Tuesday 9 May 2023

Преполовение

Преполовение на Петдесетница

(25-я ден след Възкресение Христово; винаги в сряда)


Вечерна служба


Свещеникът: Благословен е нашият Бог, всякога, сега и винаги…

Той пее веднъж Христос воскресе, и два пъти певците, и веднага:

Псалом 103

Велика ектения


Господи, воззвах (Пс. 140), глас 4:

Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе, побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи! 

Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян, издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи!

Подобен: Господи, возшед на Крест:

Стих: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс.129:3-4А)

(Стихирите се повтарят)

Стих: Надявам се на Господа, надява се душата ми; на Неговото слово се уповавам. (Пс.129:5)

Стигнахме до средата на дните, които започват със спасителното Възкресение и завършват с празника на светата Петдесетница. Свързвайки двата най-големи празника, черпим великолепие и от двата. Тържествено празнуваме Преполовение, в очакване на славното Възнесение на Владиката.


Стих: Душата ми ожида Господа повече, отколкото стража – утрото, много повече, отколкото стража – утрото. Нека се уповава Израил на Господа! (Пс.129:6-7А)

Стих: Защото у Господа е милостта, и пълно е у Него избавлението, и Той ще избави Израиля от всичките му беззакония. (Пс.129:7Б-8)

Сион чу добрите вести и се зарадва, когато му беше обявено Христовото Възкресение. А когато Го видяха неговите верни синове се зарадваха. И чрез Духа Господ щеше да отмие, мръсотията от убийството на Христос. Затова той  (Сион) на преполовението весело напомня за двата тържествени празника.


Стих: Хвалете Господа, всички народи, прославяйте Го, всички племена. (Пс. 116:1)

Стих: Защото Неговата милост към нас е велика, и истината Господня пребъдва вечно. (Пс. 116:2)

Приближава изобилното изливане на Светия Дух върху всички, както казва Писанието. Днешните празненства заявяват, че сме дошли на половината път в определения ден на истинното Христово обещание, което Той направи на Своите ученици след смъртта Си, погребението и възкресението, по отношение на проявлението на Утешителя.


Слава, и сега, глас 6:

Празднику преполовляющуся, Твоего Христе Воскресения, и Божественнаго пришествия Святаго Твоего Духа, сошедшеся чудес Твоих воспеваем таинства, воньже низпосли нам велию милость.


Вход с кадилница. Свете тихий

Най-древната християнска молитва

Тиха светлина от светата слава на безсмъртния, светия и блажения небесен Отец, Иисусе Христе! Като стигнахме до заник слънце и видяхме вечерната светлина, възпяваме Бога – Отец, Син и Свети Дух; Сине Божий, Който даваш живот, достоен си през всички времена да бъдеш възпяван с приятни гласове, затова и светът Те слави.


Прокимен, във вторник вечер. Глас 1:

Милостта Ти, Господи, да ме придружават през всички дни на живота ми. (Пс. 22:6)

Стих: Господ е Пастир мой, от нищо не ще се нуждая. (Пс. 22:1)

Стих: Той ме настанява на злачни пасбища и ме води на тихи води. (Пс. 22:2)


Паримии

Пророчествата на Михей чтение. (4:2в, 3a, 5; 6:2-5a, 8; 5:3a, 3б, 4a)

Тъй казва Господ: „От Сион ще излезе закон, и слово Господне – от Иерусалим. Той ще съди много народи и ще изобличи много племена в отдалечени страни. Защото всички народи ходят, всеки в името на своя бог, а ние ще ходим в името на Господа, нашия Бог, вовеки веков“. Слушайте, планини, съда Господен, и вие, твърди основи земни, защото Господ има съд със Своя народ, и с Израиля се бори. Народе Мой! Какво ти сторих и с какво те отегчавах? Отговори Ми! Аз те изведох из Египетската земя изкупих те от дома на робството и проводих пред тебе Мойсей, Аарон и Мариам. Народе Мой! Спомни си, какво кроеше Валак, цар моавски. О, човече, казано ти е, що е добро, и какво иска от тебе Господ: да извършваш справедлив съд, да обичаш милосърдни дела и да бъдеш готов да ходиш с твоя Бог. Защото със сила ще се възвеличи Господ и ще пасе Своето стадо в мир, дори до краищата на земята.


Пророчествата на Исайя чтение (55:1; 12:3-4; 55:2б-3a, 6-13) 

Вие, които жадувате! дойдете всички при водите; дори и вие, които нямате сребро, дойдете, купувайте и яжте; дойдете, купувайте вино и мляко без сребро и без плата. Защо да давате сребро за онова, що не е хляб, и припечеленото си за онова, що не насища? Послушайте Ме внимателно и яжте, що е добро, и душата ви да се наслади с тлъстина. Приклонете ухо и дойдете при Мене: послушайте, и душата ви ще бъде жива, и ще ви дам завет вечен, неизменните милости, обещани на Давид. Ето, него дадох свидетел за народите, вожд и наставник на народите. Ето, ти ще призовеш народ, който не си познавал, и народите, които не са те познавали, ще побързат при тебе, заради Господа, твоя Бог, и заради Светия Израилев, защото Той те прослави. Търсете Господа, когато може да Го намерите; призовавайте Го, когато е близо. Нечестивецът да остави пътя си, и беззаконникът – помислите си, и да се обърне към Господа, нашия Бог, и Той ще го помилва, защото е многомилостив. Моите мисли не са ваши мисли, нито вашите пътища са Мои пътища, казва Господ. Но както небето е по-високо от земята, тъй Моите пътища са по-високо от вашите пътища, и мислите Ми – по-високо от вашите мисли. Както дъждът и снегът пада от небето и там се не връща, но напоява земята и я прави способна да ражда и произраства, за да дава семе на този, който сее, и хляб на този, който яде, тъй и Моето слово, което излиза из устата Ми, се не връща към Мене празно, а изпълнява, що Ми е угодно, и върши онова, за което съм го Аз пратил. И тъй, вие ще излезете с веселие и ще бъдете изпроводени с мир; планини и хълмове ще пеят песен пред вас, и всички дървета в полето ще ви ръкопляскат. Вместо трън ще израсте кипарис; вместо коприва ще израсте мирта; и това ще бъде за слава Господу, за личба вечна, несъкрушима.


Из Притчи Соломонови чтение (9:1-11)

Премъдростта си съгради дом, издяла седемте му стълба, закла жертва, размеси виното си и приготви трапезата си; проводи слугите си да възвестят от градските височини: „който е неразумен, да свърне тука!“ И на малоумните тя каза: „дойдете, яжте хляба ми и пийте виното, което съм размесила; оставете неразумието, и ще живеете; ходете по пътя на разума.“ Който поучава кощунника, ще си спечели безславие, и който изобличава нечестивеца – петно. Не изобличавай кощунника, за да те не намрази; изобличавай мъдрия, и той ще те обикне, дай съвет на мъдрия, и той ще бъде още по-мъдър; научи праведния, и той повече ще напредне в знание. Начало на мъдростта е страхът Господен, и познаването на Святия е разум; защото чрез мене ще ти се умножат дните, и ще ти се прибавят години живот.


Сугуба ектения


Вечерно славословие

Четецът: Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Боже на нашите отци и хвално и прославено да е името Ти во-веки, амин! Да бъде, Господи, милостта ти над нас според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби! Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби! Благословен си Ти, Светий, просвети ме с Твоите наредби! Твоята милост, Господи, е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй: на Тебе подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебe слава подобава – на Отец и Син, и Свети Дух, сега и всякога, и във вечни векове, амин!


Просителна ектения


Стиховни стихири, самогласни, от Йоан монах, глас 1.

Пятдесятницы наста дней преполовение, в немже Христос обнажив маловидно Божественную силу, разслабленнаго стягну словом, того от одра возставив, и боголепно чудотворяй в зданном теле, человеком дарова вечный живот, и велию милость.

Стих: Спомни си Твоя народ, който Ти от старо време си придобил и изкупил за дял на Твоето притежание. (Пс. 73:2а)

Во святилище пришел еси Премудросте Божия, преполовляющуся празднику, уча и обличая непокоривыя иудеи, фарисеи и книжники, и вопия со дерзновением к ним: жаждай да грядет ко Мне, и пиет воду животную, и не вжаждет во век: веруяй Моей благости, реки потекут из чрева его жизни вечныя. О благости и благоутробия Твоего Христе Боже наш, слава Тебе!

Глас 2.

Стих: Боже, Царю мой отвека, Който извършваш спасение сред земята! (Пс. 73:12)

Егда преполовение праздника наста, взыде Иисус во святилище, и учаше непокоривыя иудеи, глаголя: жаждай да грядет ко Мне, и пиет воду животную, вечную, и не вжаждется во век. Веруяй в Мя, реки потекут из чрева его, и имети будет свет животный.

Слава, и сега, глас 8:

Преполовившуся празднику, учащу Ти Спасе, глаголаху иудее: како Сей весть писмена, не учився? Не разумеюще, яко Ты еси Премудрость устроившая мир, слава Тебе.


Песен на Симеон Богоприемец:

Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, – светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля“. (Лук. 2:29-32)


Трисвятое


Тропар на Преполовение, глас 8:

По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе! (3 пъти)


Отпуст

Дяконът: Премъдрост.

Народът: Благослови!

Свещеникът: Да бъде благословен Христос, нашия Бог, всякога, сега и винаги, и во веки веков.

Четецът: Амин. Утвърди, Господи Боже наш, светата и чиста вяра на благочестивите православни християни, заедно със светата Църква и този град во век века.

Дяконът: Пресвета Богородице, спаси ни!

Народът: По-почитана от херувимите и несравнено по-славна от серафимите, нетленно родила Бог Слово, тебе, истинската Богородица, величаем. 

Христос възкръсна от мъртвите, със смъртта Си смъртта победи и на тия, които са в гробовете, живот дарува! 

Господи, помилуй ! (3) Отче, благослови!

Свещеникът: Възкръсналият от мъртвите Христос, истинският наш Бог, по молитвите на Своята пречиста и преблагословена света Майка, на светите славни и всехвални апостоли, на светите славни и добропобедни мъченици, на преподобните и богоносни наши отци, на светите равноапостолни славянобългарски просветители Методий и Кирил, на светия благоверен цар Борис-Михаил, на светия отец наш Климент архиепископ, Охридски чудотворец, на преподобния наш отец Йоан, пустинножител Рилски, чудотворец, на светите и праведни богоотци Йоаким и Анна, (на храмовия светия), и на всички светии  да ни помилва и спаси като благ и човеколюбец.

Народът: Амин.

Свещеникът: По молитвите на светите наши отци, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилвай ни. 

Народът: Амин.


——————————————————-


Утринна


Свещеникът: Благословен е нашият Бог, всякога, сега и винаги…

Той пее веднъж Христос воскресе, и два пъти певците, и веднага:

Шестопсалмие, Велика ектения


Бог Господь: на глас 8.

Пс. 117

  Стих 1. Славете Господа, защото Той е благ, защото милостта Му е вечна.

Господ е Бог и ни се яви, благословен е Идещият в името Господне.

  Стих 2. Oбсадиха ме, обиколиха ме, но с името Господне аз ги повалих.

  Стих 3. Няма да умра, но ще живея и ще разгласям делата Господни.

  Стих 4. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни.

Тропар на Преполовение, глас 8:

По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе! (3 пъти)


Първи седален, глас 4.

Подобен: Ско́ро предвари́:

Учителят, който знае мислите, които са в сърцата на всеки, в храма застана и поучаваше, и на лъжците каза истината: „защо искате да убиете Мене, Който давам живот“? Той смело каза това около средата на празника. „Не съдете по лице (по външния вид), законопрестъпници!“

Слава, и сега, същият.


Втори седален, глас 5

Подобен: Собезначальное Слово:

Владиката на всичко стоеше в храма, когато се преполови почитаният празник Петдесетница и беседваше с евреите, като открито с голямо дръзновение изобличаваше тяхното дръзко насилничество, бидейки истинският Цар и Бог, а на всички нас поради добросърдечието Си дарува голяма милост.

Слава, и сега, същият.


Възкресна песен

Четец: Като видяхме Христовото Възкресение, нека се поклоним на светия Господ Иисус, Който едничък е безгрешен. На Твоя Кръст се покланяме, Христе, и Твоето Свято Възкресение възпяваме и славим – Ти си нашият Бог, освен Тебе другиго не знаем и с Твоето име се именуваме. Дойдете, всички верни, да се поклоним на святото Христово Възкресение, защото, ето – чрез Кръста дойде радост за целия свят. Всякога благославяйки Господа, нека възпяваме Неговото Възкресение, защото Той, като претърпя разпятие, със смърт смъртта разруши.


50 Псалом (чете се)


Канони 2.

Първият с ирмосите на 8, вторият на 6. След всяка песен следва катавасията, която е  всъщност ирмоса на втория канон; пее се от двата хора.

Канон, глас 4, от г-н Теофан, чието краестрочие е: Ще възхваля преполовението на най-великите празници!

Песен 1.

Ирмос: По дъното на Червено море в древност премина със сухи стъпала Израил и чрез кръстообразно извисените ръце на Мойсей победи в пустинята войнството на Амалик. (Изх. 17:11)

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Велики, превишаващи ума, са благодеянията на Твоето божествено въплъщение, Владико, които блестят върху нас, както даровете и благодатта, и божествените озарения, които благодатно се изливат (за нас).

Ти дойде, Христе, излъчващ блясъка на Божеството, публично по средата на празника, защото Ти си радостният празник на спасените и посредникът на нашето спасение.

Ти си станал за нас премъдрост, правда и изкупление в Бога, Господи, като ни превеждаш от земята към небесните висоти и ни даряваш Божествения Дух.

Твоята плът не видя тление в гроба, Владико, но тъй като е съставена без семе, тя не прие тление, свръхестествено не се подчини на естествения ред (на гниенето).

Вторият канон, творение на св. Андрей Критски, глас 8.

Песен 1.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Языцы восплещите, евреи восплачите, животодавец бо Христос, узы адовы расторже, и мертвыя воскреси, и недуги исцели словом: Сей есть Бог наш, давый жизнь верующим во имя Его.

Чудо показал еси, воду в вино прешедшую, во Египте реки преложивый Владыко в кровь, и мертвыя воскресил еси, знамение сие второе скончав. Слава Спасе несказанному Твоему совету: слава истощанию Твоему, имже обновил еси нас.

Струя приснотекущая сый Господи жизни истинныя, Ты еси воскресение наше: хотя трудился еси Спасе мой, и волею вжаждался еси, законом естества повинуяся, и в Сихарь шед плотию, воды просил еси у самаряныни пити.

Хлебы благословил еси, рыбы умножил еси, непостижимый Боже, и люди насытил еси независтно, и источник приснотекущий премудрость, жаждущим обещал еси. Ты еси Спас Бог наш, давый живот верующим во имя Твое.

Слава: Троичен:

Три собезначальны славлю и сопрестольны, Отца безначальна Бога, и Сына собезначальна, и Духа соприсносущна Сыну, едино триипостасное Существо: едино начало пребезначальное пою, безначальнаго Божества и Существа чту.

И сега: Богородичен:

Едина вместила еси Зиждителя Твоего Богородительнице во чреве, и плотию родила еси неизреченно, и Дева пребыла еси, ничтоже девству осквернившуся. Сего Чистая, яко Сына Твоего и Бога непрестанно моли о стаде Твоем присно.

Катавасиа: Море огустил еси, погрузивый со оружием гордаго фараона, и люди спасл еси немокренно Господи, и ввел еси я в гору святыни, вопиющия: поим Тебе Богу нашему песнь победную, яко прославися.


Песен 3.

Ирмос: Твоята Църква се весели за Тебе, Христе, като казва: Ти си моята сила, Господи, прибежище и опора.

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Ти отвори в Църквата изворите на животворната вода, Добри (Господи), като каза: който е жаден, да дойде при Мене с усърдие и да пие (Йн 7:37).

Ти говори открито, че ще се възнесеш от земята на небето, а от небето обеща да изпратиш Светия Дух.

Господ, Който е животворящ по природа и роден от Дева, дарява безсмъртие на всички верни като милостив.

Вторият

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Не иже на лице суд судите иудее, уча глаголаше Владыка, егда прииде во святилище, якоже писано есть, преполовившуся законному празднику.

Не иже на лице суд судите иудее: Христос бо прииде, Егоже нарицаху пророцы от Сиона грядуща и мир взывающа.

Аще и словесем не веруете иудее, делом веруйте Владыки: что прельщаетеся, отметающеся Святаго, Егоже написа в законе Моисей?

Аще мессии всяко подобает приити иудее, Христос же прииде ныне Мессиа: что прельщаетеся, отметающеся Праведнаго, Егоже написа в законе Моисей?

Слава, Троичен:

Тебе покланяемся Отче, безначальный Существом, поем безначальнаго Сына Твоего, и Духа благочестно Всесвятаго, яко единаго три, естеством Бога.

И сега: Богородичен:

Един от Троицы сый быв, плоть виделся еси, не преложь Господи существа, ниже опалив Рождшия нетленное чрево, Бог сый весь и огнь.

Катавасиа: Утвердися сердце мое во Господе, вознесеся рог мой в Бозе моем, разширишася на враги моя уста моя, возвеселихся о спасении Твоем.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си наш Бог и на Тебе слава въздаваме…


Седален, глас 8.
Подобен: Премудрости Слова:

Ти застана в средата на храма около средата на празника, и божествено провъзгласи: „Ако някой е жаден, нека дойде при Мене и пие, защото който пие от тази божествена вода, от сърцето му ще се изливат реки от Моите постановления, а който вярва в Мене, като изпратен от божествения Родител, ще бъде прославен с Мене!“ Затова Ти пеем: слава на Тебе, Христе Боже, защото си излял изобилно водите на Твоето човеколюбие към Твоите раби!

Слава, и сега: Подобен:

Ти изливаш на света водата на живота и на мъдростта, Спасителю, и каниш всички да почерпят от водите на спасението; защото, като приеме Твоя божествен закон, човек гаси въглените на заблудата; в последствие той няма да жадува никога, нито ще престане да се насища с Тебе, Владико, Царю небесни. Затова прославяме Твоето могъщество, Христе Боже, като молим да изпратиш изобилно на Твоите раби прошка на греховете.


Песен 4.

Ирмос: Виждайки Те издигнат на Кръста, Слънце на правдата, Църквата застана в благолепие и подобаващо запя: слава на Твоята сила, Господи!

Когато разби портите на смъртта със силата Си, разкри пътищата на вечния живот, отвори вратите на безсмъртието за тези, които викат: слава на Твоята сила, Господи!

Посред празника стана Ти, Който си средище и цел на всичко и като безначален всичко държиш отначало, и рече: дойдете, богомъдри, насладете се на божествените дарове!

Като Бог, Който има власт над всички, и като силен Ти свали могъществото на смъртта, и обеща, Христе, да изпратиш Светия Дух, Който изхожда от Отца (Йн 15:26)

Богородичен:

Ти, Майко не изпитала брак, даваш обилна благодат на тези, които възпяват тебе и роденото от тебе предвечно Слово, като изпросваш за тях прошка на греховете, Пречиста.

Вторият

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Аще мессии подобает приити: Мессиа же Христос есть, беззаконнии, что не веруете Ему? Се прииде, и свидетельствует, яже Той творит: воду вино сотвори, разслабленнаго словом стягну.

Не разумеюще писаний, прельщаетеся вси вы евреи беззаконнии: воистинну бо прииде Христос, и всех просвети, и в вас показа многая знамения, и чудеса, и всуе отрицаетеся истиннаго живота.

Едино дело показах вам, и вси уже дивитеся, взываше иудеем Христос. Вы обрезуете и в субботу человека, рече: Мене же что оклеветаете прочее, воздвигшаго словом разслабленнаго?

Дела сотворих многая, и коего ради дела камением биете Мя? Иудеем Христос, обличая, взываше: еда зане человека здрава всего словом сотворих, не судите на лице человецы.

Во апостолех действуяй, и во пророцех Сам почиваяй с Духом, безначальное рождение Отеческаго естества Христе, языки к познанию возвел еси знаменьми Твоими.

Слава: Троичен:

Троице нераздельная Единице, безначальне Отче, Сыне и Душе Святый, во Единице Троица равночестная, сопрестольная, животворящая, несозданный Боже, спасай воспевающия Тя, и избави от бед и скорбей.

И сега: Богородичен:

Во чреве Твоем, Бога неописанно вместившая, Богоневесто Дево Мати Чистая, не престай молящи о нас, яко да Тобою избавимся от обстояний, к Тебе бо присно прибегаем.

Катавасиа: Пророк Аввакум умныма очима провиде Господи, пришествие Твое, тем и вопияше: от юга приидет Бог, слава силе Твоей, слава снизхождению Твоему.


Песен 5.

Ирмос: Ти, Господи, моя Светлина, дойде в света, о свята Светлина, извеждайки от тъмнината на незнанието тия, които с вяра Те възпяват.

Стигнали до средата на Божествените празници, богомъдри, нека се постараем да се украсим със съвършена божествена добродетел.

Колко свещено е наистина това тържество: все пак то определя средата на най-големите празници и е огрят от двете страни (от Пасха и от Петдесетница)!

Богородичен:

Архангелският ум не може да разбере Твоето неизказано и пречисто раждане от Девата, многомилостиви Спасителю!

Вторият

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Чудесы украсил еси апостолы Твоя, дивесы возвеличил еси ученики, во всем мире прославив Спасе наш, и дав им Царствие Твое.

Вся просветиша земли концы ученицы, чудесы и ученьми, и различными образы слово проповедавше, Христе Спасе, Царствия Твоего.

Хвалу возсылаем Царствию Твоему, пение же Тебе приносим, нас ради на земли явившемуся, и мир просветившему, и Адама воззвавшему.

Слава: Троичен:

Слава Тебе, Отче Святый, Боже нерожденне: слава Тебе, Слове безлетне единородне: слава Тебе, Душе Божественне и сопрестольне, и единосущне Отцу и Сыну.

И сега: Богородичен:

Бысть чрево Твое святая трапеза, имущая небесный хлеб: от негоже всяк ядый не умирает, якоже рече всех Богородительнице Питатель.

Катавасиа: Господи Боже наш, мир даждь нам: Господи Боже наш, стяжи ны: Господи, разве Тебе иного не вемы, имя Твое именуем.


Песен 6.

Ирмос: „Ще Ти принеса жертва с хвалебен глас“ – Църквата вика към Тебе, Господи, очистена от бесовската нечистота чрез кръвта, която милостиво изтече от Твоите ребра.

Настъпи днес средата на Петдесетница, от една страна, божествената Пасха, озарена с най-божествено сияние, а от друга, сияеща с благодатта на Утешителя.

Когато застана в храма, Христе, Ти говори на еврейския народ, разкривайки славата Си, и предяви родство с Родителя.

Богородичен:

Стани за мен защита и непоклатима стена, единствена Богородице, като ме избавиш от светските изкушения и озариш с изливане на божествената светлина.

Вторият

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

Вся содержай концы, возшел еси Иисусе, и учил еси во святилищи народы слову истины, празднику преполовляющуся, якоже Иоанн вопиет.

Отверзл еси устне Твои Владыко, проповедал еси мирови безлетнаго Отца, и Всесвятаго Духа, сродное обоих храня и по воплощении.

Дело Отчее совершил еси, делы уверил еси словеса Твоя, исцеления совершая Спасе, и знамения, разслабленнаго исправляя, прокаженныя очищая, и мертвыя воскрешая.

Безначальный Сын начало бысть, прием еже по нам вочеловечися, и посреде праздника учаше, глаголя: притецыте ко источнику приснотекущему, жизнь почерпите.

Слава: Троичен:

Едино в Троице Божество, Существо триипостасное, несозданное, нераздельное вси славим, Отца, и Сына, и Святаго Духа, яко три сущее, и едино.

И сега: Богородичен:

Деву по рождестве поем Тя, Деву и Матерь славим Тебе едину, Чистая Богоневесто Отроковице, из Тебе бо воистинну Бог воплотися, обновив нас.

Катавасиа: Яко воды морския Человеколюбче, волнами житейскими обуреваюся. темже яко Иона, тако вопию Ти: возведи от тли живот мой, благоутробне Господи.


Малка ектения: Възглас: Защото Ти си Царя на мира и Спасителя на нашите души, и на Тебе слава въздаваме…


Кондак, глас 4.
Подобен: Вознесыйся:

Като преполовихме празника според закона, Създателю и Владетелю на всичко, Ти, Христе Боже, каза на присъстващите: дойдете и почерпете вода на безсмъртието (по Исайя 12:3). Затова с вяра викаме към Тебе, докато Ти се покланяме: дарувай ни Твоите милости, защото Ти си изворът на нашия живот.

Икос: С потоците на Твоята кръв напои душата ми, пресъхнала от беззаконни престъпления, и я покажи плодородна по добродетел. Защото Ти каза на всички да се приближа до Тебе, пресвето Слово Божие, и да почерпя водата на нетлението, която е жива и измива греховете на онези, които възвеличават Твоето славно и Божествено Възкресение. О Добри, Ти даваш на онези, които Те познават като Бог, силата на Духа, който наистина слезе от висините при Твоите ученици. Ти си изворът на нашия живот, Господи.


Синаксар: В този месец, в … ден празнуваме паметта на (виж календарчето). По техните молитви, Христе Боже наш, помилвай и ни спаси. Амин.

Синаксар от Пентикостара:

Стихи: Став научает, посреде праздника,

Христос Мессиа среде учителей.

(В средата на празника Христос Месията

Застана и поучаваше сред учителите.)

В сряда на разслабения празнуваме преполовяването на петдесетте дни в промеждутъка между двата велики празника – Пасха и Петдесетница. По тоя начин ние като че свързваме в едно тия празници. Случаят, който спомняме, е следният.

След като Христос извършил чудото с разслабения (парализирания), евреите не могли да понесат това, което станало. Защото Христос извършил в събота изцеляване и с това нарушил законната съботна почивка. Затова те търсели случай да Го убият. Христос трябвало да се оттегли в Галилея, където извършил чудото с умножаването на петте хляба и двете риби и с тях наситил повече от пет хиляди души. След това настанал празникът Шатри, който бил голям празник у евреите. Христос тръгнал за Йерусалим, но тайно. И когато се преполовил празникът, Иисус влязъл в храма и поучавал. И всички се учудвали на учението Му и се питали: „Как Тоя познава Писанията без да се е учил?“ А някои роптаели и искали да Го убият. Но Христос им рекъл: „Защо търсите да Ме убиете?“ А те Му казали: „Бяс Те е хванал. Кой иска да Те убие?“ Отговорил Иисус и казал: „Едно дело извърших и всички се чудите. Мойсей ви даде обрезанието, и вие в съботен ден обрязвате човека. А на Мене ли се гневите, задето цял човек направих здрав в събота?“ И много още им говорил за Себе Си като за Син Божи, пратен от Отца. И пак искали да Го хванат и убият, но още не бил дошъл часът Му. И мнозина от юдеите повярвали в Него. А в последния велик ден на празника Иисус застанал, издигнал глас и казал: „Който е жаден, да дойде при Мене и да пие! Който вярва в Мене, из неговата утроба, както е речено в Писанието, ще потекат реки от жива вода“. А това Той казал за Светия Дух, Който щели да приемат повярвалите в Него. Тоя Дух още не бил изпратен, понеже Христос още не бил прославен (Йоан. 7:39).

Св. евангелист Йоан в седма и осма глава от своето евангелие ни предава напрегнатия спор между евреите и Господ Иисус относно Неговата личност като Месия. Сред самите юдеи нямало единомислие по тоя въпрос. Едни вярвали в Христос, а други Го отричали. Едни казвали, че Той е добър, а други – че развращава народа. Иисус доказвал Своето месианско достойнство и Своето богосиновство, като се позовавал на свидетелствата на Отца и на делата, които Сам върши, защото те свидетелстват, че Отец Го е пратил. Понеже всичко това станало по време на преполовението на празника, затова и е наредено да се чества този забележителен случай от земния живот на Христос. Той има отношение и към следващата неделя, посветена на срещата и беседата на Христос със Самарянката. В тая беседа, както ще видим, главният предмет е тъкмо живата вода, за която говори Христос в деня на празника Преполовение и въпросът за богопратеничеството на Христос именно като Месия. Затова и днешният празник е посветен на Господ Иисус като Христос – Месия – Помазаник Божи. 

По Твоята безмерна милост, Христе Боже, помилуй и спаси нас! Амин!


Песен 7.

Ирмос: В персийската пещ Авраамовите отроци, разпалвани повече от любовта към благочестието, отколкото обгаряни от пламъка, викаха: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!

Припев: Слава на Тебе, Боже наш, слава на Тебе!

С Твоята мощ, Спасителю, унищожавайки силата на смъртта, показа пътя на живота на смъртните, които благодарно Ти викат: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!

Видяха, че носиш плът, но еврейските тълпи не разбраха, че Ти си Словото Божие, а пък ние Те възпяваме: благословен си в храма на Твоята слава, Господи!

Богородичен:

Божествена осветена скиния на Всевишния, радвай се! Защото чрез тебе, Богородице, се дава радост на тези, които викат: благословена си ти между жените, пренепорочна Владичице!

Вторият

Плотски потрудился еси, упокоение всех: волею вжадался еси, источниче чудес: воды просил еси, воду жизни Иисусе возвещаяй.

Самаряныни Господи жене беседовал еси, обличая безумие беззаконных евреев: она убо верова Сына быти Божия, сии же отвергошася.

Воду живую истекающую, воду безсмертия, источник присноживущий подати обещал еси, верою Дух Твой приемлющим Спасе, от Отца происходящий.

Пятьми хлебы препитал еси, тысящи алчущих, и насыщения останки, в другия тысящи Спасе умножил еси, показуя славу Твою священным учеником.

Ядый Тело Твое, жив будет во веки, и пияй Кровь Твою, в Тебе пребудет Спасе мой, и Ты в нем пребываеши, и воскресиши его в последнее мгновение.

Удивил еси Владыко Твое смотрение, уверив чудесы Божественную власть, недуги изгнал еси, мертвыя воскресил еси, и слепыя просветил еси яко Бог.

Прокаженныя очистил еси, хромыя исправил еси, разслабленныя стягнул еси, кровоточивую исцеливый: шествовал еси по пучине, показав славу Твою священным учеником.

Слава, Троичен:

Покланяемся Твоему Господи Пречистому Отцу, и благодати Духа, юже Твоим апостолом Бог сый раздавый, посылая их на проповедь.

И сега: Богородичен:

Во чреве Твоем вместила еси невместимаго Слова, от Твоих сосец доила еси миру Питателя, на объятии носила еси Содержителя нашего, Богородительнице Чистая.

Катавасиа: Халдейская пещь, огнем распалаемая, орошашеся Духом, Божиим предстоянием, отроцы пояху: благословен еси Боже отец наших.


Песен 8.

Ирмос: Простирайки ръце, Даниил затвори челюстите на лъвовете в рова, а препасани с добродетели отроците, подвижниците на благочестието, угасиха огнената сила и викаха: всички творения Господни, благославяйте Господ.

Възкръснал прекрасен от гроба, украсен със славата на Божеството, Ти се яви на Твоите апостоли, Господи, като обеща да пратиш действието на Духа на тези, които викат: всички творения Господни, благославяйте Господ.

Ти, Който си Бог и самото начало на живота, умъртви ада и изля за всички вечния живот, който сега най-ясно изразяват радостите на тези светоносни дни за всички, които казват: всички творения, благославяйте Господ!

Ти се яви, Христе, като слънце на истината, изпра̀ти лъчите на света – Твоите апостоли, които носят Тебе – непостижимата светлина, и които прогонват мрака на невежеството и викат: всички творения Господни, благославяйте Господ.

Богородичен:

Ето, сега няма княз, който да управлява от племето на Юда, а ти, Пренепорочна, роди Този, Който е отпреди обещаното очакване на народите – Христос, на Когото пеем: всички творения Господни, благославяйте Господ!

Вторият

Приидите видите людие, на престоле славы воспеваемаго, от людей беззаконных хулимаго, и видяще пойте в пророцех Мессию предреченнаго.

Ты еси воистинну Христос, в мир сей пришедый, из Негоже спасение и оставление отеческих согрешений: Ты еси воистинну живот, в Тя веровавшим.

Премудрость Божия, преполовившуся празднику, якоже писано есть, во святилищи предста и учаше, яко воистинну Сей бяше Мессиа Христос, Имже спасение.

В субботах Христос, и по вся дни показоваше знамений дела, исцеляя сущия в недузех различных: но прельщеннии людие яростию распыхахуся.

Разслабленнаго, глаголет, в летех же мнозех лежащаго, в субботу Сей исцели, и преступи закон, иудеи Христа горько укоряху.

Не Моисей ли вам закон давый, повелевает обрезатися, и в субботу мужа обрезуете, да не како закон отеческий разорится, Христос иудеем глаголаше.

Неблагодарни всегда в пустыни жившии, Благодетеля завистию прогневаху, хуляще, движуще неправедныя языки, тщетным поучающеся.

Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.

Троичен: Един Бог убо Троица, Отцу не преступившу в сыновство, ниже Сыну преложшуся во исхождение: но свойтвенная и обоя, Свет Бога, три прославляю во век.

И сега, Богородичен:

Како родила еси, рцы, от Отца безлетно просиявшаго, и со Святым Духом воспеваемаго? Или яко весть един благоволивый из Тебе родитися, Богородице.


Възхваляваме, благословяме, покланяме се на Господ, като Го възпяваме и прославяме през всички векове.

Ангели и небеса, на престоле славы седящаго и яко Бога непрестанно славимаго, благословите, пойте и превозносите Его во веки.


Дяконът: Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим!


Песен 9.

Ирмос: Крайъгълен камък се отсече от тебе – девствената планина, не с човешка ръка, Дево; Той бе Христос, Който събра разделените естества; затова с радост, Богородице, те величаем.

След като се научихме на нов и чист живот от Христос, нека се опитаме внимателно да го съхраним докрай, за да се насладим на идването на Светия Дух.

Ти, Животодателю, облече моето тленно естество с дрехата на безсмъртието и по благодат го направи нетленно, Спасителю, и го възкреси със Себе Си и доведе при Отца, като сложи край на вековната вражда с мен.

Призовани отново към небесен живот чрез силата на посредничеството на Този, Който смири Себе Си до образ на слуга и ни възвиси, нека достойно Го възвеличим.

Богородичен:

Ние, верните, те знаем като корен, източник и причина на нетлението, Дево, и те почитаме с похвали, защото ти изля за нас ипостасното безсмъртие.

Вторият

Празднику преполовляющуся иудейскому, возшел еси Спасе мой во святилище Твое, и научал еси всех: чудяхуся же иудее, и откуду Сей весть писмена не научився, глаголаху.

Исцеления дарований Избавитель мой источая, сотворяше чудеса и знамения, прогоня недуги, целя немощствующия: но иудее неистовствовахуся множеством чудес Его.

Непокоривыя иудеи Избавитель мой обличая, вопияше: не судите на лице, но праведен суд судите: ибо закон и в субботу обрезоватися повелевает всякому человеку.

Большая чудес учеником Твоим Спасе, якоже обещав подал еси, послав в языки проповедати славу Твою: они же мирови проповедаху Твое Воскресение, благодать и воплощение.

Аще человека обрезуете в субботу, да не како разорится закон: ныне на Мя что гневаетеся, яко человека всего здрава сотворих словом? По плоти вы судите, глаголет иудеем Христос.

Сухую исцеливый руку словом, изсохшую древле землю моего сердца, исцелив Слове, покажи мя плодоносна, да соделаю и аз Спасе, плоды в покаянии тепле.

Прокаженное мое сердце очистив, и души моея Слове очи просветивый, на одре болезни мя лежаща исправи, якоже разслабленнаго возставил еси на одре лежащаго.

Слава: Троичен:

Чужде есть беззаконным славити безначальную Троицу, Отца, и Сына же, и Святаго Духа, несозданное вседержание, Имже весь мир создася державою крепости Ея.

И сега: Богородичен:

Вместила еси во чреве Твоем Дево Мати, единаго от Троицы Христа Жизнодавца, Егоже поет вся тварь, и трепещут горнии престоли: Того моли Всеблаженная, спасти души наша.

Катавасиа: Чуждото за майките девство и необичайното за девиците раждане, – и двете се случиха на тебе, Богородице: затова всички ние, земните племена, непрестанно те величаем.


Малка ектения

Свещеникът: Защото Те хвалят всички небесни сили и на Тебе въздаваме слава, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.


Светилен

Подобен: Небо звездами:

Ти имаш чашата, която никога не се изпразва от Твоите дарове, дай ми да черпя от водата за опрощение на греховете, защото съм много жаден, единствено Добър и милостив (Господи). (2 пъти)


Хвалитни стихири

Глас 4, Всякое дихание

Всичко, що диша, да хвали Господ. Хвалете Господ от небесата; Хвалете Го във висините. На Тебе, Боже, подобава песен.

Хвалете Го, всички Негови ангели; хвалете Го, всичките Му сили. На Тебе, Боже, подобава песен.

На преполовение, гл. 4: Подобен: Яко добля:

4. Хвалете Го поради Неговото могъщество, хвалете Го поради голямото Му величие. (Пс. 150:2)
3. Хвалете Го с тръбен звук, хвалете Го с псалтир и гусли. (Пс.150:3)

Премъдростта, Силата, Сиянието на Отца, вечното Слово и Синът Божи се яви в плът в светилището и поучаваше юдеите, които бяха жестоки и неблагодарни, а те се чудеха на богатството на мъдростта, казвайки: от къде знае Писанията, като не се е учил от никого?

2. Хвалете Го с тимпан и хора̀, хвалете Го със струни и орга̀ни (флейти). (Пс. 150:4)

Месията Господ затвори устата на книжниците, изобличи юдеите, казвайки им: Не съдете по външност, престъпници на Закона, защото съдите като неправедни! Наистина, в съботата възкресих разслабения, следователно Аз съм Господаря на съботата и на закона. Защо търсите да убиете Мене, Който възкресявах мъртвите?

1. Хвалете Го със звучни кимвали, хвалете Го с кимвали гръмогласни. Всичко, що диша, да хвали Господа! (Пс. 150:5-6)

Навутей беше убит с камъни (3Цар.21) от насилственото и законопрестъпно събрание на неблагодарните юдеи; нарязаха Исайя с дървен трион; хвърлиха мъдрия Йеремия в калта; а като издигнаха Господа на Кръста, извикаха: Ти, Който разрушаваш храма, спаси Себе Си и ще повярваме (Мат. 27:40)!

Слава, и сега, глас 4, от св. патр. Анатолий.

Бяхме озарени, братя, от възкресението на Спасителя Христос и достигнали средата на празника Господен, искрено да пазим Божиите заповеди, за да бъдем достойни и да отпразнуваме Възнесението, и да достигнем идването на Светия Дух!


Велико славословие


Тропар на Преполовение, глас 8:

По средата на празника напой жадната ми душа от живите води, защото Ти, Спасителю, си провъзгласил на всички: който е жаден, да дойде при Мене и пие (Йн. 7:37). Христе Боже, изворе на нашия живот, слава на Тебе!


——————————————————-


Евангелие на Преполовение (Йн 7:14-30)


Вместо Достойно: Ирмос, глас 8:

Чуждото за майките девство и необичайното за девиците раждане, – и двете се случиха на тебе, Богородице, затова всички ние, земните племена, непрестанно те величаем.


Причастен:

Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене, и Аз в него. Алилуйя (3). (Йн 6:56)


Вместо Видехом – Христос воскресе

No comments:

Post a Comment