- Служба на Българските Светии, стр. 291
1 юли
Възвръщане мощите на преп. Йоан Рилски от Търново в Рилския манастир (1469 г.)
НА ВЕЛИКАТА ВЕЧЕРНА
Блаже́н муж: 1-й антифо́н.
Го́споди, воззва́х: стихири на 4, глас 5.
Подобен: Преподо́бне о́тче:
Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи!
Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!
Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс. 129:6-7А)
Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс. 129:7Б-8)
Преподо́бне о́тче, Богому́дре Иоа́нне, е́же па́че ума́ блаже́нства жела́нием распала́емь, и ми́ра суеты́ отре́кся, и в пусты́ню Ры́льскую всели́вся, пи́щу вмени́л еси́ вышеесте́ственное воздержа́ние, нищету́ же – бога́тство и́стинное, па́че вся́каго благосла́вия – ху́дость, напа́сти же и многоразли́чная от бесо́в искуше́ния – упокое́ние. Те́мже ны́не жела́емых край я́ко дости́г, проси́ нам ми́ра и ве́лия ми́лости.
Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)
Преподо́бне о́тче, всече́стне Иоа́нне, о́крест моще́й твои́х предстоя́ще, восхваля́ем труды́ твоя́ и страда́ния, сла́вим равноа́нгельное воздержа́ние, блажи́м по пусты́ни ме́стная прехожде́ния, диви́мся чудесе́м, и́миже обогати́лся еси́, почита́ем па́мять твою́ святу́ю, возвеща́ем честна́я пренесе́ния, усе́рдно пое́м днесь возвраще́ние и согла́сно зове́м в честне́м хра́ме твое́м: проси́ нам ми́ра и ве́лия ми́лости.
Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)
Преподо́бне о́тче, равноа́нгельне Иоа́нне, во мно́зем терпе́нии неде́ланною те́ло пита́л еси́ пи́щею, ду́шу же непреста́нною просвеща́л еси́ моли́твою, до́ндеже Бо́гови прибли́зился еси́ и, дея́нием наче́н, виде́нием же соверши́в, дух твой в блаже́нная возне́сл еси́ селе́ния, те́ло же твое́ на земли́ нетле́нно соблюде́ся, его́же днесь возвраще́ние любо́вию почита́юще, вопие́м ти: проси́ нам ми́ра и ве́лия ми́лости.
Слава, глас 6:
Дойдете, да обградим тялото на дивния, многотърпелив Йоан, който посрами бесовете и развесели ангелите, който угоди на Бога със силния си живот и не падна жертва на тлението през изминалите години. Веселете се, монаси, които живеете в Рила планина, защото ето, преподобният отново дойде да живее с вас и смело понесете страданията, като имате наставник, който невидимо ви укрепва с молитвите си, към когото заедно всички ние нека извикаме, казвайки: „Радвай се, Йоане, почетно жилище на Троицата, жителю на рая и наследник на Царството Христово. Радвай се, ти, който се обогати с множество чудеса от Христос, нашия Бог, молитвенико и горещ наш застъпниче. Тъй като имаш дръзновение пред Господа, не преставай да се молиш за тези, които почитат с вяра и любов честната ти памет.“
И сега, Богородичен: Кто тебе́ не ублажи́т:
Кой няма да те облажи, Пресвета Дево? Кой няма да възпее пречистото раждане? Защото Самият единороден Син, просиял от Отец извън времето, се роди от тебе, Чиста, необяснимо въплътен, бидейки Бог по природа и заради нас по природа стана човек, не се раздели на две личности, но беше познат в две неслитни естества. Него моли, почитана Всеблажена, да бъдат помилвани душите ни.
Вход с кадилница. Свете тихий:
Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Отца, Сина и Светия Дух – Бога. Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове. Затова и светът Те слави.
Прокимен на деня.
Четения
Премъдрост Соломонова (3:1-9)
Душите на праведните са в Божия ръка, и мъка няма да ги докосне. В очите на неразумните те минаваха за умрели, и краят им се считаше за погибел, и заминаването им от нас – унищожение; но те си пребъдват в мир. Защото, макар в очите на хората и да се наказват, тяхната надежда е пълна с безсмъртие. И бидейки малко наказани, те ще бъдат много облагодетелствувани, защото Господ ги е изпитал и ги е намерил достойни за Него. Той ги е изпитал като злато в горнило и ги е приел като най-съвършена жертва. Когато им се въздава, те ще блеснат като искри, които лазят по стърнище. Ще съдят племена и ще владеят над народи, а над тях ще царува Господ вовеки. Които се Нему надяват, ще познаят истината, и верните в любовта ще пребъдат у Него; защото благодат и милост има за светиите Му и промисъл за избраниците Му.
Премъдрост Соломонова (5:15-6:3)
Праведниците живеят довека; наградата им е у Господа и грижата за тях у Вишния. Затова те ще получат царство на славата и венец на красотата от ръката на Господа, защото Той ще ги закрили с десницата и ще ги защити с мишцата. Той ще вземе за всеоръжие – Своята ревност, и ще въоръжи тварите за отмъщение на враговете; ще облече за броня правдата, и ще Си наложи за шлем – нелицеприятния съд; ще вземе за непобедим щит – светостта; строгия Си гняв ще изостри като меч, и светът ще се опълчи с Него против безумците. Ще захвъркат правоцелещи светкавични стрели, и от облаците, като от силно опнат лък, ще полетят в целта, и като от каменометно оръдие с ярост ще се изсипе град; ще възнегодува против тях морската вода, и реките свирепо ще ги издавят; ще въстане против тях духът на силата и ще ги разнесе като вихър. Тъй беззаконието ще опустоши цялата земя, и злодеянието ще катурне престолите на силните. Затова, слушайте, царе, и разберете, научете се, съдии от земните краища! Внимавайте, вие, които владеете множествата и които се гордеете пред народите! От Господа ви е дадена властта, и силата – от Вишния, Който изследва делата ви и изпитва намеренията.
Премъдрост Соломонова (4:7-15)
Праведникът и да умре рано, ще бъде в покой, защото не в дълговечността е честната старост, и не с броя на годините тя се измерва. Мъдростта е седина за людете, и безпорочният живот – възраст на старостта. Като благоугодил Богу, праведникът е обикнат и, като живял посред грешници, е прибран; грабнат е, да не би злоба да измени разума му, или коварство да прелъсти душата му. Защото упражнението в нечестие помрачава доброто, и вълнението на страстта развратява незлобивия ум. Достигнал съвършенство в кратко време, той е навършил дълги години; защото душата му е била угодна Господу, затова и побързал да излезе изсред нечестието. А хората видяха това, и не разбраха, дори и не помислиха, че благодат и милост има за светиите Му и промисъл – за избраниците Му.
Сугуба ектения
Вечерно славословие
Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, Сина и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!
Просителна ектения
На литията самогласни стихири, глас 1:
Учени́к Госпо́день от младе́нства был еси́, преподо́бне, и́бо, крест на ра́мо взем и у́зким путе́м ше́ствуя, вся уме́ты вмени́л еси́, да Христа́ приобря́щеши. А́нгелом поревнова́в воздержа́нием и моли́твою, бесо́м сопроти́вился еси́ му́жески, Иоа́нне Богому́дре, моли́твенниче о душа́х на́ших.
Глас 2:
Ду́ха Боже́ственнаго сия́ние явле́нне восприи́м, блаже́нне о́тче, ду́хи лука́вствия прого́ниши и чудоде́йствием звезда́ све́тлая ми́рови явля́ешися, су́щия в нощи́ греха́ просвеща́я и проше́ния с ве́рою к тебе́ притека́ющим подава́я, чту́щим твой светоно́сный пра́здник, Иоа́нне преподо́бне, и́ноков украше́ние.
Глас 4:
Све́том доброде́телей свое́ уясни́в житие́ и заре́ю Боже́ственнаго све́та ду́шу просвети́в, све́тло преше́л еси́ жития́ твоего́ по́прище. Во све́тлостех же святы́х ны́не дости́г и Све́ту Предве́чному со А́нгельскими чи́нми я́ко предстоя́, от тьмы нас грехо́вныя изыма́й, Богоно́се о́тче Иоа́нне, све́том благода́ти просвеща́я и Све́та невече́рняго прича́стники сотворя́я моли́твами твои́ми.
Глас 6:
Пресла́вных чуде́с де́йствы обогати́вся, приснопа́мятне о́тче, в животе́ же и по сме́рти бе́сы лука́выя прогоня́я, боля́щия исцеля́я, неве́рныя ка́знию ужаса́я и ве́рныя чудесы́ уясня́я, зе́млю про́йде исправле́ний твои́х мно́жество и слава твоя́ всю́ду протече́. Те́мже, собра́вшеся в честне́м хра́ме твое́м и святы́х твои́х моще́й возвраще́ние чту́ще, мо́лимтися приле́жно: моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
В ра́дость Ангелом пожи́л еси́, преподо́бне о́тче, и во обличе́ние бесо́м, в ре́вность же и похвалу́ Бо́га лю́бящим, в ликова́ние святы́м и в на́ше, чад твои́х, весе́лие.
Слава, глас 3:
Пра́здник моще́й возвраще́ния Иоа́нна Богоно́снаго, и́же, со́лнцу подо́бне, днесь сия́ет, с ве́рою приходя́щих просвеща́ет и коему́ждо проше́ния подае́т. Те́мже, соше́дшеся и того́ ублажа́юще, Христу́ Бо́гу на́шему вси воззове́м единогла́сно: Человеколю́бче Влады́ко, возста́ви сень па́дшую и коне́чному запусте́нию не преда́ждь, е́йже врато́м а́довым не одоле́ти рекл еси́. Да не премо́гут беззако́ния на́ша пучи́ну Твоея́ ми́лости, но за бла́гость Твою́ уще́дри лю́ди Твоя́ моли́твами святы́х Твои́х.
И ны́не, Богородичен:
Без се́мене от Боже́ственнаго Ду́ха, во́лею же О́тчею зачала́ еси́ Сы́на Бо́жия, от Отца́ без ма́тере пре́жде век су́ща, нас же ра́ди из Тебе́ без отца́ бы́вша, пло́тию родила́ еси́ и Младе́нца млеко́м пита́ла еси́. Те́мже не преста́й моли́ти изба́витися от бед душа́м на́шим.
На стиховните, самогласни стихири, глас 1:
Рила планина, танцувай, защото твоя жител те просвети, оставил те от много време, пак дойде. Радвайте се, защото отреклия се от света в старо време, оставя града сега и при вас вашия учител в пустинното място пристигна. Весело запляскайте с ръце, събралите се наоколо християни, и всички заедно да паднем пред ра̀ката на богоносния отец, с любов да я целунем, и да славим Христос.
Стих: Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии. (Пс.115:6)
След като неуклонно извървя тесния и скърбен път, преподобни отче, ти достойно влезе във вечния живот, като завеща на всички да се отвърнат от широкия път, който води към погибел, и понеже поревнува за всичките добродетели на древните отци, ти се удостои с техните дарове. Затова сега въдворен на небето, чрез твоите молитви към Бога, избави всички ни от погибелта на греховете.
Стих: Блажен всеки, който се бои от Господа, който ходи по Неговите пътища! (Пс.127:1)
Облажаваме те като чист по душа и тяло, преподобни отче, наричаме те земен ангел на въздържанието, небесен човек с непрестанни славословия към Бога, и утвърдил ума си към небесното, където беше насочено твоето желание, откъдето и получи озарение, обогатил си се от Христос – Бога, с наследството на небесното царство. Затова сега се моли за спасението на тези, които празнуват завръщането на твоите почитани мощи.
Слава, глас 8:
Ти се отказа от виждането с царя, защото пожела да угодиш на Царя на царете, преблажени, и като не поиска да имаш за себе си нищо от онези неща, които те отделят от Неговата божествената любов, ти не прие царските дарове и така стана образец на смирение и най-изряден пустиножител, а накрая покори по-лошото (плътта) на по-доброто (духа), пороби плътта на духа и запази Божия образ в себе си невредим; и сега, като те почитаме заедно с преподобните, всеблажени Йоане, усърдно те молим: моли се да се спасят душите ни.
И сега, Богородичен. Безневестная Дево:
Безмъжна Дево, която неизказано си заченала по плът Бога, Майко на всевишния Бог, приеми молбите на твоите молители, Всенепорочна, която даряваш на всички очистване от греховете, като приемеш сега нашите молби, моли да се спасим всички.
Песен на Симеон Богоприемец:
„Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)
Трисвятое
Тропар на преподобния, глас 4:
При завръщането на твоите мощи твоята обител се обогати, а твоята църква, след като ги прие, се просвети и, бидейки украсена, с радост призовава верните да празнуват твоя светлоносен ден, казвайки: дойдете и приемете даровете на благодатта.
Слава, друг тропар, същия глас:
Като смири тялото си с пост и възвиси душата си с пеене, ти се яви като избран съсъд на Светия Дух, Йоане, отче наш, като живя с чистота в сърцето си, преподобни. Затова, като имаш дръзновение пред Господа, моли се да се спасят нашите души.
И сега, Богородичен, Еже от века утаеное:
От вечност скритата, непозната и на ангелите тайна чрез тебе, Богородице, се откри на живеещите на земята: Бог, въплътен в несливано съединение и заради нас доброволно приел кръст, чрез него възкреси първосъздадения и спаси от смърт душите ни!
НА УТРИННАТА
Бог Господь, гл. 4:
Пс. 117
Стих 1: Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.
Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне!
Стих 2: Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих.
Стих 3: Няма да умра, а ще живея, за да разказвам за делата Господни.
Стих 4: Камъкът, Който отхвърлиха зидарите, Той стана глава на ъгъла, това стана от Господа и е дивно в очите ни.
Тропар на преподобния, глас 4:
При завръщането на твоите мощи твоята обител се обогати, а твоята църква, след като ги прие, се просвети и, бидейки украсена, с радост призовава верните да празнуват твоя светлоносен ден, казвайки: дойдете и приемете даровете на благодатта. (2)
Слава, и сега, Богородичен, Еже от века утаеное:
От вечност скритата, непозната и на ангелите тайна чрез тебе, Богородице, се откри на живеещите на земята: Бог, въплътен в несливано съединение и заради нас доброволно приел кръст, чрез него възкреси първосъздадения и спаси от смърт душите ни!
Първи седален, глас 3.
Подобен: Красоте́ де́вства:
Пожелал божествената красота и като се отдалечи от красотата на този суетен свят, ти удивляваше хората и ангелите с въздържанието си и молитвата. Така смъртта за тебе бе покой, чрез който премина във вечно блаженство, за да пазиш отгоре своя народ, като просиш за нас от Бога голяма и богата милост.
Слава, и сега, Богородичен: Красоте девства
Поразен от красотата на твоето девство и от пресветлата ти чистота, Гавриил ти извика, Богородице: каква достойна похвала да ти принеса и как да те нарека? Недоумявам и се стъписвам. И затова, както ми е наредено, казвам ти: Радвай се, Благодатна!
Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог и на Тебе възнасяме слава…
Втори седален, глас 4.
Подобен: Удиви́ся Ио́сиф:
Ангелите се изумиха на твоя свръхестествен подвиг: потока от твоите очи и всенощното стоене в молитва, обитаването на тъмната пещера и изтърпяването на бесовските хитрости, чрез които твоят дух достойно достигна наднебесните жилища, а твоите честни мощи, чието завръщане празнуваме с любов, лежат нетленно пред твоите чада; прославяме те, отче наш Йоане.
Слава, и сега, Богородичен: Удиви се Йосиф при безсеменното ти зачатие, Богородице, щом видя, че е свръхестествено, а като размисли за росата върху руното, за неизгарящата в огъня къпина и за разцъфналия Ааронов жезъл, твоят обручник и пазител свидетелстваше пред свещениците с думите: Девата ражда и след раждането пак остава девица!
Полиелей: Хвалите имя Господне:
Величания: Глас 3
1. Ублажаваме те, преподобни отче Йоане, наставниче на монасите и събеседниче с ангелите, и почитаме светата твоя памет, защото ти се молиш за нас на Христа, нашия Бог. (Два пъти)
3. Твърдо се уповавах на Господа, и Той се наклони към мене и чу моите вопли (39:2), Алилуйя
4. постави на камък нозете ми и утвърди стъпките ми (39:3); Алилуйя
5. далеч бих се отстранил и бих останал в пустинята (54:8); Алилуйя
6. не спя и седя като самотна птица на покрив (101:8). Алилуйя
7. Коленете ми изнемощяха от пост, и тялото ми се лиши от тлъстина (108:24). Алилуйя
8. всяка нощ обливам леглото си, със сълзи измокрям постелката си. (6:7) Алилуйя
9. Защото псета ме обкръжиха, сбирщина злосторници ме обиколи (21:17) Алилуйя
10. Изопнаха лъка си – язвителните си думи, за да стрелят скришом върху непорочния (63:4-5) Алилуйя
11. Винаги виждах пред себе си Господа, защото Той е от дясната ми страна; няма да се поклатя. (15:8) Алилуйя
12. Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих. (117:10) Алилуйя
13. Благословен Господ, Който не ни предаде за плячка на техните зъби (123:6) Алилуйя
14. Да те славят, Господи, всички Твои дела, и да Те благославят Твоите светии. (144:10) Алилуйя
15. Знайте, че Господ Си е отделил Своя светия; Господ чува, кога викам към Него. (4:4) Алилуйя
16. Скъпа е цената за изкупуване на техните души, и това не ще бъде никога. (48:9) Алилуйя
17. Той пази душата на Своите светии. (96:10) Алилуйя
18. Да тържествуват светиите в слава, да се радват върху леглата си. (149:5) Алилуйя
19. Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии. (115:6) Алилуйя
20. Пейте Господу, светии Негови, славете паметта на Неговата светиня (29:5) Алилуйя
Слава; Сега; Алилуя
Малка ектения
Възглас: Защото се благослови Твоето име и е прославено Твоето царство…
Седален след полиелея, гл. 8, по: Прему́дрость и Сло́во:
От младини ти остави всичко светско, красиво и великолепно, усърдно последва Този, Който те призова, преподобни, като изтощаваше тялото си с пост и подвизи, и постоянно се издигаше към най-доброто, така получи благодат да лекуваш болните и да прогонваш страстите; преблажени Йоане, моли Христос Бог да дарува прошка на греховете на тези, които с любов почитат твоята свята памет.
Слава, и сега, Богородичен:
Като Дева и единствена между жените, която безсеменно роди Бога в плът всички ние, човешките родове, те облажаваме, защото Огънят на Божеството се всели в тебе и ти като бебе кърмеше Твореца и Господа. Затова ние, ангелския и човешки родове, достойно славим твоето всесвето рождение и единодушно ти викаме: моли Христос Бог да даде прощение на греховете на тези, които достойно възпяват твоята слава.
Степенни (стъпални), глас 4.
Антифон 1-ви, повтаряме стиховете:
От моите младини много страсти ме нападат; но Сам Ти ме защити и спаси, Спасителю мой.
Ненавиждащите Сион, засрамете се от Господ, защото ще бъдете изсушени като трева от огън.
Слава: Чрез Светия Дух се оживява всяка душа и чрез очистване се извисява, свещенотайнствено засиява пред троичната Единица.
И сега: От Светия Дух текат благодатните струи, които напояват за плодоносене цялото творение.
Прокимен, гл. 4: Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии (Пс.115:6). Стих: Какво ще въздам на Господа за всичките Му благодеяния към мене? (Пс.115:3)
Евангелски чин
Дяконът: На Господ да се помолим!
Народът: Господи, помилуй.
Свещеникът: Защото си свят Боже наш и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отца и Сина, и Светия Дух подобава всяка слава, чест и поклонение, сега и винаги, и во веки веков.
Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание, всякое Господа.
Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!
Народът: Господи, помилуй (3).
Дяконът: Премъдрост! Да станем прави да изслушаме светото евангелие!
Свещеникът: Мир на всички.
Народът: И на твоя дух.
Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (името).
Дяконът: Да внимаваме.
Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!
Утринно Евангелие
От Матея (11:27-30)
Рече Господ на своите ученици: всичко Ми е предадено от Моя Отец, и никой не познава Сина, освен Отец; и нито Отца познава някой, освен Сина, и комуто Синът иска да открие. Дойдете при Мене всички отрудени и обременени, и Аз ще ви успокоя; вземете Моето иго върху си и се поучете от Мене, понеже съм кротък и смирен по сърце, и ще намерите покой за душите си; защото игото Ми е благо, и бремето Ми леко.
50 псалом (чете се)
Слава: По молитвите на преподобния, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.
И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.
Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.
Стихира, глас 6:
Събрани днес по благодатта на Светия Дух, о, христоименити, нека образуваме хор в почитания храм на нашия отец и, прославяйки предобрия Владика, нека с молба извикаме към преподобния: усърдно се моли на Господа, да избави от всяка душегубна вреда нас, които с любов почитаме светлия празник на завръщането на твоите мощи.
Дяконът: Литийна молитва.
Канон на преподобния, глас 1, его́же краегране́сие: Похвалу́ ти, о́тче Иоа́нне, плету́, Дими́трий*.
* Димитър Кантакузин
Песен 1
Ирмос: Твоята победителна десница като на Бог се прослави в сила, защото тя, Безсмъртни, като всемогъща пречупи врага, отваряйки нов път през морето за израилтяните.
Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.
Плести́ пе́ние сие́ ма́лое моще́й возвраще́нию Твоего́ уго́дника, Христе́, во отверзе́ние уст мои́х сло́во ми да́руй по достоя́нию сего́ воспе́ти, Человеколю́бче.
Озари́ мя ра́зумом к пе́нию сему́ моли́твами твои́ми, о́тче Иоа́нне, свя́тости твое́й веща́ти словеса́ похвале́ния, я́ко жи́ву ти су́щу, жи́ви бо Бо́гови пра́веднии вси.
Хвалю́ твое́ в пусты́ни пребыва́ние, ублажа́ю я́же в ней по́двиги, прославля́ю ангелоподо́бное воздержа́ние, почита́ю па́мять твою́, воспева́ю и честны́х моще́й твои́х возвраще́ние.
Богородичен: Всяк ум досто́йно похвали́ти тя не мо́жет а́нгельский и челове́ческий, Де́во, Бо́га бо па́че ума́ и сло́ва родила́ еси́.
Песен 3
Ирмос: Ти единствен познаваш слабостта на човешката природа и със състрадание си приел нейната форма, препаши ме със силата отгоре, за да Ти извикам, Светий: Ти си оживотвореният храм на Твоята неизказана слава, Човеколюбче.
Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.
Анто́ния Вели́каго и други́х, дре́вле просия́вших оте́ц, житию́ поревнова́в, о́тче, сих и чуде́с де́латель Боже́ственною благода́тию был еси́, преподо́бне, те́мже тя по до́лгу ублажа́ем.
Лука́вых бесо́в мно́гая в пусты́ни нападе́ния нивочто́же вмени́в, блаже́нне, доброде́тельми на Небеса́, я́коже ле́ствицею, к вожделе́нному Христу́, Влады́це твоему́, возше́л еси́.
Удали́вся челове́к, Бо́гу прибли́зился еси́; тле́нное оста́вив житие́, нетле́нное стяжа́л еси́; зде у́бо Бог тя просла́ви чудесы́, та́мо же Ца́рствием тя обогати́ Небе́сным.
Богородичен: Тя, ро́ди родо́в, по до́лгу восхваля́ем, по достоя́нию не возмога́юще, Влады́чице: еди́на бо Невмести́маго вмести́ла еси́ Го́спода и огнь Божества́ во чре́ве твое́м неопа́льно понесла́ еси́.
Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…
Втори кондак, глас 6.
Подобен: Е́же о нас:
С Божията благодат ти ни обогати и ни яви добри дела; чрез призоваване ти се яви, Йоане, служител на Христос Бог. В молитви и пост се изпълни с даровете на Божия Дух и стана прогонител на болести и застъпник за нашите души.
Седален, глас 8.
Подобен: Прему́дрость и Сло́во:
Прему́дрости на пе́рсех возле́гшему и в рожде́нных жена́ми бо́льшему тезоимени́тством обога́щся, житию́ тех поревнова́л еси́ чистото́ю серде́чною, и пусты́нным пребыва́нием, и вышеесте́ственным воздержа́нием. Тем жили́ще Свята́го Ду́ха яви́лся еси́ и чуде́с де́йствы просла́вился еси́. Иоа́нне преподо́бне, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию честну́ю па́мять твою́.
Слава, и ны́не, Богородичен, глас и подобен то́йже:
Прему́дрость ро́ждши и Сло́во, Христа́ Бо́га на́шего, Еди́на Всенепоро́чная Богоневе́сто, крин яви́лася еси́ благово́нный, от удо́лий смире́ния челове́ческаго произрасты́й, и о́блак солнцезра́чный, свет Боже́ственный на земли́ откры́вый. Тем в воню́ ми́ра духо́внаго приими́ вопль се́рдца моего́: моли́, Его́же родила́ еси́, грехо́в оставле́ние пода́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.
Песен 4
Ирмос: Авакум някога те провидя с прозорливите си очи, че ти ще си планината, осенена от Божията благодат, провъзгласяваше, че Светият Израилев ще дойде от тебе, за нашето спасение и обновление.
Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.
Иноков сосло́вие и вси ны́нешняго ро́да правосла́внии, сте́кшеся усе́рдно, к ра́це припаде́м ди́внаго Иоа́нна, да ки́йждо дар ра́вен усе́рдию своему́ прии́мет.
Оте́чество свое́, я́коже со́лнце, осия́в, и в иноплеме́нных чудесы́ просия́л еси́, Сре́дец же и Те́рнов благода́тельствовав, в пусты́ню па́ки возврати́лся еси́, иде́же Влады́це своему́ угоди́л еси́.
Твоя́ оби́тель, ви́девши тя днесь, я́ко жи́ва, к ней возвраща́ющася, возра́довася неизрече́нно и с любо́вию прия́ тя мно́гою, я́коже отца́ своего́ и те́плаго засту́пника.
Богородичен: Чи́стая благослове́нная, яже еди́на кля́твы всех свободи́вшая, Девома́ти Мари́е, со апо́столы, и му́ченики, и проро́ки моли́ из чре́ва твоего́ Проше́дшаго спасти́ ду́ши пою́щих тя.
Песен 5
Ирмос: Ти просвети света със светлината на Твоето идване, Христе, със силата на Твоя Кръст озари краищата му; със светлината на познанието на Бога, просвети сърцата на онези, които православно Те възпяват.
Еди́н Еди́ному собесе́довати жела́я, я́коже Моисе́й на горе́, удали́лся еси́ в пусты́нях и, весь ум твой углуби́в в богомы́слии, просия́л еси́ чуде́с светлостьми́ и мно́гою сла́вою.
Иоа́нне всече́стне, А́нгелов равностоя́телю, твои́х моще́й возвраще́ние чту́ще, я́коже Дави́д пред се́нным дре́вле ковче́гом, ска́чуще ду́хом, с ве́рою игра́ем, веселя́щеся.
О, вели́каго жела́ния твоего́ пусты́ни Ры́льския, о́тче, е́же ны́не я́ве сотвори́л еси́, к ней возвра́щся многострада́льным и честны́м те́лом твои́м, Богоблаже́нне.
Богородичен: Авваку́м тя дре́вле го́ру мы́сленную и сень доброде́телей проро́ческим ду́хом ви́дев, Пречи́стая, пропове́даше, я́ко от ю́га прише́дшаго Сло́ва и от тебе́ плоть прие́мшаго.
Песен 6
Ирмос: Най-дълбоката бездна ни сполетя и няма кой да ни избави; станахме като овце на заколение, затова спаси народа Си, Боже наш, защото Си сила за безсилните и изправяне.
На стра́сти му́жески подвиза́вся, о́тче, бесо́м сопроти́вился еси́ до́блественно и, плоть покори́в ду́ху, хлеб а́нгельский, по пи́санному, ял еси́, блаже́нство дости́г ве́чнующее.
Не́мощь естества́ вышеесте́ственным жела́нием и к Бо́гу любо́вию укрепи́в, о́тче, же́стокий* жи́тель пусты́ни был еси́ и оте́честву твоему́ моли́твенник богоприя́тен показа́лся еси́.
* твърд, силен
Е́же от Те́рнова моще́й твои́х возвраще́ние днесь пра́зднующе, любо́вь изря́дную, я́же к тебе́, показу́ем и, пе́сньми похва́льными усе́рдно тя ублажа́юще, ми́лости Бо́жия про́сим получи́ти моли́твами твои́ми.
Богородичен: Покры́й ста́до Сы́на твоего́ кро́вом своея́ бла́гости, Влады́чице, вся́каго гне́ва избавля́ющи. и зла́го обстоя́ния, и му́ки ве́чныя предста́тельством твои́м.
Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…
Кондак, глас 2.
Подобен: В моли́твах Неусыпа́ющую:
С твърд ум и непрестанни молитви ти победи докрай всеразрушителната сила на врага, достойно си прославен от Христос, всеблажени Йоане. Затова днес, празнувайки с радост светлия празник на завръщането на твоите мощи, единодушно ти викаме: за паството и народа си ти, преподобни отче, похвала и крепост пред Бога.
Икос:
Почитайки с песни този преподобни Йоан и светло празнувайки завръщането на неговите честни мощи при нас, нека му извикаме така: Блажен си ти, отче, който от детинство служи на Господа и не предпочете нищо пред Неговата любов, но като положи всички сили да придобиеш Христос, Който те храни с ненасеено семе и ангелски хляб, и изобилно те обогати с даровете на чудесата, и на усърдния цар твоя облик показа, а след смъртта прослави тялото ти с нетление и при пренасянето от място на място беше почитано, и навсякъде вършеше чудеса като светилник, а после го върна отново в твоята обител, като истинска похвала и утвърждение на твоето паство и народ.
Синаксар
Свети Йоан Рилски се представи пред Бога на 18 август 946 г. Светецът се почита и на 19 октомври, деня, в който светите му мощи са пренесени в София, и на 1 юли, деня, в който те се завръщат в Рилския манастир от Търново.
Връщането на светите мощи на Свети Йоан Рилски в основания от него манастир се случва през 1469 г. По това време България е под властта на турците. Братята на Рилския манастир, водени от игумен Давид, се обръщат към вдовицата на султан Мурад II, Мария (Мара), дъщеря на сръбския деспот Георги Бранкович (Ђурађ Бранковић), с молба да отправи молба до султан Мохамед II за връщането на светите мощи на свети Йоан в неговия манастир. Мара моли султана за разрешение и връчва на монасите съответно писмо. Измежду братята са избрани йеромонасите Теофан и Варлаам, и монах Геласий, които да изпълнят планираната задача. Свещеник Йоан и някои благочестиви миряни също отиват с тях в Търново.
Когато пратениците пристигнали в Търново, жителите на града не искали да предадат светите мощи, но след три дни спорове отстъпили. Монасите увили ковчегът с мощите в плащаница и тръгнали. Когато стигнали до река Росица, видели, че тя е преляла и препречва по-нататъшния им път. Спряли в недоумение, монасите се чудили какво да правят. В това време усетили благоухание, излъчващо се от ра̀ката на светеца. Укрепени във вярата си от този знак, монасите смело влезли във водата и прекосили реката безпрепятствено.
По време на по-нататъшното си пътуване те спирали със скъпоценния си товар в различни градове и села. Православните християни навсякъде радостно ги посрещали, с дълбоко благоговение се покланяли на светите мощи на свети Йоан, от които се носело силно благоухание.
В София светите мощи били поставени в църквата „Свети Георги“ (Ротондата) и останали там седем дни. Една благочестива жена поръчала нов ковчег за светите мощи и те били пренесени в него. От София шествието продължило, придружено от много християни, които съпътствали ковчега (ра̀ката) със светите мощи далеч отвъд града. На разстояние един ден път от манастира, светинята била посрещната със свещи и кадилници от монасите на манастира, водени от игумена. Шествието до манастира било тържествено: игуменът и свещениците взели светите мощи и ги носили на ръце. Когато се приближили до Рила планина, всички спрели да си починат. По-късно, в памет на това събитие, хората започнали да се събират на това място всяка година.
Друга спирка била направена при църквата в чест на светите апостоли Петър и Павел в метохът Орлица (18 км от Рилския манастир), тъй като на следващия ден бил празникът в чест на светите първовърховни апостоли. На 30 юни светите мощи на свети Йоан били внесени в Рилския манастир с почести и химни, и тържествено поставени в манастирската църква на специално устроено място, където почиват и до днес. Честването в памет на завръщането на честните мощи на свети Йоан в Рилския манастир е установено на 1 юли.
Очевидец на завръщането на мощите, сърбинът Владислав Граматик, пише „Разказ за пренасянето на мощите на Свети Иван от Търново в Рилския манастир“. В деня на празника, 1 юли, той произнася похвално слово пред събралия се народ в чест на светеца. По същото време гъркът Димитрий Кантакузин съставя Житие с похвала и служба на свети Йоан, която днес пеем.
По молитвите на свети Йоан Рилски, Господи, Боже наш, помилвай и ни спаси! Амин.
Песен 7
Ирмос: За вярващите ти приличаш, Богородице, на онази (вавилонска) пещ, където Превъзнасяният спаси тримата младежи, целият свят обнови в утробата ти възхваляваният Бог на отците и най-славният.
Любо́вию Боже́ственною разжига́емь, любве́ мирски́я отре́клся еси́ и, крест на ра́мо взем, Христу́ после́довал еси́, зовы́й: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Его́же от ю́ности всем се́рдцем возлюби́л еси́, Бо́га, Тому́ во всей жи́зни усе́рдно порабо́тал еси́, преподо́бне о́тче, зовя́ к Нему́ при́сно: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Твои́х честны́х моще́й к нам возвраще́ние нас к любви́ твое́й подви́же, преподо́бне о́тче, и к пе́нию всех нас возста́ви, и зва́ти научи́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богородичен: У́мнии тя горе́ сла́вят чи́нове, Де́во Чи́стая, до́ле же на земли́ челове́честии ублажа́ют ро́ди, при́сно зову́ще Сы́ну твоему́ ра́достно: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Песен 8
Ирмос: В пещта израилските младежи блеснаха като огън на огнището, с доброта и благочестие повече от злато и казаха: благославяйте Господа всички дела на Господа, пейте и превъзнасяйте през всички векове.
Доброде́тели твоя́, я́ко кади́ло благово́нное, к Бо́гу взыдо́ша, те́мже твое́ нетле́нное те́ло благоуха́нием почте́ся, его́же возвраще́ние ны́не пра́зднующе, зове́м: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
И́же зе́млю и мо́ре потреби́ти хваля́йся, тебе́ прирази́вся, посра́млен бысть, преподо́бне о́тче, и до конца́ низложе́н, тем, ду́хом веселя́ся, взыва́л еси́: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Мо́ре су́етнаго жития́ до́бре преплы́в корабле́м воздержа́ния, ве́рою окормля́емь и я́дрилом* любве́ Христо́вы носи́мь, в приста́нище дости́гл еси́, зовя́: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
* платно
Богородичен: И́же от дел свои́х наде́жды спасе́ния не иму́ще, к твое́й прибега́ем ми́лости, Влады́чице, и мо́лимся грехо́в проще́ние тобо́ю улучи́ти, зову́ще: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Песен 9
Ирмос: Образът на чистото раждане от тебе, Богородице, ни беше показан от горящата неизгаряща къпина; и сега те молим да угасиш свирепата заплаха от пещта, за да те величаем непрестанно.
Тя Христо́с чуде́сными дарова́ньми просла́ви, еще́ на земли́ живу́щаго, о́тче, и неде́ланною препита́ пи́щею, и нетле́нно те́ло твое́ по сме́рти соблюде́, его́же возвраще́ние по си́ле днесь любо́вию восхваля́ем.
Ра́ди мно́жества грехо́в мои́х и дерзну́тия* к похвале́ твое́й да не отри́неши мене́ же и пе́ния сего́ ма́лаго, но, я́ко блага́го Влады́ки учени́к, ма́лый сей труд показа́вшему благода́ть пода́ждь, ели́ко во́лиши.
* дързост, смелост
Иоа́нне всече́стне, це́рковь и су́щая в ней ча́да твоя́ от враг ви́димых и неви́димых сохраня́й, окормля́я ко спасе́нию, в стра́шный же День суда́ в своя́ с собо́ю Небе́сная селе́ния прие́мля.
Богородичен: И́ноцы тя во всем ми́ре, в гора́х и пусты́нях пожи́вшии, наде́жду правосла́вно стяжа́ша и Хода́таицу спасе́ния, горо́ Бо́жия одушевле́нная, ве́рных похвало́ и непогреши́тельное упова́ние, пренепоро́чная Влады́чице.
Катавасии: Отвèрзу устà моя, гл. 4
Песен 1
Ще отворя устата си, и ще се изпълнят с Духа Светаго, и ще произнеса дума за Царицата Майка, и ще се явя светло тържествуващ, и радвайки се, ще възпея нейните чудеса.
Песен 3
Богородице, живи и изобилни изворе, духовно укрепи в твоята божествена слава събралите се в хор твои певци и ги удостой с венци на славата.
Песен 4
Пребожественият Иисус, Който стои в славата на божествения престол, дойде на лек облак чрез нетленната длан – Божията майка, и спаси тия, които викат: Слава, Христе, на Твоята сила.
Песен 5
Всичко дойде в ужас от твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, носила си в твоята утроба Бога, Превъзнесения над всичко и си родила Безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.
Песен 6
Богомъдри, като честваме тоя божествен всепочитан празник на Божията Майка, елате да пляскаме с ръце и славим Бога, Който се роди от нея.
Песен 7
Богомъдрите отроци не почетоха тварта наместо Твореца, но мъжествено като потъпкаха заплашването с огън, радваха се и пееха: „Благословен си Ти, Препрославлени Господи и Боже на нашите отци!“
Песен 8
Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.
Благочестивите отроци бяха запазени в пещта от Богородичното раждане, което тогава беше предобразувано, а сега е действително. То подбужда цялата вселена да Ти пее: „Всички твари, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове“.
Честнейшую.
Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!
Народът: (речитатив) Душата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.
Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.
Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.
По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.
Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.
Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.
Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.
Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.
9-та песен от катавасиите
Нека се радва всеки земнороден, просвещаван духовно, а естеството на безплътните умове, което почита свещеното тържество на Божията майка, нека тържествува и вика: радвай се, всеблажена Богородице, чиста Приснодево.
Малка ектения
Свещеникът: Защото Тебе хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отец и Син, и Свети Дух сега и винаги, и во веки веков.
Светилен, глас 3.
Подобен: Посети́л ны есть:
Нашия Спасител ни посети с милост, като ни върна твоите честни мощи, всеблажени Йоане. Затова, събрали се днес, ти се молим: моли се на Христос Бога за всички нас.
Слава, и сега, Богородичен:
Като прие в утробата си божествената и предвечна Светлина, Пречиста Богородице, просвети твоите раби, защото от тебе се роди Единият Бог, Който просветлява мрака.
Хвалитни стихири, глас 5.
Подобен: Ра́дуйся, по́стнических:
Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.
Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.
4. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)
Радвай се, триждиблажени Йоане, истинска красота на монасите, почетен храм на Всесветия Дух, чисто обиталище на Христа и Отца, наследнико на Царството Небесно и изворе на дивни чудеса! Тъй като придоби дръзновение пред Господа, измоли мир и голяма милост за тези, които празнуват възвръщането на твоите честни мощи.
3. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс. 150:3)
Радвай се, триждиблажени Йоане, първи заселниче на Рилската пустиня, служителю на Христос, нашия Бог, на кроткия Учител кротък ученик, който остави земното на земните и наследи небесното с небесните. Затова, похвало и украшение на твоя народ, изпроси мир и голяма милост за тези, които празнуват завръщането на твоите честни мощи.
2. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)
Радвай се, триждиблажени Йоане, който живя ангелски живот на земята и пороби плътта си на духа, и чрез въздържание се показа като светилник на света, и направи от себе си обиталище на Светата Троица, и се удостои с дара на чудесата да цериш недъзи, и да даруваш мир и голяма милост на тези, които празнуват завръщането на твоите честни мощи.
1. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)
Радвай се, триждиблажени Йоане, чиито всепочитани мощи обилно изливат изцеление на идващите с вяра, изпълват всички с духовни благоухания и прогонват далеч демоничния мрак. Затова те молим да ни избавиш от всяко нападение на врага и да даруваш мир и голяма милост на тези, които празнуват завръщането на твоите честни мощи.
Слава, глас 3:
Христос Бог дари Рилския манастир с ново празненство за завръщането на мощите на блажения Йоан. Затова, като прославим преподобния с песен, заедно да прославим Него и всички усърдно да извикаме: Човеколюбиви Владико, по молитвите на Твоя угодник и на всички светии дарувай промяна на Твоята Църква, която си изкупил с драгоценната Си Кръв, и дай прошка на греховете на православните и голяма милост.
И сега, Богородичен:
Девойко, аз, който много съгрешавам, с великата си молитва ме избави от силния пламък, Чиста, и ме поправи с твоите молби, като ме насочваш с майчините си молитви по пътищата на спасението.
Велико славословие
Тропар на преподобния, глас 4:
При завръщането на твоите мощи твоята обител се обогати, а твоята църква, след като ги прие, се просвети и, бидейки украсена, с радост призовава верните да празнуват твоя светлоносен ден, казвайки: дойдете и приемете даровете на благодатта.
На Св. Литургия
Прокимен, гл. 7, Пс.115
Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии (Пс.115:6). Стих: Какво ще въздам на Господа за всичките Му благодеяния към мене? (Пс.115:3)
Апостол
Галатяни 5:22-6:2
Братя, плодът на духа е: любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милосърдие, вяра, кротост, въздържание. Против такива няма закон. Ония пък, които са Христови, разпнали са плътта си със страстите и похотите. Ако живеем духом, по дух сме длъжни и да постъпваме. Да не бъдем пустославни, един други да се не дразним, един другиму да си не завиждаме. Братя, и да падне човек в някое прегрешение, вие духовните поправяйте такъв с дух на кротост, като се пазите да не би и вие да бъдете изкушени. Понасяйте един другиму теготите, и така изпълнете закона Христов.
Алилуия, гл. 8, Пс.111
Стих 1: Блажен е оня човек, който се бои от Господа и който крепко обича Неговите заповеди.
Стих 2: Неговото семе ще бъде силно на земята; родът на праведните ще бъде благословен.
Евангелие от Матея (5:1-13), зачало 10.
Причастен (Пс.111)
Във вечна памет ще остане праведникът. От лоша мълва няма да се уплаши; сърцето му е твърдо, уповавайки се на Господа.
Молитва
О, дивна земна звезда, която изгря от пределите на град София, и жив светилник, който освети цялата българска земя със светлината на Божията правда, дивен между постниците, Божий угодниче, отче Йоане, радосте на преподобните, украшение на Българската Църква, силна крепост на православната вяра, бърз помощник на онези, които се притичват към тебе с вяра и любов, и велик пред Господа ходатай за всички нас! Приеми, преблагословени, нашите молитви и умоли Христа, нашия Бог, та всички, невидимо защитени от тебе и свързани чрез съюза на братската любов, да пребъдват в мир и благочестие, и нека Господ ги избави от видими и невидими врагове, от нашествие на чужденци, от болести и глад, от всяка скръб и всяко зло. За тези, които стоят тук и се молят пред почетния ковчег на твоите мощи, изпроси, преподобни, от нашия Господ Иисус Христос всичко, което е за спасение, за да можем всички ние с тебе непрестанно да прославяме всесвятото име на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.
No comments:
Post a Comment