Общи служби

Молебни

Октоих

Требник

Saturday, 12 October 2024

Неделя на светите отци от Седмия Вселенски събор

Неделя на светите отци от Седмия Вселенски събор


ГЛАС 7


В СЪБОТА НА ВЕЧЕРНАТА СЛУЖБА

 

Господи, воззвах (Пс. 140:1-2), на 10, глас 7:

Господи, към Тебе викам, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, към Тебе викам: побързай към мене, чуй гласа на молбата ми, когато викам към Тебе, чуй ме Господи! 

Да възлезе молитвата ми като тамян пред Твоето лице, въздигането на ръцете ми – като вечерна жертва, чуй ме Господи.


От св. Йоан Дамаскин

Стих: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс. 141:7А)

Дойдете да се зарадваме в Господа, Който унищожи силата на смъртта и просветли човечеството, като извикаме заедно с ангелите: Създателю и Спасителю наш, слава на Тебе.


Стих: Около мене ще се съберат праведните, кога ми сториш благодеяние. (Пс. 141:7Б)

Заради нас, Спасителю, Ти претърпя кръста и погребението, като Бог умъртви смъртта със смърт. Затова се покланяме на Твоето възкресение на третия ден. Господи, слава на Тебе.


Стих: От дън душа викам към Тебе, Господи. Господи, чуй гласа ми. (Пс. 129:1-2А)

Виждайки възкресението на Създателя, апостолите, удивени, изпяха ангелската хвалебна песен: това е славата на Църквата, това е богатството на Царството. Като си пострадал заради нас, Господи, слава на Тебе.


Oт св. патр. Анатолий, същия глас:

Стих: Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбите ми. (Пс. 129:2Б)

Макар че си бил заловен от зли хора, Христе, Ти си мой Бог и аз не се срамувам. Не отричам, че гърбът Ти е бил бичуван, нито ще крия, че си бил прикован към кръста. Хваля се с Твоето възкресение, защото Твоята смърт е моя живот. Всемогъщи и човеколюбиви Господи, слава на Тебе. 

Стихири на светите отци, на 6, глас 6

Подобен: Отча́янная

Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3-4А)

Почтените събори на отците, провеждани по различно време, бяха събрани много добре под едно и също правило от патриарх Герман Нови, който установява и записва техните догмати; той също представи тези oтци на Господ като бодри молитвеници за нашето спасение, и като съпастири на паството.


Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс. 129:5)

Книгата на закона научи еврейските синове да почитат седмия ден и те се придържаха към сянката (на закона) и го почитаха, а вие, отци, които се събрахте на Седмия събор по повеля на Бог, създал вселената за шест дни и благословил седмия ден, го направихте (седмия) по-почитан, като изложихте определение на вярата.


Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6)

Вие, тройно блажени отци, ясно предадохте на всички хора, че на дело Троицата е причината за съществуването на света; защото с тайнствени слова вие положихте три и четири събора и се явихте поборници за православното учение, като показахте, че Троицата е създала съществуващите четири стихии и е сътворила света.


Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)

Достатъчно беше великият Елисей да се наведе само веднъж, за да вдъхне живот на лежащия мъртъв син на жената, която служеше на пророка, но той коленичи и се наведе над него седем пъти, така пророкът предизвести вашите събори, чрез които вие вдъхнахте живот на умъртвеното божествено слово, като убихте Арий и неговите съмишленици.

Следващите две стихири са от 7-ма неделя след Пасха. Гръцките са различни.

Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

Кой Ти раздра дрехата, Спасителю? Ти каза: „Арий, който разсече на три единочестното Начало на Троицата“; той отрече да си един от Троицата, той учи и Несторий да не казва Богородица; но съборът в Никея, Господи, Те обяви за Син Божи, съпрестолен на Отец и Дух Свети.


Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня (пребъдва) вечно. (Пс. 116:2)

Безумният Арий раздели единовластието на Пресветата Троица на три неподобни и чужди едно на друго същества, затова богоносните отци, като се събраха усърдно, разпалвани от ревност както тесвитеца Илия, отсякоха с духовния меч този, който беше измислил богохулното учение, както каза Духът.


Слава, глас 6. Самогласен

Да възхвалим днес тайнствените тръбите на Духа, богоносните отци, които посред Църквата изпяха своята съгласувана песен на богословието, че Троицата е една непроменяща се по същество и божество. Те са изобличителите на Арий и защитниците на православните, които се молят винаги на Господ, да помилва душите ни.

Слава, и сега, първи Богоpодичен на глас 7: Мати убо позналася еси

Богородице, ти свръхестествено се яви като майка, но остана девствена, което е над всяка мисъл и разум, и езикът не може да поясни чудото на твоето раждане, защото както зачеването ти, Чиста, е било странно, така и начинът на раждане е непонятен, понеже природният порядък се променя, когато Бог поиска; затова всички ние те признаваме за Божия майка и усърдно ти се молим: застъпвай се да се спасят душите ни.


Вход с кадилница. Свете тихий

Тиха светлина от светата слава на Безсмъртния, Светия и Блажения Небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Отца, Сина и Светия Дух – Бога. Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове. Затова и светът Те слави.


Прокимен, Пс. 92

Дяконът: В премъдростта да внимаваме. Вечерен прокимен на гл. 6.

Господ царува; облечен е с величие. 

Стих: Облечен е Господ с могъщество и препасан.

Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. 

Стих: Твоят престол е утвърден открай време. Ти си вечен. (стихове 1-2)


Паримии (стр. 47-48)

Битие (14:14-20a)

Аврам, като чу, че сродникът му (Лот) е взет в плен, въоръжи своите триста и осемнайсет слуги, родени в дома му, и гони неприятелите до Дан; и, като раздели дружината си, нападна върху тях нощем, той и слугите му, разби ги и ги гони дори до Хова, която е отляво на Дамаск; и върна всичкия имот и сродника си Лота, върна и имота му, както и жените и народа. Когато той се връщаше подир разбиване на Кедорлаомера и на царете, които бяха с него, содомският цар излезе да го посрещне в долина Шаве, която е сега царска долина; и Мелхиседек, цар салимски, изнесе хляб и вино, – той бе свещеник на Бога Всевишни, и благослови го и рече: благословен да бъде Аврам от Всевишния Бог, Владетеля на небето и земята; благословен да бъде и Бог Всевишни, Който предаде в твоите ръце враговете ти.


Второзаконие (1:8-11, 15-17а)

В онези дни Моисей каза на израилтяните: ето, давам ви тая земя, вървете, вземете в наследство земята, що Господ с клетва бе обещал да даде на отците ви Авраама, Исаака и Иакова, тям и на потомството им. И аз ви казах в онова време: не мога сам да ви водя; Господ, Бог ваш, ви размножи, и ето, вие сте сега многобройни като звездите небесни; Господ, Бог на отците ви, нека ви умножи хиляди пъти повече, отколкото сте сега, и нека ви благослови, както ви бе говорил! 

И взех първенците от вашите колена, мъже мъдри (разумни) и изпитани, и ги поставих за началници над вас: хилядоначалници, стоначалници, петдесетоначалници, десетоначалници и надзиратели, според вашите колена. И дадох заповед на съдиите ви в онова време, като казах: изслушвайте братята си и съдете справедливо както брата с брат, тъй и неговия чужденец; в съда не правете разлика между лицата, изслушвайте и малък, и голям: не бойте се от лице човешко, понеже съдът е дело Божие.


Второзаконие (10:14-18, 20-21)

В онези дни Моисей каза на израилтяните: ето, небето и небето на небесата, земята и всичко, що е на нея, е на Господа, твоя Бог; но само твоите отци е приел Господ и ги е обикнал, и е избрал вас, тяхното семе подир тях, от всички народи, както видиш днес. И тъй, обрежете крайната плът на сърцето си и занапред не бъдете твърдоглави; защото Господ, Бог ваш, е Бог на боговете и Господар на господарите, Бог велик, силен и страшен, Който не гледа на лице и не взема дарове, Който право отсъжда на сираче и на вдовица, обича пришълеца и му дава хляб и облекло. 

Бой се от Господа, твоя Бог, (и само) Нему служи, към Него се привържи и в Негово име се кълни: Той е твоя похвала. Той е твой Бог, Който направи с тебе ония велики и страшни дела, каквито видяха очите ти.


Сугуба ектения.


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


Просителна ектения

 

Стиховни стихири, възкресни, глас 7:

Възкръснал си от гробницата, Спасителю на света, и заедно с плътта Си издигна човечеството. Господи, слава на Тебе.


Стих: Господ царува; Той е облечен с величие. (Пс.92:1А)

Дойдете да се поклоним на Възкръсналия от мъртвите и просветилия всичко, защото чрез своето възкресение на третия ден, ни освободи от мъченията на ада, като ни дари живот и голяма милост.


Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. (Пс.92:1В)

Слязъл си в ада, Христе, пленил си смъртта, и възкръсвайки на третия ден, също възкреси нас, които славим Твоето всемогъщо възкресение, Господи Човеколюбче.


Стих: На Твоя дом, Господи, подобава светост през дълги дни. (Пс.92:5)

Каква ужасна гледка, Господи, да лежиш сякаш заспал в гроба. Но все пак възкръсна на третия ден в сила, и издигна Адам, който извика: слава на Твоето възкресение, единствени Човеколюбче.


Слава, на отците, гл. 4:

Днес е молебната памет на богоносните отци, събрани от цял свят в светлия град Никея, която ние православните събрания с вяра и благочестие празнуваме. Защото тези (мъже) премахнаха безбожната ерес на лютия Арий в съответствие с православната мисъл, и го изгониха съборно от вселенската църква, като ясно научиха всички да изповядват Сина Божи, Единосъщния и Съвечния, съществуващ преди вековете, като изложиха точно и правилно това учение в Символ на вярата. Затова и ние, като следваме техните свети заповеди, вярвайки в изложеното, служим на Отца, заедно със Сина и Всесвятия Дух, единосъщната Троица в едно Божество. 


И сега, гл. 4, Богородичен: Призри на моления

Погледни на молбите на твоите раби, Всенепорочна, прекратявайки неприятностите, които се надигат срещу нас, избавяйки ни от всяка скръб. Тебе единствена имаме като твърда и надеждна опора, и намерихте защита в тебе. Дано да не се срамуваме, Владичице, които ти се молим! Побързай да изпълниш молитва с вяра към тебе на онези, които призовават: радвай се, Владичице, помощница на всички, радост и защита, и спасение на душите ни!


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


Трисвятое


Възкресен тpопаp, глас 7:

С Твоя кръст разруши смъртта, на разбойника отвори рая, на мироносиците плача превърна в радост и на апостолите заповяда да проповядват, че възкръсна, Христе Боже, Който даряваш на света велика милост.


Слава, на отците, гл. 8:

Препрославен си, Христе Боже наш. Ти утвърди нашите отци на земята като светила и чрез тях ни насочи всички към истинската вяра, Многомилостиви, слава на Тебе.


И сега, Богородичен отпустителен, гл. 8: Иже нас ради

Роден от Дева, Благий, и претърпял разпятие заради нас, Ти ограби смъртта със Своята смърт, и показа възкресението, като Бог, не презирай онези, които Си създал със собствената Си ръка. Прояви Твоето човеколюбие, Милостиви. Приеми родилата Те Богородица, която се моли за нас, и ни спаси, Спасителю, нас отчаяните.


———————————-


ГЛАС 7


В НЕДЕЛЯ НА УТРИННАТА СЛУЖБА

 

След Шестопсалмието, Велика ектения

Бог Господь: на глас 7.

Пс. 117

Стих 1: Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни осия, благословен е Идещият в името Господне!

Стих 2: Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих.

Стих 3: Няма да умра, а ще живея, за да разказвам за делата Господни.

Стих 4: Камъкът, Който отхвърлиха зидарите, Той стана глава на ъгъла, това стана от Господа и е дивно в очите ни.

Възкресен тропар, глас 7:

С Твоя кръст разруши смъртта, на разбойника отвори рая, на мироносиците плача превърна в радост и на апостолите заповяда да проповядват, че възкръсна, Христе Боже, Който даряваш на света велика милост. (2 пъти)


Слава, на отците, гл. 8:

Препрославен си, Христе Боже наш. Ти утвърди нашите отци на земята като светила и чрез тях ни насочи всички към истинската вяра, Многомилостиви, слава на Тебе.


И сега, Богородичен отпустителен, гл. 8: Иже нас ради

Роден от Дева, Благий, и претърпял разпятие заради нас, Ти ограби смъртта със Своята смърт, и показа възкресението, като Бог, не презирай онези, които Си създал със собствената Си ръка. Прояви Твоето човеколюбие, Милостиви. Приеми родилата Те Богородица, която се моли за нас, и ни спаси, Спасителю, нас отчаяните.


Малка ектения: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…


Първи седални възкресни, глас 7:

Животът беше положен в гроба и печат беше сложен на камъка, като спящ цар воините пазеха Христос, а ангелите Го славеха като безсмъртен Бог, жените пък викаха: възкръсна Господ, дарявайки на света велика милост.

Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33)

С Твоето тридневно погребение Ти плени смъртта и чрез живоносното Си възкресение Ти възкреси покварения човек, защото си човеколюбив, Христе Боже, слава на Тебе!

Слава, и сега, Богородичен: Всехвална, съкровищница на нашето възкресение, извадѝ от рова и дълбините на прегрешенията нас, които се доверихме на тебе, защото ти спаси нас, които сме склонни към грях, като роди нашето спасение; ти си Дева преди раждането и в раждането си Дева, и след като роди, пак си Дева.


Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог и на Тебе възнасяме слава…


Втори седални възкресни, глас 7:

При запечатан гроб си изгрял от гроба, Христе Боже, Който си Живот, и при заключени врати се яви на учениците, Възкресение за всички, като чрез тях Ти обнови правия дух в нас по великата Си милост.

Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)

Със сълзи жените бързаха към гроба, носейки миро, и понеже войници те пазеха, Царю на всичко, те си казваха една на друга: кой ще ни отвали камъка? Възкръсна Ангелът на великия съвет, като потъпка смъртта. Всесилни Господи, слава на Тебе!

Слава, и сега, Богородичен: Радвай се, благодатна Богородице Дево, пристанище и застъпнице на човешкия род, чрез тебе се въплъти Избавителя на света, защото единствено ти си Майка и Девица, винаги благославяна и много прославяна. Моли Христос Бог да дарува мир на цяла вселена!


„Благословен си, Господи“, Глас 5

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Пс.118:12

Съборът на ангелите се удиви като Те видя между мъртвите, а като разруши крепостта на смъртта, Спасителю, издигна със Себе Си Адам и освободи всички от ада.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Защо разтваряте мирото с милостиви сълзи, ученички? Блестящият в гроба ангел на мироносиците благовестеше: „Вижте гроба и разберете, че Спасителят възкръсна от гроба.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Много рано мироносиците изтичаха при Твоя гроб ридаейки, но застана пред тях ангела и рече: „Свърши времето за ридания, не плачете, а разкажете на апостолите за възкресението.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Жените мироносици ридаеха, когато дойдоха при Твоя гроб с миро, Спасителю. Ангелът се обърна към тях казвайки: „Защо смятате Живия за мъртъв? Той като Бог възкръсна от гроба.

Слава

Да се поклоним на Отца и Неговия Син, и Светия Дух, Троицата в едно същество, и със серафимите да кажем: свят, свят, свят си, Господи!

И сега

Раждайки Животодателя, Дево, ти си избавила Адам от греха, а на Ева си дала радост в мястото на печал. Вдигна отпадналите от този живот, въплътеният от тебе Бог и Човек. 

Алилуйя, алилуйя, алилуйя, слава на Тебе, Боже! (3 пъти)


Малка ектения

Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…


Ипакои, глас 7

Приемайки нашия образ и по плът претърпял кръста, Христе Боже, спаси ме чрез Твоето възкресение, защото си човеколюбив.


Стъпални, глас 7

Антифон 1, повтаряме стиховете:

Пленения Сион си върнал от измамата, Спасителю, и мене оживи, като ме освободиш от робството на страстите.

Който сее скърби с пост и сълзи на юг, ще пожъне радостни снопи за вечния живот.

Слава, И сега: В Светия Дух е изворът на божествените съкровища, от Него е премъдрост, разум и страх; за Него са похвала и слава, чест и власт.


Антифон 2:

Ако Бог не изгражда дома на душата, напразно се трудим, защото без Него нито дело, ни слово се изпълва.

Чрез плода на утробата (на св. Богородица) светците, движени от Духа, развиват отеческото учение за осиновяването (на човеците от Бога).

Слава, И сега: Чрез Светия Дух всичко получава битие, защото Той е Бог преди всичко, Господар на света, непристъпна светлина и живот на всичко.


Антифон 3:

Които се боят от Господ, като намериха пътя на живота, сега и винаги биват облажавани с нетленна слава.

Когато гледаш около трапезата си твоите потомци като леторасли, радвай се и се весели, като ги водиш при Пастиреначалника Христос.

Слава, и сега: От Светия Дух са множеството дарования, богатството на славата, голямата задълбоченост на отсъдите, защото Той е с равна слава с Отец и Син, затова Го почитаме.


Прокимен, глас 7:

Стани, Господи Боже (мой), дигни ръката Си, не забравяй (Твоите до край) потиснати. (Пс. 9:33) Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)


Възкресен канон (преведен) и на отците (непреведен).

Канон възкресен, глас 7:

Възкресна Песен 1

Ирмос: Чрез Твоето призоваване, в присъщата твърдост на земята се претвори преди лесноразливащото се водното естество, Господи, затова Израил премина пеша по сухо като пееше победна песен на Тебе.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Тиранията на смъртта беше осъдена чрез (кръстно) дърво, когато Ти беше неправедно осъден на смърт, Господи; затова князът на тъмнината справедливо беше изгонен, без да има власт над Тебе.

Адът се приближи до Тебе и неможейки да стрие със зъби тялото Ти, счупи челюсти. Затова, Спасителю, Ти сложи край на мъките на смъртта, възкръсна на третия ден.

Богородичен: Мъките на прамайката Ева свършиха, защото ти, не изпитвайки мъки, роди безмъжно. Затова, признавайки те за Богородица, всички те славим, Пречиста.


Канон святых, глас 8, на 6, егóже краегране́сие: Пою блаженных Собрание Седьмое. От св. патр. Герман (8 в.).

Песен 1, на отците.

Ирмос: Ти удави колесниците на фараона, когато в древността си направил чудотворен жезъла на Мойсей, и с кръстния знак си разделил морето и си спасил пешеходеца и беглец Израил, възпяващ песен на Бога.

Припев: Свети отци, молете Бога за нас!

На мене, който сега се старая да възпея Седмото събрание на отците, дай, Господи, от седемте дарове на Утешителя, Който вразуми като с огнени езици онзи събор и заглуши всякакво богохулно празнословие.

От самото начало най-голямото от числата е седмото: и наистина съвършената почивка на седмия ден стана първообраз на цялото Божествено творение; а сега всички ереси ще завършат на равночисления Събор.

След като преди това победи богобореца Арий в Никея (325 г.), събранието на отците, като поборник на истината, поведе Църквата с пастирски жезъл и православни учения, и сега (787 г.) посрами иконоборците в нея.

Богородичен: Както благочестиво са учили отците, вярно изповядваме, че утробата на Девицата безболезнено роди в плът Безплътния; на Него се покланяме, като рисуваме образа Му и с почит го целуваме.

Катавасия: Отверзу уста моя:


Възкресна Песен 3

Ирмос: В началото си утвърдил небето, чрез Твоето всесилно Слово, Господи Спасителю, и чрез вседействения и Божествен Дух, цялото им войнство. На непоклатимия камък на Твоето изповедание ме утвърди.

Изкачвайки се на дървото (на кръста), заради нас доброволно приемаш мъки, милостиви Спасителю, и търпиш рана, станала причина за мир и спасение на вярващите: чрез нея всички ние, Милостиви, се помирихме с Твоя Родител.

Ти ме очисти от раната, нанесена на душата от ухапването на змея, Христе, и когато в древността живеех в тъмнината и тлението, Ти ми показа светлината, защото Ти слезе в ада чрез кръста, и със Себе Си ме издигна.

Богородичен: Чрез молитвите на Твоята непознала мъж Майка, дай мир на света, Спасителю, дай на страната ни победа над чуждите врагове, и удостой с Твоята неизказана слава тези, които Те прославят.


Песен 3, на отците.

Ирмос: Христе, Който премъдро утвърди в начало небесата и основа земята върху водите, утвърди и мене върху камъка на Твоите заповеди, защото никой не е свят освен Тебе, единствен Човеколюбче.

Не поколеба́тися Христове неруши́мей Церкви, от Него тайнонауча́еми, Божественнии пастыреначальницы, и́же сию поколебати хотящия, я́коже антихристовы ча́сти, от благочестивых отри́нуша.

Очищает мутныя и ти́нныя пото́ки, от источник спасения поче́рп, и жаждущия люди Христовы насыщает учений струя́ми отцев сословие.

На ненавидящих истинно и христианооглагольников Собрание христолюбных Седмое в светлем граде Нике́йстем бысть, егóже ца́рие Ирина и Константин защитницы.

Богородичен: Всяк да отступит нечести́вый, не почитаяй икону честну́ю Богоро́дицы и Сию́ не пропове́дуяй, Христа́ Богому́жно ро́ждшую, и во огнь да отшле́тся сгара́ти несожже́нно.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме… 


Възкресен Кондак, глас 7:

Вече няма да може силата на смъртта да държи хората, защото Христос слезе смазвайки и разрушавайки нейните сили. Адът е вързан, пророците заедно се радват: „Яви се, – казват те, – Спасителят на онези, които са във вярата; излезте, верни, за възкресение!“


Икос: Преизподнята затрепери днес под земята, ада и смъртта пред Единия от Троицата; земята се разклати, а вратите на ада, като Те видяха, се уплашиха; и цялото творение, заедно с пророците пее, като се радва, победна песен на Тебе – Избавителят, нашия Бог, Който сега унищожи силата на смъртта. Да възкликнем и да извикаме към Адам и на тези, които са от Адам: „Дървото на кръста ви донесе това спасение. Излезте, верни, за възкресение!“


Седален на отците, глас 4

Подобен: Скоро предвари́

Блажени отци, вдъхновени от Бога, вие сте прочути светилници на истината за Христос, просветляващи целия свят, изсушавайки ересите на бурните хулители, и потушавайки огненото объркване на клеветниците. Затова като йерарси Христови, молете Го да се спасим.

Или друг седален на отците, глас 2:

От начала бори́тельный Арий свире́по насилие наве́д, Спа́се, на Церков Твою, но сие подвигше отеческая воинства того победи́, и Единосущное Слово Отцу верно Тя славят.

И сега, Богородичен: Бързо ни се притечи на помощ, Дево, майко чиста; спаси ни от враговете, които те хулят, смажи цялото празнословие на еретиците, с твоята сила спри техните стремежи, за да знаят, че само ти си единствената Богородица, която спасяваш чрез твоите молитви събора на православните.


Възкресна Песен 4

Ирмос: Като не остави лоното на Отца, Ти слезе на земята, Христе Боже! Чух за тайната на Твоя промисъл (да спасиш всички) и Те прославих, единствен Човеколюбче.

Въплътеният от Девата даде гърба си за у̀дари, рабът съгреши, а невинният Владика е бит, за да се простят греховете ми.

Този, Който беше изправен пред съд, признат за виновен от законопрестъпни съдии, и удрян от смъртна ръка, е Този, Който като Бог е направил човека, и съди справедливо земята.

Богородичен: Като истинска Божия Майка, моли се на Твоя Създател и Син, да ме насочи към спасителното пристанище на Своята славна воля, Всенепорочна.


Песен 4, на отците.

Ирмос: Ти си моята крепост, Господи, Ти си моята сила, Ти си моята радост, Ти си моя Бог, Който не остави лоното на Отца, а посети нашата нищета, затова Ти викам заедно с пророк Авакум: слава на Твоята сила, Човеколюбче.

Глагол Божий иму́ще, стрелу́ и меч, вся ку́пно ты́я закала́ют злоумныя о́бразом Крестным, не чтущия равно изображения Христова, Богоро́дицы и всех святых, отцы Богови́днейшии.

Я́коже седмию труба́ми Иерихо́нския сте́ны в седмом обхождении падо́ша; тако си́ми седмию Соборы весь сонм, на Бо́га вознося́щийся, низведе́н в бездну в Собрании Седмом благогла́сных труб Духа.

Юношеское настоя́ние показу́я и Боже́ственною ре́вностию распаля́емо, отеческое множество, я́коже Илия, сту́дныя священники умертви́ло есть. Тем со дерзнове́нием Христове иконе любе́зно покланятися научи́ло есть.

Богородичен: Ты моя надежда, Всечистая, Ты мое и пение, Ты мое пристанище, Ты мое исправление, яже Бо́га Слова Отча Вопло́щшагося несочта́нно родила́ еси́. Темже Твое́й несомне́нно покланяюся иконе, крепостию Твое́ю укрепляемь.


Възкресна Песен 5

Ирмос: Нощ без светлина за невярващите, а за вярващите – просветление в насладата от твоите слова, Христе. Затова от зори се стремя към Тебе и възпявам Твоето Божество.

Заради Своите раби се продаваш, Христе, и понасяш удари по лицето, които носят свобода за нас, които Те възпяваме: от зори се стремя към Тебе и възпявам Твоето Божество.

С Твоята божествена сила, Христе, чрез немощта на плътта си повалил силния (дявола), и чрез възкресението Си, Спасителю, ме направи победител на смъртта.

Богородичен: Майко чиста, ти роди Бога, въплътен от тебе подобаващо на Бог, Всевъзпявана. Ти не познаваше мъж, но от Святия Дух си заченала.


Песен 5, на отците.

Ирмос: Защо си ме отхвърлил от Твоето лице, незалязваща Светлина, и тази чужда тъмнина покри мене, окаяния? Но върни ме, и към светлината на Твоите заповеди направлявай моите пътища, моля Те.

Высо́кою мыслию сразсмотри́вше, ана́феме образобо́рцев преда́ша, я́ко чужда́я сих му́дрствовавших, честни́и отцы; и честь Христове иконе, я́коже ле́по, воздая́ти повеле́ша.

Ны́не время веселия, ны́не день спасения яви́ся, возвеселимся убо и Христу́ радостно возопии́м: мир даждь нам Твой моли́твами отцев Седма́го Собора, Человеколюбче.

Богородичен: Благоутробия ра́ди милости, от Девы родися Сын Божий невра́щно, чу́ждее нося́, я́ко Свое, и зра́ком сим опи́санный, зри́тся волею, по Существу Сый Неопи́сан.


Възкресна Песен 6

Ирмос: Потъващ сред вълнението на житейски грижи, потапян от плаващите с мене грехове и поразен от душегубния звяр, аз като Йона викам към Тебе, Христе: изведи ме от смъртоносните дълбини!

Заключените в ада и изнемогващите души на праведниците си спомниха за Тебе и се молеха за спасение от Тебе, което Ти, Христе, дарува чрез кръста, слизайки в подземните места като милостив.

Към Твоя одушевен и неръкотворен храм, разрушен от страдания, не се надяваше да погледне отново ликът на апостолите; тогава над всяка надежда, Те видяха възкръснал, и като Ти се поклониха, навсякъде Те проповядваха.

Богородичен: Кой от хората може да обясни всенепорочният образ на неизказаното раждане от тебе, което стана за нас, Дево, Божия невесто? Защото Бог Слово, неизразимо съединен с тебе, стана плът чрез тебе.


Песен 6, на отците.

Ирмос: Очисти ме, Спасителю, защото много са моите беззакония; и ме издигни от дълбините на злините, моля. Защото извиках към Тебе, Боже на спасението ми, и ме чуй.

Да ка́плют сладость го́ры и радость: ерети́ческое бо множество изгна́ся, горький излива́ющее яд, святы́х икон отверже́ние.

Небо и земля согласно да празднуют Дще́ре Бо́жия вели́чие: ибо велича́ется, отмета́ющи Сию́ умаляющия.

Богородичен: Ма́терний Сын, И́же О́тчий пе́рвее безма́терен, безотчий же Боголе́пно родився и возродив мя; те́мже Рождшую с Рожденным образу́я, облобыза́ю.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…


Кондак на отците, глас 6

Подобен: Рукопи́саннаго

Синът, Който неизразимо блестеше от Отца, беше роден от жена с двойна природа. Знаейки това, ние не отричаме изобразяването на Неговата форма, но благочестиво разследвайки, ние я почитаме вярно. И затова Църквата, държаща истинската вяра, целува образа на въплъщението на Христос.

Икос:

Всесъстрадателният Бог, Който винаги е искал да ни въздигне до съвършен спомен за Своето въплъщение, е предал това на хората – да изобразява достолепни образи чрез рисуването на икони, така че гледайки тези образи, да можем да повярваме на това, което сме чули с дума, ясно разпознавайки деянията и имената, външния вид и страданията на светите мъже, и Христос, Дарителя на венците, Който връчва венци на светиите, страдалците и мъчениците, чрез които Църквата, която сега по-ясно държи истинската вяра, целува образа на въплъщението на Христос.


Синаксар: В тази неделя възпоменаваме светите отци от светия Седми вселенски събор. По техните молитви, Христе Боже, помилвай и ни спаси. Амин.


Възкресна Песен 7

Ирмос: Младежите показаха огнената някога пещ да източва роса, като възпяваха единствения Бог и казваха: Бог на отците е превъзнасян и много прославян.

Адам е убит от дървото, като извърши неподчинение по своя воля, а чрез послушанието на Христос, той е обновен отново. Заради мен е разпнат Божият Син, прославеният.

Тебе, Христе, възкръсналия от гроба, възпя цялото творение; защото Ти разцъфтя живот на стоящите в ада, на мъртвите – възкресение, на тези в тъмнина – прославяната светлина.

Богородичен: Радвай се, дъще на смъртния Адам! Радвай се, единствена невеста Божия! Радвай се, защото тлението е изгонено чрез тебе, която си заченала Бога; Него моли, Чиста, да се спасим всички ние.


Песен 7, на отците.

Ирмос: Някога във Вавилон огънят отстъпи в страх пред Божието снизхождане, затова отроците в пещта с радостни стъпки ликуваха сякаш на поляна, пееха: благословен си, Боже на нашите отци!

Побеждаются догма́тами Богоглаго́ливых мужей ересенача́льницы, образо́в честь первообра́зным изобразу́ющих право, я́коже рече́ Великий Василий: благословен Бог отец на́ших.

Хра́ми удобря́ются, светлыми иконами украшаемии днесь; сего ра́ди мир в це́рквах, па́че всех человек красне́йшему добро́тою, совоспева́ет поющему: благословен Бог отец на́ших.

Свет облиста́, дале́че тьма, нечести́вии отгна́ны. Сего ради всяческая света испо́лнишася, Светодателя Христа́ с веселием поют и глаголют: благословен Бог отец на́ших.

Богородичен: Пречистая Владычица, едина всех спасения надежда, Яже стра́шно рождшая Царя царей Христа, на руках Своих Сего Младенца нося́щи, спокланяема есть опи́санне, я́коже отцы глаголют.


Възкресна Песен 8

Ирмос: Неопалима за огъня къпина на Синай Бог разкри на бавния с език и неясно говорещ Мойсей; а ревността към Бога показа тримата младежи в огъня непоклатими певци: „Творения Господни, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове!“

Най-чистото словесно Агне, заклано за света, прекрати жертвите, принасяни според закона, като Бог очисти от греховете света, който непрекъснато пее: „Творения Господни, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове!“

Не беше нетленна преди страданието възприетата от Създателя наша плът, след Неговото страдание и възкресение стана недостъпна за тлението, и обновява смъртните, които пеят: „Творения Господни, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове!“

Богородичен: Твоята чистота и съвършена непорочност, Дево, очисти сквернотата и мерзостта на вселената; и ти стана причина за примирението ни с Бога, Пречиста. Затова всички те благославяме, Дево, и превъзнасяме във всички векове.


Песен 8, на отците.

Ирмос: Халдейският мъчител седемкратно неистово разпалваше пещта за богопочитателите, но виждайки ги спасени от висшата Сила, той викаше към Твореца и Избавителя: Отроци, благославяйте, свещеници възпявайте, хора, превъзнасяйте Го във всички векове!

Законополага́ет убо изя́щнейше отцев сосло́вие, Богочести́вым имстви́тельное поклонение и возставле́ние священныя иконы Христовы; любоблагочести́вии же ле́тнюю па́мять я́ко чада совершаем благопослушли́вая оных, и любо́вию образ Христов лобыза́ем.

Седмокра́тно преклони́ху смиренных высокому́дреннии и любодоброде́тельных стремления пресеца́ху, имиже оглаго́ловаху Боже́ственная деяния их; но и́же Седмаго Собора соше́дшиися отцы в Нике́и гордыню оных а́бие истерза́ша седмокра́тнейше.

Стре́лы младенец бывают псало́мски старому́дрствующим младому́дренных язвы и раны; Боже́ственною же силою изнемога́ют язы́цы мно́зи, хулы́ на высоту глаголющих; и всяк, кто Отца, Сы́на и Духа, Бо́га Единаго, не весть, Всевиновнаго и Единаго.

Богородичен: Зи́ждется Младенец самово́льне милости ра́ди, Зижди́тель от чи́стых крове́й Твоих, соблюдаяй Тя по рождестве Преочище́нну всю Чистую и очища́яй оскверненный образ. Темже на иконах соизобража́ется Тебе́, естеством быв Человек, Бог Сый естеством.


Възкресна Песен 9

Ирмос: Не нарушавайки девствеността си родила, и си дала назаем плът на всизкусното Слово, Майко не познала мъж, Дево Богородице, вместилище на Невместимия, жилище на твоя безкраен Създател, тебе величаем.

Замълчете вие, които мислите погрешно като приписвате страдание на Бога; защото Господа на славата, разпънат по плът, но не разпънат по Божествената Си природата, като Един в две природи, ние величаем.

Невярващи във възкресението на телата, идете при гроба на Христос, уверете се, че е бил убит и отново е възкръснала плътта на Дарителя на живота, във уверение за последното възкресение, на което се уповаваме.

Припев: Пресвета Троице, спаси ни!

Троичен: Почитаме Троицата не на божества, а на ипостаси, и не Единицата на лицата, а на Божеството, като страним от онези, които Го разделят, и отхвърляме тези, които се осмеляват да Го объркат; а Него ние величаем.


Песен 9, на отците.

Ирмос: Изуми се небето и ужасиха се краищата на земята от това, че Бог се яви в плът на човеците и Твоята утроба стана по-широка от небесата; затова, Богородице, ангелските войнства и човешките множества те величаят.

Ве́лий крепостию и сове́том вся содержай, Непостижи́ме Еди́не Боже, держа́внейше Всенача́льниче, Всецарю́, Церковь утверди, в православии Твое́м соблюдая, отцев всеславных, изобличающих злосла́вие, мольба́ми.

Великих че́стей сподо́бистеся на земли, Небому́дрении святии, я́ко Христово изображение любе́зно почто́сте. И ны́не сень отложи́вше, и покрывало пло́ти, самолично Сего в Лице́ зрите́, и бо́льших сподобля́еми.

Да накажемся всевоинством ва́рварскаго безсловесия, еже попусти́л еси́ на ны; тех стремление и дерзость Сам сокруши́ и ве́рным споборствуй, надеющимся на Тя, Вседе́телю, благодерзнове́нными моли́твами святы́х отец, ихже совершаем память.

Богородичен: Разуме́ти тайну страшнаго Твоего́́ Рождества никакоже может ум человеческий, но ниже́ А́нгельский высокоу́мный, я́ко Бо́га Ты родила́ еси́ Воплощеннаго, па́че естества. Тем Тя, Богоро́дицу, ве́дуще и со О́нем напису́юще, величаем.


Катавасии, гл. 4: Отвèрзу устà моя.

Песен 1

Ще отворя устата си, и ще се изпълнят с Духа Светаго, и ще произнеса дума за Царицата Майка, и ще се явя светло тържествуващ, и радвайки се, ще възпея нейните чудеса.

Песен 3

Богородице, живи и изобилни изворе, духовно укрепи в твоята божествена слава събралите се в хор твои певци и ги удостой с венци на славата.

Песен 4

Пребожественият Иисус, Който стои в славата на божествения престол, дойде на лек облак чрез нетленната длан – Божията майка, и спаси тия, които викат: Слава, Христе, на Твоята сила.

Песен 5

Всичко дойде в ужас от твоята божествена слава, защото ти, Дево, която не си изпитала брак, носила си в твоята утроба Бога, Превъзнесения над всичко и си родила Безначалния Син, като даваш мир на всички, които те възпяват.

Песен 6

Богомъдри, като чествуваме тоя божествен всепочитан празник на Божията Майка, елате да пляскаме с ръце и славим Бога, Който се роди от нея.

Песен 7

Богомъдрите отроци не почетоха тварта наместо Твореца, но мъжествено като потъпкаха заплашването с огън, радваха се и пееха: „Благословен си Ти, Препрославлени Господи и Боже на нашите отци!“

Песен 8

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Благочестивите отроци бяха запазени в пещта от Богородичното раждане, което тогава беше предобразувано, а сега е действително. То подбужда цялата вселена да ти пее: „Всички твари, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове“.


Евангелски чин

Дяконът: На Господа да се помолим! 

Народът: Господи помилуй. 

Свещеникът: Защото си свят Боже наш и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отца, и Сина, и Светия Дух подобава всяка слава, чест и поклонение, сега и винаги и во веки веков. 

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание, всякое Господа.

Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим! 

Народът: Господи, помилуй (3).

Дяконът: Премъдрост! Да станем прави да изслушаме светото евангелие!

Свещеникът: Мир на всички.

Народът: И на твоя дух.

Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (името).

Дяконът: Да внимаваме.

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


Възкресно Евангелие, 


Възкресна песен

Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.


50 Псалом (пее се)


Слава: По молитвите на апостолите, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.

Стихира, глас 6:

Възкръсна Иисус от гроба както предрече, даде ни живот вечен и велика милост.


Литийна молитва (дяконът)

Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.


Честнейшую.

Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!


Народът(речитативДушата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

9-та песен от катавасиите 

Нека се радва всеки земнороден, просвещаван духовно, а естеството на безплътните умове, което почита свещеното тържество на Божията майка, нека тържествува и вика: радвай се, всеблажена Богородице, чиста Приснодево.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили, и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги и во веки веков.


Свят е Господ, нашия Бог. (2)

Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)

Ексапостиларий 5:

Гл. 2: Когато Христос, Който е животът и пътят, от мъртвите стана, Той вървеше с Лука и Клеопа, които го познаха, когато преломяваше хляба в Емаус. Душите и сърцата им в тях горяха, докато Той разговаряше с тях по пътя, и им тълкуваше в писанията всички неща, които беше претърпял. С тях извикайте, че Той възкръсна и се яви на Петър.

Слава, на отците: Подобен: Ду́хом во святи́лищи:

Отци с небесен ум, които се събрахте на Седмия събор (Никея), поднесете на Троицата гореща молитва, за да се избавим от всяка ерес и вечния съд, за да получим Царството небесно, като възпяваме вашия свети събор.

И сега, Богородичен, от минея:

Най-добър Господи, по молитвите на Твоята Майка и на отците, които се събраха на Седмия Събор, утвърди Църквата и укрепи вяра, и покажи всички причастници на Царството небесно, когато се върнеш на земята да съдиш цялото творение.


Хвалитни стихири

Глас 7, Всякое дихание, (Пс. 150)

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.


Стих: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. (Пс.149:9)

Възкръсна Христос от мъртвите, като разруши връзките на смъртта; земьо, възвести добрата вест за голяма радост; възхвалявайте, небеса, Божията слава.


Стих: Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс.150:1)

Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен.


Стих: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс.150:2)

Не преставаме да се покланяме на възкресението Христово; защото Той ни спаси от нашите беззакония, светият Господ Иисус, Който ни показа възкресението.


Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)

Какво да въздадем на Господ за всичко, което ни е дал? Заради нас Бог дойде сред хората, заради нашата покварена природа Словото стана плът и живя сред нас. Благодетелят дойде при неблагодарните; Освободителят при пленниците; Слънцето на правдата при тези, които седят в тъмнината. Безстрастният страда̀ на кръста; Светлината блесна в ада. Този, който е Живота, потъпка смъртта. За падналите Той е възкресението. Нека Му извикаме: слава на Тебе, Боже наш.


На отците, глас 6:

Подобен: Все отло́жше

Стих 4: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)

Събрали цялата наука за душата, и изследвали с божествения Дух, почитаните отци съставиха небесният и почитан Символ на вярата, който сякаш самият Бог бе написал. В него те ясно и най-истински учат, че Словото е събезначално и единосъщно с Родилия Го, като следват явно това, което са учили апостолите, тези благословени, пребогати в истината и богомъдри мъже.


Стих 3: Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! Алилуия. (Пс. 150:5-6) 

Същата стихира.


Стих 2: Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. (Дан. 3:26)

Получили в себе си цялото мислено сияние на Светия Дух, Христовите проповедници боговдъхновено произнесоха свръхестественото си определение с кратки думи и много разум, тези блажени предстоятели на евангелските учения и на благочестивите предания, явно получили свише откровение за тях, и просветени изложиха богонаучената вяра.


Стих 1: Съберете при Мене Моите светии, които при жертва са встъпили в завет с Мене. (Пс. 49:5)

Светите пастири, като събраха целия си пастирски опит и вдигнаха най-правдивия си гняв сега, с прашката на Светия Дух отхвърлиха тежките обиди и пагубните вълци изхвърлиха от изпълнението на църквата, като паднали смъртно, и като нелечимо болни. Така те се показаха като истински Христови раби, и свещени таѝнници на божественото проповядване.


Слава, глас 8. От Георги Никомидийски:

Когато хорът на светите отци се събра от краищата на света, те поучиха единната същност и природа на Отца и Сина и Светия Дух, и тайната на богословието те ясно предадоха на Църквата. Като ги похвалим с вяра, да ги възхвалим като кажем: О, божествен полк, артилерия на богословите от Господното опълчение; звезди, които блестите ярко в духовния небосвод; непобедими кули на тайнствения Сион; изпълнени с миро цветя на рая; истински златни уста на Словото; славо на Никея и украсо на вселената, усърдно се молете за нашите души.


И сега, по гласа на Славата: Преблагословена си, Богородице Дево, защото чрез Въплътения от тебе адът беше пленен, Адам беше извикан отново, клетвата – премахната, Ева – освободена, смъртта – умъртвена, а ние оживяхме; затова възкликваме и пеем: благословен си Христе, Боже наш, Който така си благоволил, слава на Тебе!


Велико славословие.


Възкресен тропар

Днес стана спасението на света, нека възпеем Възкръсналия от мъртвите, Твореца на нашия живот: защото, като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.


—————————————-


На Литургията


Възкресен тропар, глас 7:

С Твоя кръст разруши смъртта, на разбойника отвори рая, на мироносиците плача превърна в радост и на апостолите заповяда да проповядват, че възкръсна, Христе Боже, Който даряваш на света велика милост.

Тропар на отците, гл. 8:

Препрославен си, Христе Боже наш. Ти утвърди нашите отци на земята като светила и чрез тях ни насочи всички към истинската вяра, Многомилостиви, слава на Тебе.


На храмовия светец


Кондак, глас 6, по гамата на 2-ри.

Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти; ускори на молитву и потщися на умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.

Непосрамваща застъпнице за християните, неизменна ходатайко пред Твореца, не пренебрегвай молитвените гласове на грешните, но като блага притечи се да помогнеш на нас, които с вяра ти викаме: Богородице, всегдашна застъпнице, побързай на молитвата и се отзови на молбите на ония, които те почитат.


Два Апостола: за неделята подир Въздвижение (гледай календарчето) и за св. отци: Тит 3:8-15 (стр. 398)


Алилуйя, гл. 4, Пс. 43

Стих 1: Боже, с ушите си сме чули, нашите отци са ни разказвали за делото, което си сторил през техни дни. (43:2)

Стих 2: Ти ще ни спасиш от враговете ни и ще посрамиш ония, които ни мразят. (43:8)


Евангелие само за св. отци: Лука 8:5-15 (стр. 116)


Причастен: Хвалете Господа от небесата, хвалете Го във висините. Алилуйя. (Пс. 148:1)

No comments:

Post a Comment