Thursday 24 March 2022

Канон на Благовещение

 Искам да привлека вниманието ви към този канон, защото той единствен е написан в диалогична форма: разговор между архангел Гавриил и Пресвета Богородица. Канонът е част от утринната на празника, която също съм превел.


Канон на Благовещение,

творение на кир Теофан. Глас 4.

Песен 1

Ирмос: Ще отворя устата си, и ще се изпълнят с Дух Свети, и ще произнеса дума за Царицата Майка, и ще се явя светло тържествуващ, и радвайки се, ще възпея нейните чудеса.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Нека твоят праотец Давид да ти пее, Владичице, докато движи арфата на Духа: „Слушай, дъще, гласа от ангела (Гавриил), изпълнен с радост, защото той ти възвестява радост неизказана.“

А: Ангелът извика:

Радвайки се, аз ти казвам. Приклони ухото си и се вслушай в мен, тъй като обявявам безсеменото зачатие на Бог, защото пред Господа ти намери благодат, Всечиста, каквато никоя друга не е намирала.

Б: Богородица рече:

Ангеле, как да разбера силата на думите ти, как ще се случи това, което казваш? Обясни ми ясно. Как ще зачена и така ще стана майка на Бога, моя Създател, когато още съм девствена?

Слава… И сега…

А: Изглежда смяташ, че говоря измамно, но като виждам твоята предпазливост ме кара да се зарадвам. Не се страхувай, Владичице, защото когато Бог пожелае, тогава преславни чудеса лесно се случват.


Песен 3

Ирмос: Богородице, жив и изобилен изворе, духовно укрепи в твоята божествена слава събралите се в хор твои певци и ги удостой с венци на славата.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Б: От Юда скиптърът се оттегли, следователно времето настъпи, когато Христос, надеждата на всички народи, трябва да се яви. Но ти ми обясни как аз,  която съм девствена, ще Го родя.

А: Търсиш от мен да разбереш по какъв начин, Дево, ще заченеш, но това е необяснимо. Все пак Светият Дух, като те осени със Своята творческа сила, ще го изпълни.

Б: Моята прамайка беше изгонена от божествената наслада, когато прие съвета на змията, затова и аз се боя от твоя странен поздрав, като се пазя от подхлъзване.

Слава… И сега…

А: Аз съм Божи служител и съм изпратен да ти разкрия божествената воля; защо се боиш от мене, който повече се боя от тебе, Всенепорочна? Защо благоговееш пред мене, който почтително благоговея пред тебе, Владичице?


Седален, глас 8.

Подобен: Свире́лей па́стырских:

Словото Божие слезе сега на земята, а ангелът застана, викайки на Девата: радвай се, Благословена, защото ти единствена си запазила печата (на девството) когато прие в утробата си предвечното Слово и Господ, за да спаси като Бог човешкия род от измамата.

Слава, и сега, глас същия.

Подобен: Повеле́нное:

Архистратигът Гавриил беше изпратен от небето от Бога, бързо дойде при духовния град и така ѝ каза: „Дево, ще приемеш Твореца в утробата си и ще Го родиш в плът неизменен. Затова съм изпратен да ти известя за чудното раждане, Чиста, като стоя тук и ти казвам: радвай се, Невесто безмъжна.“


Песен 4

Ирмос: Пребожественият Иисус, Който стои в славата на божествения престол, дойде на лек облак чрез нетленната длан – Божията майка, и спаси тия, които викат: слава, Христе, на Твоята сила.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Б: Чух пророка, който в древност предсказа, че една свещена Дева ще роди Емануил, но искам да разбера как човешката природа ще понесе съединението с Божеството.

А: Показа това къпината, която гореше, но не изгоря, благодатна всевъзпявана, така ти ще приемеш огън и на тебе ще се извърши тази преславна тайна, а ти ще останеш чиста и винаги девствена след раждането.

Б: Ти, Гаврииле, озарен от светлината на всемогъщия Бог, понеже си вестител на истината, кажи ми най-вярно как ще остане непокътната моята чистота, когато родя в плът безплътното Слово?

Слава… И сега…

А: Стоя със страх като слуга пред Господарката, а сега се страхувам, Девойко, и ме е срам да те погледна, защото Словото на Отца ще слезе върху тебе като роса върху руно*, както Той благоволи.

* По Съдии израилеви 6:36-40


Песен 5

Ирмос: Всичко дойде в удивление от твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, си носила в утробата си Бога, Превъзнесения над всичко, и си родила Безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.

Б: Не мога да разбера смисъл на Твоите думи, защото макар че често са се случвали чудеса, извършвани от божията сила, които са били символи и образци в Закона, никога не е раждала девица без участието на мъж.

А: Ти се чудиш, Всенепорочна, и наистина е странно твоето чудо, защото само ти ще приемеш Царят на всичко в утробата си да се въплъти, и тебе предобразяват пророческите думи, гаданията и символите на Закона.

Б: Господ е невидим за всички и невместим, как Той може да се всели в девическа утроба, която сам е направил? Как така ще зачена събезначалното на Отца и Духа Бог Слово?

А: Като обеща на твоя праотец Давид да постави на престола на царството му от плода на утробата му, (Господ) избра само тебе, красотата на Яков, за духовно жилище.


Песен 6

Ирмос: Предобразявайки в кита тридневното погребение, пророк Йона извика, молейки се: от тление ме спаси, Иисусе, Царю на силите.

Б: Като приемам радостния глас на твоите думи, Гаврииле, изпълних се с божествено веселие, защото ти съобщи радост и възвестяваш безкрайното веселие.

А: Даде ти се радост, света Богомайко. Цялото творение, Богоневесто, ти вика „радвай се“, защото само ти, чиста, си била предопределена за Майка на Божия Син.

Б: Нека осъждането на Ева чрез мен да бъде отменено сега и чрез мен да се върне дълга, заради мене нейния древен дълг да бъде повече от напълно изплатен.

А: Бог обеща на вашия праотец Авраам, че народите ще бъдат благословени в неговото потомство, Чиста, и чрез тебе днес започва да се сбъдва обещанието.


Кондaк, глас 8:

Взбра́нной Воево́де победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем ти, раби́ твои́, Богоро́дице, но, я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую, от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м ти: ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

(Превод) Кондак гл. 8: На тебе, Богородице, поборнице-воеводо, ние, твоите раби, след като се избавихме от злини, пеем победни и благодарствени песни. И понеже имаш непобедима сила, от всякакви беди ни освободи, та да ти пеем: Радвай се, Невесто неневестна!

Икос: Първият ангел бе пратен от небето да каже на Богородица: Рад­вай се! – и като видя, че Ти, Господи, едновременно при тоя безплътен глас се въплъщаваш, стоеше ужасèн и викаше към нея така:

Радвай се ти, чрез която ще изгрее радостта; радвай се ти, чрез която клетвата ще изчезне! Радвай се ти, чрез която падналият Адам бе възвърнат; радвай се ти, чрез която Ева се избави от сълзи! Радвай се, висота, трудно достижима с човешки помисли; радвай се глъбина, в която мъчно се проник­ва и с ангелски очи! Радвай се, защото ти си Царев престол; радвай се, защото носиш Онзи, Който всичко държи! Радвай се, звезда, която явяваш Слънцето; радвай се, утроба на божественото въплъщение! Радвай се ти, чрез която се обновяват тварите; радвай се ти, чрез която се прекланяме на Твореца!

Радвай се, Невесто неневестна!



Песен 7

Ирмос: Богомъдрите отроци не почетоха тварта наместо Твореца, но като потъпкаха мъжествено огнената заплаха, радваха се и пееха: благословен си Ти, Препрославени Господи и Боже на нашите отци!

Б: Ти ми заявяваш радостната блага вест, божественото известие, че невеществената Светлина поради голяма милост ще се съедини с телесното вещество, и сега викаш към мене: благословен е плодът на твоята утроба, Всечиста!

А: Радвай се, Владичице, радвай се, Пречиста Дево, радвай се, вместилище Божие, радвай се, светилник на Светлината, Адамово възстановяване и Евино избавление, света планина, сияйно светилище и брачна стая на безсмъртието.

Б: Идването над мене на Пресветия Дух очисти душата и освети тялото, направи ме храм, обиталище на Бога, свято украсена скиния, душевен дом и чиста Майка на Живота.

А: Аз те виждам сега като ярка свещ и стая, построена от Бог, като златен кивот (ковчег) приеми Подателя на Закона, Който благоволи чрез тебе да избави тленната (човешка) природа, Богоневесто.


Песен 8

Ирмос: Чуй, Девойко, чиста Дево, нека ти каже Гавриил за истинския древен замисъл на Всевишния; приготвѝ се да приемеш Бог, защото чрез тебе Невместимият ще заживее с хората, затова се радвам и викам: благославяйте Господ всички Господни дела.

Б: Превъзхожда всеки разум на земните, – отговори Девицата, – който се стреми да схване чудната вест, която ми съобщаваш. Чух думите ти, но и съм в недоумение, като се страхувам да не би като Ева чрез измама да ме изпратиш далеч от Бога. Затова така викам: всички дела Господни, благословете Господа, и Го прославяйте вовеки. (Дан. 3:57)

А: Ето, недоумението ти се разреши, каза ѝ Гавриил, защото с право каза, че това е трудно разбираемо, затова, убедена от думите на твоите уста, не мисли, че е измама, но вярвай, че е така, аз пък се радвам и викам: всички дела Господни, благословете Господа, и Го прославяйте вовеки.

Б: Отвърна отново Непорочната: от Бога е този закон за хората, че от взаимна любов произлиза рожба; аз изобщо не познавам насладата от съпруг, как така казваш, че ще родя? Страхувам се да не говориш измама, но ето, ти казваш: благославяйте Господ, всички Господни дела!

А: Думите, които ми казваш, Чиста, – извика още веднъж Ангелът, – са обичайни за раждане на смъртни хора, но аз истински ти обещавам, че самият Бог, отвъд думите и разума ще се въплъти от тебе, както (Той) знае. Затова се радвам и викам: всички дела Господни, благословете Господа, и Го прославяйте вовеки.

Б: За мен ти се явяваш вестител на истината, – рече Девата, – защото дойде като благовестител на всеобщата радост. Тъй като душата с тялото ми е пречистена, нека ми бъде според думата ти и да се всели в мен Бог, към Когото викам заедно с тебе: всички дела Господни, благословете Господа, и Го прославяйте вовеки.


Песен 9

Ирмос: Понеже си одушевен Божи кивот, никак да те не докосва скверна ръка. А устните на верните да говорят немлъкващо, Богородице, заедно с ангелите да възпяват с радост: Радвай се, благодатна, Господ е с тебе!

Девице, ти заобиколи законите на природата, зачевайки Бога отвъд разбирането, избегна неща, присъщи на родилките, дори ако по природа си била склонна да се променяш. Затова достойно слушаш: радвай се, благодатна, Господ е с тебе.

Как кърмиш с млеко, Дево чиста, не може да каже никой земен език, защото показваш странно за естеството нещо, като мина отвъд природния закон на раждането. Затова и достойно слушаш: радвай се, благодатна, Господ е с тебе!

По таен начин бе казано за тебе в Свещените Писания, майко на Все­виш­ния; в древността Иаков те видя като стълба и каза: това са Божии стъпа­ла. Затова и достойно слушаш: радвай се, благодатна, Господ е с тебе!

Търсейки края на преминаващите времена, на Мойсей се яви чудо: къпи­ната и огънят в чистата девица, и каза: Виждам! Затова да ѝ се каже като на Богородица: радвай се, благодатна, Господ е с тебе!

Даниил те нарече „планина мислена“; а Исайя – „родителка Божия“, Геде­он те видя като „рунò“; а Давид те нарече „свещена врата“. Гавриил пък ти казва: радвай се, благодатна, Господ е с тебе!


No comments:

Post a Comment