Wednesday, 1 January 2025

2 януари - ц.с.

Предпразненството на Просвещение

 и паметта на светия наш отец Серафим Саровски


НА ВЕЧЕРНАТА


Блаже́н муж: 


Господи, воззвах (Пс. 140), глас 4:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!

Подобен: Я́ко до́бля:

Стих: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс.141:7А)

Стих: Около мене ще се съберат праведните, кога ми сториш благодеяние. (Пс. 141:7Б)

С предпразнични песни благоговейно предварително да възвестим за почитаното кръщение на нашия Бог, защото Той иска да дойде като човек в плът при Своя Предтеча и да поиска спасително кръщение за обновление на всички свято просветени от вярата и причастници на Духа. (2)

Стих: От дън душа викам към Тебе, Господи. Господи, чуй гласа ми. (Пс. 129:1-2А)

Христос се показа, явява се Бог, както най-ясно предсказа Давид, и идва при слугата да поиска кръщение; река Йордане, изпълни се с веселие; земя и море, планини и долини, и човешки сърца играйте сега, защото получавате духовната светлина.

Стих: Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбите ми. (Пс.129:2Б)

Как да бъдеш приет от потоците на реката, когато Ти си реката и потока на всички и истинска храна, както е писано, Всесилни Господи?! Слизаш гол, а обличаш небето в облаци, и събличаш цялата злоба на врага, като обличаш в нетление родените на земята.

На преподобния, глас 1.

Подобен: О, ди́вное чу́до:

Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3-4А)

О, пресла́вное чу́до, подви́жник благоче́стия в Саро́ве явля́ется и моли́твенник к Бо́гу те́плый Серафи́м пречу́дный нам быва́ет; весели́ся, оби́тель Саро́вская, иму́щи в себе́ мо́щи преподо́бнаго; взыгра́йте, правосла́вных мно́жества, преди́внаго Серафи́ма иму́ще в беда́х засту́пника и вопию́ще к нему́: ра́дуйся, свети́льниче Росси́йския земли́, тьмы сопроти́вных дале́че отрева́й и Го́сподеви моли́ся дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Надявам се на Господ, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс. 129:5)

О, ди́вное чу́до, се бо вои́стинну во оби́тели Саро́встей благоче́стия столп непоколеби́мый - Серафи́м блаже́нный явля́ется нам, те́мже, Богому́дрых собо́ри, на высоту́ ду́хом возноси́теся, к преподо́бному вопию́ще: преподо́бне о́тче Серафи́ме, Го́сподеви моли́ся дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс. 129:6-7А)

Ди́вны Твоя́ та́йны, Христе́ Бо́же, я́ко дарова́л еси́ нам свети́льника, преподо́бнаго Серафи́ма, ве́рным лю́дем на сопроти́вныя кре́пкого побо́рника, и́ноком и всем правосла́вным христиа́ном моли́твенника, святе́й оби́тели похвалу́ и утвержде́ние; той и ны́не мо́лит Тя Го́споди, дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс. 129:7Б-8)

Егда́ вшел еси́, преподо́бне, в пусты́ню Саро́вскую, тогда́, своея́ во́ли до конца́ совле́кся, тве́рдое ко всем послуша́ние показа́л еси́: доса́ды бо и безче́стия претерпе́л еси́, ра́дуйся, ударе́ния и ра́ны от злых челове́к прия́л еси́, о ни́хже и моли́лся еси́, преподо́бне. Мы же, прославля́юще пречестну́ю па́мять твою́, мо́лим ти ся, преподо́бне: Го́сподеви моли́ся мир ми́рови дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

Блаже́нна оби́тель Саро́вская, иму́щи тебе́, преподо́бне о́тче Серафи́ме, доброде́телей сокро́вище, сосу́д чистоты́, целому́дрия храни́теля, прия́телище благода́ти, исто́чник исцеле́ний, боля́щим врача́ безме́здна, по́стника и́стинна, в ско́рбех уте́шителя, жите́йскими страстьми́ обурева́емым ти́хое приста́нище; нам же, творя́щим честну́ю па́мять твою́, моли́, преподо́бне о́тче Серафи́ме, дарова́ти мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

Днесь лику́ют собо́ри ве́рных в па́мять твою́, преподо́бне Серафи́ме, и велегла́сно вопию́т: ты, любве́ ра́ди Христо́вы вся кра́сная ми́ра оста́вив и в пусты́ню Саро́вскую всели́вся, ника́коже устраши́лся еси́ неви́димых враг боре́ния, но сия́ моли́твами твои́ми, я́ко прах, отмета́л еси́; те́мже Го́сподеви моли́ся дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Слава, на преподобния, глас 8:

Прииди́те, ве́рных собо́ри, похва́льными пе́сньми днесь пречу́днаго отца́ просла́вим и си́це ему́ возопии́м: преподо́бне о́тче Серафи́ме, вои́стинну сподо́бился еси́ Боже́ственныя жи́зни, прии́м от Бо́га вене́ц нетле́нныя сла́вы, сего́ ра́ди оби́тель Саро́вская тобо́ю хва́лится, лю́дие же, чту́ще честны́я мо́щи твоя́ и зря́ще чудеса́ быва́емая, сла́вят прославля́ющаго тя Го́спода, Ему́же моли́ся, преподо́бне, дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

И сега, на предпразненството, глас 6:

Христос, истината, идва към Йордан, да бъде кръстен от Йоан, който Му казва: Аз трябва да се кръстя от Тебе; защо идваш при мен? Аз съм сено, не смея да докосна Огъня! Освети ме, Владико, чрез Твоето свето Богоявление!


Вход с кадилница. Свете тихий:

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Отца, Сина и Светия Дух – Бога. Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове. Затова и светът Те слави.


Прокимен на деня.


Три четива за преподобен.

Премъдрост Соломонова (5:15-6:3)

Праведниците живеят довека; наградата им е у Господа и грижата за тях у Вишния. Затова те ще получат царство на славата и венец на красотата от ръката на Господа, защото Той ще ги закрили с десницата и ще ги защити с мишцата. Той ще вземе за всеоръжие – Своята ревност, и ще въоръжи тварите за отмъщение на враговете; ще облече за броня правдата, и ще Си наложи за шлем – нелицеприятния съд; ще вземе за непобедим щит – светостта; строгия Си гняв ще изостри като меч, и светът ще се опълчи с Него против безумците. Ще захвъркат правоцелещи светкавични стрели, и от облаците, като от силно опнат лък, ще полетят в целта, и като от каменометно оръдие с ярост ще се изсипе град; ще възнегодува против тях морската вода, и реките свирепо ще ги издавят; ще въстане против тях духът на силата и ще ги разнесе като вихър. Тъй беззаконието ще опустоши цялата земя, и злодеянието ще катурне престолите на силните. Затова, слушайте, царе, и разберете, научете се, съдии от земните краища! Внимавайте, вие, които владеете множествата и които се гордеете пред народите! От Господа ви е дадена властта, и силата – от Вишния.


Из Премъдрост Соломонова – чтение. (3:1-9)

Душите на праведните са в Божия ръка, и мъка няма да ги докосне. В очите на неразумните те минаваха за умрели, и краят им се считаше за погибел, и заминаването им от нас – унищожение; но те си пребъдват в мир. Защото, макар в очите на хората и да се наказват, тяхната надежда е пълна с безсмъртие. И бидейки малко наказани, те ще бъдат много облагодетелствани, защото Господ ги е изпитал и ги е намерил достойни за Него. Той ги е изпитал като злато в горнило и ги е приел като най-съвършена жертва. Когато им се въздава, те ще блеснат като искри, които лазят по стърнище. Ще съдят племена и ще владеят над народи, а над тях ще царува Господ вовеки. Които се Нему надяват, ще познаят истината, и верните в любовта ще пребъдат у Него; защото благодат и милост има за светиите Му и промисъл за избраниците Му.


Премъдрост Соломонова (4:7-15)

Праведникът и да умре рано, ще бъде в покой, защото не в дълговечността е честната старост, и не с броя на годините тя се измерва. Мъдростта е седина за людете, и безпорочният живот – възраст на старостта. Като благоугодил Богу, праведникът е обикнат и, като живял посред грешници, е прибран; грабнат е, да не би злоба да измени разума му, или коварство да прелъсти душата му. Защото упражнението в нечестие помрачава доброто, и вълнението на страстта развратява незлобивия ум. Достигнал съвършенство в кратко време, той е навършил дълги години; защото душата му е била угодна Господу, затова и побързал да излезе изсред нечестието. А хората видяха това, и не разбраха, дори и не помислиха, че благодат и милост има за светиите Му и промисъл – за избраниците Му.


Сугуба ектения.


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


Просителна ектения


На литията, стихири, глас 1:

Ки́ими похва́льными венцы́ венча́им подви́жника вели́каго, преподо́бнаго Серафи́ма? Той бо, я́ко наста́вник до́брый, в тве́рдости ве́ры и доброде́тели яви́ся, Богодухнове́нными уче́нии и равноа́нгельным житие́м приходя́щия к нему́ науча́я. Те́мже вопие́м ему́: моли́ся, преподо́бне, Христу́ Бо́гу Правосла́вную ве́ру утверди́ти и душа́м на́шим спасти́ся.

Прииди́те, и́нок мно́жества, днесь преподо́бнаго благоче́стно восхва́лим, и́стиннаго ученика́ Спа́сова, мирску́ю пре́лесть попра́вшаго, яре́м Христо́в на ра́мо взе́мшаго и полки́ бесо́в посрами́вшаго. К нему́же возопии́м си́це: не забу́ди нас, о́тче Серафи́ме, восхваля́ющих и чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Све́тлая и Боже́ственная па́мять твоя́, преподо́бне Серафи́ме, удиви́ всех, аки безпло́тен бо, во пло́ти враги́ неви́димыя посрами́л еси́, вся же страна́ Тамбо́вская и свята́я оби́тель Саро́вская, иму́щи твоя́ святы́я мо́щи, хва́лится, си́ми бо здра́вие всем, с ве́рою притека́ющим, подае́тся. Те́мже, просвети́вшеся тобо́ю, вопие́м тит преподо́бне: моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Слава, глас 5:

Ра́дуйся днесь, вся Росси́йская земле́, и свята́я оби́тель Саро́вская, весели́ся. Ве́рных же мно́жества, сте́кшеся днесь, просла́вим преподо́бнаго отца́, па́стыря и учи́теля, Богому́драго наста́вника заблу́ждшим, ско́раго всех боля́щих цели́теля, Росси́йския земли́ вели́кое украше́ние, его́же похваля́юще, си́це рцем: преподо́бне Серафи́ме, спаси́ нас моли́твами твои́ми.

И сега, Богородичен: Ти си храма и вратата, палата и престола на Царя, всепочитана Дево; чрез тебе моят Изкупител, Христос Господ, се яви на спящите в тъмнината като Слънцето на правдата, желаейки да просвети тези, които създаде с ръката Си по Свой образ. Затова, Всевъзпявана, придобила майчинско дръзновение към Него, моли непрестанно за спасението на нашите души.


На стиховните стихири, глас 5.

Подобен: Ра́дуйся, Живоно́сный Кре́сте:

Ра́дуйся, А́нгелом собесе́дниче, преподо́бне Серафи́ме, благоче́стно бо на земли́ пожи́в, мно́ги, приходя́щия к тебе́, стра́ху Госпо́дню поуча́л еси́; благода́тию Пресвята́го Ду́ха озаря́емь, зрел еси́ бу́дущая, я́ко настоя́щая, и умиле́ния и ра́дости мно́ги скорбя́щия душе́ю исполня́л еси́. Те́мже мо́лим ти ся: моли́ся Го́сподеви о чту́щих тя.

Стих: Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии. (Пс.115:6)

Ра́дуйся, заблу́ждших учи́телю преди́вный, Христа́ Го́спода во хра́ме со Арха́нгелы и А́нгелы ви́дети сподо́бивыйся. И ны́не, преподо́бне, на Небесе́х Того́ зре́ния вы́ну наслажда́яся, моли́ся о нас, ве́рою творя́щих па́мять твою́.

Стих: Блажен всеки, който се бои от Господа, който ходи по Неговите пътища! (Пс.127:1)

Ра́дуйся, преподо́бне Серафи́ме, всем бо храни́те и́стинную ве́ру Христо́ву запове́дал еси́, и, Вы́шняго жития́ вожделе́в, бога́тство возненави́дел еси́: ны́не же неизрече́нную красоту́ Небе́сную зри́ши и сла́дкаго пе́ния А́нгельскаго наслажда́ешися. Те́мже моли́ся Го́сподеви дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.

Слава, глас 6:

Преподо́бне о́тче Серафи́ме, кто испове́сть труды́ твоя́ и боле́зни? Или́ кий язы́к изрече́т же́стокое пусты́нное твое́ житие́, бде́ние же и поще́ние, еще́ же в затво́ре пребыва́ние, усте́н безмо́лвие и моле́ние непреста́нное? Вои́стинну яви́лся еси́ по́стником украше́ние, моли́твенник к Бо́гу непосты́дный. Те́мже к тебе́ вопие́м: ра́дуйся, и́ноческаго жития́ пра́вило; ра́дуйся, в беда́х и ско́рбех вели́кое утеше́ние и те́плый всем предста́телю. Моли́ся, преподо́бне, спасти́ся душа́м на́шим.

И сега, на предпразненството, глас 3:

Дойдете, всички верни, да напуснем юдейската земя, да преминем в Йорданската пустиня, за да видим днес там за нас Проявения в плът, как Той иска кръщение в река Йордан от Кръстителя, който Му отказва, и вика от страх: Не смея да сложа ръката си на Огъня, защото Йордан и морето побягнаха и се върнаха, Спасителю, а пък аз как да сложа ръката си на главата Ти, от която се страхуват дори серафимите? Йордан побягна, когато Елисей получи мантията на Илия, и как не падна аз в пропастта и бездната, като Те видя гол във водите? Как да не бъда изгорен от всепоглъщащия огън? Защо се колебаеш, Кръстителю, да кръстиш моя Господ? – Йордан попита Йоан? „Защо пречиш на очистването на мнозина? Освети цялото творение, не се безпокой да осветиш и Мене и естеството на водата, защото затова си дошъл“.


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


Трисвятое


Тропар на преподобния, глас 4:

От младини възлюби Христа, блажени, и горещо пожела да служиш само на Него, подвиза се в пустинята с непрестанна молитва и труд, с умилено сърце придоби любовта Христова, яви се като избран възлюбен на Божията Майка. Затова ти викаме: спаси ни с твоите молитви, Серафиме, преподобни отче наш!

Слава, и сега, на предпразненството, същия глас:

Приготви се, Завулоне, украси се, Нефталиме, спри, река Йордан и посрещни с радост Господа, Който идва да се кръсти! Развесели се, Адаме, заедно с прамайката и не се крийте, както някога в рая, защото Христос като ви видя голи, се яви, за да ви облече в първоначалната дреха. Христос се яви, пожелал да обнови цялото създание!


———————————————————


УТРИННА

На Бог Госпо́дь: тропар на предпразненството 2 пъти. Слава, на светеца. И сега, на предпразненството.


Малка ектения, възглас: Защото Твоя е властта и Твое е царството…


Първи седални, глас 4:

Зна́мением кре́стным и моли́твою вра́жия искуше́ния победи́в, посто́м и воздержа́нием Го́сподеви благоугоди́л еси́: те́мже чуде́с прия́л еси́ дар, всем исцеле́ния подава́я, ве́рою притека́ющим к моще́м твои́м, Серафи́ме преподо́бне, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Слава, и сега, на предпразненството, глас 1. Подобен: Гроб Твой, Спа́се:

Ти, Иисусе мой, се облече в моята нищета* и идваш, смесен с рабите (Си), да поискаш кръщение от раба Си, Човеколюбче; затова, като Те видя, Йоан извика: как да Те кръстя, като нямаш нечистота, Боже преблаги?

* бедна природа


Втори седални, глас 1:

Во глубине́ пусты́ни Саро́вския коле́на преклоня́л еси́ на ка́мени, воздева́я преподо́бнеи твои́ ру́це ко Го́споду, те́мже от Спа́са благода́ть Свята́го Ду́ха прия́л еси́ стра́ждущие телесы́ исцеля́ти и ду́ши ве́рных просвеща́ти. Сего́ ра́ди вопие́м ти: моли́, преподо́бне, Христа́ Бо́га спасти́ся нам, пра́зднующим святу́ю па́мять твою́.

Слава, и сега, на предпразненството, глас 4. Подобен: Ско́ро предвари́:

Поради голямото Си милосърдие Богатият обедня, защото поиска ние, които поради предишна невъздържаност обедняхме, да се обогатим; затова Той идва да влезе в река Йордан и да бъде кръстен пред всички от Йоан, така че, вярващи, нека възхвалим Неговото най-голямо смирение.


Полиелей и величание за преподобен


Малка ектения: Защото се благослови Твоето име и се прослави Твоето царство…


Седални след полиелея, глас 7:

Просия́ доброде́тельное житие́ твое́, преподо́бне, ны́не в Росси́йстей земли́, и от всех пе́сньми похва́льными сла́вишися: ты бо, я́ко Илия́, на колесни́цу доброде́телей вшед, на Небеса́ душе́ю возлете́л еси́ и та́мо пра́ведно пресве́тлым венце́м венча́лся еси́. Те́мже, благодаря́ще, вопие́м ти, блаже́нне Серафи́ме: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Слава, и сега, Богородичен:

Пречи́стая Де́во, поми́луй нас, прибега́ющих ве́рою к Тебе́, Милосе́рдней, и прося́щих те́плаго Твоего́ заступле́ния: я́ко Ма́ти Бо́га Вы́шняго, моли́ Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего, спасти́ся рабо́м Твои́м.


Степенни (стъпални), глас 4.

Антифон 1-ви, повтаряме стиховете:

От моите младини много страсти ме нападат; но Сам Ти ме защити и спаси, Спасителю мой.

Ненавиждащите Сион, засрамете се от Господ, защото ще бъдете изсушени като трева от огън.

Слава: Чрез Светия Дух се оживява всяка душа и чрез очистване се извисява, свещенотайнствено засиява пред троичната Единица. 

И сега: От Светия Дух текат благодатните струи, които напояват за плодоносене цялото творение.



Прокимен, глас 4: Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии. (Пс.115:6) Стих: Какво да въздам Господу за всичките Му благодеяния към мене? (Пс. 115:3)


Евангелски чин

Евангелие от Матея, зачало 43.


50 псалом. (Чете се)


Слава, гл. 6: По молитвите на преподобния, Милостиви, очисти множеството наши прегрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши прегрешения.

Стих: Помилвай ме, Боже, по голямата Си милост и по многото Си щедрости изглади беззаконията ми.

Стихира след 50 псалом, гл. 6:

Днес, вярващи, духовно да тържествуваме в определения празник на преподобния отец и благочестиво да се радваме, като горещо извикаме към него: радвай се, блажени Серафиме; радвай се, небесни човеко и земен ангеле; радвай се ти, който си напътил мнозина по пътя на спасението; радвай се, похвала на верните и утвърждаване на руската земя. Моли се за нашите души.


Литийна молитва (дяконът)


Канон на предпразненството на 6, и първият на светеца на 8. 


Канон на предпразненството (его́же краегране́сие по алфави́ту) Ио́сиф, глас 2.

Песен 1

Ирмос: Непроходи́мое волня́щееся мо́ре Бо́жиим Свои́м веле́нием изсуши́вшему пешеше́ствовати сквозе́ е изра́ильтеския лю́ди наста́вльшему, Го́сподеви пои́м: сла́вно бо просла́вися.

Ве́дый Госпо́дне прише́ствие, из пусты́ни прихо́дит Боже́ственный Предте́ча, вопия́ све́тло: прибли́жися, яви́ся избавле́ние, пока́йтеся и водою́ очи́ститеся.

Погруже́на мя грехо́в волно́ю, Сло́ве, Отцу́ Собезнача́льне, всего́ очи́сти покая́ния кропле́нием, и́же Креще́нием Твои́м ве́рным избавле́ние при́сно да́руя за милосе́рдие безме́рное.

Земля́, я́коже пи́шет, Завуло́ня, незаходи́мый ви́девши Свет, озари́ся: се бо прии́де на Иорда́нския струи́ и Су́щаго над все́ми Бо́га пое́т, зову́щи: Го́сподеви воспои́м, сла́вно бо просла́вися.

Наро́д весь Богоглаго́ливый Предте́ча ви́дя прише́дш, сим веща́ше: кто показа́ вам от гряду́щаго гне́ва бежа́ти? Сотвори́те покая́ния плоды́, благода́тию спаса́емии.

Канон, първият на преподобния, глас 6.

Песен 1

Ирмос: Докато Израил вървеше пеша през морето като по суша, видя по следите си гонителя фараон да потъва в бездната и извика: да изпеем победна песен на Бог.

Припев: Преподобни отче Серафиме, моли Бог за нас!

Го́споди, отве́рзи мои́ недосто́йнеи устне́ и даждь ми сло́во ра́зума воспе́ти досто́йно па́мять блаже́нного Серафи́ма, ны́не со А́нгелы моля́щагося Тебе́ изба́вити нас от вся́каго лю́таго обстоя́ния.

К Богоро́дице вели́кий моли́твенник был еси́, преподо́бне, Ю́же ви́дети со апо́столы сподо́бился еси́, и ны́не не преста́й моли́твами твои́ми посеща́ти чад твои́х.

Слава: От ю́ности твоея́, преподо́бне, преда́лся еси́ умо́м Бо́гови и, стра́сти теле́сныя кре́пким воздержа́нием укроти́в, вся́кими доброде́тельми украси́лся еси́, прему́дре.

И сега, Богородичен: Всеблага́я Влады́чице, Я́же Преблага́го Бо́га пло́тию ро́ждши, озло́бленное страстьми́ мое́ се́рдце очи́сти, да ве́рою и любо́вию величаю Тя.


Песен 3

Ирмос: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди, Дре́вом умерщвле́й грех, и страх Твой всади́ в сердца́ нас, пою́щих Тя.

Яви́ся Христо́с, – вопие́т Предте́ча, - и на струи́ восхо́дит Иорда́нския, сре́сти Сего́ потщи́мся, чи́стыми помышле́нии просвеща́еми.

Ища́ мя, безпу́тием заблу́ждшаго, Бо́же мой, нището́ю бога́тною оде́явся, предстои́ши крести́тися, всех Избавле́ние.

Земля́ и Не́бо ны́не да лику́ют: всех креща́ется Благоде́тель, в вода́х погружа́я на́ше мно́жество безме́рных прегреше́ний.


Песен 3

Ирмос: Няма свят като Тебе, благи Господи Боже мой, Който укрепи силата на Твоите верни и ни утвърди върху скалата на Твоето изповедание.

Моли́твами твои́ми, преподо́бне, предстоя́ Бо́гу со А́нгелы, за весь мир моли́ся, бра́ни вра́жия, потреби́ти и побе́ду на супоста́ты дарова́ти.

От ю́ности ве́рою и лю́бовию прилепи́лся еси́ Влады́це Вы́шних сил, преподо́бне Серафи́ме, и, возсия́в в пусты́ни Саро́встей, я́ко со́лнце, в ско́рбех приходя́щим к тебе́ уте́шитель был еси́; моли́ спасти́ся нам.

Слава: Яви́лся еси́, преподо́бне, моля́щимся тебе́ столп непоколеби́м и прибе́жище всем притека́ющим во оби́тель Саро́вскую и прие́млющим исцеле́ния благода́ть неоску́дную.

И сега, Богородичен: Услы́ша Е́ва прама́терь: в печа́лех роди́ши ча́да. Ты же, Чи́стая Де́во, услы́шавши: Госпо́дь с Тобо́ю, ра́дуйся, – ра́дованным гла́сом печа́ль прама́тере потреби́ла еси́.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Седален, глас 4:

Жите́йское мо́ре страсте́й воздержа́нием препобеди́в и в приста́нище безстра́стия прите́к, сосу́д воздержа́ния яви́лся еси́, преподо́бне Серафи́ме, моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Слава, и сега, на предпразненството, глас 8. Подобен: Свире́лей па́стырских:

Невидими Боже, непостижимо Слово, Ти си роден от Отца отвъд естеството и думите, а в наше време пак от Девата без да се измениш, и сега идваш да се кръстиш по плът в река Йордан, защото реши да спасиш като Бог човешкия род.


Песен 4

Ирмос: От Дева си дошъл, Господи, не ходатай, нито ангел, но самият Ти се въплъти и напълно спаси човешкото ми естество. Затова викам към Тебе: слава на Твоята сила, Господи!

Чуди́тся Твоему́, Иису́се Благоде́телю, прихо́ду вели́кий Предте́ча и, ужаса́яся, вопие́т Тебе́: Огнь сый, Влады́ко, да не опали́ши мене́, се́но су́ща.

Стоя́ща в вода́х сих во́лею зря Мя ны́не, приступи́, о, Иоа́нне, и крести́, я́ко да водо́ю благода́ть челове́ческому ро́ду соде́лаю.

Кры́ющееся я́ко во о́блацех Тя позна́х со́лнце, Бо́же мой, пло́тию. Ка́ко у́бо на́га Тя, вода́ми ны́не оде́янна, зрю? - Иоа́нн вопия́ше, удивля́яся.

Просвеща́ется челове́ческое естество́, и избавле́ние тьмы прие́млет грехо́вныя, и свы́ше Боже́ственною одева́ется нетле́ния оде́ждою, обнажа́ему Мне.


Песен 4

Ирмос: Христос е моя сила, Бог и Господ – пее почитаната Църква, както  подобава за Бог, възглася Му с чист разум и празнува в Господ.

Днесь све́тло пра́зднует Саро́вская оби́тель па́мять твою́, преподо́бне, и моли́т тя: испроси́ у Го́спода вселе́нней мир и душа́м нашим ве́лию ми́лость.

Вели́кими по́двиги твои́ми, преподо́бне, я́ко фи́никс, процве́л еси́, словесы́ благопло́дными и непоро́чным житие́м сердца́ притека́ющих к тебе́ услажда́я, и ны́не у́бо моли́ся, да обря́щем ми́лость от Христа́, Спа́са на́шего.

Слава: Твои́ми моли́твами о нас умоли́ Бо́га, преподо́бне Серафи́ме, и грехо́вный мрак печа́ли на́шея разори́, безстра́стием, ве́рою и любо́вию украси́ всех, пресла́вную па́мять твою́ чту́щих.

И сега, Богородичен: Ра́дуйся, Влады́чице Де́во, Це́рквам красото́, благочести́вым лю́дем держа́во и похвало́, непреста́нно моли́ся Христу́ Бо́гу, да сохрани́т нас от бед моли́твами Твои́ми.


Песен 5

Ирмос: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас, ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

Пока́йтеся, – вопия́, – Ца́рствие Бо́жие прибли́жися: свяще́нный Предте́ча яви́ся из пусты́ни, опусте́вшия в злых обновля́я.

Зако́н, его́же дре́вле рече́ и проро́к свяще́нное сосло́вие, прии́де – Христо́с, нас обновля́я Боже́ственным Креще́нием, обветша́вшия мно́гими прегреше́ньми.

Стра́нна, – рече́, – и ужа́сна, – Иоа́нн, – зрю днесь: ны́не бо Исто́чник безсме́ртия прии́де, от ма́лыя ка́пли Боже́ственное проси́ти Креще́ние.


Песен 5

Ирмос: Моля те, Благи, с Твоята божествена светлина озари душите на онези, които от ранно утро копнеят за Тебе да Те познаят като Божие Слово, истински Бог, Който ги призовава от греховния мрак.

Всем приходя́щим к тебе́ был еси́ учи́тель и́стинный и к Богоро́дице вели́кий моли́твенник, и ны́не, преподо́бне, не преста́й моля́ся о ча́дех твои́х, я́ко и́маши дерзнове́ние ве́лие.

Да вни́дут ны́не христоимени́тии лю́дие во храм оби́тели Саро́вския, к честны́м моще́м твои́м, преподо́бне Серафи́ме, припа́дающе, и да про́сят от Тебе́ исцеле́ния, здра́вия и спасе́ния, Христа́ велича́юще.

Слава: В нощи́ моля́щу ти ся Бо́гу, преподо́бне, враг неви́димый хотя́ше устраши́ти тя, но, моли́твою твое́ю посра́млен, исчезе́ вселука́вый.

И сега, Богородичен: Бо́га, Его́же родила́ еси́, Пречи́стая Мари́е, моли́ рабо́м Твои́м пода́ти прегреше́ний оставле́ние.


Песен 6

Ирмос: Бе́здна согреше́ний обы́де мя после́дняя, но, я́ко проро́ка Ио́ну, Го́споди, Го́споди, возведи́ из истле́ния живо́т мой.

Одожди́ согреше́ний на́ших, Человеколю́бче, разреше́ние, И́же Иорда́нскими струя́ми погрузи́вый прегреше́ния земноро́дных, за ми́лость вели́кую.

Пучи́на сый, Христе́, пра́вды, предгряде́ши ны́не на Иорда́нскую реку́ потопи́ти зми́я и Ада́мово преступле́ние изсуши́ти.

Струю́ Тя нетле́ния, Христе́, су́ща вои́стинну, струи́ ка́ко вместя́т ре́чныя? – вопия́ше Предте́ча, сла́вя Твое́ мно́гое благоутро́бие.


Песен 6

Ирмос: Като видях житейското море да се надига от бушуващите вълни на изкушенията, прибягнах към Твоето тихо пристанище и Ти казвам: изведи живота ми от тлението, Многомилостиви.

Свята́я душа́ твоя́ оби́тель бысть Бо́гу, в не́йже Оте́ц, Сын и Святы́й Дух всели́ся, те́мже мо́лим тя, преподо́бне, наважде́ния вра́жия от чту́щих тя отжени́ и ве́рным лю́дем мир и здра́вие да́руй.

Вели́кия твоя́ пусты́нныя по́двиги и труды́ и сла́дость уче́ния твоего́ почита́ем, преподо́бне Серафи́ме, и́миже мно́гия приходя́щия к тебе́ просвети́л еси́ и научи́л еси́ воспева́ти Единосу́щную Тро́ицу.

Слава: Житие́м чи́стым после́довав Владыце Христу́, тече́ние до́брое сконча́л еси́, преподо́бне, к ве́чным же оби́телем возше́д, блаже́нне, зри́ши та́мо, я́же А́нгели ви́дят, Те́мже, чту́ще па́мять твою́, Христа́ велича́ем.

И сега, Богородичен: Ны́не к Тебе́ прибега́ю, Пречи́стая, спаси́ мя моли́твами Твои́ми и соблюди́: ели́ка бо хо́щеши, мо́жеши, я́ко Ма́ти Всемогу́щаго.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…


Кондак, глас 2:

Напуснал красотата на света и покварата в него, преподобни, засели се в Саровската обител и, като живя там ангелски, беше пътят към спасението за мнозина, поради което Христос те прослави, отче Серафиме, и обогати с дара на изцеленията и чудесата. Затова ти викаме: радвай се, Серафиме, преподобни отче наш.

Икос: След като напусна семейството си и другарите, богатството счете за прах, засели се в Саровската пустиня и срещу страстите като безплътен се потруди, като се удостои с ангелските хорове. Затова като получи разбиране за духовните неща, дай ни, преподобни, с разум да те възпяваме в песни, като казваме така: Радвай се, блажени Серафиме, небесни човече и земни ангеле; радвай се ти, който подражаваш на Христос в любовта; радвай се, жилище на Светия Дух; радвай се, голяма радост за унилите; радвай се, изворе на изцеления; радвай се, сладко утешение за скърбящите души; радвай се, тихо прибежище на монасите, мъдри учителю; радвай се, похвало на руската земя; радвай се, Серафиме, преподобни отче наш.

Синаксар: На втори януари празнуваме паметта на св. Силвестър, папа Римски между 314-335 г., и преподобни Серафим, Саровски чудотворец (+1833). По техните молитви, Христе Боже, помилвай и ни спаси!


Песен 7

Ирмос: Когато на полето Деир бе издигнат за поклонение златен истукан, Твоите трима момци пренебрегнаха безбожната повеля и бяха хвърлени в огън, но оросявани (в него), те пееха: благословен си, Боже на нашите отци!

Во оде́жду свяще́нную одева́я мя, Христе́, обнажи́вшагося сове́том льсти́ваго, наг проити́ сквозе́ во́ды прише́л еси́ бла́гости бога́тством. Воспева́ю Твое́ милосе́рдие и покланя́юся чу́дному Твоему́ смотре́нию.

Что́ сие́, Христе́, мно́гое Твое́, е́же к нам, смотре́ние? Что́ нищета́? Что́ неизрече́нное и па́че ума сни́тие? - рече́, егда́ Тя ви́де Иоа́нн обнаже́на и крести́тися от него́ повелева́юща.

Возже́гл еси́, Христе́, я́коже свети́льник, честну́ю плоть Твою́ среди́ Иорда́на, и взыска́л еси́ погребе́нный страстьми́ и грехо́м о́браз, и, обре́т, удобри́л еси́ Креще́нием Твои́м, Бла́же. Те́мже пое́м Тя.


Песен 7

Ирмос: Ангелът направи огнената пещ прохладна за благочестивите младежи и изгаряща за халдеите, Божията заповед убеди мъчителя да извика: благословен си, Боже на нашите отци.

Чу́дно житие́ твое́ яви́ся, преподо́бне, благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха испо́лнено, блаже́нну вои́стинну кончи́ну преподо́бных прия́л еси́, о Христе́ ра́дуяся. Мы же к просла́вльшему тя взыва́ем: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Мно́жество люде́й, во святу́ю оби́тель соше́дшеся днесь, преподо́бне Серафи́ме, честны́м моще́м твои́м покланя́ется, от ни́хже исцеле́ния вси почерпа́ем, непреста́нно зову́ще; оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Слава: Во всю зе́млю изы́де веща́ние сие́, я́ко в Саро́ве чудотво́рец пресла́вен яви́ся, исцеле́ний мно́жество источа́я всем, с ве́рою приходя́щим и вопию́щим: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

И сега, Богородичен: Богоро́дице Де́во, ро́ждшая Сло́во па́че сло́ва, Зижди́теля Твоего́, Того́ моли́ с преподо́бным Серафи́мом поми́ловати ду́ши на́ша.


Песен 8

Ирмос: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га по́йте, дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся ве́ки.

Глас вопию́щаго в пусты́ни я́вственно, предста́в Иоа́нн, обраща́я сердца́ пока́явшихся те́пле сла́вити я́вльшагося во Иорда́не Спа́са и Влады́ку.

Пото́к еси́ пи́щный, И́же моря́ и исто́чники соде́лавый, и ка́ко на во́ды восхо́диши? Что́ отмы́ти ища́й, И́же всех омове́ние и очище́ние, песносло́вящих Тя, Христе́, во ве́ки?

Изсуши́ти струи́ ища́й зло́бы вра́жия, и моря́ страсте́й уста́вити, и ве́рным очище́ние источи́ти и оставле́ние, Влады́ко, гряде́ши крести́тися во струя́х Иорда́нских.

Часо́в и лет Тво́рче, под ле́ты быв за благоутро́бие, безле́тно возсия́в из Пребезнача́льнаго Отца́, прише́л еси́ ле́тняя прегреше́ния всех отмы́ти во струя́х Иорда́нских.


Песен 8

Ирмос: От пламъка си излял роса за благочестивите младежи и с вода си изгорил жертвата на праведния, защото всичко правиш, Христе, само както пожелаеш: през всички векове Те превъзнасяме.

Плотски́я стра́сти укроти́в и ми́рови умертви́вся, глаго́лы жи́зни ве́чныя се́рдцем твои́м, блаже́нне, прия́л еси́, науча́я всех, к тебе́ притека́вших, взыва́ти: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

В прославле́нии честны́х моще́й твои́х, преподо́бне, оби́тель Саро́вская ра́дости испо́лнися. Лю́дие же вси ди́вному во святы́х Свои́х Бо́гу взыва́ху: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Слава: Благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха испо́лнен сый, преподо́бне Серафи́ме, ве́рным лю́дем, творя́щим святу́ю па́мять твою́, моли́твами твои́ми испроси́ грехо́в проще́ние, вопию́щим: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

И сега, Богородичен: Спасе́ния Хода́таица нам яви́лася еси́, Богоро́дице, ро́ждшая Спа́са и Влады́ку всех, те́мже мо́лим Тя: спасе́ния сподо́би всех, песносло́вящих Тя ве́рно во вся ве́ки.


Песен 9

Ирмос: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося нас ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Ви́дев Тя Иоа́нн к себе́ Благоде́теля гряду́ща и прося́ща от него́ смире́нием Креще́ния, уди́влься, ужасе́ся, ника́коже руко́ю пракосну́тися сме́я Прикаса́ющагося всем гора́м, и воздымя́тся.

Я́ко ла́стовица пречестна́я, провозвеща́ющая ве́сну мы́сленную, предста́ Крести́тель в зиме́ су́щим безме́рных прегреше́ний и бу́рю терпя́щим при́сно сопроти́вных духо́в, лука́вых страсте́й.

Тя, озаре́ние сла́вы О́тчия, просия́вшее во тьме седя́щим лю́тых, Незаходи́мое Со́лнце, Го́споди, и гряду́ща вся просвети́ти свяще́нным Твои́м Креще́нием, я́ко Бо́га и Спа́са пе́сньми велича́ем.

Сме́ртная секи́ра, при ко́рени лежа́щи, я́ко дре́ву прети́т изсече́нием, непло́дие твое́ ви́дящи. Не у́бо безпло́дна пребу́ди, душе́ моя́, но возопи́й Бо́гу те́плым покая́нием: согреши́х Ти, спаси́ мя.

Глас вопию́щаго слы́шан бысть в пусты́х сердца́х: возвесели́теся, предста́ Христо́с, оставле́ние всем да́руя. Освяти́теся вся: мо́ре, исто́чницы и ре́ки, и удо́лия, и лу́жная места́, и вся подсо́лнечная.


Песен 9

Ирмос: За човека е невъзможно да види Бога, Когото дори ангелските сили не смеят да погледнат, но чрез тебе, Всечиста, Словото се яви на човеците въплътен. Него величаем и заедно с небесните войнства те облажаваме.

Недосто́йными усты́ воспева́емое тебе́ ма́лое хвале́ние на́ше, преподо́бне, не пре́зри, но приими́ и всех, прославля́ющих тя, освяти́, бед, и напа́стей, и ве́чнаго муче́ния изба́ви, да тя при́сно воспева́ем.

Мраз нощны́й и вар дневны́й во уедине́нии пусты́ннем до́блественне претерпе́в, дом Прему́дрости Бо́жия был еси́ и к сия́нию невече́рнему восте́кл еси́. Моли́ спасти́ся нам.

Слава: Сла́вится днесь оби́тель, в не́йже яре́м Христо́в прия́ти изво́лил еси́: та́мо бо, в пусты́ни, дни твоя́ пребы́л еси́ и, твои́ми уче́ньми мно́ги приходя́щия к тебе́ вразуми́в, научи́л еси́ бы́ти ча́да Це́ркве Христо́вы.

И сега, Богородичен: Ты еси́ кре́пость на́ша, Ты еси́ похвала́ и ра́дование, Храни́тельница на́ша, заступле́ние, прибе́жище и Предста́тельница непобеди́мая, Пречи́стая Богоро́дице, спаси́ рабы́ Твоя́.


Катавасии на Богоявление (първите): Глубины открыл есть дно. Гл. 2.

Песен 1.

Могъщият в бран Господ се прослави, като откри дъното на морето и изтегли Своите по суша, а потопи в него противниците.


Песен 3.

Господ, Който дава сила на нашите царе и издига знамето на Своите помазаници, се ражда от Дева и отива да се кръсти; затова, вярващи, нека извикаме: никой не е свят, както е нашият Бог, и няма друг справедлив освен Тебе, Господи!


Песен 4.

Чу (Йоан Кръстител), Господи, Твоите думи, които си изрекъл за него „глас на викащия в пустинята“, а когато гръмко си извикал над водното множество, той свидетелства за Твоя Син и изцяло изпълнен от присъствието на Духа, извика: Ти си Христос, Божият мъдрост и сила!


Песен 5. 

Иисус, Началникът на живота, идва да премахне осъждането на първосъздадения Адам и макар като Бог да не се нуждае от очистване, падналия Той очиства в Йордан; в него уби враждата и дарява мир, който надвишава всеки ум.


Песен 6. 

Гласът на Словото, светилникът на Светлината, Зорницата, Предтечата на Слънцето, от пустинята зове всички народи: покайте се и предварително се очистете, защото се яви Христос, Който избавя света от тлението.


Песен 7.

Проникналият росен полъх и слизането на Божия ангел запази невредими благочестивите младежи, събрани в огнената пещ; затова, освежени сред пламъка, те с благодарност отправиха песен: благословен си, всевъзпявани Господи на отците ни и Боже!


Песен 8.

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Вавилонската пещ показа странно чудо: тя стана извор на роса, защото Йордан щеше да приеме във водите си невеществения Огън и да покрие плътта на кръщавания Създател, Когото благославят народите и Го превъзнасят във всички векове. 


Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Честнейшую.

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Народът: (речитативДушата ми величае Господа и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

9-та песен от катавасиите

Припев: Величай, душо моя, по-почитаната от небесните войнства – Девата, пречистата Богородица!

Ирмос: Недоумява всеки човек как по достойнство да те възхвали, затруднява се всеки ум, човешки и ангелски, как да те възпее, Богородице! Но ти, която си добросърдечна, приеми израза на вярата, защото знаеш нашата любов към Бога. Ти си закрилница на християните и ние те величаем.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Тебе хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава…


Светилен.

Подобен: Жены́, услы́шите:

Дойдете, всички верни, със свещени песни да възхвалим дивния в чудесата преподобни Серафим, новия светилник на руската земя, събеседника на ангелите и горещ молитвеник към Бога, за които почитат светата му памет.

Слава, и сега, на предпразненството:

Гласът на викащия възгласи: планини, заиграйте, и ти човешки роде, ликувай, защото предвечното Слово прие плът като човек и дойде да се кръсти от ръката, която създаде, като потопи в Йордан греховете на света.


Хвалитни стихири на 6, на предпразненството 3 и преподо́бному 3. 

На предпразненството, (и́хже краегране́сие: Пе́сни Теофа́новы на све́ты), глас 6. Подобен: А́нгельския:

А́нгельския, предыди́те, си́лы, от Витлеема ко струя́м Иорда́нским; предгряди́, Иоа́нне, оста́вль пусты́ню; ра́дуйся, реко́, и угото́вися, вся же земля́ да ра́дуется: Христо́с гряде́т грех Ада́мов очи́стити, я́ко Благоутро́бен.

Усты́ чи́стыми и душа́ми измове́нными, прииди́те, та́йно Витлеем оста́вльше и ко Иорда́ну со Христо́м иду́ще, воспои́м Ему́ с весе́лием, оте́чествия земна́я вся, ве́рно глаго́люще: благослове́н, прише́дый Бо́же наш, слава Тебе́.

Ве́лие и стра́шно та́инство есть, я́ко Бог челове́ком уподо́бися, и, греха́ отню́д не ве́дый, я́ко пови́нен, от Иоа́нна крести́тися в реце́ Иорда́нстей про́сит днесь. Благослове́н, явле́йся Бо́же наш, слава Тебе́,

На преподобния, глас 8:

Приспе́ всечестны́й пра́здник оби́тели Саро́вския, па́мять преподо́бнаго Серафи́ма, ему́же ны́не си́це возопии́м: ра́дуйся, по́стником свети́ло и утвержде́ние, и́ноком звездо́, я́коже волхво́м, показу́ющая путь в Небе́сныя оби́тели, свяще́нником похвало́ пресла́вная, любве́ и целому́дрия исто́чниче неизсяка́емый, свети́льниче пресве́тлый духо́внаго разсужде́ния; ра́дуйся, пра́вило доброде́телем вели́кое.

Блаже́нне о́тче Серафи́ме, Христо́ви вои́стинну после́довал еси́, братолю́бием и незло́бием всех к себе́ привлека́я, кро́тостию же и смире́нием мно́ги доброде́тельному пути́ науча́я. Те́мже любо́вию па́мять твою́, преподо́бне Серафи́ме, ублажа́ем.

В пусты́ню всели́лся еси́, преподо́бне, и, та́мо испо́лнився духо́вныя прему́дрости, на высоту́ доброде́тели возше́л еси́. Те́мже вопие́м ти: ра́дуйся, церко́вное украше́ние, свяще́нником до́брое утеше́ние, и́ноком благоле́пие и похвало́, Серафи́ме блаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га мир вселе́нней дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Слава, на преподобния, глас 6:

Дойдете, събори на монасите и съсловие на постниците, дойдете, множества на християните, да почетем с песни истинския постник, викайки: Радвай се ти, който си напътстван по тесния път по стъпките на Владиката Христос и бърз помощник на идващите при тебе в беди и скърби, и велик застъпник за спасение. Радвай се ти, който си украсен с дара на пророчеството, като предричаш както настоящето, така и бъдещето; моли се, Серафиме, за тези, които с вяра и любов почитат твоята свята памет.

И сега, на предпразненството:

Вся земля́ та́йно да ра́дуется ны́не проро́чески, и го́ры да игра́ют. Возврати́ струи́, Иорда́не, я́коже пи́шет, ужасни́ся от лица́ Влады́чня, я́ко Бог, вочелове́чився, челове́ки вся от греха́ Ада́мля очи́стити прии́де.


Велико славословие


Тропар на преподобния, глас 4:

От младини възлюби Христа, блажени, и горещо пожела да служиш само на Него, подвиза се в пустинята с непрестанна молитва и труд, с умилено сърце придоби любовта Христова, яви се като избран възлюбен на Божията Майка. Затова ти викаме: спаси ни с твоите молитви, Серафиме, преподобни отче наш!


———————————————————


НА ЛИТУРГИЯТА:

Блаже́нны от канона пе́рваго песнь 3-я и втора́го канона песнь 6-я. 

Прокимен, глас 7: Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии. (Пс.115:6) Стих: Какво да въздам Господу за всичките Му благодеяния към мене? (Пс. 115:3)

  Апостол к Гала́том, зача́ло 213. 

Евангелие от Луки́, зача́ло 24 или́ от Матфе́я, зача́ло 10. 

Причастен: В па́мять ве́чную:


Молитва

О, пречудни отче Серафиме, велики Саровски чудотворче, скоропослушен помощниче на всички прибягващи към тебе! В дните на твоя земен живот никой не си отиде от тебе празен и неутешен, но всички се наслаждаваха, като гледаха твоето лице и от твоите благосклонни думи. В тебе се яви обилен дар за лекуване на немощните души. Когато Бог те призова от земните трудове към небесното упокоение, твоята любов към нас не се прекрати и е невъзможно да се преброят твоите чудеса, които се умножиха като небесните звезди; ти се явяваш на Божиите люде по всички краища на земята и им даряваш изцеление. Затова и ние те молим: о, претихи и кротки Божий угодниче и дръзновен пред Него молитвениче, който не отхвърляш никого от призоваващите те, възнеси към Господа на силите силната в добрини твоя молитва за нас, та да укрепи отечеството ни, да ни дарува всичко потребно за този живот и всичко полезно за нашето спасение, да ни опази от греховни падения и да ни научи на истинско покаяние, за да влезем безпрепятствено във вечното Небесно Царство, където ти сияеш с незалязваща слава и там с всички светии да възпяваме Животоначалната Троица до края на вековете. Амин.

No comments:

Post a Comment