


Утринна


След Шестопсалмието и Великата ектения 

Бог Господь, гл. 4:

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Тропар на отците (2 пъти) и богородичния.


Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…


Първи седални, глас 8:
Подобен: Повеленное тайно:

Озарени от мълниите на отците, сякаш сега влизаме в приятен рай, да се насладим от сладкия поток, и като гледаме с удивление храбростта на светиите, да пожелаем техните добродетели, като извикаме към Спасителя: по техните молитви, Боже, направи ни съпричастни на Твоето царство!

Слава:

Началникът на монасите Павел*, заедно с мъдрия Антоний и Евтимий, и с другите отци всички да възпеем и ги помолим непрестанно да се молят на Христос за нас, които празнуваме тяхната божествена и светла памет, като прославяме в песни Спасителя и Господа.

* Павел Тивейски (+ ок. 341), първият монах.

И сега, Богородичен:

Благодарим ти, Приснодево, и те величаем, Чиста, и ти се покланяме, възпявайки твоето Рождество, благодатна, като казваме непрестанно: спаси ни, всемилостива Дево, като добра, и ни грабни от бесовските препирни в часа на страшното изпитание, за да не се посрамим ние, твоите раби.


Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог, и на Тебе възнасяме слава…


Втори седални, глас 4. (Различни от гръцките)
Подобен: Свирелей пастырских:

Да възхвалим с песни Антоний, заедно с Евтимий и всички останали богоносни отци, като празнуваме тяхната памет, защото те се молят на Господ за целия свят, да се избавим от древната клетва и да се освободим от мъченията.

Слава: друг седален, глас 8. Подобен: Повеленное:

Да обходим богоносните постници, които разцъфнаха сякаш в рай с добродетелите, за да се изпълним със сладък мирис, защото те, закалили се в борбата с изкушенията, покориха тялото чрез въздържание, като раби на духа, които живяха ангелски живот на земята, затова се удостоиха със слава.

И сега, Богородичен:

Умоляван с молитвите на Твоите безплътни и Предтечата, учениците, пророците и мъчениците, всичките светии и преподобните, непозналата мъж и Твоя добра Майка, Христе, дай ни да ходим в Твоята светлина и ни удостой да придобием Твоето царство, заради Твоята щедра милост.


Според руския триод четем словото на св. Ефрем Сириец за починалите отци на 3 части (в манастирите). Няма указания как става.


Псалом 50


Канон на светите отци на 8. Глас 8.

Песен 1.

Ирмос: Песнь возслем людие:

Припев: Преподобни отци, молете Бога за нас.

Всички единодушно да възхвалим в духовни песни нашите божествени отци, които просияха в подвизи в Египет, Тиваида и Либия, на всяко място, град и страна.

Радвай се, преславни Антоние, първоначалник на монасите; и богоносни Аммуне, слава на Нитрийската (пустиня); Арсений, земен ангеле, сила на безмълвието; и Амоне, носителю на Духа.

Радвай се, Агатоне, осветен в душата си, истински съсъд на Бога, с Ахил и Амон, цветята на пустинята; и вие Анув и Алоний, Амонат и Антиме, блестящи бисери на добродетелта.

Днес нека възпеем Арис и Аполос Велики, светилниците на проницателността, и на Атрий и Акакий, светлините на послушанието, и с тях също блести Авакир, като утринна звезда.

Авксентий се яви планина на възвишения живот, а Аврамий Велики страдалец за чистотата, с тях Афродизий и Атинодор бяха стълбове на въздържанието.

Амоний сияе сред подвижниците като звезда на небето, заедно с побожния Анин, а с тях светят и Антиох Велики и прочутият Агапит, и други с тях блестят.

Нека възхвалим в свещени песнопения великия Атанасий, който се подвизаваше на Света гора, великият светилник на цялата земя, чрез чийто молитви всички се спасяваме.

Премъдри и блажени отци, чрез вашия живот, вдъхновен от Бога, вие наистина станахте рай на Църквата. Молете се непрестанно пред Господа за всеки от нас по име.

Мъченичен: Дойдете, верни, които обичате мъчениците, да ги почетем с песни и химни и с вяра към Христос, нашия Бог, да викаме: ще пеем на Тебе, единствения Владика.

Слава, Троичен: Пея възхвала на трите самоипостасни Лица с една природа: неродения Отец, родения Син и Светия Дух; безначално царство, сила, единно Божество.

И сега, Богородичен: Радвай се, пресвят храме, руно с Божия роса, запечатан изворе на водите на безсмъртието. Пази стадото си, Владичице, от нападенията на всякакви врагове.


Ирмос: Да издигнем, хора, песен на нашия чуден Бог, защото Той освободи Израил от робството, и с победна песен да извикаме: ще пеем на Тебе, единствения Владика.


В минея има неясна инструкция: „Стихословим же и Господеви поем“. Тук на това място гърците са поставили песента на Мойсей от Второзаконие 32:1-43:

Песента на Мойсей (чете се)

Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

1. Внимавай, небе, аз ще говоря; и слушай, земьо, думите на устата ми. 

2. Да се разлее като дъжд учението ми, като роса речта ми, като дребен дъждец по злакове, като проливен дъжд по трева! 

3. Името Господне ще прославя; въздайте слава на нашия Бог! 

4. Той е твърдиня; делата Му са съвършени, и всичките Му пътища са праведни; Бог е верен, и неправда няма (в Него); Той е праведен и истинен; 

5. но те се развратиха пред Него, те не са Негови деца поради пороците си; род опърничав и развратен. 

6. Това ли въздаваш Господу, народе глупав и несмислен? Не е ли Той твой Отец, Който те усвои, създаде те и те уреди? 

7. Спомни си стародавните дни, помисли за годините на предишните поколения; попитай баща си и той ще ти обади, старците си и те ще ти кажат. 

8. Когато Всевишният даваше дялове на народите и разселяваше синовете човешки, тогава тури граници между народите по броя на синовете Израилеви *; 

* В превода на 70-те: по числото на Божиите Ангели.

9. защото част на Господа е Неговият народ; Иаков е Негов наследствен дял. 

10. Той го намери в пустиня, в тъжна и дива степ, закриляше го, грижеше се за него, пазеше го като зеницата на окото Си; 

11. както орелът извиква пилците си от гнездото, дига се над тях, простира крилете си, взема ги и ги носи на перата си, 

12. тъй Господ Сам го води, и нямаше с Него чужди бог. 

13. Той го възкачи на земната височина, храни го с полски плодове и го кърми с мед из камък и дървено масло от твърда скала, 

14. с краве масло и овче мляко, и с тлъстина от агнета и васански овни и от козли, и с отбор жито, и ти пи вино, кръв от грозде. 

15. И (яде Яков и) затлъстя Израил, и стана упорит; угои се, задебеля и затлъстя; и остави Бога, Който го създаде, презря твърдинята на спасението си. 

16. С чужди богове Го раздразниха и с гнусотиите (си) Го разгневиха: 

17. принасяха жертви на бесове, а не на Бога, на богове, които не познаваха, на богове нови, дошли от съседите, и за които отците ви не помисляха. 

18. А Застъпника, Който те е родил, ти остави, и Бога, Който те е създал, забрави. 

19. Господ видя (и се разгневи) и в гнева отхвърли синовете Си и дъщерите Си, 

20. и рече: „ще скрия лицето Си от тях (и) ще видя, какъв ще бъде краят им: понеже те са род развратен, деца, в които няма вяра; 

21. те Ме раздразниха не с бог, а със своите идоли Ме оскърбиха: и Аз ще ги раздразня не с народ, с народ неразбран ще ги оскърбя; 

22. защото в гнева Ми огън пламна; той изгаря всичко до ада преизподен, изпояжда земята и плодовете ѝ и опалва основите планински; 

23. ще напратя върху им беди и ще изхвърля срещу тях стрелите Си: 

24. те ще изнемощеят от глад, ще бъдат изтребени от огница и люта зараза, и ще напратя върху им зверски зъби и отрова от земни влечуги; 

25. отвън ще ги погубва меч, а в къщите им ужас, като поразява и момък и мома, и дете бозайниче и побелял старец. 

26. Аз бих казал: ще ги разпилея и ще излича спомена им между човеците; 

27. но отложих това поради озлобението на враговете, да не би враговете му да се възгордеят и кажат: „нашата ръка е висока, и не Господ направи всичко това“. 

28. Защото те са народ, изгубил разсъдък, и нямат разум. 

29. О, да бяха разсъдили, помислили за това, и да бяха разбрали, какво ще стане с тях! 

30. как би могъл един да гони хиляда, а двама да прогонят десет хиляди, ако техният Застъпник не би ги предал, и Господ не би ги дал! 

31. Защото техният застъпник не е като нашия Застъпник; самите ни врагове са съдии в това. 

32. Защото лозето им е от содомска лоза и от гоморски полета: гроздето им е отровно грозде, гроздовете им са горчиви; 

33. виното им е змийска отрова и пагубна аспидна отрова. 

34. Не е ли скрито това у Мене? Не е ли запечатано в Моите скривалища? 

35. Отмъщението е Мое, и Аз ще отплатя, кога им се разклати ногата; защото денят на загиването им е близък, скоро ще настъпи приготвеното за тях. 

36. Но Господ ще съди Своя народ и ще се смили над рабите Си, кога види, че ръката им е отслабнала, и че няма вече нито затворени, нито останали вън. 

37. Тогава ще каже (Господ): де са боговете им, крепостта, на която те се надяваха, 

38. които ядяха тлъстина от жертвите им (и) пиеха вино от възлиянията им? Нека станат и ви помогнат, нека ви бъдат те закрила! 

39. Вижте сега, (вижте,) че това съм Аз, Аз съм и няма Бог, освен Мене: Аз моря и съживявам, Аз раня и Аз церя, и няма кой да избавя от ръката Ми. 

40. Ще издигна към небето ръката Си и (кълна се в десницата Си и) казвам: жив съм довека! 

41. Кога изостря бляскавия Си меч, и ръката Ми приеме съд, ще отмъстя на враговете Си и ще отплатя на ония, които Ме мразят; 

42. ще напоя стрелите Си с кръв, и мечът Ми ще се насити на месо, на кръв от убити и пленени, на глави от вражески началници. 

43. (Веселете се, небеса, заедно с Него, и поклонете Му се, всички Ангели Божии.) Веселете се, езичници, с Неговия народ (и да укрепват всички синове Божии)! Защото Той ще отмъсти за кръвта на рабите Си, ще отмъсти на враговете Си, (и ще отплати на ония, които Го мразят) и ще очисти (Господ) земята Си и народа Си!


Вторыя же песни во Псалтири не глаголем, но припеваем: Преподобнии отцы молите Бога о нас.

Песен 2.

Ирмос: Вижте, вижте, че Аз съм вашия Бог (Вт.32:39), роден преди вековете от Отца, а в последно време от Девата, заченат без мъж и Който премахна греха на праотец Адам, защото съм човеколюбив!

Припев: Преподобни отци, молете Бога за нас.

Сега се изпълняме с благоухание, сякаш бързаме към втория рай на засадените от Бога добродетели на подвижниците, защото преподобните ги отгледаха във въздържание и сълзи, принасяйки различни плодове на Бога: всеки със своя начин на живот.

Подобен на ангел беше великият Висарион, който живееше като птиците; втори Йов беше Вениамин в неговото постоянство; Виталий беше факела, който спаси блудниците за Бог; и с тях да възхвалим божествения Витимий и славния Вавила.

Ти стана гражданин на небето с висотата на живота си, о Бенедикте; дом на мъдростта бе пастирът Васиан; а Василий спечели венеца на послушанието, защото той живя в гробница, докато беше още жив, разкривайки ни сиянието на послушанието.

Песен за Геласий, този незабравим цар на страданията; хвала̀ за Герасим, на когото звярът се подчини, все пак дойде при него поради съвършенството на неговите добродетели. Слава на отец Герман и на мъдрия Христов служител Гай.

Давид Солунската слава и похвала, и богоприятния Даниил да бъдат похвалени, заради многото чудеса, на дело и думи, както и Даниил скитски, Дий и Далмат, началници на монасите и стълбове на вярата.

Послушанието показа богомъдрите Дометиан и Дометий като два светилника, които ни светят много по-добре от сиянието на най-силните звезди; заедно с тях славно да възпеем и светците, чиито имена не знаем. ИЖД

За мъчениците: Помисли за ра̀ката на пострадалите заради Господ като за неизчерпаемо богатство за верните; дойдете, верни, благочестиво да ги възпеем като мъченици, с вяра да получим в ответ изцеление за душите и телата си. ИЖД

Слава, Троичен: Най-съвършена, най-божествена, триипостасна Единице неродени Отче, единородни Сине, Душе, Който изхождаш от Отец и си проявен чрез Сина една същност и природа, господство и царство, спаси всички ни.

И сега, Богородичен: Ти едничка въведе необичайното раждане в човечеството; едничка не беше повредена от природата, претърпя непорочно раждане без семе: затова ние, верните, правилно те прославяме като Богородица, Чиста.

Катавасиа: Видите, видите:


Песен 3.

Ирмос: Несть свят яко Господь:

В другий рай входяще добродетелей божественных отец, сего вкусим присноподательнаго одушевленнаго наслаждения, верно восхваляюще я.

Да почтется Евтимий пресветлая звезда, денница Елладий, Ефрем богодухновенный, со Евлогием зельным, делы и чудесы облиставшии концы.

Пет буди песньми Зосима чудный, и Захариа всечестный, и Зинон, и Зоил, Исаиа Великий, и Илиа славный с сими да почтется.

Фермискаго Теодора всеславнаго пою, и Енната всепетаго: с сими же и Теодула, со Феоною воспеваю. Почитаю дивнаго и Великаго Теодосиа.

Хвалимь буди Теоктист всеизрядный пастырь и высокий Tалассий, Великий Теодор нареченный Сикеот, знаменьми и чудесы явлейся на земли высокий.

Звезды сияют другия, паки пресветлый Колов Иоанн, с треми светоносными в Лествице, с вящшими же иными, славно просияющий.

Почтим пеньми и песньми духовными, сошедшеся любопразднственнии, мученик всечестную и летнюю память: присно бо молятся Христу о роде нашем.

Слава, Троичен: Троице единосущная, и Пребожественная Единице, разделением соединение, и впротив Лицы Естество имущая, во едино нас совокупи хотение Твоих заповедей.

Богородичен: Скинию Тя богоделанную преднаписа Моисей, серафимами спокровенную, святых святая, прообразуя Твое Дево Рождество чистое, Христу плотию написатися.


Ирмос: Несть свят яко Господь, и несть праведен яко Бог наш, Егоже поет вся тварь: несть праведен паче Тебе Господи.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…

Седален, глас 4.
Подобен: Скоро предвари:

Лучи якоже солнце правды вас Христос посла, просвещающия землю, учителие святии: темже злобою помраченую душу мою, божественными вашими молитвами, осияйте Божественным светом богоразумия богоблаженнии.

Друг седален, глас 8.
Подобен: Премудрости:

Антониа кроткое и чистое, Евтимиа великое и чудное, Павла и Арсениа простое и безмолвное, Теоктиста славу, и прочих преподобных всех чины, вернии прославим и совосхвалим песньми, с нимиже Евпраксию деву, со всеми воспоим женами богомудрыми, и согласно возопиим: молите Христа Бога, согрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.

Слава, подобен:

Узы разрешше страстей, прилепистеся любви благих, и в славу премирную во Христе облекостеся, от своих трудов обретше упокоение, воздержания трудами получивше вышняго живота. Темже достойно радуетеся купно с горними силами, богоноснии отцы наши, прегрешений оставление испросите празднующим любовию святую память вашу.

И ныне, Богородичен. Подобен:

В тимении углебох грехов, и несть постояния во мне, люте потопи мя буря прегрешений моих: но яко рождшая Слово, единаго Человеколюбца, на мя раба Твоего призри, молюся, избави греха и страстей душетленных, и всякаго озлобления местника, Владычице, да пою радуяся: моли Христа Бога, прегрешений оставление даровати ми, Тя бо имею надежду раб Твой.


Песен 4.

Ирмос: Из горы приосененныя Слове:

Светильник мироявленный божественный Иларион, гора разумная великий Иустин: с нимиже Иеракс да почтится и Ивистион, изряднославнии, со Иосифом.

И Иеремий облиста житием: явися же и крепость велия Исхирион. С нимиже светит Карион, Коприй, Кастор, Кассиан, вкупе предобрии.

Дивлюся Каллистовым благословесием, хвалю Лаврентиева добродеяния, благотворение же Логгиново восхваляю, почитаю Лотовы добродетели.

Леонтиа пою глубину богословия, Максима же воспеваю пучину учений, Маркиана же удобрение, и Марка благопокориваго и богопослушнаго.

Честь добродетелей Макарий Великий, градский же, благочестия имение. Проповедается с сими Марк зельный, с Далматоем же Ефиопс Моисей.

Мартиниановы и Малховы величаю о чистоте течения же и подвиги, добродеяния же Маркелла пастыреначальника, почитаю и Милла мертвецевоскресителя.

Мученицы Христовы, непрестанныя молитвы Содетелю принесите и Создателю, о мире мира, и о чтущих память вашу в песнех.

Слава, Троичен: Странно, яко едино, и три, Божество все, в триех Лицах нераздельно: Отец бо, Сын, и Дух Святый есть, покланяемая в Естестве едином.

Богородичен: Радуйся пространное Божие вместилище, радуйся, ковчеже новаго завета. Радуйся стамно, из неяже манна дадеся всем человеком пренебесная.

Катавасиа: С богопросветен взор пророкът видя Тебе, Слове, желаещ да се въплътиш от сенчестата планина – единствената Богородица, и със страх славословеше Твоята сила.


Песен 5:

Ирмос: Страстей мя мглы:

Едемскаго рая, приидите видим цветы присноживотныя, богопрозябленая отцев тщания, ихже есть един делатель Господь.

Нила струями словесными напаяется всяка душа мысленная, Навкратиа, Никона житиями сияет, с Натанаилом же и Нисферон красит сию.

Ксенофонт с сынома, добродетельми блистаяся, просвещает нас, великий же Порсисий, паче же Онуфрий: Пимена же кто достойнословит от земных?

Памво и деянием и словом да ублажится достойно, яко высокий: возбраняяй же демоны Пуплий всеславный, да славится равно светлый Пиннуфрий.

Достодолжно да почтится преславный воистинну Пафнутий: Пиор, Патермуфий, Павл препростый, Питирун великий и отцев изящный.

Светло да похвалится светило светил Пахомий: Паламон сострадалец, божественный Петроний, Пасарион с ними, божественными да воспоется песньми.

Слава, Троичен: Ипостасьми три, аще и Естеством едино Божество есть, в Няже крестихомся, и Имже веруем, Отец, Слово, и Дух соестественный.

Богородичен: Словом Слово паче слова рождшая Пречистая, Того молящи не престай молимся, от бед присно избавитися стаду Твоему.

Катавасиа: Страстей мя мглы, яко от глубокия нощи избавляяй, утреневати сподоби дух мой, молюся, во свете дне повелений Твоих Христе.


Песен 6.

Ирмос: Содержима мя приими:

Дивнии всечестнии отцы наши, ихже божественная страдания, ихже борения, ихже исцеления: кто бо паче сих показа чудес крепост?

Равула дивный, и Руф вкупе, и Сисой купно равноангельный да восхвалится, с нимиже божественный Ерид, и Силуан.

Небо четверосветильное явися на земли, дважды двое сие Симеонское единоимение, иже на столпех трие суть, и един юродивый.

Посреде звезд яко солнце, имже бе начальник освященный Савва облиста, с нимже озаряет и Серапион деяньми с Силваном.

Сармат и Тимофей, Тифой купно со Иперехием, и Фармуфий, Фока, Харитон, Херимон, Псой да поется, и Ор премудрый.

Святое и славное отец множество, помянутое и безыменитое, избави от бед, любовию памяти совершающих ваша.

Слава, Троичен: Тя Троице пребезначальная, и Божественная Единице, света и светы пою, живота и животы: Ума, Слова, Духа же Святаго, и Святая, единаго Бога.

Богородичен: Из корене прозябе твоего цвет жизни, Иессее прадеде взыграй, спасаяй мир, от Чистыя Отроковицы Христос Бог.

Ирмос: Содержима мя приими Человеколюбче, грехи многими, и припадающа щедротам Твоим, яко пророка Господи, и спаси мя.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души, и на Тебе слава въздаваме…


Кондак, глас 8.
Подобен: Яко начатки:

Господи, Ти ободри множеството на богоносците, проповедници на благочестието и борци срещу нечестието, които сияят по цяла земя; по техните молитви запази в съвършен мир тези, които Те прославят и величаят, за да пеят и възгласят: алилуйя! ИЖД

Икос: Погледнах внимателно удоволствията на живота, мислено съзерцавайки случващото се, и след като прецених тяхното мъчение, сметнах живота на човеците за нещастен, но единствено вас нарекох блажени, които избрахте добрата част, понеже пожелахте Христос и да пребъдвате с Него, и радостно да пеете с пророк Давид: алилуйя.

Синаксар: В този ден празнуваме паметта на светите (виж календарчето). По техните молитви, Христе Боже, помилвай и ни спаси. Амин.

Синаксар от триода

Стихове: За душите на праведните, чиято памет е вечна,

Предлагам тези думи като покайни жертви.


В съботата на Сирната седмица възпоменаваме всички свети мъже и жени, които просияха в подвижничеството. Като ни преведоха през предходните празници, богоносните отци ни подготвиха за попрището на поста, отклониха ни от храната и пресищането, наставиха ни в страх от бъдещия съд и умело предварително ни очистиха през Сирната седмица, като поставиха приятно два постни дни в средата, за да ни събудят постепенно към поста. 

Ето, сега те поставят сред нас онези, които са живели преподобен живот (в святост) чрез многобройните си трудове и усилия, както мъже, така и жени, та напомняйки ни за техните борби, да могат да ни направят по-силни за попрището (състезанието) и имайки техния живот като пример и път, и като приемем тяхната подкрепа и помощ, да започнем духовни подвизи, като вземем предвид, че те са споделяли същата природа като нас. 

Защото, както военачалниците, когато войските им са подредени и вече стоят в редица, разказват с примери и спомени за мъже от древността, които изрядно се сражавали с храброст, а войските, укрепени от това с надежда за победа, тръгвали от все сърце на бой, така и сега богоносните отци мъдро постъпват, като укрепяват мъжете и жените към духовни подвизи чрез примера на тези, които са живели в святост. По този начин те ги извеждат на арената на поста, за да можем, гледайки на живота им като на първообраз, да извършим много и различни видове добродетели, според силата на всеки: първо в любовта, а след това в съзнателното въздържание от непристойни дела и деяния, а самият пост е въздържание не само от храната, но и от греховете на езика, гнева, очите и, казано по-просто, отказ и отчуждаване от всякакъв вид зло.

По тази причина светите отци назначиха настоящото честване на всички светии, като прибавиха тези, които угодиха на Бога с пост и други добри дела, като ни призовават да продължим по техен образ към попрището на добродетелите, така те ни учат, че ако проявим същото усърдие като тях, то няма да има пречка да постигнем същото, което и те са постигнали, и да получим еднаква награда с тях, защото и те са част от нашето естество.

Някои казват за сирната седмица, че император Ираклий (+641) е постановил сегашния ѝ вид, а преди това се е яло месо. След шестгодишна война с цар Хосрой и персите (ок. 627 г.), той дал обет пред Бог, че ако надделее над тях, ще промени тази седмица и ще я направи междинна между изобилието на храна и Великия пост, което и направи. По мое мнение, дори така да е станало, светите отци са измислили тази седмица като вид подготвително очистване, за да не тъжим, че сме доведени направо от месото и преяждането към крайното въздържание от храна, и така да увредим телесното си здраве, а като се въздържаме внимателно и постепенно от богати и вкусни храни, ние бихме могли, като непокорни коне, чрез намален прием на храна, да приемем юздата на поста.

Това, което (отците) са измислили за душата чрез притчи, те са го направили и за тялото, като малко по малко са премахвали пречките за поста.

По молитвите на всички Твои преподобни, Христе Боже наш, помилвай ни. Амин.


Песен 7.

Ирмос: Отроки оросивый:

Приидите принесем песни по долгу, женам преподобно пожившим и равноангельно, ихже молитвами воззовем: Боже, спаси вся ны.

Христоносица Вриена, с божественною Феврониею да почтится, и Фомаидою и Иериею, и Платонида же да поется, с нимиже и Меланиа верно.

Ангеломудренным хвала Евпраксиам, со двема Теодорами и Анастасиами всебогатыми, пение и слава непрестанная, чудно послужившим Богу.

Египтяныня Мариа свет в мире, и Марин нарекшаяся, звезда явися вселенней, Евфросина солнце добродетельми облиставающая.

Огнеявленная Теодула в житии, и озаряет в пощении Теодотиа и Иулитта, и спросияет деяньми Исидора пребогатая.

Небомудренная Марина ныне да почтится, с великою Матроною, Синклитика же и Сарра, со Иустиною, песньми яко мудрии да восхвалятся.

Пелагиа, ангел Господень, Таисиа, светильник покаяния, да воспоется, и аще кая другая просия от жен в пощении.

Слава, Троичен: С Сыном Отцу покланяемся, и Духу Святому, единомудренно славословяще, верно вопием: слава Тебе Троице Единице, Боже наш.

Богородичен: Богородице Дево, рождшая мира Спаса и Владыку благословенная, Того моли всегда ущедрити души наша.

Катавасиа: Отроки оросивый в пещи, и Деву сохранивый, рождшую Тя по рождестве, благословен еси Боже отец наших.


Песен 8.

Ирмос: На горе святей:

Пастыри и мудрыя учители, святители Христовы Церкве, с преподобными вси воспоим, Господа поюще, и превозносяще во вся веки.

По долгу Василий Великий, и с ним многострадальный воистинну да поется Атанасий песньми, с Григорием в богословии начальствующим всеми.

Иоанна златоглаголивая уста, с Кириллами богомудрыми столпами прославим: тако же и Исихиа другаго богослова, с боговещанным и божественным Мелетием.

Григорию слава Нисскому, со двема чудотворцема отцема: и премудрый божественный Епифаний, со Амфилохием светлым светильником, да поется во веки.

Митрофана священников славу, с Нектарием, Аттиком, Геннадием, с нимиже и Анатолиа поим, животныя светильники, купно со Евсевием и Проклом премудрыми.

Николаа священнопроповедника, Софрониа воистинну медоязычнаго со Евлавием пою, и Диадоха, купно со Евстатием и Увеналием отцеверховными.

Благословим Отца и Сына, и Святаго Духа, Господа.

Троичен: Яко Единицу Существом Тя пою, яко Троицу Лицы Тя почитаю, Отче, Сыне и Душе Пресвятый: безначальную державу Твоего Царствия славлю во веки.

Богородичен: Ты гора Божия явилася еси Богородице, в Нюже Христос вселився, божественны храмы содела поющия: Господа пойте, и превозносите во вся веки.

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Катавасиа: На горе святей прославльшася, и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну явльшаго, Господа пойте, и превозносите во вся веки.


Честнейшую.

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Четецът: (речитатив) Душата ми величае Господа и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Хорът: Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.


Песен 9.

Ирмос: Проявленное на горе законоположнику:

Кто дерзновение изречет Амвросиево? Иерофееву же како премудрость изглаголет, и Александров богомудрых отец о вере твердость?

Федим божественный, Спиридон богоносный, со Антипатром, Памвом, Палладием и Ноном, Иеронимом и Германом всечестным, яко богосветильницы да воспоются.

Многий в божественных Дионисий да почтится, яко небесных таинник, многострадальный Клим, Флавиан же, и Павл великий, исповедания первопроповедницы.

Михаил Синадский да поется с Тарасием, Никифор паки с Теодором зело, и Теофан священноименный воистинну, защитницы икон Христовых.

Петр и Игнатий воистинну богоносцы, яко Христовы апостоли, и священнострадальцы суще, да воспоются купно с Поликарпом, и Киприаном христомученикома.

Преподобнии отцы, и священноначальницы Господни, со священномученики и женами святыми, именованнии и не именованнии вси, молите спастися душам нашим.

Слава, Троичен: Едине в Троице Боже, слава Тебе непрестанно: аще бо и Бог Кийждо, но един Естеством еси, Отец, Сын и Дух, трисветлыми свойствы.

Богородичен: Купину горящую огнем и неопалимую, предзряше древле Моисей на Синайстей горе, Богоприятное Твое чрево, Дево, подъемлющее нетленный огнь.

Катавасиа: Проявленное на горе законоположнику во огни и купине, Рождество Приснодевы, в наше верных спасение, песньми немолчными величаем.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.


Ексапостиларий
Подобен: Жены услышите:

Вие, които се отрекохте от света и взехте кръста (си): множеството преподобни отци с хоровете на мъчениците, събранието на архиереите и сонма от жени, зарадвайте ни, за да възпяваме достойно светлата ви памет.

Слава, и сега: Подобен: Со ученики взыдем:

Просиялите в поста богоносни отци и архиереи, заедно с преподобните жени и хоровете на свещеномъчениците с песни светло да ги възхвалим, за да се осветим и чрез техните молби, и молитвите на Богородица, лесно да преминем пътя на поста.


Хвалитни стихири, глас 8.

Всякое дихание

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

Подобен: Во Едеме рай:

Стих. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)

Да възвеличим, верни, с песни цялото множество отци, които се подвизаха благочестиво в пост, и да възхвалим богомъдро и единодушно с песнопения Христовите архиереи, братя, защото те живяха във въздържание и в чист пост, и ни разясниха Христовото евангелие. С тях да възпеем богоносните и светли жени, като благочестиво ревнуваме в душите си за техния живот, за да намерим на онзи свят прошка за греховете (си).

Стих. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс. 150:3)

Светло просиялите в пост и живелите преподобно да възхвалим славно, братя, защото живяха прекрасно и в благочестие, с радост се заселиха във вечния живот, към блажен и нетленен покой там направо се устремиха с добродетел и честност. Да ги почетем достойно, за да получим милост от Бога по тяхната молба, вечна слава, и радост и да се избавим от неизбежните мъки в онзи свят.

Стих. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)

Всички хорове на архиереите, събрание на праведните, подвижниците и преподобните жени, които сте живели благочестиво, подбудени от благодатта, молете единствения добър и всещедър Господ да се смили над нас, за да се избавим чрез вашите молитви завинаги от тамошното осъждане, мъдри, и да се насладим на бъдещата награда, непрестанно да се веселим во веки веков и непрекъснато да провъзгласяваме похвалната песен на Животодателя.

Стих. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

Днес е подобаващо на Бога тържество, верни, да танцуваме в памет на светиите: архиереите и подвижниците, свещеномъчениците, преподобните и благочестиви жени; защото те наистина презряха мимолетното и временното, и ги смятаха за паяжина и боклук, за да придобият Христос и Неговото Царство, и онези Божествени неща, които „око не е виждало и ухо не е чувало“ (1 Кор. 2:9). По техните молитви, Боже, избави от погибел душите ни.

Слава, самогласен, глас 6:

Преподобни отци, по цяла земя се носи вестта за вашите добри дела (Пс. 18:5) и за вашите подвизи намерихте награда на небесата, защото унищожихте пълчищата на бесовете и достигнахте до ангелските чинове, на чийто живот безупречно подражавахте, така че като имате дръзновение пред Господ, изпросете мир за душите ни.

И сега, Богородичен: Богородице, ти си истинската лоза, която ни отгледа Плода на живота, затова ти се молим, Владичице, моли се заедно със светите апостоли да бъдат помилвани нашите души.


Велико славословие – пее се.

Слава на Тебе, Който си ни показал Светлината. Слава във висините Богу, на земята мир, между човеците благоволение. 

Хвалим Те, благославяме Те, покланяме Ти се, славословим Те, благодарим Ти заради великата Твоя слава. Господи Царю небесни, Боже Отче Вседържителю, Господи Сине единородни Иисусе Христе, и Светий Душе! Господи Боже, Агнец Божий, Сине на Отца, Който вземаш върху Си греха на света, помилуй нас – Ти, Който вземаш върху Си греховете на света! Приеми нашата молитва, Ти, Който седиш отдясно на Отца, и помилуй нас! Защото само Ти си свят, само Ти си Господ, Иисус Христос, за слава на Бога Отца! Амин!

Всеки ден ще Те благославям и ще прославям Твоето име во веки и във вечни векове! Удостой ни, Господи, през тоя ден да се запазим от грях! Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името ти во веки! Амин! Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме!

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Господи, прибежище бил си нам от род във род. Аз рекох: „Господи, помилуй ме и изцери душата ми, защото съгреших пред Тебе“. Господи, към тебе прибягнах, научи ме да изпълнявам Твоята воля, защото Ти си мой Бог. Защото у Тебе е изворът на живота; в Твоята светлина ще видим светлина. Продължи Твоята милост към тия, които Те познават. 

Свети Боже, свети Крепки, свети Безсмъртни, помилвай ни (3 пъти).

Слава на Отца и Сина и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков. Амин.

Свети Безсмъртни, помилвай ни.

(Бавно) Свети Боже, свети Крепки, свети Безсмъртни, помилвай ни.


Тропар на отците, глас 4:

Боже на нашите отци, Който винаги се отнасяш с нас според Твоята кротост, не отнемай милостта Си от нас, но по техните молитви управлявай живота ни в мир.


—————————————————-


На Литургията


Кондак на св. отци, глас 8:

Господи, Ти ободри множеството на богоносците, проповедници на благочестието и борци срещу нечестието, които сияят по цяла земя; по техните молитви запази в съвършен мир тези, които Те прославят и величаят, за да пеят и възгласят: алилуйя! ИЖД


Прокимен, глас 4: Да тържествуват светиите в слава, да се радват върху леглата си. (Пс. 149:5) Стих: Славословия към Бога да бъдат в устата им, и двуостър меч в ръката им. (Пс. 149:6)


Апостол:

Рим. 14:19-26 (за деня)

Гал. 5:22-6:2 (за преподобните)


Алилуйя, гл. 2:

Стих: Насадени в дома Господен, те цъфтят в дворите на Бога нашего. (Пс. 91:14) Стих: Веселете се в Господа и радвайте се, праведници; тържествувайте, всички прави по сърце. (31:11)


Евангелие:

Мат. 6:1-13 (за деня)

Мат. 11:27-30 (за преподобните)


Причастен (Киноник)

Радвайте се, праведници, в Господа: на праведници прилича да славословят. Алилуйя. (3 пъти). (Пс. 32:1)

No comments:

Post a Comment