Общи служби

Молебни

Октоих

Требник

Thursday, 29 August 2024

Полагане пояса на Пресвета Богородица (ц.с.)

Полагане пояса на Пресвета Богородица

(Х в.)


Утринна


След Шестопсалмието, Велика ектения

Бог Господь: на глас 8.

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Тропар, глас 8:

Богородице винаги-Дево, покров (подслон) на човеците, ти си дарила на твоя град* като защитна стена ризата и пояса на пречистото си тяло; чрез твоето безсеменно раждане те са останали нетленни, защото в тебе и природата и времето се обновяват. Затова те молим, дарувай мир на твоя град и голяма милост на душите ни. (3 пъти)

* има се предвид Цариград. Но „твоя град“ можем да го заменим с „твоето общество“.


Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта и Твое е царството…


Първи седален, глас 3.

Подобен: Красоте́ де́вства: (различен от гръцкия)

Красото́ю де́вства твоего́ прекра́сное Сло́во ро́ждши и сего́ по́ясом твои́м, Чи́стая, я́ко Младе́нца обвила́ еси́. Сего́ у́бо дарова́ла еси́ рабо́м твои́м, Влады́чице, покро́в, по́мощь и исто́чник свяще́ния. Его́же честно́е положе́ние, Пресвята́я Де́во, вси ве́рно пра́зднуем.

Слава, и сега, същия.


Малка ектения: Защото си благ и човеколюбив Бог, и на Тебе възнасяме слава…


Втори седален, глас 3. (различен от гръцкия)

Рождество́ нетле́нно и де́вство еди́на име́ла еси́, Благослове́нная, одея́ние же челове́ком спаси́тельно, твой святы́й поя́с дарова́ла еси́, да́же до ны́не нетле́нно пребыва́ющий, Богоневе́сто, его́же ра́ди от Бо́га прие́млем, раби́ твои́, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Слава, и сега, същия.


Псалом 50 (чете се)

Два канона: първият с ирмосите на 8, чието краестрочие е: Кре́постию мя твое́ю опоя́ши, чи́стая Де́во. Творение Ио́сифово, ирмосите по два пъти, тропарите на 6, глас 8.

Песен 1

Ирмос: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский жезл, крестоо́бра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, песен Бо́гови воспева́юща.

Кре́постию мя Боже́ственною благоче́стно препоя́ши, песносло́вяща Твой свяще́нный поя́с, Боже́ственно су́щи гра́ду Твоему́ опоя́сание, и держа́ва, Отрокови́це, и незы́блемо остене́ние, Чи́стая Де́во Препе́тая.

Ты Бо́га си́льнаго родила́ еси́, препоясу́ющаго благочести́выя вся си́лою, Всенепоро́чная. Те́мже Тя блажи́м и Боже́ственный Твой поя́с, ра́достно облобыза́юще, благода́ть почерпа́ем и ми́лость.

Ра́достно поло́жению днесь о́крест лику́ем свяще́ннаго по́яса честны́я Богоотрокови́цы, от Нея́же нам препоя́сание нетле́ния истка́ся, и нераздира́ема оде́жда, и ри́за свяще́ния.

Под твою́ твои́ лю́дие, Всенепоро́чная, притека́ют си́лу, под твой покро́в прибега́ют всегда́, всем бу́ди по́мощь и я́же ко спасе́нию всем пода́ждь проше́ния, спаса́ющи от бед ду́ши на́ша.

Вторият канон на 4, глас 4.

Песен 1

Ирмос: Моря че́рмную пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.

Свещу́ светоявле́нную и незаходи́мую Де́вы храм, я́ко Не́бо, обре́т све́тло, Тоя́ пресве́тлый поя́с, вселе́нную днесь чуде́с облиста́ет заря́ми.

Кре́пость же и утвержде́ния сою́з, твои́м, Пречи́стая, Боже́ственным я́ко вои́стинну по́ясом мы́сленне опоя́сан град твой, держа́ву нераздра́нну и́мать, те́мже и о тебе́ хва́лится.

Дре́вле я́ко вои́стинну пречестна́го киво́та твоя́ ра́ка, Богороди́тельнице, яви́ся су́щим на земли́, не скрижа́ли нося́щая, но ве́рно соблюда́юща и́стины позна́ния.

Арома́ты та́йныя пролива́ются во хра́ме Чи́стыя от честны́я днесь ра́ки и исполня́ют духо́внаго благово́ния всех, любо́вию к той притека́ющих.

Катава́сия: Крест начерта́в:


Песен 3

Ирмос: Небе́снаго круга Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Обновля́ется се́рдце, ве́рою те́плою прикаса́ющеся по́ясу свяще́нному Де́вы, и препоясу́ется си́лою непобеди́мою на стра́сти нечи́стыя и враг безпло́тных, невреди́мо пребыва́юще.

Пребыва́ет нетле́нен еще́ свяще́нный по́яс твой, и́же твое́ нетле́нное те́ло, Отрокови́це, опоя́са, освяща́ющ благоче́стно присту́пающия и тли изыма́ющ неду́г и скорбе́й.

Была́ еси́ дом преудо́брен, Чи́стая, Сло́ва, из тебе́ воплоще́ннаго, и во святе́м хра́ме твое́м благоволи́ла еси́ по́яс твой положи́ти: его́же облобыза́юще, освяща́емся.

Честны́й твой по́яс че́стно вси ра́достным се́рдцем облобыза́ем, честь су́щую всех ве́рных, Богоро́дице, я́ко пречестно́му твоему́ прикосну́вшуся телеси́.

Вторият

Ирмос: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Да почти́м, ве́рнии, я́ко совокупле́ния к Бо́гу сою́з, Чи́стыя днесь по́яс, и ве́рно да поклони́мся.

Всегда́шнии то́ки благода́тей, Чи́стая, от пречи́стыя ра́ки теку́щии, всех ве́рных напоя́ют.

Исцеле́ния ве́рным многопе́тый нам днесь Пречестны́я честны́й по́яс источа́ет благода́тию.

Я́ко роса у́тренняя, весе́лие твое́, Чи́стая, точа́щи, страсте́й пещь тя при́сно воспева́ющим угаша́ет.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Кондак, глас 2.

Подобен: В моли́твах:

Благоприятната твоя утроба, Богородице, обхваната от ценния ти пояс, е сила непреборима за твоя град и ненамаляващо съкровище на блага, единствена вечна-Дево, която роди.

Седален, глас 4. Подобен: Ско́ро предвари́:

Я́ко Боже́ственное возложе́ние, во хра́ме Бо́жии, Чи́стая, освяти́ся по́яс всечестны́й, и́мже препоя́сала еси́ ложесна́ непоро́чная, Бо́га заче́ншая. Те́мже, сему́ ве́рою прикаса́ющеся и стра́хом че́стно облобыза́юще, освяща́емся.

Слава, и сега, вторият, глас 4. Подобен: Вознесы́йся:

Поло́жение твоего́ честна́го по́яса Це́рковь твоя́ све́тло пра́зднует и приле́жно зове́т ти, Де́во чи́стая: вся опоя́ши на си́лу вра́жию, низложи́ шата́ние безбо́жных ва́рвар и наш упра́ви живо́т де́лати Госпо́дня боже́ственная хоте́ния.


Песен 4

Ирмос: Ты моя́ кре́пость, Го́споди, Ты моя́ и си́ла, Ты мой Бог, Ты мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Тем с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Взя́тся к Све́ту незаходи́мому, преста́вльшися, оста́вила еси́ тя блажа́щим вме́сто телесе́ твоего́, Чи́стая, честны́й по́яс, исто́чник чуде́с су́щи, и ме́сто спасе́ния, и огражде́ние сему́, чту́щему тя гра́ду, Пречи́стая.

Я́ко в но́во не́бо, мы входи́м в твой храм, иде́же сокро́вище положи́ся, я́коже со́лнце светоза́рно, твой боже́ственный по́яс, лучи́ чуде́с испуща́ющ, и всех сердца́ озаря́ющ, Отрокови́це, и страсте́й мглу отгоня́ющ.

Ты киво́т мы́сленнаго свяще́ния еси́, Чи́стая всепе́тая, и честну́ю си́ю ра́ку, иму́щую по́яс, его́же на себе́ носи́ла еси́, подае́ши лю́дем твои́м прибе́жище ве́лие и исто́чник исцеле́ний неистоща́емый.

Принесе́ся твоему́ гра́ду многобога́тный дар, честны́й по́яс твой, Всенепоро́чная, и положи́ся све́тло в сий день в сем боже́ственнем хра́ме твое́м, и бысть ве́лия пра́здника, Богоро́дице, те́пле лю́бящим тя вина́.

Зако́на се́ни и проро́к гада́ния предсказа́ху: бы́ти тебе́, Пречи́стая, Бо́гу Ма́терь всеи́стинную, Ею́же кля́тва исчезе́ и процвете́ соверше́нное благосло́вение и спаси́тельная благода́ть ве́рою и любо́вию пою́щим тя.

Вторият

Ирмос: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста в чи́не свое́м,, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Я́ко пречестно́е утвержде́ние, Богоро́дице, Творец и Созда́тель тя водрузи́в, я́коже звезда́ми, украси́л тя есть, боже́ственными сия́нии, и́миже просвеща́еши концы́.

Тя держа́ву град твой, Богоро́дице, и тве́рдое основа́ние име́я, боже́ственным по́ясом Твои́м содержи́тся: союз неразори́м сей, в бра́нех протяза́ющ.

От земли́ нас возвлачи́т, Богороди́тельнице, к Небеси́ боже́ственный по́яс твой, любо́вию твое́ю и того́ возводи́мых. Тем тя сла́вим, я́ко вину́ сла́вы лу́чшия.

Се благода́ть неисчерпа́емая, прииди́те вси усе́рдным се́рдцем, почерпи́те ре́ки, точа́щия незави́стно, празднолю́бцы, от честны́я раки Пречи́стыя Ма́тере.


Песен 5

Ирмос: Вску́ю мя отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя есть чужда́я тьма, окая́ннаго? Но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

По́ясу боже́ственному, положе́ну днесь во хра́ме твое́м, Богора́дованная, с ним положи́ся благи́х вся́ко дая́ние тре́бующим, и наполня́ется свяще́ния всяк, кто, приходя́й, проше́ния ве́рно прие́мля.

Украси́ся, Де́во, Сло́ва Прекра́снаго поро́ждши, и во твое́м кра́снем благоволи́ла еси́ дому́ положи́тися кра́сному по́ясу, и́же твое́ красно́е те́ло, Богоро́дице, красно́ опоя́са.

Твой святы́й храм, я́коже други́й рай, всем познава́ется: посреде́ стяжа́, я́коже благово́нен ши́пок, по́яс твой, благово́ния боже́ственнаго исполня́ющ сердца́, ве́рно присту́пающим, Всенепоро́чная.

Ту́чи боже́ственныя о́блак была́ еси́, Пренепоро́чная, иска́пающий спасе́ния во́ду, и зе́млю, олядене́вшую грехми́, к плодоно́сию преводя́щи благоче́стия. Сего́ ра́ди ве́рно тя сла́вим.

Вторият

Ирмос: Ты, Го́споди, мой Свет, в мир прише́л еси́, Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя.

Ты, Го́споди, Твою́ Ма́терь возвели́чил еси́, Ты возвы́сил еси́ над вся мы́сленныя вла́сти, без сравне́ния сла́вы тоя́.

Благода́ть Бо́жия ны́не незави́стно подае́тся, Пречи́стая Богоро́дице, от честны́я ра́ки твоея́ ве́рою покланя́ющимся тебе́.

Твое́ю си́лою ве́рнии лю́дие опоясу́ются, тя сою́з, Богоро́дице, твой град хваля́щи, по́ясом твои́м честву́ется.

Ве́дома твоя́ вои́стинну благода́ть показа́ся, Пречи́стая, пресла́вно де́йствующая си́лы и зна́мения по всей земли́.


Песен 6

Ирмос: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя смуща́ет и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя отча́яния, но Твою́ кре́пкую ру́ку мне простри́, я́ко Петро́ви, о Упра́вителю, и спаси́.

Но́во родила́ еси́ нам я́ко Отроча́, пре́жде век су́щаго, и обновля́еши сердца́, грехми́ обетша́вшая, прие́мшая обновле́ние, поло́жением честна́го по́яса твоего́, Отрокови́це присноде́во.

Свята́я твоя́ це́рковь ди́вна в пра́вду есть, и́же чу́дный твой по́яс, точа́щий чудеса́, стяжа́вши, бе́дным пучи́на явля́ется исцеле́ний, Богороди́тельнице Ма́ти Де́во.

Возвесели́ся вся́ка душа́, совоку́пльшися во святе́м хра́ме твое́м и в нем зря́щи, Богоро́дице, по́яс твой, я́коже со́лнце све́тло, свет облиста́ющ дарова́ний Вседе́теля и Боже́ственнаго Ду́ха.

Укрепи на́ша, Чи́стая, сердца́, презре́вши вся согреше́ния, и препоя́ши си́лою, по́яс твой ве́рно стяжа́вших, я́коже многоце́нно и неотъе́млемо сокро́вище.

Вторият

Ирмос: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти, от бесо́вския кро́ве очи́щшися ра́ди ми́лости от ребр Твои́х исте́кшею Кро́вию.

Всю тя преесте́ственне просла́ви Госпо́дь, всю возвы́сив тя еди́ну, всю тя почте́ па́че сло́ва, Богоро́дице, храм с по́ясом и боже́ственною ра́кою.

Истека́ют, я́ко из пучи́ны, струи́ благода́ти, от ра́ки Пречи́стыя и тварь всю окружа́ют, напая́юще ве́рно покланя́ющияся Рождеству́ твоему́.

Кре́пость тя, ве́рнии, стяжа́вше и похвалу́, опоясу́ются сла́вою, честны́й твой по́яс, Богороди́тельнице, иму́ще, я́ко пресве́тлую у́тварь и честну́ю.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души, и на Тебе слава въздаваме…


Кондак, глас 4. Подобен: Яви́лся еси́ днесь:

Твоят храм* празнува днес полагането на почитания ти пояс, Всевъзпявана, и прилежно вика към тебе: радвай се, Дево, похвало на християните.

* храм „Св. Богородица“ в квартал Влахерна на Константинопол.

Икос: Освети ме със светлината си, Богородице Дево, и разруши тъмнината ми, която лежи яростно в ума ми, за да мога да дойда чист при тебе, Чиста, която си обожила хората, за да възпея твоя, неосквернена и непорочна, свети пояс, по-ярък от слънцето, който този свят го има като твърд подслон и надежда, побеждавайки събранията на беззаконните врагове и унищожавайки техните коварства, и винаги запазващ твоите раби. Радвай се, Дево, похвало на християните.

Синаксар: В V век при царуването на Аркадий, син на Теодосий Велики, честният пояс на св. Богородица бил пренесен от Йерусалим в Цариград и положен в скъпоценен ковчег във Влахернския храм „Св. Богородица“.

В Х век честният пояс на св. Богородица бил прославен чрез особена личба. Византийската императрица Зоя, съпруга на император Лъв Философ, след като дълго време страдала от душевна болест, получила веднъж насън откровение, че незабавно ще оздравее, ако на нея бъде възложен поясът на пресвета Богородица. Царят помолил патриарха и ковчегът бил отворен. Сам патриархът прострял пояса над болната царица и тя веднага оздравяла. Заради даруваната милост били отправени благодарствени молитви към Господа Иисуса Христа и пречистата му Майка. След това честният пояс тържествено бил положен отново в ковчега, в който по-рано се съхранявал.

За спомен на това чудо над болната царица бил установен в началото на Х в. празникът „Полагане честния пояс на пресвета Богородица“.

По нейните молитви, Христе Боже наш, помилвай и ни спаси! Амин.


Песен 7

Ирмос: Бо́жия снизхожде́ния огнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Всех Цари́ца, к небе́сным се́лом отше́дши, оста́ви бога́тство царю́ всех гра́дов – свой по́яс, и́мже спаса́ются от на́шествия ви́димых и неви́димых враг.

Ко исто́чнику ны́не присту́пим, иска́пающему благода́ть и ми́лость, ра́це честне́й, иму́щей по́яс всечестны́й поче́тшия челове́ческое смеше́ние честны́м Рождество́м свои́м, Де́вы же и Ма́тере.

Хвали́те Го́спода, си́лы вся небе́сныя, и сего́ Ро́ждшую, челове́честии язы́цы вси, просла́вите: я́ко по́яс свой дарова́, прибе́жище и́стинно и спасе́ние ве́рным.

Да кропя́т свы́ше пра́вду о́блацы днесь, поло́жением по́яса твоего́, О́блаче Богора́дованный, и да сладкопое́т душа́ вся́ка, ра́дующися: благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Вторият

Ирмос: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твое́я, Го́споди.

Ты, я́ко Со́лнце пра́вды, Еди́не сый Светода́вче, боже́ственне храм Чи́стыя просвети́л еси́ разли́чными Твои́ми дарова́нии: в не́мже сия́ющи, лучи́ изъясня́ет по́яс тоя́.

Я́ко злату́ю ста́мну, твой по́яс окружа́юще, еди́на Чи́стая, боже́ственней вои́стинну причаща́емся ны́не сла́дости благода́тей, Всеблагослове́нная, и скрижа́лей вы́шшую ти, я́ко су́щую, почита́ем сию́.

Источа́ют вои́стинну чуде́с, Отрокови́це чи́стая, ча́ши, твоя́ благода́ть ве́рным, и незави́стно от твое́й ра́ки происходя́т, я́ко от ина́го Еде́ма ре́ки.

Ны́не приступи́те с весе́лием вси, и́же на земли́, прииди́те,– ра́ка прорица́ет та́йно Госпожи́ – объе́млите Пресла́вную, во мне сокро́виществовавшую по́яс свой.


Песен 8

Ирмос: Седмери́цею пещь халдейский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Я́коже престо́л свят, ковче́г положи́ся внутрь невходи́мых свяще́нных све́тло, еди́ныя Богоотрокови́цы и Цари́цы всех Чи́стыя по́яс иму́щий поко́йный: от него́же тружда́ющимся во мно́гих боле́знех поко́й соверше́н приходи́т незави́стно.

На земли́ Го́спода свяще́нно воплоти́ла еси́ и рука́ми святы́ми вои́стинну опо́ясала еси́, препоясу́ющаго благочести́выя си́лою; ны́не же возше́дши небе́с превы́ше, оста́вила еси́ челове́ком честны́й твой по́яс, Де́во Богоро́дице, держа́ву и покро́в.

Неду́гующих исцеле́ние, поползну́вшихся утвержде́ние и уныва́ющих благоду́шие боже́ственно, корми́ло пла́вающих, заблу́ждших обра́щение, после́дующая честно́му твоему́ по́ясу, Чи́стая Де́во, боже́ственная благода́ть вои́стинну есть, ему́же ве́рою покланя́емся во вся ве́ки.

Соверша́юще днесь свято́е поло́жение по́яса твоего́ боже́ственнаго, свяще́нное торжество́, раби́ твои́, чтим и ра́достию вопие́м ти: ра́дуйся, Богоро́дице, ра́досте А́нгелов и всех челове́ков, ве́рою пою́щих: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Вторият

Ирмос: Ру́це распросте́р, Дании́л львов зия́ния в ро́ве затче́, о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Скрижа́ли боже́ственныя дре́вле киво́т, руко́ю напи́санныя Бо́жиею, содержа́ше, Пречи́стая: твоя́ же, Чи́стая Влады́чице, чествова́нная и честна́я ра́ка по́яс содержи́т, тех законополо́жника содержа́щий в себе́ стра́шное та́инство.

А́нгели, пречи́стая, Чи́стая, ны́не в честне́м твое́м хра́ме слику́ют и объе́млют, Влады́чице, честны́й и святы́й твой по́яс, ему́же любо́вию, и ра́достию, и весе́лием мно́гим покланя́емся, тя воспева́юще, сла́ву ро́да на́шего.

Жезл, иже Цвет жи́зни прозя́бший, ты еси́ всех ра́дость, многоце́нная чи́стая мирополо́жница Ду́ха, сокро́вище благи́х, арома́т исто́чник, из нея́же ми́ро исцеле́ний излива́ет боже́ственная ра́ка.

Воспевают, Пречи́стая, Чи́стая, вели́чия твоя́ мы́сленная во́инства, пропове́дуют вси патриа́рси и проро́цы я́вственно, апо́столи со свяще́нными и му́чеников ли́кове, с ни́миже покланя́емся тебе́.


Песен 9

Ирмос: У́жасе́ся о сем не́бо и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во твое́ бысть простра́ннейшее Небе́с. Тем тя, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Се боже́ственный одр Соломо́нов, его́же си́льнии окружа́ют шестьдеся́т, рече́ния писа́ний, я́коже на одре́ ца́рсте, в ковче́зе че́стне днесь по́яс полага́ет свой, на воззва́ние всем ве́рным и благочести́вым в снабде́ние.

О Гра́де Царя́ Небе́снаго, о не́мже возглаго́лашася пресла́вная! Положи́ твоему́ гра́ду дар честе́н и свят, всесвяты́й твой по́яс, во утвержде́ние всем ве́рным, и́мже венцено́сцы побежда́ют супоста́ты, правосла́вием сия́юще.

Иска́пайте, горы, ны́не сла́дость, и хо́лми, весе́лие ве́чное, патриа́рх собо́ри и му́ченик ли́цы, проро́ков же сосло́вие, боже́ственных апо́столов сонм честны́й, весели́теся со все́ми на́ми в поло́жении боже́ственнаго по́яса Богоотрокови́цы.

Освяти́ла еси́ вся твои́м, Пресвята́я Де́во, рождество́м и ны́не нам пода́ла еси́ премно́гое просве́щение – пресвяты́й по́яс твой, его́же поло́жением вся земля́ лику́ет и почита́ет тя, ра́дости неизглаго́ланныя испо́лнившую челове́чество.

Любве́ мя ле́стныя страсте́й и врага́, всегда́ искуша́ющаго грехо́в тягото́ю, уны́ния же лю́таго отведе́ния, Пречи́стая, и плене́ния, и греха́, к твое́й прибега́ющего ми́лости, вско́ре, я́ко ми́лостива, Чи́стая, премени́.

Вторият

Ирмос: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Тем, веселя́щеся, тя, Богоро́дице, велича́ем.

Черто́г пречестны́й вои́стинну, Богороди́тельнице, ра́ка твоя́ яви́ся, святы́й твой по́яс, я́ко де́вственную и неве́стническую оде́жду, досто́йне содержа́щи и соблюда́ющи, я́ко живота́ сокро́вище.

Боже́ственною диади́мою красоты́ Це́рковь, Богоро́дице, оде́явшися, боже́ственным и всесвяты́м твои́м по́ясом днесь ца́рски весели́тся и красу́ется сла́вою твое́ю.

Храм, по всему́ подо́бящийся небесе́м, благокра́сный днесь Де́вы, ве́рнии, прие́мше дарова́ний зари́, я́коже зве́здными красота́ми осия́еми, светли́теся.

И́мать святы́й твой по́яс, Богороди́тельнице, град твой, сою́з ми́ра, и сте́ну, и догма́т боже́стве́нное еди́нство, и правосла́вных похвалу́, и во́ем одоле́тельная.

Воспева́ем неизглаго́ланную сла́ву и неизче́тную твою́ благода́ть: ты бо еси́ исто́чник прему́дрости, из нея́же сло́во всем происхо́дит, чту́щим тя, Пречи́стая, и велича́ющим Рождество́ твое́.


Катавасии на св. Кръст: Крест начертав Мойсей, гл. 8

1. Кръст начерта с жезъла си Моисей и пряко пресече Червеното (море) за вървящия пеша израилски народ, а когато го простря обратно над фараоновите колесници и очерта нашир, съедини водата – непобедимото оръжие; затова нека пеем на Христос, нашия Бог, защото се прослави.

3. Жезълът се възприема като предобраз на тайни, защото чрез разцъфването му се посочвал свещеникът, а за Църквата, безплодна преди, сега разцъфна дървото на Кръста за нейна сила и утвърждаване.

4. Чух, Господи, тайната на Твоя промисъл, разбрах Твоите дела и прославих Твоето божество.

5. О, преблажено дърво, на което беше разпънат Христос, Царят и Господ, и чрез което онзи, който чрез дървото измами (Адам и Ева), се провали, като се излъга за Тебе, прикования по плът Бог, Който даряваш мир на душите ни.

6. В утробата на водния звяр Йона разпери ръцете си във вид на кръст и ясно предизобрази спасителните страдания; после, като излезе на третия ден, изобрази свръхестественото възкресение на прикования по плът Христос Бог, Който с тридневното Си възкресение просвети света.

7. Изпълнената със заплахи и богоомразни хули безумна заповед на злочестивия тиранин разтревожи народите, но нито зверската ярост, ни пояждащият огън уплашиха тримата младежи, които сред огъня, при действието на росоносния дух, пееха: благословен си, Боже, всевъзпяван от отците ни и от нас.

8Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Благословете Създателя Бог Отец, момчета, които по число сте равни с Троицата, хвалете снизходилото Слово, Което преобразува огъня в роса, и превъзнасяйте во веки Всесветия Дух, Който дава живот на всички.


Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Народът: (речитативДушата ми величае Господа и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека.

9-та песен от катавасиите

Гл. 8. Тайнствен рай си, Богородице, от която без външна намеса произлезе Христос, Който посади на земята живоносното дърво на Кръста; като се издига то днес, ние му се покланяме и тебе величаем.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.


Светилен.

Подобен: Жены́, услы́шите:

По́яс честны́й твой, и́мже свяще́нное твое́ препоя́сала еси́ те́ло, Богоотрокови́це Де́во, чту́ще, пра́зднуем сего́ ны́не положе́ние, и́мже тли избавля́емся, и бед, и напа́стей, Ма́ти Бо́га Вы́шняго.

Слава, и сега, същия.


Хвалитни стихири на 4, глас 4.

Подобен: Я́ко до́бля:

4. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)
3. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс. 150:3)

Я́ко пресве́тлым венце́м, Богоро́дице пречи́стая, святы́м по́ясом твои́м обложи́ся Це́рковь, и, ра́дующися, светле́ется днесь, и лику́ет та́йно, вопию́щи тебе́, Влады́чице: ра́дуйся, ве́нче и диади́мо боже́ственная; ра́дуйся, еди́на исполне́ния моего́, сла́ва и весе́лие ве́чное.

2. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)

Ты, пречи́стая Влады́чице, держа́вное огражде́ние, незы́блемо же утвержде́ние и спасе́ние твои́м лю́дем и гра́ду твоему́ су́щи, дала еси́, я́ко све́тло одея́ние, пречестны́й по́яс твой, спаса́ющ от вся́ких злоключе́ний ве́рою и те́плым усе́рдием сего́ чту́щих, Богоневе́сто.

1. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

Храм твой, Пречи́стая, я́ко исто́чник неисчерпа́емый чуде́с днесь показа́ся: ре́ки бо благода́ти незави́стно пролива́ются от святы́я твоея́ ра́ки и ве́рных помышле́ние увеселя́ют, ве́рою и любо́вию тебе́ вопию́щих: ра́дость, и весе́лие, и жи́знь на́ша ты еси́.

Слава, и сега, глас 2:

Смысл очи́стивше и ум, со А́нгелы и мы торжеству́ем, све́тло начина́юще Дави́дскую песнь Отрокови́це, неве́сте всех Царя́, Христа́ Бо́га на́шего: воскресни́, Го́споди,– глаго́люще,– в поко́й Твой, Ты и Киво́т святы́ни Твоея́, я́ко бо пала́ту красну́, си́ю украси́в и причте́ ю гра́ду Твоему́, Влады́ко, стро́ити и покры́вати от супоста́тных пога́н держа́вною си́лою Твое́ю, моли́твами ея́.


Велико славословие


Тропар, глас 8:

Богородице винаги-Дево, покров (подслон) на човеците, ти си дарила на твоя град като защитна стена ризата и пояса на пречистото си тяло; чрез твоето безсеменно раждане те са останали нетленни, защото в тебе и природата и времето се обновяват. Затова те молим, дарувай мир на твоя град и голяма милост на душите ни.


НА ЛИТУРГИЯТА

Бла́женны от канонов, песни 3-я и 6-я. 


Кондак, глас 4. Подобен: Яви́лся еси́ днесь:

Твоят храм празнува днес полагането на почитания ти пояс, Всевъзпявана, и прилежно вика към тебе: радвай се, Дево, похвало на християните.


Прокимен, песента на Богородица, глас 3: Душата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой. (Лук.1:46-47) Стих: Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове


Апостол до Евреите, 9:1 – 7. 


Алилуйя, глас 2: Застани, Господи, на мястото на Твоя покой, - Ти и ковчегът на Твоето могъщество. (Пс. 131:8) Стих: Кле се Господ Давиду в истината, и няма да се отрече от нея: от плода на твоята утроба ще поставя на престола ти. (Пс. 131:11)


Евангелие от Лука, за всички Богородични празници (10:38–42; 11:27–28). 


Причастен: Чашата на спасението ще приема и името Господне ще призова. Алилуйя. (Пс. 115:4)

No comments:

Post a Comment