Общи служби

Молебни

Октоих

Требник

Thursday, 28 December 2023

Неделя след Рождество Христово и Отдание на празника

Отдание на РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО

Когато се падне в неделя, 31 декември


  • Службата за св. Мелания се премества в предния ден. Тази служба ще се повтори през 2028 г. Подредена е по типик, стр. 162.


ГЛАС 5. В СЪБОТА НА ВЕЧЕРНАТА СЛУЖБА

 

Господи, воззвах (Пс. 140:1-2), на 10, глас 5:

Господи, към Тебе викам, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, към Тебе викам: побързай към мене, чуй гласа на молбата ми, когато викам към Тебе, чуй ме Господи! 

Да възлезе молитвата ми като тамян пред Твоето лице, въздигането на ръцете ми – като вечерна жертва, чуй ме Господи.

 

Стих: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс. 141:7А)

Чрез Tвоя почитан кръст, Христе, Ти посрами дявола и с възкресението Си притъпи жилото на греха и ни спаси от вратите на смъртта, Единородни Сине, прославяме Те.


Стих: Около мене ще се съберат праведните, кога ми сториш благодеяние. (Пс. 141:7Б)

Далият възкресението на човешкия род беше заведен като овца на клане, князете на ада трепереха пред Него и портите на плача се отвориха, защото влезе Христос, Царят на славата, и каза на окованите: излезте! И на онези в тъмнината: покажете се!


Стих: От дън душа викам към Тебе, Господи. Господи, чуй гласа ми. (Пс. 129:1-2А)

Велико чудо! Създателят на невидимите сили от човеколюбие пострада по плът, Безсмъртният възкръсна. Елате всички народи да Му се поклоним, защото чрез Неговото добросърдечие се избавихме от заблудата, научихме се да възхваляваме единия Бог в три лица.


Други стихири на празника, глас 2:

Стих: Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбите ми. (Пс. 129:2Б)

От св. патр. Герман: Дойдете да се възрадваме в Господ, като разкажем настоящото тайнство: разруши се стената, която ни отделяше от Бога, прибиран е огненият меч и херувимът отстъпва от дървото на живота, а аз се приобщавам към райската наслада, от която се лиших заради непослушанието. Защото неизменният Образ на Отец – Образът на Неговата вечност приема облика на раб, произлизайки от невкусилата брак майка, без да претърпи изменение. Той остана Такъв, Какъвто беше – истински Бог и прие на Себе Си това, което не беше, като стана човек поради човеколюбието Си. Към Него нека извикаме: Боже, роден от Девата, помилвай ни!


Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3-4А)

От св. патр. Анатолий: С раждането на Господ Иисус от светата Дева целият свят се просвети: пастирите засвириха и мъдреците се покланиха, ангелите възпяваха, а Ирод се смути, че се яви в плът Бог – Спасителят на нашите души.

 

Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс. 129:5)

Твоето царство, Христе Боже, е царство на всички векове и Твоето владичество е във всеки род; като се въплъти от Светия Дух и се въчовечи от Приснодева Мария, със Своето пришествие Ти засия като светлина за нас, Христе Боже; светлина от светлина, сияние на Отец, Ти просвети цялото творение; всичко, което диша, Те възхвалява, защото си образ на Отческата слава. Ти, Който си вечносъществуващ и предвечен, и си възсиялият от Девата Бог, помилвай ни!


Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс. 129:6)

Какво да Ти принесем, Христе, за това, че заради нас се яви на земята като човек? Всяко създадено от Тебе творение Ти принася благодарност: ангелите – песен, небесата – звезда, мъдреците – дарове, пастирите – удивление, земята – пещера, пустинята – ясли, а ние – майката Дева. Предвечни Боже, помилвай ни!

Други стихири от Неделя след Рождество, глас 1:

Подобен: Небесных чинов:

Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс. 129:7Б-8)

Да възхвалим всички прародителя на Бог, цар Давид, защото от него произлезе жезълът – Девата, а от нея разцъфна цветето Христос, и избави Адам и Ева от тлението като милостив.


Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

В старостта си Йосиф Обручник ясно видя изпълнението на пророчествата! След като получи необичаен годеж, прие просветление от ангелите, които извикаха: Слава на Бога, защото Той изпрати мир на земята!


Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

Да възхвалим всички Божия брат, като истински светител, който и през мъките доблестно просия. По неговите молитви, Иисусе Боже наш, повит в пелени в пещерата, спаси всички, които Те възпяват!


Слава, глас 6: Почитаме благочестивите Давид и Яков, царя-пророк и апостола – първия епископ, защото чрез тяхното учение като се избавихме от измамата, прославяме Христос, Който възсия от Девата и се въплъти за спасение на нашите души.


И сега, глас 2, от преподобна Касия:

Когато Август стана единовластник на земята, прекрати се многовластието сред хората; а когато Ти се въчовечи от чистата Дева, премахна се многобожието на идолите; страните по света се подчиниха на едно земно царство и народите повярваха в едната божествена Власт, хората се записаха според повелението на императора, а ние, вярващите, се записахме в името на Твоята божественост – нашия въчовечил се Бог! Велика е Твоята милост, слава Тебе!


Вход с кадилница. Свете тихий

Най-древната християнска молитва

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен, Пс. 92

Дяконът: В премъдростта да внимаваме. Вечерен прокимен на гл. 6.

Господ царува; облечен е с величие. 

Стих: Облечен е Господ с могъщество и препасан.

Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. 

Стих: Твоят престол е утвърден открай време. Ти си вечен. (стихове 1-2)


Сугуба ектения.


Вечерно славословие

Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца и Сина, и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!


Просителна ектения 


Стиховни стихири, възкресни, глас 5

Издигаме гласове в песен да възвеличим Тебе, Спасителя Христос, Който се въплъти и не се отдели от небесата, защото като човеколюбив Господ прие кръст и смърт заради нашия род, разруши вратите на ада, възкръсна на третия ден и спаси душите ни.


Стих: Господ царува; Той е облечен с величие. (Пс.92:1А)

Когато бяха прободени Твоите ребра, Животодателю, Ти изля потоци на опрощение, живот и спасение върху всички нас, а като прие смърт по плът, дарува ни безсмъртие, и като се всели в гроба, Ти ни освободи, като Бог ни възкреси със Себе Си в слава и затова викаме: човеколюбиви Господи, слава на Тебе.


Стих: Затова вселената е утвърдена и няма да се поклати. (Пс.92:1В) 

Твоето разпятие и слизане в ада са странни, Човеколюбче, защото Ти го плени и като Бог възкреси със Себе Си в слава онези, които бяха затворени от древност, отвори рая и ги удостои да му се насладят; затова дарувай и на нас, които славим Твоето възкресение на третия ден, очистване на греховете, удостой ни да живеем в рая, защото само Ти си милостив.


Стих: На Твоя дом, Господи, подобава светост през дълги дни. (Пс.92:5Б) 

Ти, Който заради нас прие страдание по плът и възкръсна от мъртвите на третия ден, изцели страстите на нашата плът и ни вдигни от нашите люти грехове, Човеколюбче, и ни спаси.


Слава, от Нед. след Р. Х., глас 6: На свещениците – спомен, а на царете стана сила и веселие Твоето Рождество, и хвалейки се с него, възвестяваме: Отче наш, Който си на небесата, да се свети Твоето име, Човеколюбче!


И сега, от Р. Х., глас 4: В пещера се Ти посели, Христе Боже, и ясли Те приеха, а пастирите и мъдреците Ти се поклониха; тогава се изпълни проповядваното от пророците и ангелските сили се удивяваха, зовейки така: Слава на Твоето снизхождение, единствени Човеколюбче!


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи – светлина за просвета на езичниците и слава на Твоя народ Израиля“. (Лука 2:29-32)


Трисвятое


Възкресен тропар, глас 5.

Нека възпеем, верни, Словото, събезначално на Отец и Дух Свети, Което се роди от Дева за нашето спасение, и да Му се поклоним, защото благоволи да претърпи смърт, и да възкреси умрелите със Своето славно възкресение.


Слава, от нед. след Р. Х., глас 2:

Благовествувай, Йосифе, за чудесата на Давид, праотеца на Бог, защото ти видя Девицата да ражда, с пастирите си славословил, с мъдреците се поклони, получи вест от ангела. Моли Христа Бога да спаси нашите души!


И сега, тропар на Рождество, глас 4:

Твоето раждане, Христе Боже наш, озари света със светлината на познанието, защото чрез него тези, които служеха на звездите, от звездата се научиха да се покланят на Тебе, Слънцето на правдата, и да познават Тебе – Изтока свише. Господи, слава Тебе!


––––––––––––––––––-


ГЛАС 5. В НЕДЕЛЯ НА УТРИННАТА СЛУЖБА

 

Бог Господь, гл. 5

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.


Тропар, глас 5.

Нека възпеем, верни, Словото, събезначално на Отец и Дух Свети, Което се роди от Дева за нашето спасение, и да Му се поклоним, защото благоволи да претърпи смърт, и да възкреси умрелите със Своето славно въкресение. (2 пъти)


Слава, от нед. след Р. Х., глас 2:

Благовествувай, Йосифе, за чудесата на Давид, праотеца на Бог, защото ти видя Девицата да ражда, с пастирите си славословил, с мъдреците се поклони, получи вест от ангела. Моли Христа Бога да спаси нашите души!


И сега, тропар на Рождество, глас 4:

Твоето раждане, Христе Боже наш, озари света със светлината на познанието, защото чрез него тези, които служеха на звездите, от звездата се научиха да се покланят на Тебе, Слънцето на правдата, и да познават Тебе – Изтока свише. Господи, слава Тебе!


Малка ектения: Възглас: Защото Твоя е властта и Твое е царството…


Първи възкресни седални, глас 5

Кръста Господен да похвалим, светото погребение с песни да почетем, и Неговото Възкресение силно възхвалим; защото Той като Бог съвъзкреси мъртвите от гробовете, плени царството на смъртта и дяволската сила, и направи  да изгрее светлина за онези в ада.


Стих: Стани, Господи Боже мой, дигни ръката Си, не забравяй Твоите до край потиснати. (Пс.9:33)

Господи, беше наречен мъртъв, но всъщност Си умъртвили смъртта, като беше положен в гроб, за да опустошиш гробовете. Войници отгоре охраняваха гроба, докато Ти долу възкреси мъртвите от всички епохи. Всесилни и неразбираем Господи, слава на Тебе.


Слава, и сега, Богородичен: Радвай се, Света планина, върху която самият Бог е стъпвал. Радвай се, Жив храст, който горя, но не изгоря. Радвай се, единственият мост, който свързва света с Бога и води смъртния човешки род към вечния живот. Радвай се, непорочна Девице, която без да познава мъж роди Спасението на нашите души.


Малка ектения: Възглас: Защото си благ и човеколюбив Бог и на Тебе възнасяме слава…


Втори възкресни седални, глас 5:

Господи, като възкръсна на третия ден, и след като Апостолите Ти се поклониха, Петър викана към Тебе: „Жените приеха дръзновение, а аз се страхувах. Разбойникът заяви Твоята божественост, а аз се отрекох. Ще ме призовеш ли вече за свой ученик или пак ще ме назначиш като рибар в дълбините? Приеми ме, Боже, разкаяния и ме спаси“.


Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Пс.9:1)

Господи милостиви, беззакониците Те приковаха сред осъдените и Ти прободоха с копие реброто. Прие погребение, разруши портите адови и на третия ден възкръсна. Жените тичаха да Те видят и обявиха възкресението на апостолите. Многовъзнасян Спасителю, когото Ангелите възхваляват,  благословен Господи, слава на Тебе.


Слава, и сега: Богородичен: Безмъжна Невесто, която въпреки това си родила Бога, променяйки болката и скръбта на Ева в превъзходна радост, ние, верните, сега те възхваляваме и покланяме; защото си ни издигнала от древната клетва. И сега се молѝ непрестанно, Всевъзпявана и Пресвята, да бъдем спасени.


„Благословен си, Господи“, Глас 5

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Пс.118:12

Съборът на ангелите се удиви, като Те видя между мъртвите, а като разруши силата на смъртта, Спасителю, със Себе Си възкреси Адам и освободи всички от ада.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Блестящият в гроба ангел благовестеше на мироносиците: защо разтваряте мирото с милостиви сълзи, ученички? Вижте гробницата и разберете, че Спасителят възкръсна от гроба.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Много рано мироносиците изтичаха при Твоя гроб ридаейки, но застана пред тях ангелът и рече: „Свърши времето за ридания, не плачете, а кажете на апостолите за възкресението.

Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби!

Жените мироносици ридаеха, когато дойдоха при Твоя гроб с миро, Спасителю, а ангелът ясно им заяви: защо смятате Живия за мъртъв? Той като Бог възкръсна от гроба.

Слава

Покланяме се на Отец и Неговия Син, и на Светия Дух, Свята Троица в едно същество, и със серафимите казваме: свят, свят, свят си, Господи!

И сега

Като роди Животодателя, Дево, ти избави Адам от греха, а на Ева даде радост вместо скръб, въплътилият от тебе Бог и Човек доведе към живот отпадналите от живота. 

Алилуйя, алилуйя, алилуйя, слава на Тебе, Боже! (3 пъти)


Малка ектения

Свещеникът: Защото е благословено Твоето име и е величествено царството Ти…


Ипакои глас 5

Смутени от видението на ангела, и озарени в душите си от божественото възкресение, мироносиците донесоха добри вести на апостолите. „Обявявайте възкресението Господне сред езичниците, защото Той чрез вас прави чудеса, като ни дава велика милост.“


Степенни (*Стъпални), глас 5 


Антифон 1:

Когато съм огорчен, пея на Тебе, като Давид, Спасителю мой. Избави душата ми от хитър език.

Благословен е животът на онези, които живеят в пустинята, от божествена любов окрилени.

Слава: Чрез Светия Дух се поддържат всички неща, видими и невидими; защото Той наистина е самовластен, и е един от Троицата.

И сега, същия.

Антифон 2:

Душо моя, нека се издигнем в планините; да отидем там, откъдето идва помощта.

Нека Твоята докосваща ме десница, Христе, от всякакво коварство да ме съхрани.

Слава: На Светия Дух богословски да кажем: „Ти си Бог, живот, любов, светлина, ум; Ти си доброта; Ти царуваш вечно“.

И сега, същия.

Антифон 3:

Понеже ми казаха: „Да влезем в дворите на дома Господен“ (Пс.115), изпълних се с голяма радост и изпращам молитвите си.

В дома на Давид се извършват страховити неща; затова в него ще бъде огън, изгарящ всяка срамна мисъл.

Слава: В Светия Дух, както в Отца и Словото, е основата на живота; от Него всяко същество се оживотворява.

И сега, същия.

Прокимен Пс.9

Глас 5: Стани, Господи Боже (мой), дигни ръката Си, не забравяй (Твоите до край) потиснати. (Ст.33) Стих: Ще Те славя, Господи, от все сърце, ще възвестявам всички Твои чудеса. (Ст. 2)


Канон възкресен, глас 5:

Песен 1

Ирмос: Христос, победителят в битките, с мощна ръка хвърли в Червено море конете и конниците, а спаси Израил, който Му пее победната песен.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Събранието на еврейските водачи, което раждаше само тръни, не показа към Тебе, Благодетелю Христе, нежна майчина любов, а увенча с трънен венец Този, Който освободи праотеца (Адам) от проклятието на тръните (Бит. 3:18).

Животодавецо безгрешен, Ти се наведе в рова и възкреси мен, който паднах; и изтърпя гнилостното ми тление без да те докосва, Христе; и ме облагоуха с мирото на Твоята божествена същност.

Богородичен: Клетвата е развързана, скръбта при раждане е спряна; защото благословената и благодатна (Мария), озари верните с радост, разцъфна благословение за целия свят когато роди Христос.


Първият канон на празника, глас 1, творение на св. Козма Маюмски, чието краегранесие е: Христос вочелове́чився, е́же бе, Бог пребыва́ет.

Песен 1

Ирмос: Христос се ражда – славете Го! Христос слиза от небесата – посрещнете Го! Христос е на земята – възвисете се! Пейте на Господ, всички на земята, радостно Го възпейте, народи, защото се прослави!

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Човекът, създаден по Божия образ, погинал заради престъпление, целия оставен на тлението, отпаднал от божествения превъзходен живот, мъдрият Създател наново го обновява, защото Той е прославен.

Виждайки Творецът как човекът, който създаде с ръцете Си, загива, навеждайки небесата сега слиза; чрез чиста и свята Дева се съединява изцяло с неговата природа, като наистина прие плът, защото Той се прослави.

Мъдростта, Словото, силата и сиянието, Синът на Отца, Христос Бог, като се въплъти тайно от силите горе и от хората на земята, ни обнови, защото се прослави.


Канон на св. отци от нед. след Р. Х., глас 4. Творение на Козма Маюмски (+776).

Песен 1

Ирмос: Ще те възпявам, Господи Боже мой, защото Ти изведе народа от египетското робство и покри с вода колесниците и войската на фараона.

Припев: Свети отци, молете Бог за нас!

Като празнуваме рождественските тържества в чест на Въплътения заради нас, нека радостно възпеем Яков, брата Божий, и Давид, праотеца на Бог.

Ангелски хорове застанаха пред Йосиф* във Витлеем, и рекоха: слава във висините! С тях да възпеем Този, Който благоволи да се въплъти.

* в гръцката версия е „пред пастирите“.

Слава: Богоотче Давиде, като привлечеш праведния Яков, възпей с гуслата Господ*, въплътил се от потомците на Йесей.

* в гръцката версия е „Словото“.

И сега, Богородичен: Ще Те възпея, Господи Боже мой, защото си роден от света майка Дева, и си я явил надежда за нашите души.


Възкресна Песен 3

Ирмос: Христе, Който със Своята заповед постави земята върху нищото и я окачи да тегне неудържимо, утвърди Църквата Си върху непоклатимия камък на Твоите заповеди, единствен благ и човеколюбец!

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Принесоха Ти жлъчка в замяна на меда, който сукаха от скалата в пустинята по чуден начин, Христе; а за благодарност Ти дадоха оцет за маната, неблагодарните израилеви синове.

Тези, които някога бяха покрити от светозарния облак, положиха в гроба Христос самият Живот, но със собствена сила Той възкръсна, от висините изпрати озарението на Духа, което тайно осенява всички верни.

Богородичен: Ти, Майко Божия, девствено и без майчини болки роди Този, Който засия от нетленния Отец. Затова ние православно проповядваме, че си Богородица, защото роди въплътеното Слово.


Празнична Песен 3

Ирмос: Да възкликнем към Христос Бог, Родения преди всички векове непостижимо от Отца Син, Който в последните дни се въплъти безсеменно от Дева: Свят си, Господи, Който възвиси нашия род!

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

И́же дохнове́ния прича́щся лу́чшаго Ада́м пе́рстный и к тле́нию попо́лзся же́нскою ле́стию, Христа́ от Жены́ ви́дя, вопие́т: и́же мене́ ра́ди по мне быв, Свят еси́, Господи.

Соо́бразен бре́нному умале́нию растворе́нием, Христе, быв и причасти́ем пло́ти го́ршия, пода́в Божественнаго естества́, зе́млен быв, и пребы́в Бог, и возвы́сивый рог наш, Свят еси́, Господи.

Витлееме, весели́ся, князе́й Иу́довых Сый Царь: Изра́иля бо пасы́й на ра́мех Херуви́мских, из тебе́ про́йде Христос я́ве и вознесы́й рог наш над все́ми воцари́ся.


На отците Песен 3

Ирмос: Утвърждение на уповаващите се на Тебе, Христе Боже, като човеколюбив утвърди ни в Твоята православна вяра.

Припев: Свети отци, молете Бог за нас!

Всички заедно с ангелите да възпеем Родения по плът безсеменно от девица Христос Бог, като възкликваме: слава във висините Богу (Лука 2:14).

Вярващи, нека заедно с Давид и Яков по достойнство с песни да почетем най-тържествения празник на Този, Който заради нас смири Себе Си (Фил. 2:7).

Слава: Като жених из брачния си чертог (Пс. 18:6), от утробата на майка си ще дойде Господ, каза Давид, когото сега заедно с Яков възпяваме.

И сега, Богородичен: Да почетем Мария, която не е познавала брака и роди Бога, защото чрез нея изгря за нас Слънцето на правдата (Мал. 4:2).


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Кондак възкресен, глас 5.

Подобен: Собезначальное Слово:

Слезе до ада, Спасителю мой, и разби портите му, като всемогъщ. Като Творец възкреси мъртвите със Себе си, и строши жилото на смъртта, освободи Адам от проклятието, Човеколюбче. Затова всички викаме към Тебе, спаси ни, Господи.


Икос възкресен: Жените чуха думите на Ангела и отложиха плача си, зарадваха се и се разтрепериха като видяха Възкресението. И ето, Христос дойде при тях, казвайки: „Радвайте се; дерзайте, Аз победих света и освободих затворниците. Отидете бързо при учениците и ги уведомете, че отивам преди вас да проповядвам в града Галилейски.“ Затова всички викаме към Тебе, спаси ни, Господи.


Седален на отците, глас 3. Подобен: Дева днесь:

Праведния Йосиф, обручника на Девата, заедно с Давид и Яков, да възпеем както подобава, защото те вървяха по праведните пътеки и достигнаха небесните обители, като достойно ликуват (сега) с ангелите, просят за нас опрощение на греховете.


Слава, и сега, глас 1. Подобен: Лик Ангельский:

Чинът на пророците божествено празнува чудото, станало в тебе, Дево, защото ти на земята роди въплътения Бог и с вяра мъдреците заедно с Йосиф възвестяват на боготеца Давид чудесата.


Възкресна Песен 4

Ирмос: Като проумя прозорливо Твоето божествено снизхождане, Христе, Авакум с трепет извика към Тебе: Ти дойде за спасение на Твоя народ, за да спасиш Твоите помазани. (Ав.3:13).

Провидя се образ на Твоя пречист кръст, когато в пустинята Мойсей направи сладки горчивите води на Мера* с помощта на дървото (Из.15:25), Добри: дървото е Твоят кръст, който убива вкуса на смъртта.

* (Из.15:23)

Ти прие кръст заради дървото на познанието, жлъчка заради сладкия забранен плод, Спасителю мой, а заради тлението на смъртта, проля Божествената Си кръв.

Богородичен: Без съчетаване си заченала целомъдрено в утробата си и без болки си родила, а след раждането по плът на Бога, си останала девица.


Празнична Песен 4

Ирмос: Христе, произлязъл си от Дева като израстък от Йесеевия корен и цвят от него; Ти, Възхваленият, Който си невеществен и си Бог, си дошъл (при нас), като се въплъти от непозналата мъж (Мария) сякаш от планина със сенчеста гора; слава на Твоята сила, Господи!

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Егоже дре́вле прорече́ Иа́ков, язы́ков ожида́ние, Христе, от коле́на Иу́дова возсия́л еси́ и си́лу Дама́скову, Самари́йскую же коры́сть прише́л еси́ испроврещи́, лесть пременя́я в ве́ру боголе́пну: слава си́ле Твое́й, Господи.

Волхва́ дре́вле Валаа́ма словесы́ ученики́, му́дрыя звездоблюсти́тели, ра́дости испо́лнил еси́, звезда́ от Иа́кова, возсия́в, Влады́ко, язы́ков нача́ток вво́димый прия́л же еси́ я́ве: слава си́ле Твоей, Господи.

Я́ко на руно́, во чре́во Де́вы сшел еси́ дождь, Христе, и я́ко ка́пли, на зе́млю ка́плющия. Етиопия, и Фарси́с, и Арави́тстии о́строви же, Сава́, Ми́дов всю зе́млю держа́щии, припа́доша Тебе́, Спа́се: слава си́ле Твое́й, Господи.


На отците Песен 4:

Ирмос: Възвестявайки Твоето идване на земята, Христе Боже, пророкът с радост възкликна: слава на Твоята сила, Господи!

Припев: Свети отци, молете Бог за нас!

Да се поклоним на Родения заедно с мъдреците, и с ангелите и Йосиф да ликуваме, викайки богодостойно: слава във висините на Христа Бога!

Христос, Който царува над всички царе, роден по плът от семето на Давид, прие избрания Яков за Свой брат, както Сам Той благоволи.

Слава: Господ Бог, Който се яви в плът от Девата, прослави заедно паметта ви, свети Якове, най-виден от апостолите, и всеблажени Давиде.

И сега, Богородичен: Ти, която надмина херувимските чинове и носи Бога в плът на ръцете си, Богородице безмъжна, радвай се!


Възкресна Песен 5

Ирмос:  Рано бързам към Тебе, Който се обличаш със светлина като с дреха (Пс.103:2), и Ти казвам: просвети помрачената ми душа, Христе, защото единствен си добросърдечен.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Господ на славата, който прие безславна форма, доброволно, без чест виси на дървото, като промисля неизказано за мене божествена слава.

Ти ме преоблече в нетление, Христе, нетленно вкусвайки в плът тлението на смъртта, и възкръсвайки на третия ден от гроба.

Богородичен: Ти роди безсеменно Христос, Който е нашата правда и изкупление, Богородице, като освободи от клетвата природата на нашия праотец (Адам).


Празнична Песен 5

Ирмос: Бидейки Бог на мира и Отец на милостта, Ти си ни изпратил Вестителя на Твоя велик съвет, Който ни носи мир. Затова, доведени до светлината на богопознанието, от тъмна нощ сме станали да Те славословим, Човеколюбче.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

В рабе́х ке́саревым повеле́нием написа́тися поко́рься, и нас, рабы́ су́щия, врага́ и греха́ свободи́л еси́, Христе, весь же по нам обнища́в, и пе́рстнаго от сама́го еди́нения и обще́ния богосоде́лал еси́.

Се Дева, я́коже дре́вле рече́, во чре́ве прие́мши, родила́ есть Бога вочелове́чшася и пребыва́ет Дева. Ея́же ра́ди примири́вшеся Бо́гу, гре́шнии, Богоро́дицу су́щую вои́стинну, ве́рнии, воспои́м.


На отците Песен 5:

Ирмос: Возсиявый Свет, и просветивый утро, и показавый день, слава Тебе, слава Тебе, Иисусе, Сыне Божий.

Припев: Свети отци, молете Бог за нас!

От Девы Чистыя благоволивый родитися, Боже воплотивыйся, слава Тебе, слава Тебе, Иосиф вопияше.

От Девы рождейся и память уяснивый Давида и Иакова, слава Тебе, слава Тебе, Иисусе, Сыне Божий.

Слава: Егоже пророк Давид Дождь на Руно нарицаше Богодохновенно, Иаков проповеда Иисуса, Сына Божия.

И сега, Богородичен: Ангела глас немолчно тварь приносит Тебе, Дево: радуйся, Мати Чистая Иисуса, Сына Божия.


Възкресна Песен 6

Ирмос: Владико Христе, укроти бушуващото от душегубни вълни море на страстите и като милосърден вдигни ме от тлението.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Подхлъзна се в тление нашият праотец, Владико Христе, като яде забранен плод, а сега отново е изведен към живот чрез Твоите страдания.

Ти, Владико Христе, Който си животът, слезе в ада и унищожи този, който ни погубва, като чрез тлението (Си) ни дари възкресението.

Богородичен: Девата роди и след раждането остана чиста; като наистина девствена Майка, понесе Онзи, Който държи в ръцете Си всичко.


Празнична Песен 6

Ирмос: Морското чудовище освободи Йона като младенец от утробата си – невредим, както го беше погълнал. Така и Бог Слово, вселил се в Девата и приел плът, премина през нея, като я запази неповредена; тъй като не се роди по обичаен начин, Той съхрани родилата ненаранена.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Прии́де, вопло́щся, Христос Бог наш из чре́ва, его́же Оте́ц пре́жде денни́цы ражда́ет; правле́ния же держа́ Пречи́стых сил, в я́слех ско́тиях возлежи́т и пелена́ми повива́ется, разреша́ет же многоплете́нныя плени́цы прегреше́ний.

Ю́но из Ада́ма отроча́ смеше́ния, роди́ся Сын и ве́рным даде́ся, бу́дущаго ве́ка Сей есть Оте́ц и Нача́льник и нарица́ется Вели́каго Сове́та А́нгел. Сей кре́пок Бог есть и держа́й о́бластию всю тварь.


На отците Песен 6:

Ирмос: Возопи, прообразуя погребение тридневное, пророк Иона, в ките моляся: от тли избави мя, Иисусе, Царю сил.

Припев: Свети отци, молете Бог за нас!

Предстояху, ужасающеся, чини Небеснии вертепу и Рождество пречистое воспеша немолчно: слава в Вышних Богу рождшуся.

Сел еси на Престоле, якоже клялся еси, Владыко, пророку Давиду, от Плода чрева Его прошед, Иакову же Церкве предал еси престол, Христе.

Слава: Царь убо Давид, и пророк чуден, и праотец показася Божественнаго воплощения, первоепископ же ученик Иаков Иисусов.

И сега, Богородичен: Молимся, о рабех Твоих, Дево Богородице, из Тебе Воплощеннаго моли, яко Тя и Едину Предстательницу нашу вемы.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души и на Тебе слава въздаваме…


Кондак на светиите, глас 3.
Подобен: Дева днесь:

Божественият Давид се изпълва с веселие в този ден, a Йосиф и Яков принасят хвала, защото, като приеха венеца на родството с Христа, радват се и възпяват Родилия се неизказано на земята, и викат: Милостиви, спаси тези, които Те почитат!

Икос: По неизказан замисъл Безплътният се ражда в плът, Неописуемият е видян сега в тяло, като запазва непроменени и двете природи, Безначалният по природа и единственият Надвременен приема начало, Всесъвършеният се вижда като младенец, Този, Който носи всичко, е носен на ръце, затова като Бог Той увенчава с Рождеството Си почетените да бъдат Негови родственици; тях и ние прославяме с вяра и непрестанно пеем: Милостиви, спаси тези, които Те почитат!

Синаксар: На 31 декември празнуваме паметта на св. преп. Мелания Римлянка.

В тази неделя след Рождество Христово почитаме и светите и праведни Божии предци: Йосиф, обручникът на света Богородица; Яков, брат Господен; и пророк и цар Давид; по техните молитви, Христе Боже, помилуй и ни спаси. Амин.


Възкресна Песен 7

Ирмос: Превъзнесеният Господ на нашите отци угаси пламъка, ороси момците, които Му пееха в един глас: Боже, благословен си!

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Покрил си се с плът като стръв, с Твоята Божествена сила си извлякъл змията, като издигаш тези, които ти пеят: Боже, благословен си.

Невместимият, Който даде на огромната земя да съществува, лежи по плът в гроба; на Него всички пеем: Боже, благословен си.

Богородичен: Едно по ипостас, но в две естества си родила въплътения Бог, Всенепорочна, Комуто всички възпяваме: Боже, благословен си.


Празнична Песен 7

Ирмос: Момците, възпитани в благочестие, презряха нечестивата заповед, не се побояха от огнената заплаха, но стояха сред пламъка и пееха: „Благословен си, Боже на отците ни!“

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Па́стырие, свиря́юще, ужа́сно светоявле́ние получи́ша: слава бо Госпо́дня облиста́ их, и А́нгел, воспо́йте, – вопия́, – я́ко роди́ся Христос, отце́в Бог благословенный.

Внеза́пу с сло́вом А́нгеловым Небе́сная во́инства, слава, – вопия́ху, – Бо́гу в Вы́шних, на земли́ мир, в челове́цех благоволе́ние: Христос возсия́, отце́в Бог благословенный.

Глаго́л что сей? – реко́ша па́стырие, – прише́дше, уви́дим бы́вшее, Божественнаго Христа́. Витлеема же доше́дше, с Ро́ждшею покланя́хуся, воспева́юще: отце́в Боже, благословен еси́.


На отците Песен 7

Ирмос: Авраамстии иногда в Вавилоне отроцы пещный пламень попраша, песньми взывающе: отец наших Боже, благословен еси.

Припев: Свети отци, молете Бог за нас!

Паче слова Рождеству Богородицы Марии лицы Ангельстии дивящеся, Иосифу вопияху: в Вышних слава, и на земли мир.

Невестоводец убо Давид, чертожник же Божественныя Церкве Иаков бывше, глаголаху: воплощейся нас ради, Боже, благословен еси.

Слава: Иже во пророцех царь и во царех пророк, со Иаковом Богомудрым и нам воспой: воплощейся нас ради, Христе, благословен еси.

И сега, Богородичен: В неопальней купине и росодательней пещи Ты прописавшися, Мати Пречистая, без семене родила еси воплощеннаго Бога, Присноблагословенная.


Възкресна Песен 8

Ирмос: Момците в пещта съставиха всемирен хор и пееха на Тебе, Твореца на всичко: всички дела възпявайте Господ и Го превъзнасяйте вовеки.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Ти се помоли за чашата на доброволните спасителните страдания сякаш не са доброволни: две воли на двете същности, които носиш във вековете, Христе.

С Твоето слизане в ада, Христе, той избълва всички, които бяха мъртви поради древната измама, и който Те превъзнасят през всички векове.

Богородичен: Тебе, която неизказано и в девство роди богочовешки Господ (само) чрез дума, ние, всичките Му дела, Дево, те благославяме и превъзнасяме през всички векове.


Празнична Песен 8

Ирмос: Даващата прохлада пещ беше предобраз за свърхестествено чудо, защото не изгори хвърлените в нея младежи, както и огънят на Божеството не изгори утробата на Девата, в която влезе. Затова, прославяйки (Бога), нека запеем: „Всяка твар да благославя Господ и да Го превъзнася во веки!“

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Влече́т Вавило́ня дщи о́троки плене́нныя Дави́довы от Сио́на к себе́, дароно́сцы же слет волхвы́ де́ти, Дави́дове Богоприя́тней дще́ри моля́щияся. Тем, воспева́юще, воспои́м: да благослови́т тварь вся Го́спода и превозно́сит во вся ве́ки.

Орга́ны уклони́ша плаче́вныя пе́сни, не поя́ху бо в земли́ чужде́й о́троцы Сио́новы, Вавило́нскую же разреша́ет лесть всю и мусики́йския соста́вы, в Витлееме возсия́в, Христос. Тем, воспева́юще, воспои́м: да благослови́т тварь вся Го́спода и превозно́сит во вся ве́ки.

Коры́сти Вавило́н ца́рства Сио́ня и плене́нное бога́тство прия́т, сокро́вища же Христос в Сио́н сего́, и цари́ звездо́ю наставля́я, звездоблюсти́тели влече́т. Тем, воспева́юще, воспои́м: да благослови́т тварь вся Го́спода и превозно́сит во вся ве́ки.


На отците Песен 8:

Ирмос: Царя Христа,Егоже исповедаша плененнии отроцы,в пещи глаголюще велиим гласом:вся дела, пойте Господа.

Припев: Свети отци, молете Бог за нас!

Воплощшагося Христа, Егоже славословиша Небесныя силыи Иосиф обручник непрестанно воспевает: вся дела, Господа пойте и превозносите Его во веки.

Воплощшагося Христа, Егоже прорече Давид Богоотеци людем проповеда Иаков, вопия:вся дела, Господа пойте и превозносите Его во веки.

Слава: От Девы рождшагося Христаи возвеличившаго Давидову и Иаковлю священную память, яко другов Его, вся дела, Господа пойте и превозносите Его во веки.

И сега, Богородичен: Царя Христа, Егоже нам роди Богородица Мария,и по Рождестве пребысть Дева Чистая, вся дела, Господа пойте и превозносите Его во веки.


Възкресна Песен 9

Ирмос: Исаие, ликувай, Девицата зачена в утробата и роди Син Емануил (Ис.7:14), Който е Бог и човек. Изток е името Му. Него величаем, а Девицата облажаваме.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свето възкресение.

Ти, Владико Христе, прие от утробата на Девата в себе си природата на падналия човек, напълно се присъедини към нея, но изобщо не си участвал в греха: Ти освободи всички от тлението чрез пречистите Твои страдания.

Откакто Твоята божествена кръв се изля за нас от Твоите пречисти и животворящи ребра, Владико Христе, тогава идолската жертва престана, а цялата земя Ти принася хвалебна жертва.

Богородичен: Не безплътен Бог, нито отново просто смъртен човек роди чистата и нескверна Девица, а съвършен човек и в действителност съвършен Бог. Него величаем  с Отца и Светия Дух.


Празнична Песен 9

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Мъдреците, гледайки дивния път на необичайната нова, неотдавна засияла небесна звезда, свидетелстваха за Царя Христос, роден на земята във Витлеем за нашето спасение.

Мъдреците питаха: къде е новороденото Дете-Цар, Чиято звезда се появи? Защото ние дойдохме да Му се поклоним. Побеснелият Ирод се смути и замисли, богоборецът, да убие Христос.

Ирод проучи времето на звездата, под чието ръководство мъдреците се поклониха с дарове на Христос във Витлеем; водени от нея към отечеството си, те оставиха излъган страшния детеубиец.


На отците Песен 9

Ирмос: Моисей на горе неопалимую купину виде, Иосиф в вертепе неизреченное Рождество слыша, Нескверная Дево, Безмужная Мати, песньми Тя, Богородице, величаем.

Припев: Свети отци, молете Бог за нас!

Рождшемуся от Девы вся тварь трепетом послужи: Небеса убо – звездою, земля же – ясльми, гора – вертепом, волсви – дарми, пастырие – чудесем, Ангели же – слава в Вышних Богу.

Царь от пастырей древле убо Давид бысть, от колена же Иудова и царскаго ты, Иакове, пастырь паствы показался еси Воплощшагося, Агнца Вышняго и Сына Божия.

Слава: Витлееме, ныне веселися, град быв Новаго Давида, и Сионе, возвещай Церквей старейшинство, общее веселие, всех Царя, и Того угодники ныне восприемши.

И сега, Богородичен: Ангельстии собори Тя, Богородительнице, славят, и человеческий род Тя непрестанно песньми почитает, Ты бо Божественным Рождеством земныя с Небесными совокупила еси. Темже Тя почитаем.


Катавасии двойни, гл. 1:

Песен 1.

І. Христос се ражда – славете Го! Христос слиза от небесата – посрещнете Го! Христос е на земята – извисете се! Пейте на Господ, всички на земята, радостно Го възпейте, народи, защото Той се прослави!

ІІ. В древност Вседържителят извърши чудо и спаси народа, като направи суша от развълнуваните води на морето, а като се роди от Девата по Свое желание, предлага ни достъпен път към небето; прославяме Го като равен по същност и на Отец, и на човеците. 

Песен 3.

І. Да възкликнем към Христос Бог, Родения преди всички векове непостижимо от Отца Син, Който в последните дни се въплъти безсеменно от Дева: Свят си, Господи, Който възвиси нашия род! 

ІІ. Приеми благосклонно песните на рабите Ти, Благодетелю, като смириш надменните подигравки на врага ни (дявола), всевиждащи и благи Господи, и извисиш над греха непоклатимо утвърдени върху основата на вярата ония, които Те възпяват. 

Песен 4. 

І. Христе, произлязъл си от Дева като израстък от Йесеевия корен и цвят от него; Ти, Възхваленият, Който си невеществен и си Бог, си дошъл (при нас), като се въплъти от непозналата мъж (Мария) сякаш от планина със сенчеста гора; слава на Твоята сила, Господи!

ІІ. Възпявайки в древност възраждането на човешкия род, пророк Авакум възвестява предобраза, който неизказано се е удостоил да види: Словото като малко дете излязъл от планината – Девата за обнова на народите. 

Песен 5.

І. Бидейки Бог на мира и Отец на милостта, Ти си ни изпратил Вестителя на Твоя велик съвет, Който ни носи мир. Затова, доведени до светлината на богопознанието, от тъмна нощ сме станали да Те славословим, Човеколюбче.

ІІ. Христе, дойди при нас, които сега с бодър дух Ти пеем песен като на Благодетел, и ни освободи от тъмните дела на мрачната заблуда, като ни дариш достъпния път, по който да възхождаме, за да намерим (небесна) слава.

Песен 6.

І. Морското чудовище освободи Йона като младенец от утробата си – невредим, както го беше погълнал. Така и Бог Слово, вселил се в Девата и приел плът, премина през нея, като я запази неповредена; тъй като не се роди по обичаен начин, Той съхрани родилата ненаранена. 

ІІ. Йона, обитавайки в морските дълбини, се молеше да дойдеш, Христе (Боже), и да успокоиш бурята; а аз, ранен от стрелата на мъчителя, се моля на Тебе, Унищожителя на злините: по-скоро дойди да отстраниш моята леност. 

Песен 7.

І. Момците, възпитани в благочестие, презряха нечестивата заповед, не се побояха от огнената заплаха, но стояха сред пламъка и пееха: „Благословен си, Боже на отците ни!“

ІІ. Тримата млади мъже, изпълнени с любов към Всецаря (Христос) презряха богохулната необузданост на страшно гневния тиранин, затова неописуемият пламък отстъпи пред тях, които пееха на Господ: благословен си во веки!

Песен 8.

І. Даващата прохлада пещ беше предобраз за свърхестествено чудо, защото не изгори хвърлените в нея младежи, както и огънят на Божеството не изгори утробата на Девата, в която влезе. Затова, прославяйки (Бога), нека запеем: „Всяка твар да благославя Господ и да Го превъзнася во веки!“

Възхваляваме, благославяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

ІІ. Тримата младежи, като стояха сред пламтящия огън в Стария Завет без да изгарят, предизобразиха утробата на Девата, която, оставайки запечатана, роди свръхестествено. Божията благодат, извършила и двете с едната чудотворна сила, насърчава народите да славят Бога. 


Евангелски чин

Дяконът: На Господ да се помолим. 

Народът: Господи, помилуй!

Свещеникът: Защото си свят, Боже наш, и сред светии пребъдваш, и на Тебе, Отец и Син, и Свети Дух, подобава всяка слава, чест и поклонение сега и винаги, и во веки веков.

Народът: Амин! Всякое дихание да хвалит Господа (2). Да хвалит дихание всякое Господа.

Дяконът: За да се удостоим да изслушаме светото Евангелие, Господ Бог да помолим!

Народът: Господи, помилуй! (3)

Дяконът: Премъдрост! Да застанем прави, за да изслушаме светото Евангелие!

Свещеникът: Мир на всички!

Народът: И на твоя дух!

Свещеникът: Ще се чете из светото евангелие според евангелист (името).

Дяконът: Да внимаваме!

Народът: Слава на Тебе, Господи, слава на Тебе!


Възкресно Евангелие.


Възкресна песен

Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.


50 Псалом (пее се)


Слава: По молитвите на апостолите, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

И сега: По молитвите на Богородица, Милостиви, очисти множеството наши съгрешения.

Стих: Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по множеството Си щедрости, очисти беззаконието ми.

Стихира, глас 6:

Възкръсна Иисус от гроба както предрече, даде ни живот вечен и велика милост.


Литийна молитва (дяконът)

Свещеникът: По милостта и щедростите на Единородния Твой Син, с Когото Си благословен, заедно с Пресветия, Благия и Животворящия Твой Дух сега и винаги и во веки веков.


Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!

Песен 9.

І.

Не пеем Честнейшую, а припева на празника: Величай, душо моя, по-честитата и по-славната от небесните войнства, пречистата Дева Богородица. 

И ирмоса: Виждам странно и преславно тайнство: пещерата стана небе, Девата – херувимски престол (на Бога), яслите – мястото, в което легна невместимият Христос Бог, Когото възпяваме и величаем.


Вторият лик изпява същия ирмос и припев. А на останалите 6 припева припяваме следващия ги тропар по веднъж:

Величай, душо моя, Бога, Който по плът се роди от Дева. 

Величай, душо моя, Царя, Който се роди в пещера. 

Мъдреците, гледайки дивния път на необичайната нова, неотдавна засияла небесна звезда, свидетелстваха за Царя Христос, роден на земята във Витлеем за нашето спасение.

Величай, душо моя, Бога, Комуто се покланят мъдреците.

Величай, душо моя, Възвестения на мъдреците от звездата. 

Мъдреците питаха: къде е новороденото Дете-Цар, Чиято звезда се появи? Защото ние дойдохме да Му се поклоним. Побеснелият Ирод се смути и замисли, богоборецът, да убие Христос.

Величай, душо моя, чистата Дева и едничка Богородица, която роди Царя Христос. 

Мъдреците и пастирите дойдоха да се поклонят на Христос, Който се роди в град Витлеем. 

Ирод проучи времето на звездата, под чието ръководство мъдреците се поклониха с дарове на Христос във Витлеем; водени от нея към отечеството си, те оставиха излъган страшния детеубиец.

II.

След това пеем припевите на втория канон: Днес Девата ражда Владиката в пещерата. 

И ирмоса: По-лесно е за нас от страх да си изберем мълчанието, защото не носи опасност, но е трудно, Дево, от любов да плетем стройно подредени химни. Ти обаче, Майко, давай ни сила според своето благоволение. 


А вторият хор пее припев: 

Днес Владиката се ражда като младенец от майката-Дева. 

И същия ирмос: По-лесно е за нас...


Следващите припеви пеем към съответните тропари: 

Днес пастирите виждат Спасителя повит в пелени и лежащ в ясли. 

Днес Владиката като незначителен Младенец е повит в стари дрехи.

Днес всяка твар се весели и се радва, защото Христос се роди от младата Дева. 

Видели неясните образи и чезнещите сенки на Словото, новопоявило от заключените врата, чиста майко, ние Го приемаме за истинската светлина и по достойнство благославяме твоята утроба. 

Небесните сили възвестяват на света Родилия се Спасител, Господ и Владика.

Вместо Слава: Величай, душо моя, властта на триипостасното и неразделно Божество. 

Вместо И ныне: Величай, душо моя, онази, която ни избави от клетвата. 

Христолюбивият народ, удостоил се да получи желаното и Божието присъствие, сега се утешават с възраждането, защото даваш живоносната благодат, чиста Дево, да се поклоним на небесната слава.


Накрая двата хора, като се съберат, пеят първия припев на празника и ирмоса: Виждам странно и преславно тайнство: пещерата стана небе, Девата – херувимски престол (на Бога), яслите – мястото, в което легна невместимият Христос Бог, Когото възпяваме и величаем.


След това пеят припева и ирмоса на втория канон: По-лесно е за нас от страх да изберем мълчанието, защото не носи опасност, а е трудно, Дево, от любов да плетем стройно подредени химни. Ти обаче, майко, давай ни сила според нашето усърдие и воля.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.


Свят е Господ, нашия Бог. (2)

Превъзнасяйте Господа, Бога нашего, и се покланяйте на подножието Му: защото то е свято! (Пс. 98:5)

Ексапостиларий 8:

Гл. 2: Като видя два ангела в гроба, Мария (Магдалина) се изненада, а когато не позна Христос, мислейки Го за градинаря, попита: господине, къде си сложил тялото на моя Господ? Но по повикването Му позна, че това е Спасителят, и чу: не се допирай до Мене, отивам при Отец, кажи на братята Ми.


Слава, на светиите, Подобен: Со ученики:

С Яков, славния брат Божи, нека възпеем Давид, праотецът на Бога, и божествения Йосиф, сгоденият за Богородица, защото те, достойно за Бога, послужиха на божественото Рождество Христово в град Витлеем, и с ангелите, мъдреците и пастирите Му пееха песен, като на Бог и Владика.

И сега, пак там:

Нашият Спасител, Изтокът на изтоците*, ни посети свише и ние, които бяхме в тъмнина и сянка, намерихме истината, защото Господ се роди от Девата.

* Светилото, което е преди слънцето.


Хвалитни стихири

Глас 5, Всякое дихание

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.


Стих: Да извършат над тях писания съд, тая чест е за всички Негови светии. (Пс.149:9)

Господи, въпреки че гробницата е била запечатана от беззаконници, Ти излезе от гроба, точно както Си роден от Богородица. Твоите безплътни ангели не знаеха как се въплъти; нито войниците, които Те пазеха, не усетиха, когато възкръсна. Защото и двете тайнства бяха запечатани за тези, които изпитват, но чудесата са разкрити на тези, които вярно почитат тайнството, което възхваляваме; въздай ни радост и голяма милост.


Стих: Хвалете Бога в Неговата светиня, хвалете Го в крепостта на силата Му. (Пс.150:1)

Господи, след като си разбил вечните решетки и скъсал връзките, възкръснал Си от гробницата и остави погребалните дрехи зад Себе Си като истинно свидетелство, че наистина Си бил погребан три дни, и избърза към Галилея, пазеният в пещерата. Велика е Твоята милост, неразбираеми Спасителю, помилуй и спаси нас.


Стих: Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс.150:2)

Господи, жените хукнаха към гроба, за да видят Тебе, Христос, Който пострада заради нас. Когато дойдоха, намериха ангел, седнал на камъка, който се отмести от страх, и той им извика, казвайки: „Господ възкръсна. Кажете на учениците, че възкръсна от мъртвите, Този, Който спасява душите ни“.


Стих: Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)

Господи, както излезе от запечатания гроб, така влезе през заключените двери при Твоите ученици. Ти им показа нараняванията, понесени от Твоето тяло, които с много страдания прие, Спасителю. Въпреки, че от потомството на Давид, Ти претърпя рани, но като Син Божи, Ти освободи света. Велика е твоята милост, неразбираеми Спасителю, помилуй и спаси нас.


Други стихири на празника, глас 4:

Стих: Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс.150:4)

Веселете се, праведници, радвайте се, небеса, заиграйте, планини! Христос се роди и Дева седи, държейки в обятията си подобно на херувимите въплътеното Бог Слово, пастирите прославят Родения, мъдреците принасят дарове на Владиката, ангелите възпяват и казват: непостижими Господи, слава на Тебе!


Стих. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

Богородице Дево, която роди Спасителя, ти обезсили предишната клетва на Ева, защото по благоволението на Отец стана майка, носеща в утробата си въплътеното Божие Слово; тайната не се нуждае от изпитване, затова всички само с вяра я славим, като зовем заедно с тебе (Богородице) и казваме: неизказани Господи, слава на Тебе!


Стих: Из утроба преди денница Те родих. Кле се Господ и няма да се разкае. (Пс. 109:3-4)

Дойдете да възпеем майката на Спасителя, която и след раждането пак остана девица: радвай се, одухотворени граде на Царя и Бога, в който Христос се засели и извърши спасението; заедно с Гавриил те възпяваме, с пастирите те славим и казваме: Богородице, моли Въплътилия се от тебе да ни спаси!


Стих: Рече Господ Господу моему: седи от дясната Ми страна. (Пс. 109:1) 

Отец благоволи Словото да стане плът и Дева роди въчовечилия се Бог, звездата Го възвестява, мъдреците се покланят, пастирите се дивят и тварите се радват.


Слава, от нед. след Р. Х., глас 8:

Кръв, огън, и стълбове дим са чудеса на земята, които Йоил (2:30) провидя: кръвта е въплъщението, огънят е Божеството, стълбът дим е Светия Дух, Който дойде върху Девата и направи света благоуханен. Велика е тайната на Твоето въплъщение, Господи, слава на Тебе!


И сега, по гласа на Славата: Преблагословена си, Богородице Дево, защото чрез Въплътения от тебе адът беше пленен, Адам беше извикан отново, клетвата – премахната, Ева – освободена, смъртта – умъртвена, а ние оживяхме; затова възкликваме и пеем: благословен си Христе, Боже наш, Който така си благоволил, слава на Тебе!


Велико славословие


Възкресен тропар

Днес стана спасението на света, нека възпеем Възкръсналия от мъртвите, Твореца на нашия живот: защото, като унищожи смъртта чрез смърт, даде ни победа и голяма милост.


——————————————————


На литургията


Антифон 1, Пс. 110

Стих 1: Ще се радвам и тържествувам за Тебе, ще възпявам Твоето име, Всевишний. (Пс. 9:2)

Припев: Молитвами Богородици, Спасе, спаси нас.

Стих 2: В съвета на праведните и в събранието, велики са делата на Господа. (Пс 110:1Б – 2А)

Стих 3: Многожелани за всички, които ги обичат. (Пс 110:2Б)

Стих 4: Неговото дело е слава и красота, и Неговата правда пребъдва вечно. (Пс. 110:3)

Слава… и сега… Молитвами Богородици, Спасе, спаси нас.


Антифон 2, Пс. 111

Стих 1: Блажен е оня човек, който се бои от Господа и който крепко обича Неговите заповеди.

Припев: Спаси ни, Сине Божи, воскресий из мертвих, поющия Ти: алилуия.

Стих 2: Неговото семе ще бъде силно на земята; родът на праведните ще бъде благословен.

Стих 3: Изобилие и богатство има в неговия дом, и правдата му пребъдва вечно.

Стих 4: В тъмнина изгрява светлината на правите; тя е блага, милостива и праведна.

Слава… и сега… Единородний Сине и Слове Божий…


Антифон 3, Пс. 109 

Стих 1: Рече Господ Господу моему: седи от дясната Ми страна.

Тропар: Рождество Твоè, Христè Боже наш, возсия мѝрови свет рàзума: в нем бо звездам служàщии звездòю учахуся Тебè клàнятися Солнцу правди, и Тебè вèдети с висотѝ Востòка: Господи, слава Тебè.

Стих 2: Докле туря Твоите врагове подножие на нозете Ти.

Стих 3: Жезъла на Твоята сила ще Ти прати Господ от Сион: владей между враговете Си.

Стих 4: В деня на Твоята сила народът Ти е готов със свето благолепие, Боже наш.


Входно (Пс. 109:3В – 4): 

От утробата Си преди денница те родих, закле се Господ, и няма да се разкае, Ти си свещеник во веки по чина на Мелхиседек. Спаси ни, Сине Божий, воскресий из мертвих, поющия Ти: алилуия.


Възкресен тропар, глас 5.

Нека възпеем, верни, Словото, събезначално на Отец и Дух Свети, Което се роди от Дева за нашето спасение, и да Му се поклоним, защото благоволи да претърпи смърт, и да възкреси умрелите със Своето славно възкресение.


Тропар на Рождество. гл. 4:

Твоето раждане, Христе Боже наш, озари света със светлината на познанието, защото чрез него тези, които служеха на звездите, от звездата се научиха да се покланят на Тебе, Слънцето на правдата, и да познават Тебе – Изтока свише. Господи, слава Тебе!


Тропар на светиите, глас 2:

Благовествувай, Йосифе, за чудесата на Давид, праотеца на Бог, защото ти видя Девицата да ражда, с пастирите си славословил, с мъдреците се поклони, получи вест от ангела. Моли Христа Бога да спаси нашите души!


СлаваТропар на храмовия светия.

И сегаКондак, гл. 3: Девата днес ражда Свръхестествения и земята принася пещера на Непристъпния, ангелите заедно с пастирите славословят, а мъдреците пътуват със звездата, защото заради нас се роди Младенец – предвечният Бог.


Пее се Святий Боже: 


Апостол (2 Тим. 4:5-8) и Евангелие на неделя пред Просвещение (Марк 1:1-8).


Вместо Достойно ест:

Ирмоса на 9 песен от втория канон

Гл. 1: Величай, душо моя, по-честитата и по-славната от небесните войнства, пречистата Дева Богородица. 

По-лесно е за нас от страх да изберем мълчанието, защото не носи опасност, а е трудно, Дево, от любов да плетем стройно подредени химни. Ти обаче, майко, давай ни сила според нашето усърдие и воля.


Причастен: Той прати избавление на Своя народ; установи навеки Своя завет. (Пс.110:9А) Алилуйя. (3 пъти)


Вместо Видехом свет истинний тропар на празника.

Твоето раждане, Христе Боже наш, озари света със светлината на познанието, защото чрез него тези, които служеха на звездите, от звездата се научиха да се покланят на Тебе, Слънцето на правдата, и да познават Тебе – Изтока свише. Господи, слава на Тебе!


Отпуст: В пещера се роди и в ясли легна заради нашето спасение Христос, истинският наш Бог…


No comments:

Post a Comment