Събота на пета седмица
УТРИННА
(Обикновена)
След Шестопсалмието, Велика ектения
Бог Господь: на глас 8.
Пс. 117
Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.
Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.
Стих 2. Обсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.
Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.
Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.
пеем 2 пъти без Слава, и нине.
Повеленное тайно прием в разуме, в крове Иосифове тщанием предста безплотный, глаголя Неискусобрачней: Приклонивый схождением небеса, вмещается неизменно весь в Тя. Егоже и видя в ложеснах Твоих приемша рабий зрак, ужасаюся звати Тебе: радуйся Невесто Неневестная.
Превод: Когато узнал за тайната заповед, безплътният бързо отишъл в жилището на Йосиф, казвайки на Неискусобрачната: Преклонилият небесата при слизането Си се вмества в тебе изцяло и непроменен; и като Го гледам в твоята утроба, приемащ образа на слуга, в удивление ти викам: радвай се, Невесто неневестна (невенчана).
Може да се прочете Катизма 16 от Псалтира.
Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта и Твое е царството…
Седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой:
Великий воин невещественных ангелов, во град Назарет, представ Царя возвещает Твоего Чистая, и веков Господа: радуйся, глаголя Тебе, благословенная Марие, непостижимая и несказанная глубино, человеков воззвание.
Слава, и сега, същия.
Великият началник на безтелесните ангели се явява в град Назарет и възвестява идването при тебе, Чиста, на Царя на вековете и Господа, казвайки ти: радвай се, благословена Марийо, непостижимо и неизказано чудо, възстановяване на човеците.
Псалом 50. (чете се)
Богородичен канон, глас 4.
Творение на Йосиф песнописец, чието краестрочие в гръцкия текст е: Единствено на тебе, вместилището на радостта, подобава да се радваш!
Песен 1.
Ирмос: Ще отворя устата си и ще се изпълнят с Дух Свети, и ще произнеса дума за царицата майка, и ще се явя светло тържествуващ, и с радост ще възпея нейните чудеса.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Пречиста, като те видя – одушевената Христова книга, запечатана от Духа, великият архангел извика към тебе: радвай се ти, вместилище на радостта, чрез която ще бъде отменено проклятието, паднало върху прамайката.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, Дево Богоневесто, Адамово издигане, умъртвяване на ада; радвай се, всенепорочна, чертог на Царя на всичко; радвай се, огнеобразен престол на Вседържителя.
Слава:
Радвай се, неувяхваща роза, която едничка даваш благоуханен плод; радвай се ти, която си родила благоуханието на едничкия Цар, радвай се ти, спасение на света, която не си познала брак.
И сега:
Радвай се ти, съкровище на чистотата, чрез която ние станахме от нашето падение; радвай се, Владичице, благоуханeн крин, тамян благовонен и многоценно миро, от което вярващите благоухаят..
Песен 3.
Ирмос: Богородице, която си жив и изобилен източник, укрепи събралия се духовен хор от твои певци и чрез божествената си слава ги удостой с венци на славата.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се ти, от която като от неразорана нива видимо произрасна Божественият клас, одушевена трапезо, която вмести в себе си Хляба на живота; радвай се, Владичице, неизтощим извор на жива вода.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, юнице, която роди за вярващите непорочния Телец; радвай се, агнице, която носи в утробата си Божия Агнец, Който взе върху Себе Си греховете на целия свят; радвай се, топло очистилище.
Слава:
Радвай се, светло утро, което едничко носиш слънцето Христос, жилището на светлината; радвай се ти, която разпръсна тъмата и съвършено отблъсна мрачните бесове.
И сега:
Радвай се, Владичице, единствена врата, през която едничко само Словото мина и която чрез своето раждане строши ключовете и вратата на ада; радвай се Богоневесто, божествен път на спасяваните.
Четец: Великият началник на безтелесните ангели се явява в град Назарет и възвестява идването при тебе, Чиста, на Царя на вековете и Господа, казвайки ти: радвай се, благословена Марийо, непостижимо и неизказано чудо, възстановяване на човеците.
Песен 4.
Ирмос: Пребожественият Иисус, Който стои в слава на божествения престол, дойде на лек облак и чрез нетленна длан спаси тия, които казват: слава, Христе, на Твоята сила.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Възпявана Дево, към тебе с вяра пеем и казваме: радвай се, плодоносна гора, оросена от Духа; радвай се, светилник и стомна, пълна с манна, която услажда сетивата на благочестивите.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, пречиста Владичице, очистилище на света; радвай се, стълба, която с благодатта издигна от земята всички човеци; радвай се, мосте, който наистина превежда от смърт към живот всички, които те възпяват.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, чиста, която си по-високо от небесата и безболезнено си носила в утробата си Основата на земята; радвай се, раковина*, която със своите кърви оцвети божествената багреница за Царя на силите.
* от раковините се прави пурпурната червена боя.
Слава:
Радвай се, Владичице, която наистина роди Законодателя, Който даром прощава беззаконията на всички; чрез тебе, непостижима дълбина и неизказана висота, която не знаеш брак, ние се обожествихме.
И сега:
Възпяваме тебе, която изплете за света неръкотворен венец, и казваме: радвай се, Дево, пазителка, ограда, крепост и свещено прибежище за всички.
Песен 5.
Ирмос: Всички се удивиха на твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, носи в твоята утроба превъзнесения над всичко Бог и роди безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, всенепорочна, която роди Пътя на живота и спаси света от греховния потоп; радвай се, богоневесто, за която с трепет се слуша и говори; радвай се, жилище на Владиката на творението.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, чиста, която си крепост и ограда за хората, свещено място на Славата, умъртвяване на ада, всесветъл чертог; радвай се, ангелска радост; радвай се, помощ на тия, които с вяра ти се молят.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, владичице, огневидна колесница на Словото, одушевен рай, сред който е дървото на живота – Господ, Чиято сладост оживява ония, които с вяра вкусват от него, макар да се подчиниха на тлението.
Слава:
Подкрепяни от твоята сила, ние с вяра ти казваме: радвай се, град на Царя на всичко, за който явно бяха пророчествани славни и дивни неща; радвай се, недокосната планина и неизмерима дълбина.
И сега:
Радвай се, чиста, пространно жилище на Словото, раковина, която произведе Божествения бисер; радвай се, Богородице, предивно помирение с Бога на всички, които винаги те облажават.
Песен 6.
Ирмос: Богомъдри, като честваме тоя божествен и всепочитан празник на Богомайката, дойдете да пляскаме с ръце и да славим Бог, Който се роди от нея.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, всечиста, неопетнен чертог на Словото, причина за обожествяването на всички, която пророците проповядваха; радвай се, украшение на апостолите.
Пресвета Богородице, спаси ни.
От тебе излезе росата, която угаси пламъка на многобожието, затова ти казваме: радвай се, Дево, оросено руно, което провидял Гедеон.
Слава:
Ето, Дево, ние ти казваме: радвай се, бъди пристан и тихо убежище за нас, които сме люшкани от бурите в морето на скърбите и на всякакви съблазни на врага.
И сега:
Ти си причина за радостта, дай благодат на нашия разум, за да ти казваме: радвай се, неизгаряща къпина, всесветъл облак, който непрестанно осенява вярващите.
Кондак, глас 8:
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои Богородице: но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: Радуйся Невесто Неневестная.
(Превод:) На тебе, Богородице, поборнице-воеводо, ние, твоите раби, след като се избавихме от злини, пеем победни и благодарствени песни. И понеже имаш непобедима сила, от всякакви беди ни освободи, та да ти пеем: радвай се, Невесто неневестна!
Икос 1
Ангел предстател бе пратен от небето да каже на Богородица: радвай се! – и виждайки, че Ти, Господи, едновременно при тоя безплътен глас, се въплъщаваш, стоеше ужасен и викаше към нея така:
Радвай се ти, чрез която ще изгрее радостта; радвай се ти, чрез която клетвата ще изчезне!
Радвай се ти, чрез която падналият Адам бе възвърнат; радвй се ти, чрез която Ева се избавя от сълзи!
Радвай се, висота, трудно достижима с човешки мисли; радвай се глъбино, в която мъчно се прониква и с ангелски очи!
Радвай се, защото ти си Царев престол; радвай се, защото носиш Оногова, Който всичко държи!
Радвай се, звездо, която явяваш Слънцето; радвай се, утробо на божественото въплощение!
Радвай се ти, чрез която се обновяват тварите; радвай се ти, чрез която се прекланяме на Твореца!
Радвай се, Невесто неневестна!
Синаксар (кратка версия):
Стихове:
С безсънни химни благодарно Градът
Възхвалява своята Защитница, която е бодра в битките.
На този ден, събота от петата седмица на Великия пост, празнуваме Акатиста на нашата Пресвета Владичица и Богородица. По молитвите на Твоята Майка, Христе Боже, избави ни от поглъщащите бедствия и ни помилвай, като единствен човеколюбец.
Синаксар (пълен): Тоя ден е определено да се пее акатист към св. Богородица. Майката на нашия Спасител Господ Иисус Христос – св. Дева Мария – е на особена и заслужена почит в Православната църква. Божията Майка сама предсказа за себе си, че ще бъде облажавана от всички родове (Лука. 1:48). Колко молитви и хвалебни песни са посветени на нея! Да отворим коя да е богослужебна книга, особено пък Октоиха, Триода и Минея – колко песни там са означени като „Богородични“! Сред всички тия песни обаче особено място заема акатистът. Думата „акатист“ (ακάθιστος, ό) означава „неседален“. По време на изпълнението му богомолците не сядат, а стоят прави в знак на особено благоговейно внимание.
Кой е авторът на това дивно песнопение, не може с положителност да се каже. Според едни това е Роман Сладкопевец, според други – Георги Писидийски, а според трети – Цариградският патриарх Сергий. Относно времето и обстоятелствата, при които е бил създаден акатиста, се знае следното:
През 626 г. Константинопол бил обсаден по суша и море от перси и авари. Жителите на града изпаднали в голям ужас и смущение. Съпротивителните сили на обсадените били вече към своя край. Стените на града треперели. Надеждата за спасение била само в Бога и в Божията Майка, покровителка на града. Тогава патриарх Сергий наредил тържествено литийно шествие с Неръкотворния образ на Христа, св. Кръст и честната риза на св. Богородица. Шествието обиколило града от вътрешната страна на стените. Всички горещо се молели и плачели, отправяйки поглед към небето и по-особено – към св. Богородица. И както някога при обхождането на Йерихон, с Божията помощ стените на града паднали, тъй и тук силата Божия се проявила, само че не вече в падане на стени, а в избава. За общо учудване, появила се страшна буря, която потопила корабите на неприятеля, а немалко пострадали и ония, които обсаждали града по суша. Градът бил спасен! Въодушевлението на цариградчани било неописуемо. Те вече знаели кому дължат избавлението си – на всемилостивата Божия Майка. Всички били изпълнени с чувство на благодарност. И те изразили това си чувство в молитви и песнопения към Богородица. Църквите били препълнени от признателния народ. Цяла нощ, стоейки на крака, всички славели и величаели св. Дева Мария. Един вдъхновен певец тая нощ обаче по особен и непознат дотогава начин започнал да плете хвалебен венец на бранната, т. е. поборницата – Воевода, Спасителката на града. Вниманието на всички било насочено към вдъхновения певец. Из устата му излизали възторжени хвалебствия. Целият народ отговарял възгласно: „Радвай се, Невесто неневестна!“ (неневестна – непознала мъж) и „Алилуйя!“. Тия песнопения останали и до днес, известни с името акатист. В памет на това славно събитие Църквата въвела пението на акатиста на четири части (статии) през петъците на Великия пост на вечерното богослужение. По устав целият акатист се пее на утренята в събота на Петата великопостна седмица. Но в Българската църква целият акатист наведнъж се чете в петия петък на Великия пост с малко повечерие.
Началните букви на икосите, от първия икос до последния кондак, отговарят на реда на буквите в гръцката азбука. Главната идея, която е прокарана в кондаците, е догматът за боговъплъщението. Икосите се делят на две части – уводна, в която е изказана някоя мисъл пак във връзка с догмата за въплъщението, и дванадесет възхвални стиха, или по-точно – шест двустишия. Във всичко 144 възхвални приветствия към св. Богородица, чрез образи и сравнения, антитези и метафори, авторът на акатиста е разкрил цялата дълбочина на богословието относно непостижимото раждане на Бог Слово от Приснодева, примирението на Бога с човешкия род, възпяват се нравствените качества на св. Дава Мария, нейната непорочност и целомъдрие, топлото ѝ застъпничество за нас пред нейния Син, проявените от нея чудеса при обсадата на Константинопол и пр. За изплитане на този хвалебствен венец авторът е брал цветя от необятната градина на Свещеното Писание, църковната история и творенията на св. Отци – главно на св. Йоан Златоуст, св. Ефрем Сирин и св. Роман Сладкопевец.
Богородичният акатист е предназначен не само за обществена, но и за частна домашна употреба. Благочестивият християнин, застанал пред иконата на св. Богородица в своя дом и при запалено кандило, може и сам да хвали и величае Божията Майка с акатистните песнопения – било в дни, посветени на нея, било в минути на беди и злощастие. Защото той знае, че „много может моление матернее ко благосердию Владыки“: Голяма сила има майчината, т. е. на св. Богородица, молитва пред добросърдечието на Владиката – Христос.
Нека и ние днес, прославяйки и възпявайки достойно Божията Майка с дивното акатистно песнопение, да кажем: „О, всевъзпявана Майко, която роди най-святото от всички светии Слово! Приеми сегашното наше приношение, избави от всяка напаст и изтръгни от бъдещата мъка всички, които ти пеят: радвай се, Невесто неневестна! (Из последния кондак на богородичния акатист). Амин!
Канон, Песен 7.
Ирмос: Богомъдрите младежи не се поклониха на творението вместо на Твореца, но мъжествено презряха огнената заплаха и с радост пееха: благословен си, препрославлени Господи и Боже на отците ни!
Пресвета Богородице, спаси ни.
Възпяваме те и казваме: радвай се, колесница на духовното Слънце, истинска лоза, от която произрасна зрял Грозд; от него се източва вино и то весели душите на тия, които с вяра те прославят.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Радвай се, Богоневесто, която роди Лекаря на всички хора; ти си тайнственият жезъл, от който израсна неувяхващият цвят; радвай се, Владичице, чрез която се изпълваме с радост и наследяваме живота.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Владичице, и най-красноречивият език не е в състояние да те възпее, защото ти се издигна по-високо от серафимите, като роди Царя Христос; Него моли да избави сега от всяка беда тези, които с вяра ти се покланят.
Слава:
Краищата на земята те прославят, облажават те и ти казват: радвай се, книга, в която с пръста на Отец беше записано Словото, чиста Богородице; моли Го да запише твоите раби в книгата на живота.
И сега:
Молим те и прекланяме пред тебе колената на сърцето си ние, твоите раби; наклони ухото си, чиста Богородице, и спаси нас, които сме потопени в скърби, и запази твоя град от всякакъв плен на врага.
Песен 8.
Ирмос: Благочестивите младежи бяха запазени в пещта от Богородичната рожба, която тогава беше предобраз, а сега е действителност; Той кара цялата вселена да ти пее: всички твари, възпявайте Господ и Го превъзнасяйте във всички векове.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Чиста, ти прие в утробата си Словото и носи Този, Който носи всичко, храни с мляко Този, Който с повелята Си храни цялата вселена; на Него пеем: всички твари, възпявайте Господ и Го превъзнасяйте във всички векове.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Нетленна свята Дево, в къпината Моисей проумя великото тайнство на твоето раждане, а младежите, застанали в пламъците без да бъдат изгорени, твърде ясно предизобразиха това раждане, затова те възпяваме през всички векове.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Дево, обиталище на светлината, ние, които по-рано чрез лъжата (на дявола) се оказахме голи, сега чрез твоето зачатие се облякохме в дрехата на нетлението и които стояхме в мрака на греховете, сега видяхме Светлината, затова те възпяваме през всички векове.
Слава:
Дево, ти спасение на смъртните, чрез тебе мъртвите се съживяват, защото ти роди същинския Живот, немите някога сега са красноречиви, прокажените се очистват, болестите се премахват, бесовските пълчища се побеждават.
И сега:
Радвай се, чиста, всеблагословена! Ти си покров, твърдиня, стена и ограда за тези, които те възпяват, защото роди спасението на света, чрез което ние се издигнахме от земята към небето; всички твари възпявайте Господ и Го превъзнасяйте във всички векове.
Докато се пее 9-та песен, свещеникът кади.
Песен 9.
Ирмос: Нека се радва всеки човек, просвещаван духовно, а естеството на безплътните умове нека почете свещения празник на Богомайката, като тържествува и казва: радвай се, всеблажена Богородице, чиста Приснодево.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Дево, избави нас, вярващите, от изкушението на варварския плен и от всяко друго бедствие, което налита върху грешните хора поради многото грехове, та които чрез тебе станахме участници във вечната радост, да ти казваме: радвай се!
Пресвета Богородице, спаси ни.
Ти стана наша просвета и утвърждение, затова ти казваме: радвай се, незалязваща звезда, която въвеждаш в света великото Слънце; радвай се, чиста, която отвори заключения Едем; радвай се, огнен стълб, който въвеждаш човека в небесния живот.
Пресвета Богородице, спаси ни.
Нека благоговейно застанем в дома на нашия Бог и да кажем: радвай се, Владичице на света; радвай се, Марийо, господарка на всички ни; радвай се, едничка между жените непорочна и добра; радвай се, съсъд, който прие неизчерпаемото миро, изляло се над тебе.
Слава:
Радвай се, Приснодево, гълъбице, която роди Милостивия; радвай се, похвала за всички светии, венец на подвижниците; радвай се, божествено украшение на всички праведници и спасение на нас, вярващите.
И сега:
Христе Боже, пощади Твоето наследие, като пренебрегнеш сега всичките ни грехове поради застъпничеството на молещата Те, която безсеменно Те роди на земята, когато Ти поради великата Си милост пожела да приемеш човешко естество.
Катавасии, гл. 4 (до 8-ма песен) Отвèрзу устà моя.
Песен 1
Ще отворя устата си и ще се изпълнят с Дух Свети, и ще произнеса дума за царицата майка, и ще се явя светло тържествуващ, и с радост ще възпея нейните чудеса.
Песен 3
Богородице, която си жив и изобилен източник, укрепи събралия се духовен хор от твои певци и чрез божествената си слава ги удостой с венци на славата.
Песен 4
Пребожественият Иисус, Който стои в слава на божествения престол, дойде на лек облак и чрез нетленна длан спаси тия, които казват: слава, Христе, на Твоята сила.
Песен 5
Всички се удивиха на твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, носи в твоята утроба превъзнесения над всичко Бог и роди безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.
Песен 6
Богомъдри, като честваме тоя божествен и всепочитан празник на Богомайката, дойдете да пляскаме с ръце и да славим Бог, Който се роди от нея.
Песен 7
Богомъдрите младежи не се поклониха на творението вместо на Твореца, но мъжествено презряха огнената заплаха и с радост пееха: благословен си, препрославлени Господи и Боже на отците ни!
Песен 8
Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.
Благочестивите младежи бяха запазени в пещта от Богородичната рожба, която тогава беше предобраз, а сега е действителност; Той кара цялата вселена да ти пее: всички твари, възпявайте Господ и Го превъзнасяйте във всички векове.
Честнейшую.
Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!
Народът: (речитатив) Душата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.
Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.
Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.
По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.
Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.
Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.
Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.
Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.
Песен 9 от катаваиите.
Ирмос: Нека се радва всеки човек, просвещаван духовно, а естеството на безплътните умове нека почете свещения празник на Богомайката, като тържествува и казва: радвай се, всеблажена Богородице, чиста Приснодево.
Малка ектения
Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава…
Светилен.
Подобен: Жены услышите:
Еже от века днесь познавается таинство: Божие Бог Слово, Сын Девы Марии за милосердие бывает. И радость Благовещения Гавриил провещавает, с нимже возопиим вси: радуйся Мати Господня. (2)
Превод: Днес се узнава скрита от векове тайна: Бог Слово, роден от Бога, заради милосърдието Си става Син на Дева Мария и Гавриил произнася радостната вест; нека всички заедно с него извикаме: радвай се, майко на Господ!
На хвалитните стихири, глас 4:
Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.
Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.
Подобен: Яко добля:
Стих: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)
На архангел Гавриил се поверява скритата тайна, неизвестна дори на ангелите, и сега ще дойде при тебе, единствена неопетнена и добра гълъбице, обновление на нашия род, и ще ти извика: радвай се, Пресвета, приготви се чрез слово да приемеш в утробата си Бог Слово!
Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс. 150:3)
Същата стихира
Стих: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)
В чистата утроба на Божията дева е приготвен светоносен палат за Тебе, Владико, слез и влез в него, смили се над Твоето създание, което понесе завистливо нападение от прелъстителя и е държано в робство, като изгуби предишната си хубост и чака Твоето спасително слизане.
Стих: Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс.150:5-6)
Архангел Гавраил ще дойде видимо при тебе и ще ти каже, Всенепорочна: радвай се, избавление от проклятието, изправяне за падналите, радвай се, която единствена си била избрана от Бога, радвай се, одушевен облак на Слънцето, приеми Безплътния, Който пожела да се всели в тебе.
Слава, и сега, самогласен, глас 4:
Богородица чу език, който не познаваше, защото архангелът ѝ каза думите на благовещението; когато прие поздрава с вяра, тя зачена Тебе, предвечния Бог, затова и ние се радваме и Ти казваме: Боже, Който без промяна се въплъти от нея, дай мир на света и голяма милост на душите ни.
Велико славословие
Тропар, гл. 8:
Когато узнал за тайната заповед, безплътният бързо отишъл в жилището на Йосиф, казвайки на Неискусобрачната: Преклонилият небесата при слизането Си се вмества в тебе изцяло и непроменен; и като Го гледам в твоята утроба, приемащ образа на слуга, в удивление ти викам: радвай се, Невесто неневестна.
ЗЛАТОУСТОВА ЛИТУРГИЯ
No comments:
Post a Comment