Преполовение на Петдесетница
(25-я ден след Възкресение Христово; винаги в сряда)
- Аз лично превеждам „преполовение“ като „в средата на“
Вечерна служба
Свещеникът: Благословен е нашият Бог, всякога, сега и винаги…
Той пее веднъж Христос воскресе, и два пъти певците, и веднага:
Псалом 103
Велика ектения
Господи, воззвах (Пс. 140), глас 4:
Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи!
Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!
Подобен: Господи, возшед на Крест:
Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс.129:3-4А)
(Стихирите се повтарят)
Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс.129:5)
Стигнахме до средата на дните, които започват със спасителното Възкресение и завършват с празника на светата Петдесетница. Свързвайки двата най-големи празника, черпим великолепие и от двата. Тържествено празнуваме Преполовение, в очакване на славното Възнесение на Владиката.
Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6-7А)
Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)
Сион чу добрите вести и се зарадва, когато му беше обявено Христовото Възкресение. А когато Го видяха неговите верни синове се зарадваха. И чрез Духа Господ щеше да отмие, мръсотията от убийството на Христос. Затова той (Сион) на преполовението весело напомня за двата тържествени празника.
Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)
Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)
Приближава изобилното изливане на Светия Дух върху всички, както казва Писанието. Днешните празненства заявяват, че сме дошли на половината път в определения ден на истинното Христово обещание, което Той направи на Своите ученици след смъртта Си, погребението и възкресението, по отношение на проявлението на Утешителя.
Слава, и сега, глас 6:
Празднику преполовляющуся, Твоего Христе Воскресения, и Божественнаго пришествия Святаго Твоего Духа, сошедшеся чудес Твоих воспеваем таинства, воньже низпосли нам велию милость.
Вход с кадилница. Свете тихий:
Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.
Прокимен, във вторник вечер. Глас 1:
Милостта Ти, Господи, да ме придружават през всички дни на живота ми. (Пс. 22:6)
Стих: Господ е Пастир мой, от нищо не ще се нуждая. (Пс. 22:1)
Стих: Той ме настанява на злачни пасбища и ме води на тихи води. (Пс. 22:2)
Паримии
Пророчествата на Михей чтение. (4:2в, 3a, 5; 6:2-5a, 8; 5:3a, 3б, 4a)
Тъй казва Господ: „От Сион ще излезе закон, и слово Господне – от Иерусалим. Той ще съди много народи и ще изобличи много племена в отдалечени страни. Защото всички народи ходят, всеки в името на своя бог, а ние ще ходим в името на Господа, нашия Бог, вовеки веков“. Слушайте, планини, съда Господен, и вие, твърди основи земни, защото Господ има съд със Своя народ, и с Израиля се бори. Народе Мой! Какво ти сторих и с какво те отегчавах? Отговори Ми! Аз те изведох из Египетската земя изкупих те от дома на робството и проводих пред тебе Мойсей, Аарон и Мариам. Народе Мой! Спомни си, какво кроеше Валак, цар моавски. О, човече, казано ти е, що е добро, и какво иска от тебе Господ: да извършваш справедлив съд, да обичаш милосърдни дела и да бъдеш готов да ходиш с твоя Бог. Защото със сила ще се възвеличи Господ и ще пасе Своето стадо в мир, дори до краищата на земята.
Пророчествата на Исайя чтение (55:1; 12:3-4; 55:2б-3a, 6-13)
Вие, които жадувате! дойдете всички при водите; дори и вие, които нямате сребро, дойдете, купувайте и яжте; дойдете, купувайте вино и мляко без сребро и без плата. Защо да давате сребро за онова, що не е хляб, и припечеленото си за онова, що не насища? Послушайте Ме внимателно и яжте, що е добро, и душата ви да се наслади с тлъстина. Приклонете ухо и дойдете при Мене: послушайте, и душата ви ще бъде жива, и ще ви дам завет вечен, неизменните милости, обещани на Давид. Ето, него дадох свидетел за народите, вожд и наставник на народите. Ето, ти ще призовеш народ, който не си познавал, и народите, които не са те познавали, ще побързат при тебе, заради Господа, твоя Бог, и заради Светия Израилев, защото Той те прослави. Търсете Господа, когато може да Го намерите; призовавайте Го, когато е близо. Нечестивецът да остави пътя си, и беззаконникът – помислите си, и да се обърне към Господа, нашия Бог, и Той ще го помилва, защото е многомилостив. Моите мисли не са ваши мисли, нито вашите пътища са Мои пътища, казва Господ. Но както небето е по-високо от земята, тъй Моите пътища са по-високо от вашите пътища, и мислите Ми – по-високо от вашите мисли. Както дъждът и снегът пада от небето и там се не връща, но напоява земята и я прави способна да ражда и произраства, за да дава семе на този, който сее, и хляб на този, който яде, тъй и Моето слово, което излиза из устата Ми, се не връща към Мене празно, а изпълнява, що Ми е угодно, и върши онова, за което съм го Аз пратил. И тъй, вие ще излезете с веселие и ще бъдете изпроводени с мир; планини и хълмове ще пеят песен пред вас, и всички дървета в полето ще ви ръкопляскат. Вместо трън ще израсте кипарис; вместо коприва ще израсте мирта; и това ще бъде за слава Господу, за личба вечна, несъкрушима.
Из Притчи Соломонови чтение (9:1-11)
Премъдростта си съгради дом, издяла седемте му стълба, закла жертва, размеси виното си и приготви трапезата си; проводи слугите си да възвестят от градските височини: „който е неразумен, да свърне тука!“ И на малоумните тя каза: „дойдете, яжте хляба ми и пийте виното, което съм размесила; оставете неразумието, и ще живеете; ходете по пътя на разума.“ Който поучава кощунника, ще си спечели безславие, и който изобличава нечестивеца – петно. Не изобличавай кощунника, за да те не намрази; изобличавай мъдрия, и той ще те обикне, дай съвет на мъдрия, и той ще бъде още по-мъдър; научи праведния, и той повече ще напредне в знание. Начало на мъдростта е страхът Господен, и познаването на Святия е разум; защото чрез мене ще ти се умножат дните, и ще ти се прибавят години живот.
Сугуба ектения
Вечерно славословие
Четецът: Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Боже на нашите отци и хвално и прославено да е името Ти во-веки, амин! Да бъде, Господи, милостта ти над нас според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби! Благословен си Ти, Светий, просвети ме с Твоите наредби! Твоята милост, Господи, е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй: на Тебе подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебe слава подобава – на Отец и Син, и Свети Дух, сега и всякога, и във вечни векове, амин!
Просителна ектения
Стиховни стихири, самогласни, от Йоан монах, глас 1.
Пятдесятницы наста дней преполовение, в немже Христос обнажив маловидно Божественную силу, разслабленнаго стягну словом, того от одра возставив, и боголепно чудотворяй в зданном теле, человеком дарова вечный живот, и велию милость.
Стих: Спомни си Твоя народ, който Ти от старо време си придобил и изкупил за дял на Твоето притежание. (Пс. 73:2а)
Во святилище пришел еси Премудросте Божия, преполовляющуся празднику, уча и обличая непокоривыя иудеи, фарисеи и книжники, и вопия со дерзновением к ним: жаждай да грядет ко Мне, и пиет воду животную, и не вжаждет во век: веруяй Моей благости, реки потекут из чрева его жизни вечныя. О благости и благоутробия Твоего Христе Боже наш, слава Тебе!
Глас 2.
Стих: Боже, Царю мой отвека, Който извършваш спасение сред земята! (Пс. 73:12)
Егда преполовение праздника наста, взыде Иисус во святилище, и учаше непокоривыя иудеи, глаголя: жаждай да грядет ко Мне, и пиет воду животную, вечную, и не вжаждется во век. Веруяй в Мя, реки потекут из чрева его, и имети будет свет животный.
Слава, и сега, глас 8:
Преполовившуся празднику, учащу Ти Спасе, глаголаху иудее: како Сей весть писмена, не учився? Не разумеюще, яко Ты еси Премудрость устроившая мир, слава Тебе.
Песен на Симеон Богоприемец:
„Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лук. 2:29-32)
Трисвятое
Тропар на Преполовение, глас 8:
По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе! (3 пъти)
Отпуст
Дяконът: Премъдрост.
Народът: Благослови!
Свещеникът: Да бъде благословен Христос, нашия Бог, всякога, сега и винаги, и во веки веков.
Четецът: Амин. Утвърди, Господи Боже наш, светата и чиста вяра на благочестивите православни християни, заедно със светата Църква и този град во век века.
Дяконът: Пресвета Богородице, спаси ни!
Народът: По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог Слово, тебе, истинската Богородица, величаем.
Христос възкръсна от мъртвите, със смъртта Си смъртта победи и на тия, които са в гробовете, живот дарува!
Господи, помилуй ! (3) Отче, благослови!
Свещеникът: Възкръсналият от мъртвите Христос, истинският наш Бог, по молитвите на Своята пречиста и преблагословена света Майка, на светите славни и всехвални апостоли, на светите славни и добропобедни мъченици, на преподобните и богоносни наши отци, на светите равноапостолни славянобългарски просветители Методий и Кирил, на светия благоверен цар Борис-Михаил, на светия отец наш Климент архиепископ, Охридски чудотворец, на преподобния наш отец Йоан, пустинножител Рилски, чудотворец, на светите и праведни богоотци Йоаким и Анна, (на храмовия светия), и на всички светии да ни помилва и спаси като благ и човеколюбец.
Народът: Амин.
Свещеникът: По молитвите на светите наши отци, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилвай ни.
Народът: Амин.
——————————————————-
Утринна
Свещеникът: Благословен е нашият Бог, всякога, сега и винаги…
Той пее веднъж Христос воскресе, и два пъти певците, и веднага:
Шестопсалмие, Велика ектения
Бог Господь: на глас 8.
Пс. 117
Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.
Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.
Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.
Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.
Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.
Тропар на Преполовение, глас 8:
По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе! (3 пъти)
Първи седален, глас 4.
Подобен: Ско́ро предвари́:
Учителят, който знае мислите, които са в сърцата на всеки, в храма застана и поучаваше, и на лъжците каза истината: „защо искате да убиете Мене, Който давам живот“? Той смело каза това около средата на празника. „Не съдете по лице (по външния вид), законопрестъпници!“
Слава, и сега, същият.
Втори седален, глас 5.
Подобен: Собезначальное Слово:
Владиката на всичко стоеше в храма, когато се преполови почитаният празник Петдесетница и беседваше с евреите, като открито с голямо дръзновение изобличаваше тяхното дръзко насилничество, бидейки истинският Цар и Бог, а на всички нас поради добросърдечието Си дарува голяма милост.
Слава, и сега, същият.
Възкресна песен
Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.
50 Псалом (чете се)
Канони 2.
Първият с ирмосите на 8, вторият на 6. След всяка песен следва катавасията, която е всъщност ирмоса на втория канон; пее се от двата хора.
Канон, глас 4, от г-н Теофан, чието краестрочие е: Ще възхваля преполовението на най-великите празници!
Песен 1.
Ирмос: По дъното на Червено море в древност премина със сухи стъпала Израил и чрез кръстообразно извисените ръце на Мойсей победи в пустинята войнството на Амалик. (Изх. 17:11)
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!
Велики, превишаващи ума, са благодеянията на Твоето божествено въплъщение, Владико, които блестят върху нас, както даровете и благодатта, и божествените озарения, които благодатно се изливат (за нас).
Ти дойде, Христе, излъчващ блясъка на Божеството, публично по средата на празника, защото Ти си радостният празник на спасените и посредникът на нашето спасение.
Ти си станал за нас премъдрост, правда и изкупление в Бога, Господи, като ни превеждаш от земята към небесните висоти и ни даряваш Божествения Дух.
Твоята плът не видя тление в гроба, Владико, но тъй като е съставена без семе, тя не прие тление, свръхестествено не се подчини на естествения ред (на гниенето).
Вторият канон, творение на св. Андрей Критски, глас 8.
Песен 1.
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!
Народи, запляскайте с ръце, евреи, заплачете, защото животодавецът Христос разкъса оковите на ада, възкреси мъртвите и изцели болестите с дума. Той е нашият Бог, който даде живот на вярващите в Неговото име.
Ти показа чудо, като превърна водата във вино, Владико, превърна реките на Египет в кръв, и извърши това второ знамение, като възкреси мъртвите. Слава, Спасителю, на Твоя неизказан замисъл; слава на Твоето снизхождение, с което си ни обновил.
Ти, Господи, си потокът на вечно течащия истински живот, Ти си нашето възкресение, по Своя воля се потруди, Спасителю мой, и доброволно претърпя жажда, подчинявайки се на законите на природата, и като отиде по плът в Сихар, поиска от самарянката да пиеш вода.
Ти благослови хлябовете, умножи рибите, непостижими Боже, и насити хората щедро, и обеща неизчерпаем източник на мъдрост на жадните. Ти си Спасителят, нашият Бог, Който даде живот на вярващите в Твоето име.
Слава: Троичен:
Прославям трима събезначални и съпрестолни: Отец, безначалния Бог, и събезначалния Син, и Духа, съвечен на Сина; едно Същество в три Лица, и Го почитам, като възпявам едното Начало, най-висшето от всички начала, безначалното Божество и природа.
И сега: Богородичен:
Единствено ти вмести в утробата си твоя Създател, Богородице, в плът Го роди неизказано, и остана Дева, без да оскверниш девството си. Него, Чиста, като Твой Син и Бог, непрестанно моли за твоето стадо.
Катавасия: Ти сгъсти морето, потопи гордия фараон с колесниците, и спаси хората, без да се намокрят, Господи, и въведе в святата планина тях, които викайки: с победна песен възпяваме Тебе, нашия Бог, защото се прослави.
Песен 3.
Ирмос: Твоята Църква се весели за Тебе, Христе, като казва: Ти си моята сила, Господи, прибежище и опора.
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!
Ти отвори в Църквата изворите на животворната вода, Добри (Господи), като каза: който е жаден, да дойде при Мене с усърдие и да пие (Йн 7:37).
Ти говори открито, че ще се възнесеш от земята на небето, а от небето обеща да изпратиш Светия Дух.
Господ, Който е животворящ по природа и роден от Дева, дарява безсмъртие на всички верни като милостив.
Вторият
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!
„Не съдете по външност, юдеи“ (Йн 7:24), като поучаваше, каза Владиката, когато дойде в светилището, както е писано, в средата на празника според закона (Йн 7:14).
Не съдете по външност, юдеи, защото дойде Христос, Когото пророците нарекоха идващия от Сион и призоваващия света (при Себе Си).
Дори да не вярвате на думите, юдеи, вярвайте на делата Господни! Защо се заблуждавате, като отхвърляте Светия, за Когото Мойсей писа в Закона?
Ако Месията трябваше да дойде, юдеи, а Христос сега дойде като Месия, защо се заблуждавате, като отхвърляте Праведния, за Когото Мойсей писа в Закона?
Слава, Троичен:
Покланяме се на Тебе, Отче, (Който си) безначален по същност, благочестиво възпяваме Твоя безначален Син и Всесветия Дух – Тримата като един по естество Бог.
И сега: Богородичен:
Ти, Господи, Който си един от Троицата, като стана плът, беше видян непроменен по същност, без да изгориш нетленната утроба на Родилата Те, макар че цял си Бог и огън. ИЖД
Катавасия: Сърцето ми се утвърди в Господа, рогът ми се издигна в моя Бог, устата ми се отвориха широко против враговете ми, развеселих се за спасението от Тебе.
Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…
Седален, глас 8.
Подобен: Премудрости Слова:
Ти застана в средата на храма около средата на празника, и божествено провъзгласи: „Ако някой е жаден, нека дойде при Мене и пие, защото който пие от тази божествена вода, от сърцето му ще се изливат реки от Моите постановления, а който вярва в Мене, като изпратен от божествения Родител, ще бъде прославен с Мене!“ Затова Ти пеем: слава на Тебе, Христе Боже, защото си излял изобилно водите на Твоето човеколюбие към Твоите раби!
Слава, и сега: Подобен:
Ти изливаш на света водата на живота и на мъдростта, Спасителю, и каниш всички да почерпят от водите на спасението; защото, като приеме Твоя божествен закон, човек гаси въглените на заблудата; в последствие той няма да жадува никога, нито ще престане да се насища с Тебе, Владико, Царю небесни. Затова прославяме Твоето могъщество, Христе Боже, като молим да изпратиш изобилно на Твоите раби прошка на греховете.
Песен 4.
Ирмос: Виждайки Те издигнат на Кръста, Слънце на правдата, Църквата застана в благолепие и подобаващо запя: слава на Твоята сила, Господи!
Когато разби портите на смъртта със силата Си, разкри пътищата на вечния живот, отвори вратите на безсмъртието за тези, които викат: слава на Твоята сила, Господи!
Посред празника стана Ти, Който си средище и цел на всичко и като безначален всичко държиш отначало, и рече: дойдете, богомъдри, насладете се на божествените дарове!
Като Бог, Който има власт над всички, и като силен Ти свали могъществото на смъртта, и обеща, Христе, да изпратиш Светия Дух, Който изхожда от Отца (Йн 15:26).
Богородичен:
Ти, Майко не изпитала брак, даваш обилна благодат на тези, които възпяват тебе и роденото от тебе предвечно Слово, като изпросваш за тях прошка на греховете, Пречиста.
Вторият
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!
Ако подобава Месията да дойде, то Месията е Христос. Беззаконници, защо не Му вярвате? Ето, Той се яви и делата Му свидетелстват за това: превърна водата във вино, с дума укрепи разслабения.
Като не разбирате Писанието, всички вие се заблуждавате, беззаконни евреи! Защото Христос наистина дойде и просвети всички, и показа много знамения и чудеса между вас, а вие напразно отричате истинския живот.
„Едно дело ви показах, и вие всички вече се чудите“, извика Христос към юдеите. „В събота обрязвате човек, – каза Той, – защо тогава обвинявате Мене, който с дума вдигнах разслабения?“
„Направих много неща и заради кое дело хвърляте камъни по Мене?“ – извика Христос към евреите, изобличавайки ги, – „За това ли, че с една дума направих целия човек здрав? Не съдете по външност, хора!“
Като действаше в апостолите и Сам пребиваваше в пророците заедно с Духа, Христе, непорочна рожба от естеството на Отец, Ти чрез знаменията Си доведе народите до познание за Тебе. ИЖД
Слава: Троичен:
Троице, неразделна Единице, безначални Отче, Сине и Дух Свети, Троица в единица, равна по чест и с един престол, животворяща, нетварни Боже, спасявай тези, които Те възпяват, и ги избави от беди и скърби!
И сега: Богородичен:
Чиста Богоневесто, Девомайко, която неописуемо побра Бога в утробата си, не преставай да се молиш за нас, та чрез тебе да се избавим от беди, защото към тебе винаги прибягваме.
Катавасия: Пророк Авакум с духовните очи предвиди, Господи, Твоето пришествие и затова извика: Бог идва от юг*, слава на Твоята сила, слава на Твоето снизхождение (или: слизане).
* Авакум 3:3. В Синодалната Библия е написано „Бог иде от Теман“ (Град и окръжие в източен Едом, населен от Теман, внука Исавов), някъде в южна Йордания до Израелската граница.
Песен 5.
Ирмос: Ти, Господи, моя Светлина, дойде в света, о свята Светлина, извеждайки от тъмнината на незнанието тия, които с вяра Те възпяват.
Стигнали до средата на Божествените празници, богомъдри, нека се постараем да се украсим със съвършена божествена добродетел.
Колко свещено е наистина това тържество: все пак то определя средата на най-големите празници и е огрят от двете страни (от Пасха и от Петдесетница)!
Богородичен:
Архангелският ум не може да разбере Твоето неизказано и пречисто раждане от Девата, многомилостиви Спасителю!
Вторият
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!
Ти украси Твоите апостоли с чудеса, възвеличи учениците с дивни дела, прослави ги по целия свят, Спасителю наш, и им даде Твоето царство.
Учениците просветиха всички краища на земята с чудеса и учения, и по различни начини възвестяваха, Христе Спасителю, словото на Твоето царство.
Издигаме хвала на Твоето Царство и възнасяме пеене на Тебе, Който се яви на земята заради нас, и Който просвети света и призова Адам (към Себе Си).
Слава: Троичен:
Слава на Тебе, Отче Свети, неродени Боже! Слава на Тебе, вечно, единородно Слово! Слава на Тебе, Божествени Душе и съпрестолни, и единосъщен на Отца и Сина!
И сега: Богородичен:
Твоята утроба стана, Богородителко, свята трапеза, носеща небесния Хляб, и никой от ядящите от Него не умира, както каза Хранителят на всички (Йн 6:54).
Катавасия: Господи Боже наш, дай ни мир; Господи Боже наш, вземи ни (при Себе Си); Господи, освен Тебе другиго не знаем, с Твоето име се именуваме.
Песен 6.
Ирмос: „Ще Ти принеса жертва с хвалебен глас“ – Църквата вика към Тебе, Господи, очистена от бесовската нечистота чрез кръвта, която милостиво изтече от Твоите ребра.
Настъпи днес средата на Петдесетница, от една страна, божествената Пасха, озарена с най-божествено сияние, а от друга, сияеща с благодатта на Утешителя.
Когато застана в храма, Христе, Ти говори на еврейския народ, разкривайки славата Си, и предяви родство с Родителя.
Богородичен:
Стани за мен защита и непоклатима стена, единствена Богородице, като ме избавиш от светските изкушения и озариш с изливане на божествената светлина.
Вторият
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!
Иисусе, Който държиш всички краища на света, когато се преполови празникът, Ти отиде в храма и поучаваше множествата със словото на истината, както пише Йоан (Богослов).
Ти отвори устата Си, Владико, и проповядва на света вечния Отец и Всесветия Дух, като и след въплъщението Си запази единосъщие с Двамата.
Ти изпълни делото на Отца, потвърди думите си с дела, Спасителю, като извърши изцеления и знамения: изпра̀ви разслабения, очисти прокажени и възкреси мъртви.
Ти си изпълнил делото на Отца и си потвърдил делата на Твоите думи, извършвайки изцеления за Спасителя и знамения, коригирайки отслабените, очиствайки прокажените и възкресявайки мъртвите.
Безначалният Син придоби начало, прие нашето естество като стана човек, и посред празника поучаваше, казвайки: прибегнете при вечно течащия извор, за да почерпите живот!
Слава: Троичен:
Всички прославяме Отец и Син, и Свети Дух, едно Божество в Троица, Същество в три Лица, нетварно, неразделно, Което е тройно и е едно. ИЖД
И сега: Богородичен:
Възпяваме те след раждането като Дева, единствено тебе прославяме като девица и майка, чиста Богоневесто, Дево, защото от тебе наистина Бог се въплъти и ни оживотвори.
Катавасия: Като водите на морето, Човеколюбче, ме носят вълните на житейските бури, затова като Йона Ти викам: изведи живота ми от гибел, милосърдни Господи!
Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души, и на Тебе слава въздаваме…
Кондак, глас 4.
Подобен: Вознесыйся:
Като преполовихме празника според закона, Създателю и Владетелю на всичко, Ти, Христе Боже, каза на присъстващите: дойдете и почерпете вода на безсмъртието (по Исайя 12:3). Затова с вяра викаме към Тебе, докато Ти се покланяме: дарувай ни Твоите милости, защото Ти си изворът на нашия живот.
Икос: С потоците на Твоята кръв напои душата ми, пресъхнала от беззаконни престъпления, и я покажи плодородна по добродетел. Защото Ти каза на всички да се приближа до Тебе, пресвето Слово Божие, и да почерпя водата на нетлението, която е жива и измива греховете на онези, които възвеличават Твоето славно и Божествено Възкресение. О Добри, Ти даваш на онези, които Те познават като Бог, силата на Духа, който наистина слезе от висините при Твоите ученици. Ти си изворът на нашия живот, Господи.
Синаксар: В този месец, в … ден празнуваме паметта на (виж календарчето). По техните молитви, Христе Боже наш, помилвай и ни спаси. Амин.
Синаксар от Пентикостара:
От Никифор Ка̀лист Ксанто̀пул (+1335)
Стихове:
В средата на празника Христос Месията
Застана и поучаваше сред учителите.
В сряда на разслабения празнуваме преполовяването на петдесетте дни в промеждутъка между двата велики празника – Пасха и Петдесетница. По тоя начин ние като че свързваме в едно тия празници. Случаят, който спомняме, е следният.
След като Христос извършил чудото с разслабения (парализирания), евреите не могли да понесат това, което станало. Защото Христос извършил в събота изцеляване и с това нарушил законната съботна почивка. Затова те търсели случай да Го убият. Христос трябвало да се оттегли в Галилея, където извършил чудото с умножаването на петте хляба и двете риби и с тях наситил повече от пет хиляди души. След това настанал празникът Шатри, който бил голям празник у евреите. Христос тръгнал за Йерусалим, но тайно. И когато се преполовил празникът, Иисус влязъл в храма и поучавал. И всички се учудвали на учението Му и се питали: „Как Тоя познава Писанията без да се е учил?“ А някои роптаели и искали да Го убият. Но Христос им рекъл: „Защо търсите да Ме убиете?“ А те Му казали: „Бяс Те е хванал. Кой иска да Те убие?“ Отговорил Иисус и казал: „Едно дело извърших и всички се чудите. Мойсей ви даде обрезанието, и вие в съботен ден обрязвате човека. А на Мене ли се гневите, задето цял човек направих здрав в събота?“ И много още им говорил за Себе Си като за Син Божи, пратен от Отца. И пак искали да Го хванат и убият, но още не бил дошъл часът Му. И мнозина от юдеите повярвали в Него. А в последния велик ден на празника Иисус застанал, издигнал глас и казал: „Който е жаден, да дойде при Мене и да пие! Който вярва в Мене, из неговата утроба, както е речено в Писанието, ще потекат реки от жива вода“. А това Той казал за Светия Дух, Който щели да приемат повярвалите в Него. Тоя Дух още не бил изпратен, понеже Христос още не бил прославен (Йоан. 7:39).
Св. евангелист Йоан в седма и осма глава от своето евангелие ни предава напрегнатия спор между евреите и Господ Иисус относно Неговата личност като Месия. Сред самите юдеи нямало единомислие по тоя въпрос. Едни вярвали в Христос, а други Го отричали. Едни казвали, че Той е добър, а други – че развращава народа. Иисус доказвал Своето месианско достойнство и Своето богосиновство, като се позовавал на свидетелствата на Отца и на делата, които Сам върши, защото те свидетелстват, че Отец Го е пратил. Понеже всичко това станало по време на преполовението на празника, затова и е наредено да се чества този забележителен случай от земния живот на Христос. Той има отношение и към следващата неделя, посветена на срещата и беседата на Христос със Самарянката. В тая беседа, както ще видим, главният предмет е тъкмо живата вода, за която говори Христос в деня на празника Преполовение и въпросът за богопратеничеството на Христос именно като Месия. Затова и днешният празник е посветен на Господ Иисус като Христос – Месия – Помазаник Божи.
По Твоята безмерна милост, Христе Боже, помилуй и спаси нас! Амин!
Песен 7.
Ирмос: В персийската пещ Авраамовите отроци, разпалвани повече от любовта към благочестието, отколкото обгаряни от пламъка, викаха: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!
Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!
С Твоята мощ, Спасителю, унищожавайки силата на смъртта, показа пътя на живота на смъртните, които благодарно Ти викат: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!
Видяха, че носиш плът, но еврейските тълпи не разбраха, че Ти си Словото Божие, а пък ние Те възпяваме: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!
Богородичен:
Божествена осветена скиния на Всевишния, радвай се! Защото чрез тебе, Богородице, се дава радост на тези, които викат: благословена си ти между жените, пренепорочна Владичице!
Вторият
Ти се потруди по плът, Почивка на всички; доброволно претърпя жажда, Изворе на чудесата; поиска вода Ти, Който обещаваш жива вода, Иисусе!
Ти беседва със самарянската жена, Господи, като изобличи безумието на беззаконните евреи; тя повярва в Тебе като Божи Син, но те Те отхвърлиха.
Спасителю, Ти обеща да дадеш жива вода, извираща, вода на безсмъртие, източник на вечен живот, на онези, които чрез вяра приемат Твоя Дух, произхождащ от Отца.
С пет хляба Ти, Спасителю, нахрани хиляди гладни, и умножи останалото след нахранването за други хиляди, като показа славата Си на светите ученици.
Който яде Твоето Тяло, Спасителю мой, ще живее вечно, и който пие Твоята Кръв, ще пребъде в Тебе и Ти в него, и ще го възкресиш в последния ден.
Чудно си показал, Владико, Твоето домостроителство, като потвърди божествената Си власт с чудеса: прогони болести, възкреси мъртви, и като Бог направи слепите да прогледат.
Прокажените очисти, сакатите изправи, разслабените стегна, кръвотечивата изцели; ходеше по морето, показвайки Своята слава на светите ученици.
Слава, Троичен:
Господи, покланяме се на Твоя вечен Отец и на благодатта на Духа, която Ти, като истински Бог, даде на Твоите апостоли, като ги изпрати да проповядват.
И сега: Богородичен:
В твоята утроба ти вмести невместимото Слово, от твоите гърди ти кърми Хранителя на света, носи в обятията си нашия Творец, чиста Божия Майко.
Катавасия: Халдейската пещ, разпалена от огъня, се ороси от Духа по Божието действие, а младежите пееха: благословен си, Боже на нашите отци!
Песен 8.
Ирмос: Простирайки ръце, Даниил затвори челюстите на лъвовете в рова, а препасани с добродетели отроците, подвижниците на благочестието, угасиха огнената сила и викаха: всички творения Господни, благославяйте Господ.
Възкръснал прекрасен от гроба, украсен със славата на Божеството, Ти се яви на Твоите апостоли, Господи, като обеща да пратиш действието на Духа на тези, които викат: всички творения Господни, благославяйте Господ.
Ти, Който си Бог и самото начало на живота, умъртви ада и изля за всички вечния живот, който сега най-ясно изразяват радостите на тези светоносни дни за всички, които казват: всички творения, благославяйте Господ!
Ти се яви, Христе, като слънце на истината, изпра̀ти лъчите на света – Твоите апостоли, които носят Тебе – непостижимата светлина, и които прогонват мрака на невежеството и викат: всички творения Господни, благославяйте Господ.
Богородичен:
Ето, сега няма княз, който да управлява от племето на Юда, а ти, Пренепорочна, роди Този, Който е отпреди обещаното очакване на народите – Христос, на Когото пеем: всички творения Господни, благославяйте Господ!
Вторият
Дойдете, хора, вижте Възпявания на престола на славата, но хулен от беззаконници, и когато видите, възпейте Месията, предсказан от пророците.
Ти наистина си Христос, Който дойде в този свят, от Когото е спасението и прощението на бащините грехове. Ти наистина си живот за тези, които вярват в Тебе.
В средата на празника Премъдростта Божия се яви в светилището и поучаваше, както е писано, защото наистина Това беше Месията Христос, в Когото е спасението.
Христос в съботите и всички дни показваше дела на знамения, като изцеряваше болните от различни болести, но заблудените негодуваха с ярост.
Разслабеният и лежащ от много години, както се говори, Той изцери в събота и наруши закона, за което юдеите строго укориха Христос.
Христос каза на юдеите: нали Моисей ви даде закона и заповяда да се обрязвате, и вие обрязвате мъжете дори в събота, за да не се наруши законът на отците? ИЖД
Винаги неблагодарните, когато някога живяха в пустинята, враждебно се нахвърлиха срещу Благодетеля, хулеха Го с неправедни езици, кроейки напразни планове.
Благославяме Господа: Отец, Син и Свети Дух.
Троичен: А Троицата е един Бог, без Отец да преминава в синовство, нито Синът да приема изхождане (като Духа), но всеки от Двамата запазва свойственото Си; и тримата прославям вовеки като светлина и Бог. ИЖД
И сега, Богородичен:
Кажи ни: как роди Този, Който просия от Отца извън времето и се възпява със Светия Дух? Само Един знае това: Този, Който благоволи да се роди от тебе, Богородице.
Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.
Ангели и небеса, на престоле славы седящаго и яко Бога непрестанно славимаго, благословите, пойте и превозносите Его во веки.
Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!
Песен 9.
Ирмос: Крайъгълен камък се отсече от тебе – девствената планина, не с човешка ръка, Дево; Той бе Христос, Който събра разделените естества; затова с радост, Богородице, те величаем.
След като се научихме на нов и чист живот от Христос, нека се опитаме внимателно да го съхраним докрай, за да се насладим на идването на Светия Дух.
Ти, Животодателю, облече моето тленно естество с дрехата на безсмъртието и по благодат го направи нетленно, Спасителю, и го възкреси със Себе Си и доведе при Отца, като сложи край на вековната вражда с мен.
Призовани отново към небесен живот чрез силата на посредничеството на Този, Който смири Себе Си до образ на слуга и ни възвиси, нека достойно Го възвеличим.
Богородичен:
Ние, верните, те знаем като корен, източник и причина на нетлението, Дево, и те почитаме с похвали, защото ти изля за нас ипостасното безсмъртие.
Вторият
Празднику преполовляющуся иудейскому, возшел еси Спасе мой во святилище Твое, и научал еси всех: чудяхуся же иудее, и откуду Сей весть писмена не научився, глаголаху.
Исцеления дарований Избавитель мой источая, сотворяше чудеса и знамения, прогоня недуги, целя немощствующия: но иудее неистовствовахуся множеством чудес Его.
Непокоривыя иудеи Избавитель мой обличая, вопияше: не судите на лице, но праведен суд судите: ибо закон и в субботу обрезоватися повелевает всякому человеку.
Большая чудес учеником Твоим Спасе, якоже обещав подал еси, послав в языки проповедати славу Твою: они же мирови проповедаху Твое Воскресение, благодать и воплощение.
Аще человека обрезуете в субботу, да не како разорится закон: ныне на Мя что гневаетеся, яко человека всего здрава сотворих словом? По плоти вы судите, глаголет иудеем Христос.
Сухую исцеливый руку словом, изсохшую древле землю моего сердца, исцелив Слове, покажи мя плодоносна, да соделаю и аз Спасе, плоды в покаянии тепле.
Прокаженное мое сердце очистив, и души моея Слове очи просветивый, на одре болезни мя лежаща исправи, якоже разслабленнаго возставил еси на одре лежащаго.
Слава: Троичен:
Чужде есть беззаконным славити безначальную Троицу, Отца, и Сына же, и Святаго Духа, несозданное вседержание, Имже весь мир создася державою крепости Ея.
И сега: Богородичен:
Вместила еси во чреве Твоем Дево Мати, единаго от Троицы Христа Жизнодавца, Егоже поет вся тварь, и трепещут горнии престоли: Того моли Всеблаженная, спасти души наша.
Катавасиа: Чуждото за майките девство и необичайното за девиците раждане, – и двете се случиха на тебе, Богородице: затова всички ние, земните племена, непрестанно те величаем.
Малка ектения
Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.
Светилен
Подобен: Небо звездами:
Ти имаш чашата, която никога не се изпразва от Твоите дарове, дай ми да черпя от водата за опрощение на греховете, защото съм много жаден, единствено Добър и милостив (Господи). (2 пъти)
Хвалитни стихири
Глас 4, Всякое дихание
Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.
Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.
На преполовение, гл. 4: Подобен: Яко добля:
4. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)
3. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)
Премъдростта, Силата, Сиянието на Отца, вечното Слово и Синът Божи се яви в плът в светилището и поучаваше юдеите, които бяха жестоки и неблагодарни, а те се чудеха на богатството на мъдростта, казвайки: от къде знае Писанията, като не се е учил от никого?
2. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)
Господ Месия затвори устата на книжниците и изобличи юдеите, като им каза: беззаконници, не съдете по външност като неправедници, защото в съботен ден изцерих разслабения; Аз наистина съм Господар на съботата и на закона, защо търсите да убиете Мене, Който възкресих мъртвите?
1. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)
Навутей беше убит с камъни (3Цар.21) от насилственото и законопрестъпно събрание на неблагодарните юдеи; нарязаха Исайя с дървен трион; хвърлиха мъдрия Йеремия в калта; а като издигнаха Господа на Кръста, извикаха: Ти, Който разрушаваш храма, спаси Себе Си и ще повярваме (Мат. 27:40)!
Слава, и сега, глас 4, от св. патр. Анатолий.
Бяхме озарени, братя, от възкресението на Спасителя Христос и достигнали средата на празника Господен, искрено да пазим Божиите заповеди, за да бъдем достойни и да отпразнуваме Възнесението, и да достигнем идването на Светия Дух!
Велико славословие
Тропар на Преполовение, глас 8:
По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе!
——————————————————-
Евангелие на Преполовение (Йн 7:14-30)
Вместо Достойно: Ирмос, глас 8:
Чуждото за майките девство и необичайното за девиците раждане, – и двете се случиха на тебе, Богородице, затова всички ние, земните племена, непрестанно те величаем.
Причастен:
Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене, и Аз в него. Алилуйя (3). (Йн 6:56)
Вместо Видехом – Христос воскресе
No comments:
Post a Comment