Общи служби

Молебни

Октоих

Требник

Monday, 29 July 2024

1 август

Изнасяне на светия кръст.

Светите братя Макавеи и майка им Соломония.

1 август


*** Драги събратя свещеници, Иисус ни казва, да не връзваме бремена тежки и мъчни за носене и да ги туряме върху плещите на човеците, а самите ние да не искаме и с пръст да ги помръднем (Мат. 23:4). БПЦ има свой устав (типик), по който е наложила степените на пости. На страница 512 от същия типик пише, че Богородичният пост се състои от ядене на растителна храна с олио. Безгръбначните животни: охлюви, миди, октоподи, се считат за постни храни. Риба се яде само на Преображение Господне. Има преводна литература, в която четем за други поместни църкви, където правилата са по-строги, но нашата майка е БПЦ.


НА ВЕЧЕРНАТА СЛУЖБА

Забележка: Преди да започне вечерната, свещеникът взема честния кръст от мястото дето се пази през годината, поставя го на приготвен дискос върху босилек и цветя и го слага върху жертвеника.


Господи, воззвах (Пс. 140), глас 4:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!

На кръста, гл. 4, Подобен: Зва́нный свы́ше:

Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс.129:3-4А)

Днес много свети християни се радват, защото небесният кръст се е явил на всички страни на света, озарява земята с недостъпна светлина и осветява въздуха и украсява лицето на земята, Христовата църква му пее със свети песни, и му служи и го прославя, защото кръстът божествен и прекрасен я пази отгоре. Укрепени от силата му, да пристъпим към Владиката, викайки: дай мир на твоя свят и просвети душите ни.

Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс.129:5)

Целият свят да се радва и да се весели, днес кръстът е грейнал от небето по всички краища на земята, просветлява цялата земя, съединява разделените природи. Днес хората се радват заедно с хора на ангелите, защото чрез кръста беше премахната разделящата стена и всичко се видя обединено. Затова като свети по-силно от слънцето, с благодат просветлява всички същества, и осветява и спасява всички, които с вяра го почитат.

Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6-7А)

Като пожела да покаже на света и кончината на Царя Христос като скиптър, по-сияен от слънчевите зари, сега божественият кръст ясно сияе пред нас до краищата на земята. Той изведе човешкия род от ада, плени ада, свали врага и напълно унищожи гордостта на бесовете. И сега явява възкресението на Спасителя и спасява всички, които викат: умири света и просвети нашите души.

На светите Макавеи, глас 1. Подобен: Всехва́льнии му́ченицы:

Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)

Преследването не разклати покрива на закона, здраво поддържан от седем стълба, защото те мъжествено претърпяха безсмисления гняв на мъчителя, предавайки телата си на палачите: тези благородни юноши и братя, пазителите на Мойсеевото предание.

Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

Издигнали ума си наистина над видимите неща, с отсечени телесни крайници, благочестивите и смели младежи, с божествено мъдрата си майка, бяха укрепени от големите надежди, които бяха изпълнени, тъй като сега почиват в лоното на своя праотец Авраам!

Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

Светият Елеазар, премъдрите юноши и богомъдрата майка се въоръжиха здраво с душевна смелост и сила, твърдо се опълчиха срещу противника заради вярата и спазването на бащиния закон.

Слава, глас 8, от Йоан Дамаскин:

Светите Макавеи казаха на мъчителя: „О, Антиох*, за нас има само един Цар: Бог, от Когото сме и към Когото се обръщаме! Нас ни очаква друг свят, по-висш и по-траен от този, който виждаме; нашето отечество е сигурният и непобедим (горен) Йерусалим, а тържеството е живот с ангелите.“ Господи, по техните молитви, помилуй и ни спаси!

* Антиох Епифан, сирийски цар, който завладял Йерусалим около 180 г. преди Р. Хр.

И сега, на кръста, гл. 8, от Йоан Дамаскин:

Ние грешните днес се покланяме на честния Твой кръст, Христе Боже, който в древност Мойсей сам предизобрази и поваляйки Амалик, го победи и на който певецът Давид, наричайки го Твое подножие, повеляваше да се покланяме, и с недостойни усти възпяваме Тебе, Който благоволи да се приковеш на него и Ти се молим: Господи, заедно с разбойника удостой ни с Твоето царство!


Вход с кадилница. Свете тихий

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен, на деня.


Сугуба ектения


Вечерно славословие

Четец: Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни и хвално и прославено да е името Ти во веки. Амин! Да бъде, Господи, милостта Ти над нас според както Ти се уповаваме. Благословен си Ти Господи научи ме на Твоите наредби. Благословен си Владико вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си Ти, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Твоята милост Господи е вечна, делата на ръцете си не изоставяй. На Тебе подобава хвала, на Тебе подобава пение. Тебе слава подобава, на Отца и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и във вечни векове. Амин!


Просителна ектения


На стиховните стихири, на кръста, гл. 1: (гръцки)

Дойдете, любители на тържествените събрания, и празнувайте изнасянето на светия кръст. Нека изявим радостта си, като извикаме в пълнотата на вярата: Кръсте Христов, с благодатта на Въздигнатия на тебе, с твоята сила освети и ни спаси от всяко зло!

Стих: Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: то е свето! (Пс. 98:5)

Скъпоценният кръст пресича небесата, като подпомага почитането му от всички в страх и любов! Тъй като Ти беше разпнат на него, причисли с вишните сили тези, които го хвалят с любов!

Стих: Боже, Царю мой отвека, Който извършваш спасение сред земята! (Пс. 73:12)

Почитайки с вяра скъпоценния кръст, ние се покланяме на Владиката, Когото той разпна! Като го почитаме с уста, очистваме душите си, и като показваме радостта си, възхваляваме светото сияние на кръста!

Слава, на Макавеите, гл. 8: от св. Козма, еп. Маюмски (ок. 752 г.)

Душите на праведните са в Божията ръка*, както на Авраам, Исаак и Яков, праотците преди закона и предците на Макавеите, които сега възхваляваме, защото тези Авраамови потомци последваха във вярата своя праотец Авраам, като се подвизаваха дори до смърт за вярата, защото те бяха възпитани във вярата и пострадаха за закона, изобличиха нечестието на надменния Антиох, презряха сегашния временен живот и заради вечния възложиха на Бога всичко: душа, мъжество, разум, младо тяло и наградите от възпитанието си в чистотата. От какъв благочестив корен сте израснали вие, Макавеи! Колко свята е майката, която е родила тази седмица от синове! Затова ви молим, Макавеи, с майка ви Соломония и мъдрия свещеник Елеазар, като стоите пред Христос Бог, за Когото се потрудихте и получихте плодовете от вашите трудове, усърдно се молете за човечеството, защото Той прави, каквото пожелае, и изпълнява желанията ви за тези, които Го почитат.

* Прем. Сол. 3:1


И сега, гл.8, на кръста: Гласът на Твоя пророк Мойсей се изпълни, Боже, когато каза: вижте живота ви да виси пред очите ви*. Днес кръстът се издига и светът се освобождава от измамата; днес Христовото възкресение се подновява и краищата на земята се радват, с кимбали на Давид песен ти се предлага и казва: Ти направи спасение сред земята, Боже, кръста и възкресението, чрез които ни спаси, Добри и Човеколюбиви, всесилни Господи, слава на Тебе.

* Второзаконие 29:2


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи – светлина за просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


Трисвятое


Тропари

На светиите, глас 1:

(вторият общ тропар за мъченици)

Чрез болките на светиите, които пострадаха за Тебе, Господи, бъди умилостивен и изцери всичките ни болести, молим Те, Човеколюбче.


Слава, и сега, на кръста: Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́, побе́ды на сопроти́вныя да́руя и Твое́ сохраня́я кресто́м Твои́м жи́тельство.


Отпуст


Пренасяне на светия кръст

След отпуста на вечерната, свещеникът и дяконът не се събличат. Дяконът кади светия кръст и казва: Благослови́, влады́ко. Свещеникът: Благословен Бог наш: После, Трисвято́е. След Отче наш, певците: тропар на кръста. Слава, и сега: кондак: Вознесыйся на крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству, щедроты Твоя даруй, Христе Боже, возвесели нас силою Твоею, победы дая нам на сопостаты, пособие имущим Твое оружие мира, непобедимую победу.

Кондак от преп. Роман Сладкопевец, гл. 4: Издигнал се доброволно на кръста, Христе Боже, дарявай щедростите Си на едноименното Твое ново общество. Зарадвай ни с Твоята сила и ни давай победа над противниците, като Твоята помощ ни бъде оръжие на мир и знаме на непобедимост.

Докато се пее кондака, свещеникът взима блюдото с кръста на главата си и го пренася на св. престол, като пред него вървят дяконът, който кади и свещоносец. И полага кръста на евангелското място, а Евангелието малко по-горе. И запалват пред него кандило или свещ за цялата нощ. Малък отпуст.


———————————————


НА УТРИННАТА СЛУЖБА

 

Бог Господь, гл. 1:

Стих 1: Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне!

Стих 2: Всички народи ме бяха окръжили, но с името Господне аз ги повалих.

Стих 3: Няма да умра, а ще живея, за да разказвам за делата Господни.

Стих 4: Камъкът, Който отхвърлиха зидарите, Той стана глава на ъгъла, това стана от Господа и е дивно в нашите очи.

Тропар, глас 1:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́, побе́ды на сопроти́вныя да́руя и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

Слава: Чрез болките на светиите, които пострадаха за Тебе, Господи, бъди умилостивен и изцери всичките ни болести, молим Те, Човеколюбче.

И сега: Спаси, Господи, Твоя народ и благослови наследството Си, като даруваш на православните християни победи над враговете и запазваш с Кръста Си Твоето общество.


Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта, и Твое е царството…


Първи седален, гл. 1, гръцки. По Гроб Твой, Спасе.

Цялата смъртна природа, дойдете, празнувайте всички заедно и ликувайте тайнствено, защото днес се представя дървото на скъпоценния кръст, като безплатен източник на изцеления и здраве, на тези, които прибягват към него с благоговение и надежда, и отдават слава на Владиката, разпнат на него, на човеколюбеца Христос.

Слава, и сега, същия.


Втори седален, гл. 4, гръцки. Подобен: Явился еси днес:

Пренасянето на кръста, което се празнува днес, е причина за сърдечна радост, защото освещава душите и телата на нас, които го почитаме със страх, с вяра и любов.

Слава, и сега, същия.


50 псалом (чете се)


Канон на кръста, чийто акростих е: Покланям се на Кръста, спасението на верните.

Глас 6.

Песен 1, на кръста:

Ирмос: Докато Израил вървеше пеша през морето като по суша, видя по следите си гонителя фараон да потъва в бездната и извика: да изпеем победна песен на Бог.

Припев: Слава, Господи, на Твоя почитан Кръст.

Прекланям се пред кръста като спасение на вярващите и топло го целувам и прегръщам, като викам: благословено Христово дърво, моля те, просветли сърцето и душата ми.

Днес знамението на кръста се яви победоносно над страстите и бесовете. Затова всички верни, които просветихме душите си със светлина, сега го целуваме.

Честният кръст осветява с лъчезарни сияния и просвещава всички, които днес му се покланят с вяра, като освещава нашите души и тела.

Животворящият кръст, положен пред всички, разпространява ярките лъчи на благодатта; да пристъпим и приемем просветление, веселие, спасение и прошка, като принасяме възхвала на Господ.

Богородичен: Пресвета Дево, която роди по плът Христос, Който пострада заради нас доброволно на кръста, спасявай чрез твоите молитви тези, които те облажаваме с чест.


Канон на мъчениците, глас 8.

Песен 1

Ирмос: Като мина през морето като по суша и избягна египетското зло, израилтянинът викаше: да възпеем нашия Избавител и Бог.

Припев: Свети мъченици Макавеи, молете Бога за нас.

Хорът на седмочислените страдалци беше единен сред свирепите (мъчения), за утвърждаването на бащиния закон не отказаха да умрат.

Като презряха славата, която е на земята, в желание за божественото Царство, светите Макавеи издържаха всяка болка, затова достойно са почитани днес.

Слава: Пазителите на Мойсеевия закон, храбрите Макавеи се показаха като истински братя, когато потъпкаха Антиоховото безбожие.

И сега, Богородичен: Безмъжна Майко, ангелските и човешки множества непрестанно те възхваляват, защото си носила като бебе (младенец) на ръце Твореца на всички.


Песен 3, на кръста:

Ирмос: Няма свят като Тебе, благи Господи Боже мой, Който укрепи силата на Твоите верни и ни утвърди върху скалата на Твоето изповедание.

Припев: Слава, Господи, на Твоя почитан Кръст.

В древност бе поставен меч, за да пази благословеното дърво на живота заради непокорството на първосъздадения Адам (Бит. 3:24), а Кръстът отвори пътя към него.

С очи, уста и душа, с лицата и сърцата, да се поклоним всички пред пресветия Кръст на животодателя Христос, чрез който целият свят се освещава.

Като сме в храмовете на Бога днес, както предсказаха пророците, и се покланяме пред дървото на пресветия Кръст, ние, които сме му наследници, го целуваме със страх.

Песни ти пеем, Кръсте, като се молим с вяра на твоята сила: отдалечи ни от примките на врага и насочи всички нас, които те възпяваме, към пристанището на спасението.

Богородичен: Като девица ти роди Син, Който е роден преди тебе от Отца, преди всички векове, от Бога без майка, разпнат по плът, за да спаси съгрешилите някога.


На мъчениците

Ирмос: Творче на небесния свод, Господи и Зиждителю на Църквата, Ти, Който си край на желанията, опора на верните, утвърди ме в Твоята любов, еднички Човеколюбче.

Припев: Свети мъченици Макавеи, молете Бога за нас.

Като следвахте заповедите на бащиния закон, многохвални, блажени страдалци Христови, с кръвта си придобихте неостаряващ живот.

Нито огънят, нито мечът успяха да обърнат храбростта на вашата решимост за вярата, блажени, с която унизихте надменността на мъчителите.

Слава: Изтърпяхте мъчения заради Христа Бога, многохвални мъченици, и получихте свише почестите на победата, като непрестанно Го молите да спаси душите ни.

И сега: Богородичен: Като девица ти роди, Непознала брак, и девица остана, безмъжна Майко, Богородице Марийо, моли Христа, нашия Бог, да се спасим!


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Кондак на светиите, глас 2.

Подобен: Вы́шних ища́:

Седмочислени стълбове на Божията премъдрост и седемсвещни светилници на божествената светлина, всемъдри Макавеи, превелики мъченици преди мъчениците, молете се с тях на Бога на всички да се спасят тези, които ви почитат.

Икос:

Пламенно хвалѝ своя Бог, Сионе, защото Той укрепва решетките на портите ти и благославя децата ти. А те, като непобедимо войнство, наистина смело и разумно опълчение, умъдрени от Бога устояха на коварствата на безбожните, всички заедно приемат наградите от победата в небесния Сион и предстоят пред Божия престол, като непрестанно се молят за всички. Молете се да се спасят тези, които ви възпяват.

Седален на мъчениците, глас 8.

Подобен: Прему́дрости:

Възпитани в благочестие, отроци премъдри, като мъченици мъжествено посрамихте заплахите на мъчителите; като поборници на закона, бяхте послушни на свещеника (Елеазар) и заедно с богомъдрата си майка търпеливо пострадахте. Затова, като със смърт истински си откупихте небесния живот, вечно се радвате, Макавеи, крепки по душа; молете Христос Бог да даде прошка на греховете на тези, които почитат с любов вашата свята памет.

Слава, и сега, на кръста, глас 6:

Господи, Твоят кръст беше осветен; чрез него се извършват изцеления за болните от грехове; чрез него ние Ти се покланяме, помилвай ни.


Песен 4, на кръста:

Ирмос: Христос е моя сила, Бог и Господ – пее светата Църква, както  подобава за Бог, възглася Му с чист разум и празнува в Господ.

Припев: Слава, Господи, на Твоя почитан Кръст.

Нека цялата земя се напоява с радост, горските дървета да се радват, обожени днес от всепочитания Кръст, който осветява краищата на света.

Преславни Кръсте, който някога бе средство за позорна смърт, а сега се превърна в непобедимо и победоносно оръжие, носещо живот на света, просвети нашите сърца!

Ти си божествената победа, ти си осъществяването на нашето спасение, ти си победата на верните и божествената жертва, всепочитани Кръсте, освети тези, които те възпяват!

Небето с цялата земя се радва, страдалците, мъчениците и апостолите, душите на праведните сега радостно се радват, а животворящото Дърво, което лежи видимо сред нас, спасява всички и освещава верните с благодат.

Богородичен: Ти наистина се яви, девойко-майко Марийо, и наистина роди Сина на Всевишния, Който простря ръцете Си на Кръста, и призова света (към Себе Си).


На мъчениците

Ирмос: С богопросветен взор пророкът видя Тебе, Слове, желаещ да се въплътиш от сенчестата планина – единствената Богородица, и със страх славословеше Твоята сила.

Припев: Свети мъченици Макавеи, молете Бога за нас.

Както някога Мойсей и вие, блажени, изписахте върху скрижалите на умовете си Закона, който не престъпихте дори до смърт, но твърдо се подвизавахте.

Като принасяха жертви на Бога по Закона и подражаваха на Мойсеевото житие, страдалците Христови надделяха над всеки закон на тиранина.

Както камъните издържат на вълните, така и вие, страдалци Макавеи, с мъжествена решителност издържахте много мъчения, дори до смърт.

Пресвета Троице, Боже наш, слава на Тебе!

Троичен: Безначална Троице, покланяема Единице, съпрестолна Единице, възпявана Троице, по молитвите на мъчениците избави от беди и опасности нас, които Те възпяваме.

И сега, Богородичен: Казваме ти: радвай се, света Богородице! Радвай се ти, която роди радостта на света! Радвай се ти, която си единствената застъпница за човеците, благословена и чиста Богородице!


Песен 5, на кръста:

Ирмос: Моля те, Благи, с Твоята божествена светлина озари душите на онези, които от ранно утро копнеят за Тебе да Те познаят като Божие Слово, истински Бог, Който ги призовава от греховния мрак.

Да издигнем с радост благословения Кръст, принасян в църкви и градове, и да се поклоним, за да приемем опрощение на дълговете.

Умъртвява се сега лукавата змия – владетелят на мрака, който не издържа на сиянието, което излъчва животворящия Кръст – почтения скиптър на божествения Цар.

Като най-ярка звезда и като красив бисер, и най-сияйното слънце, всички краища на земята осветява Кръста Господен, който целуваме.

Възкликнете, народи, възпейте, играйте, племена, и пейте на Бога, Който даде Кръста – неразрушимата основа, лежащ сега пред нас! Всички верни, нека се радваме, защото заради него приемаме блага.

Богородичен: Всички верни те знаем като начало на спасението, Чиста, затова те облажаваме, защото ти роди по плът Съществуващия отначало, Който бе прикован на Кръста по Своя воля.


На мъчениците

Ирмос: Ти просвети краищата на земята с богопознанието от нощта на невежеството, просвети ме с утрото на Твоето човеколюбие, Господи.

Тъй като никога не нарушихте отеческия закон, свети мъченици, Самият Христос ви увенча с венците на правдата.

Показахте еднаква решимост с Елеазар, блажени деца, и заедно с него принесохте себе си на Христос като духовно всесъжение.

Слава: Господи, Който чрез светците ни освобождаваш от всякакви заблуди, спаси ни с техните молитви, защото си добросърдечен. ИЖД

И сега: Богородичен: Като се яви по-почитана от херувимите, всевъзпявана Дево, моли твоя Син да спаси душите на тези, които те възпяват.


Песен 6, на кръста:

Ирмос: Като видях житейското море да се надига от бушуващите вълни на изкушенията, прибягнах към Твоето тихо пристанище и Ти казвам: изведи живота ми от тлението, Многомилостиви.

Като виждаме днес в църквите, домовете и градовете поставен пред нас Кръста, божествения съсъд и сияйния светилник, нека възпеем Този, Който ни го показа.

Умъртвява се смъртта, тлението престава и бесовските пълчища бягат, като виждат днес победоносния и страшен Кръст Христов изложен, без да смеят да го докоснат.

Възпяваме Те като Бог и Цар, и Господ, защото ни даде за неразрушима стена Кръста, когото сега с радост целуваме и избягваме злините.

Богородичен: Чрез яденето (на забранения плод) в Едем прабабата (Ева) се зарази със змийска отрова, а Девата, като роди Началника на живота, изля над света нетление и възкресение. ИЖД


На мъчениците

Ирмос: Дай ми светла дреха Ти, Който се обличаш в светлина като с дреха (Пс. 103), многомилостиви Христе, Боже наш!

Като се облякохте с мъченическата дреха, светии, с делата на вашето страдание я изпъстрихте.

В желанието си да бъдете с Христос, всеславни мъченици, преминахте пътя на страданията с непоколебима мисъл.

Слава: Светии, вие спазихте закона, който даде Мойсей, и пострадахте за него, като засрамихте мъчителя Антиох.

И сега, Богородичен: Ти, която единствена роди Словото в плът, избави, молим се, нашите души от примките на врага.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…


Кондак, глас 4. От преп. Роман Сладкопевец

Издигнал се доброволно на кръста, Христе Боже, дарявай щедростите Си на едноименното Твое ново общество. Зарадвай ни с Твоята сила и ни давай победа над противниците, като Твоята помощ ни бъде оръжие на мир и знаме на непобедимост.

Икос:

Този, който дори до трето небе бе издигнат в рая и чу неизказани и божествени думи, които човешки език не може да изговори, като пишеше на галатяните, като любители на писанията ще прочетете и ще го познаете: на мен, казва, не ми се даде да се похваля с нищо, освен с кръста Христов (Гал.6:14), на който като пострада уби страстите. Този същия и ние грижливо държим, кръстът Господен, похвала за всички: защото той е нашето спасително дърво, оръжие на мира и знаме на непобедимост.

Синаксар: В първия ден на месец август празнуваме изнасянето на почитаното дърво на честния и животворящ кръст Господен. В същия ден празнуваме и светите седем мъченици Макавеи и майка им Соломония и учителя им Елеазар. Със силата на почитания и животворящ Твой кръст и по молитвите на Твоите свети мъченици Макавеи, Христе Боже наш, помилвай и ни спаси, Амин.


Песен 7, на кръста:

Ирмос: Ангелът направи огнената пещ прохладна за благочестивите младежи и изгаряща за халдеите, Божията заповед убеди мъчителя да извика: благословен си, Боже на нашите отци.

Нека се поклоним на спасителното дърво, пресветия Кръст, на който служат всички ангелски войнства, като го виждаме, верни, да ни излива освещение и живот.

Пресветият Кръст на Христа Животодателя стана победоносен, като прогони свише бесовските множества, варварската дързост, и дари с победи нашето воинство.

Пред тебе падам сякаш си жив и зова: пресвети мой Кръсте, просвети душата ми, ума и слуха, устата и езика, диханието и очите, за да вървя по пътя към Царството Христово!

Възпяваме, прославяме, покланяме се и величаем Твоето могъщество, Христе, защото си дал божествения Кръст на нас, Твоите раби, като неизчерпаема наслада и като пазител на душите и телата.

Богородичен: Пещта не опали тримата младежи, предвещавайки твоето раждане, защото божественият Огън, вселявайки се в тебе, не те изгори, а научи всички да пеят: благословен е Бог на нашите отци!


На мъчениците

Ирмос: В нача́ле зе́млю основа́вый и Небеса́ слово́м утверди́вый, Благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Мўченическими пострада́вше боле́зньми, мучи́тельских не устраши́стеся преще́ний, Христу́ вопию́ще: Благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Слава: Терпе́ния пожда́вше боле́зней, вра́жия лю́тая победи́сте кова́рства, Христу́ вопию́ще: благослове́н Бог оте́ц на́ших.

И сега, Богородичен: И́же во утро́бу Де́выя всели́выйся и Тоя́ ра́ди Ада́ма обно́вль, благослове́н Бог оте́ц на́ших.


Песен 8, на кръста:

Ирмос: Ужасни́ся, боя́йся, Не́бо, и да подви́жатся основа́ния земли́: се бо в мертвеце́х вменя́ется в Вы́шних Живы́й и во гроб мал странноприе́млется. Его́же, о́троцы, Благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Твой Крест прообразу́я Иа́ков иногда́, на вну́ки поло́жь дла́ни преме́нно и Благослови́в их, благода́ти во язы́цех науча́я: о́троцы, Благослови́те, свяще́ннии, по́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

О, неизрече́наго Твоего́, Христе́, сни́тия и неизглаго́ланных благи́х! Воплоти́ся и, распя́т быв, смерть прие́м, и реши́ши челове́ки от кля́твы, источи́в нетле́ние на треблаже́ннем Дре́ве, препросла́вленный Крест сей во ве́ки.

Пресвяты́й Крест, Боже́ственную побе́ду, жи́зни нача́льника, ле́сти потреби́теля, днесь похва́лим Крест всесвяты́й Госпо́день, бесо́в губи́теля и ва́рваров прогони́теля, ве́рных победотво́рца и покрови́теля.

Богородичен: Гвоздьми́ пригвожде́на Христа́, копие́м прободе́на в нетле́нная ре́бра, тро́стием в главу́ бие́ма, желчь вкуша́юща, зря́щи, Де́ва вопия́ше: где Твоя́ добро́та за́йде, прекра́сное Сло́во, Препросла́вленне па́че сыно́в челове́ческих?


На мъчениците

Ирмос: Безнача́льнаго Царя́ сла́вы, Его́же трепе́щут Небе́сныя си́лы, по́йте, свяще́нницы, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

И́стины рачи́телие и зако́на изве́стнии храни́телие бы́вше, прехва́льнии му́ченицы, пое́те Христа́ во ве́ки.

Седмора́сленный плод свята́го ко́рене я́ко вои́стинну, седмь Маккаве́и, му́ченики Госпо́дни, почти́м досто́йно.

Зако́ну ревни́тели, единоду́шныя страда́льцы, ве́рнии, седм Маккаве́й с ро́ждшею их почти́м досто́йно.

Троичен: Тро́ице Нераздели́мая, Еди́нице, в Божестве́ сла́влю Еди́ну и в трие́х пою́ Тя ли́цех, Еди́ну си́лу.

И сега, Богородичен: В после́дняя нас ра́ди от Де́вы воплоще́ннаго Бо́га, свяще́нницы, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.


Песен 9, на кръста:

Ирмос: За човека е невъзможно да види Бога, Когото дори ангелските войски не смеят да погледнат, но чрез тебе, Всечиста, Словото се яви на човеците въплътен. Него величаем и заедно с небесните войнства те ублажаваме.

Тле́нни от преслуша́ния бы́хом, Бо́жия за́поведи престу́пницы я́вльшеся: се́го ра́ди смерть прии́де челове́ком. Те́мже безсме́ртия процвете́ днесь побе́дный Крест Христо́в, его́же целу́ем.

Се Дре́во пресвято́е кре́пкая наде́жда ве́рным яви́ся, кля́твы избавле́ние, челове́ком ра́дость предлежи́т, облича́я тьмы нача́льника, сему́ поклони́мся, ве́рнии, с весе́лием.

Нача́ло благослове́ния, и утвержде́ние христиа́н, и стена́, и тве́рдое заступле́ние, и кля́твы избавле́ние яви́ся нам Дре́во вожделе́нное, ору́жие непобеди́мое, просвети́ и освяти́ нас, покланя́ющихся тебе́.

Богородичен: Xра́ме и две́ре освяще́ния, Престо́ле Бо́жий, о́блаче и све́щниче всесве́тлый и ковче́же благода́ти, Всенепоро́чная, че́стне покланя́ющияся о́бразу честно́му Единоро́днаго Твоего́ Сы́на покры́й и сохрани́.


На мъчениците

Ирмос: Велича́ем Тя, Ма́терь Бо́жию, и сла́вим Тя, Богоро́дице Де́во, я́ко Спа́са ро́ждшую душ на́ших.

Сокро́вище Боже́ственных дарова́нии вои́стинну показа́стеся, Бо́гатство неотъе́млемое, всехва́льнии му́ченицы.

Моли́твенницы до́блии к Зижди́телю всех су́ще, испроси́те невла́емую жизнь душа́м на́шим.

И́же Боже́ственною ре́вностию и тепло́ю души́ творя́щия ва́шу па́мять сохрани́те неснеда́емы от лука́ваго.

Троичен: С Сы́ном Отцу́ и Ду́ху пра́вому поклони́мся, со А́нгелы зову́ще: Сла́ва в Вы́шних Бо́гу.

И сега, Богородичен: Ра́дуйся, две́ре свята́я, Бо́гу отве́рстая, еди́ному Прему́дрому, Ю́же осени́ Дух Пресвяты́й.


Катавасии на св. кръст: Крест начертав Мойсей, гл. 8

Песен 1.

Кръст начерта с жезъла си Моисей и пряко пресече Червеното (море) за вървящия пеша израилски народ, а когато го простря обратно над фараоновите колесници и очерта нашир, съедини водата – непобедимото оръжие; затова нека пеем на Христос, нашия Бог, защото се прослави.

Песен 3.

Жезълът се възприема като предобраз на тайни, защото чрез разцъфването му се посочвал свещеникът, а за Църквата, безплодна преди, сега разцъфна дървото на Кръста за нейна сила и утвърждаване.

Песен 4.

Чух, Господи, тайната на Твоя промисъл, разбрах Твоите дела и прославих Твоето божество.

Песен 5.

О, преблажено дърво, на което беше разпънат Христос, Царят и Господ, и чрез което онзи, който чрез дървото измами (Адам и Ева), се провали, като се излъга за Тебе, прикования по плът Бог, Който даряваш мир на душите ни.

Песен 6.

В утробата на водния звяр Йона разпери ръцете си във вид на кръст и ясно предизобрази спасителните страдания; после, като излезе на третия ден, изобрази свръхестественото възкресение на прикования по плът Христос Бог, Който с тридневното Си възкресение просвети света.

Песен 7.

Изпълнената със заплахи и богоомразни хули безумна заповед на злочестивия тиранин разтревожи народите, но нито зверската ярост, ни пояждащият огън уплашиха тримата младежи, които сред огъня, при действието на росоносния дух, пееха: благословен си, Боже, всевъзпяван от отците ни и от нас.

Песен 8.

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Благословете Създателя Бог Отец, момчета, които по число сте равни с Троицата, хвалете снизходилото Слово, Което преобразува огъня в роса, и превъзнасяйте во веки Всесветия Дух, Който дава живот на всички.


Дяконът: Богородицата и майка на Светлината, с песни да възвеличим!

Честнейшую херувим 

Народът: (речитативДушата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой.

Честнейшую херувим, и слàвнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сýщую Богородицу тя величаем.

Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове.

По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог-Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.

Задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му; и Неговата милост е из рода в род за ония, които Му се боят.

Той показа сила с мишцата Си; разпръсна ония, които се гордеят с мислите на сърцето си.

Свали силни от престоли и въздигна смирени; гладни изпълни с блага, а богати отпрати без нищо.

Взе под закрила Израиля, Своя отрок, като си спомни милостта, – както говори на нашите отци, – към Авраама и семето му довека. 

9-та песен от катавасиите 

Тайнствен рай си, Богородице, от която без външна намеса произлезе Христос, Който посади на земята живоносното дърво на Кръста; като се издига то днес, ние му се покланяме и тебе величаем.


Малка ектения

С: Защото Тебе хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отец и Син, и Свети Дух, сега и винаги, и во веки веков.


Светилни

На мъчениците, гл. 2:

Нека възпеем чудните Макавеи: Елеазар, децата и Соломония, защото победиха нападението на змията – творец на злобата, и се увенчаха като служители на Закона.

Слава, и сега, на кръста: Кръсте, пазителю на цялата вселена; кръсте, красота на Църквата; кръсте, власт на царете; кръсте, на верните опора; кръсте, на ангелите слава и на демоните поражение.


Хвалитни стихири, глас 1:

Всякое дихание (Пс. 150)

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

На кръста, Подобен: Небѐсных чино́в:

6. Да извършат над тях писания съд. Тая чест е за всички Негови светии. (Пс. 149:9)


Почитаният Кръст подготвя да отидат на небето всички, ние, които му се покланяме с искрена вяра и хоровете на невеществените сили, Прикованият към него съединява всички, които му пеят с любов (на кръста).


5. Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс. 150:1)

Покланяйки се с вяра на честния кръст, да възпеем Разпнатия по своя воля на него Владика, и да очистим устите и душите си, и се просветлим с неговото духовно сияние като го хвалим.


4. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)

Някога Моисей подслади горчивата вода и избави Израил, когато направи кръстния знак, а всички ние верните да го запишем тайно и благочестиво в сърцата си, защото със силата му винаги се спасяваме.

На мъчениците, същия глас.

3. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)

Многострадалната майка призова децата си към подвиг, като каза: следвайте Авраамовата мъдрост, за да станете съучастници на жертвата на Исаак; а те послушаха съвета ѝ и я изпревариха, защото тя видя страданието на всеки от тях; по техните молитви, Боже, помилвай ни.


2. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)

Глас 4: Като седем избрани стълба, изсечени от словесен камък, те станаха непоклатим стълб на Закона; затова тъй направи, Спасителю, че да се запазят душите ни в света.

1. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

Глас 5: Като пазители на закона, синовете на Соломония пострадаха на съда, но извикаха към Антиох*: ние, Антиоше, страдаме за закона на баща си и нито огън, нито меч, нито зверове, нито рани ще ни отделят от него, но ще умрем заедно със старата си майка и учителя-баща, за да живеем заедно и да се радваме в безкрайни векове.

* Антиох Епифан, сирийски цар, който завладял Йерусалим около 180 г. преди Р. Хр.

Слава, глас 4: Започна война срещу Макавеите, дойдете, верни, да видим мъжеството, защото царят мъчител, който държи всички народи, беше удържан от старец, седем деца и една жена; затова по техните молитви, Боже, помилвай ни.


И сега, на кръста, същия глас:

Ти, Господи, помогна на кроткия Давид да покори чуждите народи, така че помогни на вярното наше войнство и с оръжието на кръста покори враговете ни. Покажи, Добросърдечни, старата Си милост към нас, и нека разберат, че Ти наистина си Бог, и че побеждаваме с надежда в Тебе, и се молим, както винаги, на Твоята пречиста Майка да получим голяма милост.


Велико славословие

Преди последното „Светий Боже“, свещеникът изнася светия кръст така:

Свещеникът покадява светия кръст, прави три поклона и го целува; след това взема дискоса на главата си и, предшестван от дякон (или църковнослужител), който кади с кадилница пред него, обхожда св. престол и през северните врата излиза от олтара, като пред тях върви свещоносец, а певците пеят бавно Святий Боже (на гл. 4, виж Пс. Мин. стр. 400).

Свещеникът като дойде насред храма, дето има приготвен от по-рано аналой, обикаля три пъти аналоя и застава пред него. Певците в това време допяват Святий Боже и свещеникът пред аналоя възглася: Премъдрост, да застанем прави! Като поставя дискоса върху аналоя. 

След това свещеникът изпява един път и певците два пъти Спаси Господи. В това време свещеникът обикаля три пъти около аналоя и кади. После прави три земни поклона, взема честния кръст в ръце, като запява: Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и святое воскресение Твое славим. Същото изпяват още два пъти певците и започват да пеят самогласната стихира от император Лъв, а народът целува кръста:

Самогласна стихира, глас 2:

Дойдете, верни, да се поклоним на животворящото Дърво, на което Христос, Царят на славата, доброволно простря ръце и ни издигна до първоначалното блаженство, което врагът отдавна ни открадна с примамката на удоволствието и направи да бъдем изгонени от Бога. Дойдете, верни, да се поклоним на Дървото, с което се сподобихме да трошим главите на нашите невидими врагове. Дойдете всички единоплеменици, да почетем кръста Господен с песни: „Радвай се, Кръсте, съвършено избавление на падналия Адам. С тебе се хвалят верните, тъй като с твоята сила са покорили врага. Тебе ние, християните, сега със страх целуваме и славиме Бог, Който беше прикован на тебе, казвайки: „Господи, Който беше прикован на него, помилвай ни, защото си добър и човеколюбив““.

* В типика пише, че след тази стихира се изпява „Спаси, Господи“ и започва св. литургия. Следните стихири ги няма в гръцкия миней. Ако има още хора да целуват кръста, може и тях да изпеете.


Глас 8: Днес Владиката на творението и Господарят на славата е прикован към кръста и е прободен в ребрата, вкусва жлъчката и оцета, Онзи, Който е сладостта на Църквата. Увенчава се с трънен венец Този, Който покрива небето с облаци. Облича се в одеждата на поруганието, и е удрян от ръка, образувана от пръст, Този, Който е създал човечеството със Своята ръка. По гърба приема бичуване Този, Който облича небето с облаци. Приема заплюване и рани, побои и подигравки; и всичко търпи заради мен, който съм осъден, Избавителят мой и Бог, за да спаси света от заблудата, защото е състрадателен.


Слава, глас 8: Днес Този, който е непристъпен по своята същност, става достъпен за мен, и страда, като ме освобождава от страстите. Този, Който дава зрение на слепите, е оплют от беззаконни устни и прие рани по гърба Си заради нас, пленените. Когато Неговата чиста Майка го видя на кръста, болезнено изрече: „Горко ми, Чедо мое, какво Си сторил? С доброта по-красив от всички хора, виждам, че Си бездиханен, без вид и красота. Горко ми, моя Светлина! Не мога да а Те гледам да спиш. Ранена съм в утробата, а ужасен меч пронизва сърцето ми. Възхвалявам Твоите страдания, покланям се на Твоята добрина, Дълготърпеливи, слава на Тебе.“


И сега, глас 6: Днес пророческото слово се изпълни. Защото, ето, покланяме се на мястото, където стояха краката Ти, Господи. И сега, когато ядохме от дървото на спасението, достигнахме свобода от страстите, които идват от греха, чрез молитвите на Богородица, единствен Човеколюбче.


Тропар на мъчениците, гл. 1

Чрез болките на светиите, които пострадаха за Тебе, Господи, бъди умилостивен и изцери всичките ни болести, молим Те, Човеколюбче.


——————————————————


На Литургията


Всекидневни антифони. 


След входа тропари: 

Тропар на кръста, глас 1:

Спаси, Господи, Твоя народ и благослови Твоето наследие, дари на православните християни победи над противниците и с кръста Си запази Твоето общество.

Тропар на мъчениците, гл. 1

От болките на светиите, които пострадаха за Тебе, Господи, бъди умилостивен и изцери всичките ни болести, молим Те, Човеколюбче.


И на храмовия светия.


Кондак, глас 4. От преп. Роман Сладкопевец

Издигнал се доброволно на кръста, Христе Боже, дарявай щедростите Си на едноименното Твое ново общество. Зарадвай ни с Твоята сила и ни давай победа над противниците, като Твоята помощ ни бъде оръжие на мир и знаме на непобедимост.


Пее се Святий Боже

Апостол на св. Макавеи (стр. 529), евангелие на 1 август (Ев., стр. 361). 

Причастен: Знаменася на нас свет лица Твоего, Господи. Алилуйя. (Стр. 227 от Пс. Литургия)


Водосвет

След отпуст на св. литургия (а дето по някаква причина не се отслужва св. литургия на този ден – след отпуст на утринната) се извършва водосвет по реда, изложен в минея. Този ред е еднакъв с реда, указан в требника.


Внасянето на св. кръст става на 1 август вечерта, непосредствено след вечернята, по следния ред:

Свещеникът, както е в одежди: кади св. кръст пред аналоя, взема го с дискоса на главата си и предшествуван от църковнослужители със светилник и кадилница, влиза в св. олтар през царските двери и слага дискоса на св. престол. В това време певците пеят: Спаси Господи. Свещеникът след това покадява св. кръст, целува го и го оставя на мястото, където стои през цялата година.

No comments:

Post a Comment