Търси тук

Friday, 9 May 2025

Неделя на парализирания (на 11 май)

Свети Кирил и Методий

11 май

  • В неделя на Разслабения (парализирания), Типик 310, т. 6. За 2025 и 2036 година.


ВЕЧЕРНА

Свещеникът: Благословен е нашият Бог всякога, сега и винаги, и во веки веков. Четец: Амин.

Свещеникът: изпява веднъж Тропара на Пасха, а певците два пъти. 


Псалом 103


Велика ектения


Господи, воззвах (Пс. 140), глас 3:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!

 Възкресни стихири, глас 3.

Стих 1: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс.141:7a)

Чрез Твоя кръст, Христе Спасителю, се унищожи властта на смъртта и се премахна измамата на дявола, а човешкият род, спасен чрез вярата, всекидневно Ти поднася песен.


Стих 2: Около мене ще се съберат праведните, кога ми сториш благодеяние. (Пс.141:7Б)

Господи, чрез Твоето възкресение всичко се просвети и раят отново е отворен, а цялото творение Те възхвалява и всекидневно Ти поднася песен.


Стих 3: От дън душа викам към Тебе, Господи. Господи, чуй гласа ми. (Пс.129:1-2А)

Славя силата на Отца и на Сина и възпявам властта на Святия Дух – неразделно, нетварно Божество, единосъщна Троица, Която царува во веки веков.


Стих 4: Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбите ми. (Пс.129:2Б)

Покланяме се, Христе, на Твоя почитан кръст и възпяваме и славим Твоето възкресение, защото с Твоите рани всички се изцелихме.


На разслабения, гл. 1

Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3-4А)

Създал човека с пречистата Си ръка, Ти дойде, добросърдечни Христе, болните да изцелиш; със слово Ти въздигна разслабения в къпалнята при Овчи порти, изцели кръвоточивата, помилва страдащата дъщеря на хананейката и прошенията на стотника не пренебрегна. Затова зовем: „Всесилни Господи, слава на Тебе!“


Стих: Надявам се на Господ, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс. 129:5)

Създал човека с пречистата Си ръка, Ти дойде, добросърдечни Христе, болните да изцелиш; със слово Ти въздигна разслабения в къпалнята при Овчи порти, изцели кръвоточивата, помилва страдащата дъщеря на хананейката и прошенията на стотника не пренебрегна. Затова зовем: „Всесилни Господи, слава на Тебе!“


На св. равноапостоли, гл. 2, Подобен: Кими похвалними

Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6-7А)

Какви похвални венци да изплетем на богомъдрите учители, които гръмогласно проповядваха единосъщната Троица, и със светото Евангелие просветляваха славяните, които бяха в тъмнината на незнанието, и ги прилепиха като дива маслина към благоприятния корен на Православието и ни подариха от Христа Бога велика милост?


СтихЗащото има милост у Господа и изобилно изкупление в Него, Той ще изкупи Израил от всичките му беззакония. (Пс. 129:7Б-8)

С кои красиви слова да възпеем богомъдрите учители – пустинолюбивия Методий, който заради Христа доброволно обедня и се обогати с духовните плодове на безмълвието, и красноречивия Кирил, който в насладата на любознателността придоби премъдрост и посрами празнословието на агарянските мъдреци? Чрез тях двамата Христос Бог ни дарува велика милост.


СтихХвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

С какви песенни добродетели да възхвалим богомъдрите учители Методий, който презря красотата на света и се облече в ангелски образ за да служи на небесният Цар, и Кирил, който избра за себе си да съжителства с премъдростта, и удвои дадените му от Бога таланти. Чрез тях и ние, които познахме благочестието, приехме от Христа Бога велика милост! 


Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

С какви духовни песни да възвеличим богомъдрите учители, които заради спасение на славянските народи, апостолски се потрудиха в просвещаването със светлината на богопознанието, и тази затворена врата отвориха с изобретяването на славянската писмена, през нея влизайки ние разбираме тайнството на Евангелието и приемаме от Христа Бога велика милост.  


Слава, на равноапостолите, глас 6:

Дойдете, празнуващи, с похвални песни да възпеем равноапостолните славянски просветители и горещи застъпници, като кажем: Радвай се, Кириле, позлатена тръба на богословието, който изясни тайнството на Света Троица с подобието на слънцето, и така затвори злохулната уста на агаряните. Радвай се и ти с него, Методие, който единомислено с него си се подвизавал и  съдействал с молитви и знамения. А сега, отци блажени, не преставайте да се молите за нас на Христа Бога, които с вяра и любов ви величаем! 


И сега, на неделята, глас 5:

Отиде Иисус в Йерусалим, при Овчи порти на къпалнята, по еврейски наричана Витезда, която има пет притвора; в тях лежеше голямо множество болни; ангел Божи от време на време слизаше и раздвижваше водата и даваше здраве на пристъпващите с вяра. Видя Господ един, който боледуваше от дълго време и му каза: „Искаш ли да оздравееш?“ Болният му отговори: „Господи, нямам човек, който да ме спусне в къпалнята, кога се раздвижи водата; раздадох имота си по лекари, но не се сподобих да получа милост.“ Но Лекарят на душите и телата му рече: „Вземи одъра си и ходѝ, проповядвай Моята сила и велика милост до краищата на земята.“


Вход с кадилница. Свете тихий

Тиха светлина от светата слава на Безсмъртния, Светия и Блажения Небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Отца, Сина и Светия Дух – Бога. Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове. Затова и светът Те слави.


Прокимен, гл. 6

Господ царува; Той е облечен с величие. Пс.92:1

Стих: Облечен е Господ с могъщество (и) препасан.

Господ царува; Той е облечен с величие.

Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати.

Господ царува; Той е облечен с величие.


Паримии

Из книга Второзаконие чтение. 

Рече Моисей на Израилевите синове: ето, давам ви тая земя, вървете, вземете в наследство земята, що Господ с клетва бе обещал да даде на отците ви Авраам, Исаак и Яков, на тях и на потомството им. И аз ви казах в онова време: не мога сам да ви водя; Господ, Бог ваш, ви размножи, и ето, вие сте сега многобройни като звездите небесни; Господ, Бог на отците ви, нека ви умножи хиляди пъти повече, отколкото сте сега, и нека ви благослови, както ви бе говорил! И взех първенците от вашите колена, мъже мъдри разумни и изпитани, и ги поставих за началници над вас: хилядоначалници, стоначалници, петдесетоначалници, десетоначалници и надзиратели, според вашите колена. И дадох заповед на съдиите ви в онова време, като казах: изслушвайте братята си и съдете справедливо както брата с брат, тъй и неговия чужденец; в съда не правете разлика между лицата, изслушвайте и малък, и голям: не бойте се от лице човешко, понеже съдът е дело Божие. 


Из книга Второзаконие чтение. 

Рече Моисей на Израилевите синове: ето, небето и небето на небесата, земята и всичко, що е на нея, е на Господа, твоя Бог; но само твоите отци е приел Господ и ги е обикнал, и е избрал вас, тяхното семе подир тях, от всички народи, както видиш днес. И тъй, обрежете крайната плът на сърцето си и занапред не бъдете твърдоглави; защото Господ, Бог ваш, е Бог на боговете и Господар на господарите. Бог велик, силен и страшен, Който не гледа на лице и не взема дарове, Който право отсъжда на сираче и на вдовица, обича пришълеца и му дава хляб и облекло. Обичайте и вие пришълеца, понеже сами бяхте пришълци в Египетската земя. Бой се от Господа, твоя Бог, и само Нему служи, към Него се привържи и в Негово име се кълни: Той е твоя похвала, Той е твой Бог, Който направи с тебе ония велики и страшни дела, каквито видяха очите ти. 


Из Притчи Соломонови чтение.

Душите на праведните са в Божия ръка, и мъка няма да ги докосне. В очите на неразумните те минаваха за умрели, и краят им се считаше за погибел, и заминаването им от нас – унищожение; но те си пребъдват в мир. Защото, макар в очите на хората и да се наказват, тяхната надежда е пълна с безсмъртие. И бидейки малко наказани, те ще бъдат много облагодетелствани, защото Господ ги е изпитал и ги е намерил достойни за Него. Той ги е изпитал като злато в горнило и ги е приел като най-съвършена жертва. Когато им се въздава, те ще блеснат като искри, които лазят по стърнище. Ще съдят племена и ще владеят над народи, а над тях ще царува Господ вовеки. Които се Нему надяват, ще познаят истината, и верните в любовта ще пребъдат у Него; защото благодат и милост има за светиите Му и промисъл за избраниците Му.


Сугуба ектения


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Свети, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, Сина и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


Ако има лития, стихирите на храма. 

Слава, и сега, глас 8: Сами изпълнихте заповедите на Господ и просияхте в благодатта на апостолството като нелъжливи учители, с наставления приведохте към благочестието славянските народи, богомъдри Кириле и Методие, а така също вразумихте неверните в познание на православната вяра и ги просветихте със светото кръщение. И така първи наставници на славянския род и пазители на Божийте заповеди, спасявайте чрез вашите молитви нас, които с вяра и любов ви призоваваме на помощ.


Просителна ектения 


Стиховни стихири, 1 възкресна, глас 3:

Твоите страдания, Христе, помрачиха слънцето, а светлината на Твоето възкресение просвети всичко живо. Приеми нашата вечерна песен, Човеколюбче!

Стихири на Пасха, гл. 5

Стих: Да възкръсне Бог и да се разпръснат враговете Му, и да бягат от лицето Му, които Го ненавиждат.

Пасха свещена днес ни се яви: Пасха нова, свята, Пасха тайнствена, Пасха всечестна, Пасха Христос Избавител, Пасха непорочна, Пасха велика, Пасха на верните, Пасха, отваряща ни райските врати, Пасха, освещаваща всички верни.

Стих: Както изчезва дим, да изчезнат, както се топи восък от огън.

Дойдете от видението, жени-благовестници, и кажете на Сион: приеми от нас благата вест за Христовото възкресение; тържествувай, ликувай и се радвай, Иерусалиме, видял Царя Христа излизащ като Жених от гроба.

Стих: Тъй да погинат грешниците от Божието лице, а праведниците да се развеселят.

Жените-мироносици, в ранно утро застанали пред гроба на Жизнодавеца, видяха Ангел, седящ на камък, и той им заговори и казваше: защо търсите Живия между мъртвите? Защо оплаквате Нетленния в тлението? Идете, проповядвайте на учениците Му.

Стих: Тоя ден е Господ сътворил, да се възрадваме и да се развеселим в него.

Пасха прекрасна, Пасха, Господня Пасха! Пасха всечестна просия за нас! Пасха! С радост да се прегърнем едни други! О, Пасха! Избавление от скърби, защото днес от гроба, като от чертог, възсия Христос, жените изпълни с радост, като каза: проповядвайте на апостолите.


Слава, на равноапостолите, глас 8:
Радвайте се, свещена двойка, която ни озари със светлината на благоразумието! Кириле, източник на духовна мъдрост, който напои ожаднелите славянски народи, и Методие, почитаемо жилище на молитви, върху което с търпението на земеделеца израстна семето на благовестието. Като стоите пред Христос в слава, усърдно се молете, та заедно с вас да Го величаем и превъзнасяме през всички векове.

И сега, на неделята, глас 8: В Соломоновия притвор лежаха множество немощни и на преполовението на празника Христос намери лежащия от трийсет и осем години разслабен и с властен глас му рече: „Искаш ли да оздравееш?“. Болният отвърна: „Господи, човек си нямам, та кога се раздвижи водата, да ме пусне в нея.“ Той пък му каза: „Вземи одъра си и ходи! Ето, ти оздравя, недей греши вече!“ По молитвите на Богородица, дарувай ни велика милост!


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лук. 2:29-32)


Трисвятое


Възкресен тропар, глас 3:

Да се веселят небесните, да се радват земните, защото с мишцата Си Господ одържа победа: със смъртта Си стъпка смъртта, стана първороден от мъртвите, избави ни от утробата на ада и даде на света велика милост.

Слава: тропар на равноапостолите, глас 4. 

Като показали усърдието на апостолите и учители на славянските страни, богомъдри Кириле и Методие, молете Владиката на всички да утвърди славянските народи в православие и единомислиe, да умири света и да спаси нашите души.

И сега, Богородичен: Еже от века утаеное:

От вечност скритата, непозната и на ангелите тайна чрез тебе, Богоро­дице, се откри на живеещите на земята: Бог се въплъти в неслитно единство и заради нас доброволно прие кръст, чрез който възкреси първосъздадения и спаси от смърт душите ни.


Отпуст


————————————————-


На Утринната


Свещеникът: Благословен е нашият Бог, всякога, сега и винаги…

Той пее веднъж Христос воскресе, и два пъти певците, и веднага:


Шестопсалмие, Велика ектения


Бог Господ, глас 3:

Пс. 117

Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е идещият в името Господне.

Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Възкресен тропар, глас 3:

Да се веселят небесните, да се радват земните, защото с мишцата Си Господ одържа победа: със смъртта Си стъпка смъртта, стана първороден от мъртвите, избави ни от утробата на ада и даде на света велика милост.

Слава, тропар на равноапостолите, глас 4. 

Като показали усърдието на апостолите и учители на славянските страни, богомъдри Кириле и Методие, молете Владиката на всички да утвърди славянските народи в православие и единомислиe, да умири света и да спаси нашите души.

И сега, Богородичен: Еже от века утаеное:

От вечност скритата, непозната и на ангелите тайна чрез тебе, Богоро­дице, се откри на живеещите на земята: Бог се въплъти в неслитно единство и заради нас доброволно прие кръст, чрез който възкреси първосъздадения и спаси от смърт душите ни.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Твоя е властта и Твое е царството, и силата и славата, …


Първи седални, възкресни, глас 3:

Христос възкръсна от мъртвите, първи сред починалите, първороден от цялото творение и Творец на всичко създадено; в Себе Си Той възстанови покварената природа на нашия род. Повече няма да царуваш, смърте, защото Владиката на всичко унищожи твоята сила.


Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33)

Господи, след като с плътта Си изпита смъртта, чрез Твоето възкресение Ти премахна жилото на смъртта и укрепи човека срещу нея, като обяви премахването на древното проклятие. Господи, Защитниче на живота ни, слава на Тебе!


Слава, на равноапостолите, глас 3:

Като предстоите пред животворната Троица, Която неспирно гласно славят небесните ангелски войнства, и Която със силен глас проповядвахте между народите, богомъдри Кириле и Методие, усърдно се молете на Христос да ни дарува голяма милост.

И сега,  от пентикостара, Богородичен, гл. 3: Красоте девства

Поразен от красотата на твоето девство и от пресветлата ти чистота, Гавриил ти извика, Богородице: каква достойна похвала да ти принеса и как да те нарека? Недоумявам и се стъписвам. И затова, както ми е наредено, казвам ти: Радвай се, Благодатна!


Втори седални от пентикостара, глас 3
Подобен: Красоте девства:

Като възприе всичко човешко, присвои всичко наше, благоволил си да бъдеш прикован на кръст, Творче мой, прие да претърпиш смърт като човек, за да избавиш човешкото естество от смъртта като Бог. Затова Те възпяваме като Животодател: слава, Христе, на Твоето добросърдечие!


Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)

Ние, вярващите, богословстваме за неизразимата, неразбираема и необяснима тайна на разпятието и възкресението, защото днес смъртта и адът са пленени, а човешкият род се облече в нетление; затова с благодарност ти викаме: слава на Твоето възкресение, Христе.


Слава, на равноапостолите, глас 5:

Да се радват днес славянските народи, които светло празнуват свещената памет на богомъдрите учители, защото те започнаха да отслужват божествената литургия на разбираем за тях (на народите) език и да проповядват словото на Евангелието, като по този начин откриха неизчерпаем кладенец с вода, течаща във вечен живот; от него като пием, няма да престанем да ги величаем, защото те усърдно се молят да се спасят нашите души.


И сега: от пентикостара, гл. 3, Богородичен:

Небесните (ангели) с любов се веселяха, а земните (хора) трепереха от ужас, когато пречистият глас те застигна, Богородице, защото общо тържество всички огря, когато Първосъздаденият бе избавен от смъртта. Затова с ангелите ти пеем: радвай се, Чиста Дево Майко!


Полиелей и Величание за светите равноапостоли (К. 83)

Величаем ви, свети равноапостолни Методие и Кириле, които сте просветили всички славянски страни с вашите учения и сте ги привели към Христос.


Малка ектения

С: Защото е благословено Твоето име, и е величествено царството Ти, на Отца и Сина, и Светият Дух, сега и винаги и во веки веков. Амин.

 

Седален след полиелея, глас 8:

Дойдете гласно да почетем с похвали нашите просветители, които славянските народи, загиващи от глад по Божието слово, нахраниха с манната на богомъдрите учения и като преведоха евангелието на сина на гърма* (ев. Йоан), просветиха (ги) чрез разбираемата беседа за слънчевите лъчи. Така и ние получавайки озарението на благочестието, благодарно викаме към тях: винаги прославяни Кириле и Методие, молете Христос, нашия Бог, да дарува прошка на греховете на тези, които отбелязват с любов вашата почитана памет.

* Марк 3:17


„Благословен си, Господи“, Глас 5

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Пс.118:12

Съборът на ангелите се удиви, като Те видя между мъртвите, а като разруши силата на смъртта, Спасителю, със Себе Си възкреси Адам и освободи всички от ада.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Блестящият в гроба ангел благовестеше на мироносиците: защо разтваряте мирото с милостиви сълзи, ученички? Вижте гробницата и разберете, че Спасителят възкръсна от гроба.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Много рано мироносиците изтичаха при Твоя гроб ридаейки, но застана пред тях ангелът и рече: „Свърши времето за ридания, не плачете, а кажете на апостолите за възкресението.“

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Жените мироносици ридаеха, когато дойдоха при Твоя гроб с миро, Спасителю, а ангелът ясно им заяви: защо смятате Живия за мъртъв? Той като Бог възкръсна от гроба.

Слава

Покланяме се на Отец и Неговия Син, и на Светия Дух, Свята Троица в едно същество, и със серафимите казваме: свят, свят, свят си, Господи!

И сега

Като роди Животодателя, Дево, ти избави Адам от греха, а на Ева даде радост вместо скръб, въплътилият от тебе Бог и Човек доведе към живот отпадналите от живота. 

Алилуйя, алилуйя, алилуйя, слава на Тебе, Боже! (3 пъти)


Малка ектения

Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…


Ипакои, глас 3:

Сияещият ангел удиви с вида си и утеши с думите си мироносиците, като им каза: защо търсите Живия в гроба? Той възкръсна и изпразни гробовете. Знайте, че е неизменен Този, Който промени тлението. Кажете на Бога: Колко са страшни Твоите дела, защото си спасил човешкия род!


 Стъпални, глас 3

Антифон 1:

Слове, Ти освободи от плен Сион от Вавилон, затова ме привлечѝ от страстите ми към живота. Пс 125

Които със сълзи по Бога сеят на юг, с радост ще жънат класове на вечен живот.

Слава: И сега:

Всеки добър дар идва от Святия Дух, Той сияе заедно с Отец и Син, всичко чрез Него живее и се движи.


Антифон 2:

Ако Господ не съзида дом на добродетелите, ние напразно ще се трудим; щом Той закриля душата, никой не ще превземе града ни. Пс 126

Светиите винаги са като плод на утробата за Тебе, Христе, те са осиновени за Отец чрез Светия Дух.

Слава: И сега:

Всяка святост и мъдрост са от Светия Дух, защото Той е същността на цялото творение; нека Му се покланяме както на Отец и Словото, защото Той е Бог.


Антифон 3:

Блажени са, които се боят от Господ и ходят по пътеките Му, защото ядат живителните плодове на Неговите заповеди. Пс 127

Пастиреначалниче, радвай се, като виждаш около трапезата Си Твоите чеда да носят клонки от добри дела.

Слава: И сега:

От Светия Дух е всяко богатство на славата, от Него идва благодат и живот за цялото творение, защото Той е възпяван заедно с Отец и Словото.


Прокимен, гл. 3. Пс 95

Кажете на народите: Господ царува! затова е твърда вселената, няма да се поклати. (Ст. 10)

Стих: Възпейте Господу песен нова, възпейте Господу, цяла земьо. (Ст. 1)

Кажете на народите: Господ царува! затова е твърда вселената, няма да се поклати.


Канон на парализирания, глас 3.

Песен 1 (от пентикостара)

Ирмос: Ти си, Боже, Който изпълни бездната и удави колесниците, и спаси народа, който пее на Тебе като на наш Цар и Бог.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Ти, Който вършиш знамения и чудеса, единствен Царю, доброволно претърпя разпятие като милостив, и като умъртви смъртта, Ти ни съживи.


В този ден на Христовото възкресение, нека се радваме, хора, с вяра: адът е превзет и бързо е предал затворниците, които е държал, възпявайки величието на Бога.

С божествената сила (на Твоята дума), Христе, Ти укрепи разслабения и му заповяда да вдигне одъра си; изцели моята тежко болна душа, която от дълго време е в слабост.

Някога ангел слизаше в овчата къпалня и изцеляваше един човек годишно; сега обаче Христос очиства безброй множества с божествено кръщение.

Припев: Свети архистратиже Михаиле, моли Бога за нас!

Началнико на ангелите, архистратиже на горните служители, покрий и защити от всички изкушения тези, които са се събрали в твоя свят храм и възпяват Бога.

Припев: Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!

Троичен: В три Лица, но в едно естество непрестанно с безплътните възпяваме безначалния Бог – Отца, Словото и Духа, – Който има неразделно Царство и власт.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Богородичен: Спаси този твой град, Чиста, който винаги те почита с вяра, от беди, от превземане от чужденци, от гражданска война и меч, и от всяка друга опасност.


И канон на равноапостолите, гл. 3

(Нашият канон от книгата „Служби на българските светии“ (стр. 185) се различава леко от минея печатан в Русия. Използвал съм нашата книжка. Ирмосите на втория канон не се четат.)

Песен 1

Ирмос: Този, Който събра водата на нейните места в древността по божествена заповед и за израилския народ раздели морето, е Същият наш Бог, Който е много прославен. Само на Него да пеем, защото се прослави.

Припев: Свети равноапостолни Методие и Кириле, молете Бога за нас!

Като прие ангелски образ, светителю Методие, остави всичките красоти на този свят и преплува леко водите на суетата на света, като служи на Бога и радостно Му пееше, защото Той е прославен.

От пелени си станал божествен съсъд, преподобни Кириле, защото предобразно никак не пожела да се кърмиш от чужди гърди и така ума ти не бе измамен от чужди учения, а просветен с Православието, всички учеше само Бог да възпяват, защото Той е прославен.

Слава: Като се напоиха с водите на вашите поучения, славянските страни като божествено лозе даже до наши дни принасят благоприятни плодове на Владиката Христос и благодарствено ви облажават, като пеят само на Бог, защото Той е прославен.

И сега: Греховните води влязоха до душата ми, Владичице, и затънах в тинята на страстта, но при тебе прибягвам: утеши вълните на нечистите мисли и ми дай спокоен живот, за да възпявам единствено Бог, защото Той е прославен.


Песен 3 (на разслабения)

Ирмос: Безплодна и бездетна душа, придобий славни плодове, радвайки се (на деца), викай: сърцето ми е утвърдено, няма свят, няма праведен, освен Тебе, Господи!

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Като Те видя някога да висиш на дървото, Слово, слънцето скри светлината и цялата земя се разтресе, мъртвите станаха, когато Ти умря, Всесилни.

Когато Ти дойде с душата Си в утробата на земята, душите, които държеше ада, бяха бързо предадени и те възпяха песен на благодарност към Твоята сила, единствен Господи.

Изцели душата ми, Всемилостиви, която от дълго време е в тежка немощ както някога разслабения, за да последвам Твоите пътища, които си показал на тези, които Те обичат.

На архангел Михаил:

Припев: Свети архистратиже Михаиле, моли Бога за нас!

С небесните Божи полкове, Архангеле, се помоли за тези, които ти пеят с вяра, като защитаваш и пазиш нас, нападнатите от житейски страсти.

Припев: Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!

Троичен: Да извикаме: „Слава на Отца, Сина и Духа!“ – защото един по природа е Бог, Когото всички небесни сили славят със страх, – „Свят, Свят, Свят си!“ – да кажем.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Богородичен: Безсеменно беше твоето зачатие и твоето раждане отвъд разума, чиста Дево Майко: страшно дело, най-велико чудо, почитано от ангелите и прославено от смъртните, девойко Владичице!


Песен 3 (на равноапостолите)

Ирмос: От небитието Ти изведе всичко, чрез Словото ги създаде, в Духа ги усъвършенства, Вседържителю Всевишни, утвърди ме в Твоята любов.

Припев: Свети равноапостолни Методие и Кириле, молете Бога за нас!

„Ако някой иска да върви след мене, нека вземе кръста си и ме последва“ (Мат. 16:24), ти чу със слуха на сърцето, светителю Методие, и като взе на рамото си кръста на монашеския живот, последва Христос, Когото моли и мене да укрепи в Неговата любов.

Този, Който в древни времена показа на Яков видението на стълба към небето, Той и тебе, свети Кириле, докато беше дете, насън те сгоди за девица, по-красива от всички, на име Софѝя – премъдростта, която седи до Неговия престол и която те утвърди в Неговата любов.

Слава: Този, Който вдъхва живот на тварите, ви освети, скъпоценни отци, от утробата на майка ви като избрани съдове за да носите името Му пред народите. Затова като служим на вашата свята памет, молим ви, да утвърдите колебливия ни разум в изповедание на правата вяра.

И сега: Ти, която потъпка древния змей, роди Началника на тишината и дари мир на света, укроти вълните на моите страсти, Чиста, и ме утвърди върху камъка на безстрастието.


Ектения, възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе възнасяме слава…


Възкресен кондак, глас 3. Подобен: Дева днесь:

От гроба възкръсна днес, Милостиви, и ни изведе от портите на смъртта; днес Адам ликува и Ева се радва, а заедно с тях пророците с патриарсите непрестанно възпяват божествената сила на Твоята власт.

Икос: Небето и земята днес да ликуват и единодушно да възпяват Христос Бог, защото Той възкреси затворените в гробовете; радва се и цялото творение, поднасяйки достойни песни на Твореца на всичко и наш Изкупител, че днес като Животодател изведе със Себе Си мъртвите от ада, издига ги в небесата и потъпква надменността на врага, и разбива портите на ада чрез божествената сила на Своята власт.

Слава, седален на св. Кирил, гл. 4, по Удивися Йосиф:

Боговдъхновени Кириле, ти си оприличил единосъщната Троица на слънцето, създадено на небето по Нейн образец: по подобие на Отец кръгът му няма край, Синът е лъч на сиянието на Отец и оживотворяваща всичко топлина, а Духът изхожда от Отец; като внимаваме в това чудно слово, и ние се покланяме на единия Бог в Троица.

И сега, на празника, гл. 3:

Една дума укрепи разслабения, когато чу вселенското слово на Този, Който заради нас от милост се яви на земята. Затова и понесе одъра си, докато книжниците не можеха да гледат на случилото се, обзети от порока на завистта, която разслабва душата.


Песен 4 на разслабения.

Ирмос: Авакум провидя сенчестата планина твоята непорочна утроба, Чиста. Затова той извика: „Бог иде от Теман, и Светият от планината, която осенява гъсталака! (Авак. 3:3)

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Събранието на евреите, обзето от завист, Те разпна на дървото, Господи; но Ти като отмени осъждането ни на смърт, възкръсна като силен, като възкреси със Себе Си света.

„Защо, жени, с миро търсите неизчерпаемото Миро? Той възкръсна“, – възвести седналият в бели одежди на мироносиците, – „и Той изпълни небесните пространства с невеществено благоухание!“

Носейки образ на раб, по безмерната си милост, Ти, Слово, дойде пеша и показа здрав този, който от много години лежеше, дори му заповяда да вдигне одъра си.

Ангелът Господен, който слизаше всяка година, размътваше водата в къпалнята, като оздравяваше само един човек, а Христос спасява безчислено множество чрез божественото кръщение.

На архангел Михаил:

Припев: Свети архистратиже Михаиле, моли Бога за нас!

Началнико на ангелите и водачо на заблудените, върховен командир на Господа, дойди сред нас в този час и принеси молитвите на всички към единствения Творец и Владика.

Припев: Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!

Троичен: Светата Троица е съединена по природа и разделена по Личности: свръх-същностния* Отец и съвечния Син, и Светия и единствен всесилен Дух.

* вечен

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Богородичен: „Чиста, как кърмиш? И как си родила Младенеца, по-древен от Адам? Как носиш на ръце Сина, Който е носен на раменете на херувимите?“ – „Както Сам Той знае, както е известно на Този, Който е създал всичко!“


Песен 4 на равноапостолите.

Ирмос: Положил си ни силната Си любов, Господи, и си предал Своя Единороден Син за нас на смърт, затова благодарствено Ти викаме: слава на Твоята сила, Господи.

Припев: Свети равноапостолни Методие и Кириле, молете Бога за нас!

Ти си поставил спазването на заповедите като крайъгълен камък, върху който си съградил дома на своята душа, светителю Методие, и го напра̀ви обиталище на Светия Дух; поръси с росата на твоите молитви мене, който съм жилище на греха, та с благодарност да извикам: слава на силата Ти, Господи.

Заедно с външното знание, ти прие свише Духа на премъдростта и страха Божи, преподобни Кириле, когато си бил даден на науките с младия император; земната пък мъдрост си счел за нищо, като казваше: слава на силата Ти, Господи.

Слава: Ти положи в сърцето си Божията любов, блажени Кириле, заради която отхвърли земната годеница и светската слава, и като птица, избягала от капан, пристигна в тихото пристанище (манастира) и се облече в одеждата на радостта (монашеството), пеейки с Методий: слава на силата Ти, Господи.

И сега: Като положих пред себе си моите неправди и беззакония, които са повече от пясъка, към тебе прибягвам, Пренепорочна, и те моля да изцериш раните на душата ми, за да извикам с благодарност към Родения от тебе: слава на силата Ти, Господи.


Песен 5 на разслабения.

Ирмос: С незалязващата Си светлина, Христе Боже, озари смирената ми душа и ме насочи към страха от Тебе, защото Твоите заповеди са светлина.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Ти бе издигнат на кръстното дърво и въздигна целия свят със Себе Си, а намирайки се сред мъртвите, Боже, вдигаш* мъртвите от началото на времето.

* думата се използва и като „възкресяваш“.

Христос възкръсна, както предсказа, изпразни всички царски покои на ада и се яви на апостолите, дарявайки вечна радост.

Облечен в бяло, блестящ Ангел се яви на жените: „Не плачете, вашият Живот възкръсна, като съживи мъртвите в гробовете!“

Както си вдигнал разслабения, Христе, така оздрави моята душа, изтощена от престъпления, и ми помогни да ходя по Твоите прави пътеки.

На архангел Михаил:

Припев: Свети архистратиже Михаиле, моли Бога за нас!

Михаиле, учителю на ангелите, спаси хората, които се събират днес в твоя храм и проповядват величието на Бога.

Припев: Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!

Троичен: Отец, Син и божественият Дух са равночестна тричислена Единица, с вяра разделяна по ипостаси, но съединена по природа. ИЖД

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Богородичен: Възпяваме твоето безсеменно и непостижимо раждане (на Христа), Чиста, и те наричаме благословена, като Майка на Създателя и Владиката на всички.


Песен 5, на равноапостолите.

Ирмос: Когато Исайя видя във видение на трона възнесения Бог, носен от ангелите на славата, той извика: горко ми, окаяният, защото провиждам Бог въплътен, като незалязваща Светлина, която управлява света (По Ис. 6 гл.).

Припев: Свети равноапостолни Методие и Кириле, молете Бога за нас!

Ти украси душата си с непрестанни молитви и пост, процъфтя в пустинята като крин (крем), светителю Методие, и живя на земята като ангел, а пък с ангелите сега светло съзерцаваш незалязващата Светлина, която управлява света.

Ти се молеше в пустинята на Носения от ангелите на славата, преподобни Кириле, но поради нужда бе върнат в столицата и бе украсен в сана на свещенството, за да показваш на хората пътя на спасението, като поучаваше и принасяше безкръвната жертва на незалязващата Светлина, която управлява света.

Слава: Ти се показа като неизчерпаем кладенец на премъдростта, богоносни Кириле, когато бе пратен да се препираш със сарацините, които хулеха Пресветата Троица, и които не успяха да те удавят в мътните води на злочестивата им вяра, тъй като беше озарен свише от незалязващата Светлина.

И сега: Заради безплодното дърво на моя живот как да не се страхувам да не ме отсекат, горкият аз? Но тичай бързо при Богоблагодатната, душо моя, защото ако тя не се застъпи, никога няма да видиш незалязващата Светлина, която управлява света.


Песен 6 на разслабения.

Ирмос: Дълбочината на страстите се надигна срещу мен и буря от насрещни ветрове; но Ти, Спасителю, яви ми се скоро, спаси ме и ме избави от погибел, както си спасил пророка от звяра.

Въздигнат на Дървото доброволно, Ти като мъртвец бе положен в гроба, и след като съживи всички, които бяха мъртви в ада, Христе, Ти ги възкреси с божествената Си сила.

Адът, след като Те срещна, Милостиви, в подземния свят, се огорчи, но бързо предаде своите затворници, които с неутихващи гласове възпяха Твоето страхопочитателно възкресение, Спасителю.

Божествените ученици, като видяха Христос, животът на всички, станал от гроба, с голяма любов, с прави мисли и с радост в душата, Му се поклониха.

Някога, този, който лежеше дълго време на болничния одър, изцелен по Твоята заповед, Христе, той прослави Твоята милост с песни, Подателю на живота.

На архангел Михаил:

Припев: Свети архистратиже Михаиле, моли Бога за нас!

Михаиле, водачо на ангелите, стоящ пред престола на Владиката, дойди сред нас и напътствай тези, които са намерили в тебе пламенен ходатай по пътищата на живота.

Припев: Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!

Троичен: Почитам Те като Троица в Личности, а и Те проповядвам заедно с най-висшите страшни войнства като Единица по природа, безначални Отче, Сине и Душе на правдата, Боже на всички.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Богородичен: Този, Който носи всичко с божествена склонност, е държан, Богородице Дево, в твоята прегръдка, изтръгвайки ни всички като милостив от ръката на лукавия и от робството му.


Песен 6, на равноапостолите.

Ирмос: Най-дълбоката бездна от грехове ме обгръща и духът ми изнемогва, но Владико, простри високата си ръка и ме спаси както Петър, Кормчию.

Припев: Свети равноапостолни Методие и Кириле, молете Бога за нас!

Ти, премъдри Кириле, рече на агаряните: самобитният Бог е дълбина, непостижима за ума, в която се потапят ладиите плаващи по човешкия ум, а само в кораба на Христовата Църква и със светлината на евангелието хората безопасно ще достигнат пристанището.

Агаряните, потънали в бездната на лъжливото знание, тайно ти предложиха смъртоносна отрова, но Онзи, Който е казал „ако изпиете нещо смъртоносно, няма да ви навреди“ (Марк 16:18), Той те запази здрав и те върна с чест в столицата.

Слава: Като видя славянските народи да падат в бездната на невежеството и да погиват, Светият Дух ви изпрати при тях, както някога за делото на апостолството изпрати Варнава и Савел, за да просветите със светлината на вашето учение народите, които седят в тъмнината и сянката на смъртта (Мат 4:16).

И сега: Ужасявам се да не се удавя като фараона, защото съм потопен в най-дълбоката бездна на моите грехове, Пренепорочна. Затова обхванат от страх, ти принасям моление: протегни ръката си, Добра, смили се над страстната ми душа и ме спаси.


Ектения, възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души, и на Тебе слава възнасяме…


Кондак, глас 3:

Боговдъхновени Кириле, ти си оприличил единосъщната Троица на слънцето, създадено на небето по Неин образец: по подобие на Отец кръгът му няма край, Синът е лъч на сиянието на Отец и оживотворяваща всичко топлина, а Духът изхожда от Отец; като внимаваме в това чудно слово, и ние се покланяме на единия Бог в Троица.

Икос:

Дойдете, верни, да възхвалим просиялите с добродетели проповедници на благочестието, тръбите на божествените Христови догмати, богоносните отци Методий и Кирил, защото те прогониха от нас мрака на нашето неведение и чрез Духа с огън изгориха нечестивите ереси, а чрез превода на Писанията приведоха славянските народи към Христовата вяра, чрез светото кръщение ги промениха от диви маслини в доброплодни и изпълниха света с множество чудеса. Затова сега предстоят пред престола на Всевишния, удостоени с небесни венци, горещо се молят за нашите души.

Синаксар за неделята от Никифор К. Ксантопул:

В този ден Неделя четвърта след Пасха спомняме чудото с разслабения (парализирания), изцерен от Господ Иисус в Йерусалимската къпалня „Витезда“. Отредено е сега да правим този спомен, понеже чудото е станало по това време наскоро след юдейския празник Пасха, в годината преди Христовите страдания.

По това именно време Иисус възлязъл в Йерусалим и дошъл в къпалнята, наречена по еврейски Витезда, което ще рече „Дом на милосърдието“. Според разказа на св. евангелист Йоан тук имало пет притвора, препълнени с болни от най-различни болести: слепи, хроми, изсъхнали. Всички те чакали да се раздвижи водата. Защото ангел Господен периодично слизал в къпалнята и раздвижвал водата. И по свидетелството на евангелиста, който от болните пръв успявал да влезе в къпалнята след раздвижването на водата, оздравявал от каквато и болест да бил налегнат.

Между многото болни тук имало и един човек, който бил парализиран от 38 години. Той чакал да се раздвижи водата, да влезе в нея и да получи изцеление, но при всеки случай, когато се раздвижвала водата, друг, по-подвижен от него, се хвърлял в къпалнята и се изцелявал. Минавайки прочее през тоя дом на човешкото страдание, но същевременно и дом на милосърдието, изпълненият с божествено състрадание Христос се спрял пред разслабения и го запитал дали иска да оздравее. Парализираният потвърдил желанието си да оздравее, но се натъжил, че си няма човек, който да го хвърли в къпалнята, когато водата бъде раздвижена. Тогава Христос му казал да вземе одъра си и да ходи. Разслабеният веднага се почувствал здрав, станал, взел си одъра и се отправил за дома си. 

Този ден обаче било събота. А според закона на Мойсей в събота не бивало да се върши никаква работа. Като видели изцерения да носи в съботен ден одъра си, юдеите го упрекнали, че нарушава закона, но оздравелият отговорил: „Който ме изцери, Той ми рече: вземи одъра си и ходи“. Попитали го: „Кой е тоя човек“? Изцереният обаче не можал да им каже Кой го е излекувал, понеже не Го познавал, а Иисус вече се бил оттеглил. След това обаче Христос го срещнал в храма и му казал: „Ето, ти оздравя. Недей греши вече, за да не те сполети нещо по-лошо!“ Някои смятат, че този човек е същият оня, който ударил плесница на Христос, когато бил изправен на съд пред Каиафа. Предупреждението на Господ Иисус към изцерения да не греши вече, за да не му се случи нещо по-лошо иде да подскаже, че причините на болестите не са само външни, физически, но и духовни, породени от някой грях.

Когато юдеите узнали, че Христос е излекувал болния и му казал да вземе одъра си и да ходи, се изпълнили с ненавист към Господа и търсели случай да Го убият, задето нарушавал съботната почивка. И при други случаи, когато Христос бил обвиняван в нарушение на закона относно съботата, Той изтъквал истинския смисъл на закона, а именно, че съботата е за човека, а не човек за съботата, че в събота е позволено да се прави добро и че Син Човечески е Господар на съботата.

От историческата някогашна къпалня „Витезда“ при Овчи порти в Йерусалим днес са останали само развалини. Днес вече не слиза тук ангел Господен, за да раздвижи водата. Няма тук и чакащи болни. Това обаче не ще рече, че днес изобщо няма болни или че няма и Витезда. И болни има, и Витезда има. Новата Витезда е светата Църква Христова с нейните благодатни свети тайнства, и по-особено тайнството Покаяние.

Спомняйки си днес евангелското събитие, станало някога при Витезда в Йерусалим, нека помним и предупредителните думи на Господ Иисус, отправени към излекувания разслабен: „Ето, ти оздравя. Гледай да не грешиш вече, за да не те сполети нещо по-лошо!“ Ако ли обаче сгрешим, нека не се отчайваме, а да се хвърлим в благодатните изцелителни води на духовната Витезда тайнството Покаяние, за да получим изцеление. Божественият Лекар милосърдният Господ Иисус и нам ще помогне, както някога помогна и на разслабления ще ни изцери от нашите телесни и душевни недъзи и ще ни спаси. Нему слава вовеки. Амин!

Синаксар: В този ден празнуваме общата памет на светите равноапостоли Методий (885) и Кирил (869), просветителите на славяните, както и паметта на св. свщмчк Мокий (295). По техните молитви, Христе Боже, помилвай и ни спаси. Амин!


Песен 7 на разслабения.

Ирмос: Пламень оросивый пещный, и отроки неопалимы спасый, благословен еси во веки, Господи Боже отец наших.

Простерта Тя на Древе, яко зряше, свет скры солнце, не могущее мирови светити, Тебе волею зашедшу Всецарю, на просвещение всех языков.

Воскресл еси истощивый гробы, и пленивый ад силою всесильною, темже поем честное Твое, Христе, и Божественное востание.

Яко мертва что Живаго ищете? Воста, несть во гробе, мироносицам вопияше древле, блистаяйся зраком божественный Ангел.

Слежаща в летех мнозех разслабленнаго словом исцеливый, вопиял еси: возми одр твой и ходи, поя величия Божия.

На архангел Михаил:

Припев: Свети архистратиже Михаиле, моли Бога за нас!

Михаиле, начальный воеводо Господень, верно в Божественнем твоем храме собирающихся, во хваление Божие наставляй, покрывай от всяческих зол ходатайством твоим.

Припев: Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!

Троичен: О Троице, верою поющия Тя, яко Бога всех и Владыку, от всяких бед спасай, и Твоих благ причастники сотвори.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Богородичен: Девствуеши, рождши паче слова, прежде всех век родившагося от безначальна Отца нетленно, сего ради, Чистая, тебе ублажаем.


Песен 7, на равноапостолите.

Ирмос: В древни времена младежите не се поклониха на златния идол, персийската светиня, но тримата пееха в средата на пещта: Боже на отците, благословен си.

Припев: Свети равноапостолни Методие и Кириле, молете Бога за нас!

Като имаше само Христос в себе си, направи душата си божествен рай, светителю Методие, след това излезе на апостолска проповед с брат си, между славяните се потруди, където, както младежите неизгаряни от огъня на нечестието, възпявахте: Боже на отците, благословен си.

Изпратен от императора, ти се препираше с юдеи и сарацини, премъдри Кириле, просвети хазарите, множество заробени освободи и превърна горчивата вода в безводната пустиня в сладка, а спасените народи възпяха: Боже на отците, благословен си.

Слава: Вие бяхте чудо за мнозина и избрани съсъди да възвестите името Господне пред езичниците. Затова дадохте предимство на апостолското дело пред сладостта на безмълвието, за да доведете множество хора при Христос и заедно с тях да възпеете: Боже на отците, благословен си.

И сега: Достоен съм да застана от лявата страна и се страхувам от страданието в огъня и окончателната смърт, Пречиста, но ме спаси, защото загивам, препаши духа ми със сила, че да мога да разкъсам веригите на греховете, за да пея благодарствено: благословена си ти, която роди Избавителя.


Песен 8 на разслабения.

Ирмос: Ангельми немолчно в вышних славимаго Бога, небеса небес, земля и горы, и холми, и глубина, и весь род человеческий, песньми Того, яко Создателя и Избавителя благословите и превозносите во вся веки.

Завеса раздрася, распеншуся Тебе, Спасе наш, и отдаваше мертвыя, яже пожре, смерть, и ад обнажися, Тебе зря в преисподних земли бывша.

Где твое жало есть, смерте? Где твоя, аде, ныне победа? Воскресшу Царю, умертвился еси и погибл, не ктому царствуеши, Крепкий бо взят, яже имел еси связанныя.

Тецыте скоро, возвестите апостолом Воскресение, мироносицам явлейся юноша вещаше: воскресе Владыка, и с Ним иже от века мертвии преславно.

Леты многими слежай разслабленный, взываше: помилуй мя, Избавителю, недоумением содержима. Сей же повелевает ему взяти тщательно одр и право ступати.

На архангел Михаил:

Припев: Свети архистратиже Михаиле, моли Бога за нас!

Яко невещественных предводитель, Архистратиже сил, с нами проси нам прегрешений избавление, исправление же жития, и тамошних наслаждение благ вечных.

Припев: Благославяме Господ - Отца и Сина и Светия Дух.

Несозданное, непресекомое Существо, Триипостасное Божество, Отца безначальна Бога, и Сына, и Духа Святаго воспоим согласно, серафимскую зовуще страшную песнь.

Богородичен:

Свиток тя древле зряше Исаиа, Приснодево, в немже перстом Отчим Слово безлетное написася, от всякаго безсловесия спасающее нас, словесы тя священными воспевающих.


Песен 8, на равноапостолите.

Ирмос: Веществения пламък на огъня беше угасен от духа на боговиждащите младежи, които пееха: всички дела Господни, благословете Господа.

Припев: Свети Кириле, моли Бога за нас!

Поради милостите на Агнеца, заклан за света, ти прие благодатта на свещенството, преподобни Кириле, с помощта на Светия Дух си изобретил славянските букви и с превеждането на книгите си ги зарадвал да пеят: всички дела Господни, благословете Господа.

Припев: Свети равноапостолни Методие и Кириле, молете Бога за нас!

Всехвални отци, вие прогърмяхте думите на по-младия син на гърма (ев. Йоан) като основа на нашата вяра: „в начало беше Словото“, а така също и сладкогласния Псалтир, който и до днес светата Църква с радост възкликва: всички дела Господни, благословете Господа.

Слава: Достойни за удивление отци, вие сякаш открихте скрито съкровище в полето, като преведохте божествената литургия на славянски език и ние, които сме участници в нейната благодат, ви облажаваме и пеем на Господ: всички дела Господни, благословете Господа.

И сега: Хванат в плен от изкушения и зли нападения, Богородице Дево, прибягвам към тебе, не пренебрегвай моленията на твоя раб, но ме избави от завладелите ме злини, та да те благословя с благословение и навеки да превъзнасям твоето име.

Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще и превозносяще во вся веки.


Песен 9 на разслабения.

Ирмос: На Синайстей горе виде Тя в купине Моисей, неопально огнь Божества заченшую во чреве, Даниил же Тя виде, гору несекомую, жезл прозябший, Исаиа взываше, от корене Давидова.

Иисусе, на Древе возвышаемь, совознесл еси нас, и положився волею во гробе, из гробов мертвыя воскресил еси вся, поющия державу Твою непостижимую, и силу Твою непобедимую.

Краснейший от гроба возсиял еси, яко жених от чертога, краснейший Слове, и разрушил еси ада мрачное, и юзники извел еси, согласно зовущия: слава славе Твоей, слава, Иисусе Боже, востанию Твоему.

Воздыхания же и слезы носяща, с миры во тщании всесвятый гроб достигоша жены, и Христову учими бяху верою славному востанию, еже празднуем в радости душевной веселящеся.

Последоваше здравие тела, повелению Твоему, Христе, и видимь бяше прежде разслабленный, текий со тщанием и одр носяй, на немже возлежаше леты многими, песнословя многую силу Твою.

На архангел Михаил:

Припев: Свети архистратиже Михаиле, моли Бога за нас!

Просвещение нам испроси, великий Архистратиже, присно Свету великому предстояй, и умири нашу жизнь, напастьми всегда змиевыми и обстояньми жития зыблемую присно, достохвальне.

Припев: Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!

Троичен: Свет и Светове, Жизнь же и Жизни, славлю Тя всеблагочестно, Отче, Слове и Душе Святый, Триипостасная Единице, неразделимая державо, Божество неслитное, Свят, Свят, Свят, вопия с вышними силами.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас!

Богородичен: От светоносных пройде ложесн твоих великое Солнце Христос, и мир просвети, Пречистая, осияньми светлыми, и тму отъят преступления, темже поем тя, яко вину всех добрых, Богоневесто.


На равноапостолите

Ирмос: Величаем те като неизгарящата къпина и света Дева, майка на Светлината и Богородица, надеждата за всички нас.

Припев: Свети равноапостолни Методие и Кириле, молете Бога за нас!

Премъдри Кириле, ти се устреми апостолски към спасението на заблудените хора, понесъл си неизброими подвизи и трудове. А тебе, славни Методие, кой може по достойнство да те възхвали? Затова че от вас се научихме да славим Бога, единодушно ви прославяме.

Припев: Свети Кириле, моли Бога за нас!

Винаги викам към Господ с думите на Псалтира: „кажи ми моя край и числото на моите дни“(38:5), а ти като получи известие свише и извърши делото, завърши живота си и пеейки с радостна душа, си се възнесъл на небето, където с небесните сили величаеш Светата Троица.

Слава: Ти беше просветен с Таворската светлина в безмълвие и като стана достоен за свещения сан, прие епископството на Моравската църква, свети Методие, понесъл си много трудове и претърпя беди, но сега радвайки се заедно с Кирил се молете за нас, които винаги ви прославяме.

И сега: Поръси нашето смирение с исопа на твоята благодат ти, която си по-почитана от херувимите и по-славна от серафимите, като ни изведеш от греховната бездна и ни избавиш от вечното осъждане, за да те величаем с песни заедно с всички светии като Богородица и майка на Светлината.


Катавасии на Пасха, гл. 1:

Песен 1

В деня на Възкресението да се просветим, о люде! Пасха, Господня Пасха! От смъртта към живота и от земята към небето Христос, нашият Бог, преведе нас, които пеем победната песен.

Песен 3

Дойдете да отпием от новото питие, не вода, извираща чудесно от безплоден камък, а вино от източника на нетлението, извиращ от Христовия гроб, в който се утвърждаваме.

Песен 4

На божествена стража да застане заедно с нас боговдъхновения пророк Авакум и да се покаже като светоносен ангел, който вика с ясен глас: „Днес дойде спасението на света, понеже Христос възкръсна като всесилен!

Песен 5

Нека станем рано с изгрева и да принесем на Владиката вместо миро – песен и ще видим Христа – Слънцето на правдата, Което възсиява, дарявайки живот на всички!

Песен 6

Ти слезе в земната преизподня, о Христе, и съкруши вековните прегради, които държаха пленниците на смъртта и както Йона от кита, Ти тридневен възкръсна от гроба!

Песен 7

Оня, Който избави тримата отроци в пещта Се въплъти и страда като смъртен човек и чрез страданията, смъртното облече в дрехата на безсмъртието; Той единствен е благословен и преславен Бог на нашите отци.

Песен 8

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Това е определеният и Свят ден, първата Събота, цар и господар на дните, празник на празниците и тържество на тържествата, в него благославяме Христа во веки.


Евангелски чин

Дяконът: На Господ да се помолим. 

Народът: Господи, помилуй!

Свещеникът: Защото си свят, Боже наш, и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отец и Син, и Свети Дух, подобава всяка слава, чест и поклонение сега и винаги, и во веки веков.

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание всякое Господа.

Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!

Народът: Господи, помилуй! (3)

Дяконът: Премъдрост! Да застанем прави, за да изслушаме светото Евангелие!

Свещеникът: Мир на всички!

Народът: И на твоя дух!

Свещеникът: Ще се чете из светото Евангелие според (името).

Дяконът: Да внимаваме.

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


 Възкресното Евангелие,

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


Възкресна песен

Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.


50 Псалом (пее се)


Слава, гл. 6: По молитвите на равноапостолите, Милостиви, очисти множеството наши прегрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши прегрешения.

Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.

Стихира след 50  псалом, самогласнаглас 6:

Благодат се изля във вашите уста, преподобни отци, и станахте пастири на Църквата Христова, учейки словесните овце да вярват в Троицата, единосъщна в едно Божество.


Литийна молитва (дяконът)

Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.


Вместо Честнейшую, 9 песен

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината, с песни да възвеличим!

 9 Песен

Стих 1: Душата ми величае доброволно Пострадалия, Погребания и Възкръсналия от гроба на третия ден.

Светлей, светлей, нови Йерусалиме, защото славата Господня над тебе възсия! Ликувай сега и се весели, Сионе! А ти, чиста Богородице, радвай се за възкресението на Родения от тебе!

Стих 2: Душата ми величае възкръсналия тридневно от гроба Христа Животодавеца.

Светлей, светлей, нови Йерусалиме, защото славата Господня над тебе възсия! Ликувай сега и се весели, Сионе! А ти, чиста Богородице, радвай се за възкресението на Родения от тебе!

Стих 3: Христос е новата Пасха, живата Жертва, Агнецът Божий, Който взема греховете на света.

О, колко възлюбен и най-сладък е Твоят божествен глас! Защото Ти наистина обеща да бъдеш с нас до края на вековете, Христе; като Го имаме за опора на нашата надежда, ние верните се радваме.

Стих 4: Днес всяка твар се весели и радва, защото Христос възкръсна и адът бе пленен.

О, Пасха велика и най-свещена, Христе! О, Мъдрост и Слове Божий, и Сило! Дай ни по същия начин да се причастяваме с Тебе в незалязващия ден на Твоето Царство.

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас.

Ние верните в един глас Те прославяме, о Дево: „Радвай се, Двер Господня; радвай се, духовен Граде; радвай се, защото благодарение на Тебе за нас днес възсия светлината на възкресението от мъртвите на Родилия Се от Тебе!“

Припев: Пресвета Богородице, спаси нас.

Весели се и се радвай, свята божествена Врата! Защото Иисус влезе в гроб и излезе, просиявайки по-светло от слънце и озари всички верни, възрадвана от Бога Владичице!

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Нека, верни, да възхвалим чудния Йосиф заедно с Никодим и верните мироносици, казвайки: „Господ наистина възкръсна!“

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Нека заедно с мироносиците и божествените ученици да възхвалим Йосиф, защото той е проповедник на Христовото възкресение.

Слава: Безначален си, Отче, несътворен си, Сине, съпрестолен си Душе Светий – единствен истински Бог в Три Лица, но Един по естество.

И сега: Нека се весели Иесей и да се радва Давид, защото ето, от насадения от Бога жезъл – Девата – произлезе цветът на вечния живот – Христа.

Задо­стой­ник

Ангелът викаше на Благодатната: „Чиста Дево, радвай се! И пак ще кажа: Радвай се! Твоят Син възкръсна тридневен от гроба и мъртвите възкреси.“ Хора, веселете се.

Светлей, светлей, нови Йерусалиме, защото славата Господня над тебе възсия! Ликувай сега и се весели, Сионе! А ти, чиста Богородице, радвай се за възкресението на Родения от тебе!


Малка ектения. Възглас: Защото Те хвалят всички небесни сили…


Свят е Господ, нашия Бог. (2)

Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)

Ексапостиларий на Пасха: 

Пло́тию усну̀в 

Заспал по плът като смъртен, Царю и Господи, възкръснал тридневен, въздигайки Адама със Себе Си и обезсилвайки смъртта, Пасха на безсмъртието, спасение на света. (Превод и изпълнение: Калин Кирилов)

Слава на св. равноапостоли, гл. 3, Подобен: Плотию уснув:

Свети учители, светло празнувайки вашата памет, най-усърдно ви молим да утвърдите славянските народи върху камъка на изповедта Христова и да запазите в мир живота ни.

Слава, и сега, на празника: Човеколюбецът и всещедър Господ се яви при Овчата къпалня да изцели болните. Намери човек лежащ от години, и му рече: стани, вземи си одъра и ходи в правия път!


Хвалитни стихири

Глас 3, Всякое дихание, (Пс. 150)

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

Възкресни

Стих 1: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. (Пс.149:9) 

Дойдете всички народи, проумейте силата на страшната тайна, защото Христос, нашият Спасител, Който е Словото от начало, беше разпнат заради нас и доброволно прие погребение, и възкръсна от мъртвите за да спаси всичко. Нека да Му се поклоним!


Стих 2: Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс.150:1)

Господи, Твоите стражи разказаха всички чудеса, но суетният синедрион напълни ръцете им с пари, като мислеха, че ще скрият възкресението Ти, което светът прославя. Помилвай ни! 


Стих 3: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс.150:2)

Всички се изпълниха с радост, щом получиха доказателство за възкресението, защото Мария Магдалина дойде при гроба, намери ангел да седи на камъка в бляскави дрехи, а той рече: защо търсите Живия между мъртвите? Няма Го тук, но възкръсна, както предрече; изпреварва ви в Галилея.

На равноапостолите, гл. 4:

Подобен: Я́ко до́бля:

Стих. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)

Богомъдри Кирилe и Методие, като последвахте стъпките на апостолите и се подвизавахте в придобиване на заблудени люде, вие като бързолетящи орли облетяхте славянските страни и ги озарихте със светлината на богопознанието, привеждайки ги при човеколюбеца Христос, Когото молете да се избавят от тление и беди тези, които с вяра празнуват вашата памет.


Стих. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)

Работници на Христовото лозе, насадители на православното благочестие, богоносни отци, търсачи на погиналата драхма, които с усърдие придобивахте славянските хора и ги връчвахте в съкровищницата на живота на човеколюбеца Иисус, Когото молете да се избавят от тление и беди тези, които с вяра празнуват вашата многопочитана памет.


Стих. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

Поборници на Троицата и наставници на заблудените, вие победихте в спора мюсюлманската хула и юдейското нечестие, придобивайки богоугодни трудове, побързайте да запазите Църквата невредима от вражеските нападения и да я направите благоприятна за човеколюбеца Иисус, Когото молете да се избавят от тление и беди тези, които с вяра празнуват вашата многопочитана памет.

Стихири на Пасха, гл. 5

Стих: Да възкръсне Бог и да се разпръснат враговете Му, и да бягат от лицето Му, които Го ненавиждат.

Пасха свещена днес ни се яви: Пасха нова, свята, Пасха тайнствена, Пасха всечестна, Пасха Христос Избавител, Пасха непорочна, Пасха велика, Пасха на верните, Пасха, отваряща ни райските врати, Пасха, освещаваща всички верни.

Стих: Както изчезва дим, да изчезнат, както се топи восък от огън.

Дойдете от видението, жени-благовестници, и кажете на Сион: приеми от нас благата вест за Христовото възкресение; тържествувай, ликувай и се радвай, Иерусалиме, видял Царя Христа излизащ като Жених от гроба.

Стих: Тъй да погинат грешниците от Божието лице, а праведниците да се развеселят.

Жените-мироносици, в ранно утро застанали пред гроба на Жизнодавеца, видяха Ангел, седящ на камък, и той им заговори и казваше: защо търсите Живия между мъртвите? Защо оплаквате Нетленния в тлението? Идете, проповядвайте на учениците Му.

Стих: Тоя ден е Господ сътворил, да се възрадваме и да се развеселим в него.

Пасха прекрасна, Пасха, Господня Пасха! Пасха всечестна просия за нас! Пасха! С радост да се прегърнем едни други! О, Пасха! Избавление от скърби, защото днес от гроба, като от чертог, възсия Христос, жените изпълни с радост, като каза: проповядвайте на апостолите.


Слава, на равноапостолите, глас 6:

Дойдете, хора, благочестиво да отпразнуваме паметта на славянските просветители и благодарно да им извикаме: Радвайте се, пресветли светилници, осветили славянските страни със светлината на богопознанието. Радвайте се, добри пастири на словесните овци, които загиват в дебрите на злата вяра, и които сте привели при Пастира и сте събрали в кошарата. Молете Христос, нашия Бог, да се спасим всички.


И сега, глас 5: Ден на възкресение е, да се просветим с тържество, и едни други да се прегърнем, да речем: братя! и на ненавиждащите ни да простим всичко с Възкресението, и така да зовем: Христос възкръсна от мъртвите, като със смърт смъртта потъпка, и на тия, които са в гробовете, живот дарува.


Велико славословие


Възкресна песен

Днес стана спасението на света. Нека възпеем Възкръсналият от мъртвите, Началникът на нашия живот: защото като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.


——————————————————


На Литургията


Свещеникът: Благословено е Царството и изпява веднъж Христос воскресе, а хорът два пъти. Следва Велика ектения.


Антифон 1, псалом 65, глас 2.

Стих 1: Възкликни към Бога, цяла земьо! (Пс. 65:1) Припев: Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.

Вторият хор: Възпейте славата на името Му, въздайте Му слава и хвала. Припев: Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.

Стих 2: Кажете Богу: колко си страшен в делата Си! Поради големината на Твоята сила, ще Ти се покорят Твоите врагове (Пс. 65:3). Припев: Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.

Стих 3: Цяла земя да Ти се поклони и да Ти пее, да пее на Твоето име, Вишни! Припев: Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.

Слава, и сега: двата хора силно: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.


Антифон 2, псалом 66, глас същия.

Стих 1: Боже, бъди милостив към нас и ни благослови. (Ст. 1) Припев: Спаси ны Сыне Божий, воскресый из мертвых, поющия Ти: Аллилуиа. Веднъж.

Другата страна: Боже, осветли ни с лицето Си, и ни помилвай. Припев: Спаси ны Сыне Божий:

Стих 2: Да познаем на земята Твоя път, у всички народи Твоето спасение.  (Ст.3) Спаси ны Сыне Божий:

Стих 3: Да Те възхвалят народите, Боже; да Те възхвалят всички народи.  (Ст. 4) Спаси ны Сыне Божий:

Слава, и ныне: двата хора: Единородный Сыне:


Антифон 3, псалом 67, глас 5.

Стих 1: Да възкръсне Бог и да се разпръснат враговете му. Тропар: Христос воскресе из мертвых:

Другата страна: Да бягат от лицето Му, онези които Го мразят. Христос воскресе:

Стих 2: Както изчезва дима, да изчезнат враговете Божии, както се топи восък от огъня. Христос воскресе:

Стих 3:  Тъй грешниците да загинат от лицето Божие, а праведниците да се развеселят. Христос воскресе:


Входно:

В събранията благославяйте Бога Господа, вие, които сте от Израилево семе! (Пс. 67:27) Спаси ны Сыне Божий:

(Това входно се пее до Отдание на Пасха)


След входа:

 Възкресен тропар, глас 3: Да веселятся небесная

Да се веселят небесните, да се радват земните, защото с мишцата Си Господ одържа победа: със смъртта Си стъпка смъртта, стана първороден от мъртвите, избави ни от утробата на ада и даде на света велика милост.

На равноапостолите, глас 4. 

Като показали усърдието на апостолите и учители на славянските страни, богомъдри Кириле и Методие, молете Владиката на всички да утвърди славянските народи в православие и единомислиe, да умири света и да спаси нашите души.


На храмовия светия

Кондак, глас 8: Аще и во гроб

Макар и в гроб да си слязъл, Безсмъртни, но си разрушил силата на ада, и си възкръснал, като Победител, Христе Боже, и на жените мироносици си казал: радвайте се! и на Твоите апостоли си дарил мир и на падналите възкресение.


Апостол на равноапостолите: Евр. 13:7-16 (стр. 495)

Евангелие на неделята: Йоан 5:1-15 (стр. 24)


Задо­стой­ник

Ангелът викаше на Благодатната: „Чиста Дево, радвай се! И пак ще кажа: Радвай се! Твоят Син възкръсна тридневен от гроба и мъртвите възкреси.“ Хора, веселете се.

Светлей, светлей, нови Йерусалиме, защото славата Господня над тебе възсия! Ликувай сега и се весели, Сионе! А ти, чиста Богородице, радвай се за възкресението на Родения от тебе!


Причастен:

Приемете Тялото Христово, вкусете от безсмъртния извор, вкусете и вижте колко добър е Господ. Алилуйя.


Вместо Видехом – Христос воскресе из мертвих.


—————————————————————-


Проповед

Свещеник Траян Горанов

На днешния ден празнуваме общата памет на светите братя Методий и Кирил. До 1968 г сме били по стария календар (13 дена назад), затова в народната памет се е запазила датата 24 май. Светската ни държава продължава да празнува тяхната памет по стария календар, основно защото на този ден завършват първокласниците и абитуриентите. Промиха ни мозъците по време на атеистичния режим, че те са създали азбука за славяните и се говореха гръмки слова за т. нар. „славянска култура“. Полуистина. Изпуска се основната причина и целта.

Великоморавският княз Ростислав моли византийския император Михаил III, да му прати християнски проповедници на славянски език, защото богослужението е на латински и е неразбираемо. Императорът приема неговата покана и изпраща мисия в Моравия, водена от един от най-прочутите византийски философи, Константин, и брат му Методий. Е, целта е познаването на БОГ. Първопричината. Основата. Това, за което след 13 дена няма и да чуете по българските радио и ТВ.

Братята са родени в Солун. За баща им се знае, че е бил кмет на града, а за майка им нищо. Но очевидно братята са знаели местния славянски говор от района на Солун. Писмените знаци са били необходими за да могат да предадат фонетично славянските звуци. Така те създават глаголицата и заедно с други преводачи и преписвачи активно започват да превеждат БОГОСЛУЖЕБНИТЕ книги, не прочетни книги, на родния си солунски говор, а не на панславянски. Няма как да преведеш нещо на несъществуващ език. Който иска нека се пробва да измисли сложно съставно изречение, което да се разбира едновременно от българи, македонци, сърби, хървати, словенци, словаци, чехи, поляци, украинци, руснаци. Невъзможно.

Отделно нашите родни папагали повториха руския термин от 18 век „църковнославянски език“. По това време България е изтрита от картата на света, и вече от 300 г насам се разпространява, че светите братя превели богослужебните книги на някакъв панславянски. 

Кирил умира млад в Рим през 869 г. Методий е първия епископ на Моравия, който служи на славянски, което навлича омразата на немското духовенство и е изгонен от там. Той с учениците си отиват в съседната Панонска област и в същата 869 г е назначен за епископ на Сирмиум (дн. Сремска Митровица), там остава до смъртта си (885). Панония е провинция в Римската империя, обхващала части от днешните държави Хърватска, Словения, Босна, Сърбия, Унгария и Австрия. Делото му е толкова голямо там, че хърватите пишат на глаголицата чак до 14 век. 

864 г свети цар Борис приема официално християнството. Той води преговори за автокефална (независима) българска църква и с папата и с патриарха. Когато бягащите ученици на Кирил и Методий пристигат в тогавашния български град Белград, той ги приема с почести и им дава всичко възможно да продължат проповедта на славянски език на родна почва. Именно в България става опростяването на глаголицата в новата азбука (комбинация от гръцки и латински букви), и именувана в чест на великия проповедник Кирил. На следващата година след пристигане на учениците, 870, Българската Църква получава автокефалия от Константинополския патриарх.

По-късно, през 968 г. България е нападната от русите, начело с княз Светослав, който овладява североизточната част на страната. Българският цар Петър, светец, внук на Борис, умира на 30 януари 969 г. През същата година Светослав е принуден да се завърне в страната си, която е връхлетяна от печенегите. През лятото на 969 г. той предприема втори поход отвъд Дунава. България е отслабена. След това българската столица е превзета през лятото на  971 г. от византийския император Йоан Цимисхий. (В Западна България се възцарява Самуил). България пада под Византийско владичество за 200 г. 

Владимир е най-малкият син на княз Светослав от неговата икономка Малуша. През 980 г, чрез убийство се възкача на престола в Киев. През 988 г., след като превзема град Херсон в Крим, сключва съюз с Византийската империя. Получава за жена сестрата на император Василий II Анна, като приема християнството. Той моли Василий Българоубиец да му изпрати проповедници и книги на славянски език. Лесно за изпълнение. Византия ни владее, епископите са гръцки, събират се преведените книги и се изпращат на север.

Във всяко зло, можеш да видиш Божи промисъл. По онова време вече 120 г. българите са християни. Добра основа. С нашите книги са просветени русите. Така делото на светите братя косвено се продължава на изток. Започна се от Великоморавия, след това Панония, след това България и се продължи в Киевска Рус. А след разширението на Руската империя в Сибир, азбуката достига и става официална в днешните Монголия, Таджикистан, Киргизстан и Казахстан.

Светите братя да ни помагат да пазим вярата си, да я изучаваме, да се молим на Бог, да не се заблуждаваме, да обичаме всички, да бъдем за пример на тези, които още са в заблуди!

Честит празник! Христос воскресе!

No comments:

Post a Comment