Friday 8 March 2024

Неделя на страшния съд на глас 7 (Месопустна)

Месопустна неделя

  * Съвместен превод с проф. Иван Желев Димитров


В СЪБОТА НА ВЕЧЕРНАТА СЛУЖБА

 

Господи, воззвах (Пс. 140:1-2), на 10, глас 7:

Господи, към Тебе викам, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, към Тебе викам: побързай към мене, чуй гласа на молбата ми, когато викам към Тебе, чуй ме Господи! 

Да възлезе молитвата ми като тамян пред Твоето лице, въздигането на ръцете ми – като вечерна жертва, чуй ме Господи.


От св. Йоан Дамаскин

Стих: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс. 141:7А)

Дойдете да се зарадваме в Господа, Който унищожи силата на смъртта и просветли човечеството, като извикаме заедно с ангелите: Създателю и Спасителю наш, слава на Тебе.


Стих: Около мене ще се съберат праведните, кога ми сториш благодеяние. (Пс. 141:7Б)

Заради нас, Спасителю, Ти претърпя кръста и погребението, като Бог умъртви смъртта със смърт. Затова се покланяме на Твоето възкресение на третия ден. Господи, слава на Тебе.


Стих: От дън душа викам към Тебе, Господи. Господи, чуй гласа ми. (Пс. 129:1-2А)

Виждайки възкресението на Създателя, апостолите, удивени, изпяха ангелската хвалебна песен: това е славата на Църквата, това е богатството на Царството. Като си пострадал заради нас, Господи, слава на Тебе.


Други стихири от св. патр. Анатолий, същия глас:

Стих: Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбите ми. (Пс. 129:2Б)

Макар че си бил заловен от зли хора, Христе, Ти си мой Бог и аз не се срамувам. Не отричам, че гърбът Ти е бил бичуван, нито ще крия, че си бил прикован към кръста. Хваля се с Твоето възкресение, защото Твоята смърт е моя живот. Всемогъщи и човеколюбиви Господи, слава на Тебе.


Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3-4А)


Изпълнявайки пророчеството на Давид, Христос разкри на учениците Своето величие в Сион, показвайки Се хвален и прославен винаги с Отца и Светия Дух. По-рано, като Слово без плът, а след това се въплъти заради нас и убит като човек, и възкръсна с власт като човеколюбив.


Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс. 129:5)

Слезе в ада, Христе, по Твоя воля, ограби смъртта като Бог и Владика; и на третия ден възкръсна, издигайки със себе си Адам, държан от веригите на ада и на тлението, който извика и каза: слава на Твоето възкресение, единствен Човеколюбче.


От Триода, Глас 6.

Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6)

Подобен: Всю отложивше:

Когато дойдеш праведно да съдиш, праведни Съдия, ще седнеш на Твоя престол на славата, като огнена река пред Твоя съд страховито ще влачат всички, предстоящите пред Тебе небесни сили, човеците ще бъдат съдени със страх, всеки според каквото е направил. Тогава ни пощади, Христе, като милостив, и сподоби бъдем сред спасените ние, които с вяра Те молим.


Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)

Книгите ще се отворят, делата на хората ще се разкрият пред нетърпимия съд и цялата долина ще кънти от страшния звук на плача при вида на всички съгрешили изпратени на вечни мъки по Твоя праведен съд, напразно плачейки жално. Затова Ти се молим, Добри: пощади нас, които Те възпяваме, единствен Многомилостиви!


Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс.116:1)

Когато тръбите затръбят, гробовете бъдат изпразнени, и в треперене цялото човечество бъде възкресено, тогава, които са вършили добро, ще се радват, очаквайки наградата си от Тебе, а пък които са съгрешили ще тръпнат и люто ще плачат, тъй като ще бъдат изпратени на мъки и отделени от избраните. Господи на славата, тъй като си добър, бъди милостив към нас, и ни сподоби да бъдем част от възлюбилите Те.


Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс.116:2)

Ще плача и ридая, когато усетя вечния огън, външната тъмнина и ада, и скърцането със зъби на страшния червей, и непрестанната болка, която сполетява безмерно съгрешилите, и прогневили Тебе, добрият, с лукавите си намерения, от които съм един от тях и най-първия. Но в Твоята милост, Съдия на всички, спаси ме, като състрадателен.

Слава, глас 8: Когато се поставят престолите и се отворят книгите, и Бог седне на съд, о, какъв страх ще има тогава, когато ангелите стоят със страх, и огнената река ни повлече. Какво ще правим ние, виновните за много грехове? Когато Го чуем да призовава благословените от Отца си в Царството, а грешниците да праща в мъки, кой ще устои на това страшно осъждане? Но единствени, човеколюбив Спасителю, Царю на вековете, преди да дойде краят, ме върни обратно чрез покаяние и ме помилвай.


И сега, първи Богородичен (догматик) на глас 7: Мати убо позналася еси

Богородице, ти свръхестествено се яви като майка, но остана девствена, което е над всяка мисъл и разум, и езикът не може да поясни чудото на твоето раждане, защото както зачеването ти, Чиста, е било странно, така и начинът на раждане е непонятен, понеже природният порядък се променя, когато Бог поиска; затова всички ние те признаваме за Божия майка и усърдно ти се молим: застъпвай се да се спасят душите ни.


Вход с кадилница. Свете тихий

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен, Пс. 92

Дяконът: В премъдростта да внимаваме. Вечерен прокимен на гл. 6.

Господ царува; облечен е с величие. 

Стих: Облечен е Господ с могъщество и препасан.

Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. 

Стих: Твоят престол е утвърден открай време. Ти си вечен. (стихове 1-2)


Сугуба ектения


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


Просителна ектения


Стиховни стихири, възкресни, глас 7:

Възкръснал си от гробницата, Спасителю на света, и заедно с плътта Си издигна човечеството. Господи, слава на Тебе.


Стих: Господ царува; Той е облечен с величие. (Пс.92:1А)

Дойдете да се поклоним на Възкръсналия от мъртвите и просветилия всичко, защото чрез своето възкресение на третия ден, ни освободи от мъченията на ада, като ни дари живот и голяма милост.


Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. (Пс.92:1В)

Слязъл си в ада, Христе, пленил си смъртта, и възкръсвайки на третия ден, също възкреси нас, които славим Твоето всемогъщо възкресение, Господи Човеколюбче.


Стих: На Твоя дом, Господи, подобава светост през дълги дни. (Пс.92:5)

Каква ужасна гледка, Господи, да лежиш сякаш заспал в гроба. Но все пак възкръсна на третия ден в сила, и издигна Адам, който извика: слава на Твоето възкресение, единствени Човеколюбче.


Слава, от Триода, глас 8: Уви, мрачна моя душа! До кога ще стоиш в злите си пътища? Докога ще лежиш в безделие? Защо не си спомняш ужасния час на смъртта? Защо не трепериш от страшния за всички съд на Спасителя? Какво ще отговориш, или какво ще отречеш? Твоите дела ще застанат за твое разобличение, твоите деяния ще те обвинят и осъдят. Душо моя, почти е време, така че бягай, преди да е станало късно, и с вяра извикай: „Съгреших, Господи, съгреших срещу Тебе. Но познавам Твоето състрадание, Човеколюбче, Пастирю добри, не ме отлъчвай да застана отдясно на Тебе, поради Твоята голяма милост.


И сега, Богородичен (за стиховните на 8 гл): Безмъжна Дево, която неизказано си заченала по плът Бога, Майко на всевишния Бог, приеми молбите на твоите молители, Всенепорочна, която даряваш на всички очистване от греховете, като приемеш сега нашите молби, моли да се спасим всички.


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи – светлина за просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


Трисвятое


Възкресен тpопаp, глас 7:

С Твоя кръст разруши смъртта, на разбойника отвори рая, на мироносиците плача превърна в радост и на апостолите заповяда да проповядват, че възкръсна, Христе Боже, Който даряваш на света велика милост.


Слава, и сега, Богоpодичен: Я́ко на́шего воскресе́ния сокро́вище

Като съкровищница на нашето възкресение, надявайки се на тебе, Всевъзпявана, изведи ни от пропастта и бездната на съблазните. Защото ти спаси виновните в грях, като роди нашето Спасение. Даже преди раждането си била Дева; и в раждането Дева; и след раждането пак си оставаш Дева.


————————————————————-


ГЛАС 7. В НЕДЕЛЯ НА УТРЕНЯТА

 

След Шестопсалмието, Велика ектения 

Бог Господь: на глас 7.

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Възкресен тpопаp, глас 7:

С Твоя кръст разруши смъртта, на разбойника отвори рая, на мироносиците плача превърна в радост и на апостолите заповяда да проповядват, че възкръсна, Христе Боже, Който даряваш на света велика милост. [2 пъти]


Слава, и сега, Богоpодичен: Я́ко на́шего воскресе́ния сокро́вище

Като съкровищница на нашето възкресение, надявайки се на тебе, Всевъзпявана, изведи ни от пропастта и бездната на съблазните. Защото ти спаси виновните в грях, като роди нашето Спасение. Даже преди раждането си била Дева; и в раждането Дева; и след раждането пак си оставаш Дева.


Малка ектения: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…


Първи седални възкресни, глас 7:

Животът беше положен в гроба и печат беше сложен на камъка, като спящ цар воините пазеха Христос, а ангелите Го славеха като безсмъртен Бог, жените пък викаха: възкръсна Господ, дарявайки на света велика милост.


Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33)

С Твоето тридневно погребение Ти плени смъртта и чрез живоносното Си възкресение Ти възкреси покварения човек, защото си човеколюбив, Христе Боже, слава на Тебе!


Слава, и сега, Богородичен: Всехвална, съкровищница на нашето възкресение, извадѝ от рова и дълбините на прегрешенията нас, които се доверихме на тебе, защото ти спаси нас, които сме склонни към грях, като роди нашето спасение; ти си Дева преди раждането и в раждането си Дева, и след като роди, пак си Дева.


Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог и на Тебе възнасяме слава…


Втори седални възкресни, глас 7:

При запечатан гроб си изгрял от гроба, Христе Боже, Който си Живот, и при заключени врати се яви на учениците, Възкресение за всички, като чрез тях Ти обнови правия дух в нас по великата Си милост.


Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)

Със сълзи жените бързаха към гроба, носейки миро, и понеже войници те пазеха, Царю на всичко, те си казваха една на друга: кой ще ни отвали камъка? Възкръсна Ангелът на великия съвет, като потъпка смъртта. Всесилни Господи, слава на Тебе!


Слава, и сега, Богородичен: Радвай се, благодатна Богородице Дево, пристанище и застъпнице на човешкия род, чрез тебе се въплъти Избавителя на света, защото единствено ти си Майка и Девица, винаги благославяна и много прославяна. Моли Христос Бог да дарува мир на цяла вселена!


Полиелей На реках Вавилонских: Гл. 3

Псалом 136

1. При реките Вавилонски – там седяхме и плачехме, кога си спомняхме за Сион; Алилуйя.

2. на върбите всред Вавилон, окачихме нашите арфи. Алилуйя.

3. Там нашите пленители искаха от нас песни, и нашите притеснители – веселие: попейте ни песни сионски. Алилуйя.

4. Как да пеем Господня песен на чужда земя? Алилуйя.

5. Ако те забравя, Иерусалиме, – нека ме забрави десницата ми; Алилуйя.

6. нека прилепне езикът ми о небцето ми, ако те не помня, ако не поставя Иерусалим начело на моето веселие. Алилуйя.

7. Припомни, Господи, на Едомовите синове деня на Иерусалим, когато те думаха: разрушавайте, разрушавайте до основите му! Алилуйя.

8. Дъще Вавилонска, опустошителко! Блажен, който ти отплати за туй, що си нам сторила! Алилуйя.

9. Блажен, който вземе и разбие о камък твоите младенци! Алилуйя.


„Благословен си, Господи“, Глас 5

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Пс.118:12

Съборът на ангелите се удиви, като Те видя между мъртвите, а като разруши силата на смъртта, Спасителю, със Себе Си възкреси Адам и освободи всички от ада.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Блестящият в гроба ангел благовестеше на мироносиците: защо разтваряте мирото с милостиви сълзи, ученички? Вижте гробницата и разберете, че Спасителят възкръсна от гроба.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Много рано мироносиците изтичаха при Твоя гроб ридаейки, но застана пред тях ангелът и рече: „Свърши времето за ридания, не плачете, а кажете на апостолите за възкресението.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Жените мироносици ридаеха, когато дойдоха при Твоя гроб с миро, Спасителю, а ангелът ясно им заяви: защо смятате Живия за мъртъв? Той като Бог възкръсна от гроба.

Слава

Покланяме се на Отец и Неговия Син, и на Светия Дух, Свята Троица в едно същество, и със серафимите казваме: свят, свят, свят си, Господи!

И сега

Като роди Животодателя, Дево, ти избави Адам от греха, а на Ева даде радост вместо скръб, въплътилият от тебе Бог и Човек доведе към живот отпадналите от живота. 

Алилуйя, алилуйя, алилуйя, слава на Тебе, Боже! (3 пъти)


Малка ектения

Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…


Ипакои, глас 7

Приемайки нашия образ и по плът претърпял кръста, Христе Боже, спаси ме чрез Твоето възкресение, защото си човеколюбив.


Стъпални, глас 7

Антифон 1, повтаряме стиховете:

Пленения Сион си върнал от измамата, Спасителю, и мене оживи, като ме освободиш от робството на страстите.


Който сее скърби с пост и сълзи на юг, ще пожъне радостни снопи за вечния живот.

Слава, И сега: В Светия Дух е изворът на божествените съкровища, от Него е премъдрост, разум и страх; за Него са похвала и слава, чест и власт.


Антифон 2:

Ако Бог не изгражда дома на душата, напразно се трудим, защото без Него нито дело, ни слово се изпълва.


Чрез плода на утробата (на св. Богородица) светците, движени от Духа, развиват отеческото учение за осиновяването (на човеците от Бога).

Слава, И сега: Чрез Светия Дух всичко получава битие, защото Той е Бог преди всичко, Господар на света, непристъпна светлина и живот на всичко.


Антифон 3:

Които се боят от Господ, като намериха пътя на живота, сега и винаги биват облажавани с нетленна слава.


Когато гледаш около трапезата си твоите потомци като леторасли, радвай се и се весели, като ги водиш при Пастиреначалника Христос.

Слава, и сега: От Светия Дух са множеството дарования, богатството на славата, голямата задълбоченост на отсъдите, защото Той е с равна слава с Отец и Син, затова Го почитаме.


Прокимен, глас 7:

Стани, Господи Боже (мой), дигни ръката Си, не забравяй (Твоите до край) потиснати. (Пс. 9:33) Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)


Канон възкресен, глас 7:

Песен 1

Ирмос: Чрез Твоето призоваване, в присъщата твърдост на земята се претвори преди лесноразливащото се водното естество, Господи, затова Израил премина пеша по сухо като пееше победна песен на Тебе.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Тиранията на смъртта беше осъдена чрез (кръстно) дърво, когато Ти беше неправедно осъден на смърт, Господи; затова князът на тъмнината справедливо  беше изгонен, без да има власт над Тебе.

Адът се приближи до Тебе и неможейки да стрие със зъби тялото Ти, счупи челюсти. Затова, Спасителю, Ти сложи край на мъките на смъртта, възкръсна на третия ден.

Богородичен: Мъките на прамайката Ева свършиха, защото ти, не изпитвайки мъки, роди безмъжно. Затова, признавайки те за Богородица, всички те славим, Пречиста.


Канон от триода, творение на Теодор Студит, глас 6.

Песен 1.

Ирмос: Помощник и покровител Той ми бе за спасение – Той е Бог мой и ще Го прославя, Бог на отца ми и ще Го превъзнасям, задето славно се прослави.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Като помисля за страшния ден на Твоето пришествие, неизразим за всички, аз се ужасявам; страхувайки се го предвиждам, когато Ти ще седнеш да съдиш живи и мъртви, Боже мой всесилни.

Когато дойдеш, Боже, с десетки хиляди ангелски, небесни начала, тогава удостой и мене, окаяния, да Те срещна в облаците, Христе.

Дойди, разбери, душо моя, онзи час и ден, когато Бог явно ще ти се яви, и ридай, плачи, за да бъдеш чиста в часа на изпитанието.

Неугасимият огън на геената ме ужасява и плаши, злият червей, скърцането със зъби; но ме облегчи, прости ми, и там където стоят Твоите избрани постави, Христе.

Твоят жадуван глас, призоваващ светиите Ти към радост, да чуя и аз, окаяния, и ще придобия неизказаната наслада на Царството Небесно.

Не влизай в съд с мен, представяйки делата ми, изпитвайки думите (ми) и изобличавайки стремежите, но по Твоята милост, като не гледаш на тежките ми грехове, спаси ме, Всесилни.

Слава, Троичен: Единица в три лица, върховна Господарка на всичко, най-първа от свещените неща, Ти ни спаси, Отче, Сине и Всесвети Дух.

И сега, Богородичен: Кой е раждал Син, незаченат по древния закон? Него сега Отец ражда без майка – странно чудо! Защото ти, Чиста, роди Бог и човек.


Песен 3

Ирмос: В началото си утвърдил небето, чрез Твоето всесилно Слово, Господи Спасителю, и чрез вседействения и Божествен Дух, цялото им войнство. На непоклатимия камък на Твоето изповедание ме утвърди.

Изкачвайки се на дървото (на кръста), заради нас доброволно приемаш мъки, милостиви Спасителю, и търпиш рана, станала причина за мир и спасение на вярващите: чрез нея всички ние, Милостиви, се помирихме с Твоя Родител.

Ти ме очисти от раната, нанесена на душата от ухапването на змея, Христе, и когато в древността живеех в тъмнината и тлението, Ти ми показа светлината, защото Ти слезе в ада чрез кръста, и със Себе Си ме издигна.

Богородичен: Чрез молитвите на Твоята непознала мъж Майка, дай мир на света, Спасителю, дай на страната ни победа над чуждите врагове, и удостой с Твоята неизказана слава тези, които Те прославят.


Песен 3.

Ирмос: Утвърди върху камъка на Твоите заповеди надигналото ми се сърце, защото само Ти си свят и само Ти си Господ.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Господ идва и кой може да издържи страха Му? Кой ще се яви пред лицето Му? Но бъди готова, о душо, за срещата!

Да побързаме, да плачем, да се помирим с Бога преди края: защото страшно е съдилището, на което всички ще стоим голи.

Помилвай, Господи, смили се над мен, призовавам Те, когато дойдеш с Твоите ангели, за да възнаградиш всеки според заслугите на делата му.

Как да понеса, Господи, непоносимия гняв на Твоята присъда, като не се подчиних на Твоята заповед? Но пощади, пощади ме в часа на съда.

Обърни се, стени, нещастна душо, преди да е свършило тържеството на живота, преди дори Господ да затвори вратата на чертога (брачен).

Съгреших, Господи, като никой друг човек, върших грехове над човешката мярка, но преди съда бъди милостив към мене, Човеколюбче!

Слава, Троичен: Троице проста, несътворена, безначална природа, възхвалявана в троичността на лицата, спаси нас, които с вяра се покланяме на Твоята власт.

И сега, Богородичен: С твоето безсеменно раждане, Пречиста, ти израсти живото Слово, въплътено в Твоята утроба без изменение. Слава, Богомайко, на твоята Рожба!


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Кондак възкресен (чете се).

Вече няма да може силата на смъртта да държи хората, защото Христос слезе смазвайки и разрушавайки нейните сили. Адът е вързан, пророците заедно се радват: „Яви се, – казват те, – Спасителят на онези, които са във вярата; излезте, верни, за възкресение!“

Икос: Преизподнята затрепери днес под земята, ада и смъртта пред Единия от Троицата; земята се разклати, а вратите на ада, като Те видяха, се уплашиха; и цялото творение, заедно с пророците пее, като се радва, победна песен на Тебе – Избавителят, нашия Бог, Който сега унищожи силата на смъртта. Да възкликнем и да извикаме към Адам и на тези, които са от Адам: „Дървото на кръста ви донесе това спасение. Излезте, верни, за възкресение!“


От Триода

Седален, гл. 6

Мисля за страшния ден и оплаквам моите лукави деяния. Как ще отговарям на безсмъртния Цар? С какво дръзновение ще погледна Съдията аз – блудният? Добросърдечни Отче, Единородни Сине, Светий Душе, помилвай ме!

Слава...: В долината на плача, в мястото, което си приготвил, когато ще седнеш, Милостиви, да извършиш праведния съд, не обявявай скритите ми грехове, нито ме посрамяй пред ангелите, но ме пощади, Боже, и ме помилвай.

И сега…, Богородичен: Богородице Дево, добра надежда за света, изпросвам твоето единствено страшно застъпничество: бъди милосърдна към подложените на изпитания хора, единствено благословена, моли милостивия Бог да се избавят душите ни от всяка заплаха.


Песен 4

Ирмос: Като не остави лоното на Отца, Ти слезе на земята, Христе Боже! Чух за тайната на Твоя промисъл (да спасиш всички) и Те прославих, единствен Човеколюбче.

Въплетеният от Девата даде гърба си за у̀дари, рабът съгреши, а невинният Владика е бит, за да се простят греховете ми.

Този, Който беше изправен пред съд, признат за виновен от законопрестъпни съдии, и удрян от смъртна ръка, е Този, Който като Бог е направил човека, и съди справедливо земята.

Богородичен: Като истинска Божия Майка, моли се на Твоя Създател и Син, да ме насочи към спасителното пристанище на Своята славна воля, Всенепорочна.


Песен 4.

Ирмос: Чу пророкът за Твоето идване, Господи, и се уплаши, че ще се родиш от Дева и на човеците ще се явиш, и казваше: „Чух вестта за Тебе, и се уплаших“: слава на Твоето всемогъщество, Господи!


Съдът е вече при портите – бодърствувай, душо, настана деня, в който царете и князете, богатите и бедните ще бъдат събрани заедно, и всеки от хората ще получи дължимата награда за това, което е направил.

Писано е: всеки в своя чин – монах и епископ, стар и млад, роб и господар – ще бъде изпитан, на вдовица и девица ще се поиска сметка, и ужас ще бъде тогава за всички, които нямат невинен живот.

Твоят съд е неподкупен, безпогрешна е отсъдата Ти за изкусните думи и за измамната убедителност на защитниците или за измислиците на свидетелите, които заблуждават правосъдието; защото скритите дела на всички са пред Тебе, Боже.

Да не дойда в земята на плача, нека не видя мястото на тъмнина, Христе мой, нито да бъда с вързани ръце и крака, Слове, изхвърлен вън от Твоят чертог аз, най-окаяния, като носещ осквернена дрехата на нетлението.

Когато отделяш грешните от праведните при съденето на света, направи ме един от Твоите овце, отдели ме от козите, Човеколюбче, за да чуя желания, благословен Твой глас.

Когато дойде изпитанието и се отворят книгите с извършените дела, какво ще правиш, о нещастна душо? Какво ще отвърнеш в своя защита на съда, като нямаш плодове на правдата, за да ги принесеш на Христос и твоя Създател?

Като слушам жалките думи на богаташа в мъчителния пламък, плача и ридая аз, окаяният, достоен за същото осъждане, и се моля: помилвай ме, Спасителю на света, по време на съда!

Слава, Троичен: Прославям Сина и Духа, Които са от Отец като светлина и лъч от слънцето: Единият чрез раждане, защото е роден, Другият чрез произхождане, защото е произлязъл, събезначалната божествена Троица, на която се покланя цялото творение.

И сега: Богородичен: Чиста Дево, родила Младенеца и запазила чистотата, ти се яви, за да родиш Бога и човека, един и същ в двата образа; твоето чудо, Девомайко, поразява всяко ухо и мисъл!


Песен 5

Ирмос: Нощ без светлина за невярващите, а за вярващите – просветление в насладата от твоите слова, Христе. Затова от зори се стремя към Тебе и възпявам Твоето Божество.

Заради Своите раби се продаваш, Христе, и понасяш удари по лицето, които носят свобода за нас, които Те възпяваме: от зори се стремя към Тебе и възпявам Твоето Божество.

С Твоята божествена сила, Христе, чрез немощта на плътта си повалил силния (дявола), и чрез възкресението Си, Спасителю, ме направи победител на смъртта.

Богородичен: Майко чиста, ти роди Бога, въплътен от тебе подобаващо на Бог, Всевъзпявана. Ти не познаваше мъж, но от Святия Дух си заченала.


Песен 5.

Ирмос: Човеколюбче, моля Ти се, просвети мен, който от нощен час в молитва подранявам, и настави ме с Твоите повеления, и научи ме, Спасителю, да върша Твоята воля.


Неописуем страх и трепет има там, защото Господ ще дойде да изпита делото на всеки човек и кой няма да скърби за себе си?

Огнената река ме смущава, мъчи ме, съсипва ме скърцането със зъби в тъмнината на бездната; и какво или как да направя, за да умилостивя Бога?

Пощади, смили се, Господи, над Твоя раб, никога не ме предавай на сурови мъчители, на неумолими ангели: там, сред тях, няма начин да намеря мир.

Там князът и поданикът са равни, богатият и безславният, големият заедно с малкият еднакво ще дадат отговор; горко тогава на всеки, който не е готов!

Облегчи, отпусни, Господи, и прости каквото ти съгреших, и не ме показвай там пред ангелите осъден на огън и безкраен срам.

Пощади, Господи, смили се над Твоето творение. Съгреших, прости ми, защото само Ти си чист по природа и никой друг освен Тебе не е без нечистота.

Слава, Троичен: Като Единица по естество Те възпявам, Троице, безначална, непонятна, властна, царствена, свръхсъвършена Единица, Бог и Светлина, и Живот, и Създател на света.

И сега, Богородичен: Чрез твоето свръхестествено раждане, Чиста, законите на природата са ясно премахнати за тебе, защото безсеменно раждаш предвечния Бог, роден от Отец.


Песен 6

Ирмос: Потъващ сред вълнението на житейски грижи, потапян от плаващите с мене грехове и поразен от душегубния звяр, аз като Йона викам към Тебе, Христе: изведи ме от смъртоносните дълбини!

Заключените в ада и изнемогващите души на праведниците си спомниха за Тебе и се молеха за спасение от Тебе, което Ти, Христе, дарува чрез кръста, слизайки в подземните места като милостив.

Към Твоя одушевен и неръкотворен храм, разрушен от страдания, не се надяваше да погледне отново ликът на апостолите; тогава над всяка надежда, Те видяха възкръснал, и като Ти се поклониха, навсякъде Те проповядваха.

Богородичен: Кой от хората може да обясни всенепорочният образ на неизказаното раждане от тебе, което стана за нас, Дево, Божия невесто? Защото Бог Слово, неизразимо съединен с тебе, стана плът чрез тебе.


Песен 6.

Ирмос: От все сърце извиках към щедрия Бог и Той ме чу от ада преизподен и от погибел живота ми изведе.


При страшното Твоето пришествие, Христе, когато се появиш на небето и бъдат поставени престолите и се отворят книгите, пощади, смили се тогава над Твоето творение, Спасителю.

Нищо не може да помогне там, където Бог е Съдията: нито старанието, нито хитростта, нито славата, нито приятелството, а само силата от делата ти, о душо моя!

Там заедно ще бъдат княз и поданик, беден и богат, душо, и нито баща, нито майка ще може да помогне, нито брат да (те) избави от осъждане.

Мислейки за страшния процес при Съдията, о душо, ужаси се от него, подготви отговора си, за да не бъдеш осъдена на вечни окови.

Господи, нека чуя жадувания от праведните глас, а не думите „Получѝ, каквото си заслужил!“ или пък „Иди в огъня с осъдените!“, като ме отпратиш от Себе Си.

Избави ме от портите на ада, Господи, от бездната и от тъмнината, чужда на светлината, от преизподнята и неугасимия огън, и от всякакви други вечни мъки.

Слава, Троичен: Възпявам Божеството на троичното единството – Отец и Син, и божествения Дух, властта на едното Начало, разделено от три отличия.

Възпявам тройното единството на Божеството: Отец и Син и Божественият Дух, единно начало на властта, разделен от три отличия.

И сега, Богородичен: Ти, Чиста, си вратата, през която премина само Този, Който влезе и излезе, и не наруши  ключалката на девствеността – Иисус, Създателят на Адам и твой Син.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…


Кондак, глас 1:

Когато дойдеш със слава на земята, Боже, и всичко затрепери, а огнената река потече пред съдилището, книгите се разтворят и всичко скрито се покаже, тогава ме избави от неугасимия огън и ме удостой да застана отдясно на Тебе, най-праведния Съдия.

Икос: Като мисля за Твоята страшна отсъда и Съдния ден, преблаги Господи, ужасявам се и се боя от обвиненията на съвестта си, когато седнеш на престола Си и проведеш разпита, тогава никой не може да отрече греховете си, защото истината ще го обвинява и ужас ще го сковава; силно ще засвисти тогава огънят на геената и грешниците ще скърцат със зъби; затова ме помилвай преди края и ме пощади, Съдия най-праведен.


Синаксар

В тоя ден спомняме Второто пришествие Христово и последния и страшен съд. Това установление на св. Църква не е случайно. То има за цел да ни предпази от лекомислено отношение към собственото наше спасение. Не бива да разчитаме само на Божието милосърдие, но да помним и страшния ден, когато Праведният Съдия ще въздаде всекиму според делата.

Второто Христово пришествие и всеобщият последен съд, който ще последва, са предсказани от Самия Господ Иисус в Неговата пророческа реч за тия две събития. Първото идване на Христос беше в скромност и унижение, а второто ще бъде в сила и слава. Кога ще бъде това, никой от човеците не знае. Господ Иисус е посочил само някои признаци и събития, които ще предшестват това славно второ Негово идване – оскъдняване на любовта между човеците, смутове, войни, глад, природни бедствия – земетресения, космически катаклизми и др. Тогава ще се яви на небето знамението на Сина Човечески – св. Кръст Христов – а Сам Господ ще дойде на облаци, обкръжен от множество ангели, в сила и слава голяма. Преди това обаче ще се яви на земята Антихрист, комуто ще бъде дадена власт да върши чудеса, чрез които ще съблазни и отклони от Христос мнозина. Който обаче остане верен и претърпи докрай, той ще се спаси. Синът Божи ще срази Антихриста само с дъха на устата Си и ще го хвърли в огнено езеро. Тогава при глас на архангел и тръба Божия всички от векове умрели – милиарди и милиарди – ще възкръснат, а заварените живи в един миг ще се изменят, т. е. от тленни ще станат нетленни, и ще бъдат грабнати на облаците, за да срещнат Господа във висините. Огнена стихия ще очисти земята от нейната многовековна скверност и ще се яви ново Небе и нова Земя. Тогава Синът Божи ще седне на Своя съдийски престол, ще отдели праведните от грешниците, както пастир отлъчва овци от кози, и ще произведе Своя праведен съд.

Той ще съди главно според това – дали и доколко всеки е вършил дела на състрадателна любов, дали сме нахранили гладни, напоили жадни, облекли голи, прибрали странници, посетили болни и затворници и пр. Ония, които не са били състрадателни към нуждаещите се и страдащите, ще идат във вечна мъка, а праведните – в живот вечен.

Справедливият и окончателен Божи съд се налага по необходимост на нашето нравствено съзнание. Нравственият закон изисква щото ония, които вършат зло – да получат нужното възмездие. И понеже на тоя свят не всеки получава напълно заслуженото, това следва да стане в отвъдния свят, на последния и справедлив Божи съд.

Денят на Второто Христово пришествие и на Страшния съд рано или късно ще дойде. Той е предсказан от Господ Иисус. Небе и земя ще преминат, но ни една йота от онова, което е казал Христос, няма да премине (Мат. 5:18). Затова нека не се предаваме на безгрижие и нерадение, а да помним винаги Страшния съд и да вършим дела на милосърдие, за да се окажем от дясната страна на Христа и да се удостоим да чуем Неговия божествен глас: „Дойдете вие, благословените от Моя небесен Отец, и наследете благата, приготвени вам от създание мира (Мат. 25:34)! Амин!“


Песен 7

Ирмос: Младежите показаха огнената някога пещ да източва роса, като възпяваха единствения Бог и казваха: Бог на отците е превъзнасян и много прославян.

Адам е убит от дървото, като извърши неподчинение по своя воля, а чрез послушанието на Христос, той е обновен отново. Заради мен е разпнат Божият Син, прославеният.

Тебе, Христе, възкръсналия от гроба, възпя цялото творение; защото Ти разцъфтя живот на стоящите в ада, на мъртвите – възкресение, на тези в тъмнина – прославяната светлина.

Богородичен: Радвай се, дъще на смъртния Адам! Радвай се, единствена невеста Божия! Радвай се, защото тлението е изгонено чрез тебе, която си заченала Бога; Него моли, Чиста, да се спасим всички ние.


Песен 7.

Ирмос: Съгрешихме, беззакония и неправди вършихме пред Тебе: нито изпълнихме, нито сторихме това, което Ти ни беше заповядал: ала докрай не ни оставяй, Боже на отците ни.


Да се ​​поклоним и да заплачем, верни, преди онзи съд, когато небесата ще загинат, звездите ще паднат и цялата земя ще се разтрепери, за да намерим накрая милост от Бога на отците (ни).

Безпристрастно е разследването, страшен е съдът там, където е Съдията, за Когото няма тайна, няма лицеприятие заради взети дарове, но Ти, Владико, пощади ме и ме избави от целия Си страшен гняв.

Господ идва за съд, кой ще издържи явяването Му? Треперѝ, окаяна моя душо, трепери и приготвѝ за края делата си, за да намериш милостив и състрадателен Него, Бога на отците.

Плаши ме неугасимият огън и тъй страшното скърцане на червеите, ужасява ме душегубният ад, а никак не се осъзнавам, но Ти, Господи, Господи, подкрепи ме преди края с Твоя страх.

Падам пред Тебе и Ти поднасям като сълзи думите си: „Съгреших, както блудницата не е съгрешавала и върших беззаконие, както никой друг на земята, но помилуй, Господи, Твоето творение и ме призови!“

Обърни се, душо (моя), покай се, разкрий скритото, кажи на Бог, Който всичко знае: Ти знаеш моите тайни, единствен Спасителю, но самият Ти ме помилуй – както пее Давид – по Твоята милост! (По Пс. 50)

Слава, Троичен: Възпявам Тримата, Които са едно по същност, и Единия, Който е троен по лица, Тези тримата: Отец, Син и Свети Дух, една сила, воля и действие, един трисвят Бог, едно единоначално царство.

И сега, Богородичен: Излиза Бог най-красив от чертога на твоята утроба като Цар, облечен в богоизтъкана багреница, тайнствено обагрена с твоята пречиста кръв, Безмъжна, и царува над земята.


Песен 8

Ирмос: Неопалима за огъня къпина на Синай Бог разкри на бавния с език и неясно говорещ Мойсей; а ревността към Бога показа тримата младежи в огъня непоклатими певци: „Творения Господни, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове!“

Най-чистото словесно Агне, заклано за света, прекрати жертвите, принасяни според закона, като Бог очисти от греховете света, който непрекъснато пее: „Творения Господни, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове!“

Не беше нетленна преди страданието възприетата от Създателя наша плът, след Неговото страдание и възкресение стана недостъпна за тлението, и обновява смъртните, които пеят: „Творения Господни, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове!“

Богородичен: Твоята чистота и съвършена непорочност, Дево, очисти сквернотата и мерзостта на вселената; и ти стана причина за примирението ни с Бога, Пречиста. Затова всички те благославяме, Дево, и превъзнасяме във всички векове.


Песен 8.

Ирмос: Този, Когото небесните войнства прославят и пред Когото херувимите и серафимите треперят – всички същества и творения, възпявайте, благославяйте и превъзнасяйте във всички векове.

Мислейки за срещата с Твоето страшно второ пришествие, Господи, треперя пред Твоята заплаха, страхувам се от Твоя гняв и възкликвам: „Спаси ме завинаги от този час!“

Когато Ти, Боже, съдиш всичко, кой човек, потънал в страсти, ще го понесе? Защото тогава негаснещият огън и червеят, който силно скърца със зъби, навеки ще погълне осъдените.

Когато призовеш всичко дишащо за да ги съдиш заедно, Христе, тогава ще настане огромен страх, голямо бедствие и само делата ще ни помогнат завинаги.

Боже мой и Господи, Съдия на всички, нека тогава да чуя Твоя жадуван глас, да видя Твоята велика светлина, да съзерцавам Твоите селения, да видя Твоята слава, като се радвам вечно.

Правосъдни Спасителю, смили се и ме избави от огъня и наказанието, което справедливо ще понеса от съда; освободи ме преди края заради добродетелта и покаянието.

Когато седнеш като милостив Съдия и покажеш страшната Си слава, Христе, – о, какъв страх ще има тогава от горящата пещ за всички, които се боят от Твоето непоносимо съдилище!

Вместо Слава, пеем: Благославяме Господ: Отец и Син, и Свети Дух.

Почитам един по природа Бог, възпявам трите лица, които са различни, но не и чужди едно на друго, тъй като едно е Божеството в три лица: Отец, Син и божественият Дух.

И сега, Богородичен: Произлязъл от твоята светла утроба, Чиста, Христос изгря като Жених от (брачна) стая като голяма светлина за тези, които са в мрак; и Слънцето на правдата, като засия, просвети света.


Песен 9

Ирмос: Не нарушавайки девствеността си родила, и си дала назаем плът на всизкусното Слово, Майко не познала мъж, Дево Богородице, вместилище на Невместимия, жилище на твоя безкраен Създател, тебе величаем.

Замълчете вие, които мислите погрешно като приписвате страдание на Бога; защото Господа на славата, разпънат по плът, но не разпънат по Божествената Си природата, като Един в две природи, ние величаем.

Невярващи във възкресението на телата, идете при гроба на Христос, уверете се, че е бил убит и отново е възкръснала плътта на Дарителя на живота, във уверение за последното възкресение, на което се уповаваме.

Припев: Пресвета Троице, спаси ни!

Троичен: Почитаме Троицата не на божества, а на ипостаси, и не Единицата на лицата, а на Божеството, като страним от онези, които Го разделят, и отхвърляме тези, които се осмеляват да Го объркат; а Него ние величаем.


Песен 9.

Ирмос: Неизказано е рождеството от безсеменно зачатие; нетленен е плодът на несъчетаната с мъж Майка, защото Божието раждане обновява естеството. Затова всички родове, като Богоневестна Майка, православно Те величаем.

Господ идва да накаже грешниците, но да спаси праведните; нека заплачем и заридаем, и нека приемем с чувство онзи ден, когато, разкривайки неизвестното и тайното, Той ще възнагради човеците според заслугите им.

Мойсей се уплаши и разтрепери, като Те видя отзад; как ще устоя тогава, като видя лицето Ти аз, окаяния, когато дойдеш от небето? Но пощади ме, Милосърдни, с милостивия Си поглед.

Данаил се страхуваше от часа на изпитанието, а пък аз, окаяния, какво ли ще претърпя в този страшен ден, Господи, Който идваш? Но дай ми да Ти служа благоугодно преди смъртта си и да получа Твоето царство.

Огънят е готов и червеят се подготвя, а приятната слава, веселието и незалязващата светлина са радост за праведниците и кой ще е блажен да избегне мъченията в първите и да наследи вторите?

Твоят яростен гняв да не ме отвърне от лицето Ти, Господи, нито да чуя гласа на Твоето проклятие, изпращащо в огъня, но да вляза и аз тогава в радостта на Твоята нетленна брачна стая заедно с Твоите светии.

Умът е наранен, тялото се покри с рани, боледува духа, словото изнемогва, животът е умъртвен, краят е пред вратата. И така, нещастна моя душо, какво ще правиш, когато Съдията дойде да съди делата ти?

Слава, Троичен: Отче, Ти Сам и Единствен си Родител на единородния Син; и Ти, Синът, си Единствен от Единствения, Ти си Светлина, сияние на Светлината; и единствено Ти, Свети Дух, си Единствен (Дух) от Единия Бог, защото наистина си Господ от Господа. О, Троице, Свята Единице, спаси мене, който богословствам за Тебе!

И сега, Богородичен: Чудото на твоето раждане ме поразява, Всенепорочна, как зачена безсеменно Необхванатия? Кажи ми, как остана девица, щом роди като майка? – „Приеми с вяра това, което е отвъд природата, и се поклони на Родения, защото Той може всичко, което поиска!“


Катавасии от Триода за 3-та неделя, гл. 6

От св. Андрей Критски

Песен 1.

Помощник и покровител Той ми бе за спасение – Той е Бог мой и ще Го прославя, Бог на отца ми и ще Го превъзнасям, задето славно се прослави.

Песен 3.

Утвърди върху камъка на Твоите заповеди надигналото ми се сърце, защото само Ти си свят и само Ти си Господ.

Песен 4.

Чу пророкът за Твоето идване, Господи, и се уплаши, че ще се родиш от Дева и на човеците ще се явиш, и казваше: „Чух вестта за Тебе, и се уплаших”: слава на Твоето всемогъщество, Господи!

Песен 5.

Човеколюбче, моля Ти се, просвети ме, който от нощен час в молитва подранявам, и настави ме с повеленията Твои, и научи ме, Спасителю, да върша Твоята воля.

Песен 6.

От все сърце извиках към щедрия Бог и Той ме чу от ада преизподен и от погибел живота ми изведе.

Песен 7.

Съгрешихме, беззакония и неправди вършихме пред Тебе: нито изпълнихме, нито сторихме това, което Ти ни беше заповядал: ала докрай не ни оставяй, Боже на отците ни.

Песен 8.

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Този, Когото небесните войнства прославят и пред Когото херувимите и серафимите треперят – всички същества и творения, възпявайте, благославяйте и превъзнасяйте във всички векове.


Евангелски чин

Дяконът: На Господ да се помолим. 

Народът: Господи, помилуй!

Свещеникът: Защото си свят, Боже наш, и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отец и Син, и Свети Дух, подобава всяка слава, чест и поклонение сега и винаги, и во веки веков.

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание всякое Господа.

Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!

Народът: Господи, помилуй! (3)

Дяконът: Премъдрост! Да застанем прави, за да изслушаме светото Евангелие!

Свещеникът: Мир на всички!

Народът: И на твоя дух!

Свещеникът: Ще се чете из светото Евангелие според (името).

Дяконът: Да внимаваме.

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


 Възкресното Евангелие,


Възкресна песен

Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.


50 Псалом (пее се)


Славагл. 8: Покаяния отверзи ми двери 

Отвори ми дверите на покаянието, Животодателю, защото рано сутринта духът ми бърза към Твоя свят храм и носи храма на тялото ми, целия осквернен, но като състрадателен очисти ме с Твоята добросърдечна милост.

И сегаНасочи ме по пътеките на спасението, Богородице, защото окалях душата си със срамни грехове и в леност пропилях целия си живот, но с твоите молитви ме избави от всяка нечистота.

Стих, гл. 6: Помилвай ме, Боже, по голямата Си милост и по многото Си щедрости изглади беззаконията ми.

Стихира, гл. 6: Когато размислям за множеството ужасни постъпки, които съм направил, аз окаяният треперя за страшния ден на съда, но като се надявам на милостта на Твоето състрадание, като Давид Ти викам: помилвай ме, Боже, по голямата Си милост.


Литийна молитва (дяконът)

Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.


Честнейшую.

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!


Народът: (речитативДушата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

9-та песен от катавасиите, гл. 6

Неизказано е рождеството от безсеменно зачатие; нетленен е плодът на несъчетаната с мъж Майка, защото Божието раждане обновява естеството. Затова всички родове, като Богоневестна Майка, православно Те величаем.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.


Свят е Господ, нашия Бог. (2)

Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)

Ексапостиларий 7, гл. 2:

Когато Мария (Магдалина) каза, че Господ е взет, до гроба изтичаха Симон Петър и другият таинник Христов, когото (Той) обичаше. И двамата тичаха и намериха вътре плащаниците сами да лежат, а също и тази за главата Му лежеше навита настрана. Затова те пак замълчаха, докато видяха Христос.

От Триода

Подобен: Со ученики взыдем:

Като си спомня за страшния ден на съда, Господи, и за Твоята неизказана слава, аз треперя изцяло, и ридаейки със страх викам: Христе Боже, когато дойдеш на земята да съдиш всички със слава, избави ме от всякакви мъчения и ме сподоби, Владико, да застана отдясно на Тебе.

Друг: Подобен: Жены услышите:

Ето, идва денят на Вседържителя Господ, и кой ще издържи страха от Неговото пришествие? Защото ще бъде ден на гняв и горящата пещ, Съдията ще седне на трона Си, и на всеки ще въздаде според деянията му.

Богородичен: Когато размишлявам върху часа на разпита, и на страшното пришествие на Владиката човеколюбец, цял треперя и плача унил: мой Съдия най-справедливи и единствено многомилостиви, приеми ме в покаяние, чрез молитвите на Богородица.


 Хвалитни стихири

Глас 7, Всякое дихание, (Пс. 150)

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.


Стих: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. (Пс.149:9)

Възкръсна Христос от мъртвите, като разруши връзките на смъртта; земьо, възвести добрата вест за голяма радост; възхвалявайте, небеса, Божията слава.


Стих: Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс.150:1)

Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен.


Стих: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс.150:2)

Не преставаме да се покланяме на възкресението Христово; защото Той ни спаси от нашите беззакония, светият Господ Иисус, Който ни показа възкресението.


Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)

Какво да въздадем на Господ за всичко, което ни е дал? Заради нас Бог дойде сред хората, заради нашата покварена природа Словото стана плът и живя сред нас. Благодетелят дойде при неблагодарните; Освободителят при пленниците; Слънцето на правдата при тези, които седят в тъмнината. Безстрастният страда̀ на кръста; Светлината блесна в ада. Този, който е Живота, потъпка смъртта. За падналите Той е възкресението. Нека Му извикаме: слава на Тебе, Боже наш.

Друга стихира от св. патр. Анатолий, глас същия.

Стих: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)

Господи, Ти си разбил портите на ада и си сложил край на властта на смъртта, с Твоята могъща сила, и възкреси със Себе Си мъртвите, които лежаха в тъмнината от началото, чрез Твоето божествено и славно възкресение, като Цар на всички и Бог всесилен.

От Триода, гл. 6

Стих: Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс.150:5-6) 

Мисля си за онзи ден и час, когато ще трябва всички, голи и като осъдени да застанем пред неумолимия Съдия; тогава ще затръби голямата тръба и ще се разклатят основите на земята, и мъртвите ще възкръснат от гробовете, и всички ще бъдат като от една възраст, и скритите неща на всички ще се представят пред Тебе като явни; и онези, които никога не са се покаяли, ще заридаят и ще плачат, и ще отидат във външния огън, а сонмът на праведните с радост и веселие ще влезе в небесния чертог.


Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33)

О, колко страшен ще бъде онзи ден и час, когато Съдията седне на страшния престол! Книгите се разтварят и деянията се изобличават, и тайните на тъмнината се обявяват; ангелите бързо обикалят и събират всички народи. Дойдете и чуйте, царе и властници, роби и свободни, грешници и праведници, богаташи и бедняци: идва Съдията, Който ще съди цялата вселена! И кой ще издържи пред лицето Му, когато ангелите застанат, за да изобличават деянията, намеренията и помислите, стореното нощем или денем? О, какъв ще бъде онзи час! Но преди да дойде краят, душо, побързай и извикай: Боже, отнеси се с милост и ме спаси, защото Ти единствен си добросърдечен!


Гл. 8: Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1-2)

Пророкът Даниил, станал човек на духовните желания, като прозря Божието могъщество, така извика: Съдът седна и книгите се отвориха. Внимавай, душо моя! Постиш ли? Тогава не презирай ближния си. Въздържаш ли се от храна? Не осъждай брата си. За да не бъдеш захвърлена в огъня и да изгориш като восък, но безпрепятствено Христос да те въведе в Своето царство.


Слава, глас 1.

Да се очистим предварително, братя, с царицата на добродетелите, защото ето, тя вече настъпва и ни носи богатство от блага, усмирява пламъка на страстите и съгрешилите помирява с Господа; затова нека с радост я посрещнем, като извикаме към Христос Бог: Ти, Който възкръсна от мъртвите, запази от осъждане нас, които славословим Тебе, единствения безгрешен!

И сега, по гласа на Славата: Преблагословена си, Богородице Дево, защото чрез Въплътения от тебе адът беше пленен, Адам беше извикан отново, клетвата – премахната, Ева – освободена, смъртта – умъртвена, а ние оживяхме; затова възкликваме и пеем: благословен си Христе, Боже наш, Който така си благоволил, слава на Тебе!


Велико славословие


Възкресен тропар

Днес стана спасението на света, нека възпеем Възкръсналия от мъртвите, Твореца на нашия живот: защото, като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.


——————————-


НА ЛИТУРГИЯТА


Възкресен тpопаp, глас 7:

С Твоя кръст разруши смъртта, на разбойника отвори рая, на мироносиците плача превърна в радост и на апостолите заповяда да проповядват, че възкръсна, Христе Боже, Който даряваш на света велика милост.

Тропар на храмовия светия.

Кондак, глас 1:

Когато слезеш със слава на земята, Боже, и всичко затрепери, огнена река ще се изтече пред Съдилището, книгите ще се разтворят и тайните ще се явят. Тогава ме избави от неугасимия огън и ме удостой да застана отдясно на Тебе, най-праведният Съдия.


Прокимен, гл. 3

Велик е Господ наш, и велика е силата Му. (2) (Пс.146:5А)

Стих: Хвалете Господа, защото Господ е благ. (Пс.134:3А)

Велик е Господ наш, и велика е силата Му.


Апостол

1 Кор. 8:8-9:2

Братя, храната не ни приближава към Бога, защото, нито ако ядем, печелим, нито ако не ядем, губим. Пазете се обаче, да не би някак тая ваша свобода стане съблазън за немощните. Защото, ако някой види, че ти, който разбираш, седиш на трапеза в капище, то неговата съвест, като на немощен, не ще ли го насърчи да яде идолски жертви? И при твоето разбиране ще загине немощният брат, за когото е умрял Христос. А като грешите тъй против братята и биете немощната им съвест, вие грешите против Христа. Затова, щом храната съблазнява брата ми, няма да ям месо никога, за да не съблазня брата си. Не съм ли апостол? Не съм ли свободен? Не съм ли видял Иисуса Христа, Господа нашего? Не сте ли вие мое дело в Господа? Ако на други не съм апостол, на вас обаче съм; защото печатът на моето апостолство вие сте в Господа.


Алилуйя, гл. 8:

Алилуйя (3) Стих: Дойдете да запеем Господу и да възкликнем към Бога (Пс. 94:1А). Алилуйя (3). Стих: Защото Господ е Бог велик (Пс.94:3А). Алилуйя (3).


Евангелие

Мат. 25:31-46

Господ каза: А кога дойде Син Човеческий в славата Си, и всички свети Ангели с Него, тогава ще седне на престола на славата Си, и ще се съберат пред Него всички народи; и ще отдели едни от други, както пастир отлъчва овци от кози; и ще постави овците от дясната Си страна, а козите – от лявата. Тогава Царят ще каже на ония, които са от дясната Му страна: дойдете вие, благословените на Отца Ми, наследете царството, приготвено вам от създание мира; защото гладен бях, и Ми дадохте да ям; жаден бях, и Ме напоихте; странник бях, и Ме прибрахте; гол бях, и Ме облякохте; болен бях, и Ме посетихте; в тъмница бях, и Ме споходихте.

Тогава праведниците ще Му отговорят и кажат: Господи, кога Те видяхме гладен, и нахранихме, или жаден, и напоихме? Кога Те видяхме странник, и прибрахме, или гол, и облякохме? Кога Те видяхме болен, или в тъмница, и Те споходихме?

А Царят ще им отговори и каже: истина ви казвам: доколкото сте сторили това на едного от тия Мои най-малки братя, Мене сте го сторили. Тогава ще каже и на ония, които са от лява страна: идете от Мене, проклети, в огън вечний, приготвен за дявола и неговите ангели; защото гладен бях, и не Ми дадохте да ям; жаден бях, и не Ме напоихте; странник бях, и не Ме прибрахте; гол бях, и не Ме облякохте; болен и в тъмница, и не Ме споходихте.

Тогава и те ще Му отговорят и кажат: Господи, кога Те видяхме гладен, или жаден, или странник, или гол, или болен, или в тъмница, и не Ти послужихме?

Тогава ще им отговори и каже: истина ви казвам: доколкото не сте сторили това на едного от тия най-малките, и Мене не сте го сторили.

И тия ще отидат във вечна мъка, а праведниците – в живот вечен.

No comments:

Post a Comment